PDA

View Full Version : Koni sport iskarit asennettu, edessä kolisee!?


Markojs
22-07-2016, 15:12
e92 335i

Konin sport iskarit asennettu eilen joka kulmaan ja sitten testiajolle kun lähti
niin edestä kuuluu hidasteisiin ajaessa kolinaa/lonksuntaa minkä tuntee myös lattiassa? :confused:

Tarkistin tänään iskarin yläpään mutterin (21mm) auton ollessa maassa, 64nm momenttiavaimella ja naksahti heti eli lienee kiinni niikun pitää.

Muilla kokemuksia / ilmennyt kolinaa kun on alustan vaihtanut, ideoita missä vika voisi olla?

Iskarien vaihdon yhteydessä vaihdettiin:
-uudet e36 m3 pohjaanlyöntikumit eteen
-uudet ylätukikumit eteen molemminpuolin (lemföder, sport alustoille)
-uudet madallus jousilautaset
-uudet koiranluut eteen molemminpuolin (meyle HD)
-uudet kallistuksenvakaajan kumit (OEM)
-uudet ylätukikumit + hilppeet takaiskareille
-uudet alatuet takaiskareille

Kuulostaa tulevan molemminpuolin/keskeltä edestä, parhaiten kuuluu kun ajaa hiljaa hidasteeseen tai siitä alas.

Mitä googlailla koitin tän aamun niin tota iskarin ylätuen 21mm mutuu kaikki tuntuu sanovan, mutta
tuntu olevan kiinni kun tarkistin tänään tosiaan.
Ja koiranluut vedin tiukkaan kans kun auto oli nosturilla mutta luin että pitäisi olla painopäällä myös niissä kun kiristää?

Voiko liittyä kallistuksenvakaajan tankoon? Vaihdoin pelkät kumipuslat sinne.
Otin vanhat kumipuslat irti jolloin tanko tipahti löysäks ja sitten vaan heitin uudet about samoihin jälkii ja takas kiinni?

edit: Käytin äsken autoa vielä nosturilla ja kaivoin netistä vääntömomentit kaikille etupään palikoille ja tarkistin jokaikisen
pultin ja kyllä ne kaikki vaan kiinni oli niinkuin pitää!

Mitään silmäänpistävää en löytänyt taaskaan PAITSI! kysymys kuuluukin: etummainen alatukivarsi (se missä korinpuolella se isompi pusla)
Siitä ku tarras kiinni 2 kädellä ja väänteli ees taas niin heiluu jonkun verran, normaalia?
Mulla myös löytyy uudet Meyle HD puslat tohon mutta ei riittäny 5tonnin prässissä potku irroittaa vanhaa..
Toisaalta jos olisi nämä puslat vikana, niin miten se voi ruveta kolisemaan noin kovaa heti iskarien vaihdon jälkeen? eikö ois pitäny samalla tavalla mekastaa jo aiemmin?

IceCube
24-07-2016, 22:08
e92 335i

Toisaalta jos olisi nämä puslat vikana, niin miten se voi ruveta kolisemaan noin kovaa heti iskarien vaihdon jälkeen? eikö ois pitäny samalla tavalla mekastaa jo aiemmin?

Kuuluiko ennen vaihtoa mitään muuta ääntä tai kolina joka nyt vaihdon jälkeen on poistunut? Voi olla ettet vaan huomioinut tätä "uutta" kolinaa aiemmin. Tai nyt kun on laitettu uutta osaa alle niin näihin paikkoihin on kuitenkin koskettu tavalla tai toisella, joka voi vaikuttaa myös muihin osiin autoa, johon ei ole mitään vaihdettukaan. Ehkä osat rasittuu nyt eri tavalla kun ennen. :think Puslat kumminki vaihtoon seuraavaks?

Orvix
24-07-2016, 22:53
kysymys kuuluukin: etummainen alatukivarsi (se missä korinpuolella se isompi pusla)
Siitä ku tarras kiinni 2 kädellä ja väänteli ees taas niin heiluu jonkun verran, normaalia?
Mulla myös löytyy uudet Meyle HD puslat tohon mutta ei riittäny 5tonnin prässissä potku irroittaa vanhaa..
Toisaalta jos olisi nämä puslat vikana, niin miten se voi ruveta kolisemaan noin kovaa heti iskarien vaihdon jälkeen? eikö ois pitäny samalla tavalla mekastaa jo aiemmin?

Vaihdoin omaani M3:n puslat ja tukivarret heiluvat hieman vääntelemällä. Sanoisin, ettei kolina tuosta kuulu. Kunhan pultti on riittävän kireällä, niin mielestäni korin puoleisen nivelen tulee olla aivan täysin riekaleina ennen kuin siitä voi ääntä lähteä.

Vakaajatangon kolinat voi sulkea pois kun irrottaa koiranluun toiselta puolelta kokonaan ja käy testilenkillä.

Yksi kolinan lähde on sitten hammastanko. Onhan niitäkin näistä käsittääkseni mennyt. Omassakin se tilanne, että mistään ei vikaa löydy ja silti terävässä montussa kolahtaa. Hammastankoa epäilen. Oman kokemukseni myötä jonkun toisen paikan pitely voi aiheuttaa kolinaa muualla kun rasitukset jakautuvat eri tavalla.

Markojs
25-07-2016, 05:02
Kuuluiko ennen vaihtoa mitään muuta ääntä tai kolina joka nyt vaihdon jälkeen on poistunut? Voi olla ettet vaan huomioinut tätä "uutta" kolinaa aiemmin. Tai nyt kun on laitettu uutta osaa alle niin näihin paikkoihin on kuitenkin koskettu tavalla tai toisella, joka voi vaikuttaa myös muihin osiin autoa, johon ei ole mitään vaihdettukaan. Ehkä osat rasittuu nyt eri tavalla kun ennen. :think Puslat kumminki vaihtoon seuraavaks?

Joo eli ennen vaihtoa kuului edestä pientä klonksuntaa, sellaista hiljasta pehmeetä.
Iskarien vaihdon yhteydessä muuttui sitten paljon kovemmaksi :think
Ei lonksu jos lähtee liikkelle tai peruuttaa, ei myöskään lonksu kääntyessä vaan
ainoastaan isommissa kuopissa, hidasteisiin ajaessa ja varsinkin kun ajaa hidaste töyssystä alas.

Nyt kuulostaa myös että lonksunta kuuluisi enemmän kuskinpuolelta edestä eikä enään keskeltä.

Edessä tolpat olleet irti, kaikki kasattu kuvien mukaan (prikat oikein päin yms.)
Kaikki kiristetty ohjearvojen mukaan momentteihin, toki auto oli nosturilla eli ei painoa päällä.


Vakaajatangon kolinat voi sulkea pois kun irrottaa koiranluun toiselta puolelta kokonaan ja käy testilenkillä.

Otin vakaajantangon sekä molemmat koiranluut irti ja täysin samana pysyi lonksunta kun kävin ajamassa töyssyn yli

Alla vielä linkki lyhkäseen videoon missä ajan hidasteen yli, jos sattuis olemaan vaikka tuttu ääni jollekkin.
Lonksunta (http://tinypic.com/r/ickas7/9)

IceCube
25-07-2016, 23:31
Ei lonksu jos lähtee liikkelle tai peruuttaa, ei myöskään lonksu kääntyessä vaan
ainoastaan isommissa kuopissa, hidasteisiin ajaessa ja varsinkin kun ajaa hidaste töyssystä alas.

Minulla justiin samat oireet, katsastuksessa valittivat alkavaa etupään taaimpien tukivarsien väljyyttä. Kun nämä vaihdan parin viikon sisään voin ilmoittaa lopettiko klonksunta. Tuo ääniraita on sen verran pilalla tuossa videossa että en voi sanoa onko justiin sama klonksu vai ei.

IceCube
09-08-2016, 20:13
Minulla justiin samat oireet, katsastuksessa valittivat alkavaa etupään taaimpien tukivarsien väljyyttä. Kun nämä vaihdan parin viikon sisään voin ilmoittaa lopettiko klonksunta. Tuo ääniraita on sen verran pilalla tuossa videossa että en voi sanoa onko justiin sama klonksu vai ei.

Noniin, sain vaihdettua tukivarret ja ensimmäiset kilometrit jo luulin että kolina oli loppunut, mutta ei. Minulla se kolina tulee luultavasti vanhoista alkuperäisiskarareista, jotka ovat nyt jo päälle 215 tkm ajetut.