PDA

View Full Version : e92 täristää satunnaisesti/takajarru laahaa?


Driver22
12-06-2016, 09:56
Ilmennyt sitten sellainen ongelma että matka-ajossa auto alkaa satunnaisesti tärisemään/jumputtamaan joka selkeästi tuntuisi tulevan takaa. Yleensä se rauhoittuu kun pysähtyy hetketksi. Nyt sitten huomasin että oikean puolen takavanne/jarrut käy välillä pirun kuumana, vanne on ihan jarrupölyssä ja oikean puolen jarrupalat on aika paljon kuluneemmat kuin vasemmalla puolella. Eli vaikuttaisi että oikean eli vänkärinpuolen takajarru laahaa jostain syystä? Ei siis koko ajan mutta satunnaisesti ja nimenomaan maantieajossa.

Autossa on vakionopeudensäädin jarrutoiminnolla, eli jarruttaa myös alamäissä niin että vauhti ei pääse kiihtymään. Tänään kun huomasin ensimmäisen kerran että vanne/jarrut kävi oikealla puolen kuumana, ajoin loppumatkan ilman vakkaria, perillä ne oli jäähtyneet normi lämpötilaan. Kaupungissa en ole huomannut mitään ongelmaa tärinän/kuumumisen kanssa. Auto ei täristä/vatkaa jarruttaessa.

Onko kokemuksia/vinkkejä mikä voisi olla vialla :think Auto siis bensa 325CiA ajettu 143tkm.

ansba
12-06-2016, 10:18
Moro, mulla oli sama ongelma(e91 lci) tuossa vähän aika sitten. Itsekin tulee ajettua 95% ajosta vakkari päällä. Auttoi kun avasin ja putsasin kunnolla jarrut, sen jälkeen ei ole enää lämmennyt/täristänyt.

Cunttory
12-06-2016, 10:29
Mäntä jumittaa, jos sinulla on 42mm mäntä, niin valmistaudu ostamaan koko satula koska tuon koon männät tuntuu olevan kortilla suomessa. Saksasta toki löytyy jos ei kiire ole.

Driver22
12-06-2016, 10:47
Joo tuohan se kuulostaa loogisimmalta vialta. Pitääs laittaa korjaussarjat tilaukseen... Varmaankin juurikin tuon vakkarin jarrutoiminnon takia tekee kevyitä jarrutuksia ja sitten se välillä jumahtaa :D

Cunttory
12-06-2016, 11:19
Joo tuohan se kuulostaa loogisimmalta vialta. Pitääs laittaa korjaussarjat tilaukseen... Varmaankin juurikin tuon vakkarin jarrutoiminnon takia tekee kevyitä jarrutuksia ja sitten se välillä jumahtaa :DToki kannattaa todeta se männän liikkuvuus. Eli satula irti pumppaat mäntää ulos ja koetat ensin sormivoimalla painaa mäntää takaisin sisään, jos ei mene niin esim. putkipihdeillä tai puupuristimella veivaat männän sisään. Samaa kun toistaa useita kertoja niin voi herkistyä.

Kannattaa laittaa vaikka puupala satulan sisään stoppariksi ettei mäntä tule liian ulos, en kyllä koskaan ole saanu pumpattua mäntää "yli", mutta hyvä pitää varalla siinä.

Ei se cruise ole syyllinen vaan ihan normi mekaaninen kuluminen tai lika. Minulla oli männässä itsessään vika.

petrolhead
12-06-2016, 11:52
Ilmennyt sitten sellainen ongelma että matka-ajossa auto alkaa satunnaisesti tärisemään/jumputtamaan joka selkeästi tuntuisi tulevan takaa. Yleensä se rauhoittuu kun pysähtyy hetketksi. Nyt sitten huomasin että oikean puolen takavanne/jarrut käy välillä pirun kuumana, vanne on ihan jarrupölyssä ja oikean puolen jarrupalat on aika paljon kuluneemmat kuin vasemmalla puolella. Eli vaikuttaisi että oikean eli vänkärinpuolen takajarru laahaa jostain syystä? Ei siis koko ajan mutta satunnaisesti ja nimenomaan maantieajossa.

Autossa on vakionopeudensäädin jarrutoiminnolla, eli jarruttaa myös alamäissä niin että vauhti ei pääse kiihtymään. Tänään kun huomasin ensimmäisen kerran että vanne/jarrut kävi oikealla puolen kuumana, ajoin loppumatkan ilman vakkaria, perillä ne oli jäähtyneet normi lämpötilaan. Kaupungissa en ole huomannut mitään ongelmaa tärinän/kuumumisen kanssa. Auto ei täristä/vatkaa jarruttaessa.

Onko kokemuksia/vinkkejä mikä voisi olla vialla :think Auto siis bensa 325CiA ajettu 143tkm.

Palat jumittaa kannakkeeseen ja/tai satulan mäntä on jumissa. Tai liukutapit on juntturassa. En tiedä minkätyyppiset tapit tollasessa tosin on että pystyykö ne ees menemään jumiin. Viilalla sileeksi kannakkeesta ne poterot jotka palan korvakot on itelleen painaneeet ja kuparitahnan kanssa takas kasaan ja kovaa ajoo. Joskus männän jumituksen saa elpymään kun painaa muutaman kerran männän sisään ja painelee niin ulos kun uskaltaa. Itellä ei riittäs edes omassa autossa mielenkiinto alkaa vaihtelee mäntää, tiivistettä ja pölysuojaa. Tosi vittumaista hommaa ja tarvikesatulat ei vaihto-osan kanssa yleensä paljoo maksa.
Kannatta henkisesti varautua levyjen ja palojen uusintaan samalla kun tutkit sitä, helvetin usein jumiva jarru halkasee palan kitkamateriaalin. Ja sitte kun palat uusii niin 90%:ssa tapauksista levy on niin urainen ettei niille kannata uusia paloja laittaa urittumaan.

Chatchat
12-06-2016, 13:13
Toi jarrujen jumiutuminen taitaa olla bemarin syntivika 90 luvun lopusta eteenpäin...malliin katsomatta, mulla ollu 3 bemaria ja kaikissa sama vika ja parilla kaverilla kanssa, nykyisessä vm.05 x3 ylläri välillä käryää takajarru...

Driver22
12-06-2016, 14:06
Ei se cruise ole syyllinen vaan ihan normi mekaaninen kuluminen tai lika. Minulla oli männässä itsessään vika.

Joo ei tietenkään suoranaisesti, mutta ongelma ilmenee vasta pitemmässä matka-ajossa. Itse kyllä sen verta tulee vauhtia pidettyä normi ajossa että takajarrutkin saa tehdä töitä, naisihmisten autoissahan se on ihan normaalia että takajarrut suunnilleen ruostuu kiinni kun ajetaan niin hissukseen ja jarrutellaan lähinnä moottorilla :D

Ja kyllä tutkitaan nyt kunnolla kaikki osat kun saan auton nosturille, ongelma esiintyi vastaikään ensimmäisen kerran ja nyt vasta huomasin mistä oli kyse. Pointti oli lähinnä se että cruise ei kovin voimakkaita jarrutuksia tee niin siinä tilanteessa varmaankin jäänyt kihnuttamaan. Nytkin tein tein normaalin jarrutuksen kun huomasin että vanne/jarrut oli kuumana, niin loppu satakilometriä meni ongelmitta kun ei käyttänyt vakkaria ja perillä lämpötilat oli normaalit niinkuin toisellakin puolen.

Ekan kerran kun homma ilmeni en huomannut että olisi käynyt kuumana takajarrut, niin ajattelin että onko rengas/vanne ottanut osumaa tai sitten kardaanin tukilaakeri/rättinivel sökö, ei nyt onneksi kuitenkaan :)

Driver22
14-06-2016, 10:04
Onko tässä nyt sitten kumpi mäntä, 42mm vai 44mm? :think

E: Kl-varaosista sanoivat että 42mm männällä.