PDA

View Full Version : E93 m3 yhtäkkinen vika


joni88
06-06-2016, 22:20
Noniin, piti perustaa oma ketju kun en vastaavaa haulla löytynyt.

Ajoinpa auton parkkiin ilman ongelmia, auto parkissa puolitoista tuntia ja kun käynnisti niin herjaa seuraavia:
-engine fault! Reduced power
-dsc failure
-dbc failure
-flat tyre monitor failure
-start assistant inactive

Mikähän voisi yhtäkkiä noi kaikki aiheuttaa? Äkkiä tuli mieleen akkuvika, mutta ajoin noin 20-30km jonka jälkeen uusi startti, ei muutosta.

Kaimu
06-06-2016, 22:41
Noniin, piti perustaa oma ketju kun en vastaavaa haulla löytynyt.

Ajoinpa auton parkkiin ilman ongelmia, auto parkissa puolitoista tuntia ja kun käynnisti niin herjaa seuraavia:
-engine fault! Reduced power
-dsc failure
-dbc failure
-flat tyre monitor failure
-start assistant inactive

Mikähän voisi yhtäkkiä noi kaikki aiheuttaa? Äkkiä tuli mieleen akkuvika, mutta ajoin noin 20-30km jonka jälkeen uusi startti, ei muutosta.

Hyvin pienellä googlailulla tuosta jo löytyy monenmoista: http://www.m3post.com/forums/showthread.php?t=882574
Eli pojat viittaa tyhjäkäyntimoottoriin tai kaasuläppään liittyvää ongelmaa
Eli ilmeisesti moottorinohjaus ei saa tietoa jostain syystä ja vetää sen takia vikatilaan...
Kiva olisi kyllä kuulla, onko suomen puolella näitä ongelmia ollut vielä nimeksikään?

Edit:vai googlasinko vähän turhankin hätäseen erinäistä tietoa:rolleyes:

Zoppa
06-06-2016, 22:41
Noniin, piti perustaa oma ketju kun en vastaavaa haulla löytynyt.

Ajoinpa auton parkkiin ilman ongelmia, auto parkissa puolitoista tuntia ja kun käynnisti niin herjaa seuraavia:
-engine fault! Reduced power
-dsc failure
-dbc failure
-flat tyre monitor failure
-start assistant inactive

Mikähän voisi yhtäkkiä noi kaikki aiheuttaa? Äkkiä tuli mieleen akkuvika, mutta ajoin noin 20-30km jonka jälkeen uusi startti, ei muutosta.

Itelleni tulee äkkiseltään mieleen ABS sensori vika :think

joni88
06-06-2016, 22:50
bilteman laitteella antoi seuraavat vikakoodit

-U011>->1
-U1140->2
-U011>->3
-U1140<-4

tässä välissä nollaus jonka jälkeen tuli koodit:

-P0007->1
-U2=>=->2
-U011>->3
-U2=>=<-4

mitähän lie tarkottaa...

kama
06-06-2016, 22:53
Vikakoodit lukuun, turha ennen sitä arvailla. Itse veikkaan myös kaasuläppä/poljin plausiple tms. vikaa. Nuo drive-by-wire häiriöt tuntuu pistävän auton helposti kyykkyyn...

edit: Näyttääköhän geneerinen OBD-lukija kaikkia koodeja? Suosittelen merkkikohtaista, esim. Inpa, carly tms.

joni88
06-06-2016, 23:01
Sen verran sain vikakoodeja auki että tuo P0007 on "Fuel Shutoff Valve. A Control Circuit High"

U:lla alkavat koodit lienevät seurausta tuosta, koska ne tarkoittanevat auton tietoliikenneverkon koodeja.

joni88
06-06-2016, 23:02
ei huomenna päivällä olis foorumilaisia inpan kanssa tavattavissa pk-seudulla? :)

Niilopi
07-06-2016, 11:09
mul ois DIS eli bemarin oma ohjelma. Pyörin täs keskusta-espoo akselilla päivän.

William
07-06-2016, 21:17
Meneekö Flat tire indicator DSC yksikön kautta? Koska jos menee niin suuri epäilys dsc yksikön viallisuudesta koska kaikki muut ilmoitukset menee kaiketi dsc yksikölle, arvailujahan nämä ja varmimmin pääsee jyvälle esim. INPAlla.

joni88
07-06-2016, 23:57
Pistetään sen verran päivitystä (jos jollain vaikka oireilee samoin joskus).

Eli tänään aamulla lähtö duuniin -> ei vikoja. Seisoi parkkihallissa 3-4h jonka jälkeen kotia ->viat taas päällä. Seisoi parkissa noin 2-3h, jonka jälkeen treeneihin ->ei vikoja. Treenien ajan (noin1,5h) parkissa, -> viat taas päällä.

Itse jotenkin epäilen akun toimintaa. Duunimatka noin 20km joten ei yhdellä suunnalla kerkeä nostamaan tarpeeksi varausta ->limp mode. Kotiinajon jälkeen varaus juuri ja juuri yli sallitun ->ei vikoja. Taas pieni pätkäajo, varaus ei tarpeeksi ->viat päälle.

huomenna varmaan selvii enemmän kun käy piuhan päässä. Voiko DIS:llä todeta akun huonoutta?

Enivei, katsotaan mitä inpa näyttää ja sen jälkeen jokatapauksessa akkukellariin testaamaan akkua.

HTK12
08-06-2016, 01:35
Ei DIS:llä voi todeta akun kuntoa. Akun kuntoa voi yrittää selvittää akkutesterillä. Tosin nekään ei välttämättä kerro ihan kaikkea akun kunnosta. Kyllä sen akun pitäisi näillä keleillä latautua 20km ajolla, jos lataus on kunnossa. Kannattaa ne koodit nyt ensin katsoa, jos niistä selviäisi jotain. Ellei selviä, niin sitten kannattaa tutkailla live-dataa.

tuumas
08-06-2016, 08:33
Googlaa throttle body actuator fault... Saako kysyä millä kilometreillä vika ilmaantui ja minkä ikäinen auto? Tyyppivika E9x M3:ssa ja niitä saattaa mennä kaksin kappalein. Tietenkin vikakoodit lukemalla selviää lisää.

joni88
08-06-2016, 13:02
165tkm ajettu ja vm 2008

joni88
08-06-2016, 22:50
tänään koitettiin Vanquish:in kanssa lukea koodeja tunnin verta. Jotain koodeja löytyi ja niitä nollattiin. Vikamuistia ei pystynyt nollata dsc:n osalta.

Vaan etsintä jatkuu, huomenna pitäisi sitten kaverin suosituksesta autohuolto filemoniin olla yhteydessä. Kellään kokemusta paikasta?

joni88
08-06-2016, 22:54
Sellanen tuli mieleen, että muutamia kertoja tasakaasulla paikaltaan reippaasti (ei kaasu pohjassa) kihdytettäessä on ollut nykimistä. Voiko tämä olla oire samasta viasta? nykimisen aikana, tai ennen/jälkeen ei ole kyllä mitään varoitusvaloja yms pamahtanut esiin.

HTK12
09-06-2016, 01:12
tänään koitettiin Vanquish:in kanssa lukea koodeja tunnin verta. Jotain koodeja löytyi ja niitä nollattiin. Vikamuistia ei pystynyt nollata dsc:n osalta.

Vaan etsintä jatkuu, huomenna pitäisi sitten kaverin suosituksesta autohuolto filemoniin olla yhteydessä. Kellään kokemusta paikasta?

Mitähän nämä koodit oli? Ilman koodeja melko mahdoton kenenkään täällä paljon vinkkejä antaa, kun monelta ei taida löyty toimivaa kristallipalloa.

joni88
09-06-2016, 13:23
Loppui läppäristä virta juuri kriittisellä hetkellä eikä saatu vikakoodeja tallennettua/otettua ylös :/

jyrbba69
09-06-2016, 13:57
Mulla tuli osa samoista koodeista kun akku oli sökö. Kovin kranttu tuntui olevan siitä, vaikka mitä vikaa kokoajan.

joni88
09-06-2016, 15:36
näin itsekin ajattelin, mutta eipä vaikutusta akunvaihdolla tuntunut olevan.

jake2710
09-06-2016, 16:12
Noniin, piti perustaa oma ketju kun en vastaavaa haulla löytynyt.

Ajoinpa auton parkkiin ilman ongelmia, auto parkissa puolitoista tuntia ja kun käynnisti niin herjaa seuraavia:
-engine fault! Reduced power
-dsc failure
-dbc failure
-flat tyre monitor failure
-start assistant inactive

Mikähän voisi yhtäkkiä noi kaikki aiheuttaa? Äkkiä tuli mieleen akkuvika, mutta ajoin noin 20-30km jonka jälkeen uusi startti, ei muutosta.

Sen enempää tietoa vikakoodeista ja jos noilla ilmoituksilla hakee googlesta niin eikös siellä aika äkkiä tule "throttle actuator valve".

edit. laitetaan nyt vielä yksi linkki helpottamaan... http://forums.m3cutters.co.uk/showthread.php?t=94742

joni88
10-06-2016, 17:22
kiitos linkistä. Pitää tutkia asiaa.

Sellainen huomio tuli, että viat tulevat päälle vain lämpimällä koneella.

Eli jos seisoo yön-> ei vikaa. Ajaa esim 10km vika päällä, seisottaa parkissa tunnin -> vika päällä. Seisottaa 6h -> ei vikaa.

Voisi mahdollisesti olla myös jokin anturi joka antaa virheellistä tietoa lämmetessään?

No turha tätä spekuloida, tiistaina sitte piuhan päähän ja tarkempiin tutkimuksiin.

William
11-06-2016, 10:14
No turha tätä spekuloida, tiistaina sitte piuhan päähän ja tarkempiin tutkimuksiin.

Totta, sitten kun on dataa niin kaikkien on helpompi antaa vinkin tynkää jos ei päivänselvää diagnoosia saa :) toivottavasti selviää pienellä vaivalla ilman suurempia murheita!

joni88
14-06-2016, 14:58
Noniin,

Nyt on vika selvinny. Eli kaasuläppämoottori bank 2 on rikki. Uusi osa 965e.

Kattelin tossa jo ebayn tarjontaa, niin onko tämä oikea osa? http://www.ebay.com/itm/281984707596?euid=157d5fa815774b71830c0cdeb925117a&bu=44164100311&cp=1&sojTags=bu=bu

tossa jo 700e saa säästöä vaikkakin käytetty osa on, mutta noita nyt useamman jo periaatteessa vaihtaisi tohon 965e hintaan :O

E: ilmeisesti tuo linkin tuote onkin pelkkä kaasuläppä, ja moottori on rikki. Onko kellään kaasuläppämoottorille osanumeroa?

Messier
14-06-2016, 15:07
Tuskin koko läppärunkoa tarvitsee vaihdella.
Vain läppien käyttömoottori.
Tuosta osa 1.
http://mfans2.com/parts/catalog/E92/Europe/M3-S65/L-N/jan2008/browse/fuel_preparation_system/throttle_body_acceleration/

Tai noitahan näistä tuntuu menevän toisinaan.
Jossain päin maailmaa ovat tehneet hammaspyöriä itse ja vaihtaneet niitä vanhoihin kuoriin.
Edit: Jaa siitä olikin juttua jo aikaisemmin.

Edit: Tuossa taitas olla.
http://www.ebay.co.uk/itm/BMW-M3-E90-E91-E92-E93-Throttle-Actuator-Gear-Repair-Kit-13627838085-13627834494-/281925153007

joni88
14-06-2016, 15:39
Auto siis autohuolto filemonissa Klaukkalassa tutkittavana. Sanoi että hammasrattaat ok, mutta ei saa signaalia yms. Eli ilmeisesti pitää koko moottori vaihtaa. Aika heikolta näyttää ebayn tarjonta vs suomihinta.

jake2710
14-06-2016, 19:55
Katso piirilevy, näkyykö mitään selkeää komponentti vikaa.

Voi helposti päästä "vähän" halvemmalla.

Tässä esim. transistori kyrvähtänyt : http://www.m3post.com/forums/showthread.php?t=1068709


Edit. vaihda ensin nämä 4kpl FET transistoria, jos ne rattaat on varmasti todettu toimiviksi: http://www.ebay.co.uk/itm/131794782967?clk_rvr_id=1046367694760&rmvSB=true

joni88
15-06-2016, 16:35
Katso piirilevy, näkyykö mitään selkeää komponentti vikaa.

Voi helposti päästä "vähän" halvemmalla.

Tässä esim. transistori kyrvähtänyt : http://www.m3post.com/forums/showthread.php?t=1068709


Edit. vaihda ensin nämä 4kpl FET transistoria, jos ne rattaat on varmasti todettu toimiviksi: http://www.ebay.co.uk/itm/131794782967?clk_rvr_id=1046367694760&rmvSB=true

saako noita transistoreja jostain ostettua, ja suomessa viedä korjattavaks meinaan autolle tarve päivittäin niin ei voi odotella viikkoa paria että tulee kuntoon :/

JP-76
15-06-2016, 17:52
saako noita transistoreja jostain ostettua, ja suomessa viedä korjattavaks meinaan autolle tarve päivittäin niin ei voi odotella viikkoa paria että tulee kuntoon :/


http://www.digikey.com/product-search/en?keywords=HUFA76429D3ST_F085T

Joku harrastaja foorumilta varmaan kolvailee nuo sulle pientä korvausta vastaan kunhan osat on vaan irti autosta.

joni88
15-06-2016, 20:59
onko noi transmitterit ns. yleismallisia vastuksia (jota voi saada esim bebekistä), vai nimenomaan merkkikohtaisia?

HTK12
15-06-2016, 21:44
onko noi transmitterit ns. yleismallisia vastuksia (jota voi saada esim bebekistä), vai nimenomaan merkkikohtaisia?

Ei tälläiset komponentit ole merkkikohtaisia. Katsot, että specsit täsmää, niin saa melkein mistä vaan hyvin varustellusta elektroniikkaa myyvästä liikkeestä.

joni88
15-06-2016, 22:14
kiitos nopeasta vastauksesta!

Pitääpi huomenna käydä bebekisttä ja näyttää ko. linkki jossa transistorista näkyi hyvät tiedot. Eipä siinä hirveästi häviä jos kokeilee kolvauttaa. Parhaassa tapauksessa säästää ns. touhutonnin.

onko kellään kokemusta linkin firmasta? ajattelin sinne soitella ja kysellä kolvausta (mikäli ei forumilta löydy nopean aikataulun kolvaria pk-seudulla).

http://www.alltrade.fi/palvelut/autoelektroniikkahuolto.html

aku1979
15-06-2016, 22:44
kiitos nopeasta vastauksesta!

Pitääpi huomenna käydä bebekisttä ja näyttää ko. linkki jossa transistorista näkyi hyvät tiedot. Eipä siinä hirveästi häviä jos kokeilee kolvauttaa. Parhaassa tapauksessa säästää ns. touhutonnin.

onko kellään kokemusta linkin firmasta? ajattelin sinne soitella ja kysellä kolvausta (mikäli ei forumilta löydy nopean aikataulun kolvaria pk-seudulla).
Å

http://www.alltrade.fi/palvelut/autoelektroniikkahuolto.html

Hyvin hoitui focuksen mittariston korjaus vuoden takuulla. Muualla suositeltiin mittariston vaihtoa, joka olisi maksanut yli 400 euroa enemmän.

brainsurgery
15-06-2016, 22:52
kiitos nopeasta vastauksesta!

Pitääpi huomenna käydä bebekisttä ja näyttää ko. linkki jossa transistorista näkyi hyvät tiedot. Eipä siinä hirveästi häviä jos kokeilee kolvauttaa. Parhaassa tapauksessa säästää ns. touhutonnin.

onko kellään kokemusta linkin firmasta? ajattelin sinne soitella ja kysellä kolvausta (mikäli ei forumilta löydy nopean aikataulun kolvaria pk-seudulla).

http://www.alltrade.fi/palvelut/autoelektroniikkahuolto.html
Kannattaisko kuitenkin katsoa mitä siellä on kärähtänyt tai kiikuttaa koko osa suoraan tuonne huoltoon? Eiköhän niillä siellä löydy perustransistorit jos alan firma.

Turhaan käyt ostamassa ensin (mahdollisesti) väärät osat ja viet sen jälkeen tuonne korjattavaksi.

joni88
15-06-2016, 23:19
No bebekki tossa duunimatkan varrella ja noi osat tuskin maksaa montaa euroa yhteensä, että jos sattuu että huoltamolla ei ole niin laittaa noilla, jos on niin jääköön varalle...

joni88
15-06-2016, 23:20
Hyvin hoitui focuksen mittariston korjaus vuoden takuulla. Muualla suositeltiin mittariston vaihtoa, joka olisi maksanut yli 400 euroa enemmän.

muistatko oliko pitkä jonoaika että pääsi mittari työn alle? (tosin mitä sekään kertoo kun jonoja tulee ja menee)

aku1979
16-06-2016, 03:24
muistatko oliko pitkä jonoaika että pääsi mittari työn alle? (tosin mitä sekään kertoo kun jonoja tulee ja menee)

Ei muistaakseni tarvinnut juurikaan odotella, että ottivat työnalle.

Niin ja mun tapauksessa autolla pystyi ajamaan eli auto vain pihaan ja ehjänä takas.

JP-76
16-06-2016, 10:52
Ei nuo nyt ihan hyllykamaa ole, ainakaan suomesta.

Katoin huvikseni Partcon ja Bebekin sivuila, ei ainakaan tuolla koodilla antanut mitään.

Mutta ei kai se maksa mitään jos käy kysymässä, ehkä voivat tilata muutaman päivän toimitusajalla.

joni88
16-06-2016, 20:46
3-4 viikon tilausaika, ilmoittivat tuolta huollosta. Eipä se muut auta kun uusia moottori kokonaan mikäli nopealla aikataululla haluaa selvitä.

HTK12
16-06-2016, 20:58
3-4 viikon tilausaika, ilmoittivat tuolta huollosta. Eipä se muut auta kun uusia moottori kokonaan mikäli nopealla aikataululla haluaa selvitä.

Tai sitten tilaa sieltä mistä niitä on varastossa. Pikarahtina ne näpissä ~2-3vrk:ssa vaikka lähettäisivät ne Kiinasta. Digi-key:llä ainakin näkyi olevan varastossa.

JP-76
17-06-2016, 08:26
Niinpä...

http://www.digikey.com/product-search/en?keywords=HUFA76429D3ST_F085T

Joku harrastaja foorumilta varmaan kolvailee nuo sulle pientä korvausta vastaan kunhan osat on vaan irti autosta.

joni88
17-06-2016, 18:15
Tulipa sitten pientä takapakkia. Eli syy miksi osan haluan mahdollisimman nopeasti, on se, että uusi auto jo ostettu ja tää m3 menee vaihtoon liikkeeseen ensiviikolla (tietysti pitää olla kunnossa). Uusi auto tulee omaamaan samat tyyppiviat kuin m3 :D joten joka tapauksessa tuon rikkinäisen osan pidän itselläni ja käyn sen "huollattamassa" kun ei kiire ole.

Niin ja se takapakin syy...

Laakkosella ei kuulemma hyllystä löydy, samoin myöskään ei ruotsista eikä myöskään saksasta. Toimitusaika 2-3vko :eek:

Vaan onko kellään ideoita mistä tollasen voisi ensiviikoksi varmuudella saada?

Rale
17-06-2016, 21:02
Tässäpä omasta kikottimessa purettiin Kye:n johdolla omasta S85:sta tuo throttle actuator. Jo aiemmin n.4-5tkm sitten huomattiin tulppia vaihdettaessa, että toinen niistä näytti kohtuu uudelta. No viimeviikolla lävähti samat ongelmat tässä. Huomiona, että vain lämpimällä moottorilla. Kylmäkäynnistyksissä ei ongelmia. Tilasin uudet rattaat ebay:n kautta viime lauantaina. Maanantaina ilmoitus osien lähtemisestä ja keskiviikkona osat toimitettiin kotiin. Noh eihän siellä hyvältä näyttänyt. Etummaisesta isosta rattaasta sieltä takaa, mihin se sekundääri ratas (puolikuun muotoinen) osuu oli käytännössä viisi piikkiä kelvottomassa kunnossa ja samoin siitä puolikuun muotoisesta ei hyvää sanottavaa jäänyt.
Haasteelliseksi tuli sen puolikuun muotoisen hammaspyörän irroittaminen akselilta. Uusia vertaillen vanhaan, täytyi todeta ettei vanhaa pylpyrää ehjänä irti saa. Sahattiin vanha ja huomattiin akselin olevan pyölletty ja akselin pää on "lyöty" tmv. ohuelti tasaiseksi. Koska akselilla on kohta joka on koneistettu tasopintaiseksi. Viilalla "lyöty" kohta pois. Uusi hammaspyörä laakerilukkiteella paikoilleen.
Nopeat testaukset ja viat loistavat poissa olollaan.

Rale
17-06-2016, 21:04
Vielä tuosta vanhasta irti sahausta kuva.

joni88
18-06-2016, 00:24
hyvä että selvisit pelkästään rattaiden vaihdolla :jep: itsekin ton vanhan moottorin pidän itelläni, vaihdan rattaat varmuuden vuoksi ja käytän elektroniikkahuollossa kolvattavana, jos vaikka tulevaisuudessa vastaavaa vikaa tulee niin voi ainakin sillä kokeilla sitten korjata...

Rale
22-07-2016, 15:36
hyvä että selvisit pelkästään rattaiden vaihdolla :jep: itsekin ton vanhan moottorin pidän itelläni, vaihdan rattaat varmuuden vuoksi ja käytän elektroniikkahuollossa kolvattavana, jos vaikka tulevaisuudessa vastaavaa vikaa tulee niin voi ainakin sillä kokeilla sitten korjata...

Moi. Onko sulla vanha osa nyt jäljellä. Mä tilasin noita komponentteja ja sain ne eilen. Voisi katsoa jos se vika niissä trankuissa on?