PDA

View Full Version : N54 öljylämmöt


Peissi
08-05-2016, 15:04
Terve,

oon nyt muutamana päivänä katsellut tuota mittaristoa silmä kovana ja ihmetellyt normiajossa noita lämpötiloja. Motarilla 120-130 km/h lasissa ja lämmöt 110-120 astetta, onko normaalia?

P.S. en löytänyt haulla vastaavaa. Jos kuitenkin on niin linkkiä ja tämän voi sulkea.

samppa...
08-05-2016, 15:10
Siinäkait ne normaalisti itselläkin huitelee n. 100-120 asteessa

Peissi
08-05-2016, 15:22
Ok, kiitti vastauksesta.

Tommix
08-05-2016, 22:13
Kannattaa kurkata edestä ja takaa missä kunnossa lauhdutin on. Yleensä se on ihan tukossa, kuraa ym.
Siivous sitten varovasti ettei lamellit väänny...

poteroa
09-05-2016, 07:21
Mulla on aika tasaisesti n. 105-110´c jopa näinä kuumina päivinä, tarkistitko öljyn määrän? (5 palkkia iDrivessa).

Jossain tapauksissa mitä lukenut jenkkifoorumeilta, ovat saaneet eri öljyillä eri lämpötiloja, tiedä sitten onko oikeasti mitään vaikutusta.

Lauhdutinhan on sen oikean eturenkaan etupuolella pyöräkotelossa, mitään teollisuus painepesuria en käyttäisi.

Omassa oli aika hiekkainen, en tiedä missä kynnetty, puhdistuksen jälkeen kenno oli siisti ja varmasti menee ilma läpi..

Veeksi
09-05-2016, 08:35
Mulla on aika tasaisesti n. 105-110´c jopa näinä kuumina päivinä, tarkistitko öljyn määrän? (5 palkkia iDrivessa).

Jossain tapauksissa mitä lukenut jenkkifoorumeilta, ovat saaneet eri öljyillä eri lämpötiloja, tiedä sitten onko oikeasti mitään vaikutusta.

Lauhdutinhan on sen oikean eturenkaan etupuolella pyöräkotelossa, mitään teollisuus painepesuria en käyttäisi.

Omassa oli aika hiekkainen, en tiedä missä kynnetty, puhdistuksen jälkeen kenno oli siisti ja varmasti menee ilma läpi..


Se pyöränkotelon jäähdytin on lisäjäähdytin, joka tais olla vain M-sporteissa tai oliko sit muissakin jostain vuosimallista lähtien. Sillä pysyy pikkasen viileämpänä öljyt. Sitten on niitä "venttiilikikkareita" jotka lisää öljynkiertoa jäähdyttimen kautta. Niilläkin saa laskettua öljynlämpöjä, mutta toisaalta sen kanssa öljyt lämpeää hivenen hitaammin. Se ei mihinkään talvikäyttöön ole mikään hyvä ratkaisu.

Peissi
09-05-2016, 09:47
Mulla on aika tasaisesti n. 105-110´c jopa näinä kuumina päivinä, tarkistitko öljyn määrän? (5 palkkia iDrivessa).

Jossain tapauksissa mitä lukenut jenkkifoorumeilta, ovat saaneet eri öljyillä eri lämpötiloja, tiedä sitten onko oikeasti mitään vaikutusta.

Lauhdutinhan on sen oikean eturenkaan etupuolella pyöräkotelossa, mitään teollisuus painepesuria en käyttäisi.

Omassa oli aika hiekkainen, en tiedä missä kynnetty, puhdistuksen jälkeen kenno oli siisti ja varmasti menee ilma läpi..

Öljyä täydet 5 palkkia, iDrivesta tsekattu. Itseasiassa hauska juttu tuo öljyn laatu, nimittäin viime viikolla lisäsin litran ja mielestäni heti sen jälkeen lämmöt kohosivat tuohon 105-110 C tasolla.

Entisistä öljyistä ei ollut tietoa, nyt meni 04 LongLifea koneeseen. 150tkm huolto on pian edessä, joten vaihtoonhan nuokin menee. Pitää kattoa toi lauhdutin myös.

larippa
09-05-2016, 09:59
110-120 itselläkin, omasta mielestä normaalia. Muutenkin auto käy aika kuumana, kun pysäyttää niin paukahtelee kun kiuas :smoke:
Ja tosiaan se lisäcooleri on ilmeisesti lähes jokaisessa EU-mallissa? Itsellä ei ole M-sport ja cooleri löytyy (vm -07).

WarHead
09-05-2016, 10:38
Mullon huitelee 100-120 välillä, vähän polkemisesta riippuen.
Miten muute nelivetoversiot, niissähän ei ole öljynlauhditinta, mitähän lämmöt heillä?

hoikkas
09-05-2016, 10:48
Minulla on ollut nyt kiinni noin 10kk sellainen Veeksin mainitsema kikkara. Tilattu BMS jenkeistä, ja ei ollut ihan sopiva itselle, mutta hiukan kaverin avustamana sitä muokattiin ja meni hienosti sisään. Sen jälkeen en ole saanut öljyn lämpöjä nousemaan yli 115 astetta vaikka on pikkasen ollut sellaisia settejä joissa normaalisti olisi noussut varmaan yli 125-130. Yleensä ei nouse yi 110 astetta, vain kerran noussut noin korkealle (115).

Tämä oli myös talvella ja ei mielestäni paljoa vaikuttanut öljyjen lämpeämiseen. Jos on vaikutusta niin se on pieni, ehkä minuutti tai kaksi tavanomaisessa kaupunkiajossa.

Kesällä näkee sitten mikä vaikutus esim. Radalla. Viime vuonna nousi Alastarolla 3-4kierroksen jälkeen 130-135 asteeseen. Mukana oli silloin yks Raumalainen frendi E91 335ix bemulla jossa oli se kikkara ja hänellä ei tainnut silloin nousta juuri 110-115 asteen ylitte juuri 3-4 kierroksella. Yarski korjannee jos muistan väärin...

Mintaka
09-05-2016, 12:43
Itselläni -07 335i ja lämpiminä päivinä stadin ruuhkassa hapuillaan siinä 120c pintamissa... Pyöräkotelosta löytyy lauhdutin, mutta eipä oo tullu koskaan sitä puhdistettua. Viime kesänä Ahvenistolla meni overheat limp-modeen kun öljyt käväisi yli 130~ asteen. Alkupäivä meni hyvin, mutta kolme kierrosta toisen auton perässä oli ilmeisesti liikaa jäähdytykselle.

Miten tuota lauhduttimen säleikköä lähtisi putsailemaan? Irrotus ja puunaus vai ihan paikallaan suihkuttelua?

samppa...
09-05-2016, 17:29
Nelikko täällä ja löytyy myös lauhdutin ;)



Mullon huitelee 100-120 välillä, vähän
polkemisesta riippuen.
Miten muute nelivetoversiot, niissähän ei ole öljynlauhditinta, mitähän lämmöt heillä?

yarski
09-05-2016, 17:45
...Tämä oli myös talvella ja ei mielestäni paljoa vaikuttanut öljyjen lämpeämiseen. Jos on vaikutusta niin se on pieni, ehkä minuutti tai kaksi tavanomaisessa kaupunkiajossa.
Kesällä näkee sitten mikä vaikutus esim. Radalla. Viime vuonna nousi Alastarolla 3-4kierroksen jälkeen 130-135 asteeseen. Mukana oli silloin yks Raumalainen frendi E91 335ix bemulla jossa oli se kikkara ja hänellä ei tainnut silloin nousta juuri 110-115 asteen ylitte juuri 3-4 kierroksella. Yarski korjannee jos muistan väärin...

Juu, oikein muistettu, kyllä se kikkara tiputtaa öljynlämpöjä 10-15ast. En olisi uskonut kun on niin simppelin näköinen mutta kyllä se vaan toimii. Talveksi otin sen pois kun mulla lämpes taas aivan selkeesti hitaammin sen kanssa...

WarHead
10-05-2016, 09:30
Nelikko täällä ja löytyy myös lauhdutin ;)

ok... Muistan juutuubasta kattoneeni videon, jossa dude veivas itselleen öljynlauhduttimen nelivetoon. Miten se selitetään? Tuskin se on ollu lisävaruste?

315i
10-05-2016, 19:37
Alle 120 asteessa pysynyt. Normi 335, -06 vuoden malli ja syyläri löytyy oikeelta puolelta.
Pisimmät vedot on HKI-TRE motari sallittua ylinopeutta ja keikka Ouluun.
Tosin "nätitsti" ajettuna.

Cunttory
10-05-2016, 19:49
ok... Muistan juutuubasta kattoneeni videon, jossa dude veivas itselleen öljynlauhduttimen nelivetoon. Miten se selitetään? Tuskin se on ollu lisävaruste?Netistä luetun mukaan ekoissa malleissa ei cooleria ollut, tuli jossakin vaiheessa -06? kun lämpöongelmia ilmeni.

hoikkas
10-05-2016, 21:18
Netistä luetun mukaan ekoissa malleissa ei cooleria ollut, tuli jossakin vaiheessa -06? kun lämpöongelmia ilmeni.

Tätä on vaikea uskoa todeksi, sillä itsellä 9/2006 ensimmäisenä valmistuskuukautena ulostullut 335 ja mulla on myös cooleri.

tuumas
10-05-2016, 22:13
Ai neliveto?

Cunttory
10-05-2016, 22:52
Tätä on vaikea uskoa todeksi, sillä itsellä 9/2006 ensimmäisenä valmistuskuukautena ulostullut 335 ja mulla on myös cooleri.Mitään faktaa ei ole, vain mitä netissä tarinoidaan lontooksi. Mutta onko sinulla sitten jo niin "uusi" malli että ovat ehtineet laittaa tai se on asennettu jälkikäteen. Kyllä 335i e92:sia on valmistettu jo ainakin 4/06, mahdollisesti aiemminkin.

hoikkas
10-05-2016, 23:27
Mitään faktaa ei ole, vain mitä netissä tarinoidaan lontooksi. Mutta onko sinulla sitten jo niin "uusi" malli että ovat ehtineet laittaa tai se on asennettu jälkikäteen. Kyllä 335i e92:sia on valmistettu jo ainakin 4/06, mahdollisesti aiemminkin.

Ai, on niin aikaisin. Olen ollut väärässä tiedon luulossa. Mitään tietoa ei ole, että olisi asennettu jälkikäteen. Auto oli 2kk näyttelyautona, 1kk varastossa ja sen jälkeen Suomessa yhdellä omistajalla ennen minua. Ehkä olettaisin, että on sitten siinä mielessä "uusi", että on jo tehtaalta tulleessaan ollut valmiina.

Cunttory
11-05-2016, 07:11
Ai, on niin aikaisin. Olen ollut väärässä tiedon luulossa. Mitään tietoa ei ole, että olisi asennettu jälkikäteen. Auto oli 2kk näyttelyautona, 1kk varastossa ja sen jälkeen Suomessa yhdellä omistajalla ennen minua. Ehkä olettaisin, että on sitten siinä mielessä "uusi", että on jo tehtaalta tulleessaan ollut valmiina.Nyt saat kuivailla kahvit näppikseltä, 16.11.2005 on valmistettu ensimmäiset? e92 335i:t :)

vin: PW78000

Bmw92
22-10-2016, 15:34
Terve.

Autona -09 335i. Ulkolämpötilat n. +5 astetta eikä öljynlämmöt nouse minkäänlaisessa ajossa yli 80, harvoin edes sinne.

Teemariko? Muita mahdollisia aiheuttajia?

Zoppa
29-10-2016, 15:05
Terve.

Autona -09 335i. Ulkolämpötilat n. +5 astetta eikä öljynlämmöt nouse minkäänlaisessa ajossa yli 80, harvoin edes sinne.

Teemariko? Muita mahdollisia aiheuttajia?

Itselläni nousee siihen 90-95 asteen paikkeille näillä keleillä, ja pysyy siinä.

Bmw92
29-10-2016, 16:36
Itselläni nousee siihen 90-95 asteen paikkeille näillä keleillä, ja pysyy siinä.

Pakko siellä on sitte jotai vikaa olla. 25km jälkeen ei öljynlämpömittari hievahdakkaan. Välillä oon ajellu lukijan kanssa niin eipä nuo nesteiden lämmötkään päätä huimaa..

Autoon on vaihdettu vuosi sitten Saksassa vesipumppu ja termari, autoa hakiessa lämmöt pelasivat Saksassa normaalisti ulkolämpötilan ollessa +20. Onko mahdollista että sinne on laitettu joku saksan mallin termari joka suomen syys ja talvikeleissä aukeaa liian aikaisin?:think

miyli
29-10-2016, 18:26
Pakko siellä on sitte jotai vikaa olla. 25km jälkeen ei öljynlämpömittari hievahdakkaan. Välillä oon ajellu lukijan kanssa niin eipä nuo nesteiden lämmötkään päätä huimaa..

Autoon on vaihdettu vuosi sitten Saksassa vesipumppu ja termari, autoa hakiessa lämmöt pelasivat Saksassa normaalisti ulkolämpötilan ollessa +20. Onko mahdollista että sinne on laitettu joku saksan mallin termari joka suomen syys ja talvikeleissä aukeaa liian aikaisin?:think

Ölynlämmölle on Oma termari siinä öljynsuodatin kotelossa.

bemmeri
29-10-2016, 18:50
Pakko siellä on sitte jotai vikaa olla. 25km jälkeen ei öljynlämpömittari hievahdakkaan. Välillä oon ajellu lukijan kanssa niin eipä nuo nesteiden lämmötkään päätä huimaa..

Autoon on vaihdettu vuosi sitten Saksassa vesipumppu ja termari, autoa hakiessa lämmöt pelasivat Saksassa normaalisti ulkolämpötilan ollessa +20. Onko mahdollista että sinne on laitettu joku saksan mallin termari joka suomen syys ja talvikeleissä aukeaa liian aikaisin?:think

No paljon ne nesteen lämmöt oli, jos eivät kerran päätä huimaa?

Näyttääkö lukijalla öljynlämmöt samaa kuin mittarin viisari?

Voihan siellä olla "öljytermostaatissa" joku patentti tai esim. burgerin tai muun valmistajan "termostaatti (http://thumbs.ebaystatic.com/images/g/3PAAAOSwEeFU~glQ/s-l225.jpg)" jolla öljynlämmöt saa alemmaksi. Mistä näistä käytetyistä tietää, kun suurimmassa näistä X35i:ssa jonkinasteista viriä on. Ootko kattonu onko jotain lisäjäähyä öljylle laitettu? Ei varmaan öljyn lämmöt nouse näillä keleillä normaaliajossa jos oil cooler valve ja vielä lisäkenno öljylle olisi.


Öljynlämmöt ei nouse kovin korkealle viileällä ilmalla jos ei kovin poljeta autoa. Itellä viime talvena piti ihan jonkun verran ajella pienellä vaiheella, revitellä, yms. että sai öljyt yli sadan. Ajelin jatkuvasti lyhyttä pätkäajoa, niin aattelin että kannattaa lämmittää öljyt ainakin kerran viikkoon kuumaksi.




Mittarista tuli mieleen kun itellä tuli joku feelu bensamittariin ja ei näyttänyt enää oikein (näytti enemmän kuin oikeasti oli ainetta tankissa, bensavalo ja jäljellä oleva matka oli kuitenkin oikein, ainoastaan viisari väärässä asennossa hieman), liittyy jotenkin varmaan JB4, tms. kun "vika" ilmaantui sen jälkeen kun olin käyttänyt bensamittaria ahtopaineen, tms. tarkkailuun. Vika ei kuitenkaan poistunut vaikka jb4 oli irroitettu autosta.

BFI18
30-10-2016, 14:54
Pakko siellä on sitte jotai vikaa olla. 25km jälkeen ei öljynlämpömittari hievahdakkaan. Välillä oon ajellu lukijan kanssa niin eipä nuo nesteiden lämmötkään päätä huimaa..

Autoon on vaihdettu vuosi sitten Saksassa vesipumppu ja termari, autoa hakiessa lämmöt pelasivat Saksassa normaalisti ulkolämpötilan ollessa +20. Onko mahdollista että sinne on laitettu joku saksan mallin termari joka suomen syys ja talvikeleissä aukeaa liian aikaisin?:think

Nyt muutamalla plusasteella omassa noin 10-12 min tai 10 km ajon jälkeen öljymittari alkaa värähtää.

hoikkas
30-10-2016, 21:01
Yhden täyden syksyn, talven, kevään ja kesän ajanut Sport oil cooler valvella ja se ei vaikuta juurikaan öljyn lämpöjen nousuun/nopeuteen siinä.

Bmw92
30-10-2016, 21:36
No paljon ne nesteen lämmöt oli, jos eivät kerran päätä huimaa?

Näyttääkö lukijalla öljynlämmöt samaa kuin mittarin viisari?

Voihan siellä olla "öljytermostaatissa" joku patentti tai esim. burgerin tai muun valmistajan "termostaatti (http://thumbs.ebaystatic.com/images/g/3PAAAOSwEeFU~glQ/s-l225.jpg)" jolla öljynlämmöt saa alemmaksi. Mistä näistä käytetyistä tietää, kun suurimmassa näistä X35i:ssa jonkinasteista viriä on. Ootko kattonu onko jotain lisäjäähyä öljylle laitettu? Ei varmaan öljyn lämmöt nouse näillä keleillä normaaliajossa jos oil cooler valve ja vielä lisäkenno öljylle olisi.


Öljynlämmöt ei nouse kovin korkealle viileällä ilmalla jos ei kovin poljeta autoa. Itellä viime talvena piti ihan jonkun verran ajella pienellä vaiheella, revitellä, yms. että sai öljyt yli sadan. Ajelin jatkuvasti lyhyttä pätkäajoa, niin aattelin että kannattaa lämmittää öljyt ainakin kerran viikkoon kuumaksi.




Mittarista tuli mieleen kun itellä tuli joku feelu bensamittariin ja ei näyttänyt enää oikein (näytti enemmän kuin oikeasti oli ainetta tankissa, bensavalo ja jäljellä oleva matka oli kuitenkin oikein, ainoastaan viisari väärässä asennossa hieman), liittyy jotenkin varmaan JB4, tms. kun "vika" ilmaantui sen jälkeen kun olin käyttänyt bensamittaria ahtopaineen, tms. tarkkailuun. Vika ei kuitenkaan poistunut vaikka jb4 oli irroitettu autosta.


Nesteiden lämmöt 60-80 luokkaa pitkienkin ajojen jälkeen. Kävin ajamassa 60km lenkin ja poletin ihan huolellakin öljyjen lämmöt 76. Mittari näyttää samaa kun lukija.

Mitään muuta öljyn lisäjäähdytintä ei pitäis kyllä olla. Pyöräkotelossa se mikä siellä kuuluukin.. Auto on kyllä kaikin puolin vakio.

Bmw92
30-10-2016, 21:44
Ölynlämmölle on Oma termari siinä öljynsuodatin kotelossa.

Onkohan se tämä, nro9? http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=UV71-EUR-11-2009-E91N-BMW-335i&diagId=11_3971

miyli
31-10-2016, 08:30
Onkohan se tämä, nro9? http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=UV71-EUR-11-2009-E91N-BMW-335i&diagId=11_3971


Joo siellä nro9 sisällä on sellainen termostaatti http://www.spacegear.com.tw/products/detail.php?pid=356&cid=189&f=185 eli tälläinen.
Epäilen kyllä että sulla häikkää siinä öljynlämpötila anturissa mikä on siinä öljynsuodatinkotelossa.

Bmw92
31-10-2016, 09:17
Joo siellä nro9 sisällä on sellainen termostaatti http://www.spacegear.com.tw/products/detail.php?pid=356&cid=189&f=185 eli tälläinen.
Epäilen kyllä että sulla häikkää siinä öljynlämpötila anturissa mikä on siinä öljynsuodatinkotelossa.

Joo pitää etsiä missä se on ja minkälainen. Nopealla googlaamisella löytyi 3 erilaista anturia.

bemmeri
31-10-2016, 12:45
Käyhän tuo kone viileänä jos nesteen lämmöt on tuota luokkaa. Ei varmastikaan öljynlämmöt nouse normaaliin jos kone käy n. 20C kylmempänä kuin tarkoitus olisi.

En muista tai katsonut kovin usein mitä veden lämmöt oli normaaliajosss. Mutta kyllä ne pitäisi olla siellä 90C tai yli. Taisipa olla että köröttelyllä nousi muutaman asteen korkeammalle ja kun monoa antoi niin hieman putosi.

Kannattaa selvittää tuo, miksi veden lämmöt ei nouse, ennen kun rupeaa öljyn puolella vikaa ettimään.

brainsurgery
31-10-2016, 12:56
Itsellä taitaa veden lämmöt olla yli 100 normiajossa. Täytyy tsekkailla seuraavan kerran kun ajelee.

Bmw92
31-10-2016, 13:03
Käyhän tuo kone viileänä jos nesteen lämmöt on tuota luokkaa. Ei varmastikaan öljynlämmöt nouse normaaliin jos kone käy n. 20C kylmempänä kuin tarkoitus olisi.

En muista tai katsonut kovin usein mitä veden lämmöt oli normaaliajosss. Mutta kyllä ne pitäisi olla siellä 90C tai yli. Taisipa olla että köröttelyllä nousi muutaman asteen korkeammalle ja kun monoa antoi niin hieman putosi.

Kannattaa selvittää tuo, miksi veden lämmöt ei nouse, ennen kun rupeaa öljyn puolella vikaa ettimään.


Sitä vähän mietin että jos on öljyn lämpötila-anturissa vikaa niin miten se vaikuttais siihen ettei nesteen lämmöt nousisi. Termari se on varmaan ensiks vaihdettava.

miyli
31-10-2016, 13:27
Sitä vähän mietin että jos on öljyn lämpötila-anturissa vikaa niin miten se vaikuttais siihen ettei nesteen lämmöt nousisi. Termari se on varmaan ensiks vaihdettava.

En huomannut kiireessä tota mainitsemaasi vedenlämpöä. Jos tosiaan noin alhainen vaikuttaa se kyllä öljynlämpöönkin, eli kannattaa se puolintarkastaa ekaksi

Bmw92
10-11-2016, 17:27
Termarissahan se vika oli, nyt nousee nesteiden sekä öljyjen lämmöt normaalisti. Perus ajossa öljyt pyörii siellä 90-100.