PDA

View Full Version : e92 330xd, 4x4, DSC, ABS, EBV failure


Niilopi
11-04-2016, 11:13
Kyseistä ilmoitusta pukkaa tauluun. Nollaantuu kun sammuttaa auton ja syttyy vasta kun on ajettu jonkunmatkaa, pysähtyy valoihin ja kiihdyttäessä syttyy. Koitin kiihdytellä hitaasti pelkällä takavedolla ei syty, nopeasti kiihdyttäessä syttyy eli kun etupyörät lähtee mukaan?

Ennen valojen syttymistä kiihdyttäessä pari nykäystä jonka jälkeen kytkee laitteet pois käytöstä.

Ratin pyörittäminen ei nollaa.
Kun sammutan kuuluu omituinen rusahtava ääni jostain hieman jälkijunassa.


Tässä palstassa hieman samanlaista onkelmaa :
http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=318486

Vikoja mm. akku, abs-anturi, jakopään aktuaattorin ratas

Akun tapauksessa syttyis varmaan jo käynnistettäessä.

Käytän pian piuhan päässä jos löytyis jotain.

Niilopi
18-04-2016, 21:49
tulevia seppiä varten :

Kyseessä oli siis jakolaatikon aktuaattorin(moottorin) ratas (worm gear). Kulunut käyttökelvottomaksi.
Vahvistin epäilykseni lukemalla vikakoodit joista n.3kpl viittasi jakolaatikon suuntaan.

Jenkeistä löytyy n.100e tulleineen vaihtoratas mikäli ei halua vaihtaa koko moottoria 400-1000e.

http://www.ebay.co.uk/itm/Bmw-Transfer-Case-Actuator-Replacement-Worm-Gear-xi-cars-4x4-warning-alarm-light-/111971700464?hash=item1a12088ef0:g:4XYAAOSwwpdW5I2 P

Youtubesta myös vaihto-ohje :
https://www.youtube.com/watch?v=CsmQ3VrDgxQ

Jostain luin että kyseisen osan myyjä myy mukaan myös vaihtotyökalua jonka suosittelen vahvasti hommaamaan. Itsellä ei sitä ollut ja värkkäsin bilteman peltihäkkyröistä jonkunlaisen ulosvetäjän jolla meni hermot ja aikaa n.3tuntia ja rahaa 40e vaikkakin lopulta sillä kuitenkin saatiin se ulos.

Tämä metallinen worm gear on vaan näissä xdriveissa. Joissain muissa vehkeissä kuten x3 on jonkunlainen muovinen ratas joka kuluu ja aiheuttaa samaa ongelmaa.

Magirus
19-04-2016, 09:30
Hyvä kuulla, että tuon ruuvivaihteen ruuvin saa itse vaihdettua. Oli jo itselläkin hetken ostolistalla, kun alkoi viime kesänä neliveto temppuilla.

Otin sitten tuon säätöyksikön irti ja avasin, yllättäen ruuvi olikin ehjä. Hetken jo pelkäsin ohjainmooduuli vikaakin. Päätin kuitenkin purkaa tuon sähkömoottorin osiksi ja vika löytyi sieltä sähkömoottorin sisältä. Eli ruuvivaihteen puolelta oli vaseliinista erottunut öljyä (kuuman kesän takiako, Saksassa +40C?), joka sitten oli mennyt laakerin läpi sähkömoottorin sisälle ja aiheutti huonoa kontaktia mahdollisesti hiilien ja kollektorin välille.

Kunnon putsaus puhdistussprayllä ja johan alkoi nelivetojärjestelmä taas toimimaan, eikä muuten ole sen jälkeen oikutellut :)

Tuossa vielä linkki e90postin foorumille (http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=1158651), missä asiaa pyörittelin videoineen. Ihan siltä varalta, että joku törmää samanlaiseen ongelmaan.

awd-69
06-07-2016, 13:53
Liekkö itselläni sama ongelma kuin aloittajalla.
Mittaristoon rävähti ihan ensiksi 4×4 ilmoitus ja alle sekunti edellisestä tulee sitten DSC, ABS EBV herjaa.
Virtojen pois käyttö hävittää ilmoitukset, mutta ongelma palaa ihan satunnaisesti takaisin. (Ajan suhteen)
Myös mekaaninen käsijarrun vetoa muistuttava ääni on tullut samalla, kun auton sammuttaa.

Tässä koodit jotka Carly antaa

ABS/DSC/BRAKE:Clutch Is in opel position-rear wheel drive Transfer Ec/distributor Gear fault/transmission ECU failure/Transfer case code 005F3A
Ja Clutch position unknow code 005F39

Transmission: actuator errors or increased demand for electric it Clutch code 005462
Fracture mechanics code 005463

VGSG wheel notlaufregelung activated. No DXC desired torque setting code 0055C3
VTG overall systemaattisesti malfunctions code 00539 E

INSTRUMENT cluster
shutdown code 00A559

awd-69
06-07-2016, 21:08
Olisko kellään tietoa, että voiko ajaa turvallisesti,
lue: paikkojen lisää särkymättä, kun jonot huoltoihin on todella pitkät?

Se mitä rakennetta tutkin, niin ei tuosta ihan varmaksi voi sanoa, että mitä tapahtuu. Luultavasti ei mitään jos pelkkä matoruuvi vain mennyt.