PDA

View Full Version : N54 Puolat ja tulpat


reekoon
09-04-2016, 19:22
Alkuperäinen näyttää olevan Eldor merkkinen, niin onko porukalla kokemusta esim Boschin valmistamista, toimivatko yhtä hyvin vai pitääkö olla Eldor. Hinta ero boschin hyväksi on 30€ kappale. Lisäksi, mitä tulppia olette käyttäneet autoissa?

yarski
09-04-2016, 21:22
NGK 95770 on nyt, muillakin toimivaksi todettu... :jep:

reekoon
09-04-2016, 21:48
NGK 95770 on nyt, muillakin toimivaksi todettu... :jep:

Jep

Näin olen tässä opiskellut. niitä laitoin tilaukseen ja samalla NASAn speksaaman 12 kolosen adamantiumista valmistetun tulppa-avaimen, kun kerta ei näitä voi tavallisella näköjään vaihtaa......

yarski
09-04-2016, 22:09
Jep

Näin olen tässä opiskellut. niitä laitoin tilaukseen ja samalla NASAn speksaaman 12 kolosen adamantiumista valmistetun tulppa-avaimen, kun kerta ei näitä voi tavallisella näköjään vaihtaa......

"...adamantiumista valmistetun tulppa-avaimen"
:rolf::rolf:
Katso sitten että tulppa jää oikeaan asentoon... ;)

miyli
10-04-2016, 06:50
Mulla ainakin Bosch puolat ja toiminut hyvin ( 20tkm)nyt.
Tosiaan toi NGK tulppa täytyy muistaa asentaa niin että tulpan koukku osa ei mene suuttimeen päin ja kärkiväliksi n. 0,55-0,6

WarHead
10-04-2016, 09:29
Tästähän on tosiaan jotain kirjoittelua ympäri maalimaa, mutta jotenki tuntuu, että kun suutin tsiuhauttaa 200bar paineella bensaa palotilaan, niin liekkö tuolla tulpan asennolla oikeenkaan suurta merkitystä... Noh, ei siitä kyllä tietenkään haittaa varmaan ole.

...toi NGK tulppa täytyy muistaa asentaa niin että tulpan koukku osa ei mene suuttimeen päin ja kärkiväliksi n. 0,55-0,6

reekoon
10-04-2016, 11:34
Mulla ainakin Bosch puolat ja toiminut hyvin ( 20tkm)nyt.
Tosiaan toi NGK tulppa täytyy muistaa asentaa niin että tulpan koukku osa ei mene suuttimeen päin ja kärkiväliksi n. 0,55-0,6


Kerkesin perua tuon tilauksen vielä.

Olsiko porukalla laittaa Boschin osa numeroa. Tuntuu löytyvän vain Elrodia OEM mallina.

Eli käviskö esim nämä

http://www.mister-auto.fi/fi/sytytyspuola/bosch-0-221-504-470_g689_a0300!221!504!470.html

ja motonet näyttäisi tarjoavan kanssa

10-1285
101285 Sytytyspuola BMW 07-> Bosch/Beru
Sopivuudet:
- 323i-130kW 4.06-> "tulpanhattupuola"
- 325i/325xi-160kW N52B25A-moott 4.06-> "tulpanhattupuola"
- 330i/330xi-190kW 4.06-> "tulpanhattupuola"
- 335i/335xi-225kW N54B30A-moott 06->10 "tulpanhattupuola"
Hinta :
39,90€
0 Hämeenlinna


Tilanne on siis se, että ykkös pytty meni pimeäksi, ei sytytä kunnolla ollenkaan ja tulpat on vaihdettu huollossa 7tkm sitten puolat todennäköisesti alkuperäiset ja ensi viikolla olisi JB4 asennus, joten oli muutenkin tarkoituksena vaihtaa ne. Nyt pitäisi kiirellä saada jostain uudet tai ainakin yksi, että pääsee testaan. Aluksi ajattelin pyörittää ykkösen ja kakkosen päittäin että onhan se siinä puolassa se vika.

miyli
10-04-2016, 11:49
Kerkesin perua tuon tilauksen vielä.

Olsiko porukalla laittaa Boschin osa numeroa. Tuntuu löytyvän vain Elrodia OEM mallina.

Eli käviskö esim nämä

http://www.mister-auto.fi/fi/sytytyspuola/bosch-0-221-504-470_g689_a0300!221!504!470.html

ja motonet näyttäisi tarjoavan kanssa

10-1285
101285 Sytytyspuola BMW 07-> Bosch/Beru
Sopivuudet:
- 323i-130kW 4.06-> "tulpanhattupuola"
- 325i/325xi-160kW N52B25A-moott 4.06-> "tulpanhattupuola"
- 330i/330xi-190kW 4.06-> "tulpanhattupuola"
- 335i/335xi-225kW N54B30A-moott 06->10 "tulpanhattupuola"
Hinta :
39,90€
0 Hämeenlinna


Tilanne on siis se, että ykkös pytty meni pimeäksi, ei sytytä kunnolla ollenkaan ja tulpat on vaihdettu huollossa 7tkm sitten puolat todennäköisesti alkuperäiset ja ensi viikolla olisi JB4 asennus, joten oli muutenkin tarkoituksena vaihtaa ne. Nyt pitäisi kiirellä saada jostain uudet tai ainakin yksi, että pääsee testaan. Aluksi ajattelin pyörittää ykkösen ja kakkosen päittäin että onhan se siinä puolassa se vika.

Bosch 0221504470
Kannattaa vaihtaa kaikki jos meinaat juiceboxin laittaa ja tulpat myös NGK:si

reekoon
10-04-2016, 13:19
Bosch 0221504470
Kannattaa vaihtaa kaikki jos meinaat juiceboxin laittaa ja tulpat myös NGK:si

Silloin tuo mister auton Bosch puola on juurikin oikea ja ovh. 25€/kpl Pika toimituksen kun ottaa niin on keskiviikkona kotona. Sellaiset sit tilaukseen.

Mister Autolla ei ollut NGK tulppia. Mistä porukka on tilaillut niitä vaiko ihan paikallisesta?

miyli
10-04-2016, 13:33
Paikallisesta Fixuksesta.

Veeksi
10-04-2016, 13:51
Ebayn kautta briteistä oon parit NGK:n tulpat tilannut. Ei oo välttämättä ihan yhtä halvat kuin fixuksessa, mutta ei niihin talous kaadu, jos ei Fixuksesta löydy.

bemmeri
12-04-2016, 11:05
Just laittelin nuo NGK:n tulpat 0,55mm säädetyllä kärkivälillä. Samalla myös uudet puolat, entisiä olikin vielä 4kpl (yhden vaihdoin viime syksynä ja edellinen omistaja vaihtanut toisen).

Aika nysvääminen oli noiden tulppien kanssa kun eri pyttyjen/tulppien kanssa vaihteli, että olisi saanut sen kärjen "kaaren" suuttimen vastapuolelle, kahta viimeiseksi laitettua ei sitten saanut oikeaan asentoon ja jäi just suutinta kohti. :neutral:

Puolaksi tuli tuo N55/S55 yms. käytössä oleva puola Delphin valmistamana.

https://www.turnermotorsport.com/p-14742-ignition-coil-e82-e9x-f30-f80-e60-f07-f10-f13-e84-f25-e70-e71-e85-e89/

SamiM
13-04-2016, 08:55
Pelittääkö nuo NGK:n tulpat vakiossa? Juiceboksi on kyllä ostoslistalla mutta menee tod näk syksyyn/ensi kevääseen hankinta.. Tulppa/puola remppaa kuitenkin ajattelin kohtapuoliin tehdä niin tilaanko vakio tulpat vaiko suoraan nuo NGK:t? Myös ideoita miten ne ropataan paikalleen oikeaan asentoon otetaan vastaan mielellään. :think
Pitääkö siinä vaan laskea kierteet ja yrittää kikkailla vai miten jengi on noita paikalleen paininut?
Puolaksi ajattelin tilata tuon Boschin 0221504470, se lienee jo tuon N55 koneen parempi puola?

brainsurgery
13-04-2016, 09:21
Pelittääkö nuo NGK:n tulpat vakiossa? Juiceboksi on kyllä ostoslistalla mutta menee tod näk syksyyn/ensi kevääseen hankinta.. Tulppa/puola remppaa kuitenkin ajattelin kohtapuoliin tehdä niin tilaanko vakio tulpat vaiko suoraan nuo NGK:t? Myös ideoita miten ne ropataan paikalleen oikeaan asentoon otetaan vastaan mielellään. :think
Pitääkö siinä vaan laskea kierteet ja yrittää kikkailla vai miten jengi on noita paikalleen paininut?
Puolaksi ajattelin tilata tuon Boschin 0221504470, se lienee jo tuon N55 koneen parempi puola?
Vaihda vain puolat ja ajele vanhoilla tulpilla JB asennukseen asti, jos ne toimii ihan hyvin?

miyli
13-04-2016, 09:31
Bosch puolat toimii ihan hyvin. mulla ollut nyt 20tkm kiinni ja ei ongelmaa vaikka koko ajan ollut auto viritetty.

Itse laitan merkin tulppa avaimen jatkovarteen ja tulpan koukku siihen merkin kohtaa et näkee mihin kohtaan se menee. ei sillä väliä jos jää vaikka poikittain, mutta uskon että on väliä jos jää suoraan suutinta päin.
Aika pelaaminen niissä on kun täytyy kokeilla mikä menee mihinkin sylinteriin mitenkin päin parhaiten. Saa tulppaan kuulemma jotakin siihen tarkoitettuja prikkojakin mitä voi laittaa väliin.

Motorbit
13-04-2016, 12:40
Puolista NGK ja Bosch toimivat molemmat. Tulpista NGK on mielestäni ainakin kestävämpi.

Olen joskus kokeillut 30 tkm ajetussa "virheettömässä" 335i N54 moottorissa uusia NGK tulppia 0,55 mm ja 0,65 mm kärkivälillä. Tehossa ei ollut mitään eroa, ei myöskään toteutuneessa sytytysennakossa (tai myöhästyksessä). Ohjelmoituna 0,65 kärkivälillä noin 2 hv enemmän. Ennakko oli sama. Tosin 2 hv on mittaustuloksesta oli vain 0,5% joten se menee jo tolenransseihin. Ei siis käytännön eroa.

WarHead:ia kompaten, kova ruiskutus- ja sylinteripaine pitää siitä huolen että seos syttyy, osoitti se tulpat elektrodi mihin suuntaan tahansa. Tulpan kääntäminen "oikeaan" asentoon voi antaa henkistä tyydytystä mutta ainakaan dynamometrissä tai testerin datalogissa se ei näkynyt. Kokemus perustuu perus ohjelmaviritettyyn 335i N54 moottoriin.

Veikkaan että tulpan kääntäminen on lähtöisin amerikanmaalta koska siellä ne on veivannut niitä vuosikymmeniä viritetyissä moottoreissa. Tulpan elektrodin suunnan asettaminen on vanha juttu, joissakin vanhemmissa moottoreissa tulpaa saatettiin kääntää ja etsiä vaikutusta nakutusherkkyyteen palotilan muodon ym. perusteella. Nyt pikkulohkon viritysopit on siirtyneet N54 moottoriin :think

Tommix
13-04-2016, 21:27
Millä tehoilla tuota testattiin? Yli 550 hv pitäisi kärkiväliä tiputtaa kuulemma 0,50 mm...

hoikkas
13-04-2016, 21:42
Motorbit, hyvää tekstiä:jep: Kyllä sitä kaikkeen jenkkijuttuun uskoo kun siellä tietty duunailtu niitä paljon ja se tuo hyvää uskoa mieleen:D

Vertailuksi muille:
Omat NGK tulpat tänä vuonna hankin Burgerilta, noin 90€ kaikkine kuluineen kotiin toimitettuna. Viime vuonna Miylin kautta ja hinta tais olla 75€?

Huu Haa
18-04-2016, 20:15
Moi! Voikohan n54 mottiin pistää n55:n puolat?

Veeksi
18-04-2016, 21:37
Moi! Voikohan n54 mottiin pistää n55:n puolat?

Kyllä. Ja ne taitaa olla paremmat kuin N54:n puolat. Tai S55 puolat. En tiedä liekö noilla nykyään on edes eroa keskenään, mutta vanhat N54 puolat oli muovivartisia kun ainakin S55:n versioissa oli "metallivaippa". S55:n puolat voisivat ajatuksen tasolla olla parhaat JOS niissä on jotain eroa. Sellaset mulla oli.

Huu Haa
18-04-2016, 21:51
Kyllä. Ja ne taitaa olla paremmat kuin N54:n puolat. Tai S55 puolat. En tiedä liekö noilla nykyään on edes eroa keskenään, mutta vanhat N54 puolat oli muovivartisia kun ainakin S55:n versioissa oli "metallivaippa". S55:n puolat voisivat ajatuksen tasolla olla parhaat JOS niissä on jotain eroa. Sellaset mulla oli.

OK! Kiitti tiedosta.

Veeksi
18-04-2016, 23:21
Hivenen heikosti näköjään artikuloin. En tarkoittanut, että N55 puolat olis paremmat kuin S55 puolat. Ne on vissiin samoja keskenään ja yhtälailla käypäsiä N54:ään. Ja mitä ilmeisemmin nykyään bemarikin laittaa näitä metallivaippaisia N54:ään. Mutta ei kannata järkyttyä jos vanhat näyttävät vähän erilaisilta kun ennen käytettiin niitä muovisia/kumivaipallisia.

Dualfun
19-04-2016, 09:32
Puola on yksi ja sama lähes kaikissa bensiinikäyttöisissä E46 -> uusimpiin M4:siin. Että laita vaikka "N46:sen puolat". :D

http://www.realoem.com/bmw/enUS/partxref?q=12138616153

Puolan malli sen sijaan on muuttunut 05/2013, jonka jälkeen sitä on myös aktiona vaihdettu moneen malliin. BMW alkuperäinen osa ostettuna myöhemmän mallin osanumerolla on aina se se mitä pitää, tarvikkeena ei voi koskaan varmaksi koskaan sanoa. Delphin valmistama puola on autossa vakiona.

Huu Haa
19-04-2016, 17:46
Onko väliä kummat tulpat laittaa oem vai ngk 95770, autoa ei ole viritetty (vielä)?

Tommix
21-04-2016, 22:54
Puola on yksi ja sama lähes kaikissa bensiinikäyttöisissä E46 -> uusimpiin M4:siin. Että laita vaikka "N46:sen puolat". :D

http://www.realoem.com/bmw/enUS/partxref?q=12138616153

Puolan malli sen sijaan on muuttunut 05/2013, jonka jälkeen sitä on myös aktiona vaihdettu moneen malliin. BMW alkuperäinen osa ostettuna myöhemmän mallin osanumerolla on aina se se mitä pitää, tarvikkeena ei voi koskaan varmaksi koskaan sanoa. Delphin valmistama puola on autossa vakiona.
Vaan kun kaikki bensakoneiden puolat ei vaan sovi kaikkiin moottoreihin, liitin on erilainen, nimimerkillä kokeillut ja takaisin liikkeeseen puolan palauttanut...

Cunttory
21-04-2016, 23:02
Vaan kun kaikki bensakoneiden puolat ei vaan sovi kaikkiin moottoreihin, liitin on erilainen, nimimerkillä kokeillut ja takaisin liikkeeseen puolan palauttanut...Tämä on täysin totta jo ihan perus N52:ssa. Esim 05 ja 06 vuosimalleissa on "ohjuritappi" liittimelle eri kohdassa puolaa.

rodpe
26-05-2016, 15:57
Hei vaan!
Omassa autossa ongelmana että joskus täyskaasulla ajettaessa syttyy moottorivikavalo keltaisena (ei vilku)
Käytin testerissä ja vikoina olivat:
-29CD palamiskatkoksia sylinterissä 1 Poltton. syötön katkaisu toiminnassa.
-29D9 palamiskatkoksia useammassa sylinterissä Säiliön täyttötaso liian alhainen.

Viittaako nämä nyt puolavikaan? Kuitenkin palamiskatkoksia useammassa sylinterissä.
Autohan on 335i e92 2008

BFI18
27-05-2016, 18:26
Ei vikakoodeja/cel tähän asti, mutta ihan pientä pätkimistä välillä ollut. Vaihdatin Boschin puolat tänään huollossa, koneessa oli -08 vuoden 6 puolaa = alkuperäiset +160 tkm... Et aika pitkäikäiset ovat olleet. Meno tasaantui hiukan eli kannatti:jep:

Hemi
27-05-2016, 19:48
Ei vikakoodeja/cel tähän asti, mutta ihan pientä pätkimistä välillä ollut. Vaihdatin Boschin puolat tänään huollossa, koneessa oli -08 vuoden 6 puolaa = alkuperäiset +160 tkm... Et aika pitkäikäiset ovat olleet. Meno tasaantui hiukan eli kannatti:jep:

Jos kuitenkin edelleen ”pätkii”, niin varsinainen vikahan ei puolien vaihdolla suinkaan korjaantunut?

BFI18
27-05-2016, 20:21
Jos kuitenkin edelleen ”pätkii”, niin varsinainen vikahan ei puolien vaihdolla suinkaan korjaantunut?

Sori, Vähän huono ilmaisu - ei siis pätkinyt yhtään enää, vanhoillakaan vika ei ollu suuri mutta havaittavissa aika ajoin ja lisääntymään päin viimeaikoina.

Hemi
28-05-2016, 00:52
Sori, Vähän huono ilmaisu - ei siis pätkinyt yhtään enää, vanhoillakaan vika ei ollu suuri mutta havaittavissa aika ajoin ja lisääntymään päin viimeaikoina.

Sytyttikö moottorin vikavaloa aiemmin pätkiessään?

BFI18
29-05-2016, 17:08
Sytyttikö moottorin vikavaloa aiemmin pätkiessään?

Tosi harvoin eli pariin kertaan ihan loppuaikoina puolimoottorivaloa.

rodpe
03-07-2016, 19:44
Onko nämä ngk 95770 tulpat toiminut paremmin kuin alkuperäiset. Virityksinä ainoastaan jb4.
Asennetaanko tulppa siis kuvassa näkyvään asentoon?

Veeksi
03-07-2016, 20:00
Onko nämä ngk 95570 tulpat toiminut paremmin kuin alkuperäiset. Virityksinä ainoastaan jb4.
Asennetaanko tulppa siis kuvassa näkyvään asentoon?

Kyllä. Juuri noin. :jep:

Bmw92
26-10-2016, 22:53
Terve,

Ajattelin vaihtaa tulpat ja alkuperäiset lienee ihan ok vaihtoehto vakio autoon. Onko noilla oem tulpilla väliä mihin asentoon ne jäävät? Ymmärtääkseni niissä on kolme noita " koukkuja ".

BOSCH ZGR6STE2 ainakin näyttää realoem.

juBz
27-10-2016, 11:06
Terve,

Ajattelin vaihtaa tulpat ja alkuperäiset lienee ihan ok vaihtoehto vakio autoon. Onko noilla oem tulpilla väliä mihin asentoon ne jäävät? Ymmärtääkseni niissä on kolme noita " koukkuja ".

BOSCH ZGR6STE2 ainakin näyttää realoem.

Ei ole väliä.

Bmw92
27-10-2016, 11:51
Ei ole väliä.

Kiitos!

larippa
27-10-2016, 12:52
Vakiotulpat toimii ja kestää todetusti hyvin ainakin alle 18 psi ahdoilla

BFI18
28-10-2016, 21:14
Vakiotulpat toimii ja kestää todetusti hyvin ainakin alle 18 psi ahdoilla

Totta turiset.

reekoon
29-10-2016, 19:04
voin kompata. omilla menty nyt 20k km ilman mitääm ongelmia joista vikat 5000km 30% etanolilla

larippa
02-11-2016, 14:35
Tyhmä kysymys; Käykö tälläinen hylsy N54:sen tulpan vaihtoon?
https://www.motonet.fi/fi/tuote/4012325/Hylsy-pitka-38

Viimeksi lainasin Blitziltä viilattua hylsyä kun sinne hiton tulpanreikään ei mahdu normaalikokoinen hylsy.

brainsurgery
02-11-2016, 14:49
Tyhmä kysymys; Käykö tälläinen hylsy N54:sen tulpan vaihtoon?
https://www.motonet.fi/fi/tuote/4012325/Hylsy-pitka-38

Viimeksi lainasin Blitziltä viilattua hylsyä kun sinne hiton tulpanreikään ei mahdu normaalikokoinen hylsy.
Pitää olla 12-kulmainen, esim. tuo http://www.motonet.fi/fi/tuote/761930/MTX-Tools-MTX-sytytystulppahylsy-magneetilla-12-kulma-38-14-mm

Zoppa
02-11-2016, 15:12
Motonetissä on kahta eri mallia tuosta hylsystä joista toinen muistaakseni oli liian paksu ulkomitoiltaan.

Edit: eli 18mm avain pitäisi mahtua hylsyn ympärille
http://www.1addicts.com/forums/attachment.php?attachmentid=854812&d=1367502710

brainsurgery
02-11-2016, 15:15
Tuossa linkkaamassani ei ainakaan pitäisi olla liian paksut reunat. Se on suora ja siinä ei juurikaan ole varaa hampaiden ja ulkopuolen välillä.

Topster
13-02-2017, 13:52
Onkos tätä Burgerinkin suosittelemaa kakkosvaihtoehtoa kukaan kokeillut? Suosittelevat näköjään viritetymmälle koneelle. Liekö näissä jotain huonoa alemmissa viritysasteissa? Ja jos peukalosääntö on yhtä astetta kylmempi per 100hv lisätehoa, niin nämähän pitäisi olla ok jo 500hv:n tienoilla. Eikö?

NGK 97506 2-Step Colder Spark Plug

These NGK Laser Iridium replacement plugs are factory standard in BMW N20 & S55 motors. They are two steps colder than stock N54 plugs and suggested for higher boost E85, water/meth injection, and/or upgraded turbocharger applications across all late model turbo BMW models. We suggest setting the gap down to 0.020". These plugs are compatible with all turbo BMW motors including the N20, N54, N55, S55, N63, N63TU, B38, B48, B58, S63, and S63TU.

$15.00 each

miyli
13-02-2017, 15:38
Onkos tätä Burgerinkin suosittelemaa kakkosvaihtoehtoa kukaan kokeillut? Suosittelevat näköjään viritetymmälle koneelle. Liekö näissä jotain huonoa alemmissa viritysasteissa? Ja jos peukalosääntö on yhtä astetta kylmempi per 100hv lisätehoa, niin nämähän pitäisi olla ok jo 500hv:n tienoilla. Eikö?

NGK 97506 2-Step Colder Spark Plug

These NGK Laser Iridium replacement plugs are factory standard in BMW N20 & S55 motors. They are two steps colder than stock N54 plugs and suggested for higher boost E85, water/meth injection, and/or upgraded turbocharger applications across all late model turbo BMW models. We suggest setting the gap down to 0.020". These plugs are compatible with all turbo BMW motors including the N20, N54, N55, S55, N63, N63TU, B38, B48, B58, S63, and S63TU.

$15.00 each

Käytössä ja hyvin pelittää.

Tommix
13-02-2017, 19:38
Käytössä ja hyvin pelittää.
Sama juttu, asennuksessa vaan joutuu kikkailemaan, että tulpan avoin kärki tulee suutinta päin.

hardyy
06-06-2017, 15:02
https://www.autodoc.fi/ngk/7891077?gadw=1&gadw=1&gclid=CL_O4YWWqdQCFQfgGQodChgKhw

onko tämä kyseinen tulppa mitä olette käyttäneet?

brainsurgery
06-06-2017, 15:20
https://www.autodoc.fi/ngk/7891077?gadw=1&gadw=1&gclid=CL_O4YWWqdQCFQfgGQodChgKhw

onko tämä kyseinen tulppa mitä olette käyttäneet?
Ei kun tää: https://www.autodoc.fi/ngk/7889724

Tuo linkkaamasi on 2 pykälää vakiota kylmempi.

Riippuu tietysti viritysasteestakin mitä sinne kannattaa laittaa.

tryffis
18-07-2017, 20:49
Tämäkin tuli sitten ajankohtaiseksi itelle kun lähtevät suuttimet vaihtoon, päivitellään nyt samalla sitten se sytkäpuoli.

Puoliksi ajattelin nuo delphin n55/s55 tekeleet laittaa, kun pyysivät marmorilla eldorin puolasta 70e kipale :rolleyes:

Näille pitäisi valita kaveriksi nyt joko nuo ngk tai sitten boschin tulpat :think

Onko järkeä/pelittääkö nuo ngk:t stock autossa, kärkivälinä esim 0.60mm? Virejä aikomus laittaa niin tulisi sitten kerralla kuntoon.

Boiga
18-07-2017, 23:02
Täällä vakio n54 puolat jotka uusittu viime syksynä sekä viime kesänä uusittu bosch vakio tulpat ja hyvin toimii fbo virit plus hybridi turbot. Vartti ajettu 12.5 ja säädetty on jonkun verran että lämmintä on saanut. Ngk laitan seuraavaksi toki kun huollot aika on vaikkei moittimista nykyisissä vielä (vakio n54 puolat ja ngk 95770 0,5-0,55 kärkivälillä varattuna).

eljas
15-10-2017, 20:18
Tulipa viikko sitten hankittua 175 tkm ajettu 135, N54-koneella siis. Tulppien ja puolien vaihdosta ei ole mitään tietoa, joten ajattelin ne vaihtaa. Välillä kylmänä starttaa mielestäni vähän liian pitkään, ennen kuin hörähtää tulille, tyhjäkäynti on kyllä tasaista. En nyt suoraan ainakaan lähde suuttimia vaihtamaan, se kun on vähän kalliimpaa eikä nyt mitään varsinaista vikaa ole.

Auto on siis vakio, ainakin vielä. Onko siis niin, että nuo Boschin puolat (0221504470) ja tulpat (ZGR6STE2) ovat varsin pätevät vakioon?

Jos (=kun) nälkä kasvaa syödessä, niin miten nopeasti nuo puolat/tulpat menevät taas vaihtoon? Vai voinko ennakoida nälän kasvua jo eri tulpilla, jotka toimivat hyvin myös vakiokoneella?

erttuli
22-11-2017, 12:35
Tulipa viikko sitten hankittua 175 tkm ajettu 135, N54-koneella siis. Tulppien ja puolien vaihdosta ei ole mitään tietoa, joten ajattelin ne vaihtaa. Välillä kylmänä starttaa mielestäni vähän liian pitkään, ennen kuin hörähtää tulille, tyhjäkäynti on kyllä tasaista. En nyt suoraan ainakaan lähde suuttimia vaihtamaan, se kun on vähän kalliimpaa eikä nyt mitään varsinaista vikaa ole.

Auto on siis vakio, ainakin vielä. Onko siis niin, että nuo Boschin puolat (0221504470) ja tulpat (ZGR6STE2) ovat varsin pätevät vakioon?

Jos (=kun) nälkä kasvaa syödessä, niin miten nopeasti nuo puolat/tulpat menevät taas vaihtoon? Vai voinko ennakoida nälän kasvua jo eri tulpilla, jotka toimivat hyvin myös vakiokoneella?

Noi Boschin puolat vaihdoin syksyllä ja misfiret hävisi kun pieru saharaan. Autossa on myös MHD:n ohjelma ja hyvin toimii. Hinta taisi olla 23e/kpl.
Helppo vaihtaa itte mikäli tossa 135i:ssä on samallalailla.

eljas
22-11-2017, 19:13
Noi Boschin puolat vaihdoin syksyllä ja misfiret hävisi kun pieru saharaan. Autossa on myös MHD:n ohjelma ja hyvin toimii. Hinta taisi olla 23e/kpl.
Helppo vaihtaa itte mikäli tossa 135i:ssä on samallalailla.
Tuli vaihdettua nuo Boschin puolat ja tulpat, tosiaan todella helppo homma. Tulpat olivatkin jo nähneet selkeästi enemmän elämää, kun olivat melko tummat. Parin pytyn tulpat olivat selkeästi muita tummemmat. Käynnissä/vedoissa en ole huomannut eroa, mutta onpahan nyt nuokin vaihdettu.

Cock
11-12-2017, 19:55
Onko kokemuksia NGK puolista ? Duunin kautta saisin ko tuotteet melko sopivasti... :think:

.JMS.
29-07-2018, 21:41
Pitäisi tilata Eldorin puolat ja varmaankin myös NGK:n tulpat. Tulpat löytynee suht helposti, ja tietysti sen ohuen hylsyn tarvii myös, mutta Eldorin puolia ei ainakaan heti tule vastaan eurooppalaisilta myyjiltä. Onko jollain suositella myyjää mistä saisi järkevään hintaan ja suht nopeasti?

reekoon
30-07-2018, 09:44
Onko kokemuksia NGK puolista ? Duunin kautta saisin ko tuotteet melko sopivasti... :think:

Mulla on semmoiset. Ainakin mitä nyt kerkesin kolme päivää ajamaan autolla, ennen kuin turbot hajosi, toimi hyvin. En siis usko että turbojen hajoaminen johtui puolista... :D

Bmw92
16-08-2018, 22:52
Näinköhän löytyis Tampereen seudulta joku, joka omaisi momenttivarren tulppien kiristystä varten ja voisi sitä lainata tai jeesata tulppien vaihdossa? Korvausta vastaan tietysti. Tällähetkellä mennään opiskelubudjetilla niin sitä yrittää säästää kaikessa:D

mirrinmurkina
20-09-2018, 10:22
Pitäisi tilata Eldorin puolat ja varmaankin myös NGK:n tulpat. Tulpat löytynee suht helposti, ja tietysti sen ohuen hylsyn tarvii myös, mutta Eldorin puolia ei ainakaan heti tule vastaan eurooppalaisilta myyjiltä. Onko jollain suositella myyjää mistä saisi järkevään hintaan ja suht nopeasti?

Mielestäni vuosi sitten niitä sai Schmiedmannilta. Sehän on kai alkuperäisvalmistaja.

tmpzk
20-09-2018, 11:02
Mielestäni vuosi sitten niitä sai Schmiedmannilta. Sehän on kai alkuperäisvalmistaja.

Autodoc:ilta halvemmalla ne Eldorit. 24€/kpl.