PDA

View Full Version : TT Thermo ja F30?


toukopouko
11-01-2016, 15:06
Onko kellään kokemusta näistä TT Thermo letkulämmittimistä kiertovesipumpulla, ja eritoten miten ne soveltuvat bemareiden, esim. F30 kaveriksi?

Esimerkkinä tämä malli: http://www.tt-thermo.fi/tt-thermo-1000kld-defa-yhteensopiva-malli

Hinta ei ole paha, ja tuntuisi defa-yhteensopivana tuon voisi parittaa vaikka defan kiinteän akkulaturin kaveriksi, jolta sitten ottaisi herätteen auton ilmastoinnille että pyörittää lämmitystä silloin kun töpseli on seinässä - jolloin tuo lämmittäisi myös matkustamon vailla tarvetta erilliselle sisätilalämmittimelle.

Arveluttaa lähinnä löytyykö konetilasta sopivaa asennuspaikkaa tuollaiselle lämppärille? Asennuspaikaksi suositellaan moottorin ja sisäkennon välistä letkua.

Kai tuosta F30:stä (ja muistakin) bemareista jostain löytyy joku ilmastoinnin kontakti jonka kautta ilmastoinnille voi kertoa "webaston" olevan käynnissä, ja tarvittavan sisätilan esilämmitystä?

Tuolla 1kW teholla tuskin kabiinia saunaksi saa, mutta eiköhän se ikkunat jaksaisi aukaista suurimmalla osalla keleistä... mikä ainakin omaan käyttööni riittäisi aivan hyvin.

yarski
11-01-2016, 16:16
Mulla on tommonen E91:ssa.
Hyvä peli, vesi kun kiertää niin lämmittää paremmin kuin pelkkä letkulämmitin.
Tuo letkuväli on just oikea asennuspaikka, lämmin vesi kiertää sisäkennon kautta niin alkaa tuupata lämmintä liki heti käynnistyksen jälkeen.
Kai sieltä F30 konehuoneestakin joku kolo löytyy mihin tuon saa laitettua, ei oo iso mötti ;)
Olis vaan pitänyt ostaa se 1500w malli mutta kun ajattelin että tällä saa varmemmin käyttää sisälämppäriä samaan aikaan :neutral:
Ja se se vasta oliskin hyvä jos sais ladattua ja puhallinta käytettyä samaan aikaan...

toukopouko
11-01-2016, 16:45
Olis vaan pitänyt ostaa se 1500w malli mutta kun ajattelin että tällä saa varmemmin käyttää sisälämppäriä samaan aikaan

Sulla on siis tuon kanssa erikseen normaali sisätilanlämmitin? Mietin tosiaan että pääsiskö siitä irrallisesta sisälämppäristä eroon jos käyttäisi tuota ja auton omaa lämmitystä laturin ohjaamana.

1kW mallia ajattelin, kun noissa sähkötolpissa on monesti 10A sulake jonka pitäisi riittää kahdelle autolle. 1.5kW menisi jo yli tuosta.

yarski
12-01-2016, 00:12
Joo niin on - sitten kun johtosarjan asennus jaksaa valmistua...
Sulakkeen keston takia minäkin 1000w otin mutta ei nyt oikeastaan kun yhdessä paikassa tullut 10A sulake tolpassa vastaan... se 1,5kw olis ollu parempi ja saahan sisälämppäristäkin valittua 1/2 tehon jos se meinaa sulakkeen polttaa...
Viisaammat kertoo saako tuota ohjausta tehtyä kuten ajattelit ?
Meneekö sitten liikaa lämmitystehoa sisäilman lämmitykseen ja moottori jää vähälle ?

O-Peksi
12-01-2016, 08:04
Oon asentanut nyt viikon sisällä kolme noita TT Thermoja, enkä kyllä voi kun ylistää. Anopin E61 530xd sai tuon 1500W -version ja -27 C pakkasessa tunnin lämmityksen jälkeen oli moottorin lämpö +32 C. Lauantaina laitoin yhteen E92 325i samanlaisen 1500W -mallin ja siinä puolen tunnin lämmityksen jälkeen -25C kelissä koneen lämpö +21C.

En oo tuosta F30:n vedenkierrosta vielä ihan täysin selvillä (vasta iltapäivällä tulee F31 diisseli lämppärin asennukseen), mutta ainakin tuossa E92:ssa on ylävesiletkussa t-haara, josta sisäkierto lähtee. Siihen letkuun on hyvä ympätä lämmitin iskaritornin kupeeseen moottorin imuilmaputken taakse piiloon.

Toi 1000W malli pitäis riittää hyvin 4-syl. moottoreille, mutta isommille koneille toi 1500W passelimpi.

Tarkistakaa sit lämmitintä asentaessa ne pitkät kuusiokoloruuvit, joilla lämmittimen runko on vedetty kasaan. Tuossa lauantain tapauksessa oli yks pultti jäänyt kiinan pojalta kiristämättä, ja luulen, että olisi jossain vaiheessa ruvennut vuotamaan.

jumuli
12-01-2016, 08:51
Tänne vaan infoa jos ja kun ensimmäiset f3x tt thermot on asennettu :jep:
Itsellä heräsi mielenkiinto myös.

toukopouko
12-01-2016, 14:30
Oon asentanut nyt viikon sisällä kolme noita TT Thermoja, enkä kyllä voi kun ylistää.

Ei sulla sattumalta ole tietoa onnistuuko tuo F30:n sisäpuhaltimen ohjaaminen jostain? Ajatuksena siis että tt-thermo lämmittelis ja kierrättäis veden, ja auton oma puhallin siirtäisi lämpöä kabiiniin. Muistelen täältä lukeneeni että E39:llä tuo automaatti-ilmastoinnin ohjaus olisi vaatinut vain herätteen johonkin yhteen pinniin ja tuo lämmitys olisi käynnistynyt.

Tuo 1kW voi tietty olla hintsusti tuon koneen ja kabiinin lämmitykseen, 1.5kW varmaan olisi siihen parempi - vaan nuo 10A tolpat hieman hirvittää.

O-Peksi
12-01-2016, 14:34
Ei sulla sattumalta ole tietoa onnistuuko tuo F30:n sisäpuhaltimen ohjaaminen jostain? Ajatuksena siis että tt-thermo lämmittelis ja kierrättäis veden, ja auton oma puhallin siirtäisi lämpöä kabiiniin. Muistelen täältä lukeneeni että E39:llä tuo automaatti-ilmastoinnin ohjaus olisi vaatinut vain herätteen johonkin yhteen pinniin ja tuo lämmitys olisi käynnistynyt.

Tuo 1kW voi tietty olla hintsusti tuon koneen ja kabiinin lämmitykseen, 1.5kW varmaan olisi siihen parempi - vaan nuo 10A tolpat hieman hirvittää.

Ei oo kyllä tuosta sisäpuhaltimesta hajua.:confused: Pelkän 1500W lämmittimen kestää kyllä 10A sulakkeellinen tolppakin mukisematta, mutta sisälämppärin kanssa menee jo aika suureksi kuorma.

O-Peksi
12-01-2016, 18:22
Nytpäs on F31 316d:hen asennettu 1000W TT Thermo. Letkutus menee näköjään tossakin liki samalla lailla, kuin E9X-korisissakin, eli lämmittimen lähtö otetaan siitä ylävesiletkussa olevasta t-haarasta(kyseisessä autossa ei ollut webastoa, joten en tiedä vaikuttaako sen olemassaolo miten paljon letkutuksiin). Lämmitin kannattaa tossa pikkukoneisessa laittaa heti siihen letkulähdön alapuolelle, niin on eniten tilaa. Keulasta päin laskettuna ensimmäisen letkun kannakkeen ku ottaa sitä runkoaisan päältä pois, vapautuu sopiva reikä lämmittimen kiinnitykseen. Pieni pätkä vaan alumiinilattaa ja siihen reiät päihin, niin lämmittimen saa tukevasti runkoaisaa vasten.

Kennolle menevää letkua kannattaa pätkäistä sen verran pois, että päähän saa alaspäin kääntyvän 90-asteen mutkaletkun liitoskappaleella kiinni, kun lämmittimen lähtö tököttää yläviistoon.

Jos tohon haluaa ympätä vielä ylläpitolaturin, niin pakopuolella on sille maukas peltikiinnike valmiilla reiällä. Peltilerpukassa kulkee plussakaapeli, mutta sen kiinnikkeen ku ottaa irti ja kääntää johdon kulkemaan yläpuolelta, niin Defan ylläpitolaturi mahtuu "roikkumaan" nätisti.

Johdotukset sit ihan oman mielen mukaan, mistä haluaakaan vedellä.:)

Jande
12-01-2016, 19:28
Oiko kuvaa e9x konehuoneen asennusksesta et mihin se kannatais laittaa, ite nyt arponu laittaisko tuon thermo1500 vai sit binar d5 lämmittimen.

jumuli
12-01-2016, 19:47
Ei sulla sattumalta ole tietoa onnistuuko tuo F30:n sisäpuhaltimen ohjaaminen jostain? Ajatuksena siis että tt-thermo lämmittelis ja kierrättäis veden, ja auton oma puhallin siirtäisi lämpöä kabiiniin. Muistelen täältä lukeneeni että E39:llä tuo automaatti-ilmastoinnin ohjaus olisi vaatinut vain herätteen johonkin yhteen pinniin ja tuo lämmitys olisi käynnistynyt.

Tuo 1kW voi tietty olla hintsusti tuon koneen ja kabiinin lämmitykseen, 1.5kW varmaan olisi siihen parempi - vaan nuo 10A tolpat hieman hirvittää.

Voihan sen sisäpuhaltimen laittaa ajastimella päälle? :think

toukopouko
15-01-2016, 10:22
Voihan sen sisäpuhaltimen laittaa ajastimella päälle? :think

Onko siinä vakiona sellainen toiminto?

Onko kukaan täältä asentanut F30-malliin webastoa/eberiä? Sehän ohjaa jollain tapaa tuota sisäpuhallusta, ja kiinnostaisi tietää onnistuuko tämän saman tavan hyväksikäyttö tuon tt-thermon tapauksessa?

böntti
16-01-2016, 18:34
Minä olen asentanut Eberin. Puhallinohjauksen hoitaa TEC Electronicksin Fancontrol U2, Kaha tuo maahan ja maksaa muistaakseni noin 350e. Lisäksi pitäisi laittaa laturi koska puhallin vie aika reilusti virta esim tunnin aikana. Sisähaara ja erillinen puhallin on minun mielestä huomattavasti kustannustehokkaampi ratkaisu, eikä rasita akkua "turhaan".

toukopouko
18-01-2016, 00:08
Sisähaara ja erillinen puhallin on minun mielestä huomattavasti kustannustehokkaampi ratkaisu, eikä rasita akkua "turhaan".

Joo jos se boksi noin paljon maksaa, niin lienee tosiaan järkevämpää laittaa normaali puhallin.

pouri
18-01-2016, 00:42
Tarkistakaa sit lämmitintä asentaessa ne pitkät kuusiokoloruuvit, joilla lämmittimen runko on vedetty kasaan. Tuossa lauantain tapauksessa oli yks pultti jäänyt kiinan pojalta kiristämättä, ja luulen, että olisi jossain vaiheessa ruvennut vuotamaan.

Mikä on noin muuten yleinen laatuvaikutelma noiden osalta? Oletko purkanut tuollaista, miltä näyttää sisältä? Jotain muovirunkoista kiinalaista katsellut ja se ei oikein vakuuttanut, kun vertaa Defa/Calixin pumppu ja lämmitin yhdistelmään. Toki hintakin on aivan eri.

O-Peksi
18-01-2016, 09:12
Mikä on noin muuten yleinen laatuvaikutelma noiden osalta? Oletko purkanut tuollaista, miltä näyttää sisältä? Jotain muovirunkoista kiinalaista katsellut ja se ei oikein vakuuttanut, kun vertaa Defa/Calixin pumppu ja lämmitin yhdistelmään. Toki hintakin on aivan eri.

En oo tutkinu sisältöä. Noin niinkuin päällisin puolin näyttää just niin kiinalaiselta alumiinivalulta, kuin voi suinkin näyttää.:) Mutta muuten hypisteltynä ihan asiallisen oloinen. En vielä ainakaan pysty haukkumaan.:D

zener
18-01-2016, 09:17
Saapa nähdä, alko tolpasta tälle aamua sulake paukkumaan. Ei kesto vaakuta kyllä, jos nyt korkkas. Täytyy tutkia vielä liitännät.

0se
23-01-2016, 14:26
Itsellä alkoi vikavirtasuoja paukkumaan ja lämmitin vuoti glykolia o-renkaan välistä. Takuusta uusi ja toimii taas. Ei silti vakuuta tämä kiinankikkare.
Esim. vesilähdöt on turhan pienet jos asentaa lämppärin letkun väliin autoon, josta ei löydy kv-pumppua. Aiheuttaa siis sen että tyhjäkäynnillä ei tule lämmintä. Tosin kyse on vag-konsernin autosta.

ducatirocks
07-10-2016, 14:32
Voihan sen sisäpuhaltimen laittaa ajastimella päälle? :think

Viimetalven juttuja mutta samat ongelmat taas edessä...

Eli ensinnäkin se ajastettava tuuletin on vain jäähdytyksee ja kuumia parkkipaikkoja varten. Se ottaa aina ilmaa sisälle ulkoa. Ei siis kierrätä sisäilmaa. 1500 w ei tule mitenkään riittämään lämmittämään ulkoilmaa riittävästi vaikka kaikki lämmitysteho "ryöstettäisiin" sisäkennolta ja moottorille ei jäisi mitään.

Olen itsekin ajatellut kyllä tätä viritystä. Siis että saisi edes sen verran lämpöä susätilaan ettei tarvisi skrapata. Ensin pitäisi kuitenkin varmistaa että ton sisätilan kennolle menevän letkun varrella ei ole termostaatteja tms. venttiileitä ja lisäksi ratkaista miten ton ajastettavan tuulettimen voi pakottaa pelkän sisäilman kierrätykselle.

Tietääkö joku tästä enemmän? Siihen asti mennään säteilylämmittäjällä ja sisätilan puhaltimella...

Andys
06-12-2016, 19:18
Sattuuko keneltäkään löytymään e9x thermon asennuskuvia? mihin on möykky asennettu ja mihin kohtaan letkua on liitetty.

Tojopa
06-12-2016, 19:28
Sattuuko keneltäkään löytymään e9x thermon asennuskuvia? mihin on möykky asennettu ja mihin kohtaan letkua on liitetty.

Kolmossarjalaisissa lämmitin asentuu varsin kätevästi samaan kohtaan kuin linkin E60-korisessa: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=354309

MajorDrake
06-12-2016, 21:12
Ei kannattane TT-thermoon rahojansa pistää kun samaa tavaraa saa tarvikeliikkeestä kolmanneksen halvemmalla...

Esim. Jyväskylässä Varaosakeskuksella 1 kW lämmitin defan liittimellä 99€. Ja vissiin sisälti jo defan kaapelin puskuriin.

Tojopa
06-12-2016, 21:27
Ei kannattane TT-thermoon rahojansa pistää kun samaa tavaraa saa tarvikeliikkeestä kolmanneksen halvemmalla...

Esim. Jyväskylässä Varaosakeskuksella 1 kW lämmitin defan liittimellä 99€. Ja vissiin sisälti jo defan kaapelin puskuriin.

Asennus menee kuitenkin samalla kaavalla.

HTK12
06-12-2016, 22:29
Ei kannattane TT-thermoon rahojansa pistää kun samaa tavaraa saa tarvikeliikkeestä kolmanneksen halvemmalla...

Esim. Jyväskylässä Varaosakeskuksella 1 kW lämmitin defan liittimellä 99€. Ja vissiin sisälti jo defan kaapelin puskuriin.

Onkos näitä nykyisin yleisestikin saatavilla varaosaliikkeistä? Tuolla hinnalla voisi jo kiinnostaa. TT-thermo on laadultaan niin surkea, että niiden hintoja ei kiinnosta maksaa.

Smistik
13-12-2016, 09:14
Ei kannattane TT-thermoon rahojansa pistää kun samaa tavaraa saa tarvikeliikkeestä kolmanneksen halvemmalla...

Esim. Jyväskylässä Varaosakeskuksella 1 kW lämmitin defan liittimellä 99€. Ja vissiin sisälti jo defan kaapelin puskuriin.

Onko tämä kiertovesipumpulla varustettu? Myydäänkö näitä muualla, sillä Fixuksen sivuilta en löytänyt.

karikunn
04-10-2017, 09:14
http://www.btcf.fi/forum/attachment.php?attachmentid=145653&stc=1&d=1507097615

Eli 330d F31 kyseessä. Onko punaisella merkattu oikea ja järkevin asennuspaikka?

karikunn
10-10-2017, 19:57
Joskus on hyvä vastata itselleen, varsinkin jos joku muukin tätä joskus pähkäilee.

http://www.btcf.fi/forum/attachment.php?attachmentid=145769&stc=1&d=1507654622

karikunn
20-10-2017, 16:08
Eli edellisen kuvan mukaan ennen numeroa 15 lämmitin asettuu mukavasti, aivan kuten:

http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=354309

Itse tuli hankittua toinen malli (liitin pohjassa ja päällä), johon tuli sitten 19mm S-letkusta liitäntäpalaset. Sitten kahdella 19-16mm adapterilla yhteen. Eli tämä on kyseessä.

https://www.tt-thermo.fi/tt-thermo-1000sld-defa-yhteensopiva-malli

http://www.btcf.fi/forum/attachment.php?attachmentid=145934&stc=1&d=1508504906

Toivottavasti on apua jollekulle!

hakala-
02-01-2018, 21:28
Tuli myös asennettua tommonen lämmitin F31 318d 2014vm autoon, nyt parin viikon kokemuksella voi sanoa että oli hyvä ostos. Pakkasia ny ei oo etelässä vielä hirveesti ollut mutta -5 pihalla ja tunti piuhan päässä, letkut ihan selvästi lämpimiä/kuumia jakun auton pistää käymään niin kyllä lämmintä/kuumaa pukkaa samantien :jep:

ThePura
27-02-2018, 18:47
Onko jollain on kuvia asennuksesta 320d f31 tai vaikka tuohon 316d? Lähinnä tuon lämmittimen kiinnittämisestä?

alatvale
02-03-2018, 10:33
Kuvassa 1000w KLD2:nen vuoden '14, F31 320d:n nokalla.

hakala-
02-03-2018, 11:03
Multakin on kyselty että mihin se nyt kannattaisi laittaa niin tässä pari kuvaa omasta asennuksesta. Eli syylärin ylävesiletkusta lähtee haara heti alaspäin, niin siihen. Ja tuolla panssarikaapelilla kyllä on tilaa vaikka kuvassa näyttää siltä että olisi ahtaassa välissä. Omassa 318d ollut nyt käytössä yli 3kk lähes jokapäivä ja hyvin homma toimii. Tuolla missä tt-thermo sijaitsee oli juuri sopivasti joku ylimääräinen kiinnityspiste mihin sai lujaa kiinni.

https://i.imgur.com/rCkoG6T.jpg

https://i.imgur.com/6qvwAdE.jpg

https://i.imgur.com/1x6KFWC.jpg?1

ThePura
07-03-2018, 15:53
Vein sitten asennettavaksi paikallisille pajalle. Asentivat siellä syylärin alavesiletkuun ja itse lämmitin kiinni flektin edessä. Nyt muuteman päivän lämmityksen perusteella ei vakuuta. Joko asennus kohta huono tai sitten lämmittimessä jotain häikkää :think

330Driver
07-03-2018, 16:03
Vein sitten asennettavaksi paikallisille pajalle. Asentivat siellä syylärin alavesiletkuun ja itse lämmitin kiinni flektin edessä. Nyt muuteman päivän lämmityksen perusteella ei vakuuta. Joko asennus kohta huono tai sitten lämmittimessä jotain häikkää :think
Mikä auto, mikä moottori ja miten ei vakuuta?
onkohan laitettu väärään suuntaan lämmittämään?

ThePura
07-03-2018, 16:16
F31 320d. Mitä nyt täältä lukenut että nostaa tunninkin lämmityksellä nesteen lämpöjä jo mukavasti. Työpaikan pihassa lämmittäessä sen reilun tunnin ja nesteiden lämmöt -1. Kuulostaa että lämmitin kyllä lähtee jurisemaan ja kädellä kokeillessa letkukin hieman alkaa lämmetä. Kokeillaan nyt tässä muutema päivä miten tämä homma alkaa toimimaan.

Pumppu alkaa työntämään koneeseen päin lämmintä.

bmw323it
07-03-2018, 17:03
F31 320d. Mitä nyt täältä lukenut että nostaa tunninkin lämmityksellä nesteen lämpöjä jo mukavasti. Työpaikan pihassa lämmittäessä sen reilun tunnin ja nesteiden lämmöt -1. Kuulostaa että lämmitin kyllä lähtee jurisemaan ja kädellä kokeillessa letkukin hieman alkaa lämmetä. Kokeillaan nyt tässä muutema päivä miten tämä homma alkaa toimimaan.

Pumppu alkaa työntämään koneeseen päin lämmintä.

Ei kyllä kuulosta oikealta. Yleensä huomattavasti lyhyempikin lämmitys riittää; itse lämmitän 15-30min paitsi aivan kovimmilla pakkasilla, ja se riittää. Auto tosin e90 N54:lla. Kerran unohdin lämmittämään yli tunniksi, ja tuolloin jäähdytysneste oli niin kuumaa, että lämmityslaitekin alkoi välittömästi käynnistyksen jälkeen puhaltamaan kuumaa sisälle. En tullut mitanneeksi lämpötilaa, mutta letkut olivat kuumat eivätkä pelkästään lämpimät.

Yleensä ohje lienee, että asennetaan sisälämppärin kennolle menevään letkuun, pumppaamaan sisäkennolle päin. Onkohan F-sarjassa erilainen käytäntö?

ThePura
07-03-2018, 18:49
Olisi pitänyt vaan itse asentaa niin olisi mennyt kerralla oikein. Tein vielä lämmittimeen telineen valmiiksi. Voisiko siellä olla jonkinlainen magneettiventtiili joka sulkee virtauksen? Tänään pari tuntia lämmössä ja koneen lämmöt 20 asteessa. Toimii siis jotenkin :think

hattiwatti
07-03-2018, 20:10
Olisi pitänyt vaan itse asentaa niin olisi mennyt kerralla oikein. Tein vielä lämmittimeen telineen valmiiksi. Voisiko siellä olla jonkinlainen magneettiventtiili joka sulkee virtauksen? Tänään pari tuntia lämmössä ja koneen lämmöt 20 asteessa. Toimii siis jotenkin :think

"Asenna lämmitin vähintään 20 cm jäähdytysnesteen
minimitason alapuolelle. Älä asenna lämmitintä moottorin korkeussuunnassa
puolen välin alapuolelle. Nostokorkeus on 0,6m, usein ylin kohta
nestepinnassa on lämmityslaitteen kennon yläpinta."

Onko siis nyt liian alas asennettuna..:think

ThePura
07-03-2018, 21:05
Taitaa olla pumpun alaosa hiukan syylärin alareunan yläpuolella.
Pitää huomenna soitella pajalle ja saavat hoitaa homman kuntoon.

Harmittaa tämmöinen kun sanotaan että osataan asentaa ja kuitenkin homma menee ketuiksi :rolleyes: