PDA

View Full Version : Kierrokset seilaa?


AlliumPorrum
25-10-2015, 14:59
Mistähän todennäköisimmin johtuu kun automaatti on alkanut tehdä sitä että kylmänä kierrokset seilaa tasakaasulla toisinaan sellaiset parisataa kierrosta eestaas, ikäänkuin välillä loota luistaisi vähän enemmän kunnes taas saa kiinni? Tätä ei ilmene aina, ja kun on ajanut sellaiset 10-15 minsaa, ongelma poistuu.

Mahtaako täällä keski-Suomen seudulla olla ketä automaattigurua joka osaisi vian paikallistaa, vai pitääkö ajella etelämmäs?

Heguli 31
25-10-2015, 19:34
Turbiini?

AlliumPorrum
25-10-2015, 20:08
Turbiini?

Niin mites tuon selvittää??

markok
25-10-2015, 20:13
Onko näissä sama ZF:n 6hp laatikko kuin e60 sarjassa? Siinähän tuo kierrosten humppaaminen on aika yleinen ongelma ja johtuu mekatronikan vuotavista venttiileistä.

AlliumPorrum
25-10-2015, 20:29
Kiitoksia vastauksista, mutta olennainen kysymys on tosiaan se että mitenkäs tuon vikapaikan voisi helpoiten selvittää? Näkeekö tuon jollain testerillä, voiko itse jotenkin testata, pitääkö viedä Laakkoselle, tai onko tiedossa joku spesiaalipaja joka osaa tehdä diagnoosin??:think

repsa
25-10-2015, 21:23
turbiinin luiston voi nähdä vaikkapa inpalla lukien salkun tulo+lähtöakselin nopeuseroja. Mutta persmittarihan kertoo saman :orava:

Kokeile että tuleeko humppausta kun otat ilmamassamittarin irti. Voi kuormitustietokin tehdä tommoista.

Seuraavat vaihtoehdot :
tarkistaa dde:n ja mekatroniikan sw-taso --> päivitys.
vaihtaa öljyt
vaihtaa mekatroniikka
vaihtaa turbiini

AlliumPorrum
25-10-2015, 21:38
Kiitos Repsa, mutta en kyllä ymmärtänyt yhtään mitä sanoit :redface:

Ts.; pitänee käyttää jossain pajalla joka osaa tehdä nuo operaatiot, eli oikeasti selvittää vian ennenkuin lähdetään vaihtelemaan kalliita osia... Löytyisiköhän moisia korjaamoja tosiaan täältä Jyväskylän suunnalta, vai kannattaako käyttää jossain muualla päin ko. aiheen spesialistilla?

repsa
26-10-2015, 07:49
No siis tuo ilmamassamittarin johto irti illalla ja sit aamulla kun laitteet on kylmentyneet niin koeajolle.

Jos edelleen humppaa -> massamittarin johto takas kiinni ja miettimään listassa olleita muita vaihtoehtoja, lähtien softan päivityksestä alaspäin.

AlliumPorrum
26-10-2015, 11:07
No siis tuo ilmamassamittarin johto irti illalla ja sit aamulla kun laitteet on kylmentyneet niin koeajolle.

Jos edelleen humppaa -> massamittarin johto takas kiinni ja miettimään listassa olleita muita vaihtoehtoja, lähtien softan päivityksestä alaspäin.

Hei suuret kiitokset Repsa :=) Voitko vielä vääntää äkkinäiselle rautalangasta että mistä kohtaa tuo oikea johto pitäisi löytyä?

Ja mitä tarkoitat "softan päivityksellä alaspäin"? Vaihteiston softanko? Ja miksi alaspäin (=vanhemmaksiko?)?

TheRipper
26-10-2015, 11:52
Hei suuret kiitokset Repsa :=) Voitko vielä vääntää äkkinäiselle rautalangasta että mistä kohtaa tuo oikea johto pitäisi löytyä?

Ja mitä tarkoitat "softan päivityksellä alaspäin"? Vaihteiston softanko? Ja miksi alaspäin (=vanhemmaksiko?)?

Ilmaputsarin ja moottorin välissä on IMM...kyllä se helppo on löytää ei siinä välissä pitäisi muita komponentteja olla.

Repsa varmaankin tarkoitti käymään tuota listaansa läpi alaspäin.

Jo pelkkä vaihteiston adaptioiden nollaus inpalla voi auttaa tuohon jos on oppinut "huonoille tavoille" ja siksi luistattaa liikaa.

Jos oikein muistan lukeneeni niin tuo mekatroniikkaongelma on nimenomaan lämpimillä öljyillä havaittavissa ei kylmiltään. Ohuempi öljy -> solenoidi temppuilee Voi tosin olla että muistan väärinkin.

hetfield
26-10-2015, 16:11
Moottorin muovi pois. Oikealla puolella (perästä), heti ilmanputsarin jälkeen.

http://www.bimmerfest.com/forums/picture.php?albumid=2982&pictureid=18592
B6207

Mulla tuo humppaus tapahtuu juurikin kylmällä laatikolla, varsinkin moottoritien rampilla.
http://s668.photobucket.com/user/320dslowtech/media/MAFLOC.jpg.html

repsa
26-10-2015, 21:32
Repsa varmaankin tarkoitti käymään tuota listaansa läpi alaspäin.




Joo, juuri noin tarkoitin.

Heguli 31
27-10-2015, 09:10
Joku foorumilainen voisi vikakoodit tsekata ensimmäiseksi,jos niitä ei ole vielä lukaistu.Öljymäärä laatikossa lienee oikea?

PS:Merkkiliike on sitten se "viimeinen vaihtoehto" silloin,jos laatikkoa on alettava huoltamaan tai korjaamaan.

AlliumPorrum
27-10-2015, 12:35
Jess, testailen tuota ilmamassamittari juttua viikonloppuna, ja vikakoodit luetaan kaverin kaa ensi maanantaina.

Onkos siitä muuten mitään haittaa jos ajelee ilman tuota ilmamassamittaria jonkun aikaa? Kun esim. tänä aamuna tuota luistamista ei tuntunut ollenkaan, niin vaatisi vissiin vähän pidemmän testijakson että saa varmuuden.

Toisaalta; voisiko kuvitella että JOS vika olisi turbiinissa tai mekatroniikassa, se ilmenisi ihan aina eikä vain silloin tällöin?

AnttiJuhani
27-10-2015, 13:41
Öljyistä kai se aina kannattaa lähteä liikkeelle. Vaihto huuhtelun kera, ajoa, uudelleen sama homma. Ainaki edullisin ja monesti toimiva ratkaisu. Sitten olisi poissuljettu se. Onko joku laittanut jykevämmät öljyt laatikkoon? Itsellä myös lämpimänä muutamia kertoja on vakkari päällä hoksannut että seilaa kiekat. Pieni vauhdin muutos ja tasaantuu. Tarttis alkaa vaihteleen ölpät kun ehtii.

AlliumPorrum
27-10-2015, 14:29
Pystyykös tuon automaatin öljyjen määrä muuten tsekkaamaan ihan jostain tikusta..?

markok
27-10-2015, 14:34
Pystyykös tuon automaatin öljyjen määrä muuten tsekkaamaan ihan jostain tikusta..?

Ei pysty. Laatikon kyljestä tulppa auki auton käydessä ja öljyjen ollessa sopivassa lämmössä näkee öljymäärän. Jos johonkin haluat auton viedä tutkittavaksi niin keskisessä suomessa ei taida muita ammattilaisia olla kuin Siekkinen Maaningalla. Saattaa tosin olla pitkät jonot sinnekin.

MajorDrake
27-10-2015, 17:24
Adaptaatiot nollattu, ei ollut koodeja laatikolta. Katsotaan auttaako...

casino
27-10-2015, 18:29
Mistähän todennäköisimmin johtuu kun automaatti on alkanut tehdä sitä että kylmänä kierrokset seilaa tasakaasulla toisinaan sellaiset parisataa kierrosta eestaas, ikäänkuin välillä loota luistaisi vähän enemmän kunnes taas saa kiinni? Tätä ei ilmene aina, ja kun on ajanut sellaiset 10-15 minsaa, ongelma poistuu.

Mahtaako täällä keski-Suomen seudulla olla ketä automaattigurua joka osaisi vian paikallistaa, vai pitääkö ajella etelämmäs?

Venttìilipöytä vuotaa. Sonax zip Kitti sinne niin asettuu todennäköisesti.

repsa
27-10-2015, 21:41
Jess, testailen tuota ilmamassamittari juttua viikonloppuna, ja vikakoodit luetaan kaverin kaa ensi maanantaina.

Onkos siitä muuten mitään haittaa jos ajelee ilman tuota ilmamassamittaria jonkun aikaa? Kun esim. tänä aamuna tuota luistamista ei tuntunut ollenkaan, niin vaatisi vissiin vähän pidemmän testijakson että saa varmuuden.

Toisaalta; voisiko kuvitella että JOS vika olisi turbiinissa tai mekatroniikassa, se ilmenisi ihan aina eikä vain silloin tällöin?

Ei haittaa jos ei ole dpf:ää. Eikös tämäkin ollut vieä niin vanha että ei moista sieltä löydy ?

Tuossa on siis pari nyanssia (elokuvan slogania lainatakseni : pari muuttujaa) :

a) kulunut maf aiheuttaa väärän vääntömomenttitiedon vaihteistolle ja salkku arpoo sen perusteella vaihdetta/lukitussuhdetta, mikä taas näkyy säätöparametrin aikaviiveenä ihan fyysisesti siinä kierroslukumittarissa.
a1) uudella maffilla tilanne voi pysyä hetken poissa
a2) uusi maf ja uudempi sw-taso salkkuun + moottoriin voi pitää vielä vähän pidempään poissa

b)salkussa on jotain liikaa kulunut. Tilannetta EI kannata pahentaa pitämällä autoa siinä humppaustilassa D:llä, vaan aja vaikka ko. ajankohdat manuaalilla tai sportilla jolloin vaihde onkin yhtä pykälää pienempi ja humppausta ei tapahdu.
b1)tuo Sonnaxin zip kit on helpoin tapa lähteä mekatroniikan kimppuun, kun samalla tulee vaihdettua myös vaihteistoöljyt.
b2)vaihtaa turbiini ja samalla korjata kohdan b1 + a2 osat.


Pikkaisen paha kummemmin neuvoa.

Salkku ei kerro mikä sitä vituttaa ellei tule selkeästi pyörintänopeuseroja mitä se ei mielestään hallinnoi.

AlliumPorrum
28-10-2015, 11:33
Ei haittaa jos ei ole dpf:ää. Eikös tämäkin ollut vieä niin vanha että ei moista sieltä löydy ?

Tuossa on siis pari nyanssia (elokuvan slogania lainatakseni : pari muuttujaa) :

a) kulunut maf aiheuttaa väärän vääntömomenttitiedon vaihteistolle ja salkku arpoo sen perusteella vaihdetta/lukitussuhdetta, mikä taas näkyy säätöparametrin aikaviiveenä ihan fyysisesti siinä kierroslukumittarissa.
a1) uudella maffilla tilanne voi pysyä hetken poissa
a2) uusi maf ja uudempi sw-taso salkkuun + moottoriin voi pitää vielä vähän pidempään poissa

b)salkussa on jotain liikaa kulunut. Tilannetta EI kannata pahentaa pitämällä autoa siinä humppaustilassa D:llä, vaan aja vaikka ko. ajankohdat manuaalilla tai sportilla jolloin vaihde onkin yhtä pykälää pienempi ja humppausta ei tapahdu.
b1)tuo Sonnaxin zip kit on helpoin tapa lähteä mekatroniikan kimppuun, kun samalla tulee vaihdettua myös vaihteistoöljyt.
b2)vaihtaa turbiini ja samalla korjata kohdan b1 + a2 osat.


Pikkaisen paha kummemmin neuvoa.

Salkku ei kerro mikä sitä vituttaa ellei tule selkeästi pyörintänopeuseroja mitä se ei mielestään hallinnoi.

Kiitos Repsa jälleen hienoista kommenteista!

Kiusaanpa jo itseäni kysyen että minkä hintaisista hommista mahtaa olla kyse JOS a) vaihdattaa MAFin b) asennuttaa tuon Sonnaxin Zip Kitin?

TheRipper
28-10-2015, 11:46
Kiitos Repsa jälleen hienoista kommenteista!

Kiusaanpa jo itseäni kysyen että minkä hintaisista hommista mahtaa olla kyse JOS a) vaihdattaa MAFin b) asennuttaa tuon Sonnaxin Zip Kitin?

Mafin voi vaihtaa itsekin. Ei tarvitse koodausta tai mitään. Noin 5 minuutin homma, siitä kannata kenellekään maksaa! ;)

Tuohon Zip Kit:iin en ole perehtynyt, mutta hinta varmaankin riippuu pitkälti siitä joutuuko vaihteiston irroittamaan hommaa varten. 1000-2000€ voisi olla?

repsa
28-10-2015, 17:21
Mafin voi vaihtaa itsekin. Ei tarvitse koodausta tai mitään. Noin 5 minuutin homma, siitä kannata kenellekään maksaa! ;)

Tuohon Zip Kit:iin en ole perehtynyt, mutta hinta varmaankin riippuu pitkälti siitä joutuuko vaihteiston irroittamaan hommaa varten. 1000-2000€ voisi olla?

Tosi, 5min. Aloittelijalta voi vartin varata kun nykertelee rauhassa putkia paikalleen.
Työkaluja tarttee = ruuvimeisseli millä saa klemmarin auki ja kiinni.

http://www.sonnax.com/parts/3052 mitä sarjaan kuuluu.

http://www.ebay.com/itm/6R60-6R80-ZF6HP19-ZF6HP26-ZF6HP32-Valve-Body-Rebuild-Kit-Sonnax-Zip-Kit-/171389126477
Näyttäs olevan karvan alta 200€ veroineen ko. kitti kotio toimitettuna.

Sarjassa näytettäs kehuvan että ei tartte erikoiskalvaimia == äärettömän hyvä juttu.

Tuon lisäksi öljypohja (sis tiivisteen), mekatroniikan laippatiivisteet (putket ja paineöljyn neliötiiviste) mitkä osuu vaihteiston ja mekatroniikan väliin, öljyt. Niitä tais saada johonkin samaan ~200€ luokkaan.
http://www.ebay.com/itm/Transmission-Filter-Kit-Oil-Pan-ATF-Oil-BMW-E90-E60-E65-E83-E70-GA6HP26Z-code-/121556684515?hash=item1c4d57cee3:g:frAAAOxyHt9R5RF E

Go nuts. Mutta kokeile enste halvat (maf, koodaus) ja sit vasta noita mekatroniikan juttuja.

AlliumPorrum
28-10-2015, 18:37
Tosi, 5min. Aloittelijalta voi vartin varata kun nykertelee rauhassa putkia paikalleen.
Työkaluja tarttee = ruuvimeisseli millä saa klemmarin auki ja kiinni.

http://www.sonnax.com/parts/3052 mitä sarjaan kuuluu.

http://www.ebay.com/itm/6R60-6R80-ZF6HP19-ZF6HP26-ZF6HP32-Valve-Body-Rebuild-Kit-Sonnax-Zip-Kit-/171389126477
Näyttäs olevan karvan alta 200€ veroineen ko. kitti kotio toimitettuna.

Sarjassa näytettäs kehuvan että ei tartte erikoiskalvaimia == äärettömän hyvä juttu.

Tuon lisäksi öljypohja (sis tiivisteen), mekatroniikan laippatiivisteet (putket ja paineöljyn neliötiiviste) mitkä osuu vaihteiston ja mekatroniikan väliin, öljyt. Niitä tais saada johonkin samaan ~200€ luokkaan.
http://www.ebay.com/itm/Transmission-Filter-Kit-Oil-Pan-ATF-Oil-BMW-E90-E60-E65-E83-E70-GA6HP26Z-code-/121556684515?hash=item1c4d57cee3:g:frAAAOxyHt9R5RF E

Go nuts. Mutta kokeile enste halvat (maf, koodaus) ja sit vasta noita mekatroniikan juttuja.

Kiitokset jälleen!

Ihan mielenkiinnosta; mikäs tuon MAFin perimmäinen tarkoitus muuten on? Jos siis sen voi kuitenkin huolettaa ottaa poiskin käytöstä ja ajella ilman sitä?

Ja onkos noissa mitään maakohtaisi eroja, vai voiko huoletta tilata vaikka Saksasta: http://www.ebay.de/itm/fur-BMW-7er-Serie-730d-3-0-E65-E66-Mass-Air-Flow-Meter-Sensor-0928400529-/252029310845?hash=item3aae1e177d:g:3WgAAOSwKIpWBQy d

markok
28-10-2015, 18:40
Tosi, 5min. Aloittelijalta voi vartin varata kun nykertelee rauhassa putkia paikalleen.
Työkaluja tarttee = ruuvimeisseli millä saa klemmarin auki ja kiinni.

http://www.sonnax.com/parts/3052 mitä sarjaan kuuluu.

http://www.ebay.com/itm/6R60-6R80-ZF6HP19-ZF6HP26-ZF6HP32-Valve-Body-Rebuild-Kit-Sonnax-Zip-Kit-/171389126477
Näyttäs olevan karvan alta 200€ veroineen ko. kitti kotio toimitettuna.

Sarjassa näytettäs kehuvan että ei tartte erikoiskalvaimia == äärettömän hyvä juttu.

Tuon lisäksi öljypohja (sis tiivisteen), mekatroniikan laippatiivisteet (putket ja paineöljyn neliötiiviste) mitkä osuu vaihteiston ja mekatroniikan väliin, öljyt. Niitä tais saada johonkin samaan ~200€ luokkaan.
http://www.ebay.com/itm/Transmission-Filter-Kit-Oil-Pan-ATF-Oil-BMW-E90-E60-E65-E83-E70-GA6HP26Z-code-/121556684515?hash=item1c4d57cee3:g:frAAAOxyHt9R5RF E

Go nuts. Mutta kokeile enste halvat (maf, koodaus) ja sit vasta noita mekatroniikan juttuja.

Onko kukaan asentanut itse tuota Sonnax Zip Kit:ä? Jos kerran kalvaimia ei tarvita niin onko tuossa muuta kuin pudottaa mekatronikan pöydälle ja vaihtaa venttiilit?

repsa
28-10-2015, 18:46
Kiitokset jälleen!

Ihan mielenkiinnosta; mikäs tuon MAFin perimmäinen tarkoitus muuten on? Jos siis sen voi kuitenkin huolettaa ottaa poiskin käytöstä ja ajella ilman sitä?

Ja onkos noissa mitään maakohtaisi eroja, vai voiko huoletta tilata vaikka Saksasta: http://www.ebay.de/itm/fur-BMW-7er-Serie-730d-3-0-E65-E66-Mass-Air-Flow-Meter-Sensor-0928400529-/252029310845?hash=item3aae1e177d:g:3WgAAOSwKIpWBQy d

No prob. Kumpa joku ois osannu itseänikin aikoinaan neuvoa :think
Noh, täältähän niitä neuvoja saa kun jaksaa kysellä ja suodatella lähdekritiikki mielessä pitäen.

Mafilla määritellään vähäsen sitä ahtopaineen ohjausta ja savutuksen määrää. Toimii ilman sitäkin. Voi ajella huoleti, mutta käytännön tasolla ainakin kulutus nousee vähän ilman maffia.

ei ole maakohtaisia eroja, mutta ihan sitä ebayn halvinta en maffeissa ole valinnut. Vaen OE bosch osa kiitos, muuten sahaat oksaa millä istut - väärästä päästä..

repsa
28-10-2015, 18:49
Onko kukaan asentanut itse tuota Sonnax Zip Kit:ä? Jos kerran kalvaimia ei tarvita niin onko tuossa muuta kuin pudottaa mekatronikan pöydälle ja vaihtaa venttiilit?

tuttuani lainaten "jos se löytyy youtubesta niin sen uskaltaa kuka tahansa tehdä".

https://www.youtube.com/watch?v=vpQlnibuZdo

edit :
pitäs kattoa tarkemmin ohje lävitse, mutta jos vaatii venttiilipöydän aukaisun, niin pitää myös vaihtaa massatiiviste lohkojen väliin. Oikean kokoisen tiivisteen saa Suomestakin, mutta koko selviää vasta kun romut on levällään pöydällä.
Tiiviste lohkojen väliin tais olla 60-100€ luokkaa, että ihan niitä kaikkia 4 vai 5 eri varianttia ei kannata pöydän kulmalle varata.

AlliumPorrum
28-10-2015, 20:22
No prob. Kumpa joku ois osannu itseänikin aikoinaan neuvoa :think
Noh, täältähän niitä neuvoja saa kun jaksaa kysellä ja suodatella lähdekritiikki mielessä pitäen.

Mafilla määritellään vähäsen sitä ahtopaineen ohjausta ja savutuksen määrää. Toimii ilman sitäkin. Voi ajella huoleti, mutta käytännön tasolla ainakin kulutus nousee vähän ilman maffia.

ei ole maakohtaisia eroja, mutta ihan sitä ebayn halvinta en maffeissa ole valinnut. Vaen OE bosch osa kiitos, muuten sahaat oksaa millä istut - väärästä päästä..

Ok, no hyvä. Pitää tehdä vaikka siten että otan viikonloppuna MAFfin irti ja ajelen viikon ilman sitä. Jos ei luista, laitan sen takas ja katsotaan miten käy.

Eilen tosiaan nollattiin MajorDraken kanssa adaptaatiot, ja sen jälkeen kolmella ajokerralla ei ole ollut mitään ongelmaa. Voisiko tosiaan olla noin pienestä kiinni, vai onko ihan sattumaa, ei tiedä vielä...

hetfield
28-10-2015, 20:37
Kato ny se maffin osanumero vielä. Voi joutua DDE:n päivittämään jos on sopivaa mallia. Uusi on ilmeisesti: 0928 400529 ja vanha: 0928 400504

repsa
28-10-2015, 21:27
Ok, no hyvä. Pitää tehdä vaikka siten että otan viikonloppuna MAFfin irti ja ajelen viikon ilman sitä. Jos ei luista, laitan sen takas ja katsotaan miten käy.

Eilen tosiaan nollattiin MajorDraken kanssa adaptaatiot, ja sen jälkeen kolmella ajokerralla ei ole ollut mitään ongelmaa. Voisiko tosiaan olla noin pienestä kiinni, vai onko ihan sattumaa, ei tiedä vielä...

Ei sitä koko maffia siis tartte hyllylle nostaa. Liitin vain irti.

AlliumPorrum
28-10-2015, 22:38
Ei sitä koko maffia siis tartte hyllylle nostaa. Liitin vain irti.

Juu tätä toki tarkoitinkin ;)

iGz
29-10-2015, 21:56
Täälläkin humpailee kierrokset. Varmaan Inpalla adaptaation nollaukset ensin ja lukaista koodit. Sen jälkeen Maf johtoa testata? Siekkisellä 2v sitten mekatroniikka laiteltu ja myös 10tkm sitten vaihdettiin vielä 1 ja 5 vaihteiden "venttiilit" sekä painevaraaja(t).

60tkm laatikon öljyillä ajeltu ja vaihdettu aikanaan Laakkosella Kuopiossa. Epäilen onko huuhdeltu? Pitäisiköhän suosiolla vaihtaa huuhtelun kera, jos ei asetu nollaus+maf testauksella? +300tkm jo mittarissa.

AlliumPorrum
30-10-2015, 18:44
Mulla tosiaan on maanantaisen adaptaatioiden nollauksen jälkeen on tullut 9 lähtöä kylmänä, ja kertaakaan ei enää ole ollut tuota ongelmaa :jep:

Jännä juttu, mistä tuossa oikein on kysymys? Siis miksi tuollainen ongelma edes tulee, ja miten tuo nollaus moiseen voi auttaa?

TheRipper
30-10-2015, 19:48
Mulla tosiaan on maanantaisen adaptaatioiden nollauksen jälkeen on tullut 9 lähtöä kylmänä, ja kertaakaan ei enää ole ollut tuota ongelmaa :jep:

Jännä juttu, mistä tuossa oikein on kysymys? Siis miksi tuollainen ongelma edes tulee, ja miten tuo nollaus moiseen voi auttaa?

Ihan tavallistahan tämä näille alkupään oppiville laatikoille vissiin on. Ajotavasta kait se on kiinni. Jotenkin se laatikko vain oppii väärille tavoille..luistattamaan liikaa tietyllä vaihteella tai jotain.

Supa
02-11-2015, 10:16
Ihan tavallistahan tämä näille alkupään oppiville laatikoille vissiin on. Ajotavasta kait se on kiinni. Jotenkin se laatikko vain oppii väärille tavoille..luistattamaan liikaa tietyllä vaihteella tai jotain.

Gen2 laatikko kysyjällä, ei alkupään gen1.
Onko laatikon softa uusin?

TheRipper
02-11-2015, 11:12
Gen2 laatikko kysyjällä, ei alkupään gen1.
Onko laatikon softa uusin?

Hetkinen..eikös päivitys tullut vasta 2007? Vai oliko tuossa välissäkin vielä jotain mistä en olekaan tietoinen? :think

Supa
02-11-2015, 11:22
Kyllä facelifteissä on aina gen2

TheRipper
02-11-2015, 18:09
Kyllä facelifteissä on aina gen2

Softapäivitys siis? Vaihteisto tosin sama? Näinkö se sitten menee? Koska 6HP28 tuli 26:n tilalle vasta 2007.

iGz
02-11-2015, 21:29
Kuinka oikeaoppisesti toimitaan Inpalla tehdyn adaptaatioiden nollauksen jälkeen ? Tehdäänkö ns. erillinen opetusajo laatikolle vai normaali käyttöä jatkaen samoin tein?

repsa
02-11-2015, 22:02
Kuinka oikeaoppisesti toimitaan Inpalla tehdyn adaptaatioiden nollauksen jälkeen ? Tehdäänkö ns. erillinen opetusajo laatikolle vai normaali käyttöä jatkaen samoin tein?

ensimmäisessä postauksessa muutama linkki aiheesta :
http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=290934

iGz
02-11-2015, 22:34
Jep nuo tuli jo luettua. Ihan mukava 10 kerran jumppa. Onko omakohtaisia kokemuksia noin tehtynä? TIS yritin löytää ohjetta tähän, mutta tuloksetta.


ensimmäisessä postauksessa muutama linkki aiheesta :
http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=290934

repsa
02-11-2015, 22:42
on kokemusta, kokelin kaikilla tavoilla aikoinaan.
Hankaluutena tossa pysähtely-opettamisessa oli että piti löytää tarpeeks pitkä tie, missä voi rauhassa kiihdytellä ja sit rauhassa jättää sivuun kesken leikin.

ts. lempäälässä ajelin vanhaa moottoritien pohjaa iltahämärässä.

iGz
09-11-2015, 02:01
Isänpäivän kunniaksi jumppasin pitkän kaavan kautta eli 15 kertaa rauhallista kiihdyttelyä ja pysäyttelyä linkkien mukaisesti. Ensivaikutelmat hyvät :jep:

iGz
12-11-2015, 00:26
Kyllä näyttää hummailu jatkuvan, vaikka hiukka paremmin toimii. Teki yllättäen Transmission failsafen kerran. MAF tai öljynvaihto ei liene tässä nyt se taikasana? Mekatroniikka tai turbiini?

Pitää lukaista vikakoodit josko jotain tarkennusta niistä. Tämän jälkeen jatkotoimenpiteet eli taalat tiskiin? :eek:

repsa
12-11-2015, 18:47
no vikakoodit nyt eka.

Sit vähän miettien että mikä on se kokonaisedukkain vs. aika - ratkaisu. Sonnaxin kitti, vaihto-mekatroniikka, vai joku xxxxx ?

Omat taidotkin tietysti vähän määrittelee minkälaiseen jumppaan kannattaa lähteä.

iGz
13-11-2015, 22:12
No niin siinäpä koodia error ja information memorystä. Omat taidot ei tähän ongelmaan auta eli pitää jonnekin laatikkopajalle auto viedä.

Mitäs noista koodeista saa auki? 4F85, 4F80...

hetfield
13-11-2015, 22:54
No niin siinäpä koodia error ja information memorystä. Omat taidot ei tähän ongelmaan auta eli pitää jonnekin laatikkopajalle auto viedä.

Mitäs noista koodeista saa auki? 4F85, 4F80...

Pari arvausta: http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=620293

repsa
13-11-2015, 23:13
ja hetfieldin arvaus on erittäin hyvä. Ei ois eka salkku mistä noi välitiivisteet on kovettunu ja haljenneet -> aiheuttaa vaihteluita hydypaineessa ja turbiinin käytöksessä.

Lähtisin itse halvimmasta, eli ostaa öljyt, suodattimen missä samassa ö-pohja ja ton tiivisteen + sähköliittimen tiivisteen ja sit nippuun.
Ihan halpaahan se ei tämäkään ole, mutta halvempi kuin vaihtaa salkun sisälle romuja tai mekatroniikkaa. Puhumattakaan siitä jos tilanne eskaloituu vielä pahemmaksi -> vaihtolaatikko.

hetfield
15-11-2015, 20:01
On jo pitkään pitänyt itsekkin nuo tiivisteet vaihtaa, kuuluu turbiinista jo ihan mukava rouhaisu, joten taitaa sekin mennä vaihtoon.
Tässä vielä odottelen, jos WSE kirjoittelee laatikon sielunelämästä enemmän, niin voisi pari venttiiliä kairata ylikokoon, jos se ilman kalvaimia onnistuisi.
Ei ole mitään käsitystä, että minkälaisilla sovitteilla nuo venttiilit parhaiten toimivat.

AlliumPorrum
21-11-2015, 14:38
Nonni, nyt tuli kokeiltua tuota MAFfin piuhan irrotusta, ei auttanut eli edelleen seilaa. :-( Ja koklasin myös että ihan sama onko sisässä 4,5 vaiko 6- vaihde, samalla tavalla kierrokset heittää parisataa kierrosta kun loota on kylmä.

Äh ja damn. Ja pitikin vielä sattua just silloin kun kaara on jo myynnissä ja uusi tilattu. Pakkohan tuo on korjata, kun ei tuota varmasti kukaan uskalla muuten ostaa. Ts. jonnekin pajalle täällä Jyväskylän suunnalla tuo pitää heittää, vielä kun keksisi että minne??

Täällä ainakin mainitaan sekä manuaali- että automaattivaihteiston korjaukset, liekö kellään kokemusta osaamisesta Bemun tomaatin suhteen: http://www.ma-autohuolto.fi/autohuolto ??

TheRipper
21-11-2015, 14:47
Kovasti tuo turbiinin puolelle sitten viittaa jos useammalla vaihteella tekee samaa...tuntuisi epätodennäköiseltä että mekatroniikassa noin monen vaihteen kohdalla vikaa olisi...yleensähän se on joku vaihde (yleisin käytetty vaihde?) mikä alkaa kierroksia heittelemään.

Kannattaa pyytää korjausarviota niin sitten voi miettiä laskeeko vain myyntihintaa sen verran ja myy viallisena pois vai kannattaako korjata. Melkeinpä voin luvata ettet korjaushintaa myynnissä takaisin saa ikinä.

AlliumPorrum
22-11-2015, 12:30
Muistelen jostain lukeneeni että tuosta turbiinin luistamisesta pitäisi tulla jotain vikakoodia, mitenhän lie? Mulla ainakaan ei näkynyt mitään tuohon viittaavaa.

repsa
22-11-2015, 15:18
Muistelen jostain lukeneeni että tuosta turbiinin luistamisesta pitäisi tulla jotain vikakoodia, mitenhän lie? Mulla ainakaan ei näkynyt mitään tuohon viittaavaa.

excessive slip tais olla se vikakoodi.

Tuo eläminen millä tahansa vaihteella vain kylmänä kuulostaisi omaan korvaan enemmän aikaisemmin ehdottamaltani tiiviste-ongelmalta (välitiivisteet tai vuotava venttiili kuten joku muukin vinkkasi), eikä niinkään vialliselta turbiinilta.

Tässä disclaimerina välittömästi : pohjautuu omaan näkemykseen.

AlliumPorrum
22-11-2015, 17:38
Tuo eläminen millä tahansa vaihteella vain kylmänä kuulostaisi omaan korvaan enemmän aikaisemmin ehdottamaltani tiiviste-ongelmalta (välitiivisteet tai vuotava venttiili kuten joku muukin vinkkasi), eikä niinkään vialliselta turbiinilta.

Mutta mites tosiaan tuo kun seilaa yhtälailla 4-, 5- tai 6-vaihteella? Eikö venttiilivika ilmaantuisi vain yhteen vaihteeseen, eli ekana siihen mitä käytetään eniten tms.?

Mutta voi kun vika oliskin jossain välitiivisteessä... Pystyyköhän tuota mahdollisuutta selvittämään millään muulla kuin purkamisella??

repsa
22-11-2015, 18:04
Mutta mites tosiaan tuo kun seilaa yhtälailla 4-, 5- tai 6-vaihteella? Eikö venttiilivika ilmaantuisi vain yhteen vaihteeseen, eli ekana siihen mitä käytetään eniten tms.?

Mutta voi kun vika oliskin jossain välitiivisteessä... Pystyyköhän tuota mahdollisuutta selvittämään millään muulla kuin purkamisella??

Taitaa olla käytettävä vääntömomentin käyttöpiste tai öljynvirtauksen tuoton/ohivuodon piste tässä se juttu.

En tiedä mitenkä voisi testata muuten kuin purkamalla ja vaihtamalla tiivisteen.

TheRipper
22-11-2015, 18:38
Mutta mites tosiaan tuo kun seilaa yhtälailla 4-, 5- tai 6-vaihteella? Eikö venttiilivika ilmaantuisi vain yhteen vaihteeseen, eli ekana siihen mitä käytetään eniten tms.?


Näin minäkin uskoisin, mutta eihän se nyt kai mitenkään mahdotonta ole että olisi vikaa useammankin venttiilin tiivisteissä kuten Repsa ehdottaa. Hankaliahan nämä vaihteistohommat on kun oikein mitään ei voi testata muuten kuin vain vaihtamalla osia, mikä on kallista työmäärän takia.

AlliumPorrum
22-11-2015, 19:22
No näinhän se on. Ja sitten jos alkaa tekemään edes tiivisteiden vaihtoa, taitaa olla fiksuinta tehdä samalla tuo venttiiliremonttikin, kun ei kait se sinällään enää siihen purkamisen + tiivisteiden + suodattimen + öljyjen päälle enää paljoa lisää tee...

AlliumPorrum
22-11-2015, 23:04
Nyt kun googlettelin aihetta laajemmalti, niin potentiaaliseksi syylliseksi tähän humppaamiseen on muissa keskusteluissa ehdotettu ainakin EGR:ää, DPF:ää, jotain alipaineletkuja, pakosarjan halkeamista, lämpötila-anturia, jotain läppää imuputkistossa jne. jne

Eihän siinä muuten mitä, mutta hieman kauhistuttaa ajatus siitä että pistää jonkun touhutonnin laatikkoremppaan, ja sen jälkeen ilmeneekin että vika oli jossain euron kumiletkussa... :eek:

AlliumPorrum
23-11-2015, 18:56
Ja spekuloidaanpa vielä vähän; jos vika on joko a) venttiileissä, b) turbiinissa tai c) tiivisteissä, miksi kummassa ongelmaa häviää kun kone/loota lämpenee? Eikös voisi olettaa juuri toisin päin; eikö ongelman pitäisi pahentua kun öljyt lämpenee ja ohenee??

repsa
23-11-2015, 19:23
Ja spekuloidaanpa vielä vähän; jos vika on joko a) venttiileissä, b) turbiinissa tai c) tiivisteissä, miksi kummassa ongelmaa häviää kun kone/loota lämpenee? Eikös voisi olettaa juuri toisin päin; eikö ongelman pitäisi pahentua kun öljyt lämpenee ja ohenee??

a) käytetty öljy rupeaa olemaan aika lirua jo kylmästä. Kylmä = isovälyksinen öljypumppukaan ei välttämättä ihan täyttä painetta saa aikaiseksi liian löysästä tavarasta. Venttiilien tulpat/blommit useimmiten vuotaa painetta venttiilin "takaa" -> kuumana lämpölaajenema ajaa raon jumiin ?

b) eos.

c) lämpölaajenema, kts. kohta a).

Oma spekulaatio :rolleyes:

heifetz
27-11-2015, 08:21
Jos tästä nyt on yhtään apua niin omassa autossa alkoi tasakaasulla kierrokset seilata lämpimänä satunnaisesti ja kylmänä mielestäni ottii liikaa kierroksia paikalta kiihdyttäessä. Mäkilähdöissä myös nykäytti kunnolla kun päästi jarrun ja painoi kaasua. Ongelmat katosivat turbiinin + vaihteisto-öljyn vaihdon jälkeen.

repsa
27-11-2015, 21:50
Nyt löytyi faktaa. Suosittelen nopeimmille että ottavat itselleen talteen... (adaptaatio-ajosta juttua)
http://www.natef.org/NATEF/media/NATEFMedia/2015%20ASEIEA%20Conference/ZF_Workbook-transmission-6-8HP.pdf

sieltä sivulta 39/132 löytyy eri varianteille ohjeet. Enjoy ! :jep:

AlliumPorrum
28-11-2015, 12:16
Nyt löytyi faktaa. Suosittelen nopeimmille että ottavat itselleen talteen... (adaptaatio-ajosta juttua)
http://www.natef.org/NATEF/media/NATEFMedia/2015%20ASEIEA%20Conference/ZF_Workbook-transmission-6-8HP.pdf

sieltä sivulta 39/132 löytyy eri varianteille ohjeet. Enjoy ! :jep:

Mikä tuossa on pointti eli miksi kummassa pitäisi tehdä noin?? :eek:

Voiko nykyinen humppaaminen kylmänä mitenkään johtua siitä että nollattiin adaptaatiot, mutta olen sen jälkeen ajellut ihan normaaliin tyyliini ilman mitään kikkailuja?

Toisaalta; jos joku on auton uutena ostanut eikä laatikko ole vielä mitään oppinut, ei kai silloinkaan kukaan tuommoisia temppuja tee?

salmol
28-11-2015, 22:53
Tuolle nollaukselle ei periaatteessa pitäisi olla tarvetta. Minulla F30:ssä kuitenkin adaptaatiot nollattiin huollossa heti uutena muutama tonni ajettuna kun oli oppinut pahoille tavoille. Auttoi. Olisi sen ehkä voinut tehdä noilla ohjeillakin.

Itsellä tulee mieleen että moni kokeilee tuota rikki olevaan tai muuten huonosti toimivaan lootaan, mutta eihän tuo nyt rikkinäistä lootaa paljoa auta.

repsa
29-11-2015, 09:27
Mikä tuossa on pointti eli miksi kummassa pitäisi tehdä noin?? :eek:

Voiko nykyinen humppaaminen kylmänä mitenkään johtua siitä että nollattiin adaptaatiot, mutta olen sen jälkeen ajellut ihan normaaliin tyyliini ilman mitään kikkailuja?

Toisaalta; jos joku on auton uutena ostanut eikä laatikko ole vielä mitään oppinut, ei kai silloinkaan kukaan tuommoisia temppuja tee?

No jos tuota pdf:ää lukee ihan ajatuksella niin sieltä voi päätellä rivien välistä että vaihdelaatikon toimintapisteiden määrittelyyn tarvitaan hidasta kytkentätietoa. Ei taida vaikuttaa humppaukseen kuitenkaan.

Toimintapisteiden ajattelumallista ja vähän syvempää tietoa proportionaaliventtiileistä löytyy yllättävästi VAG:n SSP:stä nr 385, http://forum.a8parts.co.uk/attachment.php?attachmentid=9953&d=1420368237


Tuolle nollaukselle ei periaatteessa pitäisi olla tarvetta. Minulla F30:ssä kuitenkin adaptaatiot nollattiin huollossa heti uutena muutama tonni ajettuna kun oli oppinut pahoille tavoille. Auttoi. Olisi sen ehkä voinut tehdä noilla ohjeillakin.

Itsellä tulee mieleen että moni kokeilee tuota rikki olevaan tai muuten huonosti toimivaan lootaan, mutta eihän tuo nyt rikkinäistä lootaa paljoa auta.

No, jos taas lukee noita matskuja, niin vois äkkinäisempi päätellä että kun vaihdetaan öljyt myös propoventtiilien ohjauksien takia pitäisi päästä lähtemään "nollatilanteesta" oppimiskäyrälle. Oma näkemys on että ainakun salkkuun vaihdellaan öljyjä pitää se kertoa myös järkevän toiminnan takaamiseksi kertoa sille kirstullekin.

AlliumPorrum
07-12-2015, 14:24
Jos muuten tuon mekatroniikan/venttilien korjauksen teettää kokonaisuudessaan korjaamolla, missäs hintaluokassa liikutaan? Ts.; mikä olisi suuntaa-antavasti "järkevä" hinta moiselle operaatiolle?

Arnolds
07-12-2015, 17:56
Jos muuten tuon mekatroniikan/venttilien korjauksen teettää kokonaisuudessaan korjaamolla, missäs hintaluokassa liikutaan? Ts.; mikä olisi suuntaa-antavasti "järkevä" hinta moiselle operaatiolle?

Noin 1500€ öljyn vaihtoineen.

repsa
07-12-2015, 22:15
Hinnat alla ulkomailta..
Zip-kitti ~350€
öljyt+suodin ~200€
mekatroniikkaan välitiiviste (näitähän oli useita paksuuksia) ~60€
mekatroniikan tiivistesarja (sähköliitin, 8-palikka, ne 3 vai 4 tuubia) arvioilta ~80€

Osat n. 700€ kun ne ite jaksaa raapia ja haalia ympäri maailmaa - ja sit korjaamo vielä ne ottaa vastaan työnsuoritukseen.

Mekatroniikan purku (sis öljynpoisto) ~0,5h-1h

Mä en ihan varmaksi osaa arvioida tommoisen zip-kitin asennusaikaa, mutta ammamieheltä siihen kuvittelisin kuluvan 3-4h vaikka ensimmäistä kertaa tekee.

Mekatroniikan paikalleen nosto ja öljyt tupaan ~1-1,5, riippuen kuinka sähköliitin ja muut vittumaiset vastustaa.

Eli jos on hereillä niin pitäiskö tuon olla alle päivän urakka ? Ehkä, mutta näissä onkin monta muttaa.

Käykö itse haalitut osat ollenkaan ?

Onko mekatroniikassa liian suuria kulumaolkia että vaatii kalvaimen ja ylikoonluisteja ?

Minkä paksuinen välitiiviste pitikään olla ?

Itse tekemällä toki aina säästää, mutta helpoin on vaihto-mekatroniikka millekä koodaus ajantasaisella firmiksellä. Ja että voi itse myös ohjelmoida.
Tää vaihto-osa on just siinä mielessä taas perseestä että senkun teet kotitallissa ton vaihdon, niin se pitää siellä saada ohjelmoitua tai auto on vietävä hinurin lavetilla koodaattavaksi merkkarille.

Parista tonnista pitäs saada vähän takaisin, tekee sen millä tavalla tahansa.

Tomas745
07-12-2015, 22:37
Nuo hommat on varmaan korjaamolla töineen osineen sen 1500-2000e. mutta jospa syy humppaamiselle on turpiini? eli jos tekee ns.kalliin remontin ja edeleen humppaa...ilman turpiinin tsekkausta/vaihtoa...

AlliumPorrum
08-12-2015, 21:49
Kiitokset kommenteista!

Nuo hommat on varmaan korjaamolla töineen osineen sen 1500-2000e. mutta jospa syy humppaamiselle on turpiini? eli jos tekee ns.kalliin remontin ja edeleen humppaa...ilman turpiinin tsekkausta/vaihtoa...

No onhan se näinkin, mutta ei yhtään huvittaisi maksaa toista 1500 euroa turbiinin vaihdosta ihan vaan kaiken varalta, jos vika sitten olikin vain noissa venttiileissä. Tuleekos tuossa miten paljon ekstrakuluja tuplatyöstä jos ensin tekee tuon venttiilien korjauksen, ja vasta sitten jos ei auta, erikseen tuon turbiinin?

Arnolds
08-12-2015, 22:03
Kiitokset kommenteista!



No onhan se näinkin, mutta ei yhtään huvittaisi maksaa toista 1500 euroa turbiinin vaihdosta ihan vaan kaiken varalta, jos vika sitten olikin vain noissa venttiileissä. Tuleekos tuossa miten paljon ekstrakuluja tuplatyöstä jos ensin tekee tuon venttiilien korjauksen, ja vasta sitten jos ei auta, erikseen tuon turbiinin?

Laatikon irroitus ja asennus sekä öljyn vaihto. Tubiini lienee noin 500-700€+ työt tietysti

Tomas745
09-12-2015, 03:09
Mielestäni kun laatikon irrottaa ym niin samalla sitten kannattaa myös turpiini vaihtaa...toki hinta nousee mut jäänee kuitenkin halvemmaksi kun ns.kaksi kertaa tekee saman työn...muistaakseni joku laatikon korjaus paja kertoi että yksi syy humppaamiselle voi olla turpiinin "kiillottuminen"...no tekee niin tai näin niin kallista lystiä on...:redface:

Supa
09-12-2015, 09:43
6HP humppaa pintakaasulla kylmänä pelkästään. Vedossa ok sekä moottorijarrulla. Myöskin laatikko kuumana ei ongelmaa.
Myöskin turbiinivikaa vai jotain muuta?

Arnolds
09-12-2015, 16:56
Mielestäni kun laatikon irrottaa ym niin samalla sitten kannattaa myös turpiini vaihtaa...toki hinta nousee mut jäänee kuitenkin halvemmaksi kun ns.kaksi kertaa tekee saman työn...muistaakseni joku laatikon korjaus paja kertoi että yksi syy humppaamiselle voi olla turpiinin "kiillottuminen"...no tekee niin tai näin niin kallista lystiä on...:redface:

Ei tarvii laatikkoa irroittaa jos megatroniikan korjaa.

Tänään auto halliin klo 9 ja ulos 13.30 korjattuna. Ei enää viisari värähdä väärässä paikassa.

Kiitos Jarkolle Maaningalle vielä kerran!!!!:jep:

Ile R
09-12-2015, 17:19
Ei tarvii laatikkoa irroittaa jos megatroniikan korjaa.

Tänään auto halliin klo 9 ja ulos 13.30 korjattuna. Ei enää viisari värähdä väärässä paikassa.

Kiitos Jarkolle Maaningalle vielä kerran!!!!:jep:

Saako kysyä mitä kustansi?

repsa
09-12-2015, 19:18
6HP humppaa pintakaasulla kylmänä pelkästään. Vedossa ok sekä moottorijarrulla. Myöskin laatikko kuumana ei ongelmaa.
Myöskin turbiinivikaa vai jotain muuta?

ääni vaihtoehdolle b) jotain muuta.
kokeile ilman egr ja ilman maf samaa ajotilannetta.

AlliumPorrum
09-12-2015, 22:00
Ei tarvii laatikkoa irroittaa jos megatroniikan korjaa.

Tänään auto halliin klo 9 ja ulos 13.30 korjattuna. Ei enää viisari värähdä väärässä paikassa.

Kiitos Jarkolle Maaningalle vielä kerran!!!!:jep:

Siis täh; venttiiliremonttiko tuossa ajassa??? Mitä sinne siis tehtiin? Ja tosiaan minuakin kiinnostaisi että mitä kustansi...?

Tomas745
10-12-2015, 01:07
Ei tarvii laatikkoa irroittaa jos megatroniikan korjaa.

Tänään auto halliin klo 9 ja ulos 13.30 korjattuna. Ei enää viisari värähdä väärässä paikassa.

Kiitos Jarkolle Maaningalle vielä kerran!!!!:jep:

Juu ei tarvi laatikkoa irrottaa kun tekee pelkän megatroniikka korjauksen. Tarkoitin lähinnä että vaikka mega korjauksen tekee niin edeleen voi humpata ja syy turpiini. Varmasti kaikki haluamme että kerralla tulisi kuntoon..hyvä että sinulla taas pelaa bemu..:jep:

Arnolds
10-12-2015, 08:09
Saako kysyä mitä kustansi?

Siis täh; venttiiliremonttiko tuossa ajassa??? Mitä sinne siis tehtiin? Ja tosiaan minuakin kiinnostaisi että mitä kustansi...?

Rahalla selvisi eikä ollut paha hinta mielestäni. Se mitä kaikkea tehtiin on vaikee tyhmänä sanoa mutta lyhyesti korjattiin megatroniikka ja vaihdettiin öljyt huuhtelemalla.
Joka tapauksessa sanoisin, että jos et tiedä mitä teet niin jätä tuo korjaus ammattilaiselle. Voi muuten tulla lisää kuluja.
Ja tuolla http://www.siekkinen.net/ homma hoidettiin. :jep:

Arnolds
10-12-2015, 11:12
Tarkoitin lähinnä että vaikka mega korjauksen tekee niin edeleen voi humpata ja syy turpiini.

Juuri näin mutta ymmärsin, että riippuen oireista tulee kuntoon megatroniikan korjauksella.

Supa
10-12-2015, 11:44
ääni vaihtoehdolle b) jotain muuta.
kokeile ilman egr ja ilman maf samaa ajotilannetta.

Nyt kyseessä Jagge. Ei humppaile läheskää nii paljoa jos ollenkaa jos ajelee pakko vitosella. Kutosella lähinnä tekee tuota.
Olisko niinkin yksinkertainen kuin jokin solenoidi vaihtokunnossa?

repsa
10-12-2015, 21:33
Nyt kyseessä Jagge. Ei humppaile läheskää nii paljoa jos ollenkaa jos ajelee pakko vitosella. Kutosella lähinnä tekee tuota.
Olisko niinkin yksinkertainen kuin jokin solenoidi vaihtokunnossa?

Nenäkkäämpi tuumais että ne vikakoodit, mutta ei taida olla tommoiseen helpolla saatavilla lukijaa :think

Kylmänä ja vain kutosella pienillä kierroksilla ? Onkos tässä minkälainen moottori ?
Balansoitu v6/v8 turbo kahdella ahtimella vai mitenkä ?

Jos ois siis tuollainen tuplaturpo niin kuormituksen tasaamiseen liittyy maffit, ahtimien säätöelementit, suihkusuuttimet ja egr millä tehdään nopea transienttisäätö balanssin saavuttamiseksi.

Mut, no, menee vähän ohi jo kun ei tiedä mitään koodeista - eikä kyl jageistakaan, ylläoleva koskee näit bmw-säätöprosesseja.

Supa
11-12-2015, 09:48
Joo ei auta kun yleistesterillä tutkailla mitä irtoaa. Tekee se tuota jollain muullakin vaihteella mutta on paljon tarkempi että saa juuri oikean kuormitustilanteen että alkaa humppaamaan. Veikkaan että liittyy turbiinin lukituksen ohjaukseen ehkä.

heifetz
11-12-2015, 13:24
edit: vastattu jo.

Arnolds
15-12-2015, 18:15
Nyt kyseessä Jagge. Ei humppaile läheskää nii paljoa jos ollenkaa jos ajelee pakko vitosella. Kutosella lähinnä tekee tuota.
Olisko niinkin yksinkertainen kuin jokin solenoidi vaihtokunnossa?

Ottaisin ja kysyisin mitä ko asiasta sanoo mestari Siekkinen.
Saatas tulla kuntoon nopeestikkin jos Jagessa sama laatikko kun bemarissa.

Arnolds
15-12-2015, 18:18
Rahalla selvisi eikä ollut paha hinta mielestäni. Se mitä kaikkea tehtiin on vaikee tyhmänä sanoa mutta lyhyesti korjattiin megatroniikka ja vaihdettiin öljyt huuhtelemalla.
Joka tapauksessa sanoisin, että jos et tiedä mitä teet niin jätä tuo korjaus ammattilaiselle. Voi muuten tulla lisää kuluja.
Ja tuolla http://www.siekkinen.net/ homma hoidettiin. :jep:

#67 tuolla se hinta on:jep: mutta kannattaa kysyä itse mitä kustantaa jos vie laatikkonsa korjaukseen

AlliumPorrum
16-12-2015, 18:28
Aika Siekkiselle varattu, eiköhän tuosta vielä hyvä tule :think

markok
16-12-2015, 19:33
Aika Siekkiselle varattu, eiköhän tuosta vielä hyvä tule :think

Mitä mieltä Siekkinen oli meneekö venttiiliremontilla vai vaihdetaanko turbiini samalla? Onko miten pitkät jonot tällähetkellä korjaukseen?

Arnolds
17-12-2015, 10:02
Mitä mieltä Siekkinen oli meneekö venttiiliremontilla vai vaihdetaanko turbiini samalla? Onko miten pitkät jonot tällähetkellä korjaukseen?

Mulle sanoi Jarkko, että jos kierrosten humpaus on luokkaa 200-300 niin silloin menee Megatroniikan korjauksella ja näin myös kävi.
Jos kerrokset seilaa 500 tai yli on silloin jo kyseessä myös turbiinin vaihto/korjaus, kuulema.

AlliumPorrum
17-12-2015, 20:14
Mitä mieltä Siekkinen oli meneekö venttiiliremontilla vai vaihdetaanko turbiini samalla? Onko miten pitkät jonot tällähetkellä korjaukseen?

Sain ajan tammikuun ekalle viikolle, lupasi että kun aamulla tuon niin iltapäivällä on homma hoidettu. Ja oli sillä kantilla että näillä oireilla ei missään nimessä kannata lähteä turbiinia vaihtamaan vaan tsekataan mekatroniikka (toisin kuin muutamat paikalliset "ammattilaiset" arvailivat).

Arnolds
09-01-2016, 21:54
Oli ilmeisesti jotain yllätystä matkalla mutta tuliko kuntoon?
Oli seiskas hallissa kun kävin viikolla.

AlliumPorrum
10-01-2016, 16:10
Oli ilmeisesti jotain yllätystä matkalla mutta tuliko kuntoon?
Oli seiskas hallissa kun kävin viikolla.

Juu tuli pientä ylläriä osien suhteen, saanen biilin tiistaina. Mutta eiköhän tämä tästä :=)

AlliumPorrum
13-01-2016, 13:54
Nonni, auto on kunnossa ja hyrrää kuin uusi :=)

Osien & työkalujen suhteen oli tosiaan pientä haastetta ja aikataulukin venyi, mutta täytyy sanoa että näistä haasteista huolimatta Siekkinen hoiti kaikki asiat suorastaan erinomaisesti. Osaamista tuntuu löytyvän. Eli jos laatikon kanssa on probleemia, suosittelen kyllä kysäisemään Jarkolta kommenttia & tarjouspyyntöä.

TheRipper
13-01-2016, 14:48
Mitäs siellä sitten olikaan lopulta vialla?

AlliumPorrum
14-01-2016, 10:29
No ne venttiilithän ne.

TheRipper
14-01-2016, 12:17
Eli ihan tyypillisin ongelma.

Hyvä että tuli kuntoon! Nyt sitten vaan ajoa! :) :jep:

Arnolds
14-01-2016, 19:38
Tästäpä meinasin kysyä kun Jarkon luona taas yhden laatikon kanssa tuli käytyä.
Mutta hyvä kuulla että kunnossa on.:jep:

AlliumPorrum
15-01-2016, 09:28
Eli ihan tyypillisin ongelma.

Hyvä että tuli kuntoon! Nyt sitten vaan ajoa! :) :jep:

Juu mutta toivottavasti jonkun toisen toimesta, auto on tosiaan kaupan kun uusi on jo pihassa: http://www.nettiauto.com/bmw/730/7652066?utm_source=system-private&utm_medium=email&utm_content=viewcar&utm_campaign=ad-success

iGz
29-02-2016, 13:13
Olihan siellä vikaa. Helat, e-kytkin, momentinmuunnin menivät vaihtoon Siekkisellä. Loppui laatikko-ongelmat täälläkin :jep:

Kernwaffe
11-05-2016, 08:30
Noin 1500€ öljyn vaihtoineen.

Paljonko laatikon vahvistaminen huollon yhteydessä Mahtaa maksaa?

Arnolds
11-05-2016, 08:51
Paljonko laatikon vahvistaminen huollon yhteydessä Mahtaa maksaa?

Sitö pitää kysyä paikasta missä sen aiot teettää.

Kernwaffe
11-05-2016, 15:04
Sitö pitää kysyä paikasta missä sen aiot teettää.

Mjaa, ajattelin jos joku olis teettäny/kysynyt samalla kun vienyt mööpelin huoltoon.

enins
10-07-2016, 23:27
Oma bimmeri pitänyt pientä, säännöllisen epäsäännöllistä humppausta jo pidemmän aikaa. Talvella tilasin Sonnaxin Zip Kit:in ja jo nyt sain sen asennettua.
Sarjassa tuli mm. O-renkaalliset päätetulpat (alkuperäisissä ei ole O-renkaita) ja mäntäsarja jousilla (vanhoissa oli kumi jousen tilalla). Solenoidien O-renkaat jätin vaihtamatta, kun tuntui vanhat herättävän uusia enemmän luottamusta.

Vaihteiston toiminta ei DIY-hommasta nokkiinsa ottanut ja tuli jopa paremmaksi:D
Koko omistusajan olen ihmetellyt vaihteiston todella herkkää taipumusta irrottaa lukitus, mutta nyt tilanne muuttui järkeväksi; vasta hiukan reippaamman kiihdytyksen aikana lukko aukeaa (ennen ei pystynyt niin hitaasti kiihdyttämään, etteikö lukko olisi auennut).

Kierrosten humppaaminen ei aivan täysin tainnut kadota, kun kiekkamittarista päätellen sellainen 10 rpm suuntaansa heiluu vielä, puolittui se kuitenkin.

hetfield
11-07-2016, 15:28
Oliko kuinka työläs homma? Mittailitko venttiilien välyksiä?

enins
11-07-2016, 16:46
Oliko kuinka työläs homma? Mittailitko venttiilien välyksiä?

Puolilta päivin ajoin auton pukille ja vähän yhdeksän jälkeen sieltä pois.
Mitään mittauksia, enkä alipainetestiä tehnyt, kun auto kuitenkin toiminut lähes normaalisti. Mittauksia ei nyt muutenkaan pysty kotona tekemään sellaisella tarkkuudella josta olisi jotain hyötyä.