PDA

View Full Version : Diesel guruille


parantala
23-11-2003, 22:01
Mulla on 525TD vm. 93. Ajattelin ohittaa siitä pakokaasun takaisinkierrätyksen. Käykö se niin yksinkertaisesti, että teen pakosarjan päähän "umpilaipan" sen takaisinkierrätysputken alle? Silloinhan pakokaasun takaisinkierto on estetty. Vai täytyykö poistaa samalla se venttiili sieltä imusarjasta tms? Entä toimiiko vapaavirtaussuodatin sellaisenaan lastuttamattomassa koneessa vai meneekö seos liian laihalle? Eli vaatiiko aina lastun? Näihin kun sais nyt ensin vastaukset.

Kreuzotter
24-11-2003, 08:18
Helpointa olis ottaa venttiili pois toiminnasta. Nyt en muista kuinka päin se toimii eli kun nykäsee johdon irti niin jääkö se kiinni vai auki. Tehoja tuskin tulee yhtään lisää, mutta imusarja säilyy puhtaampana.

Dieselhän toimii muutenkin (lähes aina) ilmaylimäärällä, joten vapaavirtaussuodatin ei vaikuta asiaan. Suodattimella et saa yhtään lisää tehoa lastuttamattomalla koneella. Polttoainetta pyttyyn pitää saada ja lastu hoitaa sen homman. Lastun kanssa taas VVS:ta voi olla pikkusen hyötyä.

parantala
24-11-2003, 20:54
Noniin, nyt on pakokaasun takaisinkierrätysputki tukittu. Samalla otin ilmanputsarista sen pellin pois, joka peittää 1/4 ilmanputsarin pinta-alasta. Kävin vähän ajamassa tuolla lumisateessa ja tuntu hiukan kierrosherkemmältä noin niinku perstuntumalta. Mutta voi johtua myös liukkaasta kelistä! Nojoo, pysyypähän imusarja ainakin puhtaampana jatkossa.

Pitää miettiä vielä lastutusta/vvs laittamista ja katin poistoa.
joo...

Diisel
27-11-2003, 12:01
Moottorin ohjaus yksikössä on valmiina säädöt syötön määrälle ja viel erikseen käynnistys syötön määrälle.
Ei tarvi muuta kuin johonkin autohuoltoon tai paikalliselle ammattikoululle mars, piuhat kiinni yksikköön ja napauttaa koneelle lisää ruokaa.

Sit kun nostat hukkaportilta paineet sinne baarin tietämille, poistat katin ja lisäät kartio filtterin imupuolelle ja virtaavamman putkiston pakopuolelle niin alkaa diiselin väännön vaikutus tuntuu.

mikkiz
27-11-2003, 20:35
Moottorin ohjaus yksikössä on valmiina säädöt syötön määrälle ja viel erikseen käynnistys syötön määrälle.
Ei tarvi muuta kuin johonkin autohuoltoon tai paikalliselle ammattikoululle mars, piuhat kiinni yksikköön ja napauttaa koneelle lisää ruokaa.

Eli siis kerroppas pikkasen lisää! Onkos omakohtasia kokemuksia? Itse olen yrittänyt pitkään kysellä miten tossa säätö onnistuisi, mutta aina tulee vastaukseksi tulee vaa "ei tietoa..." :evil:

Diisel
28-11-2003, 20:39
Juu, elikä minullahan itselläni on 525 tds baijerilainen, viime vuonna kun olin eräässä autohuoltoliikkeessä, niin kysäisin siinä että tarkistaanpas auton vikahistoria tuolla teidän tietsikalla.
Tuumasta toimeen , ei mitään merkittävää vikaa huikkas huoltomies, ja kysäs että tarviikos autos lisää ruokaa. No kyllä maar kelpaa.

Siel on kaks erillistä parametriä joilla voi nostaa tai vähentää syötön määrää, toinen käynnistykselle ja toinen jatkuvalle käynnille. Säätö yksikkö on käynnistykselle 4,8 mg / isku ja käynnille 3 mg / isku.
Itselleni lisättiin käynnnistykseen 3*4,8 mg ja käyntiin 4*3 mg.

Pukkas tämän jälkeen piipusta lievästi mustaa kiihdytyksissä, mutta sekin poistui kun nostin turbon paineet 1.0 bar ja vaihdoin vakio ilmanputsarin tupla kartiofiltteriksi, niin alkoi kone saamaan myös ilmaa

Olen kuullut, että moni ajelee vieläkin kovemmilla paineilla ... 1.2 bar tai
jopa enemmän.

penkittäähän toi pitäs, et tietäs mitä vaikutti. Samoihin arvoihinhan sillä lastullakin vaikutetaan, on vaan pirun paljon kalliimpi tapa, kun on kerron omassa boxissakin tarpeelliset parametrit. Lastulla tosin voi vielä muuttaa ruiskutusajankohtaa.

Tässäpä nyt jotain..

mikkiz
28-11-2003, 20:46
Juu kiitos, juuri tuollaista tietoa kaipailinkin! Eli on olemassa halpaviritys muoto... Tuotahan on suorastaan pakko kokeilla :twisted:
Miten muuten kävi kulutuksen kanssa? Nousiko paljonkin?
P.S minkä ikäinen TDS sulla on, meinaan vaa että on e34 eikä e39, noissa kun taitaa eri ruiskun/ pumpun ohjaus.

parantala
28-11-2003, 22:00
Missä teetit tuon säätöhomman? Paljon oli kulut ko. hommasta? Olisiko omaan ilmanputsaripaikkaan asennettava vapaavirtaus-suodatin yhtä hyvä ominaisuuksiltaan tuon kartiosuodattimen kanssa? Nostiko tuo toinen syötön arvo joutokäyntiä?

niin ja onko tarkempaa ohjetta ahtojen nostamiseen ts. hukkaportin rassaamiseen?

mikkiz
29-11-2003, 11:39
Onhan sulla jo cooleri laitettu ton TD.n keulille? Etenkin jos meinaat ahtoja nostaa niin aika pakollinen jo koneen kestävyyden kannalta. Eikös noiden TDS.n ja TD.n ero ole juuri tuo cooleri ja TDS.ssä hieman reilummin ahtoja. Tosin ei ole kovin kummonen cooleri tossa omassakaan, isompaa huutais...

parantala
30-11-2003, 14:16
ei ole cuuleria, se on just td ja tds:n ero niinku sanoit. Mutta kerro paikka missä teetätit ko. homman jos tässä innostuu tuunaamaan oikeen enemmänki.

Diisel
01-12-2003, 12:16
Mun kalusto on siis E 34 -93 tds M51
Juu cooleri on ehdottomuus että kannattaa ees ajatella ahtojen nostoa,
Lämpöhän nousee jos painetta nostaa.
Noista omaan ilmansuodatinkoteloon tungettavista läpivirtaussuodattimista......olematon hyöty, rahan hukkaa..

Mun säädöt tehtiin Ylivieskan laitamilla eräässä autohuollossa.

Ammattikouluilla on yleensä laitteet ja ohjelmat jotta pääsee boxiin käsiksi. Eikä maksa juur mitään.
Niin ja jos ja kun säädöt vaikuttavat tyhjäkäyntiin, niin sillekin siellä boxissa on oma parametrinsä, jolla voi säätää halutuksi

Kulutukseen toimenpiteet eivät oleellisesti vaikuttaneet,
nykykulutus n. 6.6 -- 7.2 l

Hela
01-12-2003, 13:27
Nyt näyttää olevan paljon tietoa liikkeellä. Oisko kellään tietoa seuraavsta. Alle -93 on ruiskutuspaine 300kPa ja uudemmissa 250kPa, painetta vissiin valvotaan yhdellä sensorilla joka on kumpaankin paineeseen omansa. Jos tuon pelkän sensorin vaihtaa 300kPa, niin eikös silloin pitäisi tulla lisää soppaa mukeihin. Kaikissa vuosimalleissa on sama syöttöpumppu.

larmatin
01-12-2003, 13:44
Nyt näyttää olevan paljon tietoa liikkeellä. Oisko kellään tietoa seuraavsta. Alle -93 on ruiskutuspaine 300kPa ja uudemmissa 250kPa, painetta vissiin valvotaan yhdellä sensorilla joka on kumpaankin paineeseen omansa. Jos tuon pelkän sensorin vaihtaa 300kPa, niin eikös silloin pitäisi tulla lisää soppaa mukeihin. Kaikissa vuosimalleissa on sama syöttöpumppu.

eipä painetta valvota millään. yhdessä suuttimessa on anturi mutta se on neulan liiketunnistin ennakkoa varten.
semmoiseen ei potkua tule kuin ecua muuttamalla esim lastu.

Hela
01-12-2003, 13:51
Tossa kattelin ETk:ta ja siel näytti olevan tollanen system pressure sensor osanum. 13622243864. En rupee väitteleen kun en oo kurkannu pellin alle ja kattonu et löytyiskö sielt tollanen mötikkä.

aapok
26-04-2004, 19:01
Paluuta asiaan...
Itse tukin pakokaasun takaisinkierrätyksen, putken ja venttiilin välistä, en huomannut mitään eroa edeltavään!!
Miten muuten toi syöttöjen lisäys, onnistuuko se ihan sillä vikatesterillä vai vaatiiko jonkin erikoisemman vehkeen kun eivät Joensuussa tienneet dieselhuollossa asiasta yhtään mitään!!!?

Kreuzotter
26-04-2004, 22:32
Tossa kattelin ETk:ta ja siel näytti olevan tollanen system pressure sensor osanum. 13622243864. En rupee väitteleen kun en oo kurkannu pellin alle ja kattonu et löytyiskö sielt tollanen mötikkä.

Kyseessä on imusarjan paineanturi.

nixu
23-05-2004, 21:18
Dieselin viritystä kohtaan tuntuis olevan kiinnostusta, hyvä niin!! Etenkin sähköohjatuista pumpuista riittää tarinaa, mutta onko jossain tarinoitu mekaanisesta pumpusta..?? Pari juttua on jäänyt nimittäin askarruttamaan..

524TD:n pumpun päällä on vissiin painesäädin, johon tulee letku imu, eiku siis painesarjasta. Säätimen päällä on eksoottisen näköisellä kannella oleva säätöruuvi, uskaltaisikohan sitä pyöräyttää ja mihin se vaikuttaa??

Pumppuun tulee kaksi johtoa, sammuttimen piuha (ainakaan kone ei halua pyöriä jos piuha on irti) syöttyruuvin viereen ja jokin toinen piuha pumpun kyljessä olevaan "kakkaraan" josta lähtee metalliputki toiselle kohti pumppua.
Mikä on tämä kakkara ja mistä se saa käskynsä siis milloinka sille tulee virta??

Diisel
24-05-2004, 16:32
Tuohon huhtikuiseen kyssäriin, et millä laitteella sitä sähköpumppua säädellään.
Itselläni säätö toteutettiin samaisella laitteella kuin vikamuistin lukukin, jonkin sorttinen Bmw tietsikka.

Ohjelmassa oli säätöparametrit: syötölle, käynnistyssyötölle, tyhjäkäyntikierroksille. Pitäis löytyä kuulemma viela ennakon säätökin, mut tätä emme onnistuneet ohjelmasta löytämäään.