View Full Version : BMW 2-sarja kokemuksia / ostamassa
Tähän voi aloitella forumin uutta 2-aluetta. :jep:
Sama alue siis kattaa tässä vaiheessa kaikki uudet 2-sarjan BMW:t; Coupet, Cabriot, Active/Gran Tourerit.
P.s. Meillä taloudessa tällä hetkellä Active Tourer F45 220dA xDrive Business saa kysellä kokemuksia jos tulee mieleen.
Onko täällä muilla 2-sarjalaisia? :cool:
Äidille tuli juuri tällä viikolla active tourer korinen :) täytyy ottaa lainaan ja kunnon koeajo suorittaa joskus :)
Sikäli jännä että pulttijako ja tieten vanteet käy suoraan mersusta! Keskireikä ja et juuri samat :) sääli sikäli ettei tullut asiaa ajateltua kun oli hommattu vanteet valmiiksi :)
Tähän voi aloitella forumin uutta 2-aluetta. :jep:
Sama alue siis kattaa tässä vaiheessa kaikki uudet 2-sarjan BMW:t; Coupet, Cabriot, Active/Gran Tourerit.
nus nus - treadin otsikossa vain (F4x) vaikka 2-sarjan coupen korimalli on F22 :confused:
2-Sarjan coupe vaikuttaa upeelta. Active Tourer on ainakin saanut monelta bemariharrastajalta kritiikkiä. Omasta mielestä jo se riittää, että Bemari etuvetona, mutta on sitä ulkonäöstäkin valitettu. Itse en ole törmännyt vielä yhteenkään.
Active Tourerista ku riisuu kaikki subjektiiviset mielipiteet pois niin onhan se 3-sarjan veroinen auto laadultaan ja perus ajettavuudelta. Plussana korkea istuma-asento ja näkyvyys ulos. Joku GC on aivan toistamaata, mutta fiiliskin muutakuin mallia AC. Epäbemarimainen se AC kuitenkin on, mutta saihan 3er kritiikkiä tullessaan. Bmw on kuitenkin yhä itsenäinen autofirma.
FlyingFinn
10-05-2015, 07:51
Viime kesänä kävin poistamassa Laakkoselta M235i:n. Tätä ennen oli E92 335i. Alunperin piti ostaa nelossarjalainen mikä ulkoisesti on kyllä edelleen mielestäni hienompi auto mutta toisaalta sillä ei itselleni ole juuri merkitystä. Tuo nelossarja on vain aivan liian isoksi kasvatettu joten valitsin kakkossarjalaisen. Onhan tässä kakkosessa selvästi enemmän voimaa ja muutenkin hauskempi ajettava kuin edellinen kolmonen. Viime syksynä asennettiin M Performancen lukkoperä mikä on kyllä loistava ostos ja parantaa kulkua niin talvella kuin kesälläkin. Mitään vikaa autossa ei ole ollut, kilsoja mittarissa alkaa olemaan 30t. Tämä on itselleni ensimmäinen käyttöauto automaattivaihteistolla ja se on tietysti makuasia mutta seuraavassa autossani tulee olemaan paluu manuaaliin. Tämä ei titeysti sinänsä ole kakkossarjan ominaisuus vaan koskee kaikkia uudempia Bemareita mutta kahdeksan vaihdetta on aivan liikaa. Pari pykälää pois niin olisi automaattikin järkevämpi valinta. Eihän se normaaliajossa automaatilla ajettaessa häiritse mutta manuaalikäytössä kyllä.
4kk ajan ollut F45 220dA xDrive AT taloudessa, ehkä voisi jotain kokemuksia jakaa.
Mikä:
-F45 220d Active Tourer, 190hv / 400Nm
-Neliveto
-Sporttiautomaatti (Sis. myös ohjauspyörän vaihteenvalitsimet, ajodynamiikkakytkimen SPORT+ ohjelman ja Launch Control -toiminnon.)
-Varusteet (Business paketti pohjana): bi-LED ajovalot, monitoimisäätimet ohjauspyörään, Vakionopeussäädin, Pysäköintitutka taakse, Automaattinen 2-alueilmastointi, Sport urheiluohjauspyörä, ratinlämmitys, valopaketti, sadetutka
-Vakiovarusteet, mm: Bluetooth HF/Striimaus, I-Drive, avaimeton käynnistys, Sumuvalot...
Plussaa:
+ Liikkuu!!! Helppo ahdistella liikenteessä perus 320CDI kuskeja ja ompa tuolla tullut leikittyä rintarinnan näiden perus E36 328i ym kanssa. Näppejä ei tarvitse jäädä nuolemaan, mutta 100kmh jälkeen meno kieltämättä rauhoittuu.
+ Ajettavuuus. Menee suoraan, ei vetele ja ohjaustuntuma on BMW:lle tunnusomainen ja tarkka.
+ Helppokäyttöisyys. Ei tarvitse hienostella ja kauppakassina aivan lyömätön. Näkyvyys korkealta antaa vaikutelman paljon isommasta autosta ja kulkeminen autoon on vaivatonta. Tosin jos yhden varusteen saisin ruksia lisää olisi takakontin sähköinen avaus niin kassit menisi kivasti konttiin. Nyt joutuu melko painavan luukun avaamaan käsin.
+ Tilaa on. Takapenkillä matkustaa mukavasti 3 aikuista, kuten esitteissäkin luvataan. Takapenkin säätö on varsin hyvä lisä, sillä saa parannettua selkänojan asentoa tai lisättyä takakontin tilaa.
+ "Mukavuusvarusteet". Ratinlämmitys ahhhh!, penkinlämmittimet järkyttävän tehokkaat. LED-valot on parhaat valot mitä olen itse käyttänyt.
+ Hauska. Siis juuri helppokäyttöisyyden ja helpon ajettavuuden kannalta.
Neutraalia / ei kokemuksia:
+- Nelivedon vaikutus edelleen vähän epäselvä. Talvi oli käytännössä lumeton ja ainoat kokemukset on pitkänmatkan ajosta pohjoisessa. Yleinen fiilis (jolle tosin ei löydy kunnon perusteita): etuvetopainotteinen.
+- Sporttiautomaattivaihteisto. Muutaman kokeilun jälkeen omaan päähän ei istu miksi haluaisin käskeä dieseliä rattivaihteista. Olen koittanut oppia käyttämään edes - nappia painamalla kaksi pykälää pienemmälle kun lähden ohittamaan, mutta sama lopputulos tulee kick-downilla. Tuntuu että laatikko luistaa ihan samalla tavalla kuin ylipäätään dieseleissä, vaihdetta ei saa kunnolla "lukittua" kuten vastaavalla laatikolla uusissa bensiinikäyttöisissä.
Miinukset:
- Peruspenkit. Toimii kaupassakäyntiin, mutta optimaalista ajoasentoa ei näissä saa. Istuinosa kovin lyhyt, jää reidet tukematta. Sporttipenkit pitäisi olla ehdottomasti.
- Ulkonäkö varauksin. Kaikkeen tosin tottuu ja muutaman kuukauden katselun jälkeen ei se enää ole ainakaan ruma, kauneus on sitten katsojan silmissä. Tuollaisessa 220d positiivinen yksityiskohta on takana tuplaputket molemmin puolin autoa - antaa kivan tunnelman perälle ja erottaa auton siitä perinteisestä kauppakassista.
- 50k€ näillä varusteilla :neutral:
Kenelle:
- Joka arvostaa laatua. Samanlaista tavaraa kuin vaikka F30, joku voisi tietty kiistellä onko mikään F-sarjalainen samaa laatua kuin E-sarja. Samaa halvempaa muovia esim. ovissa kuin F30 mallissa. Sinällään ihan ok, tälläisiä ne nykyautot on.
- Perheelle? Nojaa. Ehkä varauksin pienelle perheelle, mutta ei tonne 2 aikuista, 2 lasta ja tavarat enää helpolla mene. Kauppakassiksi ja mökillä kulkemiseen: Ehdottomasti!
Tuntuu että laatikko luistaa ihan samalla tavalla kuin ylipäätään dieseleissä, vaihdetta ei saa kunnolla "lukittua" kuten vastaavalla laatikolla uusissa bensiinikäyttöisissä.
En tiedä mitä dieseleitä olet ajanut, mutta ehkä laatikossa on on tapahtunut jotain muutosta aikaisempiin. Ainakin minun 320dA:ssa vaihteet lukittuvat aivan täysin eikä minkäänlaista luistoa ole kuin liikkeelle lähdettäessä. Itse oikein yllätyin kun momenninmuunnin ei anna yhtään periksi, ja hyvä niin ainakin minun mielestäni. Näkyy myös kulutuksessa, eli pääsen helpostin ihan 4 litran päälle normaalissa maantieajossa. Viimeisin 300 km lenkki keskinopeudella 79 kmh, oli korjattu kulutus 4.1 l/100km. Kaksi henkeä ja 17" rf-renkaat.
4kk ajan ollut F45 220dA xDrive AT taloudessa, ehkä voisi jotain kokemuksia jakaa.
Active Tourer lähti jatkamaan matkaansa seuraavalle omistajalle viime kuussa.
15000km ilman ainuttakaan vikaa. Kulutus tälle matkalle (pääasiassa seka-ajoa) ajotietokoneen mukaan 5.9l/100km. Hyvä auto kaikinpuolin, ja erityisesti suorituskyky jäi mieleen erittäin positiivisena! Ehdottomasti hienoin moottori tähän autoon.
Jos itse saisin valita varusteet, tilaisin vastaavaan ainakin nämä:
-M-Sport paketti - samalla saisi ne tuikitärkeät sport-istuimet
-Sporttiautomaatti - erittäin fiksu valinta ripeään dieseliin, jäi lopulta hyvä fiilis tästä kuitenkin
-Bi-LED ajovalot - kuten jo aiemmin kehuin, tälläiset antaa rahalle vastinetta
-Sähköinen takaluukku
-Etu-PDC
MarttiKK
06-09-2015, 08:11
Viime kesänä kävin poistamassa Laakkoselta M235i:n. Tätä ennen oli E92 335i. Alunperin piti ostaa nelossarjalainen mikä ulkoisesti on kyllä edelleen mielestäni hienompi auto mutta toisaalta sillä ei itselleni ole juuri merkitystä. Tuo nelossarja on vain aivan liian isoksi kasvatettu joten valitsin kakkossarjalaisen. Onhan tässä kakkosessa selvästi enemmän voimaa ja muutenkin hauskempi ajettava kuin edellinen kolmonen. Viime syksynä asennettiin M Performancen lukkoperä mikä on kyllä loistava ostos ja parantaa kulkua niin talvella kuin kesälläkin. Mitään vikaa autossa ei ole ollut, kilsoja mittarissa alkaa olemaan 30t. Tämä on itselleni ensimmäinen käyttöauto automaattivaihteistolla ja se on tietysti makuasia mutta seuraavassa autossani tulee olemaan paluu manuaaliin. Tämä ei titeysti sinänsä ole kakkossarjan ominaisuus vaan koskee kaikkia uudempia Bemareita mutta kahdeksan vaihdetta on aivan liikaa. Pari pykälää pois niin olisi automaattikin järkevämpi valinta. Eihän se normaaliajossa automaatilla ajettaessa häiritse mutta manuaalikäytössä kyllä.
Kesällä BRCF:n kisoissa oli lainassa BMW Suomelta M235 ja yllätyin kuinka hyvä auto oli kyseessä. Odotin sillä rengastuksella aivan painajaista ajettavuutta (esim. 1M) maantiellä mutta auto ei vedellyt siis yhtään. Harvinainen bemari jos ei vetele yhtään (tähän mennessä sellaisia tullut vastaan E92 M3 ja i8. Lisäksi auto oli normiajossa ajomelultaan yllättävän hiljainen. Hieno auto.
FlyingFinn
15-10-2015, 04:44
Kesällä BRCF:n kisoissa oli lainassa BMW Suomelta M235 ja yllätyin kuinka hyvä auto oli kyseessä. Odotin sillä rengastuksella aivan painajaista ajettavuutta (esim. 1M) maantiellä mutta auto ei vedellyt siis yhtään. Harvinainen bemari jos ei vetele yhtään (tähän mennessä sellaisia tullut vastaan E92 M3 ja i8. Lisäksi auto oli normiajossa ajomelultaan yllättävän hiljainen. Hieno auto.
Samat havainnot itselläkin. Vaihdoin alle M-Performancen 19" pyörät eikä vetele niilläkään. Rengasliikkeen koneet on melko tiukoilla kun kammetaan vanteelle 30 profiilin run flatia...
Lähipiirissäni on yksi vakavasti moniongelmainen 218i Active Tourer (F45). Auto on hankittu tammikuussa 2015 ja ongelmia ei ole saatu vieläkään täysin ratkaistua.
Kokemukset autosta ja ongelmien selvittelystä on kerätty seuraavaan blogiin:
http://bmwproblem.blogspot.fi/
Blogi ei esitä mitään mielipiteitä tai tulkintoja, vaan raportoi tapahtumat sellaisenaan.
peeämwee
28-02-2016, 15:58
Lähipiirissäni on yksi vakavasti moniongelmainen 218i Active Tourer (F45). Auto on hankittu tammikuussa 2015 ja ongelmia ei ole saatu vieläkään täysin ratkaistua.
Kokemukset autosta ja ongelmien selvittelystä on kerätty seuraavaan blogiin:
http://bmwproblem.blogspot.fi/
Blogi ei esitä mitään mielipiteitä tai tulkintoja, vaan raportoi tapahtumat sellaisenaan.
"May this serve as a warning to others who consider buying a BMW". No joo, ei mielipiteitä..
Tosiaan ongelmia tulee helposti kun lanseerataan väärävetoinen kulkine. Varsinkin jos ollaan aina tehty niitä oikeasta päästä vetäviä autoja. Kun mersu lanseerasi A-sarjan ei sekään onnistunut kunnolla. Se veski kaatui kyljelleen.
Itse en voi edes ymmärtää miksi joku ostaisi etuvetoisen bmw:n. Tai mb:n. En pidä näitä edes oikeina bemareina tai mersuina. Halvemmalla saa vaikka opelin, ranskiksen tai minkä vaan etuvetoisen.
Onko tässä vielä sitä ilmassa että pelätään takavetoisia autoja vaikka niitä ei edes ole kokeiltu? Käyttäytyy todella nätisti, eikä luistoestokaan ota kiinni vasta kuin jos ajetaan aivan liian kovaa mutkaan.
Tästä varmasti aistii sen että en pidä etuvetoisista autoista. Oikeastaan inhoan niitä. Niilläkin on tullut ajettua talvella ja se on aina yhtä painajaista. kääntyy-puskee, menee pitkäksi. Mistään käsijarrusta en jaksa enää nykiä ennen mutkaa tämän ikäisenä.
Lisäys: toki ymmärrän että BMW haluaa raapia ostajia myös etuvetoisten markkinoilta, mutta nämä olisi voinut myydä sitten vaikka EMW:nä. Kaksi brändiä on parempi kuin yksi.
T: OT-spesialisti
Edit: 60000 km oli mennyt ihan iloisissa merkeissä TM:n testissä.
Onko kukaan käyny testaamassa 2-sarjan hybridiä? Jos noiden käytettyjen hybridien hinnat kehittyy samaan tapaan kuin muidenkien käytettyjen autojen, vois parin vuoden päästä harkita bemarin hybridiä. 2- 3- tai -sarjalaista.
Onko kukaan käyny testaamassa 2-sarjan hybridiä? Jos noiden käytettyjen hybridien hinnat kehittyy samaan tapaan kuin muidenkien käytettyjen autojen, vois parin vuoden päästä harkita bemarin hybridiä. 2- 3- tai -sarjalaista.
On kokeiltu juu, 225xe. Siinähän se hyvin samanlainen tuntumaltaan kuin tuollainen perinteinen polttomoottorinen X-drive. Lisääntyneen tehon kyllä huomaa, on kulku jouhevaa ja suorituskyky enemmän kuin kohdillaan 224hv/385Nm voimin, 0-100 km/h 6,7 s. Ehkäpä se ajamisen helppous jäi päällimmäisenä mieleen.
Nelivedon toiminnasta ei sensijaan ole antaa kokemuksia, johtuen huonosta lumitilanteesta. Viittaan siis siihen, että edestä vetää bensamoottori ja takapään veto on toteutettu sähkömoottorilla. 3-sarjassahan ei nelivetoa saa siihen 330e -malliin.
FlyingFinn
25-03-2016, 23:09
...suorituskyky enemmän kuin kohdillaan 224hv/385Nm voimin, 0-100 km/h 6,7 s...
Hyvä esimerkki kuinka kaikki on suhteellista ja kannattaa aina itse kokeilla mistä tykkää. Minulta lähinnä menisi hermot tuolla suorituskyvyllä - tai siis sen puutteella.
Lähipiirissäni on yksi vakavasti moniongelmainen 218i Active Tourer (F45). Auto on hankittu tammikuussa 2015 ja ongelmia ei ole saatu vieläkään täysin ratkaistua.
Kokemukset autosta ja ongelmien selvittelystä on kerätty seuraavaan blogiin:
http://bmwproblem.blogspot.fi/
Blogi ei esitä mitään mielipiteitä tai tulkintoja, vaan raportoi tapahtumat sellaisenaan.
Noista nuo tammikuun ongelmat varmastikin liittyy tuohon kovaan pakkaseen mitä silloin oli.
Kaikenmaailman herjoja auto mullakin (ei toki sama auto) saattoi heittää hetken käynnistyksen jälkeen kun akku ollut kylmänä, mutta kaikki hävis heti kun auto lähti liikkeelle. :think
Kummelimies
22-08-2016, 20:55
Rytinällä sisään!
Teen kaupat m235, joka tulee tämän hetken 335 tilalle. 335 ei aikomuksista huolimatta ikinä tehty mitään, mutta nyt kyllä aion oikeasti tehdä jotain viritystä uuteen.
Onko kokemuksia, linkkejä tai jotain mitä muuta kannattaa vaihtaa kuin putkisto jo pelkästään parempien äänien vuoksi? Jos esim käyn ohjelmoimassa auton (mikä on paras paikka?) ja haluan autosta noin 400 hp irti, pitääkö laittaa jo järeämpää jäähdytintä tms?
Tiedän että kysymykseni on vähän enemmän tietävien mielestä tyhmä, mutta kun ei oikein kellään tutulla ole mitään muuta kuin kuultua tietoa. Enkä haluaisi vain autoa ohjelmoida.
Haluan autoon siis:
-Putkiston (jossa hyvät soundit)
-tehoa lisää 60-80hp
Kiitos Kaikista vinkeistä!
KM
FlyingFinn
23-08-2016, 15:28
Rytinällä sisään!
Teen kaupat m235, joka tulee tämän hetken 335 tilalle. 335 ei aikomuksista huolimatta ikinä tehty mitään, mutta nyt kyllä aion oikeasti tehdä jotain viritystä uuteen.
Onko kokemuksia, linkkejä tai jotain mitä muuta kannattaa vaihtaa kuin putkisto jo pelkästään parempien äänien vuoksi? Jos esim käyn ohjelmoimassa auton (mikä on paras paikka?) ja haluan autosta noin 400 hp irti, pitääkö laittaa jo järeämpää jäähdytintä tms?
Tiedän että kysymykseni on vähän enemmän tietävien mielestä tyhmä, mutta kun ei oikein kellään tutulla ole mitään muuta kuin kuultua tietoa. Enkä haluaisi vain autoa ohjelmoida.
Haluan autoon siis:
-Putkiston (jossa hyvät soundit)
-tehoa lisää 60-80hp
Kiitos Kaikista vinkeistä!
KM
Itselläni meni vähän toisin päin. Entiseen 335:een laitoin miedot viritykset mutta nykyinen M235 on moottorin osalta virittämätön. Downpipe vaihtoon ja ehkä paremmin virtaava välijäähdytin myös jos siltä tuntuu. Ohjelmointi tai erillinen mokkula kuten Burgertuningin JB. Noilla eväillä kaiketi liikutaan jossain 400:n paikkeilla. Omassani on M-performancen lukkoperä mikä on enemmän kuin suositeltava ja jos alla on ensiasennus Pirellit niin nollasta sataan paranee huimasti kun vaihdat ne pitävämpiin renkaisiin.
Rytinällä sisään!
Teen kaupat m235, joka tulee tämän hetken 335 tilalle. 335 ei aikomuksista huolimatta ikinä tehty mitään, mutta nyt kyllä aion oikeasti tehdä jotain viritystä uuteen.
Onko kokemuksia, linkkejä tai jotain mitä muuta kannattaa vaihtaa kuin putkisto jo pelkästään parempien äänien vuoksi? Jos esim käyn ohjelmoimassa auton (mikä on paras paikka?) ja haluan autosta noin 400 hp irti, pitääkö laittaa jo järeämpää jäähdytintä tms?
Tiedän että kysymykseni on vähän enemmän tietävien mielestä tyhmä, mutta kun ei oikein kellään tutulla ole mitään muuta kuin kuultua tietoa. Enkä haluaisi vain autoa ohjelmoida.
Haluan autoon siis:
-Putkiston (jossa hyvät soundit)
-tehoa lisää 60-80hp
Kiitos Kaikista vinkeistä!
KM
Melkein tutkisin tehon lisään JB4-boksia + bluetooth-mokkula dataloggausta varten.
Putkistoon ainakin varma valinta on M Performance, se on kuulostanut joka autossa (E91 335i ja 135i) minulla hillityn hyvältä. Jotkut Remus tms. voivat mennä överikoviksi riippuen putkistosta, mutta jos sitä haluaa niin mikäs siinä!
Kysellääs täälläkin.
Arvon ensimmäisen BMW:n hankintaa ja 2-sarjan Gran tourer olisi kiikarissa. Onko kenelläkään siitä kokemuksia, hyviä tai huonoja - molemmat kuinnostaa.
Oma budjetti riittäisi vain 214D tai 216D malleihin, mitä olette mieltä pääseekö näillä eteenpäin? Olen vähään tyytyväinen, mutta ihan harmittaakkaan ei saisi jokainen liikkeellelähtö.
Kiitos mielipiteistä!
Kysellääs täälläkin.
Arvon ensimmäisen BMW:n hankintaa ja 2-sarjan Gran tourer olisi kiikarissa. Onko kenelläkään siitä kokemuksia, hyviä tai huonoja - molemmat kuinnostaa.
Oma budjetti riittäisi vain 214D tai 216D malleihin, mitä olette mieltä pääseekö näillä eteenpäin? Olen vähään tyytyväinen, mutta ihan harmittaakkaan ei saisi jokainen liikkeellelähtö.
Kiitos mielipiteistä!
Jonkin verran olen viimeaikoina ajanut 218d gran tourerilla. Ajolleen auto on hyvä, sitä ei käy moittiminen. Kuitenkin autossa on isonauton ajo-ominaisuudet ja meno on mielestäni vakaata. Automaatti toimii hyvin, vaikkakin ei ole 8-vaihteinen automaatti mikä useissa BMW:n malleissa on.
Huonoista puolista omallekohdalle: Vetotapa tietenkin on erilainen kuin mihin olen tottunut, mutta makuasioita. Jos olet tottunut ajamaan etuvedolla, niin sitten yllätystä ei tule tapahtumaan. Vakiopenkki on mielestäni huono, kannattaa panostaa urheiluistuimiin.
Moottorina tuo 3-syl diesel on ihan ok, toki tässä kannattaa muistaa, että jos M550d:stä hyppää tällaiseen moottorivaihtoehtoon, niin eihän se mihinkään liiku.
Sen verran täytyy sanoa, että 214d on poistuu Suomen markkinoilta 01.01.2017 eli se alkaa olemaan tekemätön paikka, ellei tällaisia autoja satu olemaan maassa. Paljonko olet ajatellut budjetoida autonhankintaan?
Sen verran täytyy sanoa, että 214d on poistuu Suomen markkinoilta 01.01.2017 eli se alkaa olemaan tekemätön paikka, ellei tällaisia autoja satu olemaan maassa. Paljonko olet ajatellut budjetoida autonhankintaan?
Kiitos kommenteista!
Onko tosissaan poistumassa markkinoilta? Juuri tänään käytiin vielä Espoossa Veholla ja ei tästä tullut puhetta, vaan ainoastaan siitä että näiden hinnat putoavat vielä muutaman satasen. Myyjä sanoin 214d:n olevan "yllättävän hyvä", kun jossain koulutuksessa oli tämmöistä päässyt ajamaan, mutta sehän se myyjän tehtävä on :)
Budjetti on käytännössä n. 38te hujakoilla.
Kiitos kommenteista!
Onko tosissaan poistumassa markkinoilta? Juuri tänään käytiin vielä Espoossa Veholla ja ei tästä tullut puhetta, vaan ainoastaan siitä että näiden hinnat putoavat vielä muutaman satasen. Myyjä sanoin 214d:n olevan "yllättävän hyvä", kun jossain koulutuksessa oli tämmöistä päässyt ajamaan, mutta sehän se myyjän tehtävä on :)
Budjetti on käytännössä n. 38te hujakoilla.
Et Sinä varmaan ole Veholla käynyt, vaan Laakkosella jos uutta BMW:tä olet ostamassa :)
Kyllä tämmöinen käsitys minulla on, että 214d poistuu hinnastoista kokonaan vuoden vaihteessa.
Et Sinä varmaan ole Veholla käynyt, vaan Laakkosella jos uutta BMW:tä olet ostamassa :)
Kyllä tämmöinen käsitys minulla on, että 214d poistuu hinnastoista kokonaan vuoden vaihteessa.
Heh, Laakkosellapa tietenkin :) no, tämä selvinnee kun uudet hinnastot tulevat ensi vikkolla. Tavallaanhan se helpottaisi päätöksentekoa kovasti :)
Et Sinä varmaan ole Veholla käynyt, vaan Laakkosella jos uutta BMW:tä olet ostamassa :)
Kyllä tämmöinen käsitys minulla on, että 214d poistuu hinnastoista kokonaan vuoden vaihteessa.
Oikeassa olit, ei näy ole enää 214d:tä hinnastossa.
BemariAndy
01-02-2018, 21:19
Onko kukaan käyny testaamassa 2-sarjan hybridiä? Jos noiden käytettyjen hybridien hinnat kehittyy samaan tapaan kuin muidenkien käytettyjen autojen, vois parin vuoden päästä harkita bemarin hybridiä. 2- 3- tai -sarjalaista.
Minä kävin viime talvena xdrive-tourilla kokeilemassa tuon 225xe:n ja tykkäsin kyllä ajettavuudesta sekä yleisvaikutelmasta. Neliveto toimi hyvin, oli jo lunta ja ei sutinut tms ollenkaan. Ainoa asia mitä moitin ovat tilat ja se ettei tuohon malliin saa kirveelläkään vetokoukkua. Aika samanlainen tuntuma ajettaessa oli kuin 2-litrainen bensaturbo, suunnilleen sama kokonaisteho. Ehkä tuntui olevan hieman enemmän vääntöä sähkön avustamana :D
BemariAndy
01-02-2018, 21:22
Moro!
Meillä kiikarissa autonvaihtoa ajatellen joko uudempi 5XX nelivetofarkku tai sitten tuo 220 Gran Tourer nelivetona. Onko kellään kokemuksia tuosta eli minkälainen paketti on ja voisiko suositella? Ainakin mitä olen tutkaillut esim. Ruotsin hintoja ja Saksastakin, vaikuttaa kohtuu edulliselta, olis tiloja ja ihan ok moottori ja tosi houkuttelevat autoverot. :jep:
Jotenkin tuntuu, että tuo B47 moottorin sijoittaminen poikittain on ihan onnistunut valinta eli ei pitäisi olla ongelmia jakoketjun kanssa? Toki en noista tiedä, että pitääkö muutenkin olla poikittain, mutta huomasin eron esim. 500-sarjan moottorin kans eli ei ole pitkittäin ja ketju takana... :think
BemariAndy
03-02-2018, 00:55
No, ehdin vastailla ja kirjoitella tähän itsekin :rolleyes: Nimittäin itellä tuli pöristeltyä tuolla 220 GT nelivedolla joku vajaa 100 km tässä ja täytyy sanoa, että onpa aivan mahtava paketti! Alusta toimii juuri kuten tila-automaisessa korissa olettaisi ja ei ole liian kova eikä liian pehmeäkään. Alla oli 17" Pirellin nastat/talvirenkaat. Pito ja veto nelivedolla on aivan valtava esim. liikenneympyrästä lähtee liukkaallakin kuin raketti ja ei vetele juuri yhtään...!
Rengasmelu vähän aluksi häiritsi, mutta siihenkin tottuu. Koetaulu ja kontrollit jne ovat tuttua bemaria eli helposti pääsi kyllä sinut auton kanssa. Moottoriin olen kyllä todella tyytyväinen, mahtava paketti ja 8-pykäläinen automaattivaihteisto toimii moottorin kanssa erittäin hyvin yhteen. 190 hv ja 400 nm vääntö (1750-2500 rpm) toimisi itselläni ainakin missä tilanteessa vaan. Tosi isoja vaihteita käyttää esim. 5/6-vaihteella vielä sitkeästi lähtee kiihdyttämään ihan 50-60 km/h vauhdeissa. Sataseen pitäisi pinkaista 7,6 sekkaan :jep: Koeajokulutus vaikutti aika kovalta n. 8,1 litraa, mutta koko ajan oli ilmastointi päällä. Silti vähän ihmetyttää tuo kulutus jopa alle 5 litraa keskimäärin ja melko kova suorituskykyero vastaavaan 520 farkkuun samalla moottorilla. Painoeroa on aika huimat 275 kg! (520 F11 touring B47 moottorilla 1915 kg ja tämä möhkö vain 1640 kg, olisko alumiinia enemmän?!?) Vetokyky 1600 kg.
Ensivaikutelma silti tosi hyvä, kaveri antoi autolle jopa 9½ ja ei keksinyt mitään huonoa... Itse en tykännyt tuosta rengasmelusta ja vähän mietitytti myös tuo etulasin edessä vain keskellä oleva tuuletusritilä jne, että huurtuuko etulasi kulmista esim. kovilla pakkasilla?
Tähän fiilikseen tietty vaikuttaa aika paljon se, että nykyistä autoa ennen oli Opel Zafira diesel automaatti ja sekin oli kyllä hyvä ajettava joten eipä sitä tiedä vaikka 220 GT xdrive tulisi tässä tulevaisuudessa talliin!!! :D
Tehoista päätellen sinulla oli 220dA xDrive ajossa?
Samanlaisella autolla, tosin Active Tourer ei Gran Tourer, päästeltiin meidän taloudessa reilu 6kk (talviaikaan). Pelkkää hyvää sanottavaa, erinomainen käyttöauto moneen tarpeeseen.
-Pitkän ajan kulutus oli 5,9l/100.
-Talvella en huomannut itse rengasmelua, joten ei se ainakaan häiriöksi ollut, meillä oli 17" Nokian R2 kitkat alla.
-Etulasi ei huurtunut myöskään kertaakaan, joten en osaa sanoa ritilästä enempää.
Tarkempi analyysi tuli laitettua tänne threadiin jo aiemmin:
http://www.btcf.fi/forum/showpost.php?p=3549817&postcount=7
melperri
05-02-2018, 18:39
No, ehdin vastailla ja kirjoitella tähän itsekin :rolleyes: Nimittäin itellä tuli pöristeltyä tuolla 220 GT nelivedolla joku vajaa 100 km tässä ja täytyy sanoa, että onpa aivan mahtava paketti! Alusta toimii juuri kuten tila-automaisessa korissa olettaisi ja ei ole liian kova eikä liian pehmeäkään. Alla oli 17" Pirellin nastat/talvirenkaat. Pito ja veto nelivedolla on aivan valtava esim. liikenneympyrästä lähtee liukkaallakin kuin raketti ja ei vetele juuri yhtään...!
Rengasmelu vähän aluksi häiritsi, mutta siihenkin tottuu. Koetaulu ja kontrollit jne ovat tuttua bemaria eli helposti pääsi kyllä sinut auton kanssa. Moottoriin olen kyllä todella tyytyväinen, mahtava paketti ja 8-pykäläinen automaattivaihteisto toimii moottorin kanssa erittäin hyvin yhteen. 190 hv ja 400 nm vääntö (1750-2500 rpm) toimisi itselläni ainakin missä tilanteessa vaan. Tosi isoja vaihteita käyttää esim. 5/6-vaihteella vielä sitkeästi lähtee kiihdyttämään ihan 50-60 km/h vauhdeissa. Sataseen pitäisi pinkaista 7,6 sekkaan :jep: Koeajokulutus vaikutti aika kovalta n. 8,1 litraa, mutta koko ajan oli ilmastointi päällä. Silti vähän ihmetyttää tuo kulutus jopa alle 5 litraa keskimäärin ja melko kova suorituskykyero vastaavaan 520 farkkuun samalla moottorilla. Painoeroa on aika huimat 275 kg! (520 F11 touring B47 moottorilla 1915 kg ja tämä möhkö vain 1640 kg, olisko alumiinia enemmän?!?) Vetokyky 1600 kg.
Ensivaikutelma silti tosi hyvä, kaveri antoi autolle jopa 9½ ja ei keksinyt mitään huonoa... Itse en tykännyt tuosta rengasmelusta ja vähän mietitytti myös tuo etulasin edessä vain keskellä oleva tuuletusritilä jne, että huurtuuko etulasi kulmista esim. kovilla pakkasilla?
Tähän fiilikseen tietty vaikuttaa aika paljon se, että nykyistä autoa ennen oli Opel Zafira diesel automaatti ja sekin oli kyllä hyvä ajettava joten eipä sitä tiedä vaikka 220 GT xdrive tulisi tässä tulevaisuudessa talliin!!! :D
Jos rengasmelu häiritsi koeajolla , siihen ei totu ja se alkaa ajan kuluessa häiritsemään yhä enemmän. Melu väsyttää ja rasittaa , ja johtaa vaihtelevan pituisen kärvistelyjakson jälkeen auton vaihtoon.
Itse en enää koskaan osta meluista autoa. Melu vie kyydistä kaiken laadukkuuden , vaikka miten olisi muut asiat kunnossa.
Jos rengasmelu häiritsi koeajolla , siihen ei totu ja se alkaa ajan kuluessa häiritsemään yhä enemmän.
Menee hieman ohi aiheesta, mutta uhallakin kommentoin silti -
Rengasmelu kesällä on ihan eri kuin talvella. Minulla ei ole juurikaan kokemuksia kyseisestä 2-sarjan mallistosta kesärenkailla, sen sijaan talvirenkailla ja uusilla Nokian R2 kitkoilla ei siinä ollut mitään moittimista.
Kesällä renkaalla itsellään, sekä osakseen myös sen puolesta vannekoolla, on suuri vaikutus rengasmeluun. Taitaa olla melkolailla faktaa, että Run Flat rengas (mitä isommissa vannekoissa tulee aina päällä) on kovaäänisempi kuin perinteinen rengas. Pienempiin vanteisiin (16", ihan maks 17") saa asiakas itse valita haluaako renkaat Run Flatina vai perinteisenä.
Tuleepa mieleen yksi TM testi jossa koeajoivat uuden olikohan 5-sarjan auton kesärenkailla ja vaikutus Run Flat renkaista näkyi testissä negatiivisena. Autossa oli sattumalta otettu lisävarusteena isommat vanteet, jotka sitten määrittivät samalla renkaan tyypin.
melperri
07-02-2018, 18:15
Menee hieman ohi aiheesta, mutta uhallakin kommentoin silti -
Rengasmelu kesällä on ihan eri kuin talvella. Minulla ei ole juurikaan kokemuksia kyseisestä 2-sarjan mallistosta kesärenkailla, sen sijaan talvirenkailla ja uusilla Nokian R2 kitkoilla ei siinä ollut mitään moittimista.
Kesällä renkaalla itsellään, sekä osakseen myös sen puolesta vannekoolla, on suuri vaikutus rengasmeluun. Taitaa olla melkolailla faktaa, että Run Flat rengas (mitä isommissa vannekoissa tulee aina päällä) on kovaäänisempi kuin perinteinen rengas. Pienempiin vanteisiin (16", ihan maks 17") saa asiakas itse valita haluaako renkaat Run Flatina vai perinteisenä.
Tuleepa mieleen yksi TM testi jossa koeajoivat uuden olikohan 5-sarjan auton kesärenkailla ja vaikutus Run Flat renkaista näkyi testissä negatiivisena. Autossa oli sattumalta otettu lisävarusteena isommat vanteet, jotka sitten määrittivät samalla renkaan tyypin.
Runflatit tietysti pilaa auton kuin auton , mutta normirenkaina nuo 17 nastat ei ainakaan F25 ole äänekkäät. Itse asiassa nastojen ääntä tai jyrinää ei kuulu ollenkaan. Siinä mielessä tuo rengasmelu kommentti 17 tuuman Pirelleillä ei kyllä lupaa hyvää , ellei sitten olleet runflatit. Ainakin kannattanee koeajaa auto kesärenkailla ennen ostopäätöstä
Saksan autobild testasi ja ilmeisesti ei ihan puhtain paperein selvinnyt?
http://www.autobild.de/artikel/bmw-218i-active-tourer-100.000-kilometer-dauertest-12646813.html
isolohko
26-10-2018, 18:12
Uusi f45 225xe koeajettu ja olipa yllävän kiva peli, jopa ripeäksi voisi kutsua, kun akussa vaan virtaa. Kuulemma kauko-ohjattu ohjaamon lämpeäminen käynnykällä ohjattuna onnistuu, jos varausta yli 30%. Kuinka paljon mahtaa auto ladata itse itseään ajossa save battery moodissa, sitä ei nopealla googletuksella löytynyt.
Onkohan tuon plug in hybridin B38 ohjelmoitavissa ja millaisella potentiaalilla?
Ei tällaista varmaan saisi sanoa mutta kakkonen on huonoin BMW jolla oon ajanut. Ajoin 218d manuaalilla ja se näytti parkkipaikalla kamalalta ja vielä kamalempaa oli klassinen tila-auto tunnelma ja ajossa etuveto. Se tuntui autolta jonka suhteen oli peli luovutettu jo suunnittelupöydällä. Ymmärrän että se on people carrier eikä urheiluauto mutta olisivat nyt edes yrittäneet
Masander
08-11-2018, 22:49
Ei tällaista varmaan saisi sanoa mutta kakkonen on huonoin BMW jolla oon ajanut. Ajoin 218d manuaalilla ja se näytti parkkipaikalla kamalalta ja vielä kamalempaa oli klassinen tila-auto tunnelma ja ajossa etuveto. Se tuntui autolta jonka suhteen oli peli luovutettu jo suunnittelupöydällä. Ymmärrän että se on people carrier eikä urheiluauto mutta olisivat nyt edes yrittäneet
Samalle UKL2-pohjalevylle tehty X1 sai aikaan vastaavat reaktiot itselläni.
Kävin koeajamassa F45 225xe:n ja täytyy sanoa, että aika voimakas autokuume tuli. Totta, Active tourer on vakiovarustein ruma ja ankea, mutta onneksi hybridissä on huomattavan paljon paremmat varusteet jo lähtöjään. Erityisesti ajamisen vaivattomuus miellytti. Voimalinja toimi mielestäni todella hienosti - sähköltä polttomoottorille ja takaisin vaihdot olivat nopeita eikä niihin isommin huomiota kiinnittänyt, lisäksi vaihteisto pelasi hienosti. Sporttipenkit olivat minulle sopivat ja muutenkaan en osannut moittia sisustaa halvan oloiseksi, kuten monesti on saanut lukea näistä entry level -bemareista. Kulutus polttomoottorikäytöllä oli yllättävän suuri, toki ajo oli moottoritietä ja täyskaasukiihdytyksiä. Oli jännä tunne, kun kaupunkiajossa keskikulutus laskee. :) Kiihtyvyys oli 60:iin asti suorastaan hieno, siitä sataseen ok, ja sen jälkeen sitä ei tapahtunut. Tuollaiseen olisi pakko laittaa lastulla lisää hönkää.
Kysyinpä varsin tarjouksenkin alpinweiss m-sporttina moccaleder-sähköjakkaroilla, parking ja connection paketeilla, hifi-ämyreillä ja muutamalla muulla lisävarusteella, mutta melko pitkäksi alkaa hinta venyä, kun kohta viittäkymppiä koputellaan.
Onkos porukalla millaisia kokemuksia näistä f22:think lähinnä m235i ja m240i. Millaisia ajettavia, tyyppivikoja ja mitä tulis ottaa huomioon? Huoltokustannukset on varmaan mitä on mutta eipä tuo haittaa.
Onkos porukalla millaisia kokemuksia näistä f22:think lähinnä m235i ja m240i. Millaisia ajettavia, tyyppivikoja ja mitä tulis ottaa huomioon? Huoltokustannukset on varmaan mitä on mutta eipä tuo haittaa.
Itsellä ollut M235i kohta pari viikkoa ajossa. Ei mitään muuta kuin hyvää sanottavaa. Moottori on me-he-vä. Suurehkon f32:sen jälkeen tuntuu todella passelin kokoiselta kulkineelta, kuin hanska käteen. Tyyppivioista tai huomioista ei ole tietoa.
Piimerfriik
27-11-2018, 19:33
Onkos porukalla millaisia kokemuksia näistä f22:think lähinnä m235i ja m240i. Millaisia ajettavia, tyyppivikoja ja mitä tulis ottaa huomioon? Huoltokustannukset on varmaan mitä on mutta eipä tuo haittaa.
Eipä tule N55 tyyppivikoja juuri mieleen, mitä nyt ahtoputki ja dv valve on heikot, mutta helposti vaihdettavissa kestävimpiin.
Skippaisin M235i:n ja ostaisin M240i:n jossa B58 moottori, jos sellaista olet harkinnut.
Itsellä ollut M235i kohta pari viikkoa ajossa. Ei mitään muuta kuin hyvää sanottavaa. Moottori on me-he-vä. Suurehkon f32:sen jälkeen tuntuu todella passelin kokoiselta kulkineelta, kuin hanska käteen. Tyyppivioista tai huomioista ei ole tietoa.
Eipä tule N55 tyyppivikoja juuri mieleen, mitä nyt ahtoputki ja dv valve on heikot, mutta helposti vaihdettavissa kestävimpiin.
Skippaisin M235i:n ja ostaisin M240i:n jossa B58 moottori, jos sellaista olet harkinnut.
Nuo m240i karkaa vielä hieman rehellisen miehen budjetista. :D mutta luettu on että b58 moottori omaa suuren potentiaalin.
Nuo m240i karkaa vielä hieman rehellisen miehen budjetista. :D mutta luettu on että b58 moottori omaa suuren potentiaalin.
Ihan yhtälailla potentiaalia löytyy 235i:stä, alkaa vaan polttoaine + puhallinpuoli ahdistamaan nopeammin, onneksi siihenkin löytyy lääkettä kohtuuhintaan :jep: 235i saa vielä niin paljon halvemmalla kuin 240i etten näe järkeä ostaa vielä tuota b58 koneellista.. Olen kuunnellut luonnossa 140i remuksen putkistolla ja kyllä toi N55 vaan kuulostaa paremmalta kun B58. Hauska puoli B58:ssä on että jokainen startti on ns. Cold start eli kierrokset korkeella n.10 sec, saa sivulliset pelästettyä hyvin jos on avara putkisto :D
Wesulius
15-12-2018, 14:36
f22 220i ollut kovasti harkinnassa.
Pienet päästöt ja kulutus , ripeäkin , kattelin et 228 on sama paketti pellin alla , vain pakoputki ja korkeempi puristussuhde.
Lupailevat softalla tuohon 220i sen 100hv ja 160Nm lisää eli noin 285hv ja 440Nm.
Kävin tuollaista kokeilemassa , ainakaan tuo vakio 184hv ei saanut aikaan oikeaa tunnetta.
Jaahas, tulipas sitten tehtyä kaupat tommosesta BMW 225XE autosta vm. 2016. Onhan se oikein asiallisen oloinen peli, ehkä hiukan vaappuva kun oikein rattia kääntää mutta siihenkin auttaa varmaan leveämmät renkaat koska tämä on kuitenkin mallia M-Sport. Ääntäkin kuuluu kitkarenkaista, sellaista huminaa mutta osittain johtuu kyllä asfaltin pinnastakin. Kyseessä Continentalin kitkat 205/55-17.
Vielä paljon kokemuksia itse hybridi ominaisuuksista koska moottoritietä tuli enimmäkseen ajettua ja vielä pelkästään polttiksen kanssa (latasin akkuja). Kulutus oli sitä 8L kun millä menin ko. liikkeeseen hakemaan tuon auton oli 530d F11 2011, kulutus 6L. Kyllä, dieselin pelkoa ja pakko päästä eroon vaikka muuten niin hieno auto sekin :jep:
Mutta eräs pikku ongelma tai voi se isokin olla eli miten tuo bensaluukku aukeaa kun tuntuu että ei aukea kuin vetämällä "vihreästä" narusta? Kai siihen joku lokiikka on kun tuo sähköpistoke luukkukin oli hetken "jumissa" ennen kuin tajusin sammuttaa auton :D Onko se kuskin ovessa oleva polttoainepistoke nappi joku ilmaus nappi vaan?? :rolleyes:
Hieno auto ja paaaljon varusteita, melkein kaikki mitä tuohon voi saada ja tuo M-Sport tekee ton ulkonäköön ihmeitä ;)
Sitten vielä noista hifeistä. Tässä ei vissiin ole "edes" S676A:ta eli kuinka helposti poppeja saisi parannettua? Löytyykö etupenkkien alta mid bassot jne?
Kiitos jo etukäteen jos joku viittii vastata :)
maukka86
15-12-2018, 23:03
f22 220i ollut kovasti harkinnassa.
Pienet päästöt ja kulutus , ripeäkin , kattelin et 228 on sama paketti pellin alla , vain pakoputki on eri.
Lupailevat softalla tuohon 220i sen 100hv ja 160Nm lisää eli noin 285hv ja 440Nm.
Kävin tuollaista kokeilemassa , ainakaan tuo vakio 184hv ei saanut aikaan oikeaa tunnetta.
Kohta ollut noin vuoden päivät f22 220i ajossa, joten tässä jotain fiiliksiä autosta.
Auto on ajolleen mukava, mutta ei täysin suuntavakaa tämäkään ole, vaan hieman joutuu kaitsemaan urissa ja myös saksan autobaanoilla kovemmissa vauhdeissa aavistuksen levoton. Silti ihan hyvä matka-auto, vaikka onkin "pikkuauto".
Tehoa saisi olla juu enemmän, mutta omassa autossa on vielä bps-takuu voimassa, joten lastutus saa odottaa. Itse en uskaltaisi ottaa tehoa irti noin paljoa, mitä noi jotkut lastuttajat lupailee. Olen kuullut, että moottorivaurioita on saatu aikaiseksi noilla lähes 300hp tehoilla.
Auto on ajolleen mukava, mutta ei täysin suuntavakaa tämäkään ole, vaan hieman joutuu kaitsemaan urissa ja myös saksan autobaanoilla kovemmissa vauhdeissa aavistuksen levoton.
Vahvistan asian. Pikkuautomainen ajokäytös, eli pienoinen levottomuus ja uraherkkyys oli myös minun 220i coupessa (vm. -14). Kaupungissa ja pikkuteillä ajotuntuma oli ok, mutta motarilla kieltämättä jäi hieman toivomisen varaa. Vertailun vuoksi nykyisen autoni F33 430i (vm. -16) ajettavuudessa ei levottomuutta esiinny. En tiedä onko uudemmissa 2-sarjan coupeissa, tai kuusisylinterisissä malleissa tuo levottomuus saatu jo karsittua pois.
Vahvistan asian. Pikkuautomainen ajokäytös, eli pienoinen levottomuus ja uraherkkyys oli myös minun 220i coupessa (vm. -14). Kaupungissa ja pikkuteillä ajotuntuma oli ok, mutta motarilla kieltämättä jäi hieman toivomisen varaa. Vertailun vuoksi nykyisen autoni F33 430i (vm. -16) ajettavuudessa ei levottomuutta esiinny. En tiedä onko uudemmissa 2-sarjan coupeissa, tai kuusisylinterisissä malleissa tuo levottomuus saatu jo karsittua pois.
Itellä oli ennen f32 ja se oli oikein mainio maantiellä. Ei tämä nykyinen f22 mikään ihan paska maantiellä ole, mutta kyllä siinä levottomuutta on havaittavissa vert. 4sarjalaiseen. Akseliväli kuitenkin sen verran lyhkäsempi.
Jos pääasiassa ajaa maantieajoa, ni suosittelen 3 tai 4 sarjaa. Hauskuudessa f22 hakkaa f32:sen mennentullen. :D
Mutta eräs pikku ongelma tai voi se isokin olla eli miten tuo bensaluukku aukeaa kun tuntuu että ei aukea kuin vetämällä "vihreästä" narusta? Kai siihen joku lokiikka on kun tuo sähköpistoke luukkukin oli hetken "jumissa" ennen kuin tajusin sammuttaa auton :D Onko se kuskin ovessa oleva polttoainepistoke nappi joku ilmaus nappi vaan?? :rolleyes:
Sitten vielä noista hifeistä. Tässä ei vissiin ole "edes" S676A:ta eli kuinka helposti poppeja saisi parannettua? Löytyykö etupenkkien alta mid bassot jne?
Se bensatankinluukku kuuluu nimenomaan avata siitä napista josta puhuitkin. Eli kyseessä on ominaisuus, ei vika.
Bassot löytyy sieltä penkkien alta myös ns. vakiohifeillä. En nyt Active Tourerista mene takuuseen, mutta näitä BMW:n audiokitpakettaja kyllä löytyy. Kannattaa varmaan googlettaa asia.
Käytetäänpäs tätä säiettä kun itsellä on vakavavassa harkinnassa tuo F45 225xe hybridi. Sen bemarimaisuudesta voi olla montaa mieltä, mutta siinä on neliveto + hybridi niin istuisi meidän tarpeeseen kuin märkä lapanen naamaan.
Tarjontaa löytyy 2016 - 2018 malleista aika mukavasti. Yksi asia mikä näissä hybrideissä askarruttaa on akun status. Jos ostelee vaikka liki 100tkm ajettua, on akkutakuu loppumassa ja olisi kiva ymmärtää että miten noita on käytetty. Olen ymmärtänyt että akkukestolle on aika iso merkitys sillä onko autoa ajettu bensalla vai sähköllä, missä suhteessa ja paljonko latailtu jne.
Osaako kukaan valaista onko tuossa 225 mallin hybridissä mitään iDrivesta löytyvää "akkuraporttia" saatavilla? Tai löytyykö Carlystä F45 koriin sellaista infoa koska se on myös käytettävissä?
Aika monessa käytetyssä vähän ajetut on mallia "karvalakki" mutta sitten varustellummilla on menty jopa 150tkm 3 vuoteen. Onko porukalla kokemusta F45:stä jos kilsat lähestyy 200tkm? Mikä alustasta ekana porsii? Meillä auto tulee käyttöön jossa siihen tulee 5-6tkm vuodessa pääosin sähköllä, niin koitan haarukoida semmoista "järkevää" ostosta tähän...
fransesco
21-07-2020, 10:43
Käytetäänpäs tätä säiettä kun itsellä on vakavavassa harkinnassa tuo F45 225xe hybridi. Sen bemarimaisuudesta voi olla montaa mieltä, mutta siinä on neliveto + hybridi niin istuisi meidän tarpeeseen kuin märkä lapanen naamaan.
Tarjontaa löytyy 2016 - 2018 malleista aika mukavasti. Yksi asia mikä näissä hybrideissä askarruttaa on akun status. Jos ostelee vaikka liki 100tkm ajettua, on akkutakuu loppumassa ja olisi kiva ymmärtää että miten noita on käytetty. Olen ymmärtänyt että akkukestolle on aika iso merkitys sillä onko autoa ajettu bensalla vai sähköllä, missä suhteessa ja paljonko latailtu jne.
Osaako kukaan valaista onko tuossa 225 mallin hybridissä mitään iDrivesta löytyvää "akkuraporttia" saatavilla? Tai löytyykö Carlystä F45 koriin sellaista infoa koska se on myös käytettävissä?
Aika monessa käytetyssä vähän ajetut on mallia "karvalakki" mutta sitten varustellummilla on menty jopa 150tkm 3 vuoteen. Onko porukalla kokemusta F45:stä jos kilsat lähestyy 200tkm? Mikä alustasta ekana porsii? Meillä auto tulee käyttöön jossa siihen tulee 5-6tkm vuodessa pääosin sähköllä, niin koitan haarukoida semmoista "järkevää" ostosta tähän...
225xe:n sisarmallin (Mini Countryman hybrid) omistajana voisin sanoa että iDrivessä ei ole mitään akkuraporttia. Myöskään siellä sähköisessä huoltokirjassa ei ole mitään akkuun viittaavaa. Myöskään Carlyllä en ole nähnyt mitään akkuun viittaavaa. Ehkä akun kuntoa kannattaisi arvioida sen antaman rangen avulla. Eli kuinka pitkälle auto kuvittelee sähköajolla pääsevänsä. Minin tapauksessa lukema on noin 35 km, mutta vaihtelee 30-35 välillä. Ajelen yleensä pelkällä sähköllä (Max eDrive moodi) ja lukema pitää aika hyvin paikkansa (tähän tietysti vaikuttaa miten kovaa ajaa jne, omat kokemukset Kehä III sisältä).
En osaa sanoa miten akku ja auto käyttäytyy yli 150tkm kilsoilla, mutta veikkaisin, että olisimme kuulleet jo, jos tekniikassa olisi jotain heikkouksia.
Muistaakseni tuolle akulle oli joku pidempi takuu kuin auton tehdastakuu (6v?). Sen varmistamiseksi suosittelisin, että valitset yksilön jolla on aukoton BMW huoltohistoria. Ei muuten, mutta kuulin toisen merkin huoltoneuvojalta, että joka merkkihuollossa hybridien akkujen kunto raportoidaan tehtaalle ja se on voi-voi jos akku pitäisi vaihdattaa mutta huollot on tehty ei-merkkiliikkeessä.
PS. Autoa valitsessasi katso myös että siellä on mukana molemmat latauskaapelit (perinteinen suko ja type 2).
mirrinmurkina
21-07-2020, 14:38
Mitä eroja saatavilla olleessa varustelussa on 3- ja 4-sarjoihin? Onko esim. tuulilasinäyttöä saanut ollenkaan?
fransesco
21-07-2020, 17:14
Mitä eroja saatavilla olleessa varustelussa on 3- ja 4-sarjoihin? Onko esim. tuulilasinäyttöä saanut ollenkaan?
Ainakaan ei ole koskaan tullut vastaan F22:sta HUDilla. Eli jos sen saa, niin hyvin harvinainen lisävaruste on.
Lisävarusteista puheenollen, siihenhän saisi sen BMW:n heads up display lisävaruste / retrofit kitin kyllä.
Onko kellään tuon F45:n osalta käryä että missä kohtaa NBT korvasi kokonaan tuon aiemman iDrive version? 2019 on kaikki NBT:tä, mutta mun käsitys oli että M-Sportti tuli vasta faceliftiin, ja luulin että samalla tuli NBT (siis 2018). Silti on mynnissä M-Sportteja joissa on vanhemman mallin navi...
Mulla oli eilen koeajossa 2019 malli (1/2019) ja siinä oli NBT isolla näytöllä, mutta kiinnostaisi mikä optio siihen on oikein tarvittu. Valtaosassa on tuo pienempi 6,5" näyttö. Oli sitten kyseessä NBT tai vanhempi. Ei taida olla kuitenkaan siinä puussa oravaa että tuota alkaa päivittämään jos ei ole ollut alunperin...
Onko kellään tuon F45:n osalta käryä että missä kohtaa NBT korvasi kokonaan tuon aiemman iDrive version? 2019 on kaikki NBT:tä, mutta mun käsitys oli että M-Sportti tuli vasta faceliftiin, ja luulin että samalla tuli NBT (siis 2018). Silti on mynnissä M-Sportteja joissa on vanhemman mallin navi...
Mulla oli eilen koeajossa 2019 malli (1/2019) ja siinä oli NBT isolla näytöllä, mutta kiinnostaisi mikä optio siihen on oikein tarvittu. Valtaosassa on tuo pienempi 6,5" näyttö. Oli sitten kyseessä NBT tai vanhempi. Ei taida olla kuitenkaan siinä puussa oravaa että tuota alkaa päivittämään jos ei ole ollut alunperin...
Tietääkseni F45:ssa ei ole koskaan ollut NBT navia. Nuo ovat olleet nimeltäänkin "Navigointi Plus", eikä suinkaan "Navigointi Professional". Saa nähdä muuttuuko tuo ensi vuonna tms kun tulee seuraava sukupolvi ulos.
Joo. Navigointi Plus toi on, mutta uudemmissa sen sisältö näyttä NBT:ltä (eli layout muuttuu jne). Itse tuli hankittua 2017 malli navigointi plussalla, ja se ei toki vielä NBTlt näytä. Uusissakin toi varusteen nimi on tuo Plus ja tuo sen isomman näytön...
ruupanen
08-12-2020, 21:32
Isäukko seurannut tässä vuosia allekirjoittaneen, sekä pikkuveljen pemari harrastelua ja on alkanut nytten höpöttää, että eläkevuosille pitäs saaha itellekin pemari millä kaupassa käydä ja välillä tansseissa. Ikää kun on jo 70-vuotta, niin katse on kääntynyt tälläiseen 2-sarjalaiseen, joka sopisi polvivammaiselle huomattavasti paremmin mitä esim. 3-sarjalaisen. Niissä kun istutaan suhteellisen matalalla, joten autosta nouseminen aina omanlainen jumppa vanhalle ukkelille.
Mutta itse asiaan tai siis kysymyksiin. Diisselille ei tarvetta, koska ajomäärä on vuoteen max 10 000km. Hybridillekään ei tarvetta olisi, mutta niitä näyttäisi olevan niin hyvin tarjolla ja ovat sangen järkihintaisia täällä pölhölandiassa typerän verotuksen vuoksi.
Onko hybridi tekniikka ollut toimivaa? Näitä mainostetaan nelivedoksi, mutta eikös noi ole käytännössä etuvetoisia bensalla, pelkällä sähköllä takavetoisia ja molemmilla nelivetoisia? Miten tuo sitten käytännössä toimii?
Jos akuissa virtaa, niin auton sutiessa myös takapää tulee mukaan? JOS akussa ei ole virtaa, niin sitten ollaan pelkästään etuvetoisia? Käytännössä siis talvella neliveto on harvoin käytössä, koska susirajalla talvet on vielä talvia ja pakkasta riittää.
Pelkälle sähköllle ei tarvetta ole, mutta neliveto olisi mieluinen, koska tiestö missä asuvat on talvisin todella surkeasti aurattua ja etuveto Fiatilla kauppaan pääseminen on usein ollut työn ja tuskan takana, eikä aina ole päässeetkään.
Eli esim tälläinen: https://www.nettiauto.com/bmw/225/11748936
fransesco
10-12-2020, 19:50
Onko hybridi tekniikka ollut toimivaa? Näitä mainostetaan nelivedoksi, mutta eikös noi ole käytännössä etuvetoisia bensalla, pelkällä sähköllä takavetoisia ja molemmilla nelivetoisia? Miten tuo sitten käytännössä toimii?
Jos akuissa virtaa, niin auton sutiessa myös takapää tulee mukaan? JOS akussa ei ole virtaa, niin sitten ollaan pelkästään etuvetoisia? Käytännössä siis talvella neliveto on harvoin käytössä, koska susirajalla talvet on vielä talvia ja pakkasta riittää.
225xe:tä en ole ajanut kuin kesällä, mutta nyt ajossa toista talvea Mini Countryman hybrid joka on tekniikaltaan sama kuin tuo 2-sarjalainen mutta hassumman näköisessä korissa. Talvella sähköajon range on noin 28-30 km ja kesällä 35 km ainakin minun 2019-mallisessa. Uudemmissa lienee isompi akku. Eli periaatteessa sähköä nelivedon tarpeisiin on, mikäli autoa ei ole pakottanut sähköajolle ja ajanut pitkää pätkää ja siten tyhjentänyt "tahallaan" akkua. Teknisesti neliveto toimii minusta ihan moitteettomasti ja vaikka kuinka yrittää tahallaan saada auton lähtemään lapasesta tai jäädä jumiin, se ei lähde käsistä vaan sähkö herää välittömästi ja vetoa löytyy.
Sanoisin, että hybridin neliveto toimii ihan hyvin. Kuten kirjoitit, bensa pyörittää etupyöriä ja sähkö takapyöriä. Niin kauan kun sähköä on, niin homma on aika bueno ja sähkön loputtua meno on kuin X1:n pienimmällä etuvetoisella mallilla. Eikös monesti normaalitkin nelivedot ole sellaisia, että neliveto kytkeytyy päälle tarpeen mukaan ja normaalisti mennään esim etuvedolla. Siihen, onko sähköä nelivedon tarpeisiin, voi jonkin verran vaikuttaa. Auton voi pakottaa joko sähkökäytölle (käytän tätä kesäisin työmatka ja lähikauppa-ajossa), automaatille tai sitten pakottaa säästämään/lataamaan akkua bensakäyttöisenä. Lisäksi se BMW:n Sport-Comfort-Eco pro jolla voi myös jonkun verran ohjata toimintaa. Eli talvikäytössä sanoisin sähkökäytön Auto-asennon ja Comfortin olevan sellainen yhdistelmä, että normaalisti mennään bensalla mutta sähköä on käytössä siellä missä se on järkevää ja akussa on myös virtaa sitä varten jos nelivetoa tarvitaan ainakin hetkellisesti. Sittenhän kun takapyörien pitoa ei enää tarvita, auto alkaa lataamaan akkua ajossa uudelleen. Tämän huomaa erityisesti sport-moodissa jolloin ainakin minulla akku tuppaa täyttymään nopeammin kuin kulumaan ellei autoa polje kuin vierasta sikaa. :)
TrafficWB
10-03-2021, 23:44
Onko kenelläkään kertoa kokemuksia 225xe hybridin toiminnasta pakkasilla? -Pysyykö täys sähköajo päällä johonkin tiettyyn lämpötilarajaan asti vai meneekö aina polttomoottori päälle?
fransesco
11-03-2021, 09:49
Onko kenelläkään kertoa kokemuksia 225xe hybridin toiminnasta pakkasilla? -Pysyykö täys sähköajo päällä johonkin tiettyyn lämpötilarajaan asti vai meneekö aina polttomoottori päälle?
Vastailen vähän asian sivusta koska ajan Mini Countrymanilla. Siinä on sama tekniikka kuin 225xe:ssä.
Tuohon kysymykseesi on vaikea antaa yksiselitteistä vastausta. Suora vastaus kysymykseen meneekö polttomoottori aina päälle on "ei". Pakkaskelillä ajelu tasaisella vauhdilla sammuttaa polttomoottorin usein kesken ajon ja sähköllä saatetaan mennä pitkäänkin. Sittenhän siellä on se nappi (olisiko Max eDrive tms) jolla auton voi yrittää pakottaa sähkötilaan. Jos olosuhteet ovat ok, niin homma onnistuu.
Olosuhteiden ollessa ok, sähköajo onnistuu siis ainakin pikkupakkasilla, mutta bensa saattaa salamannopeasti lähteä käyntiin jos vaikka auto olisi lähdössä luistamaan (sähkö vetää vain takapyöriä) tai tehoa tarvitaan enemmän.
Usein pakkasilla auto kyllä käynnistyy bensalla (muttei aina) ja huomauttaa joko täyden tehon (oletan tarkoittavan sähköä) olevan pois käytöstä tai sitten että olosuhteet sähköajoon eivät ole auton mielestä optimaaliset. Pidän autoa yleensä latausjohdossa kotipihassa ja laitan etänä puhelimella auton lämpiämään. Tämä lämmittää ainakin sisätilat melko hyvin, mutta en osaa varmaksi sanoa lämmittääkö se myös auton akuston tai jotain muuta. Oletan, että tämä auton esivalmistelu mahdollistaa kuitenkin auton liikkeelle lähdön sähköllä helpommin.
Moi, mä voin kanssa jakaa kokemukset 225xe:stä nyt ekan talven jälkeen. Logiikka on sellainen että kun pakkasta on tarpeeksi, niin kyllä polttomoottori menee aluksi päälle ja käy tiettyyn lämpöön jolloin sen ei tarvitse kylmänä runtata päälle jos tehoa tarvitaan. Mutta tämä siis kun pakkasta oli mallia -25 ja enempi... Silloin auto myös käynnistäessä ilmoittaa että "maksimaalinen sähköllä ajo ei olosuhteiden puolesta ole mahdollista" tms.
Ylipäänsä on ihan positiivistä se että pakkasillakin sähköllä pääsee - etenkin kun muistaa esilämmittää auton roikassa. On tullut kyllä -15 pakkasessa tehtyä 15 kilsan päiväkotikeikka ihan täydellä sähköllä.
Eli esilämmitystä kehiin, ja tarpeeksi kun on pakkasta, niin ei max edriveä voi käyttää.
zakspeed
20-03-2021, 20:36
Tämä lämmittää ainakin sisätilat melko hyvin, mutta en osaa varmaksi sanoa lämmittääkö se myös auton akuston tai jotain muuta. Oletan, että tämä auton esivalmistelu mahdollistaa kuitenkin auton liikkeelle lähdön sähköllä helpommin.
Akustoa ei voida lämmittää ennakkoon, eikä muutoinkaan. Jäähdyttää kyllä voidaan.
Näin kaikissa bmw hybrideissä.
Tomppakisu
11-05-2021, 16:27
Osaako kukaan sanoa että mistä valmistuspäivästä alkaen näissä on tuo 10kwh akku?
GameOver
01-08-2021, 15:44
Rouva on tuossa valitellut, että Sharanissa ei saa ajoasentoa riittävän hyväksi. Selkä kipeytyy. Nyt on katseet kääntyneet pikkuhiljaa muualle, kun ainakin aikaisemmin BMW:n sporttipenkeissä on saanut säädöt kohdilleen.
Niinkin eroottisia perheenkuljettimia oon katsellut, kun 220d xdrive gran tourer. Onko lastenistuinten kanssa kokemuksia? Kun se tuossa nykyisessä on ollut huikeaa, että kahden vahinko-recaron väliin mahtuu aikuinen ihminen ihan matkustamaan.
Sinänsä esimerkiksi tavaratilalla ei enää ol niin suurta merkitystä. Eli periaatteessa, jos active tourer on about yhtä leveä, niin 225xe olis silloin ihan nappivalinta.
Rouva on tuossa valitellut, että Sharanissa ei saa ajoasentoa riittävän hyväksi. Selkä kipeytyy. Nyt on katseet kääntyneet pikkuhiljaa muualle, kun ainakin aikaisemmin BMW:n sporttipenkeissä on saanut säädöt kohdilleen.
Niinkin eroottisia perheenkuljettimia oon katsellut, kun 220d xdrive gran tourer. Onko lastenistuinten kanssa kokemuksia? Kun se tuossa nykyisessä on ollut huikeaa, että kahden vahinko-recaron väliin mahtuu aikuinen ihminen ihan matkustamaan.
Sinänsä esimerkiksi tavaratilalla ei enää ol niin suurta merkitystä. Eli periaatteessa, jos active tourer on about yhtä leveä, niin 225xe olis silloin ihan nappivalinta.
Systerillä 225xe ja 3v sekä 6v muksut. Aikuinen matkusti kohtuu mukavasti lastenistuinten välissä pidemmänkin matkan, yli 150km.
Systerillä 225xe ja 3v sekä 6v muksut. Aikuinen matkusti kohtuu mukavasti lastenistuinten välissä pidemmänkin matkan, yli 150km.
Sanoisin kyllä et pieni kokoinen aikuinen henkilö ehkä. Meillä vain yks lastenistuin ja ei takana kyllä matkusta enää mukavasti sen lisäksi kuin yksi teini ikäinen nuori.
GameOver
01-08-2021, 22:28
Mjoo… kymmenisen senttiä näyttäis olevan kapeampia nuo verrattuna tähän Sharaniin. Toki muksut on 9v, 4v ja 2v joten ennen teini-ikää varmaan jotenkin mahtuis.
Toki gran tourerissa on se mahdollisuus, että yhden voi heittää viimiselle penkkiriville. Ne takariviin paikat tuntuu olevan kovassa kysynnässä muksujen keskuudessa muutenkin :D
Vilkutin
04-09-2021, 23:57
Moi....
Onko jotain syytä miksi ei ostaisi 220d nelikkoa gran tai activea, 2014-2017 vaan ottaisi 2018 missä jotain tekniikka päivitystä yms. faseliftiä?
Onko näissä bi-led ajovalot kuin vakio kamaa? Eukon vm.2007 X5 3.0d mietitty vaihtaa tuoreempaan.
ockelbo4500
07-09-2021, 09:44
En ole moista omistanut, mutta oli kyllä jo erittäin lähellä etten omistaisi. Olin tässä ostamassa tuollaista 220d xdrive active toureria, mutta myöhästyin lopulta ostosta parilla tunnilla kun oli töissä niin kiireinen viikko.
No ehdin koeajaa paria ko. kaltaista peliä kuitenkin ja muutamat huomiot siitä.
- Sport penkki on hyvä, mutta aika ahdas eli vaikka on säädettävä sivutukien leveys niin herkästi leveäselkäiselle napakka ja istuinosa on kanssa kapea. Faceliftin sport penkki tuntui koeistumisen perusteella hitusen väljemmältä. Peruspenkit on sitten mielestäni hieman lyhyellä reisituella, mutta tämäkin voi olla faceliftissä hieman parantunut.
- Perusalustalla mielestäni ihan mukava ajeltava. Matalaprofiisemmallakaan renkaalla ei tuntunut kivereeltä. M-sporttiakin testasin ja se on aika jämäkkä perusrenkaallakin + maavara pienenee ja ainakin ko. versio oli turhankin ärhäkkä vastaamaan ohjausliikkeisiin. En tiedä olisiko sitten ollut pyöränkulmissa säätötarvetta.
- Autoon on helppo kulkea ja se kätevän oloinen. A-pilarit on jonkin sortin suunnittelukämmi, koska ne haittaa ehkä eniten ja kuskin puolella peittää tosi ison alueen etuviistoon. Taakse jää kokemuksen perusteella pari pyöräilijää jne. ihan helposti eli tällä saa pää pyöriä normaalia enempi kaupungissa.
- Voimalinja toimii hienosti
- Rengasmelua on isompien bemarien jälkeen hieman enemmän, mutta ei se nyt mahdottoman meluisa mielestäni ole ( ainakaan ilman Runflat renkaita)
- Vakio audio kuulostaa heti aika onnettomalta.
bmw323it
13-11-2021, 21:03
225xe harkinnassa kakkosautoksi. Niitä ei taida olla saatavilla Gran Tourerina? Eikä näihinkään ole saanut vetokoukkua?
FlyingFinn
01-01-2022, 17:28
Olisi meilläkin 225Xe harkinnassa kakkosautoksi. Onko tietoa bensapuolen moottorin ja vaihteiston mahdollisista luotettavuusongelmista tai tyyppivioista?
225xe harkinnassa kakkosautoksi. Niitä ei taida olla saatavilla Gran Tourerina? Eikä näihinkään ole saanut vetokoukkua?
Ei saa todellakaan koukkua. Meikäläisellä tyssäs siihen.
FlyingFinn
31-01-2022, 20:08
Mitä akkuvaihtoehtoja 225Xe:ssä on? Ymmärsin, että 2018 faceliftissa olisi isompi akku kuin edellisessä mallissa mutta onko siinäkin vielä kaksi vaihtoehtoa? Onko tuon faceliftin valmistusajankohdalla merkitystä mikä akku siinä on vai miten nuo menee?
Mitä akkuvaihtoehtoja 225Xe:ssä on? Ymmärsin, että 2018 faceliftissa olisi isompi akku kuin edellisessä mallissa mutta onko siinäkin vielä kaksi vaihtoehtoa? Onko tuon faceliftin valmistusajankohdalla merkitystä mikä akku siinä on vai miten nuo menee?
Muistaakseen vm 2020 on isommalla akulla eli noin 7/19 jälkeen valmistetut.
Oisko jollain tallessa jonkun vuoden F45 hinnasto tallessa? Oma vuodelta 2017. Kiinnostaisi laskea, paljonko oma olisi uutena maksanut ja toisaalta katsoa, mitä varusteita jäänyt ruksaamatta.
Oisko jollain tallessa jonkun vuoden F45 hinnasto tallessa? Oma vuodelta 2017. Kiinnostaisi laskea, paljonko oma olisi uutena maksanut ja toisaalta katsoa, mitä varusteita jäänyt ruksaamatta.
https://docplayer.fi/59234616-Hinnasto-bmw-2-sarjan-active-tourer.html
https://docplayer.fi/14059357-Hinnasto-bmw-2-sarjan-active-tourer.html
Tossa 2016 ja 2017 hinnastot nopealla googletuksella.
https://docplayer.fi/59234616-Hinnasto-bmw-2-sarjan-active-tourer.html
https://docplayer.fi/14059357-Hinnasto-bmw-2-sarjan-active-tourer.html
Tossa 2016 ja 2017 hinnastot nopealla googletuksella.
Kiitos! En löytänyt itse kuin viime kesän hinnaston, johon ei ole enää BMW:n sivulla linkkiä, mutta google löysi vielä. https://www.bmw.fi/content/dam/bmw/marketNORDICS/bmw_fi/ladattavat/hinnastot/BMW_Hinnasto_F45.pdf.asset.1625122553764.pdf
Olisi meilläkin 225Xe harkinnassa kakkosautoksi. Onko tietoa bensapuolen moottorin ja vaihteiston mahdollisista luotettavuusongelmista tai tyyppivioista?
Countryman PHEV käytössä ja omaan ketjuun jo laitoinkin. Tuosta eteenpäin.
https://www.btcf.fi/forum/showpost.php?p=4335040&postcount=9
Tuossa sama bensamoottori ja ilmeisesti jotain häikkää siinä on, saksan osaajat kertonevat?
https://www.autobild.de/artikel/bmw-218i-active-tourer-100.000-kilometer-dauertest-12646813.html?fbclid=IwAR1xeBOwPZ4l8BEvAvTnf55mSZF 7nTP4_Vr6L7tZ8mQNLKPL5vh7Q9U3SDQ
vBulletin® v3.8.11, Copyright ©2000-2023, vBulletin Solutions Inc.