PDA

View Full Version : M50B25 vanos ongelmia


426Hemi
31-03-2012, 14:16
(Poistoon/siirtoon jos modet niin parhaaksi näkee, ei äkkiseltään löytynyt valmista topiccia)

Tulipahan taas haalittua käsiin tommonen vanoksellinen e34 525. Hyvin varusteltu ja kiva autohan tuo on, mutta yksi asia ärsyttää:

Moottorin toiminta ei mielestäni ole ihan sitä mitä pitäisi, ongelmat:

-Tyhjäkänti muuttuu n. minuutin tai parin välein n. 100rpm suuntaan tai toiseen. Ärsyttää(?) jos ei muuta. Kylmällä tai lämpimällä koneella ei juuri vaikutusta asiaan

-Auto jonkinverran puutuu matalilla kierroksilla, huomaa sitä selvemmin mitä pienempi vaihde. Esim. kakkosella n. 2000rpm eteenpäin kun lähtee pintakaasulla kiihdyttämään, meno on hieman täristävää, tuntuu kuin että kävisi jopa vajaalla

-Sama em. tunne tulee myös, jos ajat ykkösellä kävelyvauhtia ja alat kiihdyttämään täyskaasulla. Kiihtyy hieman ontuen, ehkä vähän tärisevästi tonne n. 4000rpm asti jolloin ääni muuttuu kellossa totaalisesti ja ihan kirjaimellisestikin. Nykäisee aika kovan "piikin" ja vasta noilla isommilla kierroksilla tuntuu että moottori toimisi puhtaasti. Sama efekti siis huomattavissa joka vaihteella, mutta korostuu mitä pienempi vaihde silmässä. Ongelma myös vähän vaihtelee, joskus se on selvempi ja auto meinaa hyytyä kunnolla ja joskus toimii melkein moitteetta

-Kulutus on suht normaali, käynnistyvyys hyvä, ei paukuta putkeen eikä kulutusmittari seilaa

Tehtyä:

-Öljyt, tulpat, suodattimet vaihdettu

-Puolissa ei näkyviä halkeamia, ja tulpankolot suht puhtaat. Vähätkin öljyt mitä sielä oli, putsattu

-Jokainen vanha tulppa oli aikatarkkaan samannäköinen/värinen

Huomioimisen arvoista:

-Autossa`ei ole katalysaattoria (korvattu suoralla putkella)

-Imuputkessa vähän sanomista, täytyy se jokatapauksessa uusia ja samalla tarkistaa muiden imupuolen letkujen kunto, sekä puhdistaa tyhjäkäyntimoottori vielä jarrukliinerillä

Olisiko vanoksella jotain tekemistä em. ongelmien kanssa?

-Koko vanos mulle ihan uus juttu
-Ei kuitenkaan rallata?
-Vanoksen tiivisteet?

-Kenelläkään mitään vinkkejä annettujen tuntomerkkien myötä? Auto ei ole montaa päivää itselläni ollut joten juuri ja juuri ehtinyt kartoittaa hieman mitä sitä on tullut hankittua

JJT
31-03-2012, 15:12
Kannattaa ne mahdolliset imuvuodot ensin korjata. Käyttää imusarjan irti niin näkee kaikki alipaine-ja huohotusletkut. Samalla kätevä putsata tyhjäkäyntimoottori.

[Riku]
02-04-2012, 15:55
Tuu käymään joku pvä ruskossa, on siellä osia mitä kokeilla swappailla ristiin jos ongelma selviäisi.

426Hemi
02-04-2012, 16:59
;2661588']Tuu käymään joku pvä ruskossa, on siellä osia mitä kokeilla swappailla ristiin jos ongelma selviäisi.


Täytyypi muuten tämä suorittaa. Sen imuputken nyt hakee eka uuden 24€ kooällästä.

426Hemi
15-04-2012, 14:12
Imuputki vaihdettu, sekä muutkin matkanvarrelta löytyneet letkut tsekkailtu imuvuotojen varalta että on kunnossa. Toiminta parani ehkä vähäsen, mutta ei tarpeeksi.

Semmosen huomion tuossa kiinnitin, kun seisoskelin auton ulkopuolella sen käydessä että pakokaasu haisee aika voimakkaalle. Ihan kuin joku vanha niin ja näin toimiva kaasutinpeli. Haiskahtaisiko nyt lamba vialta? Autossa ei ole katalysaattoria ja en oo vielä tonne alle kurkannu et minkänäkönen lambda sielä on ja missä.