PDA

View Full Version : Säteilylämmittimen tehosta


teropa
11-12-2011, 19:10
Moro,

Mulla on tossa 330i:ssä uusi Calixin säteilijä, ja huvikseen tänään kokeilin, mikä vaikutus sillä on lämpöihin.

Onko odotettu tulos, että 1.5h lämmityksen jälkeen n. -1 .. -1.5 asteen pakkasessa on jäähdytysnesteen lämpötila +3 astetta ?

Tero

suppari
11-12-2011, 19:21
Kaipa se on, öljyjähän se lämmittää..

Bmw Master
11-12-2011, 19:33
Eikö e90 330i:hin saa lämmitintä lohkon kylkeen, vai miksi se on öljypohjassa? E39 530i:ssä ainakin lämmittää lohkon kylkeä ja sitä kautta nestettä.

teropa
11-12-2011, 19:59
Ei vissiin saa kylkeen, näin ymmärsin asentajan puheista.

Semmonen havainto, että auto lämpeni kyllä erittäin nopeasti kun lähti ajamaan.

Tero

MajorDrake
11-12-2011, 20:27
Semmonen havainto, että auto lämpeni kyllä erittäin nopeasti kun lähti ajamaan.


Kaikkihan ne lämpiää...
Esim. 535d 0-asteessa, kun pistää koneen käymään
ja sen jälkeen näpyttelee trippiin ne koodit,
lämmöt on jo 20 asteessa kun saa lukeman näyttöön...

teropa
11-12-2011, 20:49
Kaikkihan ne lämpiää...
Esim. 535d 0-asteessa, kun pistää koneen käymään
ja sen jälkeen näpyttelee trippiin ne koodit,
lämmöt on jo 20 asteessa kun saa lukeman näyttöön...

Toki mutta jos öljyt on jo hieman lämmenneet niin se edesauttaa varmaan nopeampaa lämpiämistä.

Tero

Petri.Kekkonen
11-12-2011, 21:12
Omassa E39:ssä neste kyllä lämpiää sen noin parikymmentä astetta helposti, mutta varmaan se lämmityselementin sijainti sun muu vaikuttaa tässä reilusti siihen mitä ajotietokone näyttää.

Lämmitysajat saa olla aika pitkiä, 2h jos ei ihan nollakeliä ole ja 3h tai vähän ylikin jos enemmän pakkasta.

pouri
11-12-2011, 21:24
Mites noi tehot mahtaa mennä noissa lämmittimissä eli onko eroa ottotehon suhteen säteily-, lohko- ja letkulämmittimissä?

Risto113
11-12-2011, 21:29
Mites noi tehot mahtaa mennä noissa lämmittimissä eli onko eroa ottotehon suhteen säteily-, lohko- ja letkulämmittimissä?

Suurimmat erot varmasti hyötysuhteessa, ja siinä että mitä lämmitetään (öljyä, vettä, ulkoilmaa (säteilyvehkeet osittain)).

Bmw Master
11-12-2011, 21:38
Mites noi tehot mahtaa mennä noissa lämmittimissä eli onko eroa ottotehon suhteen säteily-, lohko- ja letkulämmittimissä?

Perus lämppärit 400-550W, letkulämppärit 500-2000w.

Kuka helvetti on keksinyt säteilylämmitin nimen tässä yhteydessä? Säteilylämmitin on terassin katossa ja lämmittää säteilemällä. Moottorilämmittimet tulee lohkoon tai öljypohjaan kiinni ja lämmittää suoraan. Eli ovat lohkolämmittimiä jos ovat lohkossa kiinni. Pakkasropun reikään tuleva lämmittää nestettä, joten olisi nesteenlämmitin.:jep:

Juppe
11-12-2011, 21:50
Paa tämmönen:
http://www.ebay.de/itm/Motor-Vorwarmer-Kuhlwasser-Heizung-220-Volt-NEU-/230560016876?pt=DE_Autoteile&hash=item35ae72a9ec

Nettipepe
12-12-2011, 09:37
Moro,

Mulla on tossa 330i:ssä uusi Calixin säteilijä, ja huvikseen tänään kokeilin, mikä vaikutus sillä on lämpöihin.

Onko odotettu tulos, että 1.5h lämmityksen jälkeen n. -1 .. -1.5 asteen pakkasessa on jäähdytysnesteen lämpötila +3 astetta ?

Tero

Katsoitko sitten heti kun kone lähti käyntiin?

Minä joskus pari vuotta sitten seurasin defan säteilijän toimintaa kunnon pakkasilla.

-15 pakkasella oli lämppäri ollut 2 tuntia päällä ja koneen lämpö 0:n tietämissä.

Mutta heti kun nesteet pyörähti koneessa lämmöt jo + 10 kieppeillä.

Mielestäni säteilijät lämmittää ihan riittävästi, tietysti vähän pitempään saa olla päällä kovilla pakkasilla.

Antti O
12-12-2011, 09:48
E46 M54B25 moottorissa defan johtumislämmitin lämmitti -25 pakkasella nesteet +15 +20 lämpötilaan 2h lämmitysajalla.
Tämä katsottu carsoftilla ennen starttausta.

Petri.Kekkonen
12-12-2011, 11:17
Mites noi tehot mahtaa mennä noissa lämmittimissä eli onko eroa ottotehon suhteen säteily-, lohko- ja letkulämmittimissä?
E39:ssä Defan "säteilylämmitin" eli lohkon kyljessä oleva lätkä otti jotain 420W kun joskus mittasin.

E46 M54B25 moottorissa defan johtumislämmitin lämmitti -25 pakkasella nesteet +15 +20 lämpötilaan 2h lämmitysajalla.
Noin hyvää tulosta en ole koskaan saanut, vaikka luulis että M52B25TU:n lämmitin on aika samanlainen kuin sulla. Ehkä 30 astetta yli ulkoilman vois nipinnapin saada jos 3-4h lämmittää. Yleensä nesteet on olleet kovemmilla pakkasilla nollan pinnassa ennen starttia ja parinsadan metrin ajon jälkeen muutaman asteen plussalla. Nämä lukemat ajotietokoneen salavalikosta.

pouri
12-12-2011, 14:05
Paa tämmönen:
http://www.ebay.de/itm/Motor-Vorwarmer-Kuhlwasser-Heizung-220-Volt-NEU-/230560016876?pt=DE_Autoteile&hash=item35ae72a9ec

Tehoa tuossa näyttäisi ainakin olevan aikalailla, mutta liitäntäjohto näyttää aika kelvottomalta. Taitaa runko muutenkin olla muovia. Onko tuosta kokemuksia?

Onko Jupen autoblogi vielä hengissä? Linkkiä olisin vailla kun sen johonkin olen hukannut.

Petri.Kekkonen
12-12-2011, 14:43
Paa tämmönen:
http://www.ebay.de/itm/Motor-Vorwarmer-Kuhlwasser-Heizung-220-Volt-NEU-/230560016876?pt=DE_Autoteile&hash=item35ae72a9ec
Tehoa tuossa näyttäisi ainakin olevan aikalailla, mutta liitäntäjohto näyttää aika kelvottomalta. Taitaa runko muutenkin olla muovia. Onko tuosta kokemuksia?
Toi ois kyllä aivan mahtava laite jos vaan toimis. Töissä tulee pätkävirtaa joka ei normi-Defalla kovin paljon lämmitä. Tollasen jos sais lisäksi sisähaaran pistokkeesta tarvittaessa päälle niin ois aika hieno homma.

Antti O
12-12-2011, 14:45
E39:ssä Defan "säteilylämmitin" eli lohkon kyljessä oleva lätkä otti jotain 420W kun joskus mittasin.


Noin hyvää tulosta en ole koskaan saanut, vaikka luulis että M52B25TU:n lämmitin on aika samanlainen kuin sulla. Ehkä 30 astetta yli ulkoilman vois nipinnapin saada jos 3-4h lämmittää. Yleensä nesteet on olleet kovemmilla pakkasilla nollan pinnassa ennen starttia ja parinsadan metrin ajon jälkeen muutaman asteen plussalla. Nämä lukemat ajotietokoneen salavalikosta.

Aloin nyt tuota tarkemmin muistelemaan ja kyllä se taisi tuota luokkaa olla kuin tuossa sun auton tapauksessa. Eli -25 pakkasessa katoksessa oli nesteet +2 +7 välillä ja -5 kelissä se jaksoi vetää ne +25 asteisiksi. Eli kirjottelin mitä sattuu.
Pointti kuitenkin se että se lämmitti mielestäni hyvin koko moottorin.

jamoc8
12-12-2011, 15:34
Itellä Calixin säteilijä E39:iin taas ottaa jonku 750W, periaatteessa Suomessa laiton..
n. 500w max lain mukaan (ainakin ollu joskus)



E39:ssä Defan "säteilylämmitin" eli lohkon kyljessä oleva lätkä otti jotain 420W kun joskus mittasin.


Noin hyvää tulosta en ole koskaan saanut, vaikka luulis että M52B25TU:n lämmitin on aika samanlainen kuin sulla. Ehkä 30 astetta yli ulkoilman vois nipinnapin saada jos 3-4h lämmittää. Yleensä nesteet on olleet kovemmilla pakkasilla nollan pinnassa ennen starttia ja parinsadan metrin ajon jälkeen muutaman asteen plussalla. Nämä lukemat ajotietokoneen salavalikosta.

merbau
12-12-2011, 17:27
Itellä Calixin säteilijä E39:iin taas ottaa jonku 750W, periaatteessa Suomessa laiton..
n. 500w max lain mukaan (ainakin ollu joskus)

Omassa e39:ssä on kaksi Defan elementtiä, kumpikin 350W. Mittailin ottotehon, ja oli lupausten mukainen. Lämpenemiseen en osaa ottaa kantaa, oma lämmitin on niin tuore tapaus.

Sami_R
13-12-2011, 12:01
Omassa e39:ssä on kaksi Defan elementtiä, kumpikin 350W. Mittailin ottotehon, ja oli lupausten mukainen. Lämpenemiseen en osaa ottaa kantaa, oma lämmitin on niin tuore tapaus.

Lämpenee :jep:.

Tässä nyt jätkät vertailee lämmityselementtejä taas vain jäähdytysnesteen lämpötilan perusteella:think. Tuohon jäähdytysnesteen lämpenemiseen vaikuttaa oleellisesti se, että lämmittääkö elementti sitä vesitilaa vai öljypohjaa. Eikö vaan:rolleyes:? Kumpaakin lämmitintyyppiä kun esiintyy näissä vehkeissä. Jos siis lämmitetään öljyä niin ei se vesi silloin paljoa lämpene:eek:. Mutta eikö se koneelle ole kuitenkin aika hyvä juttu jos öljy on käynnistettäessä jo valmiiksi hieman lämmintä?

bemmeri
22-12-2011, 23:08
M62B44TU ja kaksi 400w Defan säteilijää. Venähti lämmitysaika pitkäksi kun jäin pitempään töihin. 3h 10min lämmitystä, -0.5 lämmintä ulkona ja mittarin salavalikko näytti 56 astetta ja lämpötilan viisari oli melkein sen toisen viivan kohdalla (katsottu ennen käynnistystä) :eek: Ajoin pari kilsaa ja lämpö nousi 78 asteeseen ja viisari oli normaalissa. Koneen lämpö on kuumillaan 102-104, eli mittarit näyttää oikein.

-KK-
22-12-2011, 23:44
M62B44TU ja kaksi 400w Defan säteilijää. Venähti lämmitysaika pitkäksi kun jäin pitempään töihin. 3h 10min lämmitystä, -0.5 lämmintä ulkona ja mittarin salavalikko näytti 56 astetta ja lämpötilan viisari oli melkein sen toisen viivan kohdalla (katsottu ennen käynnistystä) :eek: Ajoin pari kilsaa ja lämpö nousi 78 asteeseen ja viisari oli normaalissa. Koneen lämpö on kuumillaan 102-104, eli mittarit näyttää oikein.

Sama moottori ja 800w olen johdosta mitannut sähkötehoa kanssa kuluttavan. Lämpöä olen nähnyt salavalikosta katsellen tuosta vielä kymmenenkin astetta enempi kun joskus kattonut. Eli 65 asteeseen jopa. Pakkaskeleillä. Mittasin myös pari kertaa infrapunalämpömittarilla konehuonetta ja kyllä lämmitystä riitti ylös asti venttiilikopan kansille saakka. Eli kaikkialle lämpö johtui.

Ajossa on lämmöt olleet parhaimmillaan 108 asteessa kun joskus olen seurannut. Eli normit. Ruuhkassa kesällä tuppaa jäähtymään ja ajossa lämpenee kun pääsee vauhtiin. Normaali jäähytyslogiikka.

juho-85
22-12-2011, 23:45
M62B44TU ja kaksi 400w Defan säteilijää. Venähti lämmitysaika pitkäksi kun jäin pitempään töihin. 3h 10min lämmitystä, -0.5 lämmintä ulkona ja mittarin salavalikko näytti 56 astetta ja lämpötilan viisari oli melkein sen toisen viivan kohdalla (katsottu ennen käynnistystä) :eek: Ajoin pari kilsaa ja lämpö nousi 78 asteeseen ja viisari oli normaalissa. Koneen lämpö on kuumillaan 102-104, eli mittarit näyttää oikein.

Itsellä kanssa nyt oottaisi samaan koneeseen auton takakontissa defan säteilijät asennusta.
Voisiko joku laittaa jonkun ohjeen mistä tuonne salavalikkoon pääsee niin voisi katsella lukemia sitten kun saadaan asennettua?

bemmeri
23-12-2011, 08:01
Itsellä kanssa nyt oottaisi samaan koneeseen auton takakontissa defan säteilijät asennusta.
Voisiko joku laittaa jonkun ohjeen mistä tuonne salavalikkoon pääsee niin voisi katsella lukemia sitten kun saadaan asennettua?

Menet sinne "Lock"-kohtaan muistaakseni nr.20, tai se taitaa tulla heti jos on lukossa. Lasket 5 viimeistä valmistenumeroa yhteen ja summan syötät siihen (tulee joku 2-numeroinen summa). Valikkoon mennään pitämässä check control-nappia pitkään pohjassa ja sitä painamalla pääset myäs valikossa eteenpäin, trippinappi vaihtaa siellä kyseisen valikon sisällä alivalikoita. nr. 7.1 tais olla se moottorin lämpö.

Sami_R
27-12-2011, 16:14
Itsellä kanssa nyt oottaisi samaan koneeseen auton takakontissa defan säteilijät asennusta.
Voisiko joku laittaa jonkun ohjeen mistä tuonne salavalikkoon pääsee niin voisi katsella lukemia sitten kun saadaan asennettua?

http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=113747

maukka86
02-02-2012, 00:17
Olin pitkään siinä luulossa, että omassa autossa on säteilylämmitin kokonaan hajalla. Lämpeämisnopeudessa tai missään muussakaan en ole huomannut juuri eroa, oli auto lämmityksessä tai ei.

Niinpä tein testin ja laitoin sätelijän päälle koko yöksi. Auto kerkesi olla lämmityksessä 8 tuntia. Lämpötila -20-25 välillä. Käyntiinlähdössä ei ollut mitään eroa, lähtee aina hyvin käyntiin. Ensimmäisten minuuttien aikana kiinnitin kuitenkin huomiota, että moottorin lämmöt nousee nopeammin kuin ilman lämmitystä. Noin 2,5 kilometrin jälkeen lämmöt olivat jo lähes normaalit ja lämppäri puhalsi jo hyvin lämmintä ilmaa.

Eli kyllä sillä säteilylämppärillä jotain tekee, kunhan lämmitysaika on pitkä. Valitettavan usein lämmitysaika on rajoitettu johonkin pariin tuntiin, jolloin säteilylämppäri ei hirveästi kerkeä öljyjä/mottia lämmittämään.

Thuppu
02-02-2012, 00:43
M62B44TU ja kaksi 400w Defan säteilijää. Venähti lämmitysaika pitkäksi kun jäin pitempään töihin. 3h 10min lämmitystä, -0.5 lämmintä ulkona ja mittarin salavalikko näytti 56 astetta ja lämpötilan viisari oli melkein sen toisen viivan kohdalla (katsottu ennen käynnistystä) :eek: Ajoin pari kilsaa ja lämpö nousi 78 asteeseen ja viisari oli normaalissa. Koneen lämpö on kuumillaan 102-104, eli mittarit näyttää oikein.

Sama moottori ja 800w olen johdosta mitannut sähkötehoa kanssa kuluttavan. Lämpöä olen nähnyt salavalikosta katsellen tuosta vielä kymmenenkin astetta enempi kun joskus kattonut. Eli 65 asteeseen jopa. Pakkaskeleillä. Mittasin myös pari kertaa infrapunalämpömittarilla konehuonetta ja kyllä lämmitystä riitti ylös asti venttiilikopan kansille saakka. Eli kaikkialle lämpö johtui.

Ajossa on lämmöt olleet parhaimmillaan 108 asteessa kun joskus olen seurannut. Eli normit. Ruuhkassa kesällä tuppaa jäähtymään ja ajossa lämpenee kun pääsee vauhtiin. Normaali jäähytyslogiikka.

Sama kone täällä ja defan säteilijät. Uskomattoman hyvin lämmittää. 2h 10-15 asteen pakkasessa ja auton lämpöviisari on sinisen alueen puolivälissä kun laittaa virrat päälle. Missään muussa autossa ei oo viisarista voinu sanoa onko lämmitys ollu päällä.

zener
02-02-2012, 00:54
Lämmöistä en niin tiedä. Viisari kyllä liikahtaa sinisen puoleen väliin. Starttauskin kuulostaa selvästi helpommalta ku säteilijällä lämmittää tuota M52:sta. Ei ne ihan turhia vehkeitä ole.

Jube
02-02-2012, 07:38
M52:ssa säteilijä toimii ihan ok kun on lohkon kyljessä mutta M57:ssa huonommin kun on öljypohjassa.
Juuri kävin käynnistömässä M57:n joka siis oli ollut roikassa eilis illasta lähtien, kyllä aikamoista meteliä pitää kone kun käynnistää. Pakkasta -34 :rolleyes:

JJT
02-02-2012, 11:30
Sen verran testasin M52 säteilijää että 2h lämmitysajalla jäähdytysnesteen lämpötila nousi +15 asteeseen. Pakkasta -8 astetta ja auto seisonut yön yli. Nyt kun on -30...-35 niin eipä tuo parissa tunnissa paljon ehdi lämmittää.

Mr.Speed
02-02-2012, 17:08
Tuo niin sanottu säteilijälämppäri on kyllä sen verran tehoton että olen laittanut kellokytkimen väliin, ja laittanut lämmityksen lähtemään heti aamusta käyntiin ja sammumaan illalla. Tosin vain silloin jos olen itse koko päivän kotona. Eli auto on sillä konstilla hetivalmis lähtemään, varsinkin jos tulee kiire lähtö jonnekin. Muuten tuota ei ala pirukaan odottamaan että lämpiää jos on kovemmat pakkaset niin kuin nyt on.

Onhan tuossa omassa autossa webastokin, mutta se on jostain syystä rikki. Kunnostustyöt tuntui erittäin kalliilta ja uutta en raaski tuohon laitattaa.

Uffa
02-02-2012, 21:03
Defa luki töpselissä, joten sellaisen johdon hain kaupasta.

Kolme tuntia oli lämmityksessä, kone tuntui kylmältä joka puolelta(missäpäin se lämmitin lämmittelee?) 22 näytti pakkasta. Salavalikkoa en ole
kokeillut. E39 '98
Virrat päälle, lämpömittari sinisen alareunassa, ajaessa nousi parissa minuutissa sinisen puoleen väliin, joten kai se jotain tekee...

juho-85
02-02-2012, 21:12
Sama kone täällä ja defan säteilijät. Uskomattoman hyvin lämmittää. 2h 10-15 asteen pakkasessa ja auton lämpöviisari on sinisen alueen puolivälissä kun laittaa virrat päälle. Missään muussa autossa ei oo viisarista voinu sanoa onko lämmitys ollu päällä.

Samat kokemukset täälläkin. 2h lämmityksellä 10-15 asteen pakkasella niin salavalikon kautta näyttää lämpötilaksi 15-20 astetta.

Eli kerrankin säteilijät jotka toimii kunnolla :)

Bemu500
02-02-2012, 21:33
Tänään aamulla oli ekaa kertaa tuo e91 roikassa ja parin tunnin lämmityksen jälkeen näytti salavalikosta about asteen lämpimämpää mitä ulkoilma. Päivällä kävin sitten yhdessä liikkessä testauttamassa vastuksen niin näytti toimivaa. Iltapäivällä tulin kotia ja löin heti lämpimänä auton roikkaan ja kävin reilun neljän tunnin jälkeen kattomassa salavalikosta niin näytti 6 astetta plussaa. Aamulla -28 ja iltapäivällä -24. Melko varma olen ettei myöskään aamulla ollut johto irti/huonosti paikoillaan, kun tunnin kohdalla kävin kattoon että tulee virta pistorasialle ja käytin pistoketta irti autosta. Voiko olla että on vain noin tehoton? Tuntuis että aivan sama missä kohti konetta tuo pari tuntia lämmittää, niin näkyisi lämpömittarissa.

Kait tuossa säteilylämppäri on?

pouri
02-02-2012, 21:38
Paa tämmönen:
http://www.ebay.de/itm/Motor-Vorwarmer-Kuhlwasser-Heizung-220-Volt-NEU-/230560016876?pt=DE_Autoteile&hash=item35ae72a9ec

Työkaveri oli ostannu tuollaisen tai vastaavan omaan projektiin, mutta tarve oli mennyt ohi ja kauppoi tuota ylimääräisenä. Itsellä ei ole tarvetta, mutta jos joku haluaa ostaa.

dumppi
02-02-2012, 21:57
Tänään aamulla oli ekaa kertaa tuo e91 roikassa ja parin tunnin lämmityksen jälkeen näytti salavalikosta about asteen lämpimämpää mitä ulkoilma. Päivällä kävin sitten yhdessä liikkessä testauttamassa vastuksen niin näytti toimivaa. Iltapäivällä tulin kotia ja löin heti lämpimänä auton roikkaan ja kävin reilun neljän tunnin jälkeen kattomassa salavalikosta niin näytti 6 astetta plussaa. Aamulla -28 ja iltapäivällä -24. Melko varma olen ettei myöskään aamulla ollut johto irti/huonosti paikoillaan, kun tunnin kohdalla kävin kattoon että tulee virta pistorasialle ja käytin pistoketta irti autosta. Voiko olla että on vain noin tehoton? Tuntuis että aivan sama missä kohti konetta tuo pari tuntia lämmittää, niin näkyisi lämpömittarissa.

Kait tuossa säteilylämppäri on?

paskoja mitä paskoja:orava: yön yli vaan raakasti jos aamulla on lähtö:jep:

Dani
03-02-2012, 00:55
Mikä mahtaa olla paras ja nopein keino testata että vastus ylipäänsä edes toimii kuten sen kuuluu? Löytyy yleismittari lämpöanturilla, mutta kun en tahtois millään irroittaa vastusta pois lohkosta..vaikka hyvähän se olis niin sais uudet hopeatahnat väliin ja sen kautta varmistaa että kontakti on ok.

Mutta voiko yleismittarilla jotenkin sohia että saa selville toimiiko vastus, ja miten se käytännössä tehdään?

Yyz
03-02-2012, 01:36
Mikä mahtaa olla paras ja nopein keino testata että vastus ylipäänsä edes toimii kuten sen kuuluu? Löytyy yleismittari lämpöanturilla, mutta kun en tahtois millään irroittaa vastusta pois lohkosta..vaikka hyvähän se olis niin sais uudet hopeatahnat väliin ja sen kautta varmistaa että kontakti on ok.

Mutta voiko yleismittarilla jotenkin sohia että saa selville toimiiko vastus, ja miten se käytännössä tehdään?

Pistä johto seinään ja käy parin minuutin päästä kokeilemassa lämppärin elementistä onko lämmennyt.
Älä polta sormia:jep:

Dani
03-02-2012, 02:00
Pääseekö yläkautta kokeilemaan, vttu ku ei muista enkä jaksa mennä tonne palleja jäädyttämään.

Tonto!
03-02-2012, 07:27
Mikä mahtaa olla paras ja nopein keino testata että vastus ylipäänsä edes toimii kuten sen kuuluu? Löytyy yleismittari lämpöanturilla, mutta kun en tahtois millään irroittaa vastusta pois lohkosta..vaikka hyvähän se olis niin sais uudet hopeatahnat väliin ja sen kautta varmistaa että kontakti on ok.

Mutta voiko yleismittarilla jotenkin sohia että saa selville toimiiko vastus, ja miten se käytännössä tehdään?

Sähän voit hyvinpitkälti mitata sen vastuksen siitä töbelön päästä. Jos sulla on haarotuspala ni nykäset siitä vastukselle menevän johdon irti ja mittaat siitä ohmit. Jos et siihen pääse käsiksi helpost, niin voit mitata myös puskurin töpselistä, mutta sillon jos sulla on sisälämmitin ni ota se pois pistorasiasta. Jos ei ohmeja rupee näkymään, ni vastus todennäkösesti on poikki.

Jube
03-02-2012, 07:46
Ryskien lähti 530d käyntiin roikan nokasta vaikka taas ollut 10tuntia lämmityksessä, pakkasta tänään -36 :rolleyes:
Kyllä tuommonen öljypohjaa vasten tuleva hengetön säteilijä on aika pa*ka ainakin M57 koneessa :neutral:

Jolli
03-02-2012, 08:02
Ryskien lähti 530d käyntiin roikan nokasta vaikka taas ollut 10tuntia lämmityksessä, pakkasta tänään -36 :rolleyes:
Kyllä tuommonen öljypohjaa vasten tuleva hengetön säteilijä on aika pa*ka ainakin M57 koneessa :neutral:

Hyvin toimi ainakin allekirjoittaneella 330d kanssa säteilylämppäri, lähti parin hehkuttamisen jälkeen hyvin käyntiin. Mutta hehkut ja boksikin oli kyl mulla kunnossa. :jep: lämmitystä se 2h ja -30 pakkasta. Kylmempää ei osunut kohdalle.

huppu
03-02-2012, 08:02
Hyvin on omani lähteny käyntiin joka aamu ja iltapäivä. Käyttänyt lohkon lisäksi sisälämppäriä, joka on vaikuttanut mun mielestä siihen, ettei vaihteisto ole niin jäykkä :) Keli ku keli, niin 2 tuntia roikassa, tai ehkä korkeintaan 2,5 :smoke:Tänään taitaa olla kylmin aamu, sillä kotona mittari näyttää -28,5. Täältä "tunturista" kun ajelee alas kohti kaupunkia, niin voi päätiellä voi olla jo -35, mitä ne lupas. Muina aamuina ollut täällä bauttiarallaa -24 ja kaupungin suunnalla -33 :D

Mr.Speed
03-02-2012, 09:02
-31c on täällä pakkasta :neutral: Ei se näytä tuo perinteinenkään lohkolämmitin paljoa enää auttavan vaikka on monta tuntia roikan nokassa, kun pakkasta on tarpeeksi ja auto seisoo pihalla. Emännän foorti lähti aika vaikean kuuloisesti tulille, vaikka se on normaalisti hyvä käynnistyyn. Pitäis käydä ostamassa tuonne talliin 20kW master-lämmitin ni alkais auto sulaamaan :smoke:

Jube
03-02-2012, 09:25
Omassa osa hehkuista pimeänä, kun auton näillä keleillä käynnistää niin ääni kuulostaa lähinnä samalta kuin kerrostalo sortuisi vieressä :rolf:
Ei ole jaksanu alkaa hehkujakaan vaihtamaan kun kuitenkin commonrail kone niitä harvemmin "tarvii" :redface:

Tojopa
03-02-2012, 12:01
Ryskien lähti 530d käyntiin roikan nokasta vaikka taas ollut 10tuntia lämmityksessä, pakkasta tänään -36 :rolleyes:
Kyllä tuommonen öljypohjaa vasten tuleva hengetön säteilijä on aika pa*ka ainakin M57 koneessa :neutral:

Näistä säteilylämppäreistä M57-koneessa on kovin polarisoituneita mielipiteitä, itse kirjoitin vuosi sitten tämmöistä toiseen vastaavaan ketjuun:
http://www.btcf.fi/forum/showpost.php?p=2252856&postcount=160

Edelleenkin olen sitä mieltä, että säteilylämppäri 530d:ssä toimii varsin mallikkaasti. Näillä 26-30 pakkasilla käynnistyy selvästi kauniimmin reilun 3h lämmityksen jälkeen, kuin ilman. Säteilylämppärin kohdalla asennuksessa voi ryssiä paljon, mikäli elementti asennetaan likaiseen pintaan ja sössitään piitahnan kanssa.

Jube
03-02-2012, 12:07
Faktahan on se että jos alle 360w säteilylämmitin lämmittää öljypohjaa ulkopuolelta niin se ei voi millään tasolla vastata normaaia vesitilassa olevaa 500-600w vastusta!
Kahdessa 530d:ssä on samanlainen Defan säteilijä olllut, kyllä sillä pärjää eteenkin normikeleillä mutta kun aletaan mennä -35 asteen tietämille niin pakkanen ottaa voiton...
Toki asiaan vaikuttaa huomattavasti myös se että onko pohjamuovit kunnossa ja paikoillaan.

Esim: M52/54:ssa säteilijä on lohkon kyljessä, huomattavasti ylempänä kuin M57:ssa ja toimii myös paremmin...

Tojopa
03-02-2012, 12:36
Ainakin itse starttaan mieluummin lämmitetyillä öljyillä, kuin lämmitetyillä jäähdytysnesteillä, joten siinä mielessä M57-motissa lämppäri on juuri oikeassa paikassa. Tuosta toisesta ketjusta poimittuna seuraavat on hyvä muistaa:



...Miten niin ei pärjää. Se lämmittää öljyt joten voitelu toimii heti käynnistäessä ja polttoainettakin säästyy kun ei tartte sitä marmeladia vatkata. Ei sulata lumia, ei nosta viisaria lämpömittarista, ei kasvata palmujakaan manteereelle mutta antaa koneelle juuri sen mitä se tarvitsee, eli välittömän voitelun. Lisäksi se myös höyrystää pätkäajossa kondensoitunutta kosteutta öljystä. Ei nyt mun mielestä ihan turha kapistus?

Johan täälläkin yksi oli joka sai letkulämppärillä käynnistysongelmia dieseliin, lämmitti lämpöanturin ja lakkasi hehkuttamasta. Niinjoo, viisari kuitenkin nousi kabiinissa joten täydet viisi peukkua :jep::jep::jep::jep::jep:



Säteilylämmittimen kanssa asia on juurikin näin niinkuin Cell tiivisti. Se ei ole matkustajien mukavuutta vaan moottorin hyvinvointia varten ja riittää siihen tarkoitukseen aivan mainioisti. Jos mukavuutta eli kauttaaltaan lämmintä konetta ja sisätilaa haluaa Eberspächer ja Webasto ovat tähän tarkoitukseen.

Muutenkin tuo ketju on kovin tuttua luettavaa:
http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=18130

Omassa 530d on pohjamuovit suunnilleen ok ja auto katoksessa, josta ei tuule pahasti läpi, joten tämäkin varmasti auttaa.

Bemu500
03-02-2012, 13:16
Ainakin itse starttaan mieluummin lämmitetyillä öljyillä, kuin lämmitetyillä jäähdytysnesteillä, joten siinä mielessä M57-motissa lämppäri on juuri oikeassa paikassa. Tuosta toisesta ketjusta poimittuna seuraavat on hyvä muistaa:







Muutenkin tuo ketju on kovin tuttua luettavaa:
http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=18130

Omassa 530d on pohjamuovit suunnilleen ok ja auto katoksessa, josta ei tuule pahasti läpi, joten tämäkin varmasti auttaa.

Itellä oli tänä aamuna auto kaks ja puoli tuntia roikassa ja auton näyttämään ulkolämpötilaan nähden oli moottorin lämpötila salavalikosta katottuna kaks astetta lämpimpi.(-26 ja -24). Missähän kohti toi lämpöanturi noissa n52 moottoreissa on? Tuntus vaan että jos siellä öljyt on lämpimänä niin tulisi sen nyt perkule näkyä jo melkeen mistä vaan kohti moottoria mitattuna mittarissa. Huomenna pitää testata kun pitää yön yli roikassa autoa.

Jolli
03-02-2012, 13:21
Itellä oli tänä aamuna auto kaks ja puoli tuntia roikassa ja auton näyttämään ulkolämpötilaan nähden oli moottorin lämpötila salavalikosta katottuna kaks astetta lämpimpi.(-26 ja -24). Missähän kohti toi lämpöanturi noissa n52 moottoreissa on? Tuntus vaan että jos siellä öljyt on lämpimänä niin tulisi sen nyt perkule näkyä jo melkeen mistä vaan kohti moottoria mitattuna mittarissa. Huomenna pitää testata kun pitää yön yli roikassa autoa.
Eihän ne öljyt tietenkään lämpene itse koneessa, mikäli auto ei ole käynnissä niin ei oikeen lämmin öljykään kierrä :jep:

Salavalikosta näkee jäähdytysnesteen lämpötilan, ja joissakin harvoissa malleissa myös öljynlämmön.

Tojopa
03-02-2012, 13:24
Itellä oli tänä aamuna auto kaks ja puoli tuntia roikassa ja auton näyttämään ulkolämpötilaan nähden oli moottorin lämpötila salavalikosta katottuna kaks astetta lämpimpi.(-26 ja -24). Missähän kohti toi lämpöanturi noissa n52 moottoreissa on? Tuntus vaan että jos siellä öljyt on lämpimänä niin tulisi sen nyt perkule näkyä jo melkeen mistä vaan kohti moottoria mitattuna mittarissa. Huomenna pitää testata kun pitää yön yli roikassa autoa.

Ei taida olla kaikki kotona tuon lämmittimen suhteen. En tiedä missä N52-koneessa lämmitin on, mutta M52/M54 säteilylämppäri on lohkon kyljessä ja lämmittää siten nesteitä, aikä öljyjä kuten M57. Lankomiehen M54-koneisessa 2h lämmityksen huomaa selvästi nopeampana lämpenemisenä vrt. ilman lämmitystä.

Bemu500
03-02-2012, 13:27
Eihän ne öljyt tietenkään lämpene itse koneessa, mikäli auto ei ole käynnissä niin ei oikeen lämmin öljykään kierrä :jep:

Salavalikosta näkee jäähdytysnesteen lämpötilan, ja joissakin harvoissa malleissa myös öljynlämmön.

Tarkoitin lähinnä että jos siellä öljyt on oikeasti tuollaisella( liki -30) kelillä plussan puolella, niin luulisi sen selvemmin näkyvän muuallakin koneessa. Nyt vain epäilen ettei tuolla ilmalla tuon säteilijän teho riitä edes siihen.

Bemu500
03-02-2012, 13:29
Ei taida olla kaikki kotona tuon lämmittimen suhteen. En tiedä missä N52-koneessa lämmitin on, mutta M52/M54 säteilylämppäri on lohkon kyljessä ja lämmittää siten nesteitä, aikä öljyjä kuten M57. Lankomiehen M54-koneisessa 2h lämmityksen huomaa selvästi nopeampana lämpenemisenä vrt. ilman lämmitystä.

Eilen käytin mitattavana ja ehjää näytti :think Pitääköhän tuota perkele vaivautua ajamaan auto sisälle ja kattomaan onko se elementti kunnolla kiinni :think Joo itellä on tuossa 328:ssa säteilijä kans ja se kyllä parin tunnin lämmityksellä saa jo koneen käsintuntuvan lämpimäksi.

Tojopa
03-02-2012, 13:32
Eilen käytin mitattavana ja ehjää näytti :think Pitääköhän tuota perkele vaivautua ajamaan auto sisälle ja kattomaan onko se elementti kunnolla kiinni :think Joo itellä on tuossa 328:ssa säteilijä kans ja se kyllä parin tunnin lämmityksellä saa jo koneen käsintuntuvan lämpimäksi.

Asennuspintojen huolellinen puhdistus, sopivasti piitahnaa väliin ja elementti kunnolla kiinni, niin luulisi lämmönkin johtuvan koneeseen.. :jep:

Dani
03-02-2012, 14:01
Sähän voit hyvinpitkälti mitata sen vastuksen siitä töbelön päästä. Jos sulla on haarotuspala ni nykäset siitä vastukselle menevän johdon irti ja mittaat siitä ohmit. Jos et siihen pääse käsiksi helpost, niin voit mitata myös puskurin töpselistä, mutta sillon jos sulla on sisälämmitin ni ota se pois pistorasiasta. Jos ei ohmeja rupee näkymään, ni vastus todennäkösesti on poikki.
Täytyy kokeilla tätä kikkaa, eli nyppäsen sisälämmittimen pois töpselistä ja mittaan Ohmit puskurissa olevasta töpselistä.

Mikäköhän asetus olis yleismittarissa ok, Ohmit se näyttää 200, 2k, 20k, 200k ja 2M? Tietysti kokeilemaallahan se selviää kun tuolta 2M lähtee asteikkoa tiputtamaan kohti 200?

zener
03-02-2012, 14:05
Ei muutaku hakee sopivan alueen.

Dani
03-02-2012, 14:20
Tossa pistokkeessa on 3 pistettä mistä voi mitata? :confused:
http://image.nettix.fi/extra/partimg/1221401_1221500/1221457_b_efad6c2b48dac50b.jpg

peto2
03-02-2012, 14:27
Tossa pistokkeessa on 3 pistettä mistä voi mitata? :confused:
http://image.nettix.fi/extra/partimg/1221401_1221500/1221457_b_efad6c2b48dac50b.jpg

keskellä, alhaalla on maadoitus ja kaksi muuta ovat vaihe ja nolla, niiden väliltä mitataan resistanssin pitäisi olla suuruusluokkaa 200 +-50 riippuen elementin tehosta eli mittaa 2k alueella P=U*I, I=U/R

zeeliz
03-02-2012, 14:31
Toimiko tuo salavalikko samalla tavalla E46 -02 faceliftissä?

makebm5
03-02-2012, 14:59
Asennutin tuohon 335i:n joka on N54 moottorilla Defan säteilylämmittimen.
Pakkasta n -20 astetta. Piilovalikosta katsoin moottorilämpötilan joka oli -13 astetta. Annoin olla puolituntia ja kävin tarkastamassa tilanteen. Mittari näytti nyt -14 astetta. Eli ihan sama pitääkö roikassa vai ei..:rolleyes:

Risto113
03-02-2012, 16:16
Asennutin tuohon 335i:n joka on N54 moottorilla Defan säteilylämmittimen.
Pakkasta n -20 astetta. Piilovalikosta katsoin moottorilämpötilan joka oli -13 astetta. Annoin olla puolituntia ja kävin tarkastamassa tilanteen. Mittari näytti nyt -14 astetta. Eli ihan sama pitääkö roikassa vai ei..:rolleyes:

Onko vastus kenties öljypohjassa?

Bomb5
03-02-2012, 16:24
Defan 400-wattinen säteilijä M54B30-motissa kiinni ja -18 C pakkasella 2 tunnin lämmityksen jälkeen on jäähdytysnesteen lämpötila salavalikosta katsottuna noin 0 C paikkeilla. Tosin lämpötila nousee hieman nopeammin lämmityksen jälkeen kuin ilman lämmitystä.

makebm5
03-02-2012, 17:04
Onko vastus kenties öljypohjassa?
Öljypohjassa on.

zener
03-02-2012, 17:16
Öljypohjassa on.


Eihän sitä silloin kannata nesteiden lämpötilaa seurata.

makebm5
03-02-2012, 20:00
Eihän sitä silloin kannata nesteiden lämpötilaa seurata.
No eipä ei. Ajattelin että jotain muutosts voisi kuitenkin tapahtua vedenlämmöistä niinkuin plussan suuntaan eikä miinuksen. :jep:
Toisaalta liekkö mitään hyötyä lämmitellä noita 0W luokan öljyjä...

Jube
03-02-2012, 20:28
Olen myös sitä mieltä että jos tuo säteilijä öljyä lämmittäisi ollenkaan samalla tapaa kuin oikea lohkolämmitin nestettä niin kyllä se lämpö johtuisi moottorilohkoa pitkin myös nesteeseen.
Ei tietenkään kymmeniä asteita mutta havaittavasti kuitenkin...

Tämä lienee ikuisuusväittely mutta ihan faktaperustein se on laskettavissa onko 360w moottorin ulkopuolelle sijoitettu säteilijä 550w lohkolämppäriä lähelläkään :rolleyes:

Tänään töissä testailtiin erimerkkisten 5w40 öljyjen juoksevuutta ja verrokkina oli Castrol Edge 0w40, kyllä tuo 0w on todellakin huomattavasti notkeampaa tavaraa kylmänä!
Öljyt seisoivat 7tuntia pihalla noin -30 asteen pakkasessa...
Tähänasti olen ajanut kesät talvet 5w40 Magnatecilla mutta taidanpa siirtyä talvisaikaan 0w40 laatuun, kallistahan se on mutta on niissä eroakin :think

Yyz
03-02-2012, 20:35
Tossa pistokkeessa on 3 pistettä mistä voi mitata? :confused:
http://image.nettix.fi/extra/partimg/1221401_1221500/1221457_b_efad6c2b48dac50b.jpg
Eikös helpoin olisi mitata siitä jatkoroikasta, niistä kahdesta tapista.

Dani
03-02-2012, 22:09
Aivan, edes ajatellutkaan noin helppoa ratkaisua :D

Ravermeister
04-02-2012, 17:58
Ne lämmittimet on yleensä tarkotuksella mahdollisimman kaukana kaiken maailman lämpöantureista, ettei auton aivolaatikot luule moottorin olevan lämmin kylmäkäynnistyksessä.

_juha_
04-02-2012, 18:23
Tänään katsoin piilovalikon lämmöt ennen starttia; kolme tuntia roikassa kun ulkona -22, kylmässä tallissa auton ulkolämpömittari näytti -15 ja moottorin lämpömittari näytti -1 eli kyllä toi säteilylämmitin jotain lämmittää (auto 530d). Öljyt on tuolloin reilusti plussan puolella ja voitelu toimii heti.

Elementti on helppo asentaa päin persettä niinkuin joku jo mainisti. Lika, piitahnan puute ja löysästi paikalleen heitetty elementti niin ei varmasti lämmitä muuta kuin fortumin osakkeenomistajan taskuja.

Hanza
04-02-2012, 18:58
Lika, piitahnan puute ja löysästi paikalleen heitetty elementti niin ei varmasti lämmitä muuta kuin fortumin osakkeenomistajan taskuja.

Liika tahnakaan ei ole hyväksi. Se toimii myös eristeenä.

Bemu500
05-02-2012, 02:14
Liika tahnakaan ei ole hyväksi. Se toimii myös eristeenä.

Veikkaisin ettei tässä tarkoituksessa tahnaa saa laitettua liikaa :think Veikkaisin että oikein laitettuna KAIKKI ylimääräinen pusertuu pois :think

Tänään siis aamulla taas kaivelin salavalikon esille, ja eilen iltasella parkkiin ajettuna ja roikkaan laitettuna, näytti koneen lämmöksi -13 ulkolämpötilan ollessa -26. Sikäli ehkä parannusta, mutta aika perkuleen tehottomia on noi lämppärit näissä :think

BreeZi
05-02-2012, 13:43
Ei sinäänsä liity aiheeseen, mutta moottorin lämmitykseen kuitenkin.

Itsehän pohdiskelin 1kw letkulämmitintä ja jotain kiertovesipumppua siihen. Voisi toimia näpäkästi noin webaston kaverina.

petrolhead
05-02-2012, 13:47
Veikkaisin ettei tässä tarkoituksessa tahnaa saa laitettua liikaa :think Veikkaisin että oikein laitettuna KAIKKI ylimääräinen pusertuu pois :think

Tänään siis aamulla taas kaivelin salavalikon esille, ja eilen iltasella parkkiin ajettuna ja roikkaan laitettuna, näytti koneen lämmöksi -13 ulkolämpötilan ollessa -26. Sikäli ehkä parannusta, mutta aika perkuleen tehottomia on noi lämppärit näissä :think

Joku rautahan niissä lämppäreissä on aina joka likistää vastuksen moottoria vasten. Ei siihen paljon rakoa jää vaan pusertuu liiat tahnat yli. Niitä rautoja joutuu / voi joutua muotoilemaan jotta tulee kunnollinen puristusvoima. Hieman toista sataa olen noita ruuvannut kiinni eikä ole vielä tullut takaisin siksi ettei lämpeäisi. Aina olen kaikki tahnat väliin laittanut (mitä jossain Defan setissä on, 5 g)..

Antti O
05-02-2012, 14:47
Edellisessä E46 faceliftissa oli defan säteilijä, ja katoksessa kovallakin pakkasella nesteitten lämmöt olivat huomattavasti plussan puolella 2-4h lämmityksellä.
Nykyisessä autossa on vesitilassa perinteinen lohkolämmitin ja en kyllä huomaa mitään eroa lämmitystehossa. Pääseekö obd lukijalla lukemaan nesteitten ja öljyjen lämpöjä? Siis ihan tälläisellä dealextremen halvalla palikalla.. olisi mielenkiintoista katsoa miten lämpimäksi tuollainen vesitilassa oleva elementti jaksaa lämmittää vedet ja öljyt.

Bmw Master
05-02-2012, 22:39
Eikö noihin alumiini lohkoisiin saa laitettua normi vesitila vastusta? Eikö siellä ole pakkasroppuja?

zener
05-02-2012, 22:42
Eikö noihin alumiini lohkoisiin saa laitettua normi vesitila vastusta? Eikö siellä ole pakkasroppuja?

Eipä oo alumiinilohkossa...

petrolhead
05-02-2012, 22:42
Eikö noihin alumiini lohkoisiin saa laitettua normi vesitila vastusta? Eikö siellä ole pakkasroppuja?

Vesitilavastuksen saa sillälailla että laitetaan letkulämmitin, mihin moottoreihin sellanen on tarjolla. Ei tule mieleen kyllä mitään alulohkoista, jossa olisi lohkon vesikanavaan tuleva lämmitin.

Pazi88
05-02-2012, 23:04
Ei tule mieleen kyllä mitään alulohkoista, jossa olisi lohkon vesikanavaan tuleva lämmitin.

Mul on itseasiassa tossa pöytänä nissanin alulohko, mistä löytyy tollanen harvinaisuus. Mikään hyvä systeemi ei tuokaan ole, koska ainakin tossa lohkossa vesikanavat on huomattavasti ahtaampia kuin jossain vanhoissa patarautalohkoissa. Tästä johtuen vastuksen ympärillä ei ole kuin hyvin pieni kanava josta lämmin jäähdytinneste pääsee kulkemaan muualle koneeseen ja lopputuloksena kone lämpiää vielä huonommin kuin säteilylämmittimellä.

EDIT muttei ihan ot:ksi menis, niin kyllä m52:n calix säteiliä lämmitti kannenkin lämpimäksi kohtuu pakkasilla.

Dani
06-02-2012, 22:17
119Ohmia näytti 2K asetuksella ja 1196Ohmia tolla 200 asetuksella. Sisätilalämppärin töpseli oli pois ja mittasin suoraan jatkojohdon töpselin molemmista tapeista. Paljos tuo nyt sit tekee W?
Saako tota itse lämpövastusta ostaa erikseen, meinaa jos ostais sen tehokkaimman mitä on tarjolla ja tempasee sen kiinni uusilla tahnoilla?

JTP
06-02-2012, 22:53
119Ohmia näytti 2K asetuksella ja 1196Ohmia tolla 200 asetuksella. Sisätilalämppärin töpseli oli pois ja mittasin suoraan jatkojohdon töpselin molemmista tapeista. Paljos tuo nyt sit tekee W?
Saako tota itse lämpövastusta ostaa erikseen, meinaa jos ostais sen tehokkaimman mitä on tarjolla ja tempasee sen kiinni uusilla tahnoilla?

Watteja tuossa elementissä on 480.
Ohmin lain mukaan P=U²/R
Ja tuossa kaavassa P=teho watteina, U=jännite voltteina ja R= resistanssi ohmeina

E39Bimmer
20-09-2012, 12:38
Minkäslainen homma tuo olis käytännössä asentaa tuollainen säteilylämmitin? Oon saanut sellaisen kuvan ettei olis kovin vaikea homma. ja mistäs noita säteilylämppäreitä kannattas lähteä ostamaan?

Bmw Master
20-09-2012, 13:37
Minkäslainen homma tuo olis käytännössä asentaa tuollainen säteilylämmitin? Oon saanut sellaisen kuvan ettei olis kovin vaikea homma. ja mistäs noita säteilylämppäreitä kannattas lähteä ostamaan?

Motonetistä ja asennusohjeet valmistajan nettisivuilta.