PDA

View Full Version : Vaihdelaatikon pääakselin korjaus


Doni
10-12-2011, 01:38
Nyt kävi näin. 6-vaihteisen vaihdelaatikon kardaanin kesitystappi on mennyt kuljetuksessa poikki. Vaihdelaatikko on oikeastaan käyttökelvoton ilman tuota ohjuria. Miten onnistuu vetoakselin koneistus? Korjauksena ajattelin että vetoakseliin porataan 10-20mm syvä reikä johon lämpösovitetaan oikean kokoinen tappi. Tappiin ei hirveästi kohdistu voimaa. Tärkeintä on että tappi on keskellä.

Sattuisiko jostain löytymään S6S 420G laatikon räjäytyskuvaa? Laatikko ollut siis S50B32-moottorin jatkeena.

Mielellään kuulisin kokemuksia ja ajatuksia tästä tai vastaavasta asiasta.

http://doni.eniten.com/temp/ohjuri_katki.jpg

jannmann
10-12-2011, 02:30
Vaikka en asiantuntija olekkaan, niin ihan hyvältä korjaukselta toi tappi siihen tuntus. Kunhan on tosiaan keskellä.

suppari
10-12-2011, 14:11
Miltä kuullostas, jos tekis laipan mutterin cnc:llä silleen, että siinä olisi tappi valmiina? Säästyis laatikon purulta, ja ei varmaan sen huonompi?

Doni
10-12-2011, 17:40
Miltä kuullostas, jos tekis laipan mutterin cnc:llä silleen, että siinä olisi tappi valmiina? Säästyis laatikon purulta, ja ei varmaan sen huonompi?

Loistava idea. En näe tässäkään mitään heikkouksia. Saisin kyllä itsekkin tehtyä sorvissa laipan tapilla jonka voisi hitsata kiinni alkuperäiseen mutteriin. Katsotaan kuitenkin jos joku tuttu tekisi sen yhdestä kappaleesta CNC-koneessa.

racing02
11-12-2011, 13:41
Vähän vastaavista yrityksistä on kokemusta, heikolla menestyksellä. Kierteessä tuppaa aina olemaan jonkinlainen välys. Sen takia mutteri ei yleensä asetu aivan keskelle akselia. En usko että tapista tulee heitoton tuolla systeemillä mutta voihan sitä yrittää. Alkuperäinen ajatus olis mun mielestä ok, akseli voi olla aika kovaa mutta eiköhän siihen reiän jollain saa.

JJT
11-12-2011, 16:09
Vähän vastaavista yrityksistä on kokemusta, heikolla menestyksellä. Kierteessä tuppaa aina olemaan jonkinlainen välys. Sen takia mutteri ei yleensä asetu aivan keskelle akselia. En usko että tapista tulee heitoton tuolla systeemillä mutta voihan sitä yrittää. Alkuperäinen ajatus olis mun mielestä ok, akseli voi olla aika kovaa mutta eiköhän siihen reiän jollain saa.

Onkos sillä muutaman satasen heitolla merkitystä tuossa?
Kannattahaan sitä ensin yrittää tuota mutterihommaa, katsoo sitten mutteri paikallaan heittokellon kanssa miten suoraa sattui ja jos paljonkin heittää niin alkaa sitten laatikon purkuun.

suppari
11-12-2011, 19:20
Juu, ei se ihan välyksetön ole kardaaniinkaan. Riittävä tarkkuus varmaan saavutetaan tuolla.

Jos ei asetu, voihan kumilimpun ja vetolaipan väliin tehdä ohuen laipan, jossa sitten keskiosa on "syvemmällä", ja siinä tappi. Eli kiinnittyisi niillä samoilla pulteilla mitä kumilimppukin. Tällätavalla on ainakin SSF-pyörän suorakytky toteutettu..

Doni
12-12-2011, 12:17
Särkikoski oli sitä mieltä että hän tekisi mutterin tapilla. Kiristämisen jälkeen +-0.2mm heitto keskipisteestä ei pitäisi vaikuttaa.

Kokeilen nyt aluksi mutteritappivirityksellä. Halpa, helppo ja ei tarvitse purkaa laatikkoa.

jr66
12-12-2011, 14:11
Korjataan että tuo akseli on pääakseli, ei vetoakseli. Anteeksi.

Doni
07-01-2012, 12:46
Mutteri keskitystapilla on valmis ja kiinnitetty.

Heittoa keskilinjasta jäi 0.4mm. Näkee sitten ajossa täriseekö vai eikö tärise. Vaikea uskoa että noin pieni heitto aiheuttaa tärinää koska se kardaanin kumipuslakin antaa enemmän periksi.

http://doni.eniten.com/e36cabrio_projekti/DSCN2402.JPG

http://doni.eniten.com/e36cabrio_projekti/DSCN2401.JPG

suppari
07-01-2012, 15:03
:jep:

Yksinkertaiset korjaukset on yleensä parhaita.