PDA

View Full Version : M10B18 kanssa ongelmia


Grontti
02-12-2011, 00:21
Terve.

Bmw on minulle autona uusi. Samoin tämä foorumi. Tässä nyt muutamia ongelmia joita on tullut vastaan, ja ajattelin kysyä täältä josko olis jotai ihan perus vikoja. Ja auto oli E30 316 -88

Kerrottakoon alkuun että moottoriin vaihdettu öljyt, tulpat ja kaikki suodattimet juuri.

1. Autoon on vaihdettu Weberin korvauskaasutin, suoraan moottorista joka toimi moitteettomasti. Tyhjäkäynti alkoi tänään temppuilemaan tavalla, että sammui aina liikennevaloihin. Ongelma poistui hetkeksi, kun antoi kunnolla happea. Mikä on M10 moottorin sytytysennakon ohjearvo tyhjäkäynnillä? Taitaapi olla tällä hetkellä merkissään sytytys.

2. Sitten auto välillä sammuttaessa pyrkii hieman jälkikäymään. Mihinkäs ongelmaan tämä viittaisi? Voiko tyhjäkäynti olla laihalla? Päästöistä meni läpi lukuunottamatta happiarvoa, mutta putki vuotaa hieman.

3. Venttiilinvälykset. Sääsin ne muistaakseni 0.15mm kylmänä. Tuntuu silti että raksuttaisi?

4. Bensamittari tuntuu heittelehtivän oikein pirusti, eikä tahdo millään nousta ylöspäin, vaan menee kokoajan vain alas. Ilmeisesti ihan tyyppivikoja että on epätarkka?

5. Lämpömittari toimii satunnaisesti. Eli alkujaan ei toiminut ollenkaan, vaihdettiin mittaristo ja toimi heti sen jälkeen. Nyt toimii välillä. Anturi vaihdettu kun vanha oli kokonaan sökö(mekaanisesti). Myöskään huoltonäytössä ei pala mikään valo. Mittaristo on samasta autosta, josta oli moottori josta kaasari otettiin.

6. Lähivalot surkeat. Onko niille muuta tehtävissä kuin uudet umpiot?

Tästä nyt alkuun murheita. Harmittaa vain kovasti kun alkoi auto heti leiman saatuaan hieman temppuilemaan.

Kyselkää ihmeessä tarkempia tietoja jos sellaisia vaatii. Odotan innolla fiksuja ja asiantuntevia vastauksia. Jos saataisiin bmw talveksi iskuun.

Kiitos. :)

zeneg
02-12-2011, 00:29
1. Käyntihäiriöit: Tarkasta imu- ja huohotusletkut sekä kaasarin kumilaippa IRROITTAMALLA se. Sytytys ei mene itsestään vituralleen, ellei jakajaa ole jätetty löysälle että pääsee pyörähtelemään. Jakajankansi+pyörijä+tulpanjohdot tarkastukseen.

2. Tuohon jälkikäyntiin: Väärät tulpat. Katso www.bmwfans.info runkonumeron perusteella oikeat tulpat.

3. Nokka-akseli voi olla kulunut, keinujen epäkeskorullat kuluneet tasaiseksi. Kannen hilppeet uusiksi jos haluat nakutuksen pois.

4. Tsekkaa anturi ja liitin tankista. Yleismittari kiva kaveri tässäkin.

5. Testaa se mittaristo, ota anturilta piuhat irti ja lyö maihin ne-->viisari pomppaa tappiin-->mittaristo ok. Tällöin vika anturissa.

6. Voi ne linssit hiomatahnalla hioa, ehkä auttaa. Uudet umpiot on poikaa.


Tuossa nyt jotain. Tervetuloa AUTOJEN pariin.

Grontti
02-12-2011, 00:43
1. Käyntihäiriöit: Tarkasta imu- ja huohotusletkut sekä kaasarin kumilaippa IRROITTAMALLA se. Sytytys ei mene itsestään vituralleen, ellei jakajaa ole jätetty löysälle että pääsee pyörähtelemään. Jakajankansi+pyörijä+tulpanjohdot tarkastukseen.

2. Tuohon jälkikäyntiin: Väärät tulpat. Katso www.bmwfans.info runkonumeron perusteella oikeat tulpat.

3. Nokka-akseli voi olla kulunut, keinujen epäkeskorullat kuluneet tasaiseksi. Kannen hilppeet uusiksi jos haluat nakutuksen pois.

4. Tsekkaa anturi ja liitin tankista. Yleismittari kiva kaveri tässäkin.

5. Testaa se mittaristo, ota anturilta piuhat irti ja lyö maihin ne-->viisari pomppaa tappiin-->mittaristo ok. Tällöin vika anturissa.

6. Voi ne linssit hiomatahnalla hioa, ehkä auttaa. Uudet umpiot on poikaa.


Tuossa nyt jotain. Tervetuloa AUTOJEN pariin.

Joo siis, oli tuo jakaja ja jakajan pääty kokonaan irti kun vuosi öljyä sieltä aika reilulla kädellä, ja siinä sivussa sitte ennakot vituiks. Eli lähinnä kiinnostaa se että kuuluisko tyhjäkäynnillä olla ennakkoa? Eli nyt kun käy sitä tyhjää ni plätkyttää merkissä kokoajan.

Nokka-akselista sen verran mitä sitä katselin niin näytti ihan ok:lta vielä. Autolla ajettu 235tkm.

Lämpömittarin anturin johtoa on koitettu maihin, ei hypi tappiin. Aina sillon kun se mittari ei toimi, ei se inahdakkaan kun virrat laittaa päälle. Silloin kun toimii, se pomppaa sen parimilliä siihen asteikolle. Tätä on nyt 3:lla mittaristolla kokeiltu ja millään ei toimi.

Ja tulppina on Ngk BP5ES, tuo linkitetty sivu antaa Bosch W8DC. Onko tuo nyt sitten niin tarkka niistä tulpista? Näytti olevan vanhatkin samanlaiset NGK:t.

Vilikki
02-12-2011, 01:59
sinänsä m10 ei oo tarkka tulpista, e98 tankkiin vaan aina. Imuvuodot vaan syyniin. mittaristosta on todennäköisesti akut sökönä, e30 tyyppivika.

Grontti
02-12-2011, 21:56
Noniin, tänään tein hieman tutkimuksia ja korjauksia.

Sääsin perstuntumalta sytkäennakkoa lisää, meni helvetisti paremmaksi ainakin sen suhteen. Vaihdoin myös virranjakajan kannen ja pyöriän.

Tuntu iha selkee vaikutus jo sen puolesta että koneen luonne muuttu sellaseks ku sen varmaan kuuluu ollakin, eli vetää ylhäällä paremmin, korvakuulolta 4000rpm eteenpäin.

Mutta silti prkl sammuilee liikennevaloihin välillä. Kävin äsken kauppareisulla, ja kaupasta lähtiessä auto käyntiin ilman ryyppyä. Käy tyhjäkäyntiä nätisti. Siitä sitten ensimmäiset liikennevalot ja siihenhän se sammui. Sitten 10min ohikulkutietä ja seuraavat liikennevalot ja taas sammui. Siitä sitten koti pihalle ja siinä taas jäi käymään tyhjää ongelmitta...

Ei käy järkeen. Kiertelin myös seosruuvia siinä toivossa että jotain tapahtuisi, kuin myös tyhjäkäynti ruuviakin alemmas kun rupes käymään kovemmin ku lisäs ennakkoa.

jr66
02-12-2011, 23:37
Noniin, tänään tein hieman tutkimuksia ja korjauksia.

Sääsin perstuntumalta sytkäennakkoa lisää, meni helvetisti paremmaksi ainakin sen suhteen. Vaihdoin myös virranjakajan kannen ja pyöriän.

Tuntu iha selkee vaikutus jo sen puolesta että koneen luonne muuttu sellaseks ku sen varmaan kuuluu ollakin, eli vetää ylhäällä paremmin, korvakuulolta 4000rpm eteenpäin.

Mutta silti prkl sammuilee liikennevaloihin välillä. Kävin äsken kauppareisulla, ja kaupasta lähtiessä auto käyntiin ilman ryyppyä. Käy tyhjäkäyntiä nätisti. Siitä sitten ensimmäiset liikennevalot ja siihenhän se sammui. Sitten 10min ohikulkutietä ja seuraavat liikennevalot ja taas sammui. Siitä sitten koti pihalle ja siinä taas jäi käymään tyhjää ongelmitta...

Ei käy järkeen. Kiertelin myös seosruuvia siinä toivossa että jotain tapahtuisi, kuin myös tyhjäkäynti ruuviakin alemmas kun rupes käymään kovemmin ku lisäs ennakkoa.
Tutki kaasarin magneettiventtiilin virransaanti, ei virtaa -> ei tyhjäkäyntiä. Ex e21 teki pari kertaa saman ja weberi siinäkin oli.
Sytkän säätö: 2500 rpm 25 ast. eykk jakajan alipainesäädinten ollessa pois pelistä = letkut irti säätimestä ja tulpaten ettei kone vedä ylim. ilmaa niiden kautta.

Grontti
03-12-2011, 09:02
Ei ole kyllä minun weberissä ensimmäistäkään sähköjohtoa.

Grontti
07-12-2011, 04:07
Kaikki muut ongelmat oikeastaan ratkaistu paitsi tuo lämpömittari.

Ei siis inahdakkaan viisari missään vaiheessa, on kiristelty sitä kiinnitysmutteria, ja anturi vaihdettu, aikaisemmin toimi välillä mutta nyt ei taas ollenkaan. Eikös sen viisarin kuulu hypätä asteikolle kun kiertää virrat päälle? Sitä se ei ainakaan tee.


Muita ongelmia ratkottiin säätämällä sytytysennakkoa parempaan suuntaan. Bensamittarin vaihtamalla loppu se hervoton heiluminen.