PDA

View Full Version : 320d M47 ilmamassamittarin vaihto


ockelbo4500
17-11-2011, 23:18
Tehdäänpä uus topicci kun vanhoissa ei suoraan tätä taittu kysyä

Eli mulla on M47 (136hp) koneella oleva 320d ja kyselin siihen uutta ilmamassamittaria. Sain selville, että uus mittari voi olla erilainen kuin alkuperäinen ja jos on niin ainakin silloin vaatii koodauksen. Mahdollisesti saatavilla on myös pelkkä mittarin anturiosa.

- Eli voisko joku selventää milloin vaatii koodauksen ?
- mistä erilaiset mittariversiot erottaa toisistaan ?
- Millä ohjelmalla koodaus on mahdollista tehdä ns. itse ?
- Merkkiliikkeen ( Wetteri) hinta-arvio pelkälle ohjelmoinnille oli noin 100 euroa, koska kuulema tuntia vähempää töitä ei voi veloittaa :jep:

huupi
18-11-2011, 09:24
Tehdäänpä uus topicci kun vanhoissa ei suoraan tätä taittu kysyä

Eli mulla on M47 (136hp) koneella oleva 320d ja kyselin siihen uutta ilmamassamittaria. Sain selville, että uus mittari voi olla erilainen kuin alkuperäinen ja jos on niin ainakin silloin vaatii koodauksen. Mahdollisesti saatavilla on myös pelkkä mittarin anturiosa.

- Eli voisko joku selventää milloin vaatii koodauksen ?
- mistä erilaiset mittariversiot erottaa toisistaan ?
- Millä ohjelmalla koodaus on mahdollista tehdä ns. itse ?
- Merkkiliikkeen ( Wetteri) hinta-arvio pelkälle ohjelmoinnille oli noin 100 euroa, koska kuulema tuntia vähempää töitä ei voi veloittaa :jep:

Tuolla (http://www.air-mass-meter.com/2008/bmw/0-928-400-527-or-0-928-400-314-%e2%80%93-re-programming-needed/) OLI hyvä sepostus aiheesta, mutta eipä näköjään linkki toimii enää.

Tuosta (http://www.justanswer.com/bmw/46331-bmw-320-d-hi-having-huge-problem-bmw-320d-year.html) myös löytyy tietoa, sivuston luotettavuus... :think

Ja tuosta (http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=177287&page=5) vielä jutustelua aihetta sivuten.

janne320d
18-11-2011, 10:56
käsittääkseni pre faceliftissä ei tarvitse ohjelmoida,itse ainakin vaihdoin alkuperäisen mittarin olikohan bosch enkä ole sitä koodaillut.
faceliftissä joutuu sitten kai käyttämään ohjelmoinnissa

Esal
18-11-2011, 12:12
QUOTE=ockelbo4500;2543641]Tehdäänpä uus topicci kun vanhoissa ei suoraan tätä taittu kysyä

Eli mulla on M47 (136hp) koneella oleva 320d ja kyselin siihen uutta ilmamassamittaria. Sain selville, että uus mittari voi olla erilainen kuin alkuperäinen ja jos on niin ainakin silloin vaatii koodauksen. Mahdollisesti saatavilla on myös pelkkä mittarin anturiosa.

- Eli voisko joku selventää milloin vaatii koodauksen ?
- mistä erilaiset mittariversiot erottaa toisistaan ?
- Millä ohjelmalla koodaus on mahdollista tehdä ns. itse ?
- Merkkiliikkeen ( Wetteri) hinta-arvio pelkälle ohjelmoinnille oli noin 100 euroa, koska kuulema tuntia vähempää töitä ei voi veloittaa :jep:[/QUOTE]

käsittääkseni pre faceliftissä ei tarvitse ohjelmoida,itse ainakin vaihdoin alkuperäisen mittarin olikohan bosch enkä ole sitä koodaillut.
faceliftissä joutuu sitten kai käyttämään ohjelmoinnissa

Se vaihtuu tuossa 2000-2001 vaiheilla, täytyy katsoa vanhan mittarin numerosarja ja jos uudessa ei sama, joutuu tod. päivittään moottorinohjauksen. Ellei sitten joku asiasta tietämätön ole sitä jo aiemmin vaan heittänyt sinne uudempaa. Auto toimii, mutta ei käytä mittaria = tehoja puuttuu?

Nimenomaan uudemmissa ei tarvi tehdä muuta kuin vaihtaa. Bmwfans-sivuilta voi katsoa milloin vaihtuu, löytyy sieltä suuttimen kuvakkeen alta.

ockelbo4500
18-11-2011, 12:38
Se vaihtuu tuossa 2000-2001 vaiheilla, täytyy katsoa vanhan mittarin numerosarja ja jos uudessa ei sama, joutuu tod. päivittään moottorinohjauksen. Ellei sitten joku asiasta tietämätön ole sitä jo aiemmin vaan heittänyt sinne uudempaa. Auto toimii, mutta ei käytä mittaria = tehoja puuttuu?

Nimenomaan uudemmissa ei tarvi tehdä muuta kuin vaihtaa. Bmwfans-sivuilta voi katsoa milloin vaihtuu, löytyy sieltä suuttimen kuvakkeen alta.

Jossain luki, että se koodaustarve riippuis nimenomaan siitä, että jos se mittarin runko vaihtuu erilaiseen.
Eli voinko vaihtaa pelkän anturin( mikä on puolen hintainen) ilman koodausta.

Lisäksi pitää yleensä tässä yrittää selvittää kumpi versio tuossa itsellä on kun auto on valmistettu 11/2000

janne320d
18-11-2011, 12:56
Jossain luki, että se koodaustarve riippuis nimenomaan siitä, että jos se mittarin runko vaihtuu erilaiseen.
Eli voinko vaihtaa pelkän anturin( mikä on puolen hintainen) ilman koodausta.

Lisäksi pitää yleensä tässä yrittää selvittää kumpi versio tuossa itsellä on kun auto on valmistettu 11/2000

mulla on 12/2000 enkä vaihdonjälkeen huomannut mitään eroa auton käyttäytymisessä ja paikallisesta dieselhuollosta sanoivat ettei tarvitse ohjelmoida tosin ei vanhassa mittarissa ollutkaan mitään vikaa

ockelbo4500
19-11-2011, 21:58
Mulla on näköjään ilmamassamittarin runkona tuo vanhempi nro.0 928 400 314 oleva mittari.
Käytin myös itse anturia irti ja huomasin, että ko. anturi on joskus vaihdettu. ei ole ilmeisesti enää laisinkaan BMW:n oma anturi, koska liitin kyllä käy siihen, mutta ko. anturissa lukituskynnet on leveämmillä reunoilla ja tuossa BMW:n liittimessä ne on taas kapeammilla reunoilla.
Yritin ottaa anturista kuvan kännykällä, mutta eipä siitä kuvasta kunnolla selvää saanut, mutta anturi on BOSCH F 99C 262 066 tms. Loppuu kuitenkin numerosarjaan 066.

EDIT: Selailin täältä vanhoja topicceja ja näköjään mulle on Volvon Maf anturi vaihdettu tuohon. On numerolla F 00C 2G2 066.

Palataanpa aiheeseen eli näyttäis että tää auto voi toimia kyllä tuolla Volvon anturillakin, juurikin tuon vanhan maf runkon yhteydessä.
Jos katsoo MAF shop. de sivuja niin löytyy yllättävän monia vaihtoehtoja
http://www.maf-shop.com/index.php/cat/c8_BMW.html

Tuon mukaan tuohon voi ilman koodausta nakata Pierburgin pelkän MAF sensorin vanhaan runkoon tai sitten ostaa tuommosen Löwe tarvikemaffin, joka on tuota alkuperäistä vastaava.
Kolmantena vaihtoehtona sitten uus BOSCH ja koodaus.

Vielä tuosta koodauksesta eli jos tuon koodaa niin tarkoittaako se, että autossa mahdollisesti oleva lastutus katoaa? Voiko tuon DDE:n koodauksen tehdä muualla kuin BMW:n merkkiliikkeessä ?

ockelbo4500
21-11-2011, 15:53
Vois kokeilla ratkaisua vaihtaa pelkkä sensori tuohon vanhaan runkoon. Tämä sen vuoksi, että auton "lastutus" ei katoaisi.

Myynnissä on suomessa kahta eri versiota tuohon anturiksi
- BOSCH anturi E46 320d vm. 98-2007 ( tarvikeliikkeen katalogi ei kerro numeroa tälle anturille)

- Pierburg 722684090 anturi .
http://www.maf-shop.com/product_info.php/info/p68_Pierburg-Air-flow-sensor-7-22684-09-0--722684090-.html

eli osaisko joku sanoa, että toimiiko nämä sitten vanhassa rungossa ilman mitään koodauksia ?

ockelbo4500
22-11-2011, 20:44
Joo eli BMW:hen ei periaatteessa oo saatavana MAFfia jota ei tartteis koodata, mikäli ajoneuvossa on tuo vanha 314 loppunen MAF runkoputki.

Tätä foorumia aikani selattua pisti kuitenkin silmään, että ainakin 525d ja 530d koneisiin tuon vanhan maffin yhteydessä ovat vaihtaneet Pierburgin 722684070 anturia, joka on Mersun anturi.

No kävin moisen Motonetistä hakemassa kun hintaa oli vain 69,90 ja nappasin paikalleen. Kaasu pohjassa kiihdyttäessä ei oikeastaan huomaa eroa entiseen tai no se on ainakin hankala määrittää, mutta osakaasuasennoissa auton käyttäytyminen muuttui.
aiemmin oli alhaalta ehkä hieman puhditon ja kevyellä kaasulla kiihdyttäessä tuli semmonen "tehopiikki" jossain 2500 kohdalla. sitten 3000rpm jälkeen taas auto tuntui hyytyvän jos ei painanut reilusti kaasua. Nyt autosta tuli jotenkin paljon tasaisemmin kaasuun reagoiva ja osakaasuasennoilla vetää paljon virkeämmin 3000-4000 rpm välillä.

Summasummarum. En tiedä paranisko tuo sitten vielä uudelleen koodauksilla, mutta jos samalla menee autosta "lastu" niin ei sitten varmasti liiku tuonkaan vertaa. Tuo nyt kuitenkin on mielestäni hieman vakiota (136hp) pirteämpi nykyisellään.
Lopputulemana voi myös päätellä sen, ettei se mun aiempikaan MAF nyt ihan pilalla ole, joten pitää jättää varaosaksi talteen.

Esal
22-11-2011, 21:25
Summasummarum. En tiedä paranisko tuo sitten vielä uudelleen koodauksilla, mutta jos samalla menee autosta "lastu" niin ei sitten varmasti liiku tuonkaan vertaa.


Hommaa KWP2000+ ecu flasher ja ota ohjelma (osa siitä) talteen, ja ohjelmiston päivityksen jälkeen ajaa takaisin. No joo, noista on varoteltu, mutta omastani oon moneen kertaan pistänyt orkkista ja muutettua sisään, eikä vielä ole moottorinohjaus mennyt jumiin ;).

janne320d
22-11-2011, 22:22
Onko tästä nyt faktaa olemassa että pitääkö tuo oem bosch anturin vaihdonjälkeen ohjelmoida tuo uudestaan vai ei ja hävittääkä lastu softat?

ockelbo4500
23-11-2011, 12:32
Onko tästä nyt faktaa olemassa että pitääkö tuo oem bosch anturin vaihdonjälkeen ohjelmoida tuo uudestaan vai ei ja hävittääkä lastu softat?

Esim. Pierburgin sivuilla luki, että jos vaihtaa tuon BMW:hen tarkoitetun anturin nro. 722684090 niin koodaus tarvitaan mikäli ilmamassamittarin runkona on 0 928 400 314. Uudempiin runkoihin voi sitten anturin vaihtaa ilman koodausta ja pitäis mielestäni toimia. Sama tilanne ilmeisesti Boschin anturin kanssa.

Esal
23-11-2011, 12:58
Esim. Pierburgin sivuilla luki, että jos vaihtaa tuon BMW:hen tarkoitetun anturin nro. 722684090 niin koodaus tarvitaan mikäli ilmamassamittarin runkona on 0 928 400 314. Uudempiin runkoihin voi sitten anturin vaihtaa ilman koodausta ja pitäis mielestäni toimia. Sama tilanne ilmeisesti Boschin anturin kanssa.

M57 vanha runko on ovaaliputki, uusi runko on ovaaliputki, jossa keskellä n. 30mm putki ja anturin mittapää siinä keskellä.

Huomasikin että minulla on vielä myynnissä halpis-maf joka pitäisi olla uudempaa mallia (koodattava), mutta kuitenkin vanhalla rungolla ilman putkea? Eli onko nyt kuitenkin vähän muutakin eroa kuin runko?
Kyseinen maf savutti alakierroksilla aivan järjettömästi jos polkaisi, asfaltiin jäi musta raita nokea. myyjä totesi vialliseksi ja vaihdettiin, tätä uutta en ole kyllä kokeillut.

http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?p=2548592#post2548592

ockelbo4500
23-11-2011, 20:06
Testasin karkeasti nopeusmittarin mukaan vedon 80-120 ( nelosella kaasu pohjaan about 70km/h vauhdissa ja siitä sitten ajat sekkarilla) Sain ajaksi noin 7,3s ja toisella vedolla 90-120 aika tarkkaan 6s. Tekniikan maailmassa aikoinaan vakiolle 320d sedanille mitattu 90-120km/h nelosella 6,3 s. Nettiä kun vähän selailin niin näyttäs tuo auto liikkuvan aika lailla tuon tuon uudemman 150hv version kanssa yksiin. Eli kaitpa tuossa nyt lienee suunnilleen kaikki kotona.

tuttifrutti
27-11-2011, 17:16
Jäljitin tasakaasulla nykimisongelmia ja otin ilmamassamittarista johdon irti. Ei sytyttänyt vikavaloa ja kulkukin piristyi, tosin alavääntö on melko hukassa, mutta eipähän nyvi tasakaasulla n. 80 nopeudessa.

Kyseisen M47 koneisen 320d:n massamittarista löytyi numerosarja 0928400468, käykö tämän tilalle löwen tai pierburgin tarvike ilman koodausta. Ilmeisesti uudempi boschin tuote 0928400-527 tarvihtoo koodin päivitystä autolle?

Tekeekö noilla tarvikkeilla mitään, vai pitääkö maksaa kiltisti bosch-extra eurot paremman toimivuuden toivossa :D.

Dunky
27-11-2011, 19:25
Jos uusi MAF on eri osanumerolla niin pitää ohjelmoida DDE ymmärtämään uusi härpäke mutta olkaa varovaisia esim Progmanilla saa suht helposti DDE:n jumiiin :jep:

tuttifrutti
27-11-2011, 19:57
Jos uusi MAF on eri osanumerolla niin pitää ohjelmoida DDE ymmärtämään uusi härpäke mutta olkaa varovaisia esim Progmanilla saa suht helposti DDE:n jumiiin :jep:

Onko tuon maffin koodaus täysin merkkiliikkeen harjoittamaa salatiedettä, vai onnistuuko se harrastajan kaapelilla?

Spetke
27-11-2011, 22:00
Jos uusi MAF on eri osanumerolla niin pitää ohjelmoida DDE ymmärtämään uusi härpäke mutta olkaa varovaisia esim Progmanilla saa suht helposti DDE:n jumiiin :jep:

Onkohan tuolla mitään seksuaalista merkistystä enään nykypäivänä, että ohjelmoiko vanhalla
Progmanilla esim V32.0 versiolla, vaiko uusimmalla Istalla:think
Tokkopa tehdas on enään juurukaan noiden museoikäisten softiin paranuksia hionut.
Ja eipä tuossa Progmanilla ohjelmoidessa varmaan maammelaulut / sadetanssit auta, jupattiin menee DDE jos on mennäkseen, paha sitä on ennakkoon mistään nähdä :rolf:

Onion
07-03-2013, 02:22
Wanha topic mutta aiheeseen sopien.

e46 320D vm 00 lähtenyt huonosti käyntiin ja muutenkin temppuillut. Kun viimenään sai mahdollisuuden tyrkätä INPA:n perään niin löytyi "liian korkea ahtopaine" errori ja MAF:n antama arvo oli tähtitieteellinen.

nyt vaihdoin uuden anturin vanhaan koteloon ja tyhjäkäynnillä tasaisin väliajoin kierrokset tippuu 800rpm --> melkein sammuu ja takas 800rpm.

tasakaasulla ei pätki eikä muutenkaan temppuile.

anturin malli jonka varaosaliike löi käteen oli tämä:
http://www.ebay.ie/itm/Mass-Air-Flow-Sensor-Meter-MAF-Bmw-3-7-5-X5-1-Z4-X3-19705-/160938122811

liekkö sittenkään sopiva vai vaatiiko jonkun koodauksen?
nyt on vaan piuha irti ja näillä mennään kunnes selviää onko tuo edes oikea anturi.

Furor
17-09-2014, 15:06
Wanha topic mutta aiheeseen sopien.

e46 320D vm 00 lähtenyt huonosti käyntiin ja muutenkin temppuillut. Kun viimenään sai mahdollisuuden tyrkätä INPA:n perään niin löytyi "liian korkea ahtopaine" errori ja MAF:n antama arvo oli tähtitieteellinen.

nyt vaihdoin uuden anturin vanhaan koteloon ja tyhjäkäynnillä tasaisin väliajoin kierrokset tippuu 800rpm --> melkein sammuu ja takas 800rpm.

tasakaasulla ei pätki eikä muutenkaan temppuile.

anturin malli jonka varaosaliike löi käteen oli tämä:
http://www.ebay.ie/itm/Mass-Air-Flow-Sensor-Meter-MAF-Bmw-3-7-5-X5-1-Z4-X3-19705-/160938122811

liekkö sittenkään sopiva vai vaatiiko jonkun koodauksen?
nyt on vaan piuha irti ja näillä mennään kunnes selviää onko tuo edes oikea anturi.

Löytykö tähän ratkaisua että mikä oli? Pitikö koodata uudelleen?

EPDM
19-09-2019, 16:12
Löytykö tähän ratkaisua että mikä oli? Pitikö koodata uudelleen?

Tämä kiinnostaisi minuakin...