PDA

View Full Version : Ilokaasut


A.I
15-11-2011, 23:27
Elikä tuli ostettua ilokaasut kun "halvalla sain"


ajattelin että voisi kokeen vuoksi tunkea ne nykyiseen rassiin

Auto on E46 316i 1.8l koneella (115hv)

Asennus ei vaikuta vaikealta mutta mitenkä tuo seoksien hakeminen mahtaa mennä?

valmistajan kotisivuilla on arvot suuttimille (N2O ja bensa)
mutta kannattaako käydä vielä seokset tarkastuttamassa penkissä?

Kokeneemmat voi kertoa kuinka kauan "nappia" uskaltaa pitää pohjassa ilman että tarvitsee pelätä moottoririkkoa.

ja kuinka paljon vakio kone kestää tehon nostoa turvallisesti?

setissä on 35 50 75 100 ja 150hv suuttimet

mitään ohjainlaitetta tälle ei ole, eli tämä on ihan manuaalinen malli.

setti on yhdellä suuttimella ja suuttimessa yhdistyy bensa ja N2O kanava.

kiitos etukäteen neuvoista.

TFV
15-11-2011, 23:31
No mutta.

Rockford
15-11-2011, 23:35
Elikä tuli ostettua ilokaasut kun "halvalla sain"


ajattelin että voisi kokeen vuoksi tunkea ne nykyiseen rassiin

Auto on E46 316i 1.8l koneella (115hv)

Asennus ei vaikuta vaikealta mutta mitenkä tuo seoksien hakeminen mahtaa mennä.

valmistajan kotisivuilla on arvot suuttimille (N2O ja bensa)
mutta kannattaako käydä vielä seokset tarkastuttamassa penkissä?

Kokeneemmat voi kertoa kuinka kauan "nappia" uskaltaa pitää pohjassa ilman että tarvitsee pelätä moottori rikkoa.

ja kuinka paljon vakio kone kestää tehon nostoa turvallisesti?

setissä on 35 50 75 100 ja 150hv suuttimet

mitään ohjainlaitetta tälle ei ole eli tämä on ihan perus malli.

yhdellä suuttimella ja suuttimessa yhdistyy bensa ja N2O kanava.

kiitos etukäteen neuvoista.

Muutenhan tuossa ei ole mitään ihmeellistä, mutta pullon täyttämiseen tarvittava firma voi tuottaa haastetta.

Eli normi wet-kitti. Pääsääntöisesti vakio 6-sylinteriseen saa syöttää 75-100hp suuttimilla kakkua, 4-sylinteriseen hieman vähemmän. Lyö 50:nen setti vaikka alkuun ja kokeile varman päälle. Moottorin on oltava kunnoltaan erittäin hyvä ja ongelmia ei tule.
Soppaa syötetään muutamia sekunteja kerrallaan. Tuohan voidaan kytkeä siten, että kytkin tulee kaasupolkimeen ja virtakytkin muualle, tai vaihtoehtoisesti kaasulle oma painonappi.

Osta bensanpaineensäädin ja painemittari, niin pystyt tarkkailemaan mittarista, että ei mene laihalle. Bensaa pitää olla mukana seoksessa, muuten nakuttaa itsensä hengiltä.

...ensimmäisiä "tiedätkö että ei ole lailliset tieliikenteessä" - kommentteja odotellessa :rolleyes:

hartge e46
15-11-2011, 23:46
teeppä aiheesta jonkin sortin projektikertomus... uskon että muitakin kiinnostaa...

A.I
15-11-2011, 23:52
Kuulostaa aika rajulta tuo 50hv teholisä tuohon koneeseen, ottaen huomioon että lähtöteho on se 115hv, ja kone täysin vakio. nyt moottorihan rasittuu n. 150% alkuperäiseen verrattuna.


onko "muutomia sekuntteja" 3-5 sekunttia vakio 5-10 sekunttia?

kyselen siksi näin tarkkaan ja ehkä typeriänkin etten heti riko konetta.

tuossahan on se Y-haara toiseen tulee N2O ja toiseen Bensa. NX:n kotisivuilla on suutin taulukko jossa kerrotaan suuttimien koot kaasulle ja bensalle.
tällöinhän seos suhde on oikea?

varmaan kannattaa silti laajakaista lambda asentaa?

duuk
16-11-2011, 00:00
Sekunneista en osaa sen kummemmin sanoa. Mutta kuvittele tilannetta että painat kaasun pohjaan.. Kauanko sitä yleisesti ottaen siellä pidät?? Koska kaasupohjassahan tuota käytetään...

Rockford
16-11-2011, 00:00
Kuulostaa aika rajulta tuo 50hv teholisä tuohon koneeseen, ottaen huomioon että lähtöteho on se 115hv, ja kone täysin vakio. nyt moottorihan rasittuu n. 150% alkuperäiseen verrattuna.


onko "muutomia sekuntteja" 3-5 sekunttia vakio 5-10 sekunttia?

kyselen siksi näin tarkkaan ja ehkä typeriänkin etten heti riko konetta.

tuossahan on se Y-haara toiseen tulee N2O ja toiseen Bensa. NX:n kotisivuilla on suutin taulukko jossa kerrotaan suuttimien koot kaasulle ja bensalle.
tällöinhän seos suhde on oikea?

varmaan kannattaa silti laajakaista lambda asentaa?

Ei se 50hv vielä ihmeellinen ole. Pitää muistaa, että tehonlisäys on muutamia sekunteja. Siksihän kaasut laitetaan, että saa tehoa kaksinkertaisesti helposti, luotettavasti, ja/mutta lyhyeksi aikaa. Jenkkikaseistakin revitään useita satoja kaasuilla.
Voithan toki laittaa pienimmät suuttimet alkuun - kokeilemalla nämä selviää.

Seosmittari on asiallinen, mutta myös se painemittari.

Sekunneista en osaa sen kummemmin sanoa. Mutta kuvittele tilannetta että painat kaasun pohjaan.. Kauanko sitä yleisesti ottaen siellä pidät?? Koska kaasupohjassahan tuota käytetään...

Nimenomaan. Lappu lattiaan ja sitten kaasut, joko kaasupolkimen yhteydessä olevalla mikrokytkimellä tai suoraan napista sormin. Muutamia sekunteja, tarkemmin en osaa sanoa, kukapa noita laskee :D

A.I
16-11-2011, 00:05
Sekunneista en osaa sen kummemmin sanoa. Mutta kuvittele tilannetta että painat kaasun pohjaan.. Kauanko sitä yleisesti ottaen siellä pidät?? Koska kaasupohjassahan tuota käytetään...

mietippä itse kuinka kauan olet talla pohjassa jos haluat kiidyttää esim 0-200kmh... kyllä sillä vitosella saa varmaan hetken jos toisenkin seisoa kaasun päällä... siinä ehtii varmaan räjähtämään kone useampaakin kertaan...

---------------

ilmeisesti lämpö tuon koneen tappaa jos nappia painaa liian kauan..
varmaan joku 3s on turvallinen aika.

ja kuten rockford tuon totesi niin hetkellinen tehonlisähän tuo vain on.

tosin eipä tässäkään mitään järkeä ole jos vakiona on se 115hv ja hetkellisesti löytyy se 165hv.. taitaa mennä komeesti jopa 323 ohi..
joten samalla rahalla saisi kyllä varmaan tuon 323 tai 325 mallin jo...
mutta leikitään nyt... keväällähän nuo vasta autoon menevät, ja talven koitan opiskella noita.

duuk
16-11-2011, 00:08
mietippä itse kuinka kauan olet talla pohjassa jos haluat kiidyttää esim 0-200kmh... kyllä sillä vitosella saa varmaan hetken jos toisenkin seisoa kaasun päällä... siinä ehtii varmaan räjähtämään kone useampaakin kertaan...

---------------

ilmeisesti lämpö tuon koneen tappaa jos nappia painaa liian kauan..
varmaan joku 3s on turvallinen aika.

ja kuten rockford tuon totesi niin hetkellinen tehonlisähän tuo vain on.

tosin eipä tässäkään mitään järkeä ole jos vakiona on se 115hv ja hetkellisesti löytyy se 165hv.. taitaa mennä komeesti jopa 323 ohi..
joten samalla rahalla saisi kyllä varmaan tuon 323 tai 325 mallin jo...
mutta leikitään nyt... keväällähän nuo vasta autoon menevät, ja talven koitan opiskella noita.

Ai sä pidät kaasun pohjaan juntattuna vaihteiden vaihdonki ajan.. :think

petrolhead
16-11-2011, 00:08
kyselen siksi näin tarkkaan ja ehkä typeriänkin etten heti riko konetta.

Ei oo onneksi kallis kone jolle antaa NOSsilla viimeisen voitelun :D.

Teeppä vaikka joku kuvin varustettu rojektitopikki aiheesta. Toki videotakin kattelis mieluusti kun tolla ajellaan suljetulla alueella.

Rockford
16-11-2011, 00:10
mietippä itse kuinka kauan olet talla pohjassa jos haluat kiidyttää esim 0-200kmh... kyllä sillä vitosella saa varmaan hetken jos toisenkin seisoa kaasun päällä... siinä ehtii varmaan räjähtämään kone useampaakin kertaan...

---------------

ilmeisesti lämpö tuon koneen tappaa jos nappia painaa liian kauan..
varmaan joku 3s on turvallinen aika.

ja kuten rockford tuon totesi niin hetkellinen tehonlisähän tuo vain on.

tosin eipä tässäkään mitään järkeä ole jos vakiona on se 115hv ja hetkellisesti löytyy se 165hv.. taitaa mennä komeesti jopa 323 ohi..
joten samalla rahalla saisi kyllä varmaan tuon 323 tai 325 mallin jo...
mutta leikitään nyt... keväällähän nuo vasta autoon menevät, ja talven koitan opiskella noita.

...jos et tarvitse, niin voit myydä minulle tai vaihtaa johonkin jännään :D

Harmittanut, kun yhden NOS:sin setin nakkasin ex-MX-6:seeni ja jätin mukaan seuraavalle omistajalle. Tuossa E30:ssä on toki vielä kiinni yksi NX:n satsi, mutta halvalla jos saa, niin voisin ostaa yhden ylimääräisenkin ja laittaa johonkin :D

wta
16-11-2011, 08:51
Ai sä pidät kaasun pohjaan juntattuna vaihteiden vaihdonki ajan.. :think

En tiedä topicin aloittajasta mutta muistan nähneeni jonkun auto-ohjelman missä puhuttiin näistä autojen suoritusarvoista tms. ja mm. kiihdytyksestä kerrottiin, että kaasu pidetään koko ajan pohjassa, myös vaihteita vaihdettaessa. Tuota on nyt joskus tullut kokeiltua ja toimii. Tuskin tuola nyt kuuhun mennään mutta äkkiseltään en keksi miksi näin ei voisi tehdä.

A.I
16-11-2011, 09:58
En tiedä topicin aloittajasta mutta muistan nähneeni jonkun auto-ohjelman missä puhuttiin näistä autojen suoritusarvoista tms. ja mm. kiihdytyksestä kerrottiin, että kaasu pidetään koko ajan pohjassa, myös vaihteita vaihdettaessa. Tuota on nyt joskus tullut kokeiltua ja toimii. Tuskin tuola nyt kuuhun mennään mutta äkkiseltään en keksi miksi näin ei voisi tehdä.


kyllä musta tuntuu että tuolla tavalla kyllä joku antautuu tavallisessa siviiliautossa, veikkaan että laatikko & kytkin ottavat ekana itteensä :D



--------



Prokkis osio tulee, jahka se kevät vaan tulee. hieman vain pelottaa lähteä tuohon leikkiin, saattaa tulla äkkiä kalliit 3-sekunttia :D

yksi vaihtoehto olisi tietty ostaa joku 50euron ritsa, ja harjoitella moottorin räyjäyttelyä niillä.. -eipähän tulisi kalliiksi...

Rale
16-11-2011, 10:56
Kannattaa laittaa jotain tämän suuntaista, ohjaamaan NOS:ia
http://www.holley.com/15834NOS.asp

426Hemi
16-11-2011, 12:36
Kaasuja käyttäessä männänrenkaiden katkosvälys täytyy moottorista riippuen kasvattaa suunnilleen tuplaan alkuperäisestä. Muuten voi käydä hassusti.

Perlenbacher
16-11-2011, 14:03
Mielenkiintoista. Perusteita tuolle? Entä alulohkosissa?

A.I
16-11-2011, 14:42
Mielenkiintoista. Perusteita tuolle? Entä alulohkosissa?


Asiasta tietämättä veikkaan että lämpöleikkaamisen riski pienenee huomattavasti kun on suuremmat välykset..

Perlenbacher
16-11-2011, 14:53
300tkm ajettu kone hoitanee saman asian =)

426Hemi
16-11-2011, 17:03
Asiasta tietämättä veikkaan että lämpöleikkaamisen riski pienenee huomattavasti kun on suuremmat välykset..

Juurikin näin. Esim googlella kannattaa etsiä tietoa moottoreista jotka on tehty ilokaasukäyttöön. Saattaa se toimia ilmankin suurempaa välystä, mutta jokainen ymmärtää sen lämpölaajenemisen määrän sielä hetkellisesti kun kaasuilla aletaan menemään.

Esim. eri männänrengasvalmistajat antavat jo ohjeissaan kaavan tarkkaan välyksen laskemiseen vapari, ahdin, Ilokaasu yms käytössä. Meillä tehdyissä koneissa ollaan aina toimittu ohjeissa olevien tietojen+välyksen laskemiseen tarkoitettujen kaavojen mukaan, ja ongelmia ei ole ollut minkääntyyppisissä moottoreissa.

Tuo sanomani "tuplavälys" tuli juurikin siitä, että usean eri rengasvalmistajan ohjeissa mitä itse olen moottoreihin laittanut, on ilokaasukäyttöön ohjeiden mukaan laskettu välys noin tuplat ahtamattomaan vapariin nähden. Lopulliseen välykseen tietty vaikuttaa kaikki porauksen halkaisijasta lähtien jne.

Jos budjettikaasuja on asentamassa, vähin mitä kannattaa tehdä on hoonata+rengastaa alakerta jonkun kunnon valmistajan renkailla ja noudattaa ohjeita välyksestä kaasukäytössä. Muuten sen moottorin saa hajalle helpommilla+halvemmillakin konsteilla.

http://www.aa1car.com/library/ring_end_gap.htm

A.I
16-11-2011, 20:23
niinkuin moni monessa topicissa täälläkin toteaa että virittäminen on kallista, ja samalla rahalla saa jo tehokkaamman mallin, niin luulenpa että esim. 50hv hetkellisellä tehonlisällä ei päihitetä edes 323:ea, joten pistän kaasut kiertoon eli myyntiin, ja rahoilla ostan vanteet & kaljaa :D

Thuppu
16-11-2011, 21:11
niinkuin moni monessa topicissa täälläkin toteaa että virittäminen on kallista, ja samalla rahalla saa jo tehokkaamman mallin, niin luulenpa että esim. 50hv hetkellisellä tehonlisällä ei päihitetä edes 323:ea, joten pistän kaasut kiertoon eli myyntiin, ja rahoilla ostan vanteet & kaljaa :DNo tuohan on tylsää, noin just tekee kaikki. :D Ei muuta kuin kaasut kiinni, dynotus ennen ja jälkeen ja tänne infoa. Mua ainakin kiinnostaa.

A.I
17-11-2011, 00:36
No tuohan on tylsää, noin just tekee kaikki. :D Ei muuta kuin kaasut kiinni, dynotus ennen ja jälkeen ja tänne infoa. Mua ainakin kiinnostaa.


Osta sää ne pois, mulla on tällähetkellä opiskelut sillä mallilla että ei lompakko kestä uutta moottoria ostaa...

toisaalta voisihan sitä jonku 50e ritsan ostaa missä olisi leimaa jäljellä ja kaasutella sillä ;)

taas toisaalta eihän sitä koskaan tiedä mitä keväällä taas tekee mieli tehdä ja jos ne vielä silloin mulla on niin kyllä ne johonki joutuvat kiinni.. :D :D

Mik@
17-11-2011, 13:52
Tuli kaasuista tämä High octane leffa mieleen: http://www.youtube.com/watch?v=DGX72jKMrWE :D

Thuppu
17-11-2011, 14:20
Osta sää ne pois, mulla on tällähetkellä opiskelut sillä mallilla että ei lompakko kestä uutta moottoria ostaa...

toisaalta voisihan sitä jonku 50e ritsan ostaa missä olisi leimaa jäljellä ja kaasutella sillä ;)

taas toisaalta eihän sitä koskaan tiedä mitä keväällä taas tekee mieli tehdä ja jos ne vielä silloin mulla on niin kyllä ne johonki joutuvat kiinni.. :D :D

Tuskin täälläpäin missään saa pulloa täytettyä..?

No, etkö sä tuossa edellä maininnu et ostat kaljaa ja vanteet... jätät ne ostamatta niin pystyy tän tieteellisen kokeen toteuttamaan. :D Ite lähtisin kyllä tunnustelemaan pienimmillä suuttimilla ja tarvittaessa suurentais sit jos ei tapahtunut mitään.

WSE1
18-11-2011, 22:09
Tuskin täälläpäin missään saa pulloa täytettyä..?


Toista se on ollut 80 luvulla kun jokapaikasta on saanut pullon täyteen. Lysti loppui valitettavasti -86.
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=95278&postdays=0&postorder=asc&start=0

mrrk
18-11-2011, 22:34
Kyllähän pullon on saanut aina täytettyä..

Pyörässä +200 takapallolta ja kaasuilla 75 lisää. Renkaalle ja muutamassa eri dynossa mitattu

Kai tuommoinen matalaviritteinen tuplat kestää? Ei esim. 50 hp paikkoja riko, suhteessa aika mieto

Voi tietysti olla että muutamia muuttujia on mukana.

Putkisto vaikuttaa aika paljon.

Jännä homma että ne ketä tietää, ei paljon kommentoi nykyään