PDA

View Full Version : TDS käynnistyy huonosti lämpimänä


NewereverBMW
18-10-2011, 08:32
Tätä on ennenkin kyselty, mutta kysellään vielä.

Eli mitkä ovat mahdollisia vikoja, kun auto lähtee kylmänä hyvin käyntiin, mutta lämpimänä joutuu starttaamaan aika pitkään. Tästä ketjun venymisestä on ollut jotain puhetta, mutta selittääkää joku miten se voi tuohon vaikuttaa? Vikakoodeissa ei sitte ole mitään.

peto2
18-10-2011, 08:42
Tätä on ennenkin kyselty, mutta kysellään vielä.

Eli mitkä ovat mahdollisia vikoja, kun auto lähtee kylmänä hyvin käyntiin, mutta lämpimänä joutuu starttaamaan aika pitkään. Tästä ketjun venymisestä on ollut jotain puhetta, mutta selittääkää joku miten se voi tuohon vaikuttaa? Vikakoodeissa ei sitte ole mitään.

pumpun ajotus muuttuu myöhäisemmäksi ketjun venyessä ja dieselit tuppaa olemaan tarkkoja ajoituksesta erityisesti käynnistyksessä.. Samaten tds:n sähköinen ajoituksensäätö alkaa toimia vasta kun auto käynnistyy..

NewereverBMW
18-10-2011, 09:24
Tuli vielä mieleen, että voiko ns. hammer mod aiheuttaa huonon käynnistymisen? Ilmeisesti omaan on tehty kyseinen operaatio, koska ajotietokone näyttää kulutuksen 2-3litraa alakanttiin. Tämän tiedon sain jostain palstalta. Tässähän juuri pumpun ajoitusta muutetaan kantta siirtämällä?

Behemoth
18-10-2011, 09:39
Tuli vielä mieleen, että voiko ns. hammer mod aiheuttaa huonon käynnistymisen? Ilmeisesti omaan on tehty kyseinen operaatio, koska ajotietokone näyttää kulutuksen 2-3litraa alakanttiin. Tämän tiedon sain jostain palstalta. Tässähän juuri pumpun ajoitusta muutetaan kantta siirtämällä?

Mulla sama laulu E39 TDS:n kanssa. Tehty: pumppuhuolto (850€), suuttimet, startti, akku ja hehkut edellisen omistajan toimesta. Käytän seuraavaksi ajoituksen säädöllä ja kerron tänne miten kävi.

kalevik
18-10-2011, 10:56
Tuli vielä mieleen, että voiko ns. hammer mod aiheuttaa huonon käynnistymisen? Ilmeisesti omaan on tehty kyseinen operaatio, koska ajotietokone näyttää kulutuksen 2-3litraa alakanttiin. Tämän tiedon sain jostain palstalta. Tässähän juuri pumpun ajoitusta muutetaan kantta siirtämällä?

Itse asiassa hammermodilla muutetaan perussyöttöä, ei ajoitusta.

Kun pumppu syöttää enemmän kuin sen pitäisi, DDE vähentää syöttämäärää. Tämä näkyy kulutusmittarissa 'pienempänä' kulutuksena.

Behemoth
18-10-2011, 14:16
Kävin Diesel Turusella E39:n kans. Syötöt oli alhaalla ja ilmeisesti tällä hammer modilla taottiin isommalle. Ajoituksen muuttamiseen ei alettu, koska ei välttämättä poista vaivaa ja kuitenkin käytettävä imusarjaa pois sun muuta = maksaa. Yks mahollinen tekijä on pumpun sisällä oleva polttoaineen lämpötila-anturi, joka ollessaan viallinen antaa väärää tietoa. Suurin epäily oli kuitenkin, että pumpussa on väljää ja siksi ei starttaa, koska kuitit vain tiivistämisestä löytyy. Ei tainnut syöttöjen lisääminen tehdä juuri mitään ainakaan ensituntumalla.

edit: kuitenkin ihmetyttää, koska kaveri sanoi, että testeri antoi ennakosta vikakoodin. Silti sitä vähäteltiin, että tuskin on sen, koska heti kaasua painamalla ok tuo ennako.

Vaivana siis sahaaminen lämpöisenä (tosin ei merkittävän pitkään, max 2 sekuntia). Kylmänä vaatii 2 hehkutusta ja lähtee välittömästi tulille. Jos vain yks hehkutus = kunnon rytkeellä käyntiin ja savutusta.

joni_wt
18-10-2011, 17:05
Vaivana siis sahaaminen lämpöisenä (tosin ei merkittävän pitkään, max 2 sekuntia). Kylmänä vaatii 2 hehkutusta ja lähtee välittömästi tulille. Jos vain yks hehkutus = kunnon rytkeellä käyntiin ja savutusta.

Uuet hehkut ja pikkusen ajotusta aikasemmalle niin johan pitäs rokata. :think

Tietty ne hehkut kannattaa testata ensin varmuuen vuoksi.

Ite oon kääntäny ennakkoa TDS:stä ilman imusarjan irrotustakin, vaatii vaan justii sopivat työkalut. Mutta onnistuu kyllä.

Behemoth
18-10-2011, 20:56
Uuet hehkut ja pikkusen ajotusta aikasemmalle niin johan pitäs rokata. :think

Tietty ne hehkut kannattaa testata ensin varmuuen vuoksi.

Ite oon kääntäny ennakkoa TDS:stä ilman imusarjan irrotustakin, vaatii vaan justii sopivat työkalut. Mutta onnistuu kyllä.

Hehkut on vaihdettu. Ei luulis pumpun olevan täysin kaput @ 362 tkm. Koittavat ilmeisesti nyhtää tuhkatkin munista nuissa huoltopaikoissa. Syötön lisäyksellä ei vaikutusta. Jäljellä enää tuo ajotuksen muuttaminen...ei vain itellä tietotaitoa, että miten tehdään. :neutral:

gogo
18-10-2011, 21:50
http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=134965 tuolta vähän infoa miten sitä ajoitusta säädetään.

Behemoth
18-10-2011, 23:52
http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=134965 tuolta vähän infoa miten sitä ajoitusta säädetään.

Ei taida tarvita syöttöputkia irroitella sun muita, kuten diesel turusella tänään uhkailtiin. 3 mutteria auki ja kääntö.

gogo
19-10-2011, 00:10
Juuri niin, jos haluu huipun niin kannattaa käyttää heittokelloa apuna.
Jos ei rupea pumppu liikkumaan tai säätövara ei riitä niin sitten voi aukoa noita suutinputkia, itse en ole aukonut noita ja hyvin on saanut säädettyä.

MarQu
19-10-2011, 09:12
No joo pistänpä vähän omia kokemuksia tuosta hammermodista.

Eli imusarja oli irti koska ei ollut tarpeeksi pientä t30 torxia pakissa. Säädin tuota kantta vähän taaksepäin ehkä noin 2-3mm sen verta että näki selvästi että siirty. Lopputulos oli todella huono tyhjäkäynti mutta kierroksia ottaa kaasusta aika ilosesti(sen mitä uskalsi kokeilla) sammutin heti ja totesin vesisateessa ettei enää säädetä
.
Jätin työn tälle päivälle kun saan paremman torxi avaimen millä voi säätää ilman imusarjan irroitusta. vikana todella puutunut ajotuntuma ja huono käynnistyminen lämpösenä.

Laitan lisäinfoa tänne kun sitä tulee. Onko joku tehnyt valmista ns plug&play systeemiä tuosta potikka&vastus hässäkästä. Semmosen sais ny myytyä mulle.

gogo
19-10-2011, 11:05
Tuo hammermod kannattaa tehdä autokäynnissä ja kaveri kuskinpaikalla valmiina sammuttamaan jos ryntää.

Ite olen tehnyt tuon homman niin että auto kylmänä koputellaan varovasti kantta tulipeltiin päin ja välillä nostellaan kierroksia n.2000 ja silloin kun alkaa röpöttämään tai kantamaan liian pitkään n.1000rpm, koputellaan sen verran takaisin päin että edellä mainittuja oireita ei ole.
Jos määränsäädin hyvässä kunnossa niin röpötystä ei tule pakosti ja silloin merkkinä tuo kierrosten kantaminen.

Aika hyvin saa myös säädettyä jos on ilmastointi, laittaa ilmastoinnin päälle ja säätelee pumppua suuntaan ja toiseen, tyhjäkäynnin pitäisi olla normaali kun pumppu suht oikealla kohdalla.

Tällä tavalla pumppua ei saada säädetty täydelliseksi ja jos tuon säädön tekee lämpimänä niin auto saattaa jäädä käymään epätasaiseksi kylmänä.

peto2
19-10-2011, 11:56
No joo pistänpä vähän omia kokemuksia tuosta hammermodista.

Eli imusarja oli irti koska ei ollut tarpeeksi pientä t30 torxia pakissa. Säädin tuota kantta vähän taaksepäin ehkä noin 2-3mm sen verta että näki selvästi että siirty. Lopputulos oli todella huono tyhjäkäynti mutta kierroksia ottaa kaasusta aika ilosesti(sen mitä uskalsi kokeilla) sammutin heti ja totesin vesisateessa ettei enää säädetä
.
Jätin työn tälle päivälle kun saan paremman torxi avaimen millä voi säätää ilman imusarjan irroitusta. vikana todella puutunut ajotuntuma ja huono käynnistyminen lämpösenä.

Laitan lisäinfoa tänne kun sitä tulee. Onko joku tehnyt valmista ns plug&play systeemiä tuosta potikka&vastus hässäkästä. Semmosen sais ny myytyä mulle.

olisko mahdollista että tekisit kuvallisen ohjeen tuosta hammermodista? Mulla on luultavammin perussyöttö liian pienellä kun kulutusviisari näyttää n. 3l liikaa ja automaatti vaihtaa aivan liian herkästi pienempää.
Ei vaan ole mitään aavistusta mitä kantta pitää liikutella ja mitä pultteja löysätä.
:offtopic:

MarQu
19-10-2011, 12:41
olisko mahdollista että tekisit kuvallisen ohjeen tuosta hammermodista? Mulla on luultavammin perussyöttö liian pienellä kun kulutusviisari näyttää n. 3l liikaa ja automaatti vaihtaa aivan liian herkästi pienempää.
Ei vaan ole mitään aavistusta mitä kantta pitää liikutella ja mitä pultteja löysätä.
:offtopic:

Eli tuossa on. Ihan satavarma en noista pulteista ollu (ei muista enää) mutta päivitän illalla mikäli oli väärät pultit.

Mulla oli tuo oranssi pultti vaihdettu jo t30 kantaseen mutta tuohon saa iskettyä pienen hylsyn kyllä kiinni. Tuo on joku boschin erikoispultti mihin on oma hylsynsä.

noita pultteja sen verta auki että ei vuoda diisseli ja sitten PIENI napautus sinisen nuolen suuntaan eli tulipeltiin päin. Siinä riittää ihan pieni liike, mulla tuli se 2-3 mm missä oli 2.5mm liikaa ehkä.

joni_wt
19-10-2011, 13:24
Eräs diesel spesialisti sanoi, että tds on silloin parhaassa säädössä, kun kaasun laskiessa kierrokset jää HETKEKSI reilu 1000 ja siitä laskee rauhallisesti normaaliin.

gogo
19-10-2011, 14:27
Eräs diesel spesialisti sanoi, että tds on silloin parhaassa säädössä, kun kaasun laskiessa kierrokset jää HETKEKSI reilu 1000 ja siitä laskee rauhallisesti normaaliin.
Juuri noin ja koneen pitää käydä tasaisesti, kierrokset ei saa laskea röpöttävästi.

Tuossa kuvasta katsottuna oikealla kannen ala pultti on väärä pitää aukaista tuo viereinen.

AnttiR
19-10-2011, 14:59
Ei ihan ehkä itse tähän aiheeseen, mutta huomasin että TDS:ssä lisääntyy öljy ja on mennyt vielä aika ohueksi. Vuotaako joku suutin?
Ja ajoittain tekee käynnistyksessä sellaista että ei lähde heti ilmeisesti käymään kaikilla, mutta sitä kestää ehkä max 2 sekuntia ja sen jälkeen käynti tasoittuu normaaliksi.

MarQu
19-10-2011, 15:18
Tuossa kuvasta katsottuna oikealla kannen ala pultti on väärä pitää aukaista tuo viereinen.

Hmm voi tosiaan olla. Ei muistanu vaan vaikka eilen ruuvas auki ko pultin. Päivitän kuvan.....

joni_wt
19-10-2011, 16:07
Ei ihan ehkä itse tähän aiheeseen, mutta huomasin että TDS:ssä lisääntyy öljy ja on mennyt vielä aika ohueksi. Vuotaako joku suutin?
Ja ajoittain tekee käynnistyksessä sellaista että ei lähde heti ilmeisesti käymään kaikilla, mutta sitä kestää ehkä max 2 sekuntia ja sen jälkeen käynti tasoittuu normaaliksi.

Pumpun akselin stefa vuotaa jakopäähän, oma TDS teki saman. Pumppu irti ja tiivisteet vaihtoon, kannattaa vaihtaa/vaihdattaa kaikki kerralla.

AnttiR
19-10-2011, 16:37
Pumpun akselin stefa vuotaa jakopäähän, oma TDS teki saman. Pumppu irti ja tiivisteet vaihtoon, kannattaa vaihtaa/vaihdattaa kaikki kerralla. Kiitos! Saako tuohon pumppuun suoraan jostain tiivistesarjan?

joni_wt
19-10-2011, 16:42
Kiitos! Saako tuohon pumppuun suoraan jostain tiivistesarjan?

Boschilta saa ainakin tiivistesarjan, hinta ei muistaakseni päätä huimannut. Sitä en myös muista, että tuliko stefa kys. sarjassa mukana, vai pitikö se hommata erikseen.. :think


Jos alat tiivistämään itse niin muista puhtaus siinä hommassa! Ehdottoman tärkeää että työkalut ja työtaso on puhdas ja kädet tietenkin myös..

Behemoth
19-10-2011, 18:23
Jos antaa ajoituksesta vikakoodin niin luulisi siinä olevan jotakin mätää?!? Näin näytti testeri dieselkorjaamolla. Kuitenkin epäilivät, että ajoituksen muuttaminen tekisi yhtään mitään. :think

joni_wt
19-10-2011, 18:30
Jos antaa ajoituksesta vikakoodin niin luulisi siinä olevan jotakin mätää?!? Näin näytti testeri dieselkorjaamolla. Kuitenkin epäilivät, että ajoituksen muuttaminen tekisi yhtään mitään. :think

On kyllä ihme diagnoosi, kun tuo ajoituksen muuttuminen on kuitenkin ehdottomasti se yleisin syy tuohon. :D Ja halvimmasta päästä tai jopa halvin toimenpide. :think

gogo
19-10-2011, 21:12
Jos antaa ajoituksesta vikakoodin niin luulisi siinä olevan jotakin mätää?!? Näin näytti testeri dieselkorjaamolla. Kuitenkin epäilivät, että ajoituksen muuttaminen tekisi yhtään mitään. :think
Onko 4. suutin kunnossa? Se mistä lähtee piuha?
Suuttimessa oleva anturi vaikuttaa pumpun ennakon säätöön.

Behemoth
19-10-2011, 22:55
Onko 4. suutin kunnossa? Se mistä lähtee piuha?
Suuttimessa oleva anturi vaikuttaa pumpun ennakon säätöön.

Antasko tuo 4.suutin jotenkin vuotavana vikakoodia...ajoitukselle testeri anto vikakoodin, ei erikseen 4.suuttimelle? Hammer modaus dieselpajalla toissa päivänä ja meni vain huonompaan suuntaan. Nyt rytkyttää jonkin aikaa myös lämpimänä starttauksen jälkeen.

Löytyy kuitti ja oikein tarrallinen merkintä huoltokirjassa, että "pumpun kunnostus" tehty Mikkelissä Lailavuon dieselillä 850€. Oulussa Turusella epäiltiin, että vaihdettu vain tiivisteet, koska ei tuon kalliimpi kuitti...tiedä sitten. Kuitenkin seuraavaksi tuo pumpun kääntely ja sitte katsotaan 4.suutin. Mainittiin tuosta ajoituksesta, että pielessä startissa, mutta kaasua poljettaessa menee heti kohilleen...mitähän tuo sitten meinaa.:think

edit: ja ei vaikutusta oli sitten tankki tyhjä tai täysi...eli siirtopumpun pitäs rokata.
edit 2: löytyipä kuitti itse Turusella tehdystä "pumpun vuotokorjauksesta"...tiivisteineen (2 kpl) töineen 127€...ja vähätellään 850€:n kuittia, että ei ole muuta kuin tiivisteet vaihdettu. :think
edit3: ja pitääpä vielä mainita, että tämä testerillä kattominen maksoi 75€..hammer modista ei otettu erikseen hintaa...yli puolet pumpun tiivistämisestä.

gogo
20-10-2011, 00:53
Pumpun asennon muuttaminen (ajoitus) vaikuttaa just tuohon starttaukseen eli "perus ennakko" ja sen 4. suuttimen anturin tietojen mukaan säätää ajoitusta käynnissä ollessa, eli vois olettaa että tuo 4. suuttimen anturi on kunnossa kerta ajossa on ajoitus ok.

Säädettiinkö syöttöä lisää vai vähemmän?

edit: Miten todettu että ajossa toimii ajoitus? Tuon vikakoodin mahdollisia aiheuttajia voisi olla tuo 4. suuttimen anturi (itellä teki juuri tuo sen) tai pumpussa on ennakkoa säätävä solenoidi.
http://static.bmwfans.info/images/epc/MjA3M19w.png
kuvassa nr.8 taitas olla
edit2: oisko sitää vikakoodia "virallisena" ja numero mukana.

Behemoth
20-10-2011, 10:10
Pumpun asennon muuttaminen (ajoitus) vaikuttaa just tuohon starttaukseen eli "perus ennakko" ja sen 4. suuttimen anturin tietojen mukaan säätää ajoitusta käynnissä ollessa, eli vois olettaa että tuo 4. suuttimen anturi on kunnossa kerta ajossa on ajoitus ok.

Säädettiinkö syöttöä lisää vai vähemmän?

edit: Miten todettu että ajossa toimii ajoitus? Tuon vikakoodin mahdollisia aiheuttajia voisi olla tuo 4. suuttimen anturi (itellä teki juuri tuo sen) tai pumpussa on ennakkoa säätävä solenoidi.
http://static.bmwfans.info/images/epc/MjA3M19w.png
kuvassa nr.8 taitas olla
edit2: oisko sitää vikakoodia "virallisena" ja numero mukana.

Vikakoodia en tajunnut ottaa talteen. Syöttöä pistettiin lisää, oli pienellä. Nyt sitten käynnistys meni huonompaan suuntaan, jos ei anna kenkää heti startin jälkeen. Kääntelen tai kääntelytän tuon pumpun seuraavaksi ja raportoin tänne, että joku muukin sais näihin vaivoihin apua.

Vielä jos joku tietäs kommentoida tuohon pumpun kunnostuksen hintaan. Mitähän hiluja vaihdeltu, jos hintalappu 850€? Ei kait ny pelkkä tiivistäminen noin paljoa maksa.

MarQu
20-10-2011, 10:27
No niin. Eilen säädin perussyötön hammermodilla.
Kaveri oli ohjaamossa käynnistämässä ja valvomassa ettei auto ryntää. Mutta ei se rynnännyt vaikka säätö välillä lipsahti aika isolle. Tosin autto se siinä ettei ite tarvinnu juosta siellä käynnistämässä autoa kokoajan. Vähän joutu hinkkaamaan edes takas mutta sitten se oikea asento löyty.

Lopputulos:
-Parempi käynti
-Vastaa kaasuun paremmin
-Kulkee paremmin

Eli kaikinpuolin hyvä säätö. nyt tyhjäkäyntikin putoaa ensin 1000rpm ja siitä sitten vähän hitaammin sinne 700 tienoille.

Vielä pitää käydä harrastajatoverin luona säätämässä pumpun ajotus. nyt taitaa olla vähän myöhässä kun starttauttaa lämpösenä pitkään.

Mulla makso pumpun tiivisteiden vaihto, laakerointi, työt ja testi penkissä säätö(siis pelkän pumpun) = n850e

gogo
20-10-2011, 11:42
Vikakoodia en tajunnut ottaa talteen. Syöttöä pistettiin lisää, oli pienellä. Nyt sitten käynnistys meni huonompaan suuntaan, jos ei anna kenkää heti startin jälkeen. Kääntelen tai kääntelytän tuon pumpun seuraavaksi ja raportoin tänne, että joku muukin sais näihin vaivoihin apua.

Vielä jos joku tietäs kommentoida tuohon pumpun kunnostuksen hintaan. Mitähän hiluja vaihdeltu, jos hintalappu 850€? Ei kait ny pelkkä tiivistäminen noin paljoa maksa.

Varmaan meni jo liikaa syöttöä tai määränsäädin on niin kulunut juuri siitä kohtaa missä nyt on.
edit: vähän paha arvioida mitä tuo huolto on sisältäny kun jotkut myy toimivia pumppuja tuohon hintaan.

Behemoth
20-10-2011, 14:58
Pitää ny vielä kommentoida. Soittelin eräälle Oulun Veholla aikoinaan olleelle kaverille ja meinas, että tarvii erikoistyökaluja tuo pumpun ajoituksen säätäminen. Lisäksi syöttöputkia pitää löysätä, että saa käännettyä. Alkaa olemaan ainut mahdollisuus, että kääntelen ite tuota pumppua. Turuselle en lähde kynittäväksi. Kysymys kuuluukin, että miten tuo ajoituksen muuttaminen nyt oikeen kotikonstein tapahtuu?

Tuossa yhdessä threadissä mainitut 3 mutteria auki ja sitten käännetään pumppua keulasta päin katsottuna konetta kohti (vastapäivään). Sitten kiristetään pari mutteria ja kokeillaan startata. Suihkuputkiin ei tarvi kajota? Kone käy sitten päin persettä, jos käänty liikaa.

edit: täytyy kyllä ihmetellä tätä eroa näissä jutuissa: Oulun Autotyöhön soitin ja sanoi mekaanikko, että parin tunnin homma, on tehty ennenkin....siispä sinne. Mutta muualla menee kuulemma puoli päivää tässä hommassa...ilmeisesti tollolta yritetään ottaa vaan rahat pois tietyissä huoltopaikoissa.

MarQu
20-10-2011, 15:30
edit: täytyy kyllä ihmetellä tätä eroa näissä jutuissa: Oulun Autotyöhön soitin ja sanoi mekaanikko, että parin tunnin homma, on tehty ennenkin....siispä sinne. Mutta muualla menee kuulemma puoli päivää tässä hommassa...ilmeisesti tollolta yritetään ottaa vaan rahat pois tietyissä huoltopaikoissa.

Juu jotain tälläs mietin itekki. Sillo kun vein diisselin huoltoon ja kysyin asiaa niin vastaus oli että ei voi säätää koska on sähkönen pumppu ja se pitää koneella säätää yms yms plapla tiipadaapaa.

Ok auto huoltoon. No jälkeenpäin kun kävin uudelleen samalla pajalla niin työnjohto lähteny kotio. Asiaa tiedusteltaessa eräs asentaja näytti miten perussyöttöä saa nostettua ns hammermodilla. Silloin tuli semmonen "apinaa on nyt koijattu" fiilis.

gogo
20-10-2011, 19:22
Hiettokellolla saa katottua sen ajoituksen se on se "erikois" työkalu suutinputkia ei ole pakko availla pumppu liikkuu muutenkin.

Tuossa yhdessä threadissä mainitut 3 mutteria auki ja sitten käännetään pumppua keulasta päin katsottuna konetta kohti (vastapäivään). Sitten kiristetään pari mutteria ja kokeillaan startata. Suihkuputkiin ei tarvi kajota? Kone käy sitten päin persettä, jos käänty liikaa.

Tuossahan tuo ohje on.

joni_wt
20-10-2011, 20:39
edit: täytyy kyllä ihmetellä tätä eroa näissä jutuissa: Oulun Autotyöhön soitin ja sanoi mekaanikko, että parin tunnin homma, on tehty ennenkin....siispä sinne. Mutta muualla menee kuulemma puoli päivää tässä hommassa...ilmeisesti tollolta yritetään ottaa vaan rahat pois tietyissä huoltopaikoissa.

Parin tunnin homma jos ottaa imusarjan pois ja heittokellon kanssa säätää. Jos laittaa korvakuulolla ilman imusarjan irrotusta niin öbaut puoli tuntia maks.

Mutta tokihan korjaamon täytyy säätää se kunnolla, ettei tartte asiakasta pompottaa ees taas jos ei tuukkaa ensin hyvä..

Hiettokellolla saa katottua sen ajoituksen se on se "erikois" työkalu suutinputkia ei ole pakko availla pumppu liikkuu muutenkin.


Eikös se mennyt jotensakin näin jos heittokellolla säätää:

-Heittokello pumpun persiiseen
-Katellaan yläkuolokohta, vauhtipyörältä löytyy kolo!
-Sitte pyöritetään konetta takaperin?? niin kauan, että heittokellon viisari pysähtyy
-Heittokello nollataan ja sitte pyöritetään konetta oikein päin takaisin yläkuolokohtaan
-Kellossa pitäs nyt olla oikea lukema..? Jos ei niin käännetään pumppua haluttuun suuntaan
-"Oikea" arvo, eli sopivasti ennakolla, tais olla ~0,95 tms..?

gogo
20-10-2011, 21:05
Noinhan se menee, oikeeta arvoa en muista :D

Jorkki89
20-10-2011, 21:21
itselläni on 525td e34 93` ja mullakin oli sitä ongelmaa että lämpimänä joutu starttaamaan niin kauan ettei meinannut kehata imhmisten ilmoilla käynnistää. sitten yhtäkkiä jostain syystä kiristin starttimoottorin solenoidiin tulevia johtoja ja laitoin kontaktispreitä ja auto alkoi käynnistyä todella nätisti myös lämpimänä. sen koomin ei ole starttaus vikoja ollut..
Myös suuttimien paluuletkut vuotivat ja myös se vaikutti käynnistys ongelmiin.

Behemoth
29-10-2011, 11:04
Nyt on ajoitus säädetty Oulun Autotyössä ja täytyy sanoa, että käynnistyy huomattavasti paremmin. Kylmänä ei vaadi kuin yhden hehkutuksen, sahaaminen ja rytkytykset katosi sekä itse auto vastaa kaasuun aivan eri tavalla. Vielä testaamatta tuo pahin vaihe, että auto seisonut ajon jälkeen sen puoli tuntia, mutta uskompa, että siinäkin käynnistyy nyt paremmin. Esimerkiksi sammutettaessa ja heti sen jälkeen uudelleen startatessa lähtee ihan välittömästi tulille. Aiemmin tuossakin tilanteessa piti startata paljon pitempään. Ei tosin tee sitä, että kaasua polkaistessa kierrokset jää tonniin ja sitten tippuu alaspäin tyhjäkäynnille...eli jotain vielä hienosäätöä vois olla. :think

edit: siis pumpun ajoitus oli pielessä, kuten vikakoodikin sen ilmoitti.

Behemoth
01-11-2011, 13:57
Nyt sitten ajeltu muutama päivä ajotuksen jälkeen ja auto toimii paljon paremmin. Starttaa miltei välittömästi myös puoli tuntia ajon jälkeen. Kylmänä lähtee myös ilman mitään rytkytyksiä. Voipa sanoa, että tuo kannattaa ensimmäiseksi tehdä, jos alkaa vieteri piteneen TDS:ssä. :jep:

|jaakko|
22-12-2011, 19:49
Jatketaan tätä topiccia;

Itellä kanssa lämpösenä sahaa pari sekuntia ennenkö starttaa.
4. suutin vuotaa aika reippaasti, sen huomasin.

Kokeilellaan tiivisteen vaihdolla.. Löyty KL-varaosilta hyllystä.

Speedboys
25-12-2011, 22:32
E39 tds-96. Auttaako hammermode myös siihen kun kuumana esim. trailerit peräs kulutusmittari ei nouse 4. vaihteellakaan kaasu pohjassa kuin 12-15l ja n. 20% tehovaroista hukassa.Myös puolilämpimänä n. 2sek. startti.Pumpun ajoitus
varmaan myös paikallaan.Kylmänä hieman rytkyttää tyhjäkäynnillä mutta ei mitenkään savuta.

Mikkeri
05-01-2012, 00:28
Jatketaan tätä topiccia;

Itellä kanssa lämpösenä sahaa pari sekuntia ennenkö starttaa.
4. suutin vuotaa aika reippaasti, sen huomasin.

Kokeilellaan tiivisteen vaihdolla.. Löyty KL-varaosilta hyllystä.

Siis minkä tiivisteen löysit siihen suuttimeen? Anturin tiivisteen?
Mulla falskas todella paljon siitä anturista.

Mikkeri
05-01-2012, 00:32
Toi pumpun säätö onnistuu ihan kotikonstein...

Perus heittokello magneettijalalla. Siihen voi laittaa jatkon jos ei halua suutinputkia irroittaa.
Ite otin vastakkaiset putket irti jolloin ei tarvinnut mitään jatkoja vaan pelkkä kello yletti mittaamaan.

Kone YKK:hon, siitä vartti kierros vastapäivään, kello nollaan ja takas. Mä säädin oman milliin. Lähtee käymään todella nätisti kelillä kuin kelillä.

Tohon YKK:n pitämiseen voi tehdä työkalun, n. 100mm pitkä 12mm tanko mihin sorvaa muutaman millin 8mm olakkeen. Toimii nollan osoittajana.

|jaakko|
05-01-2012, 13:13
Siis minkä tiivisteen löysit siihen suuttimeen? Anturin tiivisteen?
Mulla falskas todella paljon siitä anturista.

Ei ku kuparitiiviste siihen suuttimen reikään. Ostin tosin varmuuden vuoksi ehjän suuttimenkin, kunhan vaan tulis..

Mikkeri
05-01-2012, 15:10
Aaa.. Ne vuotaa siitä anturista, ei sieltä kuparista.
Jos kupari falskaa niin sen toteet niin että paat koneen käymään ja lirutat sinne suuttimen poteroon vaikka naftaa, kuplii jos sieltä vuotaa.
Todennäköisesti vuotaa se anturi itsessään siinä.

Pitää yks sellanen purkaa ja tarkistaa josko sen sais fiksattua pikkurahalla.

|jaakko|
06-01-2012, 20:01
Aaa.. Ne vuotaa siitä anturista, ei sieltä kuparista.
Jos kupari falskaa niin sen toteet niin että paat koneen käymään ja lirutat sinne suuttimen poteroon vaikka naftaa, kuplii jos sieltä vuotaa.
Todennäköisesti vuotaa se anturi itsessään siinä.

Pitää yks sellanen purkaa ja tarkistaa josko sen sais fiksattua pikkurahalla.

Se potero on jo valmiiks täynnä naftaa :D Se vuotaa ihan kunnolla jostain, moottorin ku sammutta niin kuulee sellasen ininän ku vuotaa.

Niin, silläpä sen toisen suuttimen ostinkin jos se on paskana.
Tottakai uuden tiivisteen siihen jokatapauksessa vaihdan ku suuttimen irroitan.

AnttiR
11-01-2012, 00:06
Muistaisiko kukaan minkä kokoiset ne suuttimien tiivisteet on? Ja mitkä on sen syöttöpumpun akselin stefan mitat?
Kävin boscin myymälästä kysymässä ja oli aika nihkeän oloinen setä siellä kun ei löytänyt edes tuota pumpun stefaa, meinasin sitten josko se löytyisi ihan tuosta toivola teamilta mittojen kanssa.

joni_wt
11-01-2012, 00:25
Muistaisiko kukaan minkä kokoiset ne suuttimien tiivisteet on? Ja mitkä on sen syöttöpumpun akselin stefan mitat?
Kävin boscin myymälästä kysymässä ja oli aika nihkeän oloinen setä siellä kun ei löytänyt edes tuota pumpun stefaa, meinasin sitten josko se löytyisi ihan tuosta toivola teamilta mittojen kanssa.

:eek: Siellä on ollu kunnon asiantuntija töissä, jos ei tosiaan Boschin liikkeessä löydetä Boschin syöttöpumpun tiivisteitä :D

Huomenna pystyn mittaamaan sen stefan, jos suinkin muistan...

Suuttimien tiivisteet on samat kuin 6,2d chevyssä, jos sillä tiedolla löytyy helpommin. :think Niittenkin mitat pitäis olla jossain pajalla..

AnttiR
11-01-2012, 02:48
:eek: Siellä on ollu kunnon asiantuntija töissä, jos ei tosiaan Boschin liikkeessä löydetä Boschin syöttöpumpun tiivisteitä :D

Huomenna pystyn mittaamaan sen stefan, jos suinkin muistan...

Suuttimien tiivisteet on samat kuin 6,2d chevyssä, jos sillä tiedolla löytyy helpommin. :think Niittenkin mitat pitäis olla jossain pajalla.. Kiitoksia paljon!
Ja oli kyllä todella nihkeä setä siellä, tds:ssä on kuulemma niin monta eri pumpputyyppiä että pitäisi kaivaa autosta juurikin sen pumpun numero ennen kun löytyy osat, sitten sattui vielä joku nyrkkipajan asentaja nojailemaan tiskiin joka oli sitä mieltä että sitä pumppua ei itse kannata korjata kun ei kuulemma niiden korjaamollakaan ole saatu toimivaksi... :orava:

joni_wt
11-01-2012, 09:46
Kiitoksia paljon!
Ja oli kyllä todella nihkeä setä siellä, tds:ssä on kuulemma niin monta eri pumpputyyppiä että pitäisi kaivaa autosta juurikin sen pumpun numero ennen kun löytyy osat, sitten sattui vielä joku nyrkkipajan asentaja nojailemaan tiskiin joka oli sitä mieltä että sitä pumppua ei itse kannata korjata kun ei kuulemma niiden korjaamollakaan ole saatu toimivaksi... :orava:

Joo mitäpä nuita korjaamaan, uutta vaan tilauksiin :orava:

Mulla oli paikollaan yhessä pumpussa 17.28.7 stefa, mutta jos tuohon mun mauseriin on luottaminen niin tarkat mitat pumpusta oli:

Akseli 17mm
Ulkokooli (tai mikä ny onkaan) 28,3mm
paksuus stefassa alle 7mm, mutta minun mittausten mukaan sinne mahtuis 7,7mm paksu stefa. Eli kunhan vaan alle tuon 7,7mm.

Sitä suuttimen tiivisteiden mittaa en löytäny mistään.. :neutral:

|jaakko|
11-01-2012, 11:02
Muistaisiko kukaan minkä kokoiset ne suuttimien tiivisteet on? Ja mitkä on sen syöttöpumpun akselin stefan mitat?
Kävin boscin myymälästä kysymässä ja oli aika nihkeän oloinen setä siellä kun ei löytänyt edes tuota pumpun stefaa, meinasin sitten josko se löytyisi ihan tuosta toivola teamilta mittojen kanssa.

Jos sulla on pumpun numero niin Kantaselta (http://www.hiomokantanen.fi/) saa Boschin tiivistesarjan syöttöpumppuun.
Ja KL-varaosilta saa hyllystä suuttimille tiivisteet.