PDA

View Full Version : B10biturbo ei käynnisty.....kuvia


henska
31-08-2011, 22:39
Moro.

Rupesimpa tuota alpinaa laittamaan iskuun pikkuhilijaa.

Ongelmana se ettei se toimi.

Edellisellä omistajalla alkoi pätkimään ja sitten pätkiminen tiheni ja auto sammui (about 1kk pätkimistä)eikä käynnistynyt. Pätkiminen oli niin pientä ettei sitä kyydissä huomannut muustakuin siitä että vakkari tippui päältä. Kaveri kiikutteli autoa oulun bmw korjaajat läpi wetteriä myöten eikä autosta saatu edes vikoja luettua.

Noh ei päästy kavereidenkaan 20pin serial väyläsillä matskuilla kiinni muuhunkuin ajonestoon.

Konehan on perushimmeleiltään 535i e34 jossa 750/535 kaasuläppä,m5 3,6 moottorinohjaus, pari turboa ja sähkö kaasu 535i asc mallista.

Noh alla tehtyjä toimenpiteitä.

Poljinpotikka oskilloskoopilla ok eml asti
Kaasuläppä rempattu ja toimii hienosti.
Asentotunnistin uusi
Ilmamassamittari uusi
Kampiakselin asentotunnistin uusi
Akku uusi
Sulakkeet ja releet mitattu.
Maapisteet putsattu. (korin ja boxi kotelon välinen maapotentiaali ero 46ohm!!)


Nyt kun putsailin maadoitukset ja kaasuläpän. Sain auton käyntiin.MUTTA!
Kytkinpoljin toimii kaasuna, eli kun painan kytkintä, kaasuläppä aukeaa n1cm.

Kaasupoljin ei sano mitään.....

Ideas?

Onko polkimen potikalle tai kaasuläpälle tai ajotietokoneelle jokin sisäänajo tai rajojen ajo proceduuri joka tulee tehdä ennenkuin hommat pelaa?


Kuten sanoin en saa vikoja kuitattua tuosta kun ei pääse millään kiinni..

Kiitos.

henska
03-09-2011, 13:12
Moi,

Mikäs on tuo liitin kuskin jalkatilassa kaiutin panelin takana?
Oli itselläni irti....

Keltaine pyöreä kolmenapainen plugin tyylinen ''putki'' liitin approx 1cm halkaisijaltaan....Lisäksi siellä oli jokin boxi.... eipä tuntunut löytyvän realoem/TIS....

Tänään ois sitte taas ilta auton kimpussa mestarien kanssa... alkaa tallissa olla enterprise tunnelma kun on läppäreitä ja mittareita ja kaapeleita enemmän ja vähemmän ja ei nuo mekaanikotkaan näytä ihan maapallolaisilta....

Kolmen maapisteen maadoitukset korjattu..oli aika paljon maapotentiaali eroja.

käytin kaasuläpän levällään ja putsailin...lähtee aina ekasta tulille ja käy mutta vain kytkimestä =)=)

Mut jos joku tietävä jeesais tuosta liitin asiasta niin ei tarvis ainakaan hajottaa mitään.. =)

Mystinen
03-09-2011, 13:33
Konehan on perushimmeleiltään 535i e34 jossa 750/535 kaasuläppä,m5 3,6 moottorinohjaus, pari turboa ja sähkö kaasu 535i asc mallista.


Huomenta!!!

Kuulostaa mielenkiintoselta. Onko ollut harkinnassa laittaa pelkästään "oikea" säädettävä moottorinohjaus ja 535i kaasuläppä ilman sähköhimmeleitä? Vois olla jotain toivoakin saada pelaamaan oikein.

Martti
03-09-2011, 14:39
Huomenta!!!

Kuulostaa mielenkiintoselta. Onko ollut harkinnassa laittaa pelkästään "oikea" säädettävä moottorinohjaus ja 535i kaasuläppä ilman sähköhimmeleitä? Vois olla jotain toivoakin saada pelaamaan oikein.

Siinähän se juju varmaan piilee, että tätä ei kannata alkaa pilaamaan noilla "oikeilla" moottorinohjauksilla.. :think

Martti
03-09-2011, 14:45
Moro.



Konehan on perushimmeleiltään 535i e34 jossa 750/535 kaasuläppä,m5 3,6 moottorinohjaus, pari turboa ja sähkö kaasu 535i asc mallista.


Tai ilmeisesti, jos tarkkoja ollaan, niin samanikäisen asc:llä varustetun 535i/735i:n kaasuläppä- sekä eml tsydeemit on samoja, kuin BT:ssä. Myös 750i-850i linjalta löytyy vastaavuuksia.

henska
03-09-2011, 15:47
Tai ilmeisesti, jos tarkkoja ollaan, niin samanikäisen asc:llä varustetun 535i/735i:n kaasuläppä- sekä eml tsydeemit on samoja, kuin BT:ssä. Myös 750i-850i linjalta löytyy vastaavuuksia.

juurinäin. 5 litrasissahan tuo kaasuläppä on ilmeisesti juurikin sama paitsi tässä vain yksi.mutta joissakin 5 ltrasisssahan on 45' kulmamalliset kaasuläpät mikäli oikein olen silmiäni käytellyt.... eli ne ei passaa.... Anturit on kanssa 535i peruja osiltaan...

Mystinen. Olen samaa mieltä martin kanssa moottorinohjauksesta.
Autoon on laitettu pelkästään alkuperäisiä osia ja kaikki alpinan tai bmw. Tarkoituksena on pitää auto täysin alkuperäisenä. Näitä ei nimittäin juurikaan ole enään liikenteessä ja ostaja ehdokkaat varmasti arvostavat enemmän alkuperäistä settiä. Kiitos kuitenkin ehdotuksesta:jep:

Ja kyllähän tämä toimimaan saadaan sehän on vain ajan kysymys, täältä haen oikeastaan oikoteitä ja toivottavasti annan myös vinkkejä ettei kaikkea tarvitse kaivaa itse suoni otassa .:eek::D

Äsken tehtyä: Loput maapisteetkin mitattu ja puhdistettu.

-Akun Maa takapenkin etureuna maton alla. 13mm

- 2kpl relesarjojen maa pisteitä akun maan vierestä 2x10mm

- kuskin jalkatilan maa piste mittalaitteille polkimien päällä13mm

- Konetilasta iskaritolpaan kyljestä vänkärinpuoleltra 2kpl 10mm mapisteitä

- konetilasta eml yms boxit maadoittaa itsensä alumiinisen kotelon phjasta runkoon 4kpl 4mm pultit. (helvetisti hapettumaa potentiaaliero yli 40ohm)

- Moottorin pohjasta ilmastoinnin kompuran maa runkopalkkiin puskurin takaa kuskin puolelta. 13mm (Todella hapettunut)

-lambdan pistoke korjattu. oli väännetty vinoon kiinni ja ei kunnon kontaktia.

-Kampiakselin asentotunnistin mitattu ja ok

- Juhani tuossa soitteli ja kertoi että x35 eml vikaa on ollut että eml merkkivalon piuha mittaristossa palaa poikki aiheuttaa vikaa eml:nn kuulostaa kaukaa haetulta mutta katotaas sekin sitten tänään.

- Ja tuosta kaasupolkimen potentiometrin adaptaatiosta sain sen verran lisätietoa että.

Pistoke irti polkimelta
virrat päälle väh 10s.
virrat pois.
poljin tieto on nyt resetoitu eli eml kaasupoljin tieto nollilla.

sitten pistoke kiinni.
virrat päälle
painapoljin hitaasti pohjaan ja nosta hitaasti ylös x2.
virrat pois
virrat päälle ja pitäisi olla kunnossa.

MUTTA!: toinen neuvo oli samanmoinen muuten mutta poljinta piti painaa kytkin pohjassa. ja kolmas neuvo oli että poljinta piti pitää pohjassa 10s.
noh. testaan tänään ja laitan tietoa oliko mitään apua...

Martti
03-09-2011, 21:54
Katopa tuo: http://bmwe32.masscom.net/

Sielä juttua just tuosta mittariston päästä. Jotenkin vain tuntuu, että siitä ei tässä tapauksessa ole kysymys.

henska
04-09-2011, 09:45
Katopa tuo: http://bmwe32.masscom.net/

Sielä juttua just tuosta mittariston päästä. Jotenkin vain tuntuu, että siitä ei tässä tapauksessa ole kysymys.


Jep. Tuossahan ongelmana on ettei eml syty. Mulla se syttyy käy pimeänä ja syttyy uudestaan ja palamaan.

eilisen tulos.

Mitattiin yhteyden oskiloskoopilla mittariston kaikista emllään yhteydessä olevista johdoista. OK!

Löysin kaksi 10mm maadoitusta kojelaudan takaa. Tsek OK!

Testattu kaikki mahdolliset pumppaa paina väännä kaasupolkimen adptaatiot. Ei vaikutusta.

Kaasuläpän signaalit tulevat oikein emllälle asti. Kaasuläpän ohjaus tapahtuu ilmeisesti pulssileveysmodulaatiolla??

Aina kun painan kytkintä eml päästää kaasuläpälle 12v..... Kaasusta ei mitään.


Mielessäni on vain se että onko eml rikki vai sekaisin? Ja jos vaihdan eml:n, poistuuko vika vai pitääkö uudellekkin boxille opettaa toimintoja?

Sitten myös semmoinen seikka. Jos boxi on sekaisin niin eikö aika suurella todennäköisyydellä se aivopieru ole juuri tuossa alpinan ohjelmoimassa lutikassa joka minun pitää vaihtaa jokatapauksessa uuteen poksiin.
Eli vika vain siirtyy uuteen poksiin.

Alpina ei vastaa mihinkään kysymyksiin at@. ja se natsi joka vastas siellä ei puhu edes lontoota.

Noh jos jollain on myytävänä ehjä tällaisella osanumerolla oleva eml. Laittakaapas yvllä hinta niin kokeillaan.

Hei ja juhani tässä ois se numero. En tarvii kaasuläppää. Tuntu koiran mielestä toimivan tuosa äsken..:eek:

Bosch
0 285 006 003

1726217 tämä löytyi realoemista

Alpina
1356642

Part 12711726217 (CONTROL UNIT EML) was found on the following vehicles:

E32: Details on E32
E32 735i Sedan, Europe
E32 735iL Sedan, Europe

E34: Details on E34
E34 535i Sedan, USA
E34 535i Sedan, Europe

Nonii poijjaat ei muutaku kaupoille

BMWFW24
04-09-2011, 10:45
Aina kun painan kytkintä eml päästää kaasuläpälle 12v..... Kaasusta ei mitään.


Ihan mielenkiinnosta kysyn. Mikä sähköinen yhteys noilla on keskenään, siis kytkinpolkimella ja kaasuläpällä?

schwarze
04-09-2011, 11:43
Ihan mielenkiinnosta kysyn. Mikä sähköinen yhteys noilla on keskenään, siis kytkinpolkimella ja kaasuläpällä?

Jaa, no kytkinpolkimessa on ainakin microkytkin, joka laukaisee vakkarin pois päältä kytkintä painettaessa. Sitä kautta se ehkä voisi liikuttaa myös kaasuläpää, mutkun vakkari ei ole päällä, eikä sen pitäisi toimia noin päin :confused:. Se mitenkä tuossa vakkari muuten on toteutettu, missä sen ohjausboxi on yms, ei mulla ole hajua (M50 moottorisessa se sijaitsi oik. iskaritolpan relelaatikossa). jos sellainen erillinen ohjausmoduli löytyy, siitä voisi kai nypätä liittimen irti ja kokeilla josko se aiheuttaisi EML:n vikatilan.

/PETE/
04-09-2011, 11:56
Se mitenkä tuossa vakkari muuten on toteutettu, missä sen ohjausboxi on yms, ei mulla ole hajua (M50 moottorisessa se sijaitsi oik. iskaritolpan relelaatikossa). jos sellainen erillinen ohjausmoduli löytyy, siitä voisi kai nypätä liittimen irti ja kokeilla josko se aiheuttaisi EML:n vikatilan.

Aavistus: Vakkari on osa EML ohjelmaa...

henska
04-09-2011, 12:36
Aavistus: Vakkari on osa EML ohjelmaa...

Jep. Eli vakkari on minunkin mielestäni vain osa eml ohjelmaa. Koska mitään erillisiä toimilaitteita vakkarille ei ole täytyy vakkarin olla tosiaan jonkun capslockin kynäilemä ohjelma eml boksissa.

Kytkimen indikointi, eli tosiaan on/off kärkitieto polkimelta menee eml:ään brakelight indicatorin kautta...tämä kertoilisi myös sitä että vakkari olisi eml ohjelmaa ja että kun eml saa tiedon jarrupolkimelta(brakelight indicator) tai kytkimen kärkitiedolta eml :n inputtiin eli toisin sanoen emlssä on oma pinni tälle brakelight ja kytkin piirille joka maadoittuu kytkintä tai jarrua painettaessa. vakkari tipahtaa päältä.

Mikäli painan kytkintä, läppä aukeaa, jos painan jarrua samnaikaisesti, se napsahtaa kiinni. Mikäli paina kaasun pohjaan samanaikaisesti se napsahtaa kiinni.

Mitään loogista toimintoa tälle ei löydy.


Mietin tässä että myös luistonestovalo palaa kun auto käy.

Pähkäilin että jos luistoesto on titityy. Ja se sekoilee että "vittu, se vetää taas sutia" ja nakkaa vedot pois. Sehän selittäisi kaasupolkimen tunnottomuuden, mutta ei tietenkään kytkin toimintaa.

Onko luistonestolle oma boksi tai rele tai sulake...en kerennyt tarkistamaan. Mikäli vedän sulakkeen pois asc:ltä voisin varmastikkin testata vetääkö asc eml:n tilttiin. Tietysti voihan tämä asc kin olla osa eml:n ohjelmaa, mutta epäilen...

Vielä tuosta kaasuläpän ja kytkimen yhteydestä. Ei ole mekaanista yhteyttä. Eli yhteys on ohjelmallisesti toteutettu.kytkimeltä kaasuöta jarrulta yms tulee tieto emlle jokamsitten ohjelman mukaan ohjaa kaasuläpän toimintaa jännitteellä.

Minäpä vedän tuon luistoneston ja vakkarin releet irti jos sieltä nyt sellaisia löytyy ja kokeilen. Just a moment gentlemans.

henska
04-09-2011, 13:55
Jep. Eli vakkari on minunkin mielestäni vain osa eml ohjelmaa. Koska mitään erillisiä toimilaitteita vakkarille ei ole täytyy vakkarin olla tosiaan jonkun capslockin kynäilemä ohjelma eml boksissa.

Kytkimen indikointi, eli tosiaan on/off kärkitieto polkimelta menee eml:ään brakelight indicatorin kautta...tämä kertoilisi myös sitä että vakkari olisi eml ohjelmaa ja että kun eml saa tiedon jarrupolkimelta(brakelight indicator) tai kytkimen kärkitiedolta eml :n inputtiin eli toisin sanoen emlssä on oma pinni tälle brakelight ja kytkin piirille joka maadoittuu kytkintä tai jarrua painettaessa. vakkari tipahtaa päältä.

Mikäli painan kytkintä, läppä aukeaa, jos painan jarrua samnaikaisesti, se napsahtaa kiinni. Mikäli paina kaasun pohjaan samanaikaisesti se napsahtaa kiinni.

Mitään loogista toimintoa tälle ei löydy.


Mietin tässä että myös luistonestovalo palaa kun auto käy.

Pähkäilin että jos luistoesto on titityy. Ja se sekoilee että "vittu, se vetää taas sutia" ja nakkaa vedot pois. Sehän selittäisi kaasupolkimen tunnottomuuden, mutta ei tietenkään kytkin toimintaa.

Onko luistonestolle oma boksi tai rele tai sulake...en kerennyt tarkistamaan. Mikäli vedän sulakkeen pois asc:ltä voisin varmastikkin testata vetääkö asc eml:n tilttiin. Tietysti voihan tämä asc kin olla osa eml:n ohjelmaa, mutta epäilen...

Vielä tuosta kaasuläpän ja kytkimen yhteydestä. Ei ole mekaanista yhteyttä. Eli yhteys on ohjelmallisesti toteutettu.kytkimeltä kaasuöta jarrulta yms tulee tieto emlle jokamsitten ohjelman mukaan ohjaa kaasuläpän toimintaa jännitteellä.

Minäpä vedän tuon luistoneston ja vakkarin releet irti jos sieltä nyt sellaisia löytyy ja kokeilen. Just a moment gentlemans.




Nonnii.vakkari on emlssä. Check

Asc vikavalon sain sammumaan kun käytin sulake 17 pois ja käynnistin auton,sammutin,laitoin sulakkeen paikoilleen ja starttasin. Asc valo sammui auton käynnistyttyä.

MUTTA! Alkaa jo passaileen tämänkin sanan käyttö:D

Ei vaikutusta kaasuun ja kytkin tekew samoja muuveja....

henska
04-09-2011, 14:56
Nonnii.vakkari on emlssä. Check

Asc vikavalon sain sammumaan kun käytin sulake 17 pois ja käynnistin auton,sammutin,laitoin sulakkeen paikoilleen ja starttasin. Asc valo sammui auton käynnistyttyä.

MUTTA! Alkaa jo passaileen tämänkin sanan käyttö:D

Ei vaikutusta kaasuun ja kytkin tekew samoja muuveja....

Ja asc abs boksi on erikseen....vetäsempä siltä koko töpselin poisa ja kokkeillaan.

Autosa on abs asc boksi bosch 0265106022
Motronic 1.2 m5 e34 bosch 0261200350
Yllämainittu eml 535i,730i,ja il ja 735 i ja il
Sekä alpinan oma boxi ahtopaineen säädölle. Ei numeroita.



Eml tarjouksia on tullunna että eiköhän näitten kansa jo pärjää.

t-race
04-09-2011, 15:04
Välihuomautuksena/kysymyksenä. Vianhakuun en osaa ottaa kantaa, mutta ilmeisesti olet ostanut Muhokselta? Tähän yksilöönhän tehtiin kohtuullisen mittava remontti muistaakseni vuonna 2006. Kanteen seetityöt ja venttiilien koneistus, kaikki keinut uutta (aitoa ALPINA:a) yms. Minä kasasin kannen asennusvalmiiksi ja työpalkkana sovittiin koeajo, mitä koskaan ei tullut tehtyä.

Tuohan kävi 2006 alkuvuodesta BMW Club Finlandin dynopäivillä silloisella omistajallaan. Kaivelin vanhasta bemaristista tulokset: 269,4kW (366,4hv) ja 529Nm.

Mutta hieno homma, että on tulossa taas liikenteeseen. Noita BiTurbojahan ei kovin montaa Suomessa ole. :jep:

henska
04-09-2011, 19:39
Välihuomautuksena/kysymyksenä. Vianhakuun en osaa ottaa kantaa, mutta ilmeisesti olet ostanut Muhokselta? Tähän yksilöönhän tehtiin kohtuullisen mittava remontti muistaakseni vuonna 2006. Kanteen seetityöt ja venttiilien koneistus, kaikki keinut uutta (aitoa ALPINA:a) yms. Minä kasasin kannen asennusvalmiiksi ja työpalkkana sovittiin koeajo, mitä koskaan ei tullut tehtyä.

Tuohan kävi 2006 alkuvuodesta BMW Club Finlandin dynopäivillä silloisella omistajallaan. Kaivelin vanhasta bemaristista tulokset: 269,4kW (366,4hv) ja 529Nm.

Mutta hieno homma, että on tulossa taas liikenteeseen. Noita BiTurbojahan ei kovin montaa Suomessa ole. :jep:

Juurikin näin. Mikalle hommailtiin m5sta sen peräänajouhrin tilalle ja tämä sattui silmään...pitkän keskustelun jälkeen sain mikan puhuttua tätä katsomaan ja loppu on historiaa :D

Sittenhän keinu katkesi ja teki tehtävänsä. Sitten käytiin yllämainittujen lisäksi ahtimet ja ilmeisesti vesi öljy ja laatikkopuoli läpi. Maalattiin ympäri ja laitettiin alpina teippaukset....


Mikalle meni tuo minun ex plymoutti johon tehtiin isopikkulohko mikan toiveiden mukaan 340-)412 alukansin jäykällä nokalla ja tako osin kovalla askilla, lukolla yms.....

Ja se koeajo on vielä voimassa.. Eihän ne näissä vehkeissä vanhene tuommoiset ;)

Semmoista. :jep:

henska
04-09-2011, 19:44
Välihuomautuksena/kysymyksenä. Vianhakuun en osaa ottaa kantaa, mutta ilmeisesti olet ostanut Muhokselta? Tähän yksilöönhän tehtiin kohtuullisen mittava remontti muistaakseni vuonna 2006. Kanteen seetityöt ja venttiilien koneistus, kaikki keinut uutta (aitoa ALPINA:a) yms. Minä kasasin kannen asennusvalmiiksi ja työpalkkana sovittiin koeajo, mitä koskaan ei tullut tehtyä.

Tuohan kävi 2006 alkuvuodesta BMW Club Finlandin dynopäivillä silloisella omistajallaan. Kaivelin vanhasta bemaristista tulokset: 269,4kW (366,4hv) ja 529Nm.

Mutta hieno homma, että on tulossa taas liikenteeseen. Noita BiTurbojahan ei kovin montaa Suomessa ole. :jep:

Juurikin näin. Mikalle hommailtiin m5sta sen peräänajouhrin tilalle ja tämä sattui silmään...pitkän keskustelun jälkeen sain mikan puhuttua tätä katsomaan ja loppu on historiaa :D

Sittenhän keinu katkesi ja teki tehtävänsä. Sitten käytiin yllämainittujen lisäksi ahtimet ja ilmeisesti vesi öljy ja laatikkopuoli läpi. Maalattiin ympäri ja laitettiin alpina teippaukset....


Mikalle meni tuo minun ex plymoutti johon tehtiin isopikkulohko mikan toiveiden mukaan 340-)412 alukansin jäykällä nokalla ja tako osin kovalla askilla, lukolla yms.....

Ja se koeajo on vielä voimassa.. Eihän ne näissä vehkeissä vanhene tuommoiset ;)

Semmoista. :jep:

Ja muuten eml on postissa toivottavasti jo huomenna.... :jep:

t-race
04-09-2011, 20:48
Mikalle meni tuo minun ex plymoutti johon tehtiin isopikkulohko mikan toiveiden mukaan 340-)412 alukansin jäykällä nokalla ja tako osin kovalla askilla, lukolla yms.....

Ja se koeajo on vielä voimassa.. Eihän ne näissä vehkeissä vanhene tuommoiset ;)

Semmoista. :jep:

Eilen kävin morjestamassa entistä naapuria piilohaassa ja ajelin sitte honkalan kautta ja katoin, että ei oo enää Alpinaa pihalla. Oranssi Dusteri kyllä pisti silmään pihalla ;) Tänään sitte bongasin tämän topicin....

Pidän mielessä sen koeajon... Muutaman vuoden jo odottanut sitä, jaksaa kai vielä muutaman odottaa lisääkin, jos tarve vaatii :D

henska
07-09-2011, 16:35
Moi,

Eml boksi on tulossa postissa, keskustelin tomban kanssa m5boardilla joka osasi kertoa että EML sisältää oman eprommin joka EI ole vakio kamaa kaikissa vaan alpinassa sisältää drivers wish ohjelman jossa on määritelty esimerkiksi kaasuläpän liikkeen suhde pedaalin liikkeeseen. Eli esim lähdössä on voitu ohjelmoida siten että 1cm liike polkimen nolla asennosta vastaa 2cm muissa polkimen asennoissa...näin tämän ymmärsin....lisäksi alpina btn eml ei sisällä nopeusrajoitinta.


Katson kun saan boksin, tsekkaan onko epromini ehjä vai tilaillaanko hollannista uutta?

Henkka

henska
08-09-2011, 18:07
Tseenare.

Iso kiitos Bayerille sujuvasta ja nopeasta kaupankäynnistä!

Tuuhan käymään testilenkillä alpinalla kun joskus eksyt ouluun.

Eli boksi saapui today ja tuossa pöydällä odottaa asentajaa...pari tuntia ja sitten pääsee testaamaan:smoke::eek::orava:

Pitäkää peukkuja.

schwarze
08-09-2011, 19:18
:jep:

henska
09-09-2011, 19:24
Hehe saatana. äkkiäkös siinä kauan menee.:jep:
Vaihoin alpinan chipin 535 boksiin ja paikolleen ja tulille. Eml sammu ja kalikka toimii niinku ptää!

Tai toimi... Ilmeisesti konffasin throttle position sensorin päin persettä kun löin lapun lattiaan niin eml sytty ja vedot katosivat....noh nakkasin kokeeksi toiseen äärilaitaan niin alkoi toimimaan....testaillaan mutta kyllä tässä taas hienosti etiä päin mennään;)

Tänään pari keppanaa, tws:t koneeseen, säätöä ja huomenna kirjottelen mitä hajosi.....

Mukavaa perjantai iltaa! Hehehe mulla ainaki tulee olemaan;)

H


P.S jos joku haluaa lueskella tästä enemmänkin täältä löytyy

http://www.m5board.com/vbulletin/alpinaboard-com-bmw-alpina-discussion/194081-alpina-b10-bt-260-eml-throttle-problem.html

henska
13-09-2011, 22:32
Moi.

Noniin.. Auto lähti käymään ja toimi muuten hienosti mutta aina kun kierrokset nousivat yli 5000 ja nostin kaasun, Eml syttyi.

jotta eml tietää että sähköinen kaasu järjestelmä on kunnossa, tulee sen saada neljä vastus tietoa,

kaasupolkimen potentiometri täyskaasulla tulisi olla 310ohm jos kunnossa.Poljin säädettävä siten että alussa 3mmtyhjää ennen naksua ja sitten manuaalissa kickdown pykälään stoppari ja automaatissa noin 2cm yli pykälän.

tps throttleposition sensor,kaasuläpän kyljessä kuusiokoloilla kiinni. Täyskaasulla 310 ohm.(voi säätää)eli naksun taakse tyhjäkäynti ja lappupohjassa tulee olla 6-8 pin välissä 310 ohm+-10ohm.

Sitten kaksi anturitietoa tulee kaasuläpän sisältä. kunnosta kaasuläppä. Ohjeet löytyy hakusanalla "how to rebuilt your throttlebody."
Tämä on hyvä ohje mekaaniseen huoltoon.

Lisäksi toinen mahdollinen vikapaikka kaasuläpässä on juuri asentotunnistin joka sisäänrakennettu kaasuläppään. Kaasuläppä on siis käytännössä täysin korjattavissa kotikonstein..joka on hieno homma koska nämä maksaa aivan helvetisti(b10bt 1580€) on muuten sisuskaluiltaa juuri sama kuin 750/850.

Yllämainituin mekaanisen korjauksen mukaisesti purat kaasuläpän moottori pään.kun moottori on purettu ja puhdistettu ota kolme messingin väristä ruuvia irti ja irroita ruskea muovialusta jossa hiilet ja piirilevy(alapuolella) on kiinni.

Alta paljastuu akseli jossa on kuin kaksi potkurinsiipeä joissa on kiinni metalliset kosketusharjakset. Nämä harjakset liukuu piirilevyn pinnalla ja muuttaa vastusta samaan tahtii kuin kaasuläppä muuttuu. Samanlailla ristiin kuin poljin ja tps mutta eri arvoilla.

Piirilevyyn kuluu urat ajansaatossa ja kosketus katkoo. Lisäksi monesti kuten minun tapauksessa akseli jossa potkuri on,oli liikkunut ja anturi arvot eivät olleet samassa synkassa.

Taita harjaksia SIEVÄSTI ulospäin ja katso että harjakset pysyvät kuitenkin piirilevyn kontakti pinnoilla.(1mm riittää).

Merkitse missä asennossa akseli ja lavat oli suhteessa läppärunkoon jotta muistat alkuperäisen paikan.

Puhdista piirilevy. Kontaktispray yms. Ei voiteluaineita!

Laita ruskea piirilevy osa takaisinpaikoilleen ja laita ruuvit kiinni.

Mittaa 6-7 ja 7-8 nastojen välistä mitä vastusarvoja yleismittariin saat läppä täysin auki ja täysin kiinni. Merkkaa ylös. Jos 6-7 arvo on sama+-10ohm läppäauki kuin 7-8 pinnin arvo läppä kiinni, ja vastusarvo muuttuu tasaisesti kummistakin pinneistä mitattuna ja läppää liikuttaessa äärilaidasta toiseen, kasaa laitos ohjeiden mukaan.

Mikäli ei, ota sopiva torx ja käännä potkuriakselia hieman(pyörii tiukasti)n1mm vaikuttaa n50ohm mittatuloksiin. Laita kansi ja mittaa pinneistä.

Toista niin useasti kuin tarvit.


Kun tämä ok. Laita nippuun.

Laita kaasuläppä autoon.

Laita virrat päälle. Paina kaasu pohjaan. Ei autoa käyntiin.

Mitta tps nasta klo 11sta ja nasta kello 1stä. Vastus tulisi olla kaasu pohjassa 310 ohm+-10ohm. Jos ei. Löysää kuusiokoloja ja säädä vastus kääntämällä anturia, ja kiristä. Virrat pois ja toista virrat päälle ja mittaus. Jos vastus ei ole oikein. Vaihda tps.


Toivottavasti tästä oli apua.


Oma kalikka toimii nyt hienosti ja torstaina leimalle!!

Henkka

Cell
14-09-2011, 00:02
Hienoa että selvisi ja vielä hienompaa että yksi näistä upeista laitteista on taas kunnossa! :jep:

Clavurion
14-09-2011, 00:13
Onnittelut onnistuneesta projektista, vaikka valitettavasti en pystynytkään auttamaan vanhuksen kanssa. :jep:

henska
14-09-2011, 17:32
Ja leimalle ja läpi moitteetta...päivää....voin kertoa että aika liponen vehje ilman asc:tä märällä(ja kuivalla);) ruskon suoralla ohitin autokoulun auton niin meinas kuskilla mennä veet ja öljyt sekasin...sen verran kylkieellä mentiin avensiksen ohi ....

jami
14-09-2011, 19:29
Kuulostaa hyvältä. :jep: Koskas saadaan kuvatuksia ihailtavaksi autosta? Mielellään original merkein. :)

beemers
14-09-2011, 19:44
makiaa:jep: tää oli sillo muhoksella anopin rivitalon pihalla aina parkissa ja monasti jututin omistajaa. Kyydillä en kerinny ikänä käydä ku sitten meni siihen kuosiin et jäi seisoon. Hienoa et laitteet rokkaa nyt:jep:

henska
18-09-2011, 22:25
Kuulostaa hyvältä. :jep: Koskas saadaan kuvatuksia ihailtavaksi autosta? Mielellään original merkein. :)

Eikö nuo skodan merkit kelpaa? :D

Kuvia voisin laitella tulemaan tuossa ens viikolla.

Tänään kävin mikaa autolla porisuttaan muhoksella kun hain vielä alkuperäisen soittimen ja vesipumpun ahtimille... Muuten pelaa hienosti mutta tasakaasu nytkytystä ja pätkimistä esiintyy vielä,paukkuu samaöla putkessa, vain kuumalla koneella ja vain tasakaasulla... Tyhjäkäynti ok, tulpat,johdot,puola,virranjakaja uusia...

Laittakaas vinkkiä jos tulee jotain mieleen.


Henkka

henska
19-09-2011, 19:58
Alipaineletku irti ja toisessa oli näpätty pcv vena väärinpäin. Nyt ei oo pätkiny 20 km olleskaa.... Fingers crossed.

Jep niihä se oli että toimiihan se ku laittaa...:)

Ei mulla muuta :)

2000km huoletonta sutia

henska
21-12-2011, 22:40
Päivää. Muuan kuva joka löyty koneelta. Pitää tässä talven mittaa laittaa lisää.
Tais mennä reilu viikko tuosta luvatusta mutta tulleepa kuiteskin.

Jamille kiitos avusta. Pitää jotain keksiä. Kuulin luotettavalta taholta että alkoholia ei mies käytä ollenkaan ja apua on miehestä ollut, niin taidan vetästä nuo pullot ite ja hommata vaikka voita kun tuntuu olevan nykyään kiven alla;)

henska
21-12-2011, 22:43
:eek:

henska
21-12-2011, 22:51
onhan sinne eksynyt yksi alpinan työkaluistakin ;) eikö sitä niin alpinoista sanotakkin että ''tämä ei ole ''jatke'', ehei, tämä korvaa kokonaan vanhan''

henska
21-12-2011, 23:00
no jokos ne riittäs =) jarrukamoja puhallettuna....letkunlotkut tulollaan ja sekalaista tiiviste ja oven sarana jumppaa sekä pikkusen muutakin kivaa ensi kesäksi....yksi listanpätkä ja uus nuppi niin ois sisusta jetisssä. takapuskurin vänkärin kulman listassa on naarmu nin se uusintaan ja kattolunkan laiassa ois yks hapero mut sitte alakas olemaan ulkoakin päin kohillaan....mistä saisi tankin luukkuun sen alkuperäisen tarran sinne sisäpuolelle??

jami
21-12-2011, 23:58
Jamille kiitos avusta. Pitää jotain keksiä. Kuulin luotettavalta taholta että alkoholia ei mies käytä ollenkaan ja apua on miehestä ollut, niin taidan vetästä nuo pullot ite ja hommata vaikka voita kun tuntuu olevan nykyään kiven alla;)
:rolf: Vaikka oonkin sitä mieltä, ettet missään nimessä ole mitään velkaa niin voi kuulostaa ihan erinomaiselta. :D
Kävin muuten paikassa x muuan päivä sitten ja oli dusteri saanu sen verran makiat putkiloiset pohjaan, että kannattaa käyä ihan vilasemassa...
ja nuo "skodan merkit"...en piä minnään..ORKKISTA TILALLE.:D

henska
22-12-2011, 11:56
:rolf: Vaikka oonkin sitä mieltä, ettet missään nimessä ole mitään velkaa niin voi kuulostaa ihan erinomaiselta. :D
Kävin muuten paikassa x muuan päivä sitten ja oli dusteri saanu sen verran makiat putkiloiset pohjaan, että kannattaa käyä ihan vilasemassa...
ja nuo "skodan merkit"...en piä minnään..ORKKISTA TILALLE.:D


Kannattaa tosiaan käydä kevät talvesta uudestaan plymouthia kattomassa.. Herra X on kattonu madmaxia sen verran että taitaapi olla kesäkeleille 412cid dyer's Blowerilla.... ;)

On ne muuten ne orkkis merkitkin tuolla...pikkusen pitää olla roddarihenkiä etteivät ihan pussihousuksi mene haukkumaan =)

P.S normaali vai reilusti suolattua?