PDA

View Full Version : mistä kannen tiiviste turbo käyttöön! ( m20)


Jukka81
01-06-2004, 18:17
eli mistä löytyis, esim monikerrosteräskannentiivisteitä tms., kestävämpää "pahvia"??

tihuovin
02-06-2004, 11:37
http://www.bmpdesign.com/products/acc/engine/headgaskets.shtml ?

t: Timo

Gygt
14-11-2004, 21:05
onkelma on siis kannen tiiviste! et se kestäis painetta!! jos joku tietäis niin ois ihan jees!! niin ei tartteis joka viikko olla vaihtamassa! eli laittakaapa jotain numeroo tai osotetta!!

Tom1s
14-11-2004, 21:10
Mitä merkkejä olet tähän mennessä käyttänyt ja paljonko ollut painetta että hajonnut?

tonnikala
14-11-2004, 21:10
1.3 bar vakiotiiviste kestää jos ei nakuta. Ketävempää jos hakee ni joko kuparitiiviste tai urat lohkoon + vakiotiiviste (tiiviste pursuaa uriin) tai sit kestävin vaihtoehto on liekkirenkaat.

Gygt
14-11-2004, 21:19
jooo ei viel yhtään hajonnu!! ku ei viel ole testaus kunnos edes!! mut rupesin tässä kyselee ku muutamal kaveril niitä roikkuu tusina seinäl orkkis tiivisteitä!! 0.5-1.0 painel.

tonnikala
14-11-2004, 21:28
Nakuttamalla saa särettyä helposti mm. kannentiivisteen, varsinkin turbokäytössä. Oikein käytettynä vakiotiiviste kestää helposti yli 1 bar.

Gygt
14-11-2004, 21:29
ajattelin kyllä laittaa sen vakio tiivisteen mut aattelin et jos sattus olemaan vaan joku parempi!! mut joku tuos puhu et ei oikein kupari ja alumiini soveltus yhteen lämmös!! pitäneekö paikkaansa!! niin kaikista paras olisi jostekis liekki renkaat ja urat kanteen!! mut aattelin et en käyttäs konetta pois!! pakosarja powered by s.leinonen megaruutta isot suuttimet välijäähy holset hx 40 !! tämmönen systeemi olis tulos!!

Larry
14-11-2004, 22:59
Cometic on paras. M-Sport myy.

Tom1s
15-11-2004, 00:12
Cometic on paras. M-Sport myy.

Onko kenelläkään kokemuksia tosta tiivisteestä m20 koneessa ahdettuna?Elring maksaa ~40e vs tuo cometic ~230e?.

TheLoial
15-11-2004, 10:25
Kysymys liekkirenkaista, pitääkö ne vaihtaa uusiin kun ottaa kannen auki?

Gygt
15-11-2004, 12:20
pitää kattoo jos kokeilis vakio tiivisteellä.. :twisted:

Jukka81
15-11-2004, 12:30
cometicia ei vaan taida saada M20 koneeseen..

Nacno
15-11-2004, 12:54
eikös joku myynny foorumilla kuparitiivisteitä?. pieni lämmitys ennen asennusta niin voi olla että on suuri todennäköisyys ettei mee puurotkaan sekasin :)

Suutari
15-11-2004, 16:50
Nakuttamalla saa särettyä helposti mm. kannentiivisteen, varsinkin turbokäytössä. Oikein käytettynä vakiotiiviste kestää helposti yli 1 bar.

Yhdyn edelliseen täysin..kivempi ainakin musta jos kannentiiviste pullahtaa kun et männässä tms. on reikä. Jos eka kokeilee sillä orggiksella ja tosiaan tuon pitäs kestää hyvin kun on säädöt kunnossa.

Yks mahis on vetää kunnon venymättömät pinnapultit lohkoon ja sitten muttereilla kansi kiinni. Auttaa myös tuon orggis tiivisteen kanssa.
T:Sami

Maza
15-11-2004, 17:22
Yhdyn edelliseen täysin..kivempi ainakin musta jos kannentiiviste pullahtaa kun et männässä tms. on reikä. Jos eka kokeilee sillä orggiksella ja tosiaan tuon pitäs kestää hyvin kun on säädöt kunnossa.


Ehdottomasti näin. Vakiotiiviste kestää kyllä aika paljon, jos moottori muuten pelaa ok. Jos on alle tuplatehot ja tiiviste venyy niin etsisin vikaa jostain muualta kuin itse kannentiivisteestä.

Hyvänä esimerkkinä tuo mun turpovehje.. moottorihan (m30b35) on siis täysin vakiokuntoinen (tiiviste mukaan lukien). Mitattua takapyörätehoa siis se 513hv. Käytin tuossa muutama viikko sitten kannen irti. Tiiviste oli TÄYSIN tehtaan mitoissa. Ei minkäänlaista venymää mihinkään suuntaan. Voidaan kai olettaa, että konstruktio toimii kohtuu hyvin... ja on muuten saanut happeakin. Paineettakin on välillä ollut jopa 1.5bar.

ykä
15-11-2004, 17:34
mites olis vakiotiiviste kuparirenkailla ?? tämä paikka tekee semmosia
Konetiiviste Lindgren Ky
ja huono puoli tuossa on vaan se että tuota tiivistettä saa vaan 1.4mm paksuna mutta varmasti parempi kun vakio 8)

pakosarja powered by s.leinonen paljolako leinonen tekis pakosarjan ??on tuossa veljen celicassa sen tekemä pakosarja niin siitä ajattelin että paljo maksais m20 mottiin

seidltuning
15-11-2004, 19:53
Yhdyn edelliseen täysin..kivempi ainakin musta jos kannentiiviste pullahtaa kun et männässä tms. on reikä. Jos eka kokeilee sillä orggiksella ja tosiaan tuon pitäs kestää hyvin kun on säädöt kunnossa.


Ehdottomasti näin. Vakiotiiviste kestää kyllä aika paljon, jos moottori muuten pelaa ok. Jos on alle tuplatehot ja tiiviste venyy niin etsisin vikaa jostain muualta kuin itse kannentiivisteestä.

Hyvänä esimerkkinä tuo mun turpovehje.. moottorihan (m30b35) on siis täysin vakiokuntoinen (tiiviste mukaan lukien). Mitattua takapyörätehoa siis se 513hv. Käytin tuossa muutama viikko sitten kannen irti. Tiiviste oli TÄYSIN tehtaan mitoissa. Ei minkäänlaista venymää mihinkään suuntaan. Voidaan kai olettaa, että konstruktio toimii kohtuu hyvin... ja on muuten saanut happeakin. Paineettakin on välillä ollut jopa 1.5bar.


mites oli sun m20b25 :wink:

ykä
15-11-2004, 19:56
Yhdyn edelliseen täysin..kivempi ainakin musta jos kannentiiviste pullahtaa kun et männässä tms. on reikä. Jos eka kokeilee sillä orggiksella ja tosiaan tuon pitäs kestää hyvin kun on säädöt kunnossa.


Ehdottomasti näin. Vakiotiiviste kestää kyllä aika paljon, jos moottori muuten pelaa ok. Jos on alle tuplatehot ja tiiviste venyy niin etsisin vikaa jostain muualta kuin itse kannentiivisteestä.

Hyvänä esimerkkinä tuo mun turpovehje.. moottorihan (m30b35) on siis täysin vakiokuntoinen (tiiviste mukaan lukien). Mitattua takapyörätehoa siis se 513hv. Käytin tuossa muutama viikko sitten kannen irti. Tiiviste oli TÄYSIN tehtaan mitoissa. Ei minkäänlaista venymää mihinkään suuntaan. Voidaan kai olettaa, että konstruktio toimii kohtuu hyvin... ja on muuten saanut happeakin. Paineettakin on välillä ollut jopa 1.5bar.


mites oli sun m20b25 :wink:

no sehän oli paskana koko ajan :D

Maza
15-11-2004, 20:05
mites oli sun m20b25

Vakiotiiviste kestää kyllä aika paljon, jos moottori muuten pelaa ok. Jos on alle tuplatehot ja tiiviste venyy niin etsisin vikaa jostain muualta kuin itse kannentiivisteestä.

Mitäs tuossa lukee ? JOS moottori muuten pelaa ok.

Tuo moottori pelasi kaikkea muuta kuin hyvin.. (vakio motronic). Kesti nakuttamatta ~0.4-0.5bar. Siitä eteenpäin riskirajoilla.. ja tulos on tiedossa..

Gygt
16-11-2004, 13:50
en tiedä paljol tekis pakosarjan ei varmaan mitään järkyttävää voin kysyä.tai soita itse,ilmota jos haluat numeron! mulla ois muutama laippaki valmiina!! just kävin katsomas sarjaa niin oli aika jees!! 8)
ajattelin 0.8 barin paineilla ajel!! niin toivotaan et kestää orkkis tiiviste!! pakko kai se on uskoo teitä ku kaikki sanoo et vakio tiiviste!! niin ja sais siitä varmaan kuvan tänne,pakosarjasta siiis jos haluaa semmosen!!

ykä
16-11-2004, 15:10
en tiedä paljol tekis pakosarjan ei varmaan mitään järkyttävää voin kysyä.tai soita itse,ilmota jos haluat numeron! mulla ois muutama laippaki valmiina!! just kävin katsomas sarjaa niin oli aika jees!! 8)
ajattelin 0.8 barin paineilla ajel!! niin toivotaan et kestää orkkis tiiviste!! pakko kai se on uskoo teitä ku kaikki sanoo et vakio tiiviste!! niin ja sais siitä varmaan kuvan tänne,pakosarjasta siiis jos haluaa semmosen!!


pistäppä vaikka privana numero tuleen niin jos vaikka kyselisin millä hintaa tekis moisen :D

Suutari
16-11-2004, 17:23
en tiedä paljol tekis pakosarjan ei varmaan mitään järkyttävää voin kysyä.tai soita itse,ilmota jos haluat numeron! mulla ois muutama laippaki valmiina!! just kävin katsomas sarjaa niin oli aika jees!! 8)
ajattelin 0.8 barin paineilla ajel!! niin toivotaan et kestää orkkis tiiviste!! pakko kai se on uskoo teitä ku kaikki sanoo et vakio tiiviste!! niin ja sais siitä varmaan kuvan tänne,pakosarjasta siiis jos haluaa semmosen!!

..niin muistappa sitten säätää se kunnolla :wink:. puristukset yms. asiat siis kunnossa. Jos meinaa ilman säätöjä ajella vakio motronicilla vakiochipillä tms. niin sitten ei kannata edes kuvitella sen kestävän. Eikä ollut mikään henk. koht. huomautus vaan yleinen toteamus.

tää nyt on taas vaan tämmönen pilkun nussinta vitutus juttu :P . ettei unoheta tärkeimpiä hommia. Tsemiä projektiin!

Freak
17-11-2004, 17:39
Olipa kerran, kauan kauan sitten, kun luin netistä (http://www.ralli.net) yhden jutun.

Eli vakiotiivisteeseen laitettiin pikaliiman kanssa liekkirenkaaseen kierros 0,3mm käämilankaa. Ja liima oli mukana vain asennusta helpottamassa. En muista/tiedä oliko se käämilanka molemmilla puolilla vaiko vain toisella puolella.
Tämmöisellä kombinaatiolla ajeltiin kauan ja kohtuu suurilla paineilla (1,5bar). Tarina vain ei kerro, että missä moottorissa...
En sitten tosiaankaan tiedä onko tämä vain jotain huuhaata vai ihan tosi juttu, mutta tekisi mieli kokeilla.

Sen pituinen se.

Suutari
17-11-2004, 22:59
Varmaan ihan tosi juttu ja jos vaan saa pysymään sen renkaan siinä asennuksen ajan niin nostaahan se puristusvoimaa liekkirenkaan kohdalla.. :wink: . Saa kokeilla vaan ei ehkä helpoimpia tapoja kuitenkaan..

-Dobermann-
20-05-2005, 10:51
Onko tähän topiciin mitään uutta?

Itse ostin tuon Ahtajan teettämän kuparitiivisteen ja ihan ok:lta vaikutti, mutta tuo pitävyys on vaan alkanut mietityttää. Moni autoa työkseen virittävä on sanonut että ei kannata missään nimessä laitaa, koska vaikka pitäisi öljyt ja vedet erillään jonkin aikaa, niin kuitenkin ajan myötä jostain alkaa tihkuttamaan. Kuparitiiviste toimii kuulemma hyvin ralli tms. käytössä, missä ei haeta niinkään moottorille pitkäikäisyyttä vaan kovia tehoja, mutta nyt on kuitenkin kyseessä kone millä mielellään sen pari-kolme päästelisi ilman isompia remonteja... :)

Tätä tässä utelen, koska pahvin asennus ajankohtainen.

BMW 325I avo
20-05-2005, 12:28
Onko tähän topiciin mitään uutta?


Tätä tässä utelen, koska pahvin asennus ajankohtainen.

Kuten myös itsellä kannentiiviste hakusessa. Mulewa tuolla myy 2mm kuparitiivistettä ja olisi tosiaan kiva tietää, miten se kestää (ja kuinka kauan) turbokoneessa. Kokemuksia???????? Ja paineet tulemaan itsellä olemaan aluksi pienet, mutta itseni tuntien ne tulevat nousemaan....:orava:

vpernu
20-05-2005, 17:10
ite viilasin kuparisen kannentiivisteen ja laitan sen täs alkukesäst koneesee kiinni kuhan nyt saan siihen mallii sen kasattuu..pro streetilt tilasin VHT:n copper gasket cement merkkist tiivisteliimaa mitä jo koekäytin pikkuveljen mopos..eli tos pari viikkoo sit huomasin et kannentiiviste vuotaa ja heitin koko tiivisteen roskii ja oikasin lohkon ja kannen tiivistepinnat ja laitoin pelkän liiman välii..ainaki viel on pitäny..eli tot liimaa laitan sen kuparitiivisteen kaveriks..

wj
20-05-2005, 17:33
Mitäs muuten kuparitiiviste ja alumiinikansi reagoi keskenään?
Pitäs kaiken järjen mukaan jämähtää kiinni.

tolppa
20-05-2005, 17:38
Itse mietin ennen kasausta ihan samaa ja kyselin monilta eri tahoilta,ja kaikki asiaa ymmärtävät sanoivat että kyllä se vakio pahvi oikein säädettynä pitäisi kestää!!Ja siitä on paljon kokemuksiakin esim.Mazalla ja Taavetissa asustaa yksi m20:nen joka on kestänyt 1.2 barin paineella jo kymppitonnin ilman mitään...taitaa olla tonnikalan rakentama\vanha auto.?.

Itelläni on toistaiseksi kestänyt 1 baarin paineen ja 350hv:ta....mutta kuinka kauan???sitä en tiedä.

Et eikun vaan puristukset kasiin ja megaruuttaa kiinni.

ja tuntuuhan nuo kestävän enemmänkin...ainakin hetken...

http://www.bmwtuningclub.net/forum/showthread.php?t=28502&highlight=turbo+bmw

vpernu
20-05-2005, 17:57
Mitäs muuten kuparitiiviste ja alumiinikansi reagoi keskenään?
Pitäs kaiken järjen mukaan jämähtää kiinni.
tiivisteliima sen takii välii ettei tuu jännite-eroja eri metallien välille.Eli ei pääse hapettumaa..

Soiled
20-05-2005, 18:36
Itsellä m20b20 koneessa tuo vakio 2,0mm tiiviste ja hyvin on näyttänyt pelaavan, kuten myös auton entisellä omistajala F1zzillä. Tällä hetkellä 0.8-0.9bar ahtoja, talvi ajettiin 0.5bar. Pientä tihkutusta on ollut ulospäin öljyn muodossa, mutta ei ainakaan vedet jä öljyt sekaisin. uskoisin että tuolla 2,00mm tiivisteellä pitäisi päästä jo yli 1bar rajan ilman pelkäämistä jos vain syöttö puoli on kunnossa, tai ainakin toivon niin koska asia tulee ajankohtaiseksi uuden ahtimen myötä.
Tässä kesän korvilla avaan koneen ja katselen missä kunnossa tiiviste on.

///X-POWER
11-02-2008, 18:47
tuli polte tehdä väliaikainen ''budjetti'' teema turbotus tuohon m20b25 koneeseen (ilman kattia vm.87). ois tarkotus laittaa turbo ja lisäkeittoa antamaan lisärikastin järjestelmä. eli kun kaikki muu on vakiota niin puristusten lasku varmaankin välttämätöntä jos ei heti meinaa räjäyttää sitä konetta, kun siinähän on yli 9:1 puristukset..kertokaa tarkka?? toimenpiteiden pitäs olla suht helppoja ja halpoja. eli nyt kaikki tieto ja kokemus peliin!

1. paljo on orkkis pahvin paksuus ja onko vakio pahveja saatavilla kuinka montaa eri paksuutta?? jossakin siitä oli puhetta mutta varmistellaan vielä. eli paljo sais alhaisimmillaan ruttuja vakio pahvilla??

2. onko miten huonoja kokemuksia cometicin laitosta 200tkm+ ajetun plaanaamattoman lohkon päälle+vakio pulteilla?? jääkö vuotamaan..

3.onko kukaan huima kokeillut laittaa 2 vakio pahvia päällekkäin?? onnistuuko vielä laittaa painetta pyttyyn?

4. ja lopuksi voi antaa fakta tietoa vakio koneen eri mitta/tilavuus tiedoista??
- palotilan koko
- männän laesta lohkon reunaan
- orkkis tiivisteen paksuus
- ym...

ja muutakin vinkkiä saa antaa..

Rocla
11-02-2008, 19:05
Myy se kone ja laita uudempi vakiomoottori tilalle.

Maza
11-02-2008, 19:07
tuli polte tehdä väliaikainen ''budjetti'' teema turbotus tuohon m20b25 koneeseen (ilman kattia vm.87). ois tarkotus laittaa turbo ja lisäkeittoa antamaan lisärikastin järjestelmä. eli kun kaikki muu on vakiota niin puristusten lasku varmaankin välttämätöntä jos ei heti meinaa räjäyttää sitä konetta, kun siinähän on yli 9:1 puristukset..kertokaa tarkka?? toimenpiteiden pitäs olla suht helppoja ja halpoja. eli nyt kaikki tieto ja kokemus peliin!

1. paljo on orkkis pahvin paksuus ja onko vakio pahveja saatavilla kuinka montaa eri paksuutta?? jossakin siitä oli puhetta mutta varmistellaan vielä. eli paljo sais alhaisimmillaan ruttuja vakio pahvilla??

2. onko miten huonoja kokemuksia cometicin laitosta 200tkm+ ajetun plaanaamattoman lohkon päälle+vakio pulteilla?? jääkö vuotamaan..

3.onko kukaan huima kokeillut laittaa 2 vakio pahvia päällekkäin?? onnistuuko vielä laittaa painetta pyttyyn?

4. ja lopuksi voi antaa fakta tietoa vakio koneen eri mitta/tilavuus tiedoista??
- palotilan koko
- männän laesta lohkon reunaan
- orkkis tiivisteen paksuus
- ym...

ja muutakin vinkkiä saa antaa..

Kun vinkkiä pyydetään niin annetaan: Pidä kone vakiona ja sijoita muutoksista säästyneet rahat moottorinohjaukseen. Megasquirt on edullinen ja toimiva ratkaisu. Jos tavoite ei ole kovin paljoa yli 300hv niin aivan turhaan murehdit kannentiivisteestä. Sopat ja ennakot vaan kohdilleen niin kyllä kestää.

///X-POWER
11-02-2008, 20:41
joo näitä vinkkejä jo vähän ounastelin.. mutta ei tule kysymykseen jos ei joku tarjoa pulttaa kiinni megasquirtti pakettia! kun auto on muutenkin projekti asteella ja tarkotus ajaa ens sulilla niin pitää olla helpot konstit! niinku tuossa jo hoputeltiin niin tekniikka tulee vielä tulevaisuudessa vaihtumaan ja siihen tehään sitte huolellisemmin, enemmällä ajalla ja paksummalla lompakolla..

seidltuning
11-02-2008, 20:48
mitähän se saisi maksaa?
http://www.pure-pf.com/webshop/ppf_webshop2/catalog/product_info.php?cPath=25_39&products_id=58

ttw
11-02-2008, 20:49
M20B20:sen omistajana oon jo kuullut nämä vinkit itsekin....

Ja kyllä se 2.3 roukkeri hyrskyttää Hartgen nokan ja viimesen päälle tehdyn kannen kanssa riittävästi, kiitos kysymästä ;).

Mutta itse aiheeseen:

1.
Vakiopahvin paksuus on muistaakseni puristamattomana 1.2mm?
Tiskiltä saa kuitenkin 0.5mm paksumpaa kansipahvia.

2.
381tkm ajetussa plaanaamattomassa lohkossa vakiopahvi vakiopulteilla ainakin pysyy tiiviisti. Pultinreijät putsaa tietenkin hyvin asentaessa, ei halkea lohko nääs...

Lyöt Cometicin vaikka varmuuden vuoksi ARP:n pinnapulteilla niin vuodon mahdollisuus on aika pieni....

3.
S-Turbo Sierroissa on puristuksia laskettu 2 kansipahvilla ja peltilevyllä niiden välissä. Ei ole sen ihmeempää kokemusta, pitäis toimia.
Omaan autooni en laittaisi, kuulostaa aika extremeltä omaan korvaan :D.

Ja lisäruiskuksi vanha kunnon Mosselmann-Turbo -systeemi, eli 0.3 bar painekytkin (vaikka öljykellosta) ohjaamaan 535:sen suuttimen maata.
Suutin ahtoputkeen lähelle kaasuläppää.

Ja kyllä vakiopahvillakin hyrskyttää menemään.

En tiedä löytyykö Elringin valikoimasta ns. "kynsitiivistettä" M20:seen, muistaakseni kestää paineita vähintään nätisti....

///X-POWER
11-02-2008, 21:45
mitähän se saisi maksaa?
http://www.pure-pf.com/webshop/ppf_webshop2/catalog/product_info.php?cPath=25_39&products_id=58

jos tuo tiiviste maksaa tosiaanki yli 300€ niin on kyllä vähän turhan kallis. mutta jos ei muuta vaihtoehtoa löydy niin kait se on se cometicci laitettava.. tai sitte 2 vakiota päällekkäin:orava:

///X-POWER
11-02-2008, 21:51
M20B20:sen omistajana oon jo kuullut nämä vinkit itsekin....

Ja kyllä se 2.3 roukkeri hyrskyttää Hartgen nokan ja viimesen päälle tehdyn kannen kanssa riittävästi, kiitos kysymästä ;).

Mutta itse aiheeseen:

1.
Vakiopahvin paksuus on muistaakseni puristamattomana 1.2mm?
Tiskiltä saa kuitenkin 0.5mm paksumpaa kansipahvia.

2.
381tkm ajetussa plaanaamattomassa lohkossa vakiopahvi vakiopulteilla ainakin pysyy tiiviisti. Pultinreijät putsaa tietenkin hyvin asentaessa, ei halkea lohko nääs...

Lyöt Cometicin vaikka varmuuden vuoksi ARP:n pinnapulteilla niin vuodon mahdollisuus on aika pieni....

3.
S-Turbo Sierroissa on puristuksia laskettu 2 kansipahvilla ja peltilevyllä niiden välissä. Ei ole sen ihmeempää kokemusta, pitäis toimia.
Omaan autooni en laittaisi, kuulostaa aika extremeltä omaan korvaan :D.

Ja lisäruiskuksi vanha kunnon Mosselmann-Turbo -systeemi, eli 0.3 bar painekytkin (vaikka öljykellosta) ohjaamaan 535:sen suuttimen maata.
Suutin ahtoputkeen lähelle kaasuläppää.

Ja kyllä vakiopahvillakin hyrskyttää menemään.

En tiedä löytyykö Elringin valikoimasta ns. "kynsitiivistettä" M20:seen, muistaakseni kestää paineita vähintään nätisti....

niin jos vakio tiiviste on 1.2 ja siihen sais lähemmäs 2mm paksua tiivistettä niin sehän vois jo menetellä. vai onko kemusta vastaavilla osilla tehdystä turbosta jossa ois yli 9:1 puristussuhde??

ja itekkin oon kuullu volvon jostain turbo muunnos sarjasta missä 2 pahvia paallekkäin...mutta mutta.. jonkunhan se on uhrauduttava kokeilemaan! no mietitään nyt vielä.

entäpä se bmw ''mosselman'' turbo? kait siinä on paksumpi pahvi??

M325i
11-02-2008, 22:41
Ainakin B25 kansipahvi taisi olla sen 1,75 vakiona ja 2,05 paksumpana?? Jos en nyt ihan väärin muista.

///X-POWER
11-02-2008, 23:11
Ainakin B25 kansipahvi taisi olla sen 1,75 vakiona ja 2,05 paksumpana?? Jos en nyt ihan väärin muista.

aivan oikein niin muuten onkin, kun ne mitathan lukee tuossa bmw:n varaosa ohjelmassa. ja siinä paksummassa versiossa lukee 2.05(+0.3)
että tarkottaakohan sit sitä että sitä saa myös 2.35mm vai mitähän??
ja kertokaahan vielä se tarkka puristussuhde mikä tuossa on vakiona ja palotilan koko?? (9/86 325 cabrio ilman kattia)

M325i
11-02-2008, 23:19
aivan oikein niin muuten onkin, kun ne mitathan lukee tuossa bmw:n varaosa ohjelmassa. ja siinä paksummassa versiossa lukee 2.05(+0.3)
että tarkottaakohan sit sitä että sitä saa myös 2.35mm vai mitähän??
ja kertokaahan vielä se tarkka puristussuhde mikä tuossa on vakiona ja palotilan koko?? (9/86 325 cabrio ilman kattia)

2.05 + 0.3 tarkoittaa että 1,75 on vakiomitta ja täten tuon verran paksumpi. Eli EI 2.35, vaan 0.3 stanttua (1,75) paksumpi.

Mikä on moottorin koodi cabriossa? Katittomassa 9,7:1,yleensä saksa-autot on vaan kaikki lambda-katti (saastemaksujen takia) 25 6K 1 moottoreita 8.8:1 puristuksella,mutta 86 voi olla vielä sillä vanhemmallakin konetyypillä.

///X-POWER
11-02-2008, 23:46
2.05 + 0.3 tarkoittaa että 1,75 on vakiomitta ja täten tuon verran paksumpi. Eli EI 2.35, vaan 0.3 stanttua (1,75) paksumpi.

Mikä on moottorin koodi cabriossa? Katittomassa 9,7:1,yleensä saksa-autot on vaan kaikki lambda-katti (saastemaksujen takia) 25 6K 1 moottoreita 8.8:1 puristuksella,mutta 86 voi olla vielä sillä vanhemmallakin konetyypillä.

eipä oo ihan muistissa se koodi. jokatapauksessa autossa ei ole kattia/lambdaa joten kait se on tuo 9,7:1, mutta eikö sitä ole olemassa vielä kolmannellakin puristuksella? tuolla 3 kymppiä paksummalla tiivisteellä ei kyllä taida vielä päästä edes 9 puristuksiin..

bemu2000
12-02-2008, 02:49
Meinasitko jättää sytkän säätämättä?:think

///X-POWER
12-02-2008, 10:11
Meinasitko jättää sytkän säätämättä?:think

no semmonen ois tarkotus ku ei tuohon budjetti teemaan oikeen onnistu jos ei halvalla saa jotaki helppoa pakettia. eihän sinne varmaan alyttömiä paineita kestä laittaa. onko kokemuksia millon alkaa naulaamaan? korkea oktaanisinta löpöä mitä huoltsikalta saa niin ohan se jonain..

seidltuning
12-02-2008, 10:44
omassa 5/87 on lambdan lähtö ja 153 loppunen boxi ja oli korkeammalla puristuksella

Supra^
12-02-2008, 11:19
no semmonen ois tarkotus ku ei tuohon budjetti teemaan oikeen onnistu jos ei halvalla saa jotaki helppoa pakettia. eihän sinne varmaan alyttömiä paineita kestä laittaa. onko kokemuksia millon alkaa naulaamaan? korkea oktaanisinta löpöä mitä huoltsikalta saa niin ohan se jonain..

Siis voi vitttttt.... HALVALLA EI SAA HYVÄÄ, EIKÄ VARSINKAAN HELPPOA! Jos ei budjettiin mahdu kaikki ahtimen asennuksen edellyttävät osat niin unoha koko homma!

Jos oikeesti meinaat 300€ kansipahvin hommata, ja kuitenkin vedät vakioruiskulla/sytkällä niin rahan jakautuminen eri osiin on vähän sekava.
Jos siis tarkoituksena on rakentaa ahtimella toimiva kone, oma ehdotus ois seuraava:

1. Unohda vakioruisku/lisärikastukset (en väitä ettei toimis, olen toimivia nähny, mutta ei niitä säätöihin saa lähellekkään niin hyvin kuin säädettävät)
2. Osta säädettävä ruisku/sytkä, noita on pilvin pimein. Megasquirt on niitä halvimpia, ja kannattava jos jaksaa pikkasen tinata ja tutustua sytkän/ruiskun säätöön itse. Jos ei tuollaiseen ole inspistä niin sitte Autronic tai Motec tai joku toinen näistä "valmiista paketeista". Jos tässä vaiheessa ei rahat mielestäs riitä, niin unohda koko turbotus.
3. Jos nyt kuitenkin on pakko tehä se turbo ilman kunnon ruiskua, niin ole hyvä vaan. Kyllähän noitakin toimivia on nähty. Pientä kikkailuahan se vaatii (ei tosin yhtä paljon kuin MS :D) mutta kyllähän sekin jotenkin toimii.

Ja takaisin aiheeseen. Kannentiivisteenä käyttäisin itse ihan vakiota, noista männistä ottaisin siivun pois. B20 koneessa vakiopahvilla + liekkirenkailla ajettiin 1.2 bar ahtoja eikä tullut ikinä sen suhteen ongelmia.

Tällä hetkellä mulla on rakenteilla B25 turbo joka tulee myöskin vakio tiivisteellä, ja vakio männillä (8.8:1), ja kyllä se nyt sen 0.8 bar pitäs kestää, tosin sen näkee vasta parin kk:n päästä :twisted:

Toivottavasti tässä luki edes jotain hyödyllistä. :orava:

///X-POWER
12-02-2008, 19:32
Siis voi vitttttt.... HALVALLA EI SAA HYVÄÄ, EIKÄ VARSINKAAN HELPPOA! Jos ei budjettiin mahdu kaikki ahtimen asennuksen edellyttävät osat niin unoha koko homma!

Jos oikeesti meinaat 300€ kansipahvin hommata, ja kuitenkin vedät vakioruiskulla/sytkällä niin rahan jakautuminen eri osiin on vähän sekava.
Jos siis tarkoituksena on rakentaa ahtimella toimiva kone, oma ehdotus ois seuraava:

1. Unohda vakioruisku/lisärikastukset (en väitä ettei toimis, olen toimivia nähny, mutta ei niitä säätöihin saa lähellekkään niin hyvin kuin säädettävät)
2. Osta säädettävä ruisku/sytkä, noita on pilvin pimein. Megasquirt on niitä halvimpia, ja kannattava jos jaksaa pikkasen tinata ja tutustua sytkän/ruiskun säätöön itse. Jos ei tuollaiseen ole inspistä niin sitte Autronic tai Motec tai joku toinen näistä "valmiista paketeista". Jos tässä vaiheessa ei rahat mielestäs riitä, niin unohda koko turbotus.
3. Jos nyt kuitenkin on pakko tehä se turbo ilman kunnon ruiskua, niin ole hyvä vaan. Kyllähän noitakin toimivia on nähty. Pientä kikkailuahan se vaatii (ei tosin yhtä paljon kuin MS :D) mutta kyllähän sekin jotenkin toimii.

Ja takaisin aiheeseen. Kannentiivisteenä käyttäisin itse ihan vakiota, noista männistä ottaisin siivun pois. B20 koneessa vakiopahvilla + liekkirenkailla ajettiin 1.2 bar ahtoja eikä tullut ikinä sen suhteen ongelmia.

Tällä hetkellä mulla on rakenteilla B25 turbo joka tulee myöskin vakio tiivisteellä, ja vakio männillä (8.8:1), ja kyllä se nyt sen 0.8 bar pitäs kestää, tosin sen näkee vasta parin kk:n päästä :twisted:

Toivottavasti tässä luki edes jotain hyödyllistä. :orava:

joo no onhan ne hyödyllisiä ja tiedostettuja toimintatapoja, MUTTA EI tässä tapauksessa:evil:. ja toiseksi kuka on sanonut että tästä ollaan hyvää tekemässä? :rolleyes:

kun lähtökohtana on nimenomaan nopea/halpa operaatio niin sillon ei ruveta ostamaan kalliita moottorinohjaimia tai edes rakentamaan halpaa! aikaa ei muutenkaan ole liikaa ens kesään ja korikin on vaiheessa. ja kuten jo mainittu ainoastaan pulttaa kiinni mega paketti on vaihtoehtona. eli joko ajetataan(jos ajetaan) ens kesä vakio tuhnulla tai sitten ''aikapommi'' turbolla. kone tulee vielä kuiteski vaihtumaan niin ei nyt kehtais panostaa kaikkea tähän. polte turbotekniikan tutustumiseen ja suhinaan on niin kova että nyt on pakko jos ei kukaan saa puhuttua tarpeeksi järkeä... yritystä on jo kyllä ollu.;)

eli tuon tyyliset ohjeet voi suosiolla jättää sitä uutta konetta varten.
tai tarjotkaa halpaa bolt on pakettia.

Cell
12-02-2008, 19:38
Ilman uutta moottorinohjausta ihan turhaan avaat sitä. Ahtoja et paljoa saa mutta suhisee sitte ainakin ja on HALPA. Myöskin välärin voi jättää kauppaan jos siellä on edes jotenkin järkevän kokoinen fööni, taas säästyi pari satkua.

kmr
13-02-2008, 18:11
Ajattelin kans kannen avata ens viikolla. M20B20 kone ja vakio puristukset ja vakio pahvi. L-jetronicista sytkää säädetty myöhäselle virranjakajasta kääntämällä ja lisärikastuspiiri 2 suuttimella syöttää lisäsoppaa. Kestää ahtoja ~0,8 bar kunnes nakuttaa.

Eli kuinka paksu pahvi pitäisi laittaa, että se jotain vaikuttaisi? Jos sais ahdot vaikka baarin tuntumaan? Vakio ilmeisesti oli se 1,75mm..

On hyvin toiminut muutaman vuoden, mutta ei tosiaan saa kunnolla säädettyä ilman moottorinohjausta..

zJark
13-02-2008, 18:17
Ajattelin kans kannen avata ens viikolla. M20B20 kone ja vakio puristukset ja vakio pahvi. L-jetronicista sytkää säädetty myöhäselle virranjakajasta kääntämällä ja lisärikastuspiiri 2 suuttimella syöttää lisäsoppaa. Kestää ahtoja ~0,8 bar kunnes nakuttaa.

Eli kuinka paksu pahvi pitäisi laittaa, että se jotain vaikuttaisi? Jos sais ahdot vaikka baarin tuntumaan? Vakio ilmeisesti oli se 1,75mm..

On hyvin toiminut muutaman vuoden, mutta ei tosiaan saa kunnolla säädettyä ilman moottorinohjausta..

Älä suotta vaihda pahvia tuon takia.
Vaan vaihda moottorinohjaus säätettävään niin kestää sen 1bar mitä sinne halajat.
Samalla rahalla saat sinne vaikka sen megan mitä joutusit hakkaan johonki tiivisteisiin. Ja koneen toiminta parantuu x100
Esim suutarilta kasattu ja testattu mega ~250e veikkaisin noin pyöreesti vs. pelkkä cometicin tiiviste tais olla sen 300e?

kmr
13-02-2008, 18:34
Joo olisko ollu 260€, eikä paksuudesta tietoa Cometic. Nyt on niin hullusti,ettei ole oikein paikkaa laittaa autoa, mut nyt alko tuo mega kyllä kiinnostaa..

Avaan kannen joka tapauksessa kun pitää pakosarjaa hieman muokata ym., joten ajattelin tuon cometicin sinne laittaa varmuuden vuoksi.

///X-POWER
13-02-2008, 19:56
joo sanotaan nyt tähän väliin että asiaan perehtymisen ja selvittämisen jälkeen olen tullut siihen tulokseen että tulen tod. näköisesti käyttämään ~1mm kupari levyä ja vakio pahvia(puristukset 8-9:1). tuntuis nyt kaiken kaikkiaan parhaalta ratkaisulta tähän luotettavuuden/kustannusten osalta.
-halvempi kuin cometic
-oletettavasti luotettavampi, kuin cometic lyötynä plaanaamattomaan lohkoon vakio pulteilla.
-mutta myöskin metallikerros tiivistettä heikompi ahtopaineilla pöljyillessä-->tiiä vaikka kone säilys ehjänä.

matt1
19-03-2009, 17:20
kaikki jauhaa jostai moottorin ohjaus systeemeistä.. motroniciin saa sellaset ohjelamat kun vaan haluaa..
itellä b25 parilla pikku turbolla,kone pikku muutoksin,vakio pahvilla,8,0 puristuksilla yms. 0,6 ahdoilla 310 heppaa ja 450 vääntöö.

ja ruiskuna motronic joka vaan tehty ja säädetty karalalla. 200-400 maksaa säädätys..

matt1
19-03-2009, 17:22
ja itellä oli aluks cometis,jonka paksuus on 1,7mm niin ei pitäny kun lohkoa ei ollu hiottu..kansi oli oikaistu ja kovat kannen pultit.. vakio pahvilla ei mitää ongelmia.

matt1
19-03-2009, 20:26
elringin kannen tiivistettä saa m sportilta viialasta 40eurolla..
tiivistettä käytetään ainaki kilpa autoissa..

Mynttinen
22-03-2009, 22:11
Onkohan kellään kokemusta ICS Titan kannentiivisteestä? Itse oon harkinnu sellasta. Ja ylipäänsä mikähän kestäisi ns ''rajun turbokäytön''??
Onko kukaan kokeillut PPF:ffän pyramidiliekkirengas tiivistettä?

Jasu
22-03-2009, 22:36
Onkohan kellään kokemusta ICS Titan kannentiivisteestä? Itse oon harkinnu sellasta. Ja ylipäänsä mikähän kestäisi ns ''rajun turbokäytön''??
Onko kukaan kokeillut PPF:ffän pyramidiliekkirengas tiivistettä?Mikä on "raju turbokäyttö"?

(esim. PPF suosittelee liekkirenkaita 800hv asti, pyramidrenkaita siitä ylöspäin)

Mynttinen
23-03-2009, 12:11
500-600 hv. Käyköhän se pyramidirengas suoraan vai onko sille koneistettava urat lohkoon?

alonap-1
23-03-2009, 12:50
Tuollahan on mun vanha topic köyhyydestä.
http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=86802&highlight=liekkirenkaat

bmwtbo
23-03-2009, 15:49
Onkohan kellään kokemusta ICS Titan kannentiivisteestä? Itse oon harkinnu sellasta. Ja ylipäänsä mikähän kestäisi ns ''rajun turbokäytön''??
Onko kukaan kokeillut PPF:ffän pyramidiliekkirengas tiivistettä?

Rahamies tilaa molemmat ja kokeilee kumpi pitää paremmin :rolf::rolf:

Jasu
23-03-2009, 19:48
500-600 hv. Käyköhän se pyramidirengas suoraan vai onko sille koneistettava urat lohkoon?Vaatii urat.