PDA

View Full Version : E39 Virtalukko takertelee


Untzi
27-05-2008, 23:03
Autona siis -96 523 ja ongelmana se, että avain ei tahdo kääntyä virtalukossa, vaan välillä avainta saa useaan otteeseen venkslata eestaas virtalukkoon ja kokeilla kääntää, tuota kun on aikansa tehnyt niin avain ikäänkuin kääntyy "kynnyksen" yli. Avain myös pyörii vastapäivään virtalukossa. Rasvaamisella ei ollut mainittavaa vaikutusta. Mikähän sieltä on mennyt/menossa rikki?

Shadow-line
13-01-2009, 21:22
Nostetaas tätäkin...ja pientä vinkkiä. Oireet samantapaisia, avain takertelee ja pyörii oudosti ympäri kumpaankin suuntaan. Voitelu vain pahensi ongelmaa.

Vika poistui uusimalla virtalukon, ts. lukkopatruunan. Vaihto helppo, kutakuinkin samaan tapaan kuin e34,e36?
Lukon ympäriltä muovit pois, avain 1-asentoon ja työntää ohuen esim.rautalangan (sopiva paksuus n. 1-1,5mm)avaimen vieressä olevasta reiästä sisään n. 20-30mm, jolloin lukitus vapautuu ja avainta vetämällä patruuna tulee pois. Ajoeston "rinkula" irroitetaan ja vaihtaa uuteen, takaisin laitto päinvastaisessa järjestyksessä.

Varmuuden vuoksi otin akunkengän irti vaihdon ajaksi.(Ehkä turhaa..?)

Taas toimii kuin ihmisen mieli!
Autohan oli -97 e39. Lukkopatruuna 80eur hulppeilla.

illu^^
13-01-2009, 21:50
Kannattaa tosiaan hoitaa virtalukko heti kuntoon kun se alkaa temppuilemaan, eikä odottaa sinne asti että menee lopullisesti rikki, on meinaa hivenen vittumaisempi vaihdella sitten.

aripaa
10-03-2009, 12:44
Selailin vanhoja juttuja virtalukoista, eikä selvinnyt kumpi menee ensin väljäksi, lukkopesä? vai patruuna? meinaan että lukko temppuilee jonkin verran esim. polttaa himmeästi srs valoa, ratin nappulat ei aina toimi ennen kuin pyöräyttää avainta edestakaisin pari kertaa, vika ei ole lukon ns. sähkö päässä, nimittäin purkasin sen ja katsoin sen olevan uutta vastaava.

Auto on e39 -98 540ia jos tuolla moottorin koolla on merkitystä, samat lukot kai ne pienemillä koneilla varustetuissa on.

thth77
12-06-2009, 20:00
e39 ongelmia ratti/virtalukon kanssa,elikkä auton saa käyntiin mutta rattilukko on lukossa ratti ei käänny,rattia liikuttelee oik.vas. lähtee lukko pois päältä,mutta rattia pyöritellessä kuuluu naksutusta,elikkä mikä on mennyt rikki :rolleyes:

thth77
14-06-2009, 12:55
e39 ongelmia ratti/virtalukon kanssa,elikkä auton saa käyntiin mutta rattilukko on lukossa ratti ei käänny,rattia liikuttelee oik.vas. lähtee lukko pois päältä,mutta rattia pyöritellessä kuuluu naksutusta,elikkä mikä on mennyt rikki :rolleyes:
onko tuo lukkopatruuna yleensä miten tiukassa?

Geijjo
15-06-2009, 04:56
Selailin vanhoja juttuja virtalukoista, eikä selvinnyt kumpi menee ensin väljäksi, lukkopesä? vai patruuna? meinaan että lukko temppuilee jonkin verran esim. polttaa himmeästi srs valoa, ratin nappulat ei aina toimi ennen kuin pyöräyttää avainta edestakaisin pari kertaa, vika ei ole lukon ns. sähkö päässä, nimittäin purkasin sen ja katsoin sen olevan uutta vastaava.

Auto on e39 -98 540ia jos tuolla moottorin koolla on merkitystä, samat lukot kai ne pienemillä koneilla varustetuissa on.

kuulostaa siltä että myös pohja lopussa,itsellä -99 540 harrasti samaa kunnes auton sähköt oli melkoisen sekaisin,jarruvalot paloi itekseen mankka sammui aurinkosuojasta,ratti pimee jne.ja pohja näytti kunnossa olevalta mullakin mut oikesi vasta kun vaihdoin sen,jotain 40€ maksoi.

miq
15-06-2009, 09:17
Mulla kans oli ongelmia lukkojen kanssa talvella, ja loppupeleissä syyksi paljastui yksinkertaisuudessaan kulunut avain. Oikeastaan mulla ei virtalukko niinkään hannannu vastaan kuin silloin tällöin, ovista vain ei meinannu enää päästä sisään... Tottakai ne lukot ovat myös kuluneet, mutta kun avainta vertasi toiseen vara-avaimena (emännällä :rolleyes:) toimineeseen, niin oli meinaan aika hemmetin paljon ohentunut. Otin vähemmän kuluneen käyttöön eikä sen koommin ole lukot keljuillu. Ehkäpä voisi laittaa keskuslukkoon kaukosäätimen..ku sais aikaseksi..

Shadow-line
15-06-2009, 11:48
e39 ongelmia ratti/virtalukon kanssa,elikkä auton saa käyntiin mutta rattilukko on lukossa ratti ei käänny,rattia liikuttelee oik.vas. lähtee lukko pois päältä,mutta rattia pyöritellessä kuuluu naksutusta,elikkä mikä on mennyt rikki :rolleyes:

Vaihtamalla uuden virtalukon avainpatruunan, pääset todennäköisesti noista vaivoista eroon.
Itse suihkautin hiukan öljyä patruunan ollessa irti "runkoon", johon tuo avain patruuna sujautetaan.

thth77
15-06-2009, 16:16
Vaihtamalla uuden virtalukon avainpatruunan, pääset todennäköisesti noista vaivoista eroon.
Itse suihkautin hiukan öljyä patruunan ollessa irti "runkoon", johon tuo avain patruuna sujautetaan.
vika selvisi,uusi lukkorunko tilaukseen.auto tällä hetkellä ilman rattilukkoa.

Clavurion
15-06-2009, 18:07
vika selvisi,uusi lukkorunko tilaukseen.auto tällä hetkellä ilman rattilukkoa.

Oliko siitä se rattilukon kynsi poikki ja jumitti siellä välissä? Jonkun tuollaisen tarinan kuvineen muistan Britti-foorumilta, mutta en tähän hätään löytänyt ko. keskustelua.

thth77
15-06-2009, 19:55
Oliko siitä se rattilukon kynsi poikki ja jumitti siellä välissä? Jonkun tuollaisen tarinan kuvineen muistan Britti-foorumilta, mutta en tähän hätään löytänyt ko. keskustelua.
sieltä oli kaksi semmoista kynttä/koukkua poikki.

thth77
15-06-2009, 20:09
sieltä oli kaksi semmoista kynttä/koukkua poikki.
keskimmäinen osa rikki

Mad_Mike
04-01-2010, 21:50
Muuten virtalukko toimii oikein paitsi, kun vetää avainta pois lukosta niin on tiukka irtoamaan. Mistähän se tuo jouhtunee onko patruuna menossa? Öljyä en ole laittanut koska sitä ei käsittääkseni kannata laittaa...

JJ13
07-01-2010, 14:51
Muuten virtalukko toimii oikein paitsi, kun vetää avainta pois lukosta niin on tiukka irtoamaan. Mistähän se tuo jouhtunee onko patruuna menossa? Öljyä en ole laittanut koska sitä ei käsittääkseni kannata laittaa...

Omasta E38:sta voitelin lukon joka auttoi tähän vaivaan. Hieman voiteluainetta avaimeen, laittaa lukkoon ja ottaa pois niin alkoi toimimaan.

Mad_Mike
11-01-2010, 18:37
Omasta E38:sta voitelin lukon joka auttoi tähän vaivaan. Hieman voiteluainetta avaimeen, laittaa lukkoon ja ottaa pois niin alkoi toimimaan.

Ei me rueta sinne tököttejä laittaan, pakkasen aiheuttamia oireita näytti olevan. Oli auto lämpimässä hallissa niin "vika" poistui. :jep:

Havis
11-01-2010, 19:11
Ei me rueta sinne tököttejä laittaan, pakkasen aiheuttamia oireita näytti olevan. Oli auto lämpimässä hallissa niin "vika" poistui. :jep:

Eipä se kosteus itsekseen sieltä lukosta häviä, seuraavalla pakkasella sama ongelma edessä. Aseöljyä tippa lukkoon ja se on siinä.

Lahi
03-12-2012, 23:49
Itselläni jumitti rattilukko E39:ssä, avain liikkui 1 asentoon, ei enempää.


http://www.youtube.com/watch?v=sJ0FFl_POHM

Tuolla sai rattilukon poistettua. Varaosa tarvitaan joka tapauksessa
ennen seuraavaa katsastusta. Virtalukko toimii ok.

-Lahi-

-cruelty
25-01-2013, 09:16
Viisaampaa taas tarvitaan:
Saako ton avainpatruunan tilattua alkuperäis avaimelle, marmoritiskiltä? Ajoestorinkula kannattaa varmaan ottaa myös niinkun topicin alussa mainittiin? Onko hinnoista tietoa? Kiitos:jep:

_Hämis_
27-01-2013, 12:27
Saa tilattua, 87€. En vaihtanut rinkulaa, eihän siinä vika ole jos virtalukko jumittaa.

Tuokki2
25-03-2014, 21:08
No nyt se tempun teki.. auton sain käyntiin mutta ei enää sammu! Virta avain pyörii tyhjää molempiin suuntiin ja avaimen saa irti vaikka auto on käynnissä. Auto on 528 6/96. Mikä hajosi? Mistä uusi osa? Pitänee ottaa akunkenkä irti että saa auton sammumaan.

Tuokki2
26-03-2014, 14:38
Ohjeita yllä olevaan? Saako sitä lukkopesää pois kuin poraamalla? Jos pitää porata niin poraanko keskelle avaimenreikää vai pitääkö se uloin metallikaulus saada porattua pois ja pesä tulee sitten ulos? Avain ei pyöri enää mihinkään suuntaan ja rattilukko on auki.

bimmerfanatic
22-01-2016, 20:36
Nostetaas tätä. Oon vaihtamassa virtalukkoa vm 96 autoon ja käytetty virtalukko on vm 99 autosta ja siinä on avain myös mukana. Meneekö ihan plug and play vai pitääkö koodata jotain? Jotain huhua kuulin et ews ei huoli uutta lukkoa?

HTK12
22-01-2016, 21:00
Nostetaas tätä. Oon vaihtamassa virtalukkoa vm 96 autoon ja käytetty virtalukko on vm 99 autosta ja siinä on avain myös mukana. Meneekö ihan plug and play vai pitääkö koodata jotain? Jotain huhua kuulin et ews ei huoli uutta lukkoa?

Ei virtalukossa ole mitään älyä, eli sen voi huoletta vaihtaa, olettaen että se uudempi käy sun autoon. Varaosanumero on jossain vaiheessa tuotantoa muistaakseni muuttuneet, eli jotain eroa voi olla. Virtalukossa on on tunnistin rengas, joka lukee sirun ja oikealla sirulla olevalla avaimella antaa käynnistää. Äly sijaitsee EWS-boxissa. Eli sun pitää siirtää se siru vanhasta avaimesta uuteen. Oletko vaihtamassa koko virtalukkoa vai sitä virtalukon patruunaa?

bimmerfanatic
22-01-2016, 22:41
Ei virtalukossa ole mitään älyä, eli sen voi huoletta vaihtaa, olettaen että se uudempi käy sun autoon. Varaosanumero on jossain vaiheessa tuotantoa muistaakseni muuttuneet, eli jotain eroa voi olla. Virtalukossa on on tunnistin rengas, joka lukee sirun ja oikealla sirulla olevalla avaimella antaa käynnistää. Äly sijaitsee EWS-boxissa. Eli sun pitää siirtää se siru vanhasta avaimesta uuteen. Oletko vaihtamassa koko virtalukkoa vai sitä virtalukon patruunaa?

Koko virtalukko uusiks. Ja kiitokset tästä tiedosta.

Havis
23-01-2016, 15:20
Oma E39 on välillä temppuillut siten, että avain ei meinaa kääntyä virtalukossa ilman pientä hetkutusta. Nyt sitten pakkasten aikana ei meinaa minkäänlainen avaimen hypistely auttaa.

Niinpä vaihdoin avainta. Tähän saakka olen operoinut pääsääntöiseti yhdellä ja samalla avaimella. Nyt kun noita avaimia vertaa, enemmän käytetystä ei edes erota symboleita niistä painikkeista, ja avainosan värikin on kellertävämpi (pinnoite kulunut).

Vähemmän käytetyllä avaimella virtalukko toimii kuin kiväärin lukko ja sen painikkeetkin näkyy kuin uudessa avaimessa.

Eli takerteluvikoja kannattaa alkaa selvittää toista avainta kokeilemalla, lukon ympäripyörimiset sitten on selkeitä virtalukkovikoja.

Pitää suunnitella uuden avaimen hankkimista, ettei sit epähuomiossa huoltoon anna sellaista avainta jolla kaverit ei saa autoa liikkeelle.