PDA

View Full Version : e39 530d moniurahihna ohjainrullien "rauta"


casino
16-05-2008, 07:38
Onko keneltäkään mennyt alumiiniosaa johon kiinnittyy 2 kpl moniurahihnan ohjainrullia elikkä osa tulee laturin pulttien alle ja on ns "L" -kirjaimen muotoinen.

Minulla niitä on jo mennyt / katkennut 2 kpl. Viimeksi laitettu tehdasuusi osa kesti 12 000 km!

Osa bmw realcomin nro: 11282248561

Auto on -e39 530d -99

Osa menee silloin kun auton käynnistää niin kuuluu kova kolahdus ja silloin osa katkeaa...

Mikä siis aiheuttaa moisen katkeamisen?

Clavurion
16-05-2008, 17:49
Oletko 100% varma, että hihna on asennettu oikealle reitille? Pappa-foorumilla oli nimittäin keissi, jossa se kiristinrullan akseli oli katkennut. Asentaja huomasi aiemman erheensä itse. Eli hihnan saa ilmeisesti helpostikin asenettua niin, että homma pelittää, mutta siihen kiristimen varrelle kohdistuu paljon suunniteltua suurempi voima. Harmi kun sitä BCF:lle laitettu hihnojen kaaviota ei näe muut kuin jäsenet.

casino
16-05-2008, 18:05
Olen 100 %:sesti varma, että hihna on oikein asennettu. Se on asennettu ns. autodata-korjaamo-ohjelman mukaisesti kulkemaan.

Tilailin tänään takuuseen uuden alkuperäisen varaosan ja samalla tilaisin sitten tämän ns. kiristäjäosan.

Itse epäilen, että kiristäjä on alkanut jumittaa tai siinä olen ns. iskari ei pelaa oikein ja särkee sitten originalin osan.

Original osa on kyllä totta puhuen aivan MITÄTTÖMÄN SURKEAA TEKOA!

Ns. alumiinivalu-raparautaa ja säälittävän heikkotekoinen. Vein katkenneet osat kaverille joka koneistaa 20mm teräslevystä vastaavan mitä tämä alkuperäinen rapavalu on niin sitten ainakin tuo kohta on sitten eliminoitu:twisted:

Cell
17-05-2008, 09:17
Niinpä niin, jätetään vika korjaamatta ja lisää rautaa rajalle. Kun se suurimmalla osalla kuitenkin kestää, niin mistäs veikkaat että seuraavaksi paikat leviää? Jotkut osat on ihan hyvä tehdä heikoiksi, sulakkeet voi joskus pelastaa isommalta remontilta...

exautisti
19-05-2008, 22:42
kyllä noita näyttää menevän näissä,en syytä tiedä mutta epäilen suunnittelijaa syypääksi,koska osa on todella heiveröisen oloinen

uti
19-05-2008, 23:12
Eiköhän suurin osa niistä hajoa iän vuoksi. Kaikille osille tulee joskus kilometrit täyteen.

exautisti
21-05-2008, 22:27
Eiköhän suurin osa niistä hajoa iän vuoksi. Kaikille osille tulee joskus kilometrit täyteen.

JOO pitää paikkansa,jos olis ollu päivän vanha niin tuskin ois hajonnu. sarjassamme osia jotka EI KULU (muissa kun bemareissa).

tabasco
30-08-2008, 13:00
No nyt kävi sitten itselle sama juttu, eli ensin ei jaksanut startatessa pyöräyttää (niin kuin akusta olisi ollut virta vähissä). Sitten kun kokeilin uudestaan, pyöräytti se viimein ja tuon alumiinivarren päässä ollut hihnapyörä katkesi irti ja kone hörähti käyntiin, laturin merkkivalo jäi palamaan ja se oli sitten siinä. Vissiin hihnapyörän laakeri jumitti.

mikron
30-08-2008, 20:19
Lainaanpa ketjua. Alkanut välillä kuulua kirskuntaa/kitinää, miten sen nyt kuvailisi. Kierroksilla vähän kovenee verrattuna tyhjäkäyntiin. Ääni tuntuisi tulevan jostain läheltä laturia. Joku kiristinrullan laakeri?

erese
30-08-2008, 21:12
Lainaanpa ketjua. Alkanut välillä kuulua kirskuntaa/kitinää, miten sen nyt kuvailisi. Kierroksilla vähän kovenee verrattuna tyhjäkäyntiin. Ääni tuntuisi tulevan jostain läheltä laturia. Joku kiristinrullan laakeri?

Tod.näk rullien laakerit alkaa vedellä pikkuhiljaa viimeisiään....rullat uusiks vaan, niissä ei tunnu olevan kovin hyvälaatuiset laakerit....

uti
31-08-2008, 21:10
Kannattaa tarkastaa ne apulaitteiden laakerit myös. Luultavimmin nekin vaikuttaa jonkin verran sen kiristimen kestoon. Iskarin vaihtaisin samaan aikaan kiristimen kanssa.