PDA

View Full Version : M20B20 KONEEN VIRITYS


sambeli
10-08-2004, 12:22
TERVE KAIKKI BEMARIGURUT!

MIKÄ MAHTAAPI OLLA KÄTEVIN TAPA VIRITTÄÄ KO. KONETTA?
TUOKO PELKÄT PELTIPAKOSARJAT YHTÄÄN HYÖTYÄ?
ITELLÄ TOMMONEN E12 JA PITÄIS SITTEN SAADA EHKÄ TEHOJAKIN LISSÄÄ!
(ONPA MUUTEN ÄIJILLÄ HIENOJA BEMUJA TÄÄLLÄ!)

Sickness
10-08-2004, 12:24
En ollenkaan tarkoita olla ilkeä, mutta paras tapa virittää kyseistä konetta on panna pennit jonoon, heittää kyseinen vehje helvettiin sieltä keulalta ja vaihtaa koko roska uuteen -> halvempaa, tehokkaampaa ja luotettavampaa viritystä tuohon koneeseen ei pysty tekemään.

Jos kuitenkin haluat ruveta kyseisen kamppeen kanssa tosissasi tappelemaan, niin muuta osaavat paremmin vastata kysymyksiisi. Älä sitten sano, että sinua ei ole varoitettu :lol:

hencca
10-08-2004, 12:26
HUUTAMALLA se selviää.... :o

Tuossa ylhäällä on haku nappi ja jos laitat hakusanaksi esim. m20b20 tai viritys niin tuloksia saattaa jopa tulla... :shock:

sambeli
10-08-2004, 13:22
oOlen vaihtanut ko. auton päittäin vm-86 kadettiin joka oli valmis kaatopaikalle.Ei siis kannata kerätä vähäisiä senttejä kokoon tämän vuoksi ostaakseen uutta konetta...
sitäpaitsi olen laittanut ilmoituksen ostetaan palstalle ja saanutkin yhteydenottoja: KYLLÄ SIITÄ VAKIOKONEESTA PITÄISI 800€ SAADA! (ei helv...)
En ole vielä löytänyt haulla järkeviä tuloksia, hyvä jos jotkut löytää. :idea:

Timpe
10-08-2004, 13:51
En ole vielä löytänyt haulla järkeviä tuloksia, hyvä jos jotkut löytää. :idea: Enpä usko et tohon aiheeseen ees löytää järkeviä tuloksia, koska ei tohon koneeseen kannata laittaa rahaa kiinni virimielessä. Tulee varmasti kalliimmaksi yrittää saada tehoja tuosta irti kun vaihtaa se suosilla isompaan (lue: vähintään 2.5 litraseks). Ja tässä päädytäänkin jälleen siihen noidankehään, että kannattaako tehdä enää tekniikanvaihtoja vaan laittaa koko auto myyntiin ja hommata suosilla alkuperäinen tehokkaampi...vaikka saksasta.

Sickness
10-08-2004, 14:02
No jos nyt haluat välttämättä käyttää tuota konetta aihiona, niin aloitapa viritysosien haaliminen vaikka tästä:

http://www.bmwtuningclub.net/foorumi/viewtopic.php?t=26981&highlight=m20+viritys

Voit kysyä valmistajalta mitä se ilmoittaa tehonlisäykseksi, mutta veikkaan sen olevan "perstuntumalta" ainakin +15hv ja 25nm luokkaa.

Kun ei kiltisti sanoen mennyt perille...

sambeli
10-08-2004, 14:37
Kiitoksia hyvistä vastauksista, tulen ilmeisesti pikkuhiljaa järkiini ja pidän kyseisen koneen ennallaan. Venttiilinkopan kansi tekee ilmeisesti puristuksia. HEHEE :lol:

Timpe
10-08-2004, 14:41
Kiitoksia hyvistä vastauksista, tulen ilmeisesti pikkuhiljaa järkiini ja pidän kyseisen koneen ennallaan. Venttiilinkopan kansi tekee ilmeisesti puristuksia. HEHEE :lol: Kannattaa vielä anatomialta varmistaa mutta muistaakseni se oli laskettu venakopan kansi. Siis ainakin se +15hv! :lol:

LoudPipe
10-08-2004, 14:59
Mun mielestä E12 on niin tyylikäs laite ettei sen välttämättä tarvi mikään tykki ollakaan. Ei tehoista tietenkään koskaan haittaa ole, mutta...

sambeli
10-08-2004, 15:09
Onko muuten tietoa montako E12:a vielä teillämme kulkee?

PS. Jollei e12 olisi tehty, 500/700sarjalaiset olisivat nykypäivänä aivan erilaisia... eikö vain?

Bavaria
10-08-2004, 18:49
Kuten edellä mainittiin, niin karu totuus on että kannattaa nostaa isompi kone keulille ja sitten suunnitella virittämistä. n.20 lisäheppaankin poltaa äkkiä ison kasan rahaa ja parin viikon päästä rupeaa taas halajamaan lisää kulkua.

Mutta tuohon kaksilitraiseenkin pätee samat säännöt kuin muihinkin nelitahtikoneisiin, eli suht rivakkaan kaasunvaihtoon jonkinnäköisellä hyötysuhteella olisi päästävä. Peltipakosarja itsessään saattaa ehkä vähän herkentää konetta mutta ei muuten mainittavaa hyötyä. Moottorin pyörintä nop. nosto+nokka+puristusten nosto ja kansityöt+imu-ja pakosarjojen kohdistus+ polttoaineen jakelu (en tiedä onko 4A1 ihan kaikkein paras)+pakoputki läpivirtaavilla vaimentimilla. Tuosta voit funtsia mitä kone tarttee ja mitä sille pitäisi mahdollisesti tehdä. Jos kaikki palat loksahtaa kerralla kohilleen niin kai muutama lisäheppa tulee.

dunkelblau
10-08-2004, 20:18
Tosta ei saa vaparina oikein mitään syntymään...

Kokeileppa sitten vuorostaan hakusanaa: "Turbo"!

:jep:

sasu
11-08-2004, 09:09
saahan sitä, viritellä mitä itse haluaa. Tuo e30 m20b20 koneella
kulkee minulle ainakin aivan riittävästi (lue hiekkatie pätkät meinaa käydä kapeaksi). ilman saantia ja poistumista paranneltu.

mihin tarvitsee suomessa 500 hv.tä ?

kumien sulatteluun tikkurinlan ympäristössä?

siistiiii........... :shock:

muuris
11-08-2004, 10:13
saahan sitä, viritellä mitä itse haluaa. Tuo e30 m20b20 koneella
kulkee minulle ainakin aivan riittävästi (lue hiekkatie pätkät meinaa käydä kapeaksi). ilman saantia ja poistumista paranneltu.

mihin tarvitsee suomessa 500 hv.tä ?

kumien sulatteluun tikkurinlan ympäristössä?

siistiiii........... :shock:
On aika ero M20B20 122/125/129hv:llä ja sitten 500hv myllyllä. Ei tässä taidettu olla mitään kanuuna-E12:sta olla tekemässä :lol:

Hiekkatiellä nyt "riittää" vanha laatikko-Ladakin, silläkin käy pätkät kapeiksi... tosin ei johdu liiasta tehosta, vaan surkeasta alustasta sekä jäykästä taka-akselista.

Sorry offtopic, mutQ vinQ parQ muutki vääntää :oops:

[pmp]
25-02-2006, 22:54
elikkä olen itelleni ekaks autoks tommosen e30 320i bemarin hommannu, kortin saan kesällä, joten nyt olis aikaa vähän kutitella sitä. elikkä jos antaisitte vinkkejä miten pääsisin noin 150 hepan tehoihin, ja tietenkin mahdollisimman halvalla kun opiskelija olen, opiskelen autopuolella, joten koneita ja työkaluja löytyy. ja kaikkiin vinkkeihin voisi sitten laittaa nettilinkkiä ja hinta-arviota mukaan.. vapaavirtaus suodatin löytyy..

Bmw_e30
25-02-2006, 23:08
ensinnäki virittäminen ei oo halpaa :(

putkistoa/peltisarjat www.martelius.com
virinokka taitaa löytyy esim http://www.moposport.fi:8080/workspace.client_moposport/PublishedService?frontpage=true&theme=5
lastua voit kysellä esim. tääl oleva Benzino jos omaat motronic ruiskun http://btcf.fi/forum/showthread.php?t=29812
ja kannenha sie voit työstää siel koulussa sellaseks ku haluut :)

[pmp]
25-02-2006, 23:55
joo oon kattonu noit peltisatseja ennenki, marteliuksel hintaa on se 405€ euroa, mikä on mun mielestä ihan liikaa.. halvalla ei hyvää saa..:neutral: nii joo, ja mistä tiedän et onko motronic? ja mitä se varsinaisesti tarkoittaa? :redface:

T3
26-02-2006, 00:13
.....

[pmp]
26-02-2006, 00:25
joo ei herneitä :redface:

niin tosiaan tiedän kyllä miten otto moottori toimii, mutta en tiedä mitä tuo motronic tarkoittaa, ei meille ainakaa koulussa oo tollasesta mitää puhuttu, et jos viittisit viisaampana tyhmempääsi opastaa. ja niinku tosta aikasemmasta postauksestani voi lukea, mulla ei vielä sitä korttia ole, enkä ole myöskään vielä hirveästi autoihin perehtynyt, mopoihin lähinnä, niinkuin varmaan moni, jolla ei ole ollut peltoautomahdollisuuksia.. ihmetyttää vaan ku olet noin fiksu, ja tiedät paljon autoista/bmw:eistä, jätit kuitenkin vastaamatta kysymykseen, ja päätit muuten vaan päteä, mihin meinasit tällä pyrkiä? ja tosiaan jollain (myös minulla) teoria ei tarkoita mitään, jotkut oppivat tekemällä, ei lukemalla tai kuvia katselemalla. ja nyt selvis mikä on motronic, google on hyvä keksintö :jep: ja on muuten ajettu alle 300tkm..

RiiQuu
26-02-2006, 00:32
Säästä ne viritysrahat ja käytä sitten, kun OIKEASTI tiedät mitä teet.

AMEN. Olipa hyvää tekstiä! :jep: Ja muutenkaan ei välttämättä ole kaikista järkevintä lähtee virittää tuota M20B20:sta.. Joko vaihtaa yhtä bensapihin M20B25 koneen tilalle muiden tarvittavien osien kanssa tai vielä parempi koko auto vaihtoon. Ei sillä että tuossa autossa olisi mitään vikaa, mutta onhan se auttamatta melko luumu.

T3
26-02-2006, 00:47
.....

Bmw_e30
26-02-2006, 00:54
Sitten varsinaiseen asiaan: Sulla on M20B20, ilmeisesti Motronicilla, kun katsoo autosi kuvaa tuossa sivussa (muovipuskurit)



kyl siin taitaa kromipuskuri olla eli varmaa äl-jetti ruiskuvarmaanki :rolleyes:
ennemi vaihtaa ton 320i koneen suoraa 325i motronic jos haluu alkaa virittää.
mut kuka tekee ja mitäki :)

[pmp]
26-02-2006, 01:00
joo on "kromi" puskuri.. tohon ~600€ sais varmaa vaikka jostai mällätystä 325:sta koneen, hmm, pitää kattella avk:lta noita 325:ia, tosin siinä pitäis vahtaa palon muutaki, vai mitä siihen pitäis vaihtaa? isommat jarrut, onks 325 levyt takana? ei taida olla? tai mites turbotus, se taitaa kyllä olla vähän liian iso projekti mulle tohon autoon..

edit: ei löytyny avk:lta mitään kivaa..

M325i
26-02-2006, 01:09
Unohta Tekniikanvaihto POMMIN tekeminen. Prosentteja tulee melkein saman verran kun 316-325 muutoksessa ja jossain ei onnistu ilman kanta-autokatsastusta = maksaa paljon setelirahaa riippuu konttorista.
Jos tekniikanvaihtoautoja 2.5 saa kahdentonnin nurkilla kohtuu siisti/hyväkuntoisen niin mitä järkeä ruveta tekemään jotain kanta-autokatsastuksia ja vaihtamaan osia mitkä myös maksaa kun haalit niitä sieltä täältä. Ei se ole niin helppoa kun elokuvissa.

Bmw_e30
26-02-2006, 01:11
']joo on "kromi" puskuri.. tohon ~600€ sais varmaa vaikka jostai mällätystä 325:sta koneen, hmm, pitää kattella avk:lta noita 325:ia, tosin siinä pitäis vahtaa palon muutaki, vai mitä siihen pitäis vaihtaa? isommat jarrut, onks 325 levyt takana? ei taida olla? tai mites turbotus, se taitaa kyllä olla vähän liian iso projekti mulle tohon autoon..

edit: ei löytyny avk:lta mitään kivaa..

jos mie en tietäis et onko 325i levyt takana nii miettisin kahesti et kannattaako alkaa tekee tommosta.
ajeleppa vähä aikaa sillä 320i koneella ja tutki sitä ja ala sit vasta miettimää et mitä sille vois tehdä. :/

T3
26-02-2006, 01:12
.....

Kyytsis
26-02-2006, 01:16
Annan sulle toisen vinkin. Laita siihen sun autoos se vapaavirtaussuodin. Essonbaarissa kertoivat, että sillä tulee vähintään 35hv lisää. Sit liimaat takaluukkuun itsetehdyn tarran "Hyper-Jurbo", niin tulee toiset 35hv lisää.
On halpaa ja taatusti tulee lisää voimaa.

Lisäksi bensaakin säästyy, koska kuulemma sellaisen asentamalla tippuvat mm. moottorietienopeuksissa kierrokset jopa 100-200rpm!

Viime viikolla näin C-koppaisen mersun Mechelininkadulla (siis Helsingissä, maaseudulla voi olla samannimisiä polkuja...) jossa oli takana kolme mersun merkkiä, tarra jossa luki SPORT, toinen tarra jossa luki INJECTION ja sitten vielä vasemmassa takakulmassa paksia M5 logo.

Onnistunut viritys.

t.Ville

[pmp]
26-02-2006, 01:17
joo selvä, nii kirjotin et halvalla, mut ainahan sitä saa suunnitella ja miettiä eri vaihtoehtoja.. kannatti taas kysyä neuvoja :D

Kyytsis
26-02-2006, 01:25
']joo selvä, nii kirjotin et halvalla, mut ainahan sitä saa suunnitella ja miettiä eri vaihtoehtoja.. kannatti taas kysyä neuvoja :D

http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=20242&highlight=m20+ylikoko

http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=54042&highlight=80hv%2Flitra

Noo.. Tossa on sitten lukemista.


t.Ville

[pmp]
26-02-2006, 01:27
http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=20242&highlight=m20+ylikoko

http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=54042&highlight=80hv%2Flitra

Noo.. Tossa on sitten lukemista.


t.Ville

Kiitos!

t-race
26-02-2006, 01:49
Eikös tuossa sun ekassa viestissä lukenut: Pitäis saada mahdollisimman halvalla. Sit sä oot jo ostamassa AVK:lta mällättyä 325i:tä, josta joudut vaihtamaan myös sen levyjarrullisen taka-akseliston jne jne.

Ja mikäli oikein muistan, niin ABS:itkin pitäs olla. En kyllä ihan satavarma ole tuosta. Mutta jos näin on, niin tiedossa on kaiken muun hyvän lisäksi jarruputkien vaihto ja "jonkin verran" sähkötöitä.

Bmw_e30
26-02-2006, 03:18
Ja mikäli oikein muistan, niin ABS:itkin pitäs olla. En kyllä ihan satavarma ole tuosta. Mutta jos näin on, niin tiedossa on kaiken muun hyvän lisäksi jarruputkien vaihto ja "jonkin verran" sähkötöitä.

-86 vai 87 eteenpäi pitää olla ABS:t ja vähäpäästöinen muistaakseni -90 ei välttämättä pidä iha paikkaasa
jarruputkia ei tartte vaihtaa
mut sähkötöitä on tiedos :) mut niistähän me kaikki pidämme

nullzwei
26-02-2006, 04:13
vapaavirtaus suodatin löytyy.. Tuosta se LÄHTEE :jep:

Tästä tulee mulle noottia, mutta minkäs teen :cry:

Zetz
26-02-2006, 09:14
heh.. =D itsellänikin kävi joskus mielessä tuon m20b20 viritys, no joo.. tulin tulokseen kun on kaasari peli, laitetaa isompi kaasari ja lasketaan kantta,, riitti tuohon ihan hyväksi viritykseksi.. vähän vääntö kasvoi mutta muuta ei tapahtunutkaan. =) noh, jossain vaiheessa pitää vaihtaa m30b3* kone ja tarvittava tekniikka.

T3 onko e12 penaria ollut m30b30/32/35 koneella? ei tartteis ruveta alustaa e28:sta vääntämään..

sifors
26-02-2006, 09:30
itse tein t3:n mainitseman m20b20 koneesta m20b23:en ja kaikkiin tarvikkeisiin,osiin ja hiluihin meni noin 2700e ja paukkuja pitäs olla noin 200hv luokkaa. että se siitä halvasta virityksestä:jep:

Soiled
26-02-2006, 09:35
Suosittelen tuota turbotusta ;) Ei helppoa eikä halpaa jos hyvän haluaa, mutta kannattaa kuunnella herra T3 neuvoja tosissaan, ei mikään turha jannu puhumaan.

sifors
26-02-2006, 09:50
Suosittelen tuota turbotusta ;) Ei helppoa eikä halpaa jos hyvän haluaa, mutta kannattaa kuunnella herra T3 neuvoja tosissaan, ei mikään turha jannu puhumaan.

ei tosiaankaan:rolf: siinä on mies paikallaan jos kysytään bemarista jotain. tietää varmasti kaiken:jep:

sulla on menossa vissiin tuo kyseinen turbo projekti vai joko on kone nipussa?

Cell
26-02-2006, 15:02
paukkuja pitäs olla noin 200hv luokkaa. että se siitä halvasta virityksestä:jep:

Häh?! Mitä siis oikeastaan teit sille koneelle, tuohan on saman verran kuin m3:n yhdessä mallissa oli eikä tuollaisia ole taiottu kuin 2,7 moteista :eek: . Menikö legendan puolelle?

sifors
26-02-2006, 15:52
Häh?! Mitä siis oikeastaan teit sille koneelle, tuohan on saman verran kuin m3:n yhdessä mallissa oli eikä tuollaisia ole taiottu kuin 2,7 moteista :eek: . Menikö legendan puolelle?

itse asiassa ei edes mennyt. m20b23 kampiakseli ja männät,koneistettu kansi,motronikin ruiskut volvo t4:n suuttimilla ja lastulla kierrokset 6900rpm,peltipakosarja tee se itse menetelmällä rakennettu tuplaputkisto alusta loppuun,crane 272 asteinen nokka 11 ja 10,5 nostolla. siinä tarinaa näin aluksi.....:jep:

razorass
26-02-2006, 16:24
Tein taannoin M20b20/23 hybridin M20 lohkoon. Korkeapuristeinen projektialakerta 350ekee, siihen renkaat, laakerit ja tiivisteet, kytkin, jakopää, vesipumppu yms. ja loppulasku oli alakerran suhteen muistaakseni joku 700ekee, osat saan suoraan tukkurilta. Kansi mulla oli tehdasuusi jo valmiina. Jos kanteen joutuu tekemään täysrempan tulee hintaa tuplaten.

Lopputuloksena erittäin vääntävä, miellyttävä ja iloisesti kiertävä vakiomoottori.

xxxtkm ajettua koneeseen halvin viritys on huolellinen perusremontti että saa edes ne vakiopollet sieltä ulos. Sen jälkeen voi alkaa miettiä tehon laskemista järjettömillä nokkaakseleilla ja muilla sopimattomilla osilla.

Cell
26-02-2006, 17:55
itse asiassa ei edes mennyt. m20b23 kampiakseli ja männät,koneistettu kansi,motronikin ruiskut volvo t4:n suuttimilla ja lastulla kierrokset 6900rpm,peltipakosarja tee se itse menetelmällä rakennettu tuplaputkisto alusta loppuun,crane 272 asteinen nokka 11 ja 10,5 nostolla. siinä tarinaa näin aluksi.....:jep:

Jaa että tuolla reseptillä 200hp. En malta odottaa dynolappua :orava: . Kyllä se BMW Motorsport meni vikaan kun teki S14 koneen, mieto katunokka olis riittäny m20b23:een.

Soiled
26-02-2006, 18:01
sulla on menossa vissiin tuo kyseinen turbo projekti vai joko on kone nipussa?

Tuossahan se on menossa http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=26414&page=10 . Kone nipussa, mutta uutta palikkaa pitää vaihdella taas kesän aikaan ;)

Pite^
26-02-2006, 18:36
:twisted: No tehoja saa kyllä m20b20 koneeseen ihan kivasti kun poraa sen 2.3l sitten kannen työstää, 290 nokka, teho-putkisto, vapari, isommat suuttimet, bensapaineet kattoon... ja remmiahdin vikisemään sinne..:jep:

T3
26-02-2006, 19:47
.....

mr.b
26-02-2006, 19:52
Eikö se alkuperäinen tavoite tässä topikissa ollut 150hp ? heti ollaan huutamassa 2.7 ja kompuroita ja vastaavaa:orava:

kokeile jotain tällaista.


-peltisarja + putket (martellius tai vast. löytyy varmaan käytettynä kun etsii)

-lievä nokka, 264ast tai ainakin alle 280 (turha laittaa sellaista joka antaa huipputehot 1000rpm rajoittjan jälkeen!!)

-nosta bensapaineet ~0,5 ja säädä ilmamittaria 1-3 pykälää jäykemmäks! (pysyy seokset järkevinä matalemmila kieroksilla ja rikastuu vasta korkeilla, silloin kun tarvitaan. tällä tavalla ei vie älyttömästi bensaa normaali ajossa.)

-vapaavirtaus filtteri (mielellään vakioboxiin, että saa raitista ilmaa.)

jos kone on muuten hyvässä kunnossa niin näillä tempuilla toimii ihan kivasti, mulla ainakin meni 0-100 ~8,5sek ja kelas mittarin pohjaan (220)!

mutta tämä edelyttää että ei pilaa autoa jollain älyttömillä 25kg 18" blingbling vanteilla vaan pysyy esim kevyeissä 15" (bmw orig BBS) ja jotain 205/50 renkaat, jotta välitykset ei mene pilalle!

HUOM! tämäkään ei ole ihan ilmaista, jos ei oo varaa niin säästää, lukee sillä aikaa foorumeita ja rakentaa koneen ensin paperille ja hankkii palikat vähitellen, (putki->peltisarja->filteri->nokka) aina välissä säätöä, kellota esim 80-120 aikoja kolmosella niin näkee menikö oikeaan suuntaan, eikä startit pääse pilaamaan ajanottoa.

Muista päivittää alustaa myös! katsastusmies ei välttämättä vittuile jos väittää että on iskari loppu! ne sattaa vanhassa autossa olla ja silloin ei ole kiva ajella lujaa..

kun nää on tehty, ja siihen menee jotain 2-15V niin sitten turboa kehiin, siihen muuten menee vielä enemmän rahaa:jep:

[pmp]
26-02-2006, 20:31
tarvitttiin 4sivua tekstiä ennen kuin siltä tuli hakemani vastaus, kiitos mr.b tästä.. pitää tutkiskella myyntipalstoja

mr.b
26-02-2006, 20:45
Periaateessa mun vanha setuppi vuosien takaa...:D toimi yllätävän hyvin. muista putsata takavalot! yllätävän moni uudempi ~150hp "riisi" saa niitä jo tolla setuppila katella :jep:

Kyytsis
26-02-2006, 20:58
itse asiassa ei edes mennyt. m20b23 kampiakseli ja männät,koneistettu kansi,motronikin ruiskut volvo t4:n suuttimilla ja lastulla kierrokset 6900rpm,peltipakosarja tee se itse menetelmällä rakennettu tuplaputkisto alusta loppuun,crane 272 asteinen nokka 11 ja 10,5 nostolla. siinä tarinaa näin aluksi.....:jep:

Silti 200hv tuntuu aika paljolta, noilla muutoksilla... 87hv/litra. Sama kun ei tule itsestään edes käyttämällä lähtökohtana m20b25 lohkoa. Putkiston vaikutus tehoihin ei voi olla kovin iso.

t.Ville

mr.b
26-02-2006, 21:20
itse asiassa ei edes mennyt. m20b23 kampiakseli ja männät,koneistettu kansi,motronikin ruiskut volvo t4:n suuttimilla ja lastulla kierrokset 6900rpm,peltipakosarja tee se itse menetelmällä rakennettu tuplaputkisto alusta loppuun,crane 272 asteinen nokka 11 ja 10,5 nostolla. siinä tarinaa näin aluksi.....:jep:
siihen vielä suurenettu kaasuläppä ja ohjelmoitava ruisku että pääsee eroon ilmamäärämittarista niin sattaa mennä ihan kivasti yli se 200+hp. kun paketti toimii niin se toimii!:jep:

riittää kun 1 palikka on väärä (esim lian kireä nokka) tai aste/pari pielessä niin ollaan siinä 170hp paikkeilla ja itketään että vie pensaa vaan...:cry:

makkis
26-02-2006, 22:02
Otetaanpas tähän samaan topikkii kun kerta käsitellään m20b20 konetta.
Ja haetaan "huipputehoja", siis ilman turboa, kuiteskin ihan päivittäiseen ajoon tarkotettua. eikä nyt kuiteskaan ihan sillä asenteella et rahaa riittää mihin vaan mut ei tietenkään ilmasiksikaan ois tarkotus tehä.

Eli mikä olis hyvä lähtökohta kone l-jet vai motronic kone, onko suurin kuutiomäärä mihin tuon koneen saa tuo 2,5l. 323 kampura ja 83mm poraus, mitkä kanget?
Tietysti kannen käyttää portattavaan ja ilmeisesti 325 venat? 325 kaasuläppä, peltisatsi. mikä nokka? suuttimet? puristussuhde? kenties joku megaruutta fiksuin?
Ja mitä vielä?

Freak
26-02-2006, 22:13
kokeile jotain tällaista.


-peltisarja + putket (martellius tai vast. löytyy varmaan käytettynä kun etsii)

-lievä nokka, 264ast tai ainakin alle 280 (turha laittaa sellaista joka antaa huipputehot 1000rpm rajoittjan jälkeen!!)

-nosta bensapaineet ~0,5 ja säädä ilmamittaria 1-3 pykälää jäykemmäks! (pysyy seokset järkevinä matalemmila kieroksilla ja rikastuu vasta korkeilla, silloin kun tarvitaan. tällä tavalla ei vie älyttömästi bensaa normaali ajossa.)

-vapaavirtaus filtteri (mielellään vakioboxiin, että saa raitista ilmaa.)


Mulla oli omassa 320i:ssä vähän vastaanlainen paketti.
Portattu kansi muotuilluilla vakio kokoisilla venttiileillä. Kannesta otettu n. 0,9mm siivu pois. Marteliuksen pakosarja ja itse tehty 2,5 tuuman putkisto kahdella läpivirtausvaimentimella. Nokka oli vakio ja ajoitettu hieman vakiota aikaisemmalle kannen laskun takia. Kaasuläpän akseliakin oli muotoiltu olevinaan paremman virtauksen takia, mutta tuskinpa auttoi. Vakio ilmanpuhdistinkotelo muokattuna, hieman lyhennetyllä ilmamäärämittarin torvella ja vapariputsarilla. Koteloa oli muokattu silleen, että alunperin vasemmassa nurkassa oleva ilman sisäänmeno oli muutettu oikeaan nurkkaan ja ilma otettiin suoraan maskin takaa. Ilmamäärämittaria säädettiin löysemmälle ja säätäjä sanoi korkeilla kierroksilla seoksien menevän jo hieman rikkaan puolelle. Tuloksena oli noin 120 hepan pyöräteho ja liki 20 kilon vääntö. Vääntökäyrän muoto oli kylläkin jokseenkin ihmeellinen. Tehot pysyi samana viidestä tuhannesta kuuten tuhaneen kierrokseen. Ala- ja keskikierrosten vääntö kasvoi todella mukavasti eikä kulutus kasvanut oikeastaan ollenkaan.

Mutta se hinta. Rahaa paloi silloin kaikkinensa varmasti 5000 markkaa ellei ylikin. Oliko se sitten sen arvoista...?

mr.b
27-02-2006, 00:20
Mutta se hinta. Rahaa paloi silloin kaikkinensa varmasti 5000 markkaa ellei ylikin. Oliko se sitten sen arvoista...?

niinpä, muuten ne rahat olisi tuhlattu johonkin aivan turhaan:jep:

[pmp]
27-02-2006, 17:42
on muuten l-jet ;)

BMW 325I avo
28-02-2006, 11:20
Kone pöydälle, kampiakseli ja männät vaihtoon ja tilalle M20B23:n kampiakseli ja männät. Samalla uusit laakerit, hoonaat sylinterit ja uusit männänrenkaat. Tietysti myös KAIKKI tiivisteet jne jne.
Muuta et tarvitse. Et tarvitse viritysnokkkaa, peltisarjaa, tai jotain turhanpäiväistä vapaavirtaussuodinta. Koneessasi on operaation jälkeen tukevat 150-155hv. HUOMATTAVASTI enemmän vääntöä ja yleistä käyttömukavuutta. Eikä viritystyö näy päällepäin, kun sen tekee alkuperäiseen 2-litraiseen lohkoon.

Maksaa: Kaikki osat n.600-650euroa.

Mä en nyt ymmärrä minkä takia tämä vaihtoehto sivuutettiin olankohautuksella. Tästä ei remontti enää simppelimmäksi mene vai HÄ!!

[pmp]
28-02-2006, 11:27
Mä en nyt ymmärrä minkä takia tämä vaihtoehto sivuutettiin olankohautuksella. Tästä ei remontti enää simppelimmäksi mene vai HÄ!!

en mä ainakaan sitä niin vaan sivuuttanu, enkös tuolla sanonut että pitää kattella myyntipalstoilta noita osia. tässä on vaan es ongelma ku mulla on opiskelut kesken, eikä pää kestä töitä samaan aikaan, pitää ostella pikkuhiljaa noi osat, kun ei yksinkertaisesti rahat riitä, mutta kesään mennessä kyllä pitäisi olla kasassa, eikä tässä nyt niin kiire ole kun tosiaan saan sen kortin vasta elokuun alussa..

T3
28-02-2006, 11:35
.....

BMW 325I avo
28-02-2006, 11:44
Pari ilmoa löytyi heti ja tosiaan hinnat ei päätä huimaa.

Joku voi heittää tähän vielä paljon pahvi, tiivisteet, laakerit ja rengastus maksaa.

http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=59298&highlight=m20b23

http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=48773&highlight=m20b23

Supra^
28-02-2006, 11:45
No kuule sitä tässä on itsekin ihmetelty.:rolleyes:

Mutta ei varmaan ole riittävän uskottavaa touhua, kun ei koneesta löydy peltisarjaa, joka näkyy päällepäin. Siitä ei löydy viritysnokkaa, jotta voisi kehuskella kavereille ja ennenkaikkea siitä ei löydy tuota jumalaista kaiken viritystyön kivijalkaa: Kirkuvan vihreää, sinistä tai punaista VAPAAVIRTAUSSUODINTA, jolla tehot suorastaan hyppää kattoon.

Pointtini noihin 2,3-koneen sisuskaloihin oli hyvin yksinkertainen ja suht edullinenkin.
Lisäksi... Jälkiviritys, ts. lisähevosvoimien hakeminen on vielä hyvin helppoa tuollaisesta koneesta(verrattuna siihen 2-litraiseen), jos ei ne 150hv riitä.


Ottaako se kone itteensä jos pitää kaasuläpän ja suuttimet vakioina b20? meinaan kyllähän ne voi vähän ahdistaa, mut tekeekö hallaa?
Kiitos T3 infoista taas vaihteeks, just menossa tollanen b20->b23 siitos ;)

Ja pakko tääki sanoa että kaveri kuulostaa vähän multa tossa viime syksynä :D sama homma, korttiin puol vuotta, "tuliterä" 320i alla, ja jopa paikkakunta sama :rolf: Mutjoo ettei menis ihan OT:ks tää homma ni suosittelen kyl tota b20->b23 rakentamista, hinta/tehosuhde kohallaan.

T3
28-02-2006, 12:06
.....

Supra^
28-02-2006, 12:19
Ei ota nokkiinsa. Vaihdat vain aivoboksin tai käännät ilmamäärämittarista pari naksua. 2-litraisessa koneessa on ihan samat suuttimet ja kaasuläppä, kuin 2,3:ssa. vm-83:ssa vielä aivoboksikin oli sama (aikana jolloin 2,3:ssa oli 139hv). Myöhemmin 2,3.een tuli erilainen aivoboksi, jossa suuttimen aukioloaikaa oli pidennetty. Jälkimmäisissä versioissa koneessa oli 150hv.


Kiitän :jep:

[pmp]
28-02-2006, 12:36
-kampiakseli
-männät kiertokankineen.
-virranjakaja
200eur

noi olis mun mielestä halvat, tarviiko muuta? ja t3, se vapari on kirkkaan keltanen ;) ei vihreä tai punainen :D mutta kuitenkin, vastaisi nyt sit toi kaveri mikä noiden osien kunto on, lompakosta löytyy nyt 0€, mut nopeasti sen 200 saa kokoon, yks viikonloppu töissä :jep:

Supra^
28-02-2006, 12:39
']-kampiakseli
-männät kiertokankineen.
-virranjakaja
200eur

noi olis mun mielestä halvat, tarviiko muuta? ja t3, se vapari on kirkkaan keltanen ;) ei vihreä tai punainen :D mutta kuitenkin, vastaisi nyt sit toi kaveri mikä noiden osien kunto on, lompakosta löytyy nyt 0€, mut nopeasti sen 200 saa kokoon, yks viikonloppu töissä :jep:

Juurihan sä tuolla sanoit että duuni tuottais liikaa stressii tjms. :rolleyes:

mut kyllähän nuo osat riittää, kannattaa vielä se itse aivopoksi hommata b23:sta niinku T3 tossa mulle äsken valotti, jotta saat ne suuttimien aukioloajat pidemmiksi, eli lisää tehoa. Ja tietysti kaikki tiivisteet sun muut ku ruuvailee noita. laakeritki ois varmaan ihan järkevät uusia samalla.

Sickness
28-02-2006, 12:45
mut kyllähän nuo osat riittää, kannattaa vielä se itse aivopoksi hommata b23:sta niinku T3 tossa mulle äsken valotti, jotta saat ne suuttimien aukioloajat pidemmiksi, eli lisää tehoa. Ja tietysti kaikki tiivisteet sun muut ku ruuvailee noita. laakeritki ois varmaan ihan järkevät uusia samalla.

Kaikki laakerit + tiivisteet + hihnat + kiristimet + vesipumput ym. mitä ei ole mitään järkeä jättää tuollaisen homman yhteydessä uusimatta maksaakin sitten pari kertaa enemmän kuin nuo yllä mainitut osat. Ja päälle vielä mahdolliset koneistukset, mikäli itsellä ei ole niihin mahdollisuutta.

[pmp]
28-02-2006, 12:47
Juurihan sä tuolla sanoit että duuni tuottais liikaa stressii tjms. :rolleyes:

mut kyllähän nuo osat riittää, kannattaa vielä se itse aivopoksi hommata b23:sta niinku T3 tossa mulle äsken valotti, jotta saat ne suuttimien aukioloajat pidemmiksi, eli lisää tehoa. Ja tietysti kaikki tiivisteet sun muut ku ruuvailee noita. laakeritki ois varmaan ihan järkevät uusia samalla.

niin naama ei kestä että joka päivä menisin koulusta suoraan duuniin! mutta yhden viikonlopun sitä seisoo vaikka päällään :evil:

[pmp]
28-02-2006, 12:50
Kaikki laakerit + tiivisteet + hihnat + kiristimet + vesipumput ym. mitä ei ole mitään järkeä jättää tuollaisen homman yhteydessä uusimatta maksaakin sitten pari kertaa enemmän kuin nuo yllä mainitut osat. Ja päälle vielä mahdolliset koneistukset, mikäli itsellä ei ole niihin mahdollisuutta.

noi kaikki koneistukset yms. pystyn kyllä tekemään koulussa.. joo mutta ajettelin et jos nyt ekaks ostais ton setin tosta ja sit myöhemmin ku saa lisää £$€ kasaan nii laakerit tiivisteet yms.. kohta pitäis tulla koeviikko nii siit sais varmaan ~250-300€..

Freak
28-02-2006, 13:17
']kohta pitäis tulla koeviikko nii siit sais varmaan ~250-300€..
Missä noi kokeet on? Montako koetta? Mä voin tulla tuolla hinnalla tekemään vaikka joka viikko... :rolf:

crockett
28-02-2006, 13:22
Mites tuon virranjakajan kanssa, jos b23:n kampuran ja männät laittaa b20 motronic-koneeseen?

T3
28-02-2006, 13:24
.....

[pmp]
28-02-2006, 14:15
Missä noi kokeet on? Montako koetta? Mä voin tulla tuolla hinnalla tekemään vaikka joka viikko... :rolf:

niin koeviikkohan amiksessa (ainakin vantaalla) on vapaa viikko, jolloin voi tehdä rästikokeita, jos niitä ei ole, sulla on viikko vapaata ->töihin mistä saat rahaa :jep:

Jukka81
28-02-2006, 17:58
ja multa löytyy sitten sulle se tarvitsemasi 323i:n ruiskun boksi..

laita privaa jos tarttet??

T3
28-02-2006, 18:01
.....

Jukka81
28-02-2006, 18:19
koko numero on:

0 280 001 301

Kyytsis
28-02-2006, 18:20
ja multa löytyy sitten sulle se tarvitsemasi 323i:n ruiskun boksi..

laita privaa jos tarttet??

Niitä on sitten sekä L-jetillä ja LE-jetillä. Ensimmäisessä 139hv ja jälkimmäisessä 150hv. Noita L-jetin bokseja löytyy kun kyselee hakusanoilla boksi ja mustalainen satunnaisilta vastaantulijoilta, mutta jälkimmäiset ei todellakaan kasva puissa.

...omaan b23 vaihdoin tuon boksin b20 laatikon tilalle, enkä huomannut MITÄÄN eroa. Että se siitä lisätehosta.

t.Ville

Jukka81
28-02-2006, 18:26
no katsotaan minkä tuomion tietäjämme T3 antaa boksin numeroiden perusteella..

Kyytsis
28-02-2006, 19:24
no katsotaan minkä tuomion tietäjämme T3 antaa boksin numeroiden perusteella..

Search..

http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=32635&highlight=280+001+301

t.Ville

ps. itsekin yllätyin tuloksesta :jep:

SledgeHammer82
28-02-2006, 19:37
Sitten varsinaiseen asiaan: Sulla on M20B20, ilmeisesti Motronicilla, kun katsoo autosi kuvaa tuossa sivussa (muovipuskurit)

Kone pöydälle, kampiakseli ja männät vaihtoon ja tilalle M20B23:n kampiakseli ja männät. Samalla uusit laakerit, hoonaat sylinterit ja uusit männänrenkaat. Tietysti myös KAIKKI tiivisteet jne jne.
Muuta et tarvitse. Et tarvitse viritysnokkkaa, peltisarjaa, tai jotain turhanpäiväistä vapaavirtaussuodinta. Koneessasi on operaation jälkeen tukevat 150-155hv. HUOMATTAVASTI enemmän vääntöä ja yleistä käyttömukavuutta. Eikä viritystyö näy päällepäin, kun sen tekee alkuperäiseen 2-litraiseen lohkoon.

Maksaa: Kaikki osat n.600-650euroa.

Tämä ehdotus kuulostaa todella mielenkiintoiselta. Omassa M20B20 Motronicissa on kilsoja kohtapuoliin 300t, eikä autoon ole edes kantta koskaan tehty. Pitää ainakin mielessä alkaa pikkuhiljaa varautumaan koneremppaan, vaikka tällä hetkellä ainoat oireet ovatkin käynnistäessä pieni öljynpölläytys ja öljynkulutus n. 1,5 l/10 000 km.

Eikö tuossa M20B20 + b23:sen kampiakseli ja männät konstruktiossa tarvitse ruiskuun koskea, eli pärjääkö vakio M20B20 Motronic tehtävässä?

T3
28-02-2006, 19:41
.....

Sd
28-02-2006, 22:58
lainataas vähän topiccia.. eli osaisiko joku sanoa 0 260 200 005 numeron perusteella boksista jotain?

nullzwei
01-03-2006, 02:39
Mä en nyt ymmärrä minkä takia tämä vaihtoehto sivuutettiin olankohautuksella. Tästä ei remontti enää simppelimmäksi mene vai HÄ!!
Ei menekään. Mopopojan mopopenariviritys mahdollisimman luotettavasti ja --- halavalla. Tällaisen teen itsekin --- ensi syksynä. Tulee E28 520i:stä 523i :cool: Ilman mitään vapaavirtaushuijauksia. Samalla pääsen eroon --- Motronicista.


itse tein t3:n mainitseman m20b20 koneesta m20b23:en ja kaikkiin tarvikkeisiin,osiin ja hiluihin meni noin 2700e ja paukkuja pitäs olla noin 200hv luokkaa. että se siitä halvasta virityksestä:jep:

Mitäs muuta teit?

Supra^
01-03-2006, 03:13
itse tein t3:n mainitseman m20b20 koneesta m20b23:en ja kaikkiin tarvikkeisiin,osiin ja hiluihin meni noin 2700e ja paukkuja pitäs olla noin 200hv luokkaa. että se siitä halvasta virityksestä:jep:

tolla summallahan sä oisit saanu sinne b23 hilut+fööniä kylkeen, ja ois ollu 'pikkasen' enemmän kaakkeja, eikä mikrometrin tarkkaa säätämist... ;)

sifors
01-03-2006, 19:27
tolla summallahan sä oisit saanu sinne b23 hilut+fööniä kylkeen, ja ois ollu 'pikkasen' enemmän kaakkeja, eikä mikrometrin tarkkaa säätämist... ;)

kaikki kävi koneistamolla mutkan ja kaikki osat ostettiin uusina. KAIKKI hilut
:jep: rupee rahaa palamaan

Supra^
01-03-2006, 19:48
kaikki kävi koneistamolla mutkan ja kaikki osat ostettiin uusina. KAIKKI hilut
:jep: rupee rahaa palamaan


Nojoo siinä tapauksessa ymmärrän. No eihän tossa muuta vikaa oo ku tuo hinta, ei tarvi ainakaan pelätä mikä osa hajoo seuraavaks jne. :)

[pmp]
02-03-2006, 22:58
osaisko joku kertoa remmiahtimesta, ja miten se toimis tossa, ja hintaa, ja en todellakaan oo semmosta laittamassa, kiinnostais vaan, ehkä joskus tulevaisuudessa (?)

Kyytsis
03-03-2006, 09:13
']osaisko joku kertoa remmiahtimesta, ja miten se toimis tossa, ja hintaa, ja en todellakaan oo semmosta laittamassa, kiinnostais vaan, ehkä joskus tulevaisuudessa (?)

Olipa kerran remmiahdin.
Toimii hyvin jos asentaa hyvin.
Kallis.
Muista päästää kissa pihalle.

http://www.btcf.fi/forum/search.php?searchid=931935

http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=35409&highlight=remmiahdin

http://en.wikipedia.org/wiki/Supercharger

Noilla varmaan pääset alkuun.


t.Ville

[pmp]
03-03-2006, 21:59
kiitti näistä ja muistan päästää :jep:

Burn1s
03-03-2006, 22:11
']osaisko joku kertoa remmiahtimesta, ja miten se toimis tossa, ja hintaa, ja en todellakaan oo semmosta laittamassa, kiinnostais vaan, ehkä joskus tulevaisuudessa (?)


no jospa nyt eka ostaisit sen koneen josta puhuin sulle joskus aikasemmin, eiköhän toi ruoska 170hv:lla liiku sulle ihan tarpeeksi...mutta asiaan...
remmiahdin on kyllä kallis ja asennus vittumainen mutta kannattaa ;)
nykyisessä rojektissa sellainen ja aivan mahtava :jep:

[pmp]
03-03-2006, 22:57
rupeaako burnis vittuilemaan?! toi "äänen"sävy on vähän sellanen, sulla ei kyllä taida olla siihen mitään varaa :jep: ja mua ei edelleenkään kiinnosta toi sun tekniikkas ;)

Burn1s
03-03-2006, 23:12
']rupeaako burnis vittuilemaan?! toi "äänen"sävy on vähän sellanen, sulla ei kyllä taida olla siihen mitään varaa :jep: ja mua ei edelleenkään kiinnosta toi sun tekniikkas ;)

ei se mitään vittuilua ollu ;)

Supra^
04-03-2006, 13:22
no jospa nyt eka ostaisit sen koneen josta puhuin sulle joskus aikasemmin, eiköhän toi ruoska 170hv:lla liiku sulle ihan tarpeeksi...mutta asiaan...
remmiahdin on kyllä kallis ja asennus vittumainen mutta kannattaa ;)
nykyisessä rojektissa sellainen ja aivan mahtava :jep:

mistäs tekniikasta on kyse ? :D täältä löytyy kiinnostusta..

sifors
08-03-2006, 22:19
Nojoo siinä tapauksessa ymmärrän. No eihän tossa muuta vikaa oo ku tuo hinta, ei tarvi ainakaan pelätä mikä osa hajoo seuraavaks jne. :)

niinpä ei tarvii ja silti on kone ilman kantta mutta kohta taas ehommassa kunnossa:jep:

Pite^
08-03-2006, 22:59
osaisko joku kertoa remmiahtimesta, ja miten se toimis tossa, ja hintaa, ja en todellakaan oo semmosta laittamassa, kiinnostais vaan, ehkä joskus tulevaisuudessa (?)

Joo loppusessaan kalliita hevosvoimia. Ja paljon ääntä melkein tyhjästä.. mut kyl se on ihan kivaa, mut pelkkä remmi ei sinäänsä paljoa anna pitää laittaa väli jäähdytin, isommat suuttimet ja muuta hilua, että sen hyöty olis maksimaalinen!! :rolf: :twisted:

karhunen
09-03-2006, 17:22
http://e21.tricord.be/download.php?file=2

Siinä yksi artikkeli m20b20 stroukkaamisesta, ilmeisen samoin tavoittein, eli ei päällepäin näkyvää muutosta. Pitkälti samat jutut on tosin käyty jo läpi tässä keskutelussa.

Jollakulla kokemusta tälläisen moottorin rakentamisesta 81mm iskuisella akselilla ?

Kyytsis
09-03-2006, 17:50
http://e21.tricord.be/download.php?file=2

Siinä yksi artikkeli m20b20 stroukkaamisesta, ilmeisen samoin tavoittein, eli ei päällepäin näkyvää muutosta. Pitkälti samat jutut on tosin käyty jo läpi tässä keskutelussa.

Jollakulla kokemusta tälläisen moottorin rakentamisesta 81mm iskuisella akselilla ?

http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=20242&highlight=m20+ylikoko

Lue tuolta vaikka alkuun...

t.Ville

karhunen
09-03-2006, 19:01
... Sitä samaahan tuolla on pohdittu, lueskeltu on. Mutta en muista äkkiseltään nähneeni mokomaa konstuktiota kellään käytössä. Paljonko noissa 323i:n männissä on varaa ottaa, 2.1mm sorvaus kuulostaa aika reippaalta. Ei sillä että itse moista suunnittelisin, mutta moottoritekniikka kiinnostaa aina.

advance
09-03-2006, 22:40
osaisko joku kertoa remmiahtimesta, ja miten se toimis tossa, ja hintaa, ja en todellakaan oo semmosta laittamassa, kiinnostais vaan, ehkä joskus tulevaisuudessa (?)

Joo loppusessaan kalliita hevosvoimia. Ja paljon ääntä melkein tyhjästä.. mut kyl se on ihan kivaa, mut pelkkä remmi ei sinäänsä paljoa anna pitää laittaa väli jäähdytin, isommat suuttimet ja muuta hilua, että sen hyöty olis maksimaalinen!! :rolf: :twisted:

http://irc-galleria.net/view.php?nick=Pite^&image_id=28340896

Miten sulla tuolla galleriassa oli ahtimen kuva ja sain käsityksen että meinasit sen kiinni laittaa.

Suutari
31-03-2006, 11:43
jos haluaa leikkiä voi sen ahtimen asentaa sinne vaikka näön vuoksi. kun homma tehdään vähänkään paremmin alkaa rahaa palaa..laske kaikki osat ja tuplaa se..vanha ja toimiva sääntö. pikku hiluja kuten ahtoputkia yms. ei ikinä lasketa muuten ;).yleesähän toi kaava toimii tyyliin että suuttimet,ahdin ja katos eipä ollukkaa kallista :rolf: sitten myydään puhallin kun ei ollukkaa varaa enää ahtoputkiin tai pultteihin heh..

jvakeva
31-03-2006, 15:37
jos haluaa leikkiä voi sen ahtimen asentaa sinne vaikka näön vuoksi. kun homma tehdään vähänkään paremmin alkaa rahaa palaa..laske kaikki osat ja tuplaa se..vanha ja toimiva sääntö. pikku hiluja kuten ahtoputkia yms. ei ikinä lasketa muuten ;).yleesähän toi kaava toimii tyyliin että suuttimet,ahdin ja katos eipä ollukkaa kallista :rolf: sitten myydään puhallin kun ei ollukkaa varaa enää ahtoputkiin tai pultteihin heh..

niinhän monet sanoo..

kmr
01-04-2006, 12:54
Itsellä meni n. 2000€ M20B20 ahtamiseen. Pari päivää sit kävin katsastamassa ja vertailumallina oli 325i. Nyt on mukavat pihinät ja 190hv/280Nm tehoja 0,5 ahdoilla ja hyvin on toiminut jo 3 kuukautta kovaa ajoa. Tuohon hintaan sisältyy kaikki alustan osia myöden..

f1zz
01-04-2006, 13:10
Toi peltipakosarjan hankinta heti ensimmäisenä on tyhmintä mitä tiedän. Miksi ei voi laittaa vaikka '88-> 2.0 litrasen tai 2.5 litrasen pakosarjoja mitkä maksaa 50€ kiskurilla. joku 450€ 30€ peltimutkista tuntuu vähän tyhmältä kun tehoa ei tule ei sitten millään lisää vakio koneeseen.

Supra^
01-04-2006, 13:25
Itsellä meni n. 2000€ M20B20 ahtamiseen. Pari päivää sit kävin katsastamassa ja vertailumallina oli 325i. Nyt on mukavat pihinät ja 190hv/280Nm tehoja 0,5 ahdoilla ja hyvin on toiminut jo 3 kuukautta kovaa ajoa. Tuohon hintaan sisältyy kaikki alustan osia myöden..

facelift vai <87 elikkä l-jet vai motronic?

kmr
01-04-2006, 13:33
facelift vai <87 elikkä l-jet vai motronic?

01/87, eli l-jet. Parepi kun ei tarvii ABS-jarruja, ei kattia ja saa sytkää säädettyä..

Supra^
01-04-2006, 13:35
01/87, eli l-jet. Parepi kun ei tarvii ABS-jarruja, ei kattia ja saa sytkää säädettyä..

mitäs kaikkea muutoksia jouduit tehä bensansaannin suhteen, ettei nakuttais?

kmr
01-04-2006, 13:55
mitäs kaikkea muutoksia jouduit tehä bensansaannin suhteen, ettei nakuttais?

Finnboost lisärikastuspiiri, 2*380cc lisäsuuttimet, vakiosäädin. Sitten penkissä seokset kohdalleen. Sytkää on kyl pakko laittaa myöhäselle, muuten nakuttaa.

Supra^
01-04-2006, 14:00
Finnboost lisärikastuspiiri, 2*380cc lisäsuuttimet, vakiosäädin. Sitten penkissä seokset kohdalleen. Sytkää on kyl pakko laittaa myöhäselle, muuten nakuttaa.


kiitos näistä, kuullostaa hyvältä :jep:

Pite^
01-04-2006, 15:26
Miten sulla tuolla galleriassa oli ahtimen kuva ja sain käsityksen että meinasit sen kiinni laittaa.[/QUOTE]

kyllä. sais enää sen koneen toimiin nyt kunnolla.. kierokset sekoilee...!! :evil:
:offtopic:

Belfast81
01-04-2006, 19:50
en tiä onko kukaan laittanut tätä en jaksanu lukea kaikkia mut mielestäni 320i:n saa parhaiten jo viritettyä vaihtamalla tulpat ja niiden johot virranjakajan pyörijän. Putsata kaikki osat vaihtaa ilman suodatin ja jne.

Auto tykkää hyvää sit kannattaa vasta miettiä viritystä.

Mut mielipiteitä on yhtäpaljon kun ihmisiäki (0stin ite käytetyt tulpan johot :redface:)

Supra^
01-04-2006, 21:44
en tiä onko kukaan laittanut tätä en jaksanu lukea kaikkia mut mielestäni 320i:n saa parhaiten jo viritettyä vaihtamalla tulpat ja niiden johot virranjakajan pyörijän. Putsata kaikki osat vaihtaa ilman suodatin ja jne.

Auto tykkää hyvää sit kannattaa vasta miettiä viritystä.

Mut mielipiteitä on yhtäpaljon kun ihmisiäki (0stin ite käytetyt tulpan johot :redface:)

jees, mut toihan ei oo viritystä, enemmänki kunnostusta ;) Kaikki tollaset asiat +moottorinpesu jnejnejne. kannattaa suorittaa ennenku alkaa yhtään mitään virittämään, että on toimiva, selkeä ja puhdas lähtökohta.

Kyytsis
02-04-2006, 20:37
en tiä onko kukaan laittanut tätä en jaksanu lukea kaikkia mut mielestäni 320i:n saa parhaiten jo viritettyä vaihtamalla tulpat ja niiden johot virranjakajan pyörijän. Putsata kaikki osat vaihtaa ilmansuodatin ja jne.



Joo, ja pesta takaikkuna. Aaah. Siitä ne taivaat aukeaa.

t.Ville

juhaPoika
02-05-2006, 10:35
hahha :D