PDA

View Full Version : e39 touring, koukun sähkösarja


Rebsa
05-05-2008, 22:02
Moi

Eli ongelmaksi tuli vetokoukun sähkösarjan asennus, sähkösarja on mallia (motonet). Sähkösarja on muuten kytketty paitsi sumuvalo ja peruutus valo, koska ne ovat siellä takaluukussa. Luukun valojen johtoja ei näy akkukotelon puolella eikä kuskin puolen luukusta. Joten joudunko purkamaan takaluukun verhoilut kaikki huitun helvettiin ja vetää kaksi johtoa (sumari, pakkivalo) luukusta sähkösarjalle? Onko kellään ollut samaa ongelmaa.

Koitin searchilla hakea mutta ei ollut samaa ongelmaa kenelläkään, kaikki on vienyt auton pajalle tai asentanut koukun sedaniin.

buksin-1
05-05-2008, 22:10
Moi

Eli ongelmaksi tuli vetokoukun sähkösarjan asennus, sähkösarja on mallia (motonet). Sähkösarja on muuten kytketty paitsi sumuvalo ja peruutus valo, koska ne ovat siellä takaluukussa. Luukun valojen johtoja ei näy akkukotelon puolella eikä kuskin puolen luukusta. Joten joudunko purkamaan takaluukun verhoilut kaikki huitun helvettiin ja vetää kaksi johtoa (sumari, pakkivalo) luukusta sähkösarjalle? Onko kellään ollut samaa ongelmaa.

Koitin searchilla hakea mutta ei ollut samaa ongelmaa kenelläkään, kaikki on vienyt auton pajalle tai asentanut koukun sedaniin.

Oikeaoppisesti johtosarja tulisi kytkeä suoraan valomoduliin, joka sijaitsee A-pilarissa.

Aksa P
05-05-2008, 22:12
Laitoin Monoflexin irroitettavan koukun ja siihen kuuluvan johtosarjan. Kytkentäohjeet oli selkeet ja mainitsemasi johdot käskettiin kaivaa vänkäripuolelta takamatkustajan korvan vierestä "pilarista". Johdot nousevat siitä kattoon ja sieltä saranoiden kautta takaluukkuun.

Rebsa
05-05-2008, 22:18
Omissa johtosarjan ohjeissa ei puhuttu muusta kuin johtojen väreistä mikä on mikä. eli johdot nousee "c" pilarista kattoon. Täytyy siis mennä purkamaan lisää.. ei vaan huvittais vetää johtoja tiivisteiden yli. kun kerran alettiin hommaan niin tehään homma loppuun asti ja johdot asiallisista paikoista.

Rebsa
05-05-2008, 22:19
Niin ja paljon kiitoksia. :jep:

Aksa P
05-05-2008, 22:25
Omissa johtosarjan ohjeissa ei puhuttu muusta kuin johtojen väreistä mikä on mikä. eli johdot nousee "c" pilarista kattoon. Täytyy siis mennä purkamaan lisää.. ei vaan huvittais vetää johtoja tiivisteiden yli. kun kerran alettiin hommaan niin tehään homma loppuun asti ja johdot asiallisista paikoista.

Joo, ei muuta kun takakontin sivuverhoukset pois. Sieltä löytyy hyvä reitti alkuperäisten johtonippujen vierestä.

Tossa Monoflex johtosarjassa oli juuri oikean mittaiset johdot joka paikkaan. Oli siis helppo asentaa, kun vaan purki sisustukset edestä pois. Mukana tulleita rosvoliittimiä en kyllä suosittele vaan kolvia, tinaa ja kutistesukkaa liitoksiin, niin hyvä tulee:jep:

Rebsa
05-05-2008, 22:35
No kannattaa siis kysyä jos on epävarma.. Mukana tulleet rosvoliittimet lesi samantie roskiin ja kaivettiin kolvi kauniiseen käteen. Jos rosvoilla olisi laittanut niin varmaan olisi vikaa jo heti ensi viikolla:D Parempi tehdä hitaamman ja paremman kaavan mukaan niin on enemmän iloa itselläkin kun ei tarvitse koko ajan korjailla ja ihmetellä miksei kärryssä valot toimi :think

Aksa p menikö sulla johtosarja ihan plug & play vai pitikö kanssa kolvailla?
Mielestäni ne ovat yleensä plug & play mutta eise mitään haittaa pikkasen menee aikaa enemmän kun kolvaa. Mihis valmiissa mailmassa olisi kiire. EI mihinkään :D

Aksa P
06-05-2008, 12:04
Aksa p menikö sulla johtosarja ihan plug & play vai pitikö kanssa kolvailla?
Mielestäni ne ovat yleensä plug & play mutta eise mitään haittaa pikkasen menee aikaa enemmän kun kolvaa. Mihis valmiissa mailmassa olisi kiire. EI mihinkään :D

Ei toi Monoflexin johtosarja mene suoraan bemarin liittimin. Pitää siis rosvoliittimillä jne. kytkeä. Ihan ok liittimiä oli, mutta silti luotan tinaan ja kolviin enemmän.

Rebsa
06-05-2008, 22:33
joo no voi helvetti toi koukku. älkää ikinä ostako brinkin koukkua touringiin ei mene sitten millään. nyt kun sain sen johtosarjan kytkettyä niin aloin asentaa puskuria no puskuri ei mene paikalleen vasta kun on sahannut puskurin tukirautaa ja aivan helvetisti noin 10 cm pois nii sit menee.. ei mikään helppo homma..

masahiiri
07-05-2008, 06:51
Moro!
Eilen tuli laitettua Motonet koukku (felox) ja johtosarja joku saksalainen 5cm x 5cm puolijohde mokkula ... helppo laittaa n 30 min ja kaapelit sai niputettua muiden piuhojen sekaan. Toki osan johdoista jätin kytkemättä, kun ei kärrissä ole peruutusvaloa, sumaria eikä akkua jota lataisin :) Eli vain normi piuhat vilkut, jarru, äärivalot (parkit).
Eli luukun piuhoituksiin ei tarvinnut koskea!

KO autoon ei saa koukkua etteikö puskurin alumiinia ja muovia joutuisi modaamaan!!!! Ainakaan mistään liikeestä ei sellaista merkkiä löytyny!?

-Matti-

Rebsa
07-05-2008, 23:13
joo siis ei mullakaan muuten mennyt kauan johtosarjan kanssa, mutta sitten tuli se ongelma sumari ja pakki valo :D no ei muuta kuin vänkärin puolen takalista auki ja piuha poikki ja johto väliin kolvia ja kutistesukkaa näyttäen. muuten oli helppo asennus. puskurin kanssa sai painia hetken aikaa kun ei heti löytynyt rälläkkää. No nyt on koukku asennettu odotellaan että maalarilta tulee koukun peite pala:jep:

Aksa P
08-05-2008, 18:06
Moro!
KO autoon ei saa koukkua etteikö puskurin alumiinia ja muovia joutuisi modaamaan!!!! Ainakaan mistään liikeestä ei sellaista merkkiä löytyny!?

Juuri näin taitaa olla. Myös toi Monoflexin koukku vaati puskurin alumiinirungon modia.

Surina
13-08-2009, 23:44
Peruutusvalon johto oli kelta-sininen. (Hantin C-pilarissa)

OneAndOnly
08-09-2010, 21:23
No niin, tänään sitten tuli saksanmaalta Westfalian irroitettava koukku ja siihen ymmästääkseni orkkis sähkösarja. Ongelmaksihan nyt muodostuu että ei ole hajuakaan mihin/miten toi sähkösarja kytketään kun ei ole mitään asennusohjeita mukana, paketti on siis käytetty.

Sähkösarja on 13-napainen tai se pistoke ainakin on.
Olisiko kenelläkään linkkejä tai valmiita ohjeita sähkösarjan kytkemiseksi?
Tässä muutama kuva mitä kaikkea paketissa oli...

http://i227.photobucket.com/albums/dd302/T_T_K/BMW%20aiheista/th_08092010105.jpg (http://s227.photobucket.com/albums/dd302/T_T_K/BMW%20aiheista/?action=view&current=08092010105.jpg)

http://i227.photobucket.com/albums/dd302/T_T_K/BMW%20aiheista/th_08092010106.jpg (http://s227.photobucket.com/albums/dd302/T_T_K/BMW%20aiheista/?action=view&current=08092010106.jpg)

Tämä kai ruuvataan vaan jonnekkin runkoon kiinni...:confused:
http://i227.photobucket.com/albums/dd302/T_T_K/BMW%20aiheista/th_08092010108.jpg (http://s227.photobucket.com/albums/dd302/T_T_K/BMW%20aiheista/?action=view&current=08092010108.jpg)

http://i227.photobucket.com/albums/dd302/T_T_K/BMW%20aiheista/th_08092010109.jpg (http://s227.photobucket.com/albums/dd302/T_T_K/BMW%20aiheista/?action=view&current=08092010109.jpg)

Tässä toinen kuva tuosta johtohässäkästä... :think
http://i227.photobucket.com/albums/dd302/T_T_K/BMW%20aiheista/th_08092010110.jpg (http://s227.photobucket.com/albums/dd302/T_T_K/BMW%20aiheista/?action=view&current=08092010110.jpg)

Jotakin olen lueskellut että valomoduulille pitää jokin johto vetää mutta ei aukea ton johtonipun arvoitus... :rolleyes:

OneAndOnly
09-09-2010, 17:52
Eikö ole kenelläkään vinkkejä? :neutral:

No, pitää varmaan ottaa toi hässäkkä kokonaan pois ja rakentaa uus releitä käyttäen. Silleen luulisi onnistuvan ilman asennus ohjeita... :think

OneAndOnly
20-09-2010, 07:52
Eilen tuli suunniteltua sähkösarjaa paikoilleen ja eihän se ihan 100% onnistunut... :D

Elikkäs, onko valomoduulilla liittimessä x10117 (musta 54-napainen) pinni 17 oikean takavalojen piuha? Taisi Tulla väärin tulkittua ohjeita kun otimme sen pinnin irti kokonaan ja kytkimme sen piuhan suoraan koukunsähkösarjalle mutta tuliko sen seurauksena se kun oikean puolen takavalot hävisi autosta ja edes ajotietokone ei herjaa palaneista takavaloista.

Välillä vilahtelee näytössä check trailer lights mutta se vois johtua siitä kun kytkennät on paikoillaan mutta virtapiuhat otimme vielä irti siitä sarjasta.

Kärrin pistokkeelle saimme kuitenkin tulemaan toisenpuolen takavalon(toinen puuttuu),jarruvalo,vilkut ja sumarin. Kyseessä siis 13-napainen liitin niin pitäisi tulla jatkuvaa virtaa ja peruutus valoa yms,vaatiikohan toi jatkuva virta että pistoke pitäisi olla kytkettynä ennenkuin antaa jatkuvaan 12v pistokkeelle.

Sitten vielä sellainen että kun niitä piuhoja irroittaa siitä x10117 liittimestä niin millä nimellä kulkee ne metalli nastat mitkä tökätään sinne liittimen sisään kun jos se pinni 17 pitää tökätä takaisin niin on uupelo yhdestä nastasta kun siihen pinniin 35 pitää kanssa piuha laittaa ja se on alunperin tyhjä kohta, merkkiliikkestä varmaan saisi sellaisen nastan mutta onko sillekkin jotain varaosanumeroa tai jotain?

OneAndOnly
24-09-2010, 23:06
Do dii, saatiin sähkösarjakin toimimaan ja mitään ilmoituksia ei ajotietokonekkaan itke. Sitä ihmeteltiin kyllä että 13-napaisesta pistokkeesta jää kolme napaa tyhjäksi, esim vaunun akun lataus, sen maa ja sit jokin kolmas mitä ei tutkittu. Kun sähkösarjalta ei mene kuin 10 piuhaa pistokkeelle ja kolmetoista napaa olisi? :think Mutta emme anna sen häiritä liikaa kun kerta muuten toimii. :)