PDA

View Full Version : e39 523i liikaa kierroksia?


_maza_
13-04-2008, 18:50
auto on vm. 97 523i manuaalilootalla, kilometrejä 317000.. kiihdyttäessä kierrokset nousee enneku alkaa kiihtymää, eli ihankuin kytkin luistais tai jtn.. eli voisko vika olla kytkimessä tai vetarissa?

Jpää
13-04-2008, 18:59
kytkimeltä kuulostais...

_maza_
13-04-2008, 19:12
minkäs hintainen tommone kytkin olis?

Jorkkoo
13-04-2008, 19:12
Eihän vetonivel mihinkään voi luistaa.. :confused: Jos se olisi väljä, se luultavasti kolahtelisi kuuluvasti esim. silloin kun jarruttaisit moottorilla ja painaisit sen jälkeen nopeasti kaasua. Tällöin toki kolinaa voi kuulua muualtakin, esim kardaanin kuluneista nivelistä tai kuluneista tukivarsista johtuen.

Nyt kuitenkaan ei ole tästä kysymys, joten ei ole paljon muita vaihtoehtoja kuin luistava kytkin, mikä kannattaa vaihtaa ajoissa. Pyydä jotain autoalan ihmistä/autoharrastajaa koeajamaan autosi niin saat toisenkin mielipiteen.

PS: Vauhdinhan pitäisi nousta sitä mukaa kun kaasua painaa :D


EDIT: Kytkinpaketin hinta riippuu varmasti ostopaikasta, mutta osta ihmeessä alkuperäinen jos mahdollista. Itse kytkinpaketin hinta on varmaankin noin 250€, lisäksi tietenkin töiden hinta päälle.

BME316
13-04-2008, 19:15
Kokeile painaa jarrulla vastaan kun kiihdytät, huomaat kyllä jos kytkin luistaa.

_maza_
13-04-2008, 19:16
kyllähä se vauhti nousee, mut vähän jäljessä..:D

kaol
15-04-2008, 21:43
Kuulostaa hieman enemmän CDV:ltä (Clutch Delay Valve), kuin kytkimeltä. Kannattaa ennen kytkinremppaa poistaa tuo venttiili.

Osa nro 14. (http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=DD31&mospid=47539&btnr=21_0150&hg=21&fg=10)

Haulla löytyy paljon juttua, kun tuo venttiili on tukkeutuessaan aiheuttanut takkua.

http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=39986&highlight=cdv
http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=24563&highlight=cdv

DerPastor
15-04-2008, 23:23
Niin tuo CDV hidastaa kytkimen toimintaa kytkintä käytettäessä eli aiheuttaa luistoa vaihtohetkellä varsinkin reippaammissa vaihdoissa. CDV sinällään ei kai itsessään voi mennä "rikki" (sehän on vain kuristus putkessa) vaan aiheuttaa kytkimen nopeamman kulumisen.

Laita pienessä nopeudessa (esim 40 km/h) 5. vaihde päälle ja paina kaasu pohjaan. Jos kierrokset lähtee nousemaan enemmän kuin nopeus niin kytkin luistaa ja varmasti tiensä päässä. Tämä on varsin todennäköistä kun kilsoja on jo kertynyt noinkin paljon.

enyce
16-04-2008, 16:10
mulla oli just sama juttu ja huoltoon menee auto. Eli kytkin levis ja hyvinkäällä uusi kytkin, paineasetelma ja laakeri kustantaa 600€ töineen, mutta varoittivat että ei saa ajella koska saattaa vauhtipyörä mennä ja se onki kallis, omassa meenaan on toi kaksoismassa vauhtipyörä ja se kuulemma maksaa Paljon

_maza_
07-07-2008, 17:56
kytkinhän siitä oli menny, vauhtipyörä kans oli kärähtäny mut maksaa 600e uus. Korjausliikkeen ukko sano et hän ei ainakaa vaihtais sitä joten sitä ei ruvettu vaihtaa. ainoa "vika" on et todella matalilla kierroksilla vähä nykäsee mut ei muuta. pitää kierroksia ni ei huomaa ollenkaa...:smoke: