PDA

View Full Version : e39 kampiakselin asentotunnistin..?


Sportti
10-04-2008, 12:25
Koitin lukea tuota nykimisvika palstaa, mutta oli suht sekava.. Eli auto käy tyhjäkäynnillä aivan normaalista, vapaalla kaasuteltaessa ottaa kierroksia aivan normaalista, ehkä vähän heikommin tai sitten vaan kuvittelen.. Mutta kiihdyttäessä: Kiihtyy, hyytyy, kiihtyy ja hyytyy... Välillä lähtee 3000rpm jälkeen vetämään aivan normaalisti. Tulpat vaihdoin äsken ja ei auttanut.

Eli voisiko vika olla siinä kampiakselin asennon tunnistimessa (vai mikä lie?) vai missä muualla?

Kiitos! :rolleyes:

Aivan, ja autohan on -96 vuoden 528i

Matula
10-04-2008, 12:37
Koitin lukea tuota nykimisvika palstaa, mutta oli suht sekava.. Eli auto käy tyhjäkäynnillä aivan normaalista, vapaalla kaasuteltaessa ottaa kierroksia aivan normaalista, ehkä vähän heikommin tai sitten vaan kuvittelen.. Mutta kiihdyttäessä: Kiihtyy, hyytyy, kiihtyy ja hyytyy... Välillä lähtee 3000rpm jälkeen vetämään aivan normaalisti. Tulpat vaihdoin äsken ja ei auttanut.

Eli voisiko vika olla siinä kampiakselin asennon tunnistimessa (vai mikä lie?) vai missä muualla?

Kiitos! :rolleyes:

Voi olla vaikka siinä tai kovin monessa muussa paikassa, suosittelen
tarkastamaan vikakoodit.

Hemi
10-04-2008, 12:37
Koitin lukea tuota nykimisvika palstaa, mutta oli suht sekava.. Eli auto käy tyhjäkäynnillä aivan normaalista, vapaalla kaasuteltaessa ottaa kierroksia aivan normaalista, ehkä vähän heikommin tai sitten vaan kuvittelen.. Mutta kiihdyttäessä: Kiihtyy, hyytyy, kiihtyy ja hyytyy... Välillä lähtee 3000rpm jälkeen vetämään aivan normaalisti. Tulpat vaihdoin äsken ja ei auttanut.

Eli voisiko vika olla siinä kampiakselin asennon tunnistimessa (vai mikä lie?) vai missä muualla?

Kiitos! :rolleyes:

Taas kerran....:rolleyes:
...minkähän ikäisestä e39:stä onkaan kyse ja millä tekniikalla?

Heguli 31
10-04-2008, 12:38
Koitin lukea tuota nykimisvika palstaa, mutta oli suht sekava.. Eli auto käy tyhjäkäynnillä aivan normaalista, vapaalla kaasuteltaessa ottaa kierroksia aivan normaalista, ehkä vähän heikommin tai sitten vaan kuvittelen.. Mutta kiihdyttäessä: Kiihtyy, hyytyy, kiihtyy ja hyytyy... Välillä lähtee 3000rpm jälkeen vetämään aivan normaalisti. Tulpat vaihdoin äsken ja ei auttanut.

Eli voisiko vika olla siinä kampiakselin asennon tunnistimessa (vai mikä lie?) vai missä muualla?

Kiitos! :rolleyes:

Mikä moottori kyseessä?Käynnistyykö normaalisti?Eikö tuo viallinen kampiakselin tunnistin aiheuta käynnistys ongelmia?Nokka-akselin tunnistimet?Lambda?Bensanpaineet/suodatin.Tuontiautoissa ainakin omissani ollut suodatin vaihhtokunnossa aina ostettaessa. (mu-tua,ei tiedon häivääkään).

Vikakoodien luku olisi helpoin ratkaisu asian varmistamiseksi.

Hemi
10-04-2008, 12:43
Mikä moottori kyseessä?Käynnistyykö normaalisti?Eikö tuo viallinen kampiakselin tunnistin aiheuta käynnistys ongelmia?Nokka-akselin tunnistimet?Lambda?Bensanpaineet/suodatin.Tuontiautoissa ainakin omissani ollut suodatin vaihhtokunnossa aina ostettaessa. (mu-tua,ei tiedon häivääkään).

Vikakoodien luku olisi helpoin ratkaisu asian varmistamiseksi.

Mutta jos kyseessä on 9/98-uudempi kutoskoneinen, on koko spekulointi turhaa, koska näissä uudemmissa M52TU moottoreissa ei edes ole enään koneen etupäässä/ulkopuolista vikaantuvaa kampiakselin tunnistinta?

Matula
10-04-2008, 12:50
Mutta jos kyseessä on 9/98-uudempi kutoskoneinen, on koko spekulointi turhaa, koska näissä uudemmissa M52TU moottoreissa ei edes ole enään koneen etupäässä/ulkopuolista vikaantuvaa kampiakselin tunnistinta?

Turhaa spekulointia on miettiä tekniikan ikää kun vika kovin usein löytyy diagnostiikalla, oli se sitten ennen tai jälkeen tuon 9/98 uudistuksen.

Auto on 99% varmuudella alle 9/98.

Heguli 31
10-04-2008, 12:59
Mikä moottori kyseessä?
Vikakoodien luku olisi helpoin ratkaisu asian varmistamiseksi.

Laitetaan sitten alkuperäisestä lyhennetty versio ilman spekulointeja.

Sportti
10-04-2008, 13:23
Totta tosiaan! AUto on -96 vuoden 528i

Sportti
10-04-2008, 13:25
Totta tosiaan! AUto on -96 vuoden 528i

Ja antaa tulla vaan spekulointeja, kiinnostaa muutenkin kuulle, että millaisesta kaikesta se voi johtua niin on taas vähän entistä viisaampi =)

Havis
10-04-2008, 13:56
Kannattaa tarkistaa sen ilmansuodatinkotelon ja kaasuläppäkotelon välisen ilmatorven kunto (se haitariletku). Minun E39:ssä oli ainakin päässyt ihan riekaleiksi alapuolelta.
Kuvassa Osa nro 3.

jamoc8
10-04-2008, 14:18
Lueta ne vikakoodit, äläkä vaihtele summassa mitään.. tai käytä myös varalta nelipyöräsuuntauksessa. :orava:

;)


Totta tosiaan! AUto on -96 vuoden 528i

Ja antaa tulla vaan spekulointeja, kiinnostaa muutenkin kuulle, että millaisesta kaikesta se voi johtua niin on taas vähän entistä viisaampi =)

Hemi
10-04-2008, 14:42
Turhaa spekulointia on miettiä tekniikan ikää kun vika kovin usein löytyy diagnostiikalla, oli se sitten ennen tai jälkeen tuon 9/98 uudistuksen.

Auto on 99% varmuudella alle 9/98.

No, tuota miksi siis edes spekuloida sitä onko vai eikö ongelma ole ko.asentotunnistimessa jos/kun kaikki ongelmat muutenkin selviää diagnostiikalla? Tällä logiikallahan 60-70% kaikista tällä saitilla spekuloitavista ongelmista on turhia....mutta mitä me silloin oppisimme?
Se että auto on 99%:n varmuudella(miten muuten tuo 99%?), alle tuon 9/98 ei auta sitä, joka vaikka vuoden kuluttua hakee ko.topikin Search:lla ja pähkäilee omaa ongelmaansa 9/98-uudempaan, mutta missään ei ole sitä mistähän vuosimallista+tekniikasta nyt tässäkin oikein on puhuttu?

Matula
10-04-2008, 14:53
No, tuota miksi siis edes spekuloida sitä onko vai eikö ongelma ole ko.asentotunnistimessa jos/kun kaikki ongelmat muutenkin selviää diagnostiikalla? Tällä logiikallahan 60-70% kaikista tällä saitilla spekuloitavista ongelmista on turhia
Olet aivan oikeassa

....mutta mitä me silloin oppisimme?
Että, asioista ei kannata tehdä vaikeampia kuin ne todellisuudessa on.

Se että auto on 99%:n varmuudella(miten muuten tuo 99%?)
Kysyjän aiempien postausten perusteella, jätin kuitenkin 1% sille, että hän on viimeisen kuukauden aikana vaihtanut uudempaan.

alle tuon 9/98 ei auta sitä, joka vaikka vuoden kuluttua hakee ko.topikin Search:lla ja pähkäilee omaa ongelmaansa 9/98-uudempaan, mutta missään ei ole sitä mistähän vuosimallista+tekniikasta nyt tässäkin oikein on puhuttu?
Ennen tätä kommenttia alkuperäinen kysyjä oli jo lisännyt omaan aloitukseensa auton mallin ja valmistusvuoden.

Sportti
10-04-2008, 19:15
Lueta ne vikakoodit, äläkä vaihtele summassa mitään.. tai käytä myös varalta nelipyöräsuuntauksessa. :orava:

;)

On se menossa sinne suuntaukseenki.. ;) Joo, vikakoodien luku ensi viikolla. Ja lähinnä kiinnosti tietää mistä kaikesta moinen voi johtua kun en oikein tekniikasta mitään tiedä.. Muuta kuin, että sitä on autoissa aivan liikaa...

Psymon-88@hotmail.com
29-11-2010, 22:54
On se menossa sinne suuntaukseenki.. ;) Joo, vikakoodien luku ensi viikolla. Ja lähinnä kiinnosti tietää mistä kaikesta moinen voi johtua kun en oikein tekniikasta mitään tiedä.. Muuta kuin, että sitä on autoissa aivan liikaa...

Mulla on sama vika. ala kieroksilla auto tuntuu tukkoiselta jonnekkin 2500rpm asti. kun ajaa tasasella tiellä normaali vauhtia niin hetkellinen kulutus viisari heiluu noin 1l kumpaaki suuntaan. autoon on vaihdettu kampiakselin asento tunnistin, tulpat, se ilma massa mittarilta ruiskulle menevä kumi putki ja ilmansuodatin. näytti olevan aika vanha tämä keskustelu mutta yritän kumminkin. kiitos jo etu käteen (BMW E39 523i vm:96

Wanna
08-12-2010, 12:01
Itsellä E39 523i -96 (M52B25)

Alkuun teki sitä, että isolla vaihteella, matalilla kierroksilla kiihdyttäessa noin 1800rpm kohdilla "pätkäisi" puoleksi sekunniksi, sitten jatkoi normaalisti kiihtymistä.

Nyt pari päivää mokoma on kiukutellu niin, että normaalista starttauksesta ei jää käyntiin vaan sammuu välittömästi. Ylipitkällä startilla jää sitten käyntiin eikä mitään ongelmia.

Tulpanvaihto suunnitelmissa, mutta kampiakselin asentotunnistintakin on väläytelty. Onko muilla ollut vastaavaa, millä mahtoi korjaantua?
Vikakoodit katsottu, mutta sieltä ei löytynyt selkeää vastausta.

Cell
08-12-2010, 12:18
Vikakoodit katsottu, mutta sieltä ei löytynyt selkeää vastausta.

No mitä sieltä sitten löytyi? Ei sieltä yksiselitteistä vastausta yleensä saa, muttei se tarkoita sitä etteikö ne olis ongelmaa selvittäessä todella hyödyllisiä.

Wanna
08-12-2010, 12:31
No mitä sieltä sitten löytyi? Ei sieltä yksiselitteistä vastausta yleensä saa, muttei se tarkoita sitä etteikö ne olis ongelmaa selvittäessä todella hyödyllisiä.

Airbagin tunnistimessa jatkuva vika päällä, akku käynyt nähtävästi vajaalla kun varashälyytin oli sekoillut. Janzki saattais muistaa mitä muuta siellä oli... :think

328 e36
08-12-2010, 18:00
Itsellä E39 523i -96 (M52B25)

Alkuun teki sitä, että isolla vaihteella, matalilla kierroksilla kiihdyttäessa noin 1800rpm kohdilla "pätkäisi" puoleksi sekunniksi, sitten jatkoi normaalisti kiihtymistä.

Nyt pari päivää mokoma on kiukutellu niin, että normaalista starttauksesta ei jää käyntiin vaan sammuu välittömästi. Ylipitkällä startilla jää sitten käyntiin eikä mitään ongelmia.

Tulpanvaihto suunnitelmissa, mutta kampiakselin asentotunnistintakin on väläytelty. Onko muilla ollut vastaavaa, millä mahtoi korjaantua?
Vikakoodit katsottu, mutta sieltä ei löytynyt selkeää vastausta.

Mulla oli m52b28 moottorissa ihan samanlaisia oireita,oli nykimistä ja toisinaan tosi huono käynnistymään,loppujen lopuksi sai melkein akun sahata tyhjäksi ennenkuin lähti käymään. Vaihdoin kampiakselin asentotunnistimen ja kaikki oireilu loppui siihen..

_nixu_
08-12-2010, 18:02
Airbagin tunnistimessa jatkuva vika päällä, akku käynyt nähtävästi vajaalla kun varashälyytin oli sekoillut. Janzki saattais muistaa mitä muuta siellä oli... :think

Kokeilitteko lukea moottorinohjauksen vikakoodeja kun moottori oli käynnissä?
Vastaavasta e39 saatiin kampuran tunnistimen vikakoodia vain käydessä :think

rizzo
08-12-2010, 18:24
+ Nokka-akselin asentotunnistin... Mahtavat tyyppiviat :neutral:

_nixu_
08-12-2010, 18:31
+ Nokka-akselin asentotunnistin... Mahtavat tyyppiviat :neutral:

No onneksi nuo alkupään E39:t bensakoneella on muuten melko huolettomia vrt vaíkka 530da ;)

Hemi
08-12-2010, 19:53
+ Nokka-akselin asentotunnistin... Mahtavat tyyppiviat :neutral:

No, kampiakselin asentotunnistinongelmat onneksi poistuivat 9/98 ilmestyneen m52TU-moottorin myötä....vaikkakin nokka-akselin tunnistinvikoja tuli samalla sitten tuplasti.

rizzo
08-12-2010, 20:00
No onneksi nuo alkupään E39:t bensakoneella on muuten melko huolettomia vrt vaíkka 530da ;)

No nyt kun on anturit vaihdettu niin ei ole kyllä valittamista :jep: Aluksi meinasi päästä itku...

No, kampiakselin asentotunnistinongelmat onneksi poistuivat 9/98 ilmestyneen m52TU-moottorin myötä....vaikkakin nokka-akselin tunnistinvikoja tuli samalla sitten tuplasti.

:jep:

TJJ
08-12-2010, 20:04
No, kampiakselin asentotunnistinongelmat onneksi poistuivat 9/98 ilmestyneen m52TU-moottorin myötä....vaikkakin nokka-akselin tunnistinvikoja tuli samalla sitten tuplasti.

Tuo kampiakselin asentotunnistinhan kuitenkin on M52TU-moottorissakin mutta ilmeisesti rakenne on kestävämpi? Siis jos ongelmat 9/98 jälkeen poistuivat.

Janzki
09-12-2010, 12:10
Airbagin tunnistimessa jatkuva vika päällä, akku käynyt nähtävästi vajaalla kun varashälyytin oli sekoillut. Janzki saattais muistaa mitä muuta siellä oli... :think

DME osastolla ei ollut tuolloin mitään, jollen väärin muista..Toisella koneella voisi olla lokit (ehkä) vielä autosta.
Soittele, tuu käymään :jep: Katotaan mitä siellä nyt olis..Btw. joko se jakkara on laitettu? :D

Wanna
09-12-2010, 14:27
Btw. joko se jakkara on laitettu? :D

Ei oo vielä. Jos sais huomenna tai lauantaina askarreltua.
Varashälyytinkin vittuilee taas, kolme kertaa putkeen alkoi itsekseen laulelemaan. Akun jännite mittaamatta. Soittelen.

EDIT;
Nyt se perkeleen paska alko nytkyttelee ihan normaali-kiihdytyksissäkin, maalaan kohta vihreeksi ja työnnän suohon.

Wanna
13-12-2010, 09:11
EDIT;
Nyt se perkeleen paska alko nytkyttelee ihan normaali-kiihdytyksissäkin, maalaan kohta vihreeksi ja työnnän suohon.

Tulpat vaihdettu, pahin nytkyttely tuntuis rauhoittuneen. Asentotunnistin vielä vaihtamatta mutta hankittuna.
Huomioita tulpanvaihdossa, nelosen tulppa huomioitavan öljyinen ja kutosessakin puoleen väliin kierrettä.. Tietänee lisäremonttia :think

Janzki
13-12-2010, 10:03
Tulpat vaihdettu, pahin nytkyttely tuntuis rauhoittuneen. Asentotunnistin vielä vaihtamatta mutta hankittuna.
Huomioita tulpanvaihdossa, nelosen tulppa huomioitavan öljyinen ja kutosessakin puoleen väliin kierrettä.. Tietänee lisäremonttia :think

:D Nooh..olihan ne jo tapissaan siellä :jep:
Venakopantiiviste(et) vaihtoon sieltä myös..