PDA

View Full Version : mitä öljyä!!!!!


bmwpower
03-08-2004, 22:17
mitäs öljyä porukka käyttää 325:sen koneessa

roadster
03-08-2004, 22:32
Terve

Ite laitoin just 5w-40 Shellin helix ultra. On bemun listalla.

Auto on E36 320iA Coupe vm-92, Aj. 180 tkm.

Gonzalez
03-08-2004, 22:32
Koitappas haulla esim. Gallup-alueen puolelta... :wink:

bmwpower
03-08-2004, 22:34
täytyypi kokeilla

386
03-08-2004, 22:37
Käytän omasa autosa Shell helix racing 10w-60 on hyvää öljyä, ei ole kyllä moittimista

Robi
04-08-2004, 00:00
Ja sinänsä olis hyvä mainita minkä korimallin 325?

Niitähän löytyy kuitenkin E30/E36/E46 joissa jokaisessa erilaista konetta, ja sitämyöten ehkä mahdollisesti jotain erilaisia suosituksia käytettävän öljyn suhteen. :roll:

jpaaso
04-08-2004, 00:47
Wokkipalsta mutta bemaristillekin asialuettavaa...

http://www.gtr.co.uk/forum/upload/showthread.php?t=25177

- JjP

Hevimies
04-08-2004, 01:16
Aika poika mainostamaan tuo Oilman. :wink: Eikös BMW suosittele ainakin joihinkin M5 myllyihin Castrolin TWS Motorsport 10W/60:a joten luulisi tuon menevän vähän lussumpiinkin. Tuo kovasti kehuttu Silkolene 15W/50 näyttäisi maksavan suomessa 12eskoa litra ja TWS Motorsport noin kympin litra eli hinnassa ei mitään mahdotonta eroa ole. Mistä näistä voi tavallinen tallaaja mitään tietää ja ketä tässä pitäisi uskoa? :?

JA EDIT:

Poimittu Pick-Nick lehdestä:

synteettinen voi antaa korkeilla kierroksilla
paremman suojan laakereissa ja
nokissa kuin mineraali 20W50, mutta paljon
vähäisemmällä vastuksella sylinterin seinämissä.
On kuitenkin huomattava että esim.
synteettisissä 5W50öljyissä joudutaan
käyttämään yhtä paljon sakeuttimia kuin
20W50 mineeraaliöljyissä, ja ne kärsivät
samasta viskositeetin alenemisesta laakereissa
ja nokissa. Sakeuttimet myös hajoavat
nopeasti yli 100∞C lämpötilassa muodostaen
karstaa, mistä syystä autovalmistajat
eivät suosittele turbomoottoreihin
moniasteisia mineraaliöljyjä eikä laajaasteisia
synteettisiä (0W40, 5W40, 5W50).

Nyrkkisääntönä tulisi käyttää kapea-asteistaöljyä,
kuten 5W30, 10W30. Nämä sopivat kaikkiin
autoihin ympärivuotiseen käyttöön, myös
dieseleihin. Pelkästään kesäkäytössä, viritetyissä
moottoreissa, ja vanhemmisssa suurivälyksisissä
moottoreissa voidaan käyttää paksumpaa
10W40 tai 15W40öljyä. 15W50 ja 20W50 soveltuvat
kuumana käyviin, suurivälyksisiin ilmajäähdytteisiin,
mutta ovat liian paksuja muihin,
hukaten turhaan tehoa.

Purkin kyljessä lukeva esim SAE 10W30 tarkoittaa öljyn
viskositeettia eli juoksevuutta.
10W30 on moniasteöljy, jossa 10W tarkoittaa
juoksevuutta pakkasella (W=Winter), ja 30 tarkoittaa
juoksevuutta 100∞C lämpötilassa. SAE
30 tarkoittaa yksiasteöljyä. API SJ/CG tarkoittaa
laatuluokitusta. SJ on viimeisin, 1996 voimaan
tullut luokitus bensiinimoottoreille, ja CG
on puolestaan luokitus dieselmoottoreille. Karkeasti
voidaan todeta, että bensiinimoottorin
viimeisin luokitus on aina sopivaa myös kaikkiin
vanhempiin moottoreihin, mutta dieselien
kohdalla käytössä on useampia luokkia
yhtíaikaa.
Varsinaiset kisamoottoriöljyt ovat yleensä
yksiasteisia (ei sakeuttimia) pesuaineettomia
(pesevät lisäaineet lisäävät kitkaa ja nakutusvaaraa)
öljyjä, minkä takia ne eivät sovellu katukäyttöön.
Kannatta kuitenkin huomata, että
esim. SAE 30 täyssynteettinen yksiasteöljy
täyttää 10W30 juoksevuusvaatimukset,
koska sillä on luontainen moniasteominaisuus

http://pick-nick.com/picknick/2002/lehti_2002.pdf

EDIT 2

Red Line MOTOR OIL

5W30 - Helpoin käynnistyvyys ja nopein paineen nousu. Vähentää turboviivettä. Korvaa ensiasennusöljyt henkilö- ja pakettiutoissa. Käyntilämpöisenä öljyfilmi on laakereissa paksumpi kuin 10W40 mineraaliöljyillä.

10W40 - Moottoreihin joissa öljy käy tyypillisesti kuumana, ja hyötyajoneuvoihin. Paras valinta viritettyihin katumoottoreihin, joilla ajetaan säännöllisesti mutkaradalla. Käyntilämpöisenä öljyfilmi on laakereissa paksumpi kuin 20W50 mineraaliöljyillä ja 33% paksumpi kuin 10W40 mineraaliöljyillä.

15W50 - Moottoreihin joissa öljy käy säännöllisesti erittäin kuumana. Paras valinta ilmajäähdytteisiin moottoreihin. Laakereissa viskositeetti on 25% suurempi kuin 20W50 mineraaliöljyillä. Öljyn normaalin käyntilämpötilan ollessa alle 105ºC tulisi käyttää 10W40 öljyä.

http://gamma.nic.fi/~marlin/motoil.htm

"Entä sitten nämä suositut 5W50 ja 0W40 öljyt, jotka ovat pelkkää polymeerisakeutinta = muovia joka hajoaa jo sadassa asteessa, ja leikkaantuu ohueksi nokissa ja kiertokangen laakereissa! Ei ihme ettei näitä suositella Turbo-moottoreihin. Ford on kieltänyt näiden laaja-asteisten synteettisten käytön Zetec-moottoreissaan, ja suosittelee synteettisiä 5W30 ja 10W30 öljyjä (joissa ei juurikaan tarvita sakeuttimia)."
------------

Eettä näin.... :help:

jpaaso
04-08-2004, 02:13
Meinasin just kirjoittaa, että mieluummin sitten 15W-50 kuin 10W-60, jos korkeaviskositeettisiä litkuja kaipaa, mutta tuli sen verran napakka edit tohon edelliseen viestiin, että jäi tarpeettomaksi ;)

Pistäisin silti tiukkaan virikoneeseen 15W-50 litkua sillä se voi muuttua sangen ohueksi normiajossakin. Omassa ex- GT-R:ssä oli vain n. 350bhp mutta ei öljynjäähdytintä ja kaupunkiajossa öljy oli käytännössä koko ajan 95-100- asteista. Vähän avaamalla 110. Veikkaan, että 0W30 olisi vaihtanut jo olomuotoa.

Vakioihin ja lähes vakioihin iskisin surutta tehtaan suosittamaa, sillä niillä ajaa kyllä about maailman tappiin sillä jokainen autotehdas kyllä turvaa selustansa ja pelaa varman päälle öljyjenkin suhteen. Oli se sitten 10W-60 tai vaikka peräöljyä...

- JjP