PDA

View Full Version : e39 xenon automaattinen korkeuden säätö


Mike__
27-03-2008, 21:02
Elikkäs seuraavanlainen ongelma, valot näyttää liian alas. Autossa on alkuperäiset xenon valot ja edessä ja takana valojen tasonsäätö anturit. Umpiossa säätöruuvit on ehjät ja säädetty ihan tappiin. Valot kun laittaa päälle niin ne kyllä tekee ylös alas liikkeen, mut jää sit liian alas. Kaikki liittimet ja johdot tarkastettu. Oliskohan kellään hyviä vinkkejä mistä vikaa lähtis etsimään? Search:illa ei löytyny ratkaisua. Niin autohan oli 530i -01

buksin-1
27-03-2008, 21:14
Elikkäs seuraavanlainen ongelma, valot näyttää liian alas. Autossa on alkuperäiset xenon valot ja edessä ja takana valojen tasonsäätö anturit. Umpiossa säätöruuvit on ehjät ja säädetty ihan tappiin. Valot kun laittaa päälle niin ne kyllä tekee ylös alas liikkeen, mut jää sit liian alas. Kaikki liittimet ja johdot tarkastettu. Oliskohan kellään hyviä vinkkejä mistä vikaa lähtis etsimään? Search:illa ei löytyny ratkaisua. Niin autohan oli 530i -01

Anturi edessä oikealla sökö, huono kosketus siihen tai joku piuha poikki.

Petri.Kekkonen
27-03-2008, 21:29
Anturi edessä oikealla sökö, huono kosketus siihen tai joku piuha poikki.
Tai anturin vipu irronnut tukivarresta.

Mike__
27-03-2008, 21:54
Tai anturin vipu irronnut tukivarresta.
Vivut on kiinni edessä ja takana, niin ja unohtu kertoo et edessä on uusi anturi. Pitäsköhän vielä investoida ja ostaa taaksekin uusi anturi ja katsoo mitä sit tapahtuu..

buksin-1
27-03-2008, 22:04
Vivut on kiinni edessä ja takana, niin ja unohtu kertoo et edessä on uusi anturi. Pitäsköhän vielä investoida ja ostaa taaksekin uusi anturi ja katsoo mitä sit tapahtuu..

Koita ensin, tapahtuuko mitään kun irrotat ensin liittimen toisesta ja sitten toisesta anturista.

Mike__
27-03-2008, 22:14
Koita ensin, tapahtuuko mitään kun irrotat ensin liittimen toisesta ja sitten toisesta anturista.
Täytyypi huomena testata tota. Liittimet on on kyllä ollu irti kummastakin päästä, tosin ei samaan aikaan, sillon ei ollu mitään vaikutusta. Elikkä jos otan liittimet antureista yhtä aikaa irti, niin mitäs sillon pitäs tapahtua?

buksin-1
27-03-2008, 22:17
Täytyypi huomena testata tota. Liittimet on on kyllä ollu irti kummastakin päästä, tosin ei samaan aikaan, sillon ei ollu mitään vaikutusta. Elikkä jos otan liittimet antureista yhtä aikaa irti, niin mitäs sillon pitäs tapahtua?

Näin voisi ainakin varmistua onko antureissa vika. Toinen tapa on viedä auto esim. Rahulle vikalukuun;)

Mike__
27-03-2008, 22:27
Näin voisi ainakin varmistua onko antureissa vika. Toinen tapa on viedä auto esim. Rahulle vikalukuun;)
Juu täytyy varmaan turvautua Rahuun. Tossa kun katselin ETK:sta niin siellä osanumerolla 63120015957 on joku 500 mA:n sulake liittyen valojen tason säätöön, mut empä ole mistään löytäny sitä sulaketta.

tigu
27-03-2008, 22:29
Vivut on kiinni edessä ja takana, niin ja unohtu kertoo et edessä on uusi anturi. Pitäsköhän vielä investoida ja ostaa taaksekin uusi anturi ja katsoo mitä sit tapahtuu..
OT:Mitä kustansi anturi eteen?

Mike__
27-03-2008, 22:32
OT:Mitä kustansi anturi eteen?
68 euroo

Stone
27-03-2008, 22:55
Omalle kohdalle osui vastaava ongelma, mutta helpommin ymmärrettävissä, koska alusta vaihtui ennen ongelman esiintymistä. Itse säädin valot säätöruuveista vain oikealle korkeudelle ja meno jatkuu taas...

Siankarlo
28-11-2010, 02:49
Aihepiiriin liittyen kysymys: koskeeko automaattinen korkeussäätö myös pitkiä valoja (h7 halogeenit?)

Ihmettelin tänään, kun pitkät valot näyttävät selvästi liian ylös, kun xenon-lähivalot taas ovat just eikä melkein oikealla korkeudella. Eli, jos esim perän automaattisessa tasauksessa on vikaa ja perä jää liian alas, voiko tämä aiheuttaa sen, että xenonien automatiikka kompensoi virheen mutta pitkät valot näyttävät liian ylös?!

erese
28-11-2010, 03:01
Aihepiiriin liittyen kysymys: koskeeko automaattinen korkeussäätö myös pitkiä valoja (h7 halogeenit?)

Ihmettelin tänään, kun pitkät valot näyttävät selvästi liian ylös, kun xenon-lähivalot taas ovat just eikä melkein oikealla korkeudella. Eli, jos esim perän automaattisessa tasauksessa on vikaa ja perä jää liian alas, voiko tämä aiheuttaa sen, että xenonien automatiikka kompensoi virheen mutta pitkät valot näyttävät liian ylös?!

Yleensä molemmat valot kyllä säätyvät samalla jos siis kyseessä on perinteinen heijastinmallinen umpio/projektorilla varustetut lyhyet ja heijastimelliset pitkät, säätösuhde on ts. kiinteä. Ovatko pitkien H7-polttimot varmasti kiinni oikein?

Tuonela
03-09-2011, 19:21
Nostetaans tätä ylös kun samoja onkelmia... Auto siis 530iA hellan orggis xenoneilla.

Xenonien automaattisäätö alkoi temppuilemaan, välillä toimi ok, välillä se säätää valot parin metrin päähän.

Syy löytyi etuanturille menevästä johdosta joka katkesi kosketuksesta. Johto meni poikki ihan liittimen juuresta. Saako tuota liitintä purettua mitenkään? Tai miten se yleensä lähtee irti, vääntelin ja kääntelin sitä mutta liitin ei lähtenyt millään irti anturista...

Clavurion
04-09-2011, 13:50
Nostetaans tätä ylös kun samoja onkelmia... Auto siis 530iA hellan orggis xenoneilla.

Xenonien automaattisäätö alkoi temppuilemaan, välillä toimi ok, välillä se säätää valot parin metrin päähän.

Syy löytyi etuanturille menevästä johdosta joka katkesi kosketuksesta. Johto meni poikki ihan liittimen juuresta. Saako tuota liitintä purettua mitenkään? Tai miten se yleensä lähtee irti, vääntelin ja kääntelin sitä mutta liitin ei lähtenyt millään irti anturista...

Liitin lähtee kyllä irti, kun päädyissä olevat kynnet painaa pohjaan. Voi olla tiukassa, kun sisällä oleva tiiviste on napakka. Liitin on sama kuin Webaston ohjaimessa. KLIK (http://www.mtt-trading.fi/cat/product_details.php?p=218) Liittimen kun saat irti, niin näet alapuolella vihreän osan, jota pitää liuttaa sivulle, niin pinnien lukitus vapautuu. Lisäksi itse pinneissä on metallikynsi, joten irrottaminen ehjänä on hieman hankalaa. Pienellä neulalla alapuolelta painamalla sen kynnen saa alas ja pinnin vedettyä ulos liittimestä. Ehkä helpoin on napata piuhat liittimen tyvestä poikki ja uusi liitin pinneineen tilalle. Johtojen pinnijärjestys löytyy WDS:stä.

Tuonela
04-09-2011, 19:48
Ok, täytyy kokeilla jos se lähtisi... Kiitos neuvoista

Juize
05-09-2011, 18:01
Liitin lähtee kyllä irti, kun päädyissä olevat kynnet painaa pohjaan. Voi olla tiukassa, kun sisällä oleva tiiviste on napakka. Liitin on sama kuin Webaston ohjaimessa. KLIK (http://www.mtt-trading.fi/cat/product_details.php?p=218) Liittimen kun saat irti, niin näet alapuolella vihreän osan, jota pitää liuttaa sivulle, niin pinnien lukitus vapautuu. Lisäksi itse pinneissä on metallikynsi, joten irrottaminen ehjänä on hieman hankalaa. Pienellä neulalla alapuolelta painamalla sen kynnen saa alas ja pinnin vedettyä ulos liittimestä. Ehkä helpoin on napata piuhat liittimen tyvestä poikki ja uusi liitin pinneineen tilalle. Johtojen pinnijärjestys löytyy WDS:stä.

Ja jos pinnien irroitus ei onnistu ehjänä, varaosanumerolla 61-12-6-902-569 saa korjaus sarjan, jossa on pätkä johtoa mukana. http://bmwfans.info/parts/catalog/E39/Sedan/Europe/530i-M54/LHD/A/2001/january/browse/vehicle_electrical_system/repair_wiring_sets/