PDA

View Full Version : E39 M51 nokan yläkuolokohdan merkkit...


Styroxi
20-03-2008, 16:19
Niin missä se on ku ei löydy? (kuvaa missään) kun pitäs ajotus tarkistaa.../ onkohan pumpun ajoitus vitzuillaan kun nafta tulee suuttimille mut ei käynnnisty..:eek:

eli ajoitus merkit hakusassa...

leijo
20-03-2008, 23:21
Tarviit siihen erilliset palikat nokkaan ja tappi vauhtipyörään. mitään merkkejä ei ole..

Leka
20-03-2008, 23:29
Katoppa tuosta (http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=46490) kun pdf:n linkki taas toimii. Voin laittaa muuallekkin jos on kiire.

Vehkis
20-03-2008, 23:57
Tarviit siihen erilliset palikat nokkaan ja tappi vauhtipyörään. mitään merkkejä ei ole..
Itsekkin muistelisin näin..

Styroxi
22-03-2008, 19:33
entä titääkö kukaan paljonko imuventtiili on auki kun ykkösen mäntä on yläkuolokohdassa... /kaikista varmin tapa)

Styroxi
23-03-2008, 21:13
alkaa järki loppua... :evil: neuvoja? Jako/jakopumppu kohdillaan, naftaa saa, ei vika koodeja,hehkutkin toimii,kaiken jären mukaan auton pitäisi käynnistyä... mutta ei meinaakkaan ei edes luvata... paitsi että startatessa öljynpaine valo ei sammu... eli onko kyseisessä malissa jonkin lainen varoke-järjestelmä joka voisi estää käynnistymästä??? mutta?... "mielestäni ainut käynnistyksen esto laite on se ettei anna naftaa..." <--- muttakun antaa...

vexu524tdic
24-03-2008, 14:24
Tästä mallista en varmaksi tiedä mutta, vanhemmassa M21 moottorissa on pumpun rattaassa kaksi reikää (erikokoisia). Ajoitus voi siis olla puoli kierrosta pielessä, korjaantuu joko nokkaa tai pumppua puolikierrosta "hyppyyttämällä".
Saattaa jopa käynnistyä mutta käy todella rumasti eikä ota kierroksia.

Styroxi
24-03-2008, 17:07
Onko nokka-akselin päässä oleva, käyttöratas halkaisijaltaan samankokoinen kuin pumpussa oleva ratas. jolta ketju lähtee nokalle. elikkä kun nokka-akseli pyörähtää yhdenkierroksen niin myös pumppu pyörähtää yhden kierroksen.

Mutta jos nokka-akselin yhdenkierroksen aikana pumppu pyörähtää 2 kierrosta niin, silloin pumppu voi olla pielessä, kun pumpun ratasta ei ole remontin aikana irroitettu ja siihen on lyöty ennen ketjun iroittamista pistepuikolla merkki ja samalle kohtaa ketjun koteloon, ja nyt ne ovat kohdakkain.. :think

vexu524tdic
24-03-2008, 22:24
Samaa tahtia pyörivät nokka ja pumppu. Kun kampiakseli pyörähtää kierroksen, nokka ja pumppu pyörähtää puoli kierrosta.
Oliko nokka-akseli samassa asennossa kun purit sen?


Selvennystä:
Kampiakselin merkki on kohdallaan > 1. ja 6. mäntä on ylhäällä.
Nokan ajoitus kohdallaan > kutonen vaihtaa ja ykkönen "sytyttää" (tai toisinpäin!!!)
Pumppu ruiskuttaa ykköseen (tai kutoseen!)
Nämä kaksi voivat olla siis puoli kierrosta pielessä.

Jos sulla on varmuus että pumppu ja kampi on "synkassa" käännä nokkaa puolikierrosta.

Joppe01
02-09-2010, 14:12
(Edit. Ei pitäis kertoa jos ei ole varma.)

Toivonii
19-08-2013, 21:53
haloo hei huhuu? täällä on justiinsa sama vika että ainetta tulee suuttimille ja ei vaan meinaa käynnistyä. valkoista pukkaa putkesta muutaman kerran lähteny pitkän startin jälkee käyntiin mutta kävi terävästi niinku olis ollu aikasella. tappi on reiässä niin ykkösen venttiilit on kiinni ja pumpun kiilaura ylöspäin... apua nyt perkele, tuon vehkeen kans alkaa mennä jo hermot :D