PDA

View Full Version : e38 & e39 jarrujen yhteensopivuus?


tomippa
07-03-2008, 12:48
Olen juuri tilaamassa eteen ja taakse 6 mäntäisiä jarrusatuloita ja massiivisia jarruleyjä teräspunosletkuineen, jotka ovat valmistajan sivuilla tarkoitettu BMW e39 korimalliin.

Levyissä on jako 5x120, joten sen puolesta ainakin käy e38:aan. Mukana tulee myös satuloiden sovitteet/kiinnikkeet ja eikös nekin käy e38:aan? :redface:

Pikaisia vastuksia kaipailen :D

Erich
07-03-2008, 13:09
Olen juuri tilaamassa eteen ja taakse 6 mäntäisiä jarrusatuloita ja massiivisia jarruleyjä teräspunosletkuineen, jotka ovat valmistajan sivuilla tarkoitettu BMW e39 korimalliin.

Ot, miksi? Älä sit tilaa mitään halppis race-palikkaa katukäyttöön... tulee vain harmia.

Levyissä on jako 5x120, joten sen puolesta ainakin käy e38:aan. Mukana tulee myös satuloiden sovitteet/kiinnikkeet ja eikös nekin käy e38:aan? :redface:

Realoemin mukaan levy ja satula on sama, mutta carrieri eri. Jopa kuvissa ihan eri näköinen.

Pikaisia vastuksia kaipailen :D

Kyllä sääkin osaat realoemia käyttää, halusit vain öykkäröidä suunnitelmillasi, tunnusta pois... ;)

tomippa
07-03-2008, 13:14
Ot, miksi? Älä sit tilaa mitään halppis race-palikkaa katukäyttöön... tulee vain harmia.



Realoemin mukaan levy ja satula on sama, mutta carrieri eri. Jopa kuvissa ihan eri näköinen.



Kyllä sääkin osaat realoemia käyttää, halusit vain öykkäröidä suunnitelmillasi, tunnusta pois... ;)


Kauhea kiire, että ei meinaa kerkii kattoo osanumeroita.. No joo ja vähän öykkäröidäkin :cool:

Kyseiset satulat/levyt ei todellakaan ole mitään halpis kamaa(kilpakäyttöön tarkoitettuja ja jopa DTM luokassa käytetään samoja levyjä/satuloita). ;)
Niin ja ainakin pysähtyy takuuvarmasti sen jälkeen eritavalla, sekä jarrupuoli on sit kunnossa vaadittavia muutoksia varten.

Tärkein pointti onneksi tuli tässä selville, että jarruosat kaikki menee kiinni e38:aan.

Erich
07-03-2008, 13:28
No joo ja vähän öykkäröidäkin :cool:

Niin sitä pitää! :jep:

kilpakäyttöön tarkoitettuja ja jopa DTM luokassa käytetään samoja levyjä/satuloita

Onhan niissä jarrumäntien suojakumit? Ei meinaan löydy kaikista kilpakilkkeistä, vaikka olisi ns. parempiakin. Jos kyseessä on käyttöauto pohjolan oloissa, niin noi on ihan hyvä olla olemassa.

Niin ja ainakin pysähtyy takuuvarmasti sen jälkeen eritavalla, sekä jarrupuoli on sit kunnossa vaadittavia muutoksia varten.

Ainahan isoilla jarruilla pysähtymään saa, mutta miten? Muista sit miettiä kuntoon myös levy+pala materiaalit (palojen saatavuus kilpasatuloihin), jarrutasapaino sekä jarrutuntuma. Mikäs on pinta-ala männissä, versus työsylinterin pinta-alat = mitoitus? Loppupeleissä tehtaan loppuun asti miettimät pakettiratkaisut (=kaikki romut samasta autosta) ovat katuauton jarruissa aika pirun päteviä.

Tärkein pointti onneksi tuli tässä selville, että jarruosat kaikki menee kiinni e38:aan.

Selvitä nyt se satulan kiinnitys vielä. Se 6-mäntäinen paketti on kuitenkin kiinteä, eikä kelluva, niinkuin alkuperäinen (carrieri + satula), niin ei välttämättä sovi ilman muutoksia. Tai ainakaan mulla ei ole varmaa tietoa. Jopa kuvissa se carrieri on erinäköinen. Mahdollisesti eroa offsetissa ja/tai reikävälissä? Itse en tilaisi ilman varmaa tietoa tuosta varsinkin, jos on enemmän rahaa tulessa.

Hemi
07-03-2008, 15:07
Puhtaasti kilpakäytööön tarkoitettuja jarruja ei voi käyttää katukäytössä koska vaativat kovaakin lämmitystä toimiakseen. Ensimmäisissä syys/talvipakkasissa nämä ei toimi sitten enään lainkaan.

UGH!
07-03-2008, 16:20
Puhtaasti kilpakäytööön tarkoitettuja jarruja ei voi käyttää katukäytössä koska vaativat kovaakin lämmitystä toimiakseen. Ensimmäisissä syys/talvipakkasissa nämä ei toimi sitten enään lainkaan.

..ja vaativat jatkuvassa käytössä JATKUVAA huoltoa,siis alituista vaihtamista+putsaamista, näyttelykäytössä kyllä näyttävät:D

Erich
07-03-2008, 17:10
Puhtaasti kilpakäytööön tarkoitettuja jarruja ei voi käyttää katukäytössä koska vaativat kovaakin lämmitystä toimiakseen. Ensimmäisissä syys/talvipakkasissa nämä ei toimi sitten enään lainkaan.

Niin, puhutaanko ykkösistä vai sprintistä? Jos levy on vielä terästä, eikä mitään sen hifimpää, niin lähinnä palojen materiaali on se kriittisin. Mutta jos katukäyttöön soveltuvia paljoa saa niin miksikäs ei toimisi?

Cell
07-03-2008, 18:08
Niin, puhutaanko ykkösistä vai sprintistä? Jos levy on vielä terästä, eikä mitään sen hifimpää, niin lähinnä palojen materiaali on se kriittisin. Mutta jos katukäyttöön soveltuvia paljoa saa niin miksikäs ei toimisi?

jopa DTM luokassa käytetään samoja levyjä/satuloitaDTM:ssä ajetaan hiililevyillä.

Erich
07-03-2008, 18:37
DTM:ssä ajetaan hiililevyillä.

Juuh. Välillä biletmassa ja moponetissäkin myydään kamaa jota käytetään formula ykkösissä...

Mitäs se topicin aloittaja nyt onkaan ostamassa?

tomippa
07-03-2008, 19:58
Palat ovat tosiaan sellaiset, joita on saatavilla katu/kilpa käyttöön. Itse otan noita "katu" käyttöön tarkoitettuja paloja useamman satsin, niin ei tarvitse lähteä heti tilaamaan uusia.

Hiililevyt ei ole kyseessä kuitenkaan, en ihan niin rikas ole.
Jarrumäntien suojakumit, kiinnikkeet/sovitteet jne sisältyy pakettiin hintaan.
Niin ja autollahan ei ajella metriäkään, kun ensilumet/pakkaset tulee, kesälelu. :)

Ainakin tuossa yksi henkilö oli e38:sta asentanut e39:ään jarrut mäntineen, joten kyllä ne sit tosiaan pitäisi kaikinpuolin mennä ristiin toistensa kanssa.

Kun levyt/satulat ja muut hilppeet saapuu Suomen mantereelle, niin täytyypä laitella kuvatusta tänne sarjasta. Menee ainakin se viikko tulla mantereen toiselta puolelta...

EDIT: Eteen tulossa 355mmx32mm 6-mäntäisillä satuloilla, taakse 330mmx32mm 4-mäntäisillä satuloilla.