PDA

View Full Version : M20B25 tyhjäkäynti = ei käy.


Dualfun
30-07-2004, 08:56
Noniin, perkele pitihän se nyt sitten sattua. Ensimmäinen oikea ongelma 30tkm ajon jälkeen :evil:

Tyhjäkäynti on pitempään jo seilannut kylmällä koneella, tosin joskus toiminut moitteetta (tasainen ja riittävän iso). Nyt lähipäivinä olen huomannut kuinka koneen käynnistyksessä jengat laskee kerrasta alas ja päätyvät jonnekkin 500rpm:n alle. Kone yrittää korjata tätä itse, mutta ei osaa kuin nostaa niitä muutaman satakierrosta, jolloin kone seilaa hyvin matalilla kierroksilla ja kuullostaa lähinnä valtamerialukselta.

Tänä aamuna sitten se perkele sammui vaan koko ajan ekan minuutin verran kun jengat oli todella alhaalla. Kun annoin kaasua kevyesti auto otti jengaa noin 1000rpm ja keikkui niin perkeleesti. Tuli jo mieleen, että olisi yksi pytty pimeenä. Kuitenkin kun saavuin töihin asti ja kone oli lämmin, kierrokset olivat lähes normaalit (noin 700-750rpm) ja kone kävi normaalisti. Muutama päivä sitten kone piti kierrokset aika korkealla kovemman ajon jälkeen, noin 1000+rpm.. normaalia? Minkäänlaisia tyhjäkäyntiongelmia ei ole esiintynyt kuin vasta viimeiset 300-500km.

Luin searchilla kaikenlaista juttua aiheesta ja nyt epäilys olisi aluksi a) lisäilmaluisti b) lambda. Onko kellään mitään ideoita / ajatuksia mistä lähteä etsimään?

Dualfun kiittää ja kumartaa jo valmiiksi 8)

Maza
30-07-2004, 09:01
Tarkista:

Ilmamäärämittarin liitin, tyhjäkäyntimoottori ja kaasuläpänasentotunnistin. Testaa naksahtaako asentotunnistin, kun kääntää kaasuläpästä. Pitäisi naksahtaa kun kääntää ihan vähän. Jostain noista luulisi vian löytyvän.

Hebbu ///M3
30-07-2004, 10:02
sulla vuotaa kansi tai jos se on viidellä käyny niin joku ventiili.. tulpat kannattaa kuiteski kattoo

mekstrm
30-07-2004, 11:32
Tyhjäkäynti venttiili oli just omassa vähän jumissa. Tyhjäkäynti oli noin 500-700, välillä tasainen välillä ei... Otin sen irti ja huuhtelin bensalla ja CRC:tä perään niin sen jälkeen on toiminut. Tuli aika loputtomasti mustaa paskaa sieltä....

jouskari318is
30-07-2004, 12:48
Itsellä tyhjäkäyntiongelmia aiheutti juuri tuo lisäilmaluisti. Eli kylmänä tiputteli kierroksia niin että melkein sammui. Huuhtelin puhdistinmokkulan WD-40:llä eikä sen jälkeen ongelmaa ole ollut. Saa nähdä kun kylmemmät ilmat tulee et miten sitten... Auto on 318is vm95.

Dualfun
30-07-2004, 13:21
sulla vuotaa kansi tai jos se on viidellä käyny niin joku ventiili.. tulpat kannattaa kuiteski kattoo

Kaikkihan on mahdollista toki, mutta kansi on uusi (1500km) ajettu. Tulpat pitää tsekkaa vielä ja venttiilit menee jälkisäätöön joka tapauksessa aivan lähipäivinä. Tuntui silti kyseinen efekti vähän siltä kun olisi saanut liikaa bensaa.

L.H
30-07-2004, 13:36
Eikös tuo tyhjäkäynti moottori lopeta kuitenkin toimintansa heti kun koskee vähänkin kaasuun?
Voi olla ihan pelkkä ilma vuotokin, niin kun mulla on omassa koneessa.. Koneen käydessä suihkit sinne vaan jotain jarrucleaneriä tai vastaavaa, niin huomaat kyllä kun kierrokset nousee.

Dualfun
30-07-2004, 13:45
Niijoo ja sen kumikenkän siihen ilmanputsarin ja imusarjan väliin uusin hiljattain kun siinä oli reikä lisäilmaluistin putkessa.

Nyt taas toimii. Ihme juttu.

Nollasin Motronic eli akun kenkä oli irti useita tunteja, painelin ilmanmäärämittarin ja lisäilmanluistin sähkökaapelit uudelleen kiinni ja testasin että se kaasuläpän rele naksuu. Tiedä sitten, nyt ainakin tyhjäkäynti kylmällä koneella oli normaali - ensi noin 900rpm, sitten laski hekten päästä 800rpm kieppeille. Eikä lähtenyt seilaamaan vaikka annoin kaasua.

Pitää tarkkailla tilannetta, nyt ainakin toimii oikein hyvin taas 8)

Kiitokset kaikille vinkeistä!

AnatomiA
01-08-2004, 10:54
Mulle sit taas ilmeni vastaava kipu jos akku oli pois, paikalle laiton jälkeen just samat oireet jonkin aikaa... (e30 325 -89)

Tom1s
01-08-2004, 17:54
Mulle sit taas ilmeni vastaava kipu jos akku oli pois, paikalle laiton jälkeen just samat oireet jonkin aikaa... (e30 325 -89)

Sama vika... Sitten kun antoi käydä tyhjäkäynnillä pitemmän aikaa alkoi taas toimia ok. Boksissa jotain "ohje"arvoja jota se sitten alkaa säätää...?

Se että jos yhtäkkiä taas toimii ok niin voisi kuvitella että kaasuläppä anturin "tyhjäkäyntiasentokytkin" ei sitten toimi välillä esim.

Dualfun
02-08-2004, 13:35
Jaahas. Toistuihan se ongelma taas.

Eilen Juhiksen kanssa purettiin lisäilmaluisti pois, putsattiin se, kuunneltiin että se ainakin surisee käynnistyksessä. Kaasuläpän mikrokytkin ainakin naksuu, en sitten tiedä 100% toimiiko. Purettiin kaikki anturi yms. johdot ja puhdistettiin. Auto käyntiin -> sama homma edelleen. Kone lämmin, mutta kierroksia noin 450-500rpm :evil:

Viimeisenä keinona taas akun kenkä irti muutamaksi kymmeneksi minuutiksi -> kappas vaan taas toimii. Eli tuolla konstilla sen saa kuntoon, mutta ennemmin tai myöhemmin se taas tilttaa. Olisiko joka osa rikki, joka sekottaa Motronicin jossain vaiheessa? Tällöin sen luulisi paikallistuvankin vikakoodilaitteella kun tilttaus on jo tapahtunut?

Lisää ideoita otetaan vastaan :|

Tom1s
02-08-2004, 15:38
Kannattaa vielä testata se kaasuläpänasentotunnistin yleismittarilla.
Muistaakseni pitäisi keskimmäisen ja toisen reunimmaisen väliltä löytyä yhteys kun kaasuläppä kiinni.Ja sitten kun lisää kaasua niin kontakti häviää.

Samoin ilmaventtiili pitäisi löytyä sama resistanssi keskeltä sivuille.
Muistaakseni jotain 40ohmia tms.

bmw e34
02-08-2004, 19:56
tuossa -90:ssähän on jo motronic mistä pitäis saadaa ulos ne vikakoodit check-valosta polkemalla kaasupoljinta ?. http://www.baumtools.com/bmwcodes.htm osoitteesta löytyy vikoodi-lista missä on esim: code 1262 = idle speed actuator.

Sami
02-08-2004, 20:29
Ootko vaihtanu uusia tulppia korjauksen jälkeen...Ja onko tulpat oikeet kat tulpat..nimittäin ovat erilaiset katittomassa ja katillisessa...Monessa varaosa liikkeessä myyvät väärät tulpat vaikka kysyy oikein...Noissa katti koneissa toimii mielestäni parhaiten ngk:n R tulppa eli se mitä siellä oikeestikin pitäs käyttää, en muista numeroita mutta jos tarjoovat tulppaa joka ei oo R niin väärä tulppa....Boshilaisista tulpista m20:ssä huonoja kokemuksia kun eivät kestäneet jostakin syystä peliä....

Ajoin itse monta tulpanvaihto väliä väärillä tulpilla ja kone pyöri vähän huonosti tyhjäkäynnillä ja ei ollut virkeen tuntunen ylhäällä tai sitten sen vasta huomas kun laitto oikeet miten huonosti pelaskaan...

No toinen vikahan on sitten ilmavuoto ohi ilmamäärämittarin, mutta tämäkään ei ole järkevää koska toimii akun irrotuksen jälkeen kuitenkin hyvin eli voihan se olla että lamdan rikkoontuminen voi ja aiheuttaakin tyhjäkäynnin seoksissa muutosta ja yrittäs säätää rikkammalle jolloin pyörii huonosti...Yleensä m20 moottori ei niin tarkka tosta lambdasta kun m50 mutta pitäähän ne olla kunnossa että toimii hyvin..

Käy koodaamassa boxista lambda pois niin ei tarvii siitä huolehtia...Katti kyllä kestää noissa kun eivät oo ees vähäpäästösiä....Tai ei oo niin väliä katilla..

Dualfun
03-08-2004, 18:22
tuossa -90:ssähän on jo motronic mistä pitäis saadaa ulos ne vikakoodit check-valosta polkemalla kaasupoljinta ?. http://www.baumtools.com/bmwcodes.htm osoitteesta löytyy vikoodi-lista missä on esim: code 1262 = idle speed actuator.

Nyt alkoi kiinnostaa. Eli siis meinasitko, että koodit saa luettua ilman sitä laitetta? Linkki ei toimi :(

Vikakooditestausta meinasin joka tapauksessa tehdä, tulpatkin menee vaihtoon joka tapauksessa.

Leka
03-08-2004, 18:41
Linkki ei toimi :(


Löytyy tuolta (http://www.europeantransmissions.com/Bulletin/DTC.BMW/bmwcod.pdf).
Ainakin E34:ssa joutuu näköjään tekemään vähän muutakin kun laittamaan check engine polttimon paikoilleen: http://www.autopower.se/mekartips/mekartips.asp?dokid=88

Dualfun
03-08-2004, 19:25
Kiitokset Leka!

Nyt odotellaan vaan autoa laitosta ja vian uusiutumista. Laitan taas infoa kun ollaan päästy pidemmälle, tolla ainakin selviää jos on esim. lambdassa vikaa.

Dualfun
05-08-2004, 11:41
Jatketaanpa juttua.

Eilen olisi ollut mahdollisuus päästä katsomaan vikakoodit Bayernin testilaitteella. En kuitenkaan ehtinyt ja niinpä illalla kokeilin tuota Leka:n linkissä esitettyä keinoa: Viisi kertaa kaasu pohjaa virtojen ollessa käynnissä asennossa.

No eipä tuiki mikään Check-valo mittaristossa, päässä vaan alkaa taas napsua :lol: Mikä kumma se tämä "CHECK ENGINE"-valo oikein on? Ei varmaankaan normaali mittariston Check-valo :?

Totally lost here.

edit: Joo on siellä E34sessa tuollainen valo, mut :?: :roll:

Dualfun
05-08-2004, 11:54
Ahaaaa, eli "CHECK ENGINE" on E30sessä sama kuin "Service Indicator Light" eli siis ne huoltovalot :idea:

http://www.pelicanparts.com/bmw/techarticles/JF-Tech/E30_E36_On_Board_Diagnostics%20.htm

Ton ohjeen mukaan se toimenpide ei välttämättä onnistu joka kerta vaan pitää löytää "tatsi" siihen kaasupolkimen painamiseen.

Jatketaan...

petteriu
05-08-2004, 12:14
Ymmärtääkseni tuo Check Engine valo on oma erillinen "Check" teksti keskellä E30:sen mittaristoa, eikä systeemillä ole juuri tekemistä noiden Service Indicator ledien kanssa. Mutta tämä "mutua", joten tutkin noita linkkejä vielä tarkemmin.

På många E34 så är inte CheckEngine-lampan inkopplad trots att platsen finns i instrumentet.
På USA-varianten var de dock inkopplade. Anledningen till att man inte kopplade in dem på Europavarianten var enligt vissa rykten att lampan tändes lite för lätt och kunde också blinka till.

Blinka till, kyllä kyllä - tuota E30M50 projektiauton mittaristo tekee, mutta en ole asiaa vielä tutkinut.

Petteri

Japi
05-08-2004, 12:27
Kannattaa vielä testata se kaasuläpänasentotunnistin yleismittarilla.
Muistaakseni pitäisi keskimmäisen ja toisen reunimmaisen väliltä löytyä yhteys kun kaasuläppä kiinni.Ja sitten kun lisää kaasua niin kontakti häviää.

Samoin ilmaventtiili pitäisi löytyä sama resistanssi keskeltä sivuille.
Muistaakseni jotain 40ohmia tms.
Ja kun mittailet, mittaa samaan syssyyn lämpötila-anturikin, joka kertoo boksille pannun lämpötilan. Tee mittaus kylmänä ja normaalilämpöisenä.
Hassuja lukuja kertova anturi aiheuttaa juurikin tuollaisia oireita.
Vastusarvoja en osaa kertoa, löytynee esim. Haynesin manuskasta / TISusta.

Dualfun
05-08-2004, 14:18
Jaahas, nyt selvisi :!:

Tuo CHECK ENGINE valo löytyy ainoastaan jenkkimalleista :( Soitin kaverille, jolla on jenkki E30 Cabrio ja siellähän sellainen valo oli.

Kiitos Euroopalle taas, miksi on pitänyt jättää tälläinen hyödyllinen valo pois :evil:

Tom1s
05-08-2004, 15:42
Jaahas, nyt selvisi :!:

Tuo CHECK ENGINE valo löytyy ainoastaan jenkkimalleista :( Soitin kaverille, jolla on jenkki E30 Cabrio ja siellähän sellainen valo oli.


Joskus kokeilin tuota piruuttani ja kyllä tuli meinaan paljon polettua eikä tapahtunut sitten mitään. :oops:
No hyvä että sekin selvis :D

Dualfun
25-08-2004, 11:31
Kirjoitetaanpas update tähän ongelmaan. Eli vika on ilmeisesti löytynyt, sillä nyt toimii taas kuin unelma ja on toiminut jo yli 1000km!

Katsottiin kaverin kanssa vikakoodit autosta, ei löytynyt mitään. Testeri näytti, että lambda toimii, kaikki lämpöanturit näyttävät sitä mitä pitääkin, kaasuläpän asentotunnistin toimii yms... Pakko olla siis lisäilmaluisti.

Otin lisäilmaluistin pois. Huuhtelin bensalla sen syöttöaukon kunnolla ja valutin liat pois. Kevyt öljyäminen ohuella öljyllä ja kiinni. Vielä akunkenkä kertaalleen irti ja motronic nollille.

Ensimmäistä kertaa tyhjäkäynti ei seilaa _yhtään_ missään tilanteessa! Kylmällä koneella tyhjäkäyntikierroksia on enemmän ja niiden säätö toimii loogisesti.

nemesis
27-08-2004, 09:24
Kirjoitetaanpas update tähän ongelmaan. Eli vika on ilmeisesti löytynyt, sillä nyt toimii taas kuin unelma ja on toiminut jo yli 1000km!

Katsottiin kaverin kanssa vikakoodit autosta, ei löytynyt mitään. Testeri näytti, että lambda toimii, kaikki lämpöanturit näyttävät sitä mitä pitääkin, kaasuläpän asentotunnistin toimii yms... Pakko olla siis lisäilmaluisti.

Otin lisäilmaluistin pois. Huuhtelin bensalla sen syöttöaukon kunnolla ja valutin liat pois. Kevyt öljyäminen ohuella öljyllä ja kiinni. Vielä akunkenkä kertaalleen irti ja motronic nollille.

Ensimmäistä kertaa tyhjäkäynti ei seilaa _yhtään_ missään tilanteessa! Kylmällä koneella tyhjäkäyntikierroksia on enemmän ja niiden säätö toimii loogisesti.

noniin, eli ainakun kun sä "nollaat" ton motronic boxin, nini tapahtuu seuraavaa, eli boxi menee ns. tehtaan oletus arvo tilaan, jollloin se ajaa konetta aika rikkaalla bensaseoksella ja ja se on sellainen "kotiin nilkutus" ohjelma, eli voi toimiakkin aika hyvin.

Mutta sitten kun auto on ollut käynnisä kymmenen tia parikymmentä minuuuttia, tai jonkun muun tarkemmin tietämättömäni ajan, se palaa normaaliin tilaan ja alkaa toimia kaikkien ominaisuuksien voimin.

no tässä vaiheessa sulla näyttäs alkavan tapahtua niitä kummia....

ootkos tarkastanut pakoputken ja pakosarjan laipan tiivistepinnana ja pulttien kireyden, koska vaikka lamdasi toimii oikein kaiketi (onneksi olkoon siitä) niin jos tuosta saumasta putkisto vuotaa niin se valehtelee sun lamdalle vääriä arvoja ja sitten kun koneesi on lämmin ja se reagoi tuohon lamdan signaaliin niin se käy miten sattuu (siis tarkemmin kun lamdasi on lämmennyt)?

kaikki muut paikathan te jo tarkistittekin ja ne toimii 100% varmuudella ?

olis varmaan aikasta kova sana viedä toi auto pakokaasutesteriin silloin kun se käy miten sattuu?

ootkos katellu millon viimeks virranjakajan kannen kunnon ja pyörijän sekä tulpanjohdot?? entäs mitannut puolan vastusarvot?

ittellä loppu kikkailu omassa leikkikalussa kun se oli seisonut pitkän aikaa niin virranjakaja kansi pois ja pyörijä myös, perusteellinen paskanpoisto operaatio ja taas mennään kuin enkeli...
ennen tuota toimenpidettä se auto kävi aika "mässysti" oli kuin "TA-TA-TA-TAMmmm" kun antoi kierrosta/kaasua, nyt ottaa nätisti eikä paukuta/jytkä tai muutakaan... ennen se jopa huoju.....

just my 2 cents...
toivottavasti korjaantuu pysyvästi edes jollain konstilla :jep:

jani73
18-09-2004, 20:14
Linkki ei toimi :(


Löytyy tuolta (http://www.europeantransmissions.com/Bulletin/DTC.BMW/bmwcod.pdf).
Ainakin E34:ssa joutuu näköjään tekemään vähän muutakin kun laittamaan check engine polttimon paikoilleen: http://www.autopower.se/mekartips/mekartips.asp?dokid=88

Höh, ei taida 520:ssä toimia tuokaan niksi, vai onko joku saanut toimimaan?

mukko
18-09-2004, 20:25
Willeee.. stekkaa lamdan esilämmityksen rele.

Omassa tyyrerissä särkipoikkiirtipaski, eli koneen ollessa kylmä seilaa ja veivaa ja vatkaa. Tapun kanssa testerissä katteltiin ja lamda pelaa mutta kun pisti testerin napsuttamaan tuota ko. relettä ei tapahtunut mitään, naputteli & koputteli niin rupesti napsumaan ja taas lopetti. Lämpösenä ei ongelmaa koska eihän lamda tällöin tarvi mitään esilämmitystä kun lämpöisessä putkessa majailee.

/PETE/
20-09-2004, 18:54
Jaahas, nyt selvisi :!:

Tuo CHECK ENGINE valo löytyy ainoastaan jenkkimalleista :( Soitin kaverille, jolla on jenkki E30 Cabrio ja siellähän sellainen valo oli.

Kiitos Euroopalle taas, miksi on pitänyt jättää tälläinen hyödyllinen valo pois :evil:

Itse myös taistellut tyhjäkäynnin kanssa ja etsinyt tuota CHECK ENGINE toimintoa/valoa..
En oo kokeillu toimiiko :arrow: motronic 1.3:ssa on pinni nimeltä CHECK ENGINE nro.15 riippumatta siitä onko jenkki vai euro. Tarttis kokeilla tulisko siit noit koodei... :roll:

bemari320mies
20-09-2004, 20:54
Missä tuo lisäilmaluisti sijaitsee? Pitäisikö L-jeteissä olla tyhjäkäyntimoottori vai onko se vain motroniceissa? Mulla on L-jetissä sellainen alipainekalvorasia hässäkkä.

mukko
16-10-2004, 14:50
Willeee.. stekkaa lamdan esilämmityksen rele.

Omassa tyyrerissä särkipoikkiirtipaski, eli koneen ollessa kylmä seilaa ja veivaa ja vatkaa. Tapun kanssa testerissä katteltiin ja lamda pelaa mutta kun pisti testerin napsuttamaan tuota ko. relettä ei tapahtunut mitään, naputteli & koputteli niin rupesti napsumaan ja taas lopetti. Lämpösenä ei ongelmaa koska eihän lamda tällöin tarvi mitään esilämmitystä kun lämpöisessä putkessa majailee.

Ja tähän auttoi vastaavan releen hakeminen motonetistä hintaan 4,9e :) Hyvästi seilaaminen kylmänä :D

wj
16-10-2004, 17:31
Missä tuo lisäilmaluisti sijaitsee? Pitäisikö L-jeteissä olla tyhjäkäyntimoottori vai onko se vain motroniceissa? Mulla on L-jetissä sellainen alipainekalvorasia hässäkkä.
l-jetissä lisäilma systeemi on siinä rikastinsuuttimen vieressä. Ihan ruuvisäätönen se on, eikä mikään moottori.

Ne kalvo kellot siinä bensalinjassa on mun mielestä paineen vaimentajia

thuttu77
27-03-2005, 23:00
Hmm. Oiskohan kellään hajua että mikä Ruisku boxi on Vm88 520 tai 525Issä on kyllä e34nen kun mietin että saiskohan noi vika koodit tosta jo ulos kun yllättäen mullakin tyhjäkäynti seilaa.

Dualfun
15-06-2005, 16:11
Ikivanha topikki ylös :D Sorry :redface: Hyvin poistui tuo 500rpm ongelma tuolloin aikoinaan pelkällä lisäilmaluistin puhdistuksella. Nyt on ongelma kevyesti liian pienet kierrokset tyhjäkäynnillä. Esim. moottoritiellä ajon jälkeen toimii hyvin 10s, jonka jälkeen tiputtaa jengat noin 650-700rpm ja alkaa vatkaamaan kevyesti. Lisäilmaluisti vetelee takuulla viimeisiään, mutta jotenkin epäilen jotain muuta vieläkin.

Itse myös taistellut tyhjäkäynnin kanssa ja etsinyt tuota CHECK ENGINE toimintoa/valoa..
En oo kokeillu toimiiko :arrow: motronic 1.3:ssa on pinni nimeltä CHECK ENGINE nro.15 riippumatta siitä onko jenkki vai euro. Tarttis kokeilla tulisko siit noit koodei... :roll:

Ootko Pete päässyt testaamaan tuota? Olis aika asiallinen funktio tuo.

Ja tähän auttoi vastaavan releen hakeminen motonetistä hintaan 4,9e :) Hyvästi seilaaminen kylmänä :D

Missä tää rele sijaitsee? Kevyttä seilaamista alkanut tapahtua lähiaikoina. Jos 5e on ratkaisu siihen niin perhana heti kiitos :)

Esko
15-06-2005, 18:10
kato nyt ettei ole taas niitä imuvuotoja...itelläkin tossa alkukesästä yhtäkkiä tippu tyhjäkäynti tonne 600 kiekkaan ja kävi vähä ontuen!

syykin selvisi melko nopeasti eli oli napsahtanu 6-sylinterin imusarjan tiiviste poikki ja loput sitte tietääkin...

aika kumma sisänsä että noi tiivisteet oli vasta vaihdettu viime syksynä ja ei kestäny ku puol vuotta:confused:

mukko
15-06-2005, 20:08
Missä tää rele sijaitsee? Kevyttä seilaamista alkanut tapahtua lähiaikoina. Jos 5e on ratkaisu siihen niin perhana heti kiitos :)

Kuskinpuolen iskarintolpassahan se majailee siellä muovikotelon alla. Tosin sitä en muista että oliko oikeanpuolimmainen vai vasemman, keskimmäinen ei ollut ;)

Tai sitten siellä on se yksi ja ainut joka on juuri SE rele.