PDA

View Full Version : Automaagi paskana....ZF4HP22(?)


paavo62
29-07-2004, 22:39
Non ni! :oops:

Näin kävi, kuten otsikko kertoo, eli E24sen tomaatti täristää - on siis KAPUT!

On täristänyt jo pitkään 1s ja 2s vaihteella 1600-2000nen kierroksen välillä. Minä onneton menin sitten vielä töräyttämään tuon eräässä toisessa topicissa keskustelussa olleen Forte-käsittelyn ja kone ryskytti paikallaan 20-25 minuuttia - tietenkin. :(b)
Samassa rytäkässä toki vaihdettiin lootaakin uuden öljyt ja suodatin, mutta näköjään turhaan. Tuo tärinä senkun lisääntyi vaan. En tullut selvittäneeksi, mikä vaihteisto on kyseessä, mutta kaikesta päätellen juuri tuo ZF4HP22.

Oireet ovat kovin ilmeiset, vaikka en vielä olekaan testannut tuossa topicissa mainituilla keinoilla vaihteiston toimintaa, mutta kovasti tuntuu tutulta.

Onko mitään havaintoa tuon laatikon korjaamisen kustannusARVIOsta, tarvittavista osista ja onko kenelläkään heittää ammattitaitoisen pajan/korjaajan tietoja välillä Pohjanmaa-Tampere-Helsinki. Se sentään liikkuu vielä....

Tyhmä-Paavo

Tapsa.k
29-07-2004, 22:47
Vai että tärisee..tarkistappa että turbiini on kunnolla kiinni vetokehässä,jos ois vaikka pultit päässy löystyy joka on kyllä epätodenäköstä mutta katoppa silti.. :wink:

paavo62
29-07-2004, 22:53
Moro!

Kiitos vinkistä, laitetaan tsekkauslistalle...kun(jos) tästä päivä vielä valkenee.... :(

-paavo-

paavo62
30-07-2004, 07:46
Moro!

Heittäkää rohkeasti omia kokemuksianne automaatin kunnostuskuluista! Henkinen valmistautuminen on siten ehkä helpompaa...

-paavo-

Sakari.H
30-07-2004, 08:37
itsellä zf5hp-18 laatikon kunnostus maksoi sisältäen turbiinin ja sisuskalut 1800e.itse iroitin laatikon ja toimitin korjaajalle

jpeltoma
30-07-2004, 10:00
Nätkin Pekka -Porissa, kannattaa ehkä kysäistä... äkkiseltään tuntuis että jos isompi remppa on edessä niin ehkä kannattais etsiä käytetty loota jostain... vaikka eihän niistäkään tiedä, mutta jos rempan hinnalla saa 2-3 käytettyä lootaa...

Kentsu
31-07-2004, 13:56
Täytyy nyt vaikka tähän väliin kommentoida tästä "pommilaatikosta". Omassani on juuri sellainen ja olen ollut tyytyväinen. Tosin älykkäämmin vaihtoi edellisen jenkkiauton TH700-R4 (olipa siinä koneessakin vääntöä erilailla...) Autolla on ajettu nyt 310 tkm, mitä luultavimmin laatikolla saman verran. Sain edelliseltä omistajalta auton mukana täydellisen huoltokirjan, ja luulis että äijä ois maininnut jos laatikko on rempattu / vaihdettu. Mutta öljyt ja suodatin on vaihdettu koko auton iän BMW:n huolto-ohjelman mukaisesti. Eikä mulla ole noita "lähtee vapaalla ryömimään" -ongelmia. Oon itse ajanut autolla nyt 30 tkm. Olisi kiva aina kuulla kuinka kys. laatikkoon on vaihdettu öljyt/suodatin kun kerrotaan näistä HP22:n hajoamisista.

tihuovin
04-08-2004, 11:39
Se täristäminen johtuu (todennäköisesti) siitä että "kytkinpakka A" on saavuttamassa tiensä päätä. Osa kytkinpakan kitkalevyistä on menettänyt/menettämässä pinnoitteensa.

ZF4HP22 on susi, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Vaikkakin löytyy yksilöitä jotka kestävät/ovat kestäneet lukuisia satoja tuhansia kilometrejä, löytyy vielä lukuisampi määrä yksilöitä jotka sitä eivät kestä.

Periaatteessa kytkinpakka A:n hajoamiselle on kaksi pääsyytä.
* Syy nro 1 johtuu siitä, että kytkinakselin kaksi O-rengasta/tiivistettä vuotaa, päästää paineen kytkinpakkaan päin. Kun autoa käyttää tyhjäkäynnillä, kytkinpakka A paineistuu pikkuhiljaa ja alkaa luistamaan => kitkapinnat hioutuu huit'helkkariin.
* Syy nro 2 liittyy siihen että paine ei poistu tarpeeksi nopeasti. Kun vaihde laitetaan päälle (D, 3, 2, 1), kytkinpakka A luonnollisesti paineistuu, kun vaihde vapautetaan (N tai P), kytkinpakan paineistus ei katoakaan kokonaan => kytkinpakka jää luistamaan => sama seuraus kuin edelläkin.

ZF4HP22:een tehtiin parannuksia 80 -luvun loppupuolella, näitä kahta pääpuutetta pyrittiin korjaamaan. Samalla automaattilaatikkokorjaamoille annettiin työohjeet, kuinka korjattavaksi tulevat laatikot modifioidaan samallalailla.

Itse olen kokenut ZF4HP22:n rikkoontumisen 6-7 kertaa, joten hieman kokemusta aiheesta on kertynyt.

Nuo kaksi mainitsemaani seikkaa ovat kaksi pääsyytä rikkoontumiseen. Eli tyhjäkäynti pitkiä aikoja => täyttä myrkkyä ko. laatikolle. Eräs pääsyistä miksi USAssa monia autoja hinattiin katsastuksesta suoraan korjaamolle. Siellä kun pakokaasumittaukset tehdään kierroksilla. Auto hallliin, vaihde vapaalle, mittarit persuuksiin (pakoputkeen) ja hanaa => ja hinausautolla pajalle. Autonvalmistajat (BMW, Volvo, Peugeot, Range Rover, Lincoln, ....) antoivat sen jälkeen uudet suositukset/ohjeet kuinka pitää toimia ko. mittaustilanteessa. Auto piti SAMMUTTAA vähintään 1 minuutiksi, ja käynnistyksen jälkeen vaihdevipuun ei saanut koskea. Paine ehti sinäaikana poistua A pakasta ja ongelmat väheni. Tosin nykyisin mittaukset tehdään siten että takarattaat pyörii.

Siihen ei auta edes säännöllinen öljynvaihto, vika on rakenteellinen. Toki säännöllinen huolto on suositeltavaa, kyllä se käyttöikää lisää. Mutta pääsääntöisesti sitä lisää sen oikea käyttö.
- EI tyhjäkäyntiä pitkiä aikoja
- EI vaihdetta vapaalle liikenne valoissa, jalka reilusti jarrulla, sekin rasittaa vähemmän kuin vapaalla luistatus
- Jos tarvitaan tyhjäkäyntiä, auto sammuksiin vähintään 1 minuutiksi. Vasta sitten käyntiin ja vaihdevipuun ei saa koskea.

Niistä omista laatikkorikoista, KAIKKI olivat käytettyjä ja/tai itse korjattuja (vain ja ainoastaan ajopakka A). Jos korjaamoa käyttää, Pekka Nätkiniä voin suositella itsekin, ostin häneltä paljon osia aikoinani. Palvelu pelasi ja tietoakin kysyttäessä sai.

t: Timo

Suutari
04-08-2004, 14:46
mitenkähän sitten tuo EH malli jossa pakkojen paineistus ja ohjaus suoritetaan ohjelmallisesti ja solenoidiventtiileillä boksin kautta...yhdessä nettidokumentissa seiso et vuoden 86 jälkeen olisi tehty laatikkoon noita muutoksia. Ja sain juuri eilen sähköpostia aiheesta Pakka A:n vahvistaminen lisäämällä siihen noita kytkinlevyjä.

tihuovin
04-08-2004, 15:09
Jeps, sitä voi vahvistaa lisäämällä levyjä, tiettyyn rajaan asti. Homma toimii parhaiten jos auto on esim. 520:n, laitetaan levyjä 1 + 1 lisää (1 kytkin- ja 1 kitkalevy) ja saadaan laatikosta periaatteessa 535:n laatikko.

Pelkän kytkinpakka A:n remppa maksaa n. 150€, jos itse tekee. Sisältää kaikki tarvittavat osat: uudet kitka- ja kytkinlevyt, tiivisteet ja O-renkaat, suodattimen ja öljyt ja turbiinin stefan.

t: Timo

Suutari
04-08-2004, 15:43
Joo..mutta mites toi EH vaikuttaa asiaan? Sitten miten 325i lootaa saa vahvistettua? oletan et siinä ois jo noi 6 levyä 4 sijaan..vai oletanko väärin. Voihan tietysti olla et autossa on jo joku muu lootakin. Pitäsköhän kävästä pukilla lukee tyyppikoodi..

tihuovin
04-08-2004, 17:17
Moi,

EH ei vaikuta asiaan suuntaan eikä toiseen. Kyseisen kohdan rakenne on ihan täsmälleen ja tarkalleen samanlainen, oli sitten "tavallinen" tai EH laatikko. EH:ssa "hydraulireleet" ohjaavat vain venttiilikoneiston toimintaa, ei kytkinpakkojen suoraan.

Molemmissahan on venttiilikoneistot. EH:ssa toimintaa voidaan säädellä halutuksi ko. hydraulisilla releillä (sport, economy, 1.2.3), "tavallisessa" se toimii mekaanisesti/öljynpaineilla.

Nyt meni kyllä arvailun varaan, tarkalleen en osaa sanoa montako levyä 325:n laatikossa on, mutta 745:n laatikossa on 5 kitka ja 6 teräslevyä + "kiristyslevyt" molemmissa päissä. ETK:n kuvista ei voi päätellä mitään, jos levyjen määrää ei ole sanottu suoraan, se jää arvailujen varaan koska sama kuva on käytössä aina, mallista riippumatta.

Sama pätee 735:n laatikkoon. Siitäpä ne sitten vähenee moottorikoissa alaspäin mentäessä.

t: Timo

paavo62
06-08-2004, 11:17
Moro!


Kiitokset varsin tyhjentävästä vastauksesta ja myös selvityksestä, mistä tuo kaikki oikein johtuu.
Purkulaatikkoa ei liene viisasta hankkia, vaan rempataan tuo nykyinen kuntoon. Minulla on tekijä jo tiedossa tuosta läheltä - tuttu, osaava kaveri, jota en vain heti tullut ajatelleeksi.

Hänellä on nähdäkseni tietoa, mistä osia kannattaa hankkia, mutta jos voitte vielä heittää vihjeitä, niin otan ne mielihyvin vastaan.

Tuon auton (BMW628, -84) ajosuorite vuosittain jää aika pieneksi, toki ehkä kasvaa, kun aski toimii, mutta lienee maksimissaankin 5000-7000 km/v.
Ilmeisesti säännöllinen huolto ja oikea käyttö ovat ne avainasiat.

Jotenkin muuten tuntuu, että tuo tärinä hiukan vaimeni öljynvaihdon jälkeen, mutta tuntuu yhä selvästi. Onko myös niin, että kun vaihteisto(=öljy) lämpee ajossa, alkaa tuo tärinä voimistua liikkeelle lähtiessä - vai luulenko vain niin?

"...vielä on kesää jäljellä, tulee ajokelipäiviä...."

-paavo-

BTW: mitäpäs jos sittenkin vaihtaisi koko lootan - siis johonkin ZFn (tai jonkun muun valmistajan) parempaan versioon, joka kuitenkin sopisi tuohon vaunuun? Tuleeko kenellekään mieleen mitään vaihtoehtoa, joka menisi liki heittämällä?

WSE1
20-05-2006, 23:17
Meneekö 4hp24 22:n tilalle suoraan? Ja mistäköhän tuon a pakan korjaussarjan voi tilailla tuohon 150€ hintaan ati halvempikaan ei ole haitaksi.. (varuiksi, hienosti toimii vielä)