PDA

View Full Version : M10B18 tyhjäkäynnin säätö


Tomi T
27-07-2004, 13:02
Silloin tällöin esiintyy jälkikäyntiä tässä weberin korvauskaasarilla olevassa M10B18:ssa. Eli kysymys kuuluu mistä tyhjäkäyntiä säädetään ja voiko sitä säätää ihan itse ettei tarvi mitään testilaitteita tms?

Tiedän myös että 98 bensa voisi auttaa jälkikäyntiin, ja laitankin sitä seuraavalla tankkauksella. Tulpat ovat uudet joten en usko jälkikäynnin ainakaan niistä johtuvan.

BemariVompatti
27-07-2004, 13:28
Voi useimmiten säätää itse. "Säädin" on yleensä yksinkertaisesti ruuvi joka määrää kaasuvivuston alkuasennon. Katso mikä levy kaasun vipuja liikuttaa(mihin kaasuvaijeri tulee kiinni ja siitä eteenpäin) ja sitten vaan vääntelet ruuvista sopivasti.

Edit: AI NIIN! Ja se unohtui sanoa että jos joudut paljonkin säätäämään sitä käyntiä niin säädä vastaavasti myös kaasupolkimen alta sitä rajoitinruuvia ettei liikerata lopu kesken/ole liian suuri. Jos loppuu kesken niin kaasuhan ei mene pohjaan ja jos on liian suuri niin saattaa vaijerilla vääntää joitakin heppoisempia mekanismin osia jos kunnolla runttaa kaasua.

Tomi T
27-07-2004, 14:39
Kiitokset! :jep:

Ruuvi löytyi, ja hieman sitä säädin ja myös tankkasin tankin täyteen (meni 17l) Nesteen 98:a. Paljoa en tyhjäkäyntiä laskenut, mutta ei nyt ainakaan esiintynyt jälkikäyntiä. Täytyy vielä pitää ruuvari matkassa jos tarvii säädellä vielä tuota :)

Jubu
27-07-2004, 19:52
Kiitokset! :jep:

Ruuvi löytyi, ja hieman sitä säädin ja myös tankkasin tankin täyteen (meni 17l) Nesteen 98:a. Paljoa en tyhjäkäyntiä laskenut, mutta ei nyt ainakaan esiintynyt jälkikäyntiä. Täytyy vielä pitää ruuvari matkassa jos tarvii säädellä vielä tuota :)

kannattaa koittaa "keskittää" kaasuläpän akseli. eli jos tuntuu , että vaikka tyhjäkäyntiruuvin kääntää pois kokonaan ja kone jyskyttää 1500 kier/min.

eli tämätapahtuu yksinkertaisesti , hienosäätötyökalun ( vasara ) avulla.

Läpän akseliin napautus. siis päähän , akselin suuntaisesti. ( tarkoitus saada akseli liikumaan pituussuunnassaan)
jos ei haluttua vaikutusta , niin toiseen suuntaan koe myös. joskus joutuu käyttämään hieman kekseliäisyyttä , koska kaasari on useasti rakenteeltaan sellainen , ettei toiseenpäähän pääse napauttamaan...
joskus akselin liikehdintää helpottaa , kun kääntää läpän auki , luonnolliseti kone kannattaa olla sammuksissa tätä tehdessä

BemariVompatti
29-07-2004, 15:08
Ollos hyvä, justiinsa sain ite Weberin myllyn kylkeen tahtia jakamaan. 8)

Ja sitten läppäakseliin ja muuhun sopiviin osiin CRC:tä aina silloin tällöin niin pelaapi luikkaasti.

majavamies
16-10-2012, 19:14
Tohon jälkikäyntiin vielä.
Syy voi myös olla karsta palotilassa, eli jos männän päälle ja palotilaan kertyy paljon karstaa, se alkaa moottorin ollessa lämmin, hehkua. Ja näin ollen se hehekuu lämpöä vielä sammutuksen jälkeenkin joten moottori toimii hetken kuin diesel :D
Karstan voi polttaa pois helposti. Ota kaasarista joku letku irti mikä imee kaasariin päin, ota joku pieni astia ja kaada siihen 1-2dl vettä. Nouki vettä noin 1-2cl kerrallaan kaasariin sen irrottamasi alipaineletkun avulla.
Vesi polttaa karstan koneesta ja varmasti käy paremmin jos syy oli tämä.
Pitää kuitenkin muistaa että prosessin aikana moottorin on oltava lämmin(yli 75ast).

jr66
16-10-2012, 20:52
Tohon jälkikäyntiin vielä.
Syy voi myös olla karsta palotilassa, eli jos männän päälle ja palotilaan kertyy paljon karstaa, se alkaa moottorin ollessa lämmin, hehkua. Ja näin ollen se hehekuu lämpöä vielä sammutuksen jälkeenkin joten moottori toimii hetken kuin diesel :D
Karstan voi polttaa pois helposti. Ota kaasarista joku letku irti mikä imee kaasariin päin, ota joku pieni astia ja kaada siihen 1-2dl vettä. Nouki vettä noin 1-2cl kerrallaan kaasariin sen irrottamasi alipaineletkun avulla.
Vesi polttaa karstan koneesta ja varmasti käy paremmin jos syy oli tämä.
Pitää kuitenkin muistaa että prosessin aikana moottorin on oltava lämmin(yli 75ast).
Hah...

Kohta 8 v. mennyt että eiköhän ole jo asia kunnossa :D

Vauhtivaunu
16-10-2012, 22:26
Hah...

Kohta 8 v. mennyt että eiköhän ole jo asia kunnossa :D

No niitä muita toheloita varten jotka ei vielä tätä asiaa tiedä :jep:

Kaasarikoneissa on yleensä solenoidiventtiili joka sulkee tyhjäkäyntipiirin jälkikäynnin estämiseksi. DGV-webruihin se on jälkiasenteinen lisävaruste...

majavamies
17-10-2012, 00:24
Nyt kun tää topic on nostettuna, niin missä on pierupurkin seosruuvi kys moottorissa?
Ei auttanut haku eikä google..