PDA

View Full Version : Kampiakselin nitraus


TheLoial
26-07-2004, 16:23
Tuossa kampiakselia kunnostettaessa tuli vastaan yksi kiero kaula. Senhän saa kuntoon hiomalla alikokoon ja koneistamo suositteli uudelleen nitrausta. Miten syvälle alkuperäinen nitraus ulottuu ja onko uudestaan nitraus välttämätön?

wj
26-07-2004, 16:27
Kuulemma ovat hioneet noita kampia ja eivät ole nitranneet. Ja kestänyt. Viedä sitten onko sitä hiottu 0.25 vai 0.5
muita kokoja ei taida saada.

LoudPipe
26-07-2004, 16:28
Mulle ainakin aikoinaan R-koneistuksessa sanottiin että jos kauloja hiotaan, on kampura syytä nitrata uudestaan

Muumi
26-07-2004, 16:45
Miten syvälle alkuperäinen nitraus ulottuu ja onko uudestaan nitraus välttämätön?


Nitraus on välttämätön sellaisiin akseleihin joissa nitraus on tehtaalta tullessa ollut :!: Ei varmasti kestä ilman nitrausta :!:

Monta surullista tapausta nähnyt,joissa asiakas sanonut et kyllä se kestää ilmankin,ja ajanut muutama tuhat kilsaa ja akseli taas hiotuttavana... :twisted:

Muumi
26-07-2004, 16:49
Kuulemma ovat hioneet noita kampia ja eivät ole nitranneet. Ja kestänyt.

Kuulemma Elviskin elää... :orava:

Tykki
26-07-2004, 18:37
pitää nitrata uudestaan. ja se kerros on tosi ohut kalvo.

wj
26-07-2004, 19:35
Kannattaa miettiä sitten sen kannattavuutta. Maksaa kumminkin 250€ ja nitrauksessa kampi menee kieroon ja suoristaessa se saattaa haljeta.
Jos kyseessä on m20 kampi.


Wittu_joo kirjoitti:
Kuulemma ovat hioneet noita kampia ja eivät ole nitranneet. Ja kestänyt.


Kuulemma Elviskin elää...
Tuon kuulin koneistamosta. Ja sielä on pari kampea käynyt ja asiakkaan tahdosta on jätetty nitraus pois. Jälkeenpäin on kuullut että hyvin kesti.
M20 koneen kammessa on perus aine jo sen verran lujaa että pitäis kestää.
Mitään puolta miljoonaa sillä on turha kyllä rullata

TheLoial
26-07-2004, 20:42
Kampi on M10:stä ja koko operaatiolle tulisi hintaa noin 100 euroa.

Wangel436
26-07-2004, 21:27
Suosittelen kyllä tuota nitrausta.
Jotkut viisaat ovat sanoneet mullekkin että m10kampi pitää nitrata jos vaan alikokokoon hiotaan(voihan ne olla väärässäkin,mutta epäilen kyllä että puhuvat totta kun suosittelevat käyttämään standardiakselia jos vaan löytyy jostain niin siinä säästää ainakin tuon nitrauksen ja koneistuksen hinnan)

Muumi
26-07-2004, 21:44
Tuon kuulin koneistamosta. Ja sielä on pari kampea käynyt ja asiakkaan tahdosta on jätetty nitraus pois. Jälkeenpäin on kuullut että hyvin kesti.
M20 koneen kammessa on perus aine jo sen verran lujaa että pitäis kestää.
Mitään puolta miljoonaa sillä on turha kyllä rullata


Tuossa olet kyllä oikeassa et M20:sen akseli kyllä pelaa ilman nitraustakin.
Mutta eihän siinä ole sitä uutenakaan(muistaakseni :oops: )toisin kuin M10:ssä.

Leka
27-07-2004, 09:43
Tuossa lyhyt oppimäärä nitrauksesta:

Määritelmä:
Termokemiallinen prosessi matalassa lämpötilassa, jossa teräskappaletta kuumennetaan pitkän aikaa typpeä luovuttavan NH3 kanssa.

Soveltuvuus:
Teräskappaleille, joille halutaan
- pieni kitka
- kulumiskestävyys
- väsymislujuus
- korroosionkestävyys (ks. Blacknite tai Plasox)
Esim.hydrauliikka- ja pneumatiikkakomponentteja, kampi- ja nokka-akseleita, mäntiä, muovin syöttöruuveja, työkaluja jne...

Suoritus:
-kappaleiden pesu ja tarvittaessa osasuojaus
- pito typetyslämpötilassa 450 - 530°C NH3 kanssa
20 - 100h
- tehostettu jäähdytys typetysuunissa

Lopputulos:
Typetettävien kappaleiden pintaan on muodostunut kova (900 - 1 600 HV) ja kulutusta kestävä yhdistekerros (10 - 25µm), jolla on pieni kitkakerroin, sekä 0,4 - 0,7 mm paksu diffuusiokerros. Jälkityöstö voi korkeintaan olla pinnan kiillotus tai läppäys

TheLoial
27-07-2004, 14:05
Näyttää siltä että se on hyvä tehdä. Muutenhan se on väärässä paikassa säästämistä, onhan tuossa autossa suurempiakin kuluja.

Tykki
27-07-2004, 14:12
Näyttää siltä että se on hyvä tehdä. Muutenhan se on väärässä paikassa säästämistä, onhan tuossa autossa suurempiakin kuluja.

varsinkin kun on tarkoitus ottaa voimaa. se on yksi hyvä "henkivakuutus".

tepabmw
27-07-2004, 19:38
mulla on semmoinen muistikuva tosta,että kun mulla meni veivin laakeri ja heitin kampuran gt-motoriin,ni kaveri tokas et jos heitto menee hiomalla-hiottu kaula tarvii nitrata,mutta jos kaula tarvii täyttämistä-ei nitrausta tarvita...itelläni ollut nitraamaton yksi kaula kampurassa,eikä mtn ongelmia havaittu...mutta kuten todettiin,ei se ainakaan huonommaksi mene jos sen nitraa...

tsemppiä :jep:

wj
27-07-2004, 19:40
Tuon kuulin koneistamosta. Ja sielä on pari kampea käynyt ja asiakkaan tahdosta on jätetty nitraus pois. Jälkeenpäin on kuullut että hyvin kesti.
M20 koneen kammessa on perus aine jo sen verran lujaa että pitäis kestää.
Mitään puolta miljoonaa sillä on turha kyllä rullata


Tuossa olet kyllä oikeassa et M20:sen akseli kyllä pelaa ilman nitraustakin.
Mutta eihän siinä ole sitä uutenakaan(muistaakseni :oops: )toisin kuin M10:ssä.
Kyllä ainakin gt motorissa kertoivat että on nitraus ihan tehtaalta.

SalminenS
28-07-2004, 17:37
ostin joskus aikanaan m10 koneen jossa kaulat hiottu 0.25 eikä nitrattu.
kone kesti ainoastaan muutaman kerran lämpimäksi käyttöä, jonka jälkeen laskin öljyt pois koneesta.
öljyt olivat täynnä hienoa metalli jauhoa...
koneen purkamisen jälkeen kampiakseli oli aivan selvä!! :evil:

en ole sen jälkeen ostanut enää valmista konetta, mutta siitä kuitenkin lähti innostus turbo bemareihin, että jotain positiivista edes :wink:


t:joekopo