PDA

View Full Version : Sitkeä perhana = MITEN KEINUVIPUAKSELI IRTI? m20b20


Kyytsis
25-07-2004, 18:13
Kolmossylinterin pakoventtiilin keinu pääsi katkeamaan, olisiko vinkkejä miten vaihto kannattaa tehdä e28:ssa?

Kantta en ajatellut irrottaa, vaan löysätä koneen korvat auki, ottaa pakosarjan irti kannesta ja nostaa konetta varovaisesti öljypohjasta että akseli mahtuisi tulemaan ulos riittävän pitkälle. Onnistuuko?

Tieltä joutuu varmasti purkamaan ainakin jakohihnan ja sen hihnapyörän, varmaan syylärikin on vähän tiellä? Kuinka keinuvipuakselin saa helpoiten liikkeelle, sitä ei varmasti kannata vasaroida ihan hulluna vaan tähänkin löytynee tekniikka... Muistelisin että siinä päässä jotkut tulpat joita ei kannata hakata sinne akselin sisään.

Motonetissä tarvikekeinu oli 16e, KL-varaosissa oletettavasti alkuperäinen 17e, mitäköhän maksaisi bemarilta suoraan? KL on ihan hyvä osatoimittaja, mutta ne toimituskulut on aika suolaiset... Jos jollakulla olisi myydä yksi hyvä keinuvipu helsingistä tai lähiaulueelta, niin pm:ää saa pistää!


...ja miten tämä tapahtui: Oltiin kaveriporukalla perjantai-iltana matkalla splättäämään Konginkankaalle Helsingistä. Matkaa oli ehkä puoli kilometriä jäljellä kun hiekkatiellä alkoi lapsettaa rankasti ja tuli vähän kierrätettyä konetta. Kuului vaan että kilinkolin ja tehoja katosi reippaasti. Mökin pihassa auoin sitten venttiilikopan ja sieltähän se vika sitten paljastui. Keräsin irtoneisen kappaleen talteen ja kansi kiinni.

Lauantaina soittelin vähän neuvoja että mitäs sitä nyt tehdään kun auton on täällä "pohjoisessa" ja kotiin pitäisi päästä. Sain ohjeeksi että kolmosen suuttimelta johto pois ja sitten viidellä sylinterillä kotiin. Olipa aika tukkoista tuo tuleminen, väännöt kateissa ja koneessa lievää ikävämpi sivuääni (varmaan siitä kun yksi sylinteri kirnuaa ilmaa imuventtiilissä edestakaisin). Lahden jälkeen uskaltauduin jo motarillekin missä matkanopeuden sai tasaiseen 120km/h ja saatiin koko porukka kotiin vaikka ainakin kuskia vähän jännitti koko reissu :roll:

wj
25-07-2004, 20:43
helpoiten se akseli lähtee irti kun pyörittää nokan siihen asentoon että vain yksi keinuvipu painaa. Sitten väännät keinua irti nokasta ettei se ota nokkaan kiinni. Sen jälkeen tosi hellän naputuksen jälkeen akselin pitäisi lähteä vetämällä irti. mittaat vaan että siinä on sopivasti tilaa. Ja tietysti löysää ne epäkesko säädöt nolliin ekana
Kaveri tossa olis hyvä olla mukana.

Mulla olis tossa 12kpl keinuvipuja. Kaikki on hiontakunnossa. Mutta koneistamo ottaa 5€ sen hiomisesta. Saat sen vaikka pullolla kaljaa :D

t-race
26-07-2004, 00:16
helpoiten se akseli lähtee irti kun pyörittää nokan siihen asentoon että vain yksi keinuvipu painaa. Sitten väännät keinua irti nokasta ettei se ota nokkaan kiinni. Sen jälkeen tosi hellän naputuksen jälkeen akselin pitäisi lähteä vetämällä irti. mittaat vaan että siinä on sopivasti tilaa. Ja tietysti löysää ne epäkesko säädöt nolliin ekana
Kaveri tossa olis hyvä olla mukana.

Mulla olis tossa 12kpl keinuvipuja. Kaikki on hiontakunnossa. Mutta koneistamo ottaa 5€ sen hiomisesta. Saat sen vaikka pullolla kaljaa :D

Kyllä suunnilleen näin. Mutta kannattaa ennen tuon akselin naputtelua puhdistaa se mahdollisimman hyvin esim liuottimella ja rätillä, sillä välys kannessa oleviin pukkeihin on pieni, ja kaikki ylimääräinen paska haittaa liikkumista. Ja toisekseen: mikä tuon keinun katkeamisen aiheutti? Tarkasta onko nokka ja muut keinut missä kunnossa. Ja miten on venttiilivälysten kanssa? Kun tuo nokka ja keinut alkavat olla kuluneet, niin nokka ei lähde painamaan keinua heti rampin alusta, vaan lähempänä nokan huippua, jolloin venttiilin kiihtyvyys on hetkellisesti suurempi, ja vastaavasti voimat suuremmat, joten on keinu katkeaa herkemmin. Eli jos nokka ja keinut alkavat olla reilusti kuluneet, niin suosittelisin vaihtamaan koko yläpään kerralla.

Esko
26-07-2004, 08:15
todellakin kannattaa noi kaikki keinut vaihtaa siihen kerralla...jos et halua uudestaan samaan projektiin ihan vähään aikaan :wink: ja miksei samalla kaikki muutkin kulutusosat kannesta

Kyytsis
26-07-2004, 09:15
Kansihan on rempattu viime talvena, jolloin nokka ja keinut hiottu, eli ne olivat kuin uudet. Veikkaan syyksi liian isoksi päässeitä venttiilivälyksiä ja koneen ryntäyttämistä... Naputus oli selvästi jossain venttiilissä lisääntynyt, mutta kun ei muka ollut aikaa säätää kohdilleen.

Koneessa on muuten 11 alkuperäistä keinua ja yksi tarvike. Arvatkaapa kaksi kertaa että oliko siinä katkenneessa bemarin logoa?

Eli luulisin että tästä selvitään yhdellä keinulla...

Kyytsis
26-07-2004, 12:04
Mulla olis tossa 12kpl keinuvipuja. Kaikki on hiontakunnossa. Mutta koneistamo ottaa 5€ sen hiomisesta. Saat sen vaikka pullolla kaljaa :D

Kiitos tarjouksesta, päädyin kuitenkin ihan uuteen osaan kun sen saan suoraan hyllystä ja pääsee asentelemaan ilman koneistamoreissuja. Vähän aika kortilla aina päivisin kun pitää täällä töissä päivystää.

Ja hyvät neuvot, kiitosta!

Kyytsis
29-07-2004, 00:29
Tänään tuli selvitettyä että e28:ssa m20 koneissa tuolle keinuvipuakselille on hyvin tilaa, kun ottaa syylärin ja munuaiset irti. Keinuvipuakselit mahtuvat sinne kuin käsi hanskaan tms.

Ongelmana onkin sitten että miten sen sinne saa.

Pystyn pyörittämään akselia pihdeillä ja samalla tuli tehtyä siihen komeat naarmut vaikka miten yritti putkipihtejä teipata "pehmeiksi". Lisäksi luulin ensin että se olisi ihan jumissa, joten tuli lyötyä sitä väärään suuntaan, eli kohti tulipeltiä...

Mikä olisi hyvä keino tuollaisen akselin liikuttamiseen eteenpäin? Tavoitteena yhä koota kone samoista osista, mutta pahimmillaanhan voin hakata sitä akselia lisää kohti tulipeltiä, pätkäistä sahalla, hakata lisää ja pätkäistä.... kunnes koko akseli on poissa.

Tuo tekniikka ei juuri houkuttele. Nyt harmittaa että tuli kolhittua se sinne "sisään".

t-race
29-07-2004, 01:28
Laitetaan ehdotukseksi: Poraat sen keinuvipuakselin päässä olevaan tulppaan reijän ja väännät tapilla siihen kierteen. Sitten vain sopiva pultti siihen kierteeseen kiinni, ja siitä nykimään vaikka isku-ulosvetäjällä tms. Onnistuu, jos se akseli ei ole karannut poranterän ulottumattomiin. Suojaat vain akselin ympäristön, ettei lastuja mene koneeseen. Siihen keinuvipuakseliin pitäisi saada uusia tulppia päähän, eli vaihdat sitten akseliin irrallaan. Ja jos olet saanut siihen akseliin naarmuja, niin hio ne jollain konstilla tasaiseksi. Muuten tuohoat laakeripukkeja, ja kaikki keinut, mitkä ovat sen naarmun etupuolella. Voisiko olla kokeilemisen arvoinen ajatus???

Kyytsis
29-07-2004, 07:29
Laitetaan ehdotukseksi: Poraat sen keinuvipuakselin päässä olevaan tulppaan reijän ja väännät tapilla siihen kierteen. Sitten vain sopiva pultti siihen kierteeseen kiinni, ja siitä nykimään vaikka isku-ulosvetäjällä tms. Onnistuu, jos se akseli ei ole karannut poranterän ulottumattomiin. Suojaat vain akselin ympäristön, ettei lastuja mene koneeseen. Siihen keinuvipuakseliin pitäisi saada uusia tulppia päähän, eli vaihdat sitten akseliin irrallaan. Ja jos olet saanut siihen akseliin naarmuja, niin hio ne jollain konstilla tasaiseksi. Muuten tuohoat laakeripukkeja, ja kaikki keinut, mitkä ovat sen naarmun etupuolella. Voisiko olla kokeilemisen arvoinen ajatus???

Voisi hyvinkin.. Kyllä siihen poralla ylettää, eli se ei ole ongelma, ongelma lienee enemmänkin juuri nuo naarmut akselissa, eli täytyy varmaan suojata se naarmuinen "venttiililokero" ja ottaa santapaperi käteen ja pistää tasoittaen.

Toisaalta ajattelin että kai se sopiva torx-avain pitää hankkia joskus kuitenkin, samoin momenttiavain. Eli avaisin sittenkin kannen, irrottaisin/ katkaisisin akselin kokoaisin uudella akselilla ja kansipahvilla + pulteilla. Voisi olla nopein keino. Sitten vaan harmittaa ettei alkanut heti irrotella kantta, olisi koko homma jo varmaan kokoamista vaille valmis.

En vielä keksinyt miten laakeripukin naarmut tuhoavat keinuja, kun eihän se akseli edes pyöri siellä? Vai johtuuko siitä että niissä pukeissa ja keinuakselissa on öljynkierto ja naarmujen takia ei paineet pysy kohdillaan?

EDIT: Keinuvipuakseleita ei sitten ihan helpolla löydykkään, taitaa KL-varaosat olla ainoita paikkoja mistä löytyy.. Motonet ei tue ko. osaa, Merteil lupasi toimittaa 2-4 viikossa. Ehkä siisti käytetty on vaihtoehto..


:(

Kyytsis
29-07-2004, 10:18
Ääähh..

Hankin uuden keinuvipuakselin ja halvan rälläkän katkaisulaikalla. Ratkeaa muitakin ongelmia samalla...

:lol:

MPV
29-07-2004, 12:48
[size=9]

En vielä keksinyt miten laakeripukin naarmut tuhoavat keinuja, kun eihän se akseli edes pyöri siellä? Vai johtuuko siitä että niissä pukeissa ja keinuakselissa on öljynkierto ja naarmujen takia ei paineet pysy kohdillaan?



Eipä ne naarmut siellä pukissa niitä keinuja tuhoakaan, vaan ne naarmut siinä keinuvipuakselissa silloin, kun liu'utat niitä keinuvipuja siitä naarmujen yli. Silloin menee laakeripinta entiseksi, ja kenuvivun voitelu kärsii...

Kyytsis
29-07-2004, 13:42
Eipä ne naarmut siellä pukissa niitä keinuja tuhoakaan, vaan ne naarmut siinä keinuvipuakselissa silloin, kun liu'utat niitä keinuvipuja siitä naarmujen yli. Silloin menee laakeripinta entiseksi, ja kenuvivun voitelu kärsii...

Ahaa, sitten ongelmaa ei ole, kun rälläkällä sopivasti pätkii..

Maza
29-07-2004, 13:50
Keinuvipuakseliin jäykähköä kumia päälle, sopivilla lukkopihdeillä luja ote ja vasaralla hakkaa lukkopihdeistä akselia eteenpäin. Toimi ainakin minulla kohtuu hyvin. Akseliin ei tullut kovin oikeastaan minkäänlaisia jälkiä. Niin ja tuo kohta mihin sitä kumia laittaa kannattaa puhdistaa todella hyvin öljystä, vaikkapa rasvanpoistoaineella. Muuten ei ote tule pitämään. Jossei tällä tekniikalla onnistu niin sitten jengat akselin päähän ja liukuvasaralla akseli ulos.

Kyytsis
29-07-2004, 13:54
Keinuvipuakseliin jäykähköä kumia päälle, sopivilla lukkopihdeillä luja ote ja vasaralla hakkaa lukkopihdeistä akselia eteenpäin. Toimi ainakin minulla kohtuu hyvin. Akseliin ei tullut kovin oikeastaan minkäänlaisia jälkiä. Niin ja tuo kohta mihin sitä kumia laittaa kannattaa puhdistaa todella hyvin öljystä, vaikkapa rasvanpoistoaineella. Muuten ei ote tule pitämään. Jossei tällä tekniikalla onnistu niin sitten jengat akselin päähän ja liukuvasaralla akseli ulos.

Tuota kokeilinkin jo eilen, käytin välissä kangasta, kumimaton suiroa, ovitiivisteen palaa, sähköteippiä yms... mutta ei se suostunut eteenpäin tulemaan. Naarmut sain kyllä sitten aikaan niillä isoilla putkipihdellä.. :oops: Juuri tuon naarmuuntumisvaaran takia ajattelin sen akselin pistää rakettispaketiksi, ehjä akseli kun ei paljoa kustanna niin turha tuota vanhaa sitten sääliä/yrittää naarmuista säästämään.

jvakeva
29-07-2004, 22:53
käytännössä katsottuna niidebn irrottaiminen paikoillaan on lähes mahdotonta. kansi irti, hieman pienempää tankoa ja iso vasara. niillä ne lähtee 8) mutta tosiaan paikallaa voi olla ongelmalliset.. esim, kun kerran oli kiire niin yhteen e21 rälläköitiin omat tangot poikki joka väliustä, että saatiin irti konett purkamatta..

Kyytsis
30-07-2004, 06:35
käytännössä katsottuna niidebn irrottaiminen paikoillaan on lähes mahdotonta. kansi irti, hieman pienempää tankoa ja iso vasara. niillä ne lähtee 8) mutta tosiaan paikallaa voi olla ongelmalliset.. esim, kun kerran oli kiire niin yhteen e21 rälläköitiin omat tangot poikki joka väliustä, että saatiin irti konett purkamatta..

Kustannusmielessä tuo rälläköinti ei ole paha vaihtoehto: Kansipahvi 35e, kansipultit 30e vs. Ehjä keinuvipu 15e.

..ajaminen nätisti=priceless.. :lol: Saa vaan olla aika tarkkana sahatessa ettei mene metallisälää sinne venttiilikoneistoon, pitää laittaa pari rättiä aina siihen väliin suojaksi mitä rälläköi.

wj
30-07-2004, 06:43
Emmä väsyny oo :rolf:
Mut koitas tolleen :lol:

Kyytsis
30-07-2004, 06:52
Emmä väsyny oo :rolf:
Mut koitas tolleen :lol:

Hieno kuva :lol: Tuota(kin) yritetty, ihan kauheasti ei niistä keinuvipujen "lukkourista" uskalla hakata, on sen verran pehmeää se akselin materiaali.

Kyytsis
06-08-2004, 07:55
Kiitos vaan kaikille neuvoneille ja Sicknesille avusta! Kovasta yrityksestä huolimatta ei sytytetty kuin yksi tulipalo, mutta tärkein tuli kuitenkin tehtyä ja auto on taas ajossa.

Pikkuhommana tuo venttiilivälysten säätö jäi tälle päivälle, mutta muuten kone käy nätisti. Tuntuu jopa melkoisen tehokkaalta verrattuna 1,4 citroen zx:ään..

bulldog535
08-08-2004, 14:08
mulla katkesi kanssa keinuvipu n.2-3 kk. otin suosiolla kannen irti.ei tartennu mitään ihmeempiä taistella ja menettää hermoja.ensin harmitti ,että auto seisoo ,mutta sitten välähti. "viritys korjaus" vanhan nokka-akselin saa esim hiottua jyrkemmäksi koneistamossa,työ kestää 1-3 päivää ja maksaa n. 150 euroa.eli tuli vaihdettua kaikkea pientä kivaa samalla jolloin auton muutaman päivän seisominen ei harmittanut ollenkaan..joten miten ois tällänen vaihtoehto??

-kannen irrottamisesta saa revittyä iloa irti- :lol:

Bullitt
08-08-2004, 14:37
Bulldogilla oikee asenne.

Kyytsis
08-08-2004, 15:16
Bulldogilla oikee asenne.

Noi mainitut toimenpiteet + kannen parantelu on vaan jo tehty... :wink:

tihuovin
09-08-2004, 14:50
Keinuvipujen vaihto M20 ja M30 koneeseen on sen verta kuttumainen urakka että jos ja kun kansihommia teen, vaihdan ne vivut suosiolla uusiin. No maksaahan se jonkin verran, mutta alle 150€:lla saa 12 kappaletta uusia ja alkuperäisiä vipuja. Kokonaisuuteen ja vaivaan nähden se on pikkuraha.

Tokihan ymmärrän että joskus saattaa olla pätäkästä tiukkaa, mutta ennemmin jättää muutaman mäyräkoiran kenneliin, käyttää senkin rahan osiin.

t: Timo

Sickness
09-08-2004, 14:53
Keinuvipujen vaihto M20 ja M30 koneeseen on sen verta kuttumainen urakka että jos ja kun kansihommia teen, vaihdan ne vivut suosiolla uusiin. No maksaahan se jonkin verran, mutta alle 150€:lla saa 12 kappaletta uusia ja alkuperäisiä vipuja. Kokonaisuuteen ja vaivaan nähden se on pikkuraha.

Tokihan ymmärrän että joskus saattaa olla pätäkästä tiukkaa, mutta ennemmin jättää muutaman mäyräkoiran kenneliin, käyttää senkin rahan osiin.

t: Timo

Harrastuspohjaltahan tuota tulee enemmän tehtyä, kuin "laakista uudeksi" periaatteella. Luulisin, että voin todeta näin Villen puolesta. Sitä paitsi, tuossa hommassa apumekaanikkona olleena voin todeta taas oppineeni jotain moottoritekniikasta, joten ei se kaikki aika ihan hukkaan heitettyä ole.

Kyytsis
09-08-2004, 15:07
Harrastuspohjaltahan tuota tulee enemmän tehtyä, kuin "laakista uudeksi" periaatteella. Luulisin, että voin todeta näin Villen puolesta. Sitä paitsi, tuossa hommassa apumekaanikkona olleena voin todeta taas oppineeni jotain moottoritekniikasta, joten ei se kaikki aika ihan hukkaan heitettyä ole.

:jep:

Kyytsis
09-08-2004, 15:08
Harrastuspohjaltahan tuota tulee enemmän tehtyä, kuin "laakista uudeksi" periaatteella. Luulisin, että voin todeta näin Villen puolesta. Sitä paitsi, tuossa hommassa apumekaanikkona olleena voin todeta taas oppineeni jotain moottoritekniikasta, joten ei se kaikki aika ihan hukkaan heitettyä ole.

:jep:

forbi
09-12-2006, 21:02
EIKÖ MUKA KUKAAN MUU OLE OTTANUT NÄITÄ AUKI? ensin pitää olla sen puolen vivuston kannenpultit pois paikoiltaan jotta akselissa olevat "lovet" ovat vapaat ja tietenkin vipujen sokat pois ja melkein tulee painamalla akseli pois. PS. En ole koskaan vaihtanut kannen pultteja uusiin ja hyvin toimii :cool:

racing02
09-12-2006, 21:17
ensin pitää olla sen puolen vivuston kannenpultit pois paikoiltaan jotta akselissa olevat "lovet" ovat vapaat

Ei tarvi m20:ssä!

jr66
09-12-2006, 23:41
Tosi on.

TheLoial
10-12-2006, 00:15
Jep, M10:ssa kannenpultit auki (tai koko kansi) mut M20:ssä ei tartte.

Yksinkertaisesti lähtee helpoiten kun vetää 6-pytyn keinut taakse jotteivat ne kanna. Sitten siirtää myös 3 pytyn keinut syrjään ja kääntää nokan niin ettei yksikään pakopuolen keinu kanna. Nyt tanko lähtee helposti irti.

Kyytsis
10-12-2006, 00:52
EIKÖ MUKA KUKAAN MUU OLE OTTANUT NÄITÄ AUKI? ensin pitää olla sen puolen vivuston kannenpultit pois paikoiltaan jotta akselissa olevat "lovet" ovat vapaat ja tietenkin vipujen sokat pois ja melkein tulee painamalla akseli pois. PS. En ole koskaan vaihtanut kannen pultteja uusiin ja hyvin toimii :cool:


Hyvin sä vedät.

Jatka samaan malliin.

t.Ville

F127
04-04-2007, 15:29
Palataas tähän "vanhaan" topicciin.. Sama ongelma mulla saatana.. Mistäs sakki on pyöritelly konetta että sais nokan vähän kivempaan asentoon jos akseli vaikka sitte haluis tulla edes vähän vähemmällä väkivallalla ulos? virta avaimesta kun ei oikein viittis :S mulla 2pytyn keinu poikki ja akselia liikutettu noin sentti syyläriin päin.. auttaisko asiaa sitte mahollisesti että noi epäkeskot säätelis sellaseen asentoon et keinut olis vähän vähemmän jumissa :think ongelmahan on siinä että tulipellin ja kannen väliin kun jääse 10cm ni sieltä pahemmin paukutella akselia :rolleyes:

Kyytsis
04-04-2007, 15:43
Palataas tähän "vanhaan" topicciin.. Sama ongelma mulla saatana.. Mistäs sakki on pyöritelly konetta että sais nokan vähän kivempaan asentoon jos akseli vaikka sitte haluis tulla edes vähän vähemmällä väkivallalla ulos? virta avaimesta kun ei oikein viittis :S mulla 2pytyn keinu poikki ja akselia liikutettu noin sentti syyläriin päin.. auttaisko asiaa sitte mahollisesti että noi epäkeskot säätelis sellaseen asentoon et keinut olis vähän vähemmän jumissa :think ongelmahan on siinä että tulipellin ja kannen väliin kun jääse 10cm ni sieltä pahemmin paukutella akselia :rolleyes:

Sillä koneen asennolla ei ole tässä hommassa ns. mitään väliä. Yhtä jumissa se yläkerta aina on.

Ihan ensimmäinen homma on löysätä _kaikki_ epäkeskot että saa ehjät keinuvivut pois venttiileiden päältä. Eli keräät ne klipsut siitä päältä talteen ja sitten nokkaa pyörittelet siten että keinuvipuakselilla ei ole painetta.

Sen jälkeen tässä topikissa onkin esitelty luovia ratkaisuja asian hoitoon...Itse hankkisin uuden keinuvipuakselin jostain ja sitten murjoisin sen vanhan surutta pois sieltä. Toki kantta rikkomatta.

TheLoial
04-04-2007, 18:37
Haet koneesta sellaisen kohdan että saat painettua pakopuolen kuudennen keinun pois paikoilaan. Samalla siirrät myös imupuolen. Kun aikasi niitä liikuttelet, niin löydät sellaisen kohdan jossa kumpikin mahtuu siirtymään tulipeltiin päin. Nyt etsit pakopuolelta kohdan jossa mikään jäljelle jäävä keinu ei kanna (muista löysätä säädöt, tai ota ne kokonaan pois). Kohta ei ole mikään iso, vaan jokaisessa keinussa on tosi pieni rako ettei ne kosketa nokkaa. Nyt se ei ota vastaan ja lähtee ilman väkivaltaa ulos.

Imupuolen saat sitten kun pako on poistettu.

Neloskoneessa sama homma, sieltä löytyy se kohta missä mikään keinu ei kanna. Sen jälkeen homma on helppo, muuten siitä ei tule mitään.

Ter0
04-04-2007, 18:52
Palataas tähän "vanhaan" topicciin.. Sama ongelma mulla saatana.. Mistäs sakki on pyöritelly konetta että sais nokan vähän kivempaan asentoon jos akseli vaikka sitte haluis tulla edes vähän vähemmällä väkivallalla ulos? virta avaimesta kun ei oikein viittis :S mulla 2pytyn keinu poikki ja akselia liikutettu noin sentti syyläriin päin.. auttaisko asiaa sitte mahollisesti että noi epäkeskot säätelis sellaseen asentoon et keinut olis vähän vähemmän jumissa :think ongelmahan on siinä että tulipellin ja kannen väliin kun jääse 10cm ni sieltä pahemmin paukutella akselia :rolleyes:

kone pyörii kätevästi kampuran päässä olevasta 22mm pultista..

F127
04-04-2007, 22:30
Kiitoksia neuvoista kaikille tasapuolisesti täytyy huomenna jatkaa painimista :jep:

jarci
05-04-2007, 00:19
alkuun lähtee tanko tulemaan lukkopiheillä puristaen ja pyörittämällä, vaikka kumia väliin nii ei jää rantuja tankoon. sen jälkeen ku akseli on jonki verran tullut keulaan päin niin siihen akselin päähän oli kätevä laittaa muistaakseni 9mm hylsy, ettei riko sitä tangonpäätylevyä. sitten sitä hylsyä vasten vääntelee vaikka rengasraudalla pukkia vasten varovasti. vähän kerrallaan ja akselia pyörittelemällä saa tangon tulemaan pois. kattelee vaan semmosta kohtaa ettei mikää keinu kanna pahasti. siitä ne yks kerrallaan purkautuu.. paineilmalla kannattaa puhistaa kaikki ennen ku rupee hommaan ettei paskaa jää pukkien ja tangon väliin.

525iiäxä
05-04-2007, 09:19
Sama talkoo kerran tehtynä m20b23:een. Syyläri ja munuaiset veks jne... Alku on tuossa se hankala vaihe. Akseli pitää saada sen verran eteenpäin että tulee takimmaisen pukin läpi, loppu on helppoa. Pystyy niistä pukeista ottamaan tukea vääntämiseen. Joku sopivan kokoinen hylsy ja tulipellin puolelta kampeamalla vaan. Olisko ollut jotain lautaa tms välissä, ettei tulipelti painunut sisään.

kmr
05-04-2007, 10:09
Mul on kans 3 vipua yhteensä katkennut =) Ekalla kerralla vein kannen koneistamoon, jossa tehtiin täys remppa. Myöhemmin meni kummatkin 3-pytyn keinut poikki. Ei tarvinnut edes syylaria purkaa kun sai välistä vaihdettua. Itsellä syynä ehkä kulunut nokka-akseli, mutta kannattaa se öljynjakoputki myös puhdistaa kunnolla..

Antti_K
18-08-2010, 23:43
joo m20b20 koneen kanssa ongelmia. Ei helevetta lähde keinuvipujen akseli irti. Imu- eikä pako puolen keinut eivät kanna. Kaikki liikkuu ylös alaisin ainakin vähän joka siis riittää. Tulipeltiin sitä sais ehkä paukutettua , mutta ei toivoakaan että toiseen suuntaan. Siis oonko ymmärtäny oikein että pakopuolen aksila pitää ottaa ensin irti ja sitten vasta lähtee imupuoli. Lähtisköhän se aksila helpommin kun sen eka paukuttais tulipeltiä kohde että se rupeaa liikkumaan? Rupoo oleen vitutus aste aika korkealla ton kans :banghead:

WSE1
19-08-2010, 00:14
joo m20b20 koneen kanssa ongelmia. Ei helevetta lähde keinuvipujen akseli irti. Imu- eikä pako puolen keinut eivät kanna. Kaikki liikkuu ylös alaisin ainakin vähän joka siis riittää. Tulipeltiin sitä sais ehkä paukutettua , mutta ei toivoakaan että toiseen suuntaan. Siis oonko ymmärtäny oikein että pakopuolen aksila pitää ottaa ensin irti ja sitten vasta lähtee imupuoli. Lähtisköhän se aksila helpommin kun sen eka paukuttais tulipeltiä kohde että se rupeaa liikkumaan? Rupoo oleen vitutus aste aika korkealla ton kans :banghead:

Onko lukkolevyt pois?

Ei sillä ole väliä kumman puolen ottaa, löysää venojen välyssäädöt vapaaksi ensin, molempien akseleiden päissä on kierretty tulppa, tämä pitäisi ottaa pois ja laittaa tilalle samalla kierteellä varustettu liukuvasara jolloin akselit voisi vetää pois tällä tavoin, lähtevät varmasti vaikka muutama vena painaakin, toki takaisinlaittaessa kannattaa ko venat painaa alas jollain kammella niin että vipu menee akselille sievästi. No joo sitä liukuvasaraahan ei tietysti ole käytettävissä ainakaan sopivalla kierteellä jolloin pitää tehdä 12mm harjateräksestä /vast semmoinen toimintaperiaatteeltaan laminaattiraudan kaltainen kampe, niin pitkä koukku kuin tulipellin ja akselin väliin mahtuu, tällä ja vasaralla saa ne liikkeelle JOS on muistanut ottaa akselit lukitsevat metallilevyt kannen kummastakin päästä ylös... sitten kun on saanut akseleita ko matkan eteenpäin on helpompi improvisoida miten edetään.

Antti_K
19-08-2010, 09:44
Voi piru:rolleyes: Enhän mä niitä lukituslevyjä niistä päistä oo ottanu pois :diuu:
Oppia ikä kaikki. Lähteekös ne lukituslevyt pois ihan nostamalla ja eikö ne oo ne ihan päissä jotka pitävät molempia imu- sekä pakopuolen akseleita?

JJT
19-08-2010, 09:47
Voi piru:rolleyes: Enhän mä niitä lukituslevyjä niistä päistä oo ottanu pois :diuu:
Oppia ikä kaikki. Lähteekös ne lukituslevyt pois ihan nostamalla ja eikö ne oo ne ihan päissä jotka pitävät molempia imu- sekä pakopuolen akseleita?

Joo kyllä näin on. Siis ihan etupäässä kantta siinä kolossa on 1klp lukituspalikka joka pitää molempia akseleita paikoillaan.
Sitten ne peltiklipsut oot varmaan ottanukkin jotka keinoja pitää?

Antti_K
19-08-2010, 10:00
Joo ne klipsut olen ottanut jotka pitää keinuja paikoillaan.No jahka tästä töistä pääsen niin pitää mennä yrittämään. Kiitoksia neuvoista!

318is^^
03-11-2010, 21:57
terve. nasahti tuossa revitellessä 1 pannun kohalta keinu katki (imu).. kyselisin siis että lähteekö se tanko joka pitää keinuja niin vaan syyläriä kohden irti vai liikkuuko molempiin suuntiin oon yrittäny liikutella sitä mutta ei inahdakkaan ja mistä sais halvimmalla alkuperäisiä uusia keinuja tohon nokkaki on kulunu aika pirusti kone siis m20b25 ??

isoR
04-11-2010, 15:54
terve. nasahti tuossa revitellessä 1 pannun kohalta keinu katki (imu).. kyselisin siis että lähteekö se tanko joka pitää keinuja niin vaan syyläriä kohden irti vai liikkuuko molempiin suuntiin oon yrittäny liikutella sitä mutta ei inahdakkaan ja mistä sais halvimmalla alkuperäisiä uusia keinuja tohon nokkaki on kulunu aika pirusti kone siis m20b25 ??

Kyllähän se liikkuu molempiin suuntiin... jos kone on paikallaan (luultavasti on) niin rintapelti tulee tielle, tilaa kannen ja rintapellin välissä ~2.5cm, ei mahdu keinuvipu nousemaan akselin ja kannenpultin/akselipesän välistä.

E30 kyseessä.

E: jaa sulla tais ollakin E34 korisessa, siitä en osaa sanoa tilan puolesta mitään.

318is^^
04-11-2010, 17:40
joo e34 kyseessä mahtuu tulemaan kyllä pois kun on vielä 1sylinterin kohalta on mennyt mutta miten ihmeessä sen painaa takasin kun sinne ei palio naputtamaan mahdu mitenkään siis kun painaa tulipeltiä vasten sen

isoR
04-11-2010, 22:18
joo e34 kyseessä mahtuu tulemaan kyllä pois kun on vielä 1sylinterin kohalta on mennyt mutta miten ihmeessä sen painaa takasin kun sinne ei palio naputtamaan mahdu mitenkään siis kun painaa tulipeltiä vasten sen

Akseli ensin kunnolla puhtaaksi siitä tervaantuneesta öljymoskasta, ja kaikki lukitukset + kannen päissä olevat kumitutit pois (akseleiden kohdalla), ja sievästi nitkuttelee / pyörittelee akselia eri asentoihin.

Omassa lähti keveimmin liikkumaan kun pyöräytti ~n. puoli kierrosta eri asentoon, syytä tuohon ei keksitty.

318is^^
04-11-2010, 22:53
joo. palioko oot laittanu välystä venttiileihin kylmänä? oisko 0,20 hyvä nokkaki niin saakelin kulunut että vois tilata uuden nokka akseli setin tässä ko saa hynää

jr66
04-11-2010, 23:20
joo. palioko oot laittanu välystä venttiileihin kylmänä? oisko 0,20 hyvä nokkaki niin saakelin kulunut että vois tilata uuden nokka akseli setin tässä ko saa hynää
Imupuolella voi olla 0,20. Pako 0,25. Ohjearvo kummallekkin on 0,25. Ja sitten oikeasti kylmänä säädetään ne venat.

426Hemi
08-12-2010, 13:41
Itsellä menossa kanssa e34 m20b25 venakoneistoremontti, jossa uutta tulee nokka+keinut+niiden akselit. Syynä varmaan vajaa puoli miljoonaa ajetut osat jotka oli myös sen näköiset, ja yhdestä keinuvivusta irtosi lopulta se liukupinta. Oli muuten mielenkiintoista ajaa yksi pakovena kokoajan kiinni kotiin.

e34:een samaa hommaa tekeville voin antaa vinkin että melkein kannattaa kansi irroittaa ku tohon hommaan ryhtyy. Vaikka keulasta purkais kaiken irtoovan tieltä, silti ainakaan imupuolen akseli ei mahdu tulemaan ulos (pakopuoli vielä paikallaan hienosti jumissa), joten kone täytyy löysätä kiinnikkeistään ja tunkata ylös että akseli mahtuu tulemaan sen lukkopellin tms ohi. No, ainakin toivon niin koska en vielä kokeillut (irroitusvaiheessa sahasin akselin katkia kun oli puoliks kannen ulkopuolella).

Pakopuolen akseli on melkosen jumissa tuola kannessa, kaikkia täältäkin löydettyjä vinkkejä + omia sovelluksia on kokeiltu, mutta loppuratkasu tulee olemaan niin että täytyy pilkkoa se akseli kylmästi sinne kanteen ja naputella paloina pihalle. Luonnollisesti tossa pelottaa se metallisilpun määrä mikä sinne kanteen pyrkii joutumaan mutta täytyy suojata huolellisesti paikat ja ties millä magneettivirityksillä koittaa onkia se "perille" päässyt silppu sieltä mäelle.

longi
11-09-2018, 22:36
Jatketaan vanhaan aiheeseen.
Vaihdoin omaan e28 m20b20 moottoriin vesipumpun ja olisi tarkoitus vaihtaa myös keinuvipuakselit ja keinuvivut.

Nokka-akselin hihnapyörän läpi ei akselit mahdu tulemaan. Siinä vain 2 reikää eikä nekään linjassa akseleiden kanssa.

Ostin kesällä toisen kannen ja siinä oli erilainen hihnapyörä.

Voiko tuon pyörän vaihtaa alkuperäisen tilalle? Siinä on useampi reikä, jonka kautta saisi akselit tulemaan pois? Ei tarvitsis purkaa hihnaa pois jos saisi toisen pyörän paikalleen vain löysäämäällä kiristimen.

Irtokannessa olevassa nokka-akselissa vihreä maali-tunnus. Mitä meinaa?

Kuvat pyöristä:

325E
18-09-2018, 00:47
Älä edes yritäkkään sen hihnapyörän läpi mitään akselia läpi edes yrittämäänkään. Ota nokkahihnapyörä pois ja se peltinen on vanha malli ja se uudempi alumiinivalu malli sinne loppu vaiheessa kiinni, menee sinne heittämällä. Jos vaan vaihdat keinuvipuakselit ja keinuvivut (BMW-orggis tai FebiBilstein) ja jos et muuta tee vaihda nokkaakselin stefa ja o-rengas. Joka on omassa alumiini yksikössään kiinni ota irti kaksi 6mm pulttia ja kampea se ympäriltä tasaisesti naputellen pois, sen ulko kehällä on O-rengas ja se myös uusiksi stefan lisäksi.
Tarkista myös keinuihin tulevat epäkeskorullat joissa on 3mm reijät säätöä varten, katso niiden kuluneisuus siitä kohtaa mikä tulee ventiilinpäätä vasten. Jos em. on syöpymää tai se ympyrän muoto on suoristunut ettei sen säätö ole progressiivinen vaihda kaikki epäkeskorullat. (itse uusin myös 6mm pultit ja lukitus mutterit orginaalina BMW osina. Sen verran keinuvipu tekniikasta jos ne on kuluneet ei niitä missään tapauksessa pidä alkaa hiomaan tasaiseksi, koska silloin lähtenyt tavara jo sitä ennen on tehnyt sen, että keinujen kulma muuttuu ja se alkaa murtamaan ja siksi se sen takia ne katkeaa. Eli silloin kun keinuvivut ovat kuluneet, toimenpide silloin on, että kaikki keinuvivut silloin vaihtoon. Mikään ei kestä satoja tuhansia kilometrejä ja juuri nuo keinuvivut on normi kuluvaa osaa ja yksikin katkeaa niin se tarkoittaa kaikkien vaihtoa, ei ole oikotietä onneen. Itse pidän hyvinä näitä moottoreita M20B25 ja M20B20 ne on ns. Läskiremmikoneita, nämä ovat yksi parhaimpia moottoreita ja ne on helppo huoltaa ja jopa korjata.


Jatketaan vanhaan aiheeseen.
Vaihdoin omaan e28 m20b20 moottoriin vesipumpun ja olisi tarkoitus vaihtaa myös keinuvipuakselit ja keinuvivut.

Nokka-akselin hihnapyörän läpi ei akselit mahdu tulemaan. Siinä vain 2 reikää eikä nekään linjassa akseleiden kanssa.

Ostin kesällä toisen kannen ja siinä oli erilainen hihnapyörä.

Voiko tuon pyörän vaihtaa alkuperäisen tilalle? Siinä on useampi reikä, jonka kautta saisi akselit tulemaan pois? Ei tarvitsis purkaa hihnaa pois jos saisi toisen pyörän paikalleen vain löysäämäällä kiristimen.

Irtokannessa olevassa nokka-akselissa vihreä maali-tunnus. Mitä meinaa?

Kuvat pyöristä: