PDA

View Full Version : 525 tds M51 nokkaketjun vaihto


2fast4...
24-07-2004, 15:30
Olisiko tietoa miten työläs homma on vaihtaa jakoketju ja siihen liittyvät
osat eli liukupinnat yms. Entä mitä maksaa osat, löytyykö tarvikkeena vai joutuuko hakemaan merkkiliikkeestä? Onko kellään kokemusta osien tilaamisesta Saksasta, tai osoitteita mistä vois kysyä:?:

Moottori on siis
525 tds 09.91 - 09.95 M 51 D 25 (Inter.)

-2fast-

Sami
25-07-2004, 09:34
Kummatkinko ketjut?

Siellä on kaksi eri ketjua, kampiakselilta pumpulle ja siitä oma ketju nokalle....

Remonttiin tarvitaan ainakin 2-3 eri erikoistyökalua joita ei varmaankaan joka tallista löydy.....Hinnasta ei ole tietoa mutta aikaa ainakin vie toi homma..

Ja paljonko lie ketjunvaihtoväli tommosessa en tiedä....Eikös se yleensä oo jotain 500 tkm.....

2fast4...
25-07-2004, 13:32
Vaihtovälistä en tiedä. Mutta olisi tarkoitus käyttää se kotelo auki ja mahdollisesti vaihtaa liukupinnat yms mitä kuluvia osia sieltä sitten löytyy. Kuvien mukaan siellä on tosiaan kaksi erillistä ketjua, ilmeisesti 2-rivisiä molemmat.

antti79
25-07-2004, 17:32
Niin, ei kai niitä ketjuja tarvii vaihtaa (ellei puhuta jostain 550 tkm ->). Riittää varmasti jos vaihdat niiden ohjurit ja kiristimet. Työtä tosin sekin teettää.

Sami
25-07-2004, 20:21
Vaihtovälistä en tiedä. Mutta olisi tarkoitus käyttää se kotelo auki ja mahdollisesti vaihtaa liukupinnat yms mitä kuluvia osia sieltä sitten löytyy. Kuvien mukaan siellä on tosiaan kaksi erillistä ketjua, ilmeisesti 2-rivisiä molemmat.

Eipä oo 2-rivisiä..

Sami
25-07-2004, 20:25
Niin, ei kai niitä ketjuja tarvii vaihtaa (ellei puhuta jostain 550 tkm ->). Riittää varmasti jos vaihdat niiden ohjurit ja kiristimet. Työtä tosin sekin teettää.

No äkkiseltään mietittynä jos meinaa vaihtaa kiristäjät on kansi purettava pois joka tapauksessa eli kannattaa sinne jotain muutakin uutta osaa laittaa samalla...

2fast4...
25-07-2004, 21:06
Joo en tiedä pitääkö kansi irroittaa, toivottavasti ei. Pitänee kysellä asiaa korjaamolta, mutta toki kaikki kuluvat osat kannatta vaihtaa samalla kun kerran paikat on auki.

Sami
25-07-2004, 22:36
Joo en tiedä pitääkö kansi irroittaa, toivottavasti ei. Pitänee kysellä asiaa korjaamolta, mutta toki kaikki kuluvat osat kannatta vaihtaa samalla kun kerran paikat on auki.

Kiristäjät on tossa moottorissa ns. "keskellä" moottoria eli venakoppa pois ja sieltä välistä kammetaan kiristäjä löysälle ja lukitaan tapilla...Tämän ylimmäisen ketjun voi ilmeisesti vaihtaa irroittamatta kantta mutta tämä alempi ketju joka pyörittää pumppua on niin piilossa että pakko purkaa jakopään koppa pois ja näin ollen myös kansi ensin tieltä koska kansi jatkuu jakopään koppien päälle.....En ole kyllä vaihtanut ikinään ketjua tommoseen mutta luulisin sen noin tapahtuvan....

Voihan sitä tietysti jollain tökötillä tiivistää jos ottaa kopan siitä välistä pois, mutta tällä hetkellä työn alla kyseinen moottori josta vuotaa vesi pihalle kannentiivisteen välistä ja epäilys on että jakopäätä käytetty auki joskus ja vuotaa nyt sitten jostain...

jpeltoma
26-07-2004, 08:38
Etsi foorumista sanoilla ETK ja TIS eli BMW:n "huoltokirjat" CD:llä.
Siellä on ohjeet hommaan ( ei mikään pikkujuttu).