PDA

View Full Version : M50 B25 ja lastu


jäteöljyvatkain
21-07-2004, 21:06
Oon tässä lastua hankkimassa kys. moottoriin ja olis kiva kuulla kokemuksista: Miten kulutus muuttuu, tuleeko alavääntöä, hv/nm???
Missäköhän kannattais asennuttaa ja mitä maksaa??

Dzeini
22-07-2004, 19:45
Kulutus tipahtaa litralla, parilla. vääntöä tulee koko kierrosalueelle eikä enää tunnu vääntökäyräpiikkejä vaan vääntö ja teho kasvaa tasaisesti loppuun asti. Huipputehoja ei varmaan 5 heppaa enempää vakiokoneeseen saa, mutta väännöllä sitä ajetaankin :wink:

Lastua kannattaa kysellä oo:lta. Helppo ite asentaa. ohjeet kuvien kera:
http://www.pelicanparts.com/BMW/techarticles/Mult_Chip_Install/Mult_Chip_Install.htm

Rockwell
22-07-2004, 21:31
Just oli uusimmassa bemaristissa penkitetty lastutettu ja vapaavirtausputsarilla varustettu auto. Ei häävii ollu :)

Hevimies
22-07-2004, 22:16
Just oli uusimmassa bemaristissa penkitetty lastutettu ja vapaavirtausputsarilla varustettu auto. Ei häävii ollu :)

Löytyisköhän tuo juttu netistä tai voisiko joku vaikka skannata ja laittaa jakoon? Lastua olen itsekin miettinyt ja olisi mukava saada jotain faktaa aiheesta.

Masinol
22-07-2004, 23:28
Just oli uusimmassa bemaristissa penkitetty lastutettu ja vapaavirtausputsarilla varustettu auto. Ei häävii ollu :)

Löytyisköhän tuo juttu netistä tai voisiko joku vaikka skannata ja laittaa jakoon? Lastua olen itsekin miettinyt ja olisi mukava saada jotain faktaa aiheesta.

Juu ja "vääränlainen" vapaavirtaussuodin oli rikkonu muuten ilmamassamittarin :!: :!: Niin ja hyötyä ei nimeksikään :!:

Leka
22-07-2004, 23:52
Just oli uusimmassa bemaristissa penkitetty lastutettu ja vapaavirtausputsarilla varustettu auto. Ei häävii ollu :)

Löytyisköhän tuo juttu netistä tai voisiko joku vaikka skannata ja laittaa jakoon? Lastua olen itsekin miettinyt ja olisi mukava saada jotain faktaa aiheesta.

Juu ja "vääränlainen" vapaavirtaussuodin oli rikkonu muuten ilmamassamittarin :!: :!: Niin ja hyötyä ei nimeksikään :!:

Ja 95:sta tankissa.

Jaksu
23-07-2004, 06:39
Tuo juttu olisi kyllä mielenkiintoista lukea. Tuolla 95 bensalla voisi olla jotain tekemistä ilmeisesti heikkoon tulokseen? Moottoripyörä puolella lastuviritykseen jaksetaan ilmeisesti uskoa paremmin vaparienkin suhteen jos vain kyseessä on ruiskupyörä ja ilmeisesti jonkinlaisia tuloksiakin niillä saadaan aikaan? Johtuuko tämä moottorin korkeammasta viritysasteesta vai mistä?

T Muukkonen näyttää lupavaan lastulla ja suodattimella +17hp E36 325:een :)

Cee.Koo
23-07-2004, 07:29
Onhan se nyt sanomattatakin selvää ettei vapariin pelkällä lastulla paljon paskaakaan tehoa lisää tule.
Kokonais ajettavuus varmaan muuttuu "jouheemmax" kuten Dzeini kirjoitti, ja onhan se jo plussaa.
Sitä en vaan jaksa ymmärtää miksi monissa lastuissa on rajoitinta nostettu, koneen rasitus kuitenkin kasvaa melkoisesti vaikka huippukierrokset nousiskin vain esim. 500rpm. Ja toisaalta ei vakio nokka enään mitään tarjoa yläkierroksilla.
Toi Bemaristin juttu oli ihan mielenkiintoinen vaikkei sitä vielä kunnolla saatu jarrutettuakaan nakutus ongelmien takia. Ja tuli taas nähtyä vapariputsarin "huima" hyöty=massamittari paskax :twisted:
Muukkonen taitaa olla "hiukan" optimistinen noissa teholupauksissa, lupailee E30 325:n +15 heppaa...niin varmaa ja lehmätkin lentää

Sickness
23-07-2004, 07:32
Just oli uusimmassa bemaristissa penkitetty lastutettu ja vapaavirtausputsarilla varustettu auto. Ei häävii ollu :)

Löytyisköhän tuo juttu netistä tai voisiko joku vaikka skannata ja laittaa jakoon? Lastua olen itsekin miettinyt ja olisi mukava saada jotain faktaa aiheesta.

Laita jäsenhakemus vetämään www.bmwclub.fi niin saat kotiisi kaikki Bemaristit, myös ne jotka ovat ilmestyneet tänä vuonna ennen liittymistäsi :jep:

Itse liityin n. 1kk sitten ja pelkästään Bemaristi-lehti maksaa tuon jäsenyyden takaisin. Loistavaa luettavaa 8)

Ylläolevan on kirjoittanut total newbie keltanokka, joka on vain innostunut saamastaan uudesta lehdestä ja tuoreesta kerhon jäsenyydestään. Tietojen oikeellisuudesta, niiden aiheuttamista tunteenpurkauksista tai mistään muustakaan ei oteta vastuuta.

TONI_VAAN
24-07-2004, 16:13
kannattaa sitte muutaki tehä sille koneelle ku ruppeette lastuttaan :juo [/code]

mailman
24-07-2004, 18:30
Just oli uusimmassa bemaristissa penkitetty lastutettu ja vapaavirtausputsarilla varustettu auto. Ei häävii ollu :)

Ja lehdessä testattiin lastua juuri topicin mukaisessa myllyssä?
Muuttuiko vääntökäyrä ollenkaan "alakierrosystävällisemmäksi" (vittu mikä sana??)? :oops:

Jubu
24-07-2004, 20:19
Juu ja "vääränlainen" vapaavirtaussuodin oli rikkonu muuten ilmamassamittarin :!: :!:

Kyse on varmaankin ollut Kuumalankamallista .

Bemarimies
24-07-2004, 20:31
Jep jep, eilen täräytin lastun kiinni 325:seen ja aika pieneksi jäi sen hyöty! Kierrokset kelaa nykyään 7000rpm, mutta eipä paljon muuta iloa tuonut! :roll:

TONI_VAAN
24-07-2004, 21:38
ei muuta ku kansi irti ja soitto viripajaan. niih eiköhän seki pulma ratkee.
eli ei pelkällä lastulla saaha irti paljo mittää ellei sijoiteta rahaa muuhunki
nokat/pakoputki/suuttimet yms ja tietenki se pakollinen vapaavirtaussuodin. riippuu vaan siittä kuin paljo haluatte ottaa koneesta irti :juo

biimer327
25-07-2004, 02:53
ei muuta ku kansi irti ja soitto viripajaan. niih eiköhän seki pulma ratkee.
eli ei pelkällä lastulla saaha irti paljo mittää ellei sijoiteta rahaa muuhunki
nokat/pakoputki/suuttimet yms ja tietenki se pakollinen vapaavirtaussuodin. riippuu vaan siittä kuin paljo haluatte ottaa koneesta irti :juo

No eipä siitä paljon iloa vaikka konetta muutenkin muuttelisi,ELLEI teetä konekohtaista lastua.

Juice
25-07-2004, 10:56
Muutoin vakio 325i M50, eivanos, käytös lastulla oli kaupunkicruisailuun kyllä parempi. Kone jaksoi vääntää heti tyhjäkäynniltä lähtien, aivan kuin tilavuutta olisi ollut enempikin. Matalilla 1000-1500r rundeilla jaksoi kummasti jorotella isoilla vaihteilla muun liikenteen mukana - ilman lastua vaati jo pykälää pienempää ja eri lailla kierroksia jo kytkintä nostettaessakin. Isoilla kierroksilla eroa ei juuri huomannut, kun se vaatiisi jo kireempää nokkaa tms. Kulutus oli arviolta n. 1/2-1L pienempi, johtuen ehkä just tuosta polkemisen tarpeettomuudesta pienemmillä nopeuksilla kaupungissa, jossa tuli ajettua paljon.

Eron huomasi vaihdettuani takaisin vakiolastuun (kärry myytiin). Kiersi aivan yhtä nätisti silläkin, mutta alavääntö katosi eli normaalia M50 käytöstä. Onko apuva vai ei, riippuu kai toki vähän lastustakin... jotkut Schrickin kireemmät nokat ja hyvä lastu lienee se todellista hyötyä tuova "pulttaa kiinni" ratkaisu. Vapaavirtausfiltterit, tehoputket tms. tuhlaa rahas shitti tuskin tuo muuta kuin lisää meteliä kylälle ja kuskille "v...u, kyllä lähtee" 8)

Dzeini
25-07-2004, 18:55
jotkut Schrickin kireemmät nokat ja hyvä lastu lienee se todellista hyötyä tuova "pulttaa kiinni" ratkaisu.

Kertokaas sitte mistä sais Schrickin nokkia M50 vanos koneelle, onko kellään sellasesta kokemusta, miten vaikuttaa koko kierrosalueella yms. kiitos...

Juice
25-07-2004, 20:02
Jostain Dinanin haastattelusta tms. joskus luin, että M50B25 imu/pakonokat olisi muuton täysin idettisiä, mutta imussa tietty enempi asteita/nostoa jne. eli muuton täysin vaihtokelpoisia. Itse asiassa imunokan nosto/asteet täysin samat kuin jenkki M3:sen/Schrickin virinokkkan arvot pakopuolella (schrickiltä eräät valittavaissa olevat täysin jenkki M3 arvoilla). Eli periaatteessa tarvitsisi vain Schrickin ärtsymmän imupuolelle ja iskee vanhan imunokan pakopuolelle = Jenkki M3 / schrickin virinokat. Hintaa kai tolle yhdelle Schrickin imulle vain n.5-600e, eli kohtuu halpa viri. N. 15-20hp taisivat luvata pelkästään imupuolen nokan vaihtamisella lisää yläalueelle...? Totuus ehkä +10hp. Bayermann myynee Schrickin nokkia täällä ja Googletusta peliin. Vastuuta en tosta ota, jokainen kokeilkoon omalla vastuulla :lol:

jäteöljyvatkain
27-07-2004, 18:32
nii sen alaväännön takia meinasin lastua, ihan sama tuleeko tehoa..
onks tää ihan normaalia ku 2500 ja 3000 kiekassa kone miettii ennen ku lähtee vetämään?? vai onkohan puolissa/jossain vikaa? muuten kyllä kulkee ja varsinkin 4500 jälkeen.......... :D

jäteöljyvatkain
27-07-2004, 18:32
nii sen alaväännön takia meinasin lastua, ihan sama tuleeko tehoa..
onks tää ihan normaalia ku 2500 ja 3000 kiekassa kone miettii ennen ku lähtee vetämään?? vai onkohan puolissa/jossain vikaa? muuten kyllä kulkee ja varsinkin 4500 jälkeen.......... :D

bemarikari
28-07-2004, 16:33
nii sen alaväännön takia meinasin lastua, ihan sama tuleeko tehoa..
onks tää ihan normaalia ku 2500 ja 3000 kiekassa kone miettii ennen ku lähtee vetämään?? vai onkohan puolissa/jossain vikaa? muuten kyllä kulkee ja varsinkin 4500 jälkeen.......... :D

Joko se on normaalia tai sitten mun härvelissä on sama vika. Samanlainen kone (325i -91).

bimmertouring
13-06-2012, 22:57
itsellä on e34 m50b25 marteliuksen putkistolla.

laitoin tänään lastun että saisin alavääntöä lisää ...

mutta nyt auto menee paremmin ja rajotin ylempänä. mutta tyhjäkäynti seilaa ?? missä mahtaa olla vika vai käykö näin aina ?

Vauhtivaunu
14-06-2012, 00:43
itsellä on e34 m50b25 marteliuksen putkistolla.

laitoin tänään lastun että saisin alavääntöä lisää ...

mutta nyt auto menee paremmin ja rajotin ylempänä. mutta tyhjäkäynti seilaa ?? missä mahtaa olla vika vai käykö näin aina ?

Varmaan sen ohjelman kanssa sössitty jotain -> älä hajota konetta paskalla lastulla.

Minun mielipide lastuviritykseen on :diuu:

Nykyään saa kohtuuhinnalla oikeita moottorinohjaimia (ei pelkästään mega) . Motronic joka näissä M50-koneissa on, jäi ajastaan jälkeen jo kymmenen vuotta sitten. Miksi sen kanssa pitäisi leikkiä? Lastut jäi 90-luvulle ei niitä tänä päivänä kannata laittaa kun koristeeksi seinälle :think Joku voi taas olla eri mieltä mutta 2012 tarkoittaa ettei kannata vaan enää kikkailla 20-vuotta vanhan tekniikan kanssa jos ei halua sitten museoautoilla :twisted: