PDA

View Full Version : 535:ssä M5:n kansi???


MasaYards
16-07-2004, 17:04
Nettiautossa on yks 535 http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=125592. Väitetään et siin ois 315hp. Soitin ja kysyin autosta niin sanoivat et alakerta on m30, mut ois muka vaihdettu M5:n kansi, josta noi lisätehot? Onko moinen ylipäätänsä mahdollista?

Dj Niksperi
16-07-2004, 17:12
ei mielestäni oo ihan niin kova tehonnousu mahdollista...

MasaYards
16-07-2004, 18:39
joo en kyl usko noihin tehoihin, mut onko toi kannen vaihto mahdollista?

Jukkis30
16-07-2004, 19:11
aika uskomattomalta kuullostaa et 100 heppaa tulis lisää..

Hasardi
16-07-2004, 19:18
Nettiautossa on yks 535 http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=125592. Väitetään et siin ois 315hp. Soitin ja kysyin autosta niin sanoivat et alakerta on m30, mut ois muka vaihdettu M5:n kansi, josta noi lisätehot? Onko moinen ylipäätänsä mahdollista?

Tämä on taas niitä automyyjän "myyntipuheita". Ei todellakaan tule 315 hv pelkällä kannenvaihdolla jos pohjalla on M30. Eikä tuo kansi edes mene M30 alakertaan heittämällä. Voihan olla että myyjä ei tiedä tekniikasta tarkemmin, ja näinollen kannattaa kysellä tarkemmin aiemmilta omistajilta mitä koneelle on tehty oikeasti.

qwe
16-07-2004, 23:03
voi olla s38 kone, ei vain ole katsastettu sille joten helpompi sanoa että vain kansi on vaihdettu.

hannuk
16-07-2004, 23:06
voi olla s38 kone, ei vain ole katsastettu sille joten helpompi sanoa että vain kansi on vaihdettu.

Veikkaisin samaa, penkit on ainakin minusta mfemman penkit, joita ei paljon tavallisissa 5-satkuissa tuolla verhoilulla ole näkynyt.

Olen nähnyt kolmisen vuotta sitten yhden hopean m5 korinvaihdon tuollaisilla penkeillä, joka oli tehty Bemuosassa. Siinä oli prosentit ok, erikoistuntomerkkeinä mm. tavallinen mittaristo.. Rekkaria en valitettavasti enää muista.

Hasardi
16-07-2004, 23:07
voi olla s38 kone, ei vain ole katsastettu sille joten helpompi sanoa että vain kansi on vaihdettu.

Tuo voisi olla todellinen tilanne. Jos on leimalla sanottu "että juu on laitettu tähän uusi kansi", niin katsastusinssi on syynännyt vähän, ja otteeseen muutama prosentti tästä. Siinä ollaankin kusi sukassa kun AKE tekee tuolle autolle perusteellisemman tarkastuksen jonakin kauniina kesäpäivänä...ja totuus valkenee. Saattaa nimittäin olla muutakin osaa vaihdettu M5 vastaavaksi, kuten penkit, mittaristo etc. sitten onkin prossat jo aika limiteissä... 8)

tokroger
19-07-2004, 18:21
Ja käsittääkseni kannen vaihto rinnastetaan moottorin vaihtoon...eli prosentteja on joka tapauksessa oltava.

Korjatkaa jos olen väärässä mutta muilla foorumeilla jossa olen näitä juttuja lukenut niin sellaisen käsityksen olen saanut.

Mut jos siinä onkin semmoinen M-Power muovikuori päällä, sehän on M5:n "kansi" :shock:

Mutta tietenkin jos ei jää kiinni siitä...

Lanttu
20-07-2004, 09:14
Kannattaa välttää tuollaista ritsaa.

535_M5
23-08-2004, 03:38
"Tämä on taas niitä automyyjän "myyntipuheita". Ei todellakaan tule 315 hv pelkällä kannenvaihdolla jos pohjalla on M30. Eikä tuo kansi edes mene M30 alakertaan heittämällä. Voihan olla että myyjä ei tiedä tekniikasta tarkemmin, ja näinollen kannattaa kysellä tarkemmin aiemmilta omistajilta mitä koneelle on tehty oikeasti.[/quote]"

Tässä tapauksessa auton edellinen omistaja tutki koneen tekniikan, siinä ei ole muuta näkyvää vaihdettu kun se M5 kansi ja joitain pikkujuttuja, esim paisuntasäiliön paikka.. Lohkon numeron perusteella ake ilmoitti koneen kuuluvan tähän koriin. Penkissä tuli juuri nuo mainitut 315hp tehot. Mitään prosentteja ei rekisteriotteeseen ole merkitty.Tuossa vieressähän ko.kone on kuvassa :D

MikkoV
23-08-2004, 08:33
Kertokaapas tyhmälle että mitä se M5 alakerta tehoihin vaikuttaa, en kuvia nähnyt mutta luulis että kannen kaverina tarvis olla M5 imu&pakosarjat ja jos muut "säädöt" on kohdallaan niin kyllä sieltä se sama potku irtoo alakerralla kuin alakerralla jos iskutilavuus kutakuinkin sama

pmv
23-08-2004, 09:07
Jaa´a. Ainakin omaa vanhaa 535i sotaratsua vähän arveluttaisi kierrättää sinne 7000 r/min tuntumaan vaikka se kannen puolesta olisikin tehty mahdollisseksi. Voihan se olla niin, että 535i:n lohkoa on käytetty S38:n aihiona johon on vaihdettu kaikki mahdolliset helyt sisälle ja sylinterit koneistettu oikeaan halkaisijaan.

Varmasti eroavaisuuksia on koneissa muitakin kuin pelkkä kansi ja siihen tuleva kilkkeet. Kampiakseli, männät, kiertokanget, öljypohja ja moni muu asia ovat varmasti aivan erilaisia. Onko lohkot valultaan edes samanlaisia? M30:issä on eroja jo keskenäänkin. S38 mahtaa olla mäntien alapuolinen öljyjäähdytys, kun M30:ssa semmoista ei varmasti ole.

MikkoV
23-08-2004, 10:26
Jaa´a. Ainakin omaa vanhaa 535i sotaratsua vähän arveluttaisi kierrättää sinne 7000 r/min tuntumaan vaikka se kannen puolesta olisikin tehty mahdollisseksi. Voihan se olla niin, että 535i:n lohkoa on käytetty S38:n aihiona johon on vaihdettu kaikki mahdolliset helyt sisälle ja sylinterit koneistettu oikeaan halkaisijaan.

Varmasti eroavaisuuksia on koneissa muitakin kuin pelkkä kansi ja siihen tuleva kilkkeet. Kampiakseli, männät, kiertokanget, öljypohja ja moni muu asia ovat varmasti aivan erilaisia. Onko lohkot valultaan edes samanlaisia? M30:issä on eroja jo keskenäänkin. S38 mahtaa olla mäntien alapuolinen öljyjäähdytys, kun M30:ssa semmoista ei varmasti ole.

En jaksanut alkaa kaivaan mutta eiköhän se huipputeho tuu ennen sitä 7000rpm, lohkon valut, öljypohjat, männät ja kanget yms ei vaikuta hupputehoihin pätkän vertaa. Pointti oli se että 3.5 normaali lohko jossa M5 kansi ja helyt päällä otetaan tehoa ihan se sama kuin aidolla M5 lohkolla ja hiukan enemmänkin kuin että kyseessä olisi 3.4 M5. Ja eiköhän se 3.5 alakertakin mukisematta tuon kestä kun onhan niitä näkynyt ahdettuinakin ihan nipussa pysyviä konstruktioita

reddewil
23-08-2004, 10:48
Ja käsittääkseni kannen vaihto rinnastetaan moottorin vaihtoon...eli prosentteja on joka tapauksessa oltava.

Korjatkaa jos olen väärässä mutta muilla foorumeilla jossa olen näitä juttuja lukenut niin sellaisen käsityksen olen saanut.

Mut jos siinä onkin semmoinen M-Power muovikuori päällä, sehän on M5:n "kansi" :shock:

Mutta tietenkin jos ei jää kiinni siitä...

Rinnastetaan moottorin vaihtoon, mutta ei prosenttien puolesta!

pmv
23-08-2004, 10:58
No on tasan kaksi eri asiaa ahtaa konetta ja kierrättää konetta. Vaikka teholukemat niinkin ovat samat, niin esim. kampuraan kohdistuvat vaatimukset ovat kovasti erilaisia. Korkeammilla kierroksilla rupeaa esiintymään erilaisia värinöitä ja resonansseja tuollaisessa pitkässä kampurassa. Ja kun kierrosnopeudet kasvaa, niin samalla keskimääräinen männännopeus kasvaa. Tämä asettaa kiertokangille taas erilaisia vaatimuksia. Sitten kovasti ihmettelen, että miten S38 kannen saa pelaamaan vakioilla M30B35 männillä? Luulisi että neliventtiilikannen takia mäntien lakien muotoilu on aivan erilaista kun tavallisessa 12 venttiilisessä koneessa. Että ei sitä kantta noin vain heittämällä siihen vakiokoneeseen laiteta.

En ole näitä koneita sen kummemmin availlut tai tutkinut, mutta järjellä kun miettii, niin on siinä muutama mutka matkassa.

sqxo
23-08-2004, 14:19
Ja tehoistahan ON varmasti penkityspaperit.. :roll: :wink: :lol:

uuniperuna
23-08-2004, 16:17
No ei helvetissä tuo voi olla mahdollista pelkällä tollasella hommalla. Vakio 535i bemussa on 211hp niin ei siihen sentään 100 heppaa tule lisää.

Simo
23-08-2004, 18:01
M30B35 EI ole mahdollista laittaa M5:sen kantta, koska jäähdytys ja voitelukanavat ovat eri kohdilla ja vieläpä kannenpultitkin ovat eri kohdalla :lol: :lol:

Maza
23-08-2004, 21:26
M30B35 EI ole mahdollista laittaa M5:sen kantta, koska jäähdytys ja voitelukanavat ovat eri kohdilla ja vieläpä kannenpultitkin ovat eri kohdalla


Faktaa vai fiktiota ? Minun tietääkseni ovat kyllä ihan kohdallaan...

mph178
24-08-2004, 17:29
M5:ssa ja 3,5litr. M30:ssa on sama lohko. M5:sen lohkoon on vain lisätty letkuliitos öljynkerääjälle ja poraus on tietenkin eri. Mutta s38 on tehty m30 lohkolle.

vexu524tdic
24-08-2004, 22:44
No ajatellaanpas asiaa näin: Olisiko BMW Motorsport valmistanut / valmistuttanut oman lohkon mallia S38? No ei takuulla ole, vaan muokannut hieman jo olemassa olevaa, hyväksi todettua m30 lohkoa.
Eikös suomessa ole 1kpl 3.0csl 24valve... Miettikääpäs sitä!

Bullitt
24-08-2004, 23:23
Lisää vettä myllyyn:

M88-moottorin kansi sopii M30 moottoriin. M88 on 3,5-litrainen 24V M-Power-moottori, jota käytettiin E28 M5 ja E24 M635CSi:ssä.

S38, jota on kahta eri versiota, 3,6-litrainen ja 3,8-litrainen, ja käytettiin vain E34 M5-mallissa, on eri moottori kuin vanhempi M88. Tämän moottorin osien sopivuudesta M30-moottoriin en tiedä.

vexu524tdic
25-08-2004, 00:00
No tämä selittää m30 moottoreiden muutokset 24 venttiilisiksi...
En muistanutkaan tuota m88 ja s38 eroavaisuutta :oops:

eeki
25-08-2004, 01:24
Aavistuksen verran ehkä offtopikkia, mutta...
Teoriassa olisi siis mahdollista saada M5-tekniikka (jopa ahtimella) kilpiin E30 koriin... M30 2.8, 3.0 tai 3.3 lohko (M5 sisuskaluilla ja tarpeellisilla muutoksilla toki), M5 kansi - tätä yhdistelmäähän ei ole tehtaalta olemassa papereiden mukaan, eli pitää tehdä tehomittaukset. Samaan syssyyn voi sitten pistää ahtimenkin. Eri asia on sitten miten tuosta hirviöstä saa edes penkissä alle 204 heppaa ettei tehorajat paukkuisi. :lol:

Tietysti voi miettiä mitä järkeä koko hommassa olisi kun Mazallakin on nyt M30-tekniikalla ilman cooleria ja ahtopaineongelmien kanssa yli 400 heppaa ja (realistisena) tavoitteena 600hp - mihin siinä enää tuota neliventtiilikantta tarvitaan? Mutta hauska ajatus kuitenkin. :wink:

Saku
25-08-2004, 16:19
mutta eiköhän se huipputeho tuu ennen sitä 7000rpm,

6900rpm S38B36. Pikku puuhastelulla varmaan kansi käy M30. Varmasti puuhaa ja epävarmuutta sen verran paljon ettei homma kannata, koko motti vaihtoon.

mph178
25-08-2004, 18:22
Lisää vettä myllyyn:

M88-moottorin kansi sopii M30 moottoriin. M88 on 3,5-litrainen 24V M-Power-moottori, jota käytettiin E28 M5 ja E24 M635CSi:ssä.

S38, jota on kahta eri versiota, 3,6-litrainen ja 3,8-litrainen, ja käytettiin vain E34 M5-mallissa, on eri moottori kuin vanhempi M88. Tämän moottorin osien sopivuudesta M30-moottoriin en tiedä.

Pieni korjaus. M88 konetta käytettiin M1:ssä. E28 M5:ssa ja e24 M635:ssa oli koneena s38b35. S38 malleja löytyy b35, b36 ja b38 8)

Shuko
25-08-2004, 20:05
Pieni korjaus. M88 konetta käytettiin M1:ssä. E28 M5:ssa ja e24 M635:ssa oli koneena s38b35. S38 malleja löytyy b35, b36 ja b38 8)

Miksiköhän bmwworld.com ynnä muut saitit sanoo, että noissa käytettiin M88/3 konetta.

"From 1985 to 1987 the M88 was used in the 5 Series M5 Sedan and from 1983 to 1989 in the 6 Series M635CSi Coupe. The engine was designated M88/3 and produced 286 bhp."

http://www.bmwworld.com/engines/m88.htm

Leka
26-08-2004, 00:07
Pieni korjaus. M88 konetta käytettiin M1:ssä. E28 M5:ssa ja e24 M635:ssa oli koneena s38b35. S38 malleja löytyy b35, b36 ja b38 8)

Miksiköhän bmwworld.com ynnä muut saitit sanoo, että noissa käytettiin M88/3 konetta.

"From 1985 to 1987 the M88 was used in the 5 Series M5 Sedan and from 1983 to 1989 in the 6 Series M635CSi Coupe. The engine was designated M88/3 and produced 286 bhp."

http://www.bmwworld.com/engines/m88.htm

Tuommoinen osui silmiin:
M88/1 I6 3453 277@6500 33,6@5000 Kugelfischer E26/M1

M88/3 I6 3453 286@6500 34,7@4500 Bosch DME E24/M635CSi E28/M5

Shuko
26-08-2004, 07:01
Muuten, tekeekö pelkkä venttiilien tuplaus noin paljon (220->286)? Ei varmaan, mutta mitä muuta eroa noissa on? puristussuhde?

Pitäisi tolla omalle M30B35:lle kans tehdä jotain jossain vaiheessa, kun tekee konerempan ihan kilometrien takia. Joku asiantuntija voisi antaa kattavan listan mitä kannattaisi (laita solmu/vaihda koko motti -komentteja en kaipaa). Seetit, porttaus ja mitä muuta? Kaikki, pienimmätkin, vinkit ovat tervetulleita. Tehojen perässä ei niinkään olla juoksemassa, mutta kunhan ny eivät ainaka tipu. :wink:

mph178
26-08-2004, 16:09
Elikkäs, tämmöstä tietoo löyty:


"The designation of every BMW engine starts with a letter. An M means that the engine has been developed by BMW itself, an S means that it's an M-engine and has been built by BMW Motorsport. After that there is a number that identifies the model.
Whether the engine is a petrol or diesel engine can be seen from the following letter, which is either a B ('Benzin', German word for petrol) or a D (Diesel), followed by the cubic capacity (rounded). S70B56 therefore stands for a petrol engine with 5.6l displacement which has been developed by BMW M."

E28 Bemarissa käytettyjä koneita:

M10B18, M20B20, M20B27, M30B25, M30B28, M30B32, M30B34, M21D24, M88/3B35, S38B35

Käsittääkseni tota M88/3B35 konetta on käytetty M535:ssa ja S38B35 konetta M5:ssa.

http://www.e31.net/enginechassis_e.html#E28

Sene
26-08-2004, 19:12
Muuten, tekeekö pelkkä venttiilien tuplaus noin paljon (220->286)? Ei varmaan, mutta mitä muuta eroa noissa on? puristussuhde?

Pitäisi tolla omalle M30B35:lle kans tehdä jotain jossain vaiheessa, kun tekee konerempan ihan kilometrien takia. Joku asiantuntija voisi antaa kattavan listan mitä kannattaisi (laita solmu/vaihda koko motti -komentteja en kaipaa). Seetit, porttaus ja mitä muuta? Kaikki, pienimmätkin, vinkit ovat tervetulleita. Tehojen perässä ei niinkään olla juoksemassa, mutta kunhan ny eivät ainaka tipu. :wink:

M88/1 I6 3453 277@6500 33,6@5000 Kugelfischer E26/M1

M88/3 I6 3453 286@6500 34,7@4500 Bosch DME E24/M635CSi E28/M5

Saku
26-08-2004, 21:05
Muuten, tekeekö pelkkä venttiilien tuplaus noin paljon (220->286)? Ei varmaan, mutta mitä muuta eroa noissa on?

Lähinnä kannen parempi virtaus ja ärjymmät nokat. Eli pikkuisen parempi volymetrinen hyötysuhde sekä lähinnä kierrosluvun nosto. Pur suhde on pikkuisen korkeampi.

dunkelblau
26-08-2004, 22:21
Elikkäs, tämmöstä tietoo löyty:


"The designation of every BMW engine starts with a letter. An M means that the engine has been developed by BMW itself, an S means that it's an M-engine and has been built by BMW Motorsport. After that there is a number that identifies the model.
Whether the engine is a petrol or diesel engine can be seen from the following letter, which is either a B ('Benzin', German word for petrol) or a D (Diesel), followed by the cubic capacity (rounded). S70B56 therefore stands for a petrol engine with 5.6l displacement which has been developed by BMW M."

E28 Bemarissa käytettyjä koneita:

M10B18, M20B20, M20B27, M30B25, M30B28, M30B32, M30B34, M21D24, M88/3B35, S38B35

Käsittääkseni tota M88/3B35 konetta on käytetty M535:ssa ja S38B35 konetta M5:ssa.
M88/3 | I6 | 3453 | 286@6500 | 34,7@4500 | Bosch DME | 1983> | E24/M635CSi, E28/M5

S38B36 | I6 | 3535 | 315@6900 | 36,7@4750 | Bosch DME M1.2 | 1989> | E34/M5

S38B38 | I6 | 3795 | 340@6900 | 40,8@4750 | Bosch DME M3.3 | 1992> | E34/M5

Usko jo, E28 M5:ssä on ensimmäisen sukupolven M-kone. :wink:


EDIT: Niin, ja tuossa 535_M5:n kuvassa näkyy siis E34 mallin S38 yläkerta...

Hasardi
27-08-2004, 00:12
:?

Hasardi
27-08-2004, 00:22
Oho, meinas mennä saivarteluks...poistetaan nuo hokemat.. :P

LoudPipe
27-08-2004, 04:14
Käsittääkseni tota M88/3B35 konetta on käytetty M535:ssa ja S38B35 konetta M5:ssa.

Eikös nyt kumminkin E28 M535i:ssä ollut sama kone kuin 535i:ssä? Voin vastata omaan kysymykseen: Kyllä oli. :juo :juo :juo

Hasardi
27-08-2004, 11:40
Käsittääkseni tota M88/3B35 konetta on käytetty M535:ssa ja S38B35 konetta M5:ssa.

Eikös nyt kumminkin E28 M535i:ssä ollut sama kone kuin 535i:ssä? Voin vastata omaan kysymykseen: Kyllä oli. :juo :juo :juo
Nimenomaan, ihan samalla padalla ja samoilla osilla. Kattia ei ollut, joten 7 hv tulee lähinnä sen puutteesta lisää. Eikö niin? :juo

reinuk
27-08-2004, 12:08
Käsittääkseni tota M88/3B35 konetta on käytetty M535:ssa ja S38B35 konetta M5:ssa.

Eikös nyt kumminkin E28 M535i:ssä ollut sama kone kuin 535i:ssä? Voin vastata omaan kysymykseen: Kyllä oli. :juo :juo :juo
Nimenomaan, ihan samalla padalla ja samoilla osilla. Kattia ei ollut, joten 7 hv tulee lähinnä sen puutteesta lisää. Eikö niin? :juo

Tais olla katillinen versio tehoiltaan jotain 180-190 hv välillä. Siihen aikaan katti vielä vaikutti ihan v****ti. M535i:ssä on ihan perus M30B35 kiuas. Alusta ja sisusta sekä korisarja M-technic.

Hasardi
27-08-2004, 12:12
Käsittääkseni tota M88/3B35 konetta on käytetty M535:ssa ja S38B35 konetta M5:ssa.

Eikös nyt kumminkin E28 M535i:ssä ollut sama kone kuin 535i:ssä? Voin vastata omaan kysymykseen: Kyllä oli. :juo :juo :juo
Nimenomaan, ihan samalla padalla ja samoilla osilla. Kattia ei ollut, joten 7 hv tulee lähinnä sen puutteesta lisää. Eikö niin? :juo

Tais olla katillinen versio tehoiltaan jotain 180-190 hv välillä. Siihen aikaan katti vielä vaikutti ihan v****ti. M535i:ssä on ihan perus M30B35 kiuas. Alusta ja sisusta sekä korisarja M-technic.

M535i on M30 peruskiuas, tiedetään hyvin... :wink: ja siinä on 218 hv vakiona. Entä sitten ero 211 hv versioissa M30B35 kiukaalla ja 218 hv, eikös tuossa 211 hv ole katti? Ja oisko eri speksit Motronicin boxissakin..

mph178
27-08-2004, 15:02
No ni, nyt selvis :lol: . Eli e28 m5:sta saanu molemmilla myllyillä(m88/3 286hp ja s38b35 260hp), ekassa s38 myllyssä oli pienemmät puristukset ja katti.

Tarkka selostus M Bemujen moottori historiasta ja eroista löytyy täältä (http://bmwe34m5.com/faqs/?theme=1&level=4&question_id_select=408&chapitre_i d_select=43&document_id_select=1)

Leka
27-08-2004, 18:00
M535i on M30 peruskiuas, tiedetään hyvin... :wink: ja siinä on 218 hv vakiona. Entä sitten ero 211 hv versioissa M30B35 kiukaalla ja 218 hv, eikös tuossa 211 hv ole katti?

Onpa hyvinkin.

Ja oisko eri speksit Motronicin boxissakin..

No tämmöisen ainakin omalta koneelta löysin: