PDA

View Full Version : M20B25 alaväännön lisäys


-Tapi
12-07-2004, 08:10
Kaivataan alavääntöä, vaikka huipputehon kustannuksella.. Remmiahdinta saa tarjota mutta muutkin jipot tulevat kyseeseen. Onkohan ko. koneperheessä nokkia, joilla moottorin saisi vetämään edes kohtuullisesti alle 4000 rpm?

Siinä vaiheessa, kun moottori alkaa hengittämään puhtaasti, vauhtia alkaa olla liikaa tähän maahan.. Kyseessä automaatti, joten alavääntö auttaisi varmasti bensankulutukseenkin merkittävästi, kun nyt viisari on jokaisessa kaasunpainalluksessa ulkona asteikolta (keskikulutus sekalaisessa ~12l/100km)

Esko
12-07-2004, 08:18
lukases vaikka tuolta

http://www.bmwtuningclub.net/foorumi/viewtopic.php?t=23314

thomas
12-07-2004, 08:31
Käännä nokka-akselia aikaisemmalle, niin teholaue siirtyy alaspäin. Myös kaikki normaalit hengityksen parannustavat auttavat. Kannen valujäkien siistiminen ja uudelleen muotoillut seetirenkaat ja venttiilit lisäävät virtausta myös pienemmillä virtausnopeuksilla.
Nokka-akseli on kuitenkin se tärkein tekijä, eli lähde liikkeelle sen ajoituksen muuttamisesta.

-Tapi
12-07-2004, 09:40
lukases vaikka tuolta

http://www.bmwtuningclub.net/foorumi/viewtopic.php?t=23314

No tuollapa oli "kehittynyttä" keskustelua...

Mutta asiaan: Onko alkuperäisessä M20B25 nokkapyörässä säätömahdollisuus vai pitääkö tehdä uusi keskiö pyörään? Minkälaisilla astemäärillä pitäisi pelata, puolikkailla vai isommilla?

nut
12-07-2004, 11:16
Muistaakseni ei pysty säätämään vakio nokkapyörää. Ei 100% varma.

thomas
12-07-2004, 18:47
Kyseisestä moottorista ei ole kokemusta, mutta parin asteen muutos pitäisi jo huomata. Monesti noin neljä astetta tekee tehtävänsä. Nyt puhutaan siis kampiakselin asteista.