PDA

View Full Version : Puristussuhde vs. ajettavuus turbossa


TheLoial
08-07-2004, 16:46
Millä puristussuhteella ajettavuus säilyy alakierroksilla kohtalaisena jos haluaa noin 200-250 kw moottorista ulos. Koneena M10 turbolla. Vai onko mahdoton yhdistelmä?

Eri mäntä variaatioilla saisin valittua 7.7, 7.5, 7 tai 6.5

Tykki
08-07-2004, 18:56
Millä puristussuhteella ajettavuus säilyy alakierroksilla kohtalaisena jos haluaa noin 200-250 kw moottorista ulos. Koneena M10 turbolla. Vai onko mahdoton yhdistelmä?

Eri mäntä variaatioilla saisin valittua 7.7, 7.5, 7 tai 6.5

mitä matalampi puristus, sen voimattomammalta se tuntuu ilman ahtopainetta. mitä kovemmat puristukset, sen parempi ajaa normaalikäytössä ja turbokin tuottaa käyttökelpoista painetta pienemmillä kierroksilla. ainahan se on kompromissi. pelkän tehon kannalta tietysti on parempi käyttää matalampaa puristusta ja kovempaa ahtopainetta, kuin päinvastoin.

joekopo
08-07-2004, 22:49
meillä on 7,50 puristuksilla ja ihan hyvin liikkuu alhaalla.
ei toi 7,7 vielä liikaa ole sekään.
turbona holset hx40 eikä ole mikään kaikkein herkin, mutta puhtia riittää.
1,88 paineet on jo kokeiltu

Tykki
08-07-2004, 22:52
meillä on 7,50 puristuksilla ja ihan hyvin liikkuu alhaalla.
ei toi 7,7 vielä liikaa ole sekään.
turbona holset hx40 eikä ole mikään kaikkein herkin, mutta puhtia riittää.
1,88 paineet on jo kokeiltu

se vähän kovempi puristussuhde tuo lisää just sitä "herkkyyttä".
ihan konkreettisesti turbo alkaa ahtaa alempaa.
tosin tuommoset 1,88 (bar?) ahtopaineet voi kyllä unohtaa jos kovin puristusta kasvattaa.

TheLoial
09-07-2004, 09:18
Paljon "joekopo" koneesi antaa tehoja ulos?

Olisi hyvä ottaa ulos kovat tehot mutta sitten ehkä ajomukavuus kärsii juuri kaupunkiajossa.

jyrkkis
09-07-2004, 10:55
Paljon "joekopo" koneesi antaa tehoja ulos?

Olisi hyvä ottaa ulos kovat tehot mutta sitten ehkä ajomukavuus kärsii juuri kaupunkiajossa. Duoda duoda OT: Mikään ei tule ilmaiseksi, aina se jostain on pois. Vaihdat alustan: Vi**u ku on kova ajaa kaupungissa, no testimutkaan se meneekin 120 kuin kiskoilla eikä niiaa, Viritä kone: Saa**na mikä pa**A ajaa kylillä eihän tämä edes käy alle 60 vauhdissa, mutta runttaappa kaasu pohjaan niin posket menee niskaan ja wokit häviää taustapeiliin... Tiivistettynä katuviritteiset ja mukavat käyttöautot ei ole nopeita, ne on kompromissejä. :wink:

Nimim. tuplat korvakuulolla ja persetuntumalla säädetty 8)

Lanttu
09-07-2004, 14:16
The Loial, ajomukavuus kärsii aivan varmasti.

Hanza
09-07-2004, 14:46
mielestäni noilla alle 7 puristuksilla alkaa olla tuskaa saada auto käyntiin, kun tuntuu että motti pyörii vaan huumoria. Ainakin kaverilla oli aikoinaan noin. :lol:

tenutappi
09-07-2004, 16:08
Kyllä ainaki meiän tekele käynnistyy iha maukkaasti. Puristussuhteena 7.34:1, turbona Garret T04/03, Nokkana joku Shrickin 270-asteiseks tehty 12,2mm nostava

Ahtamisessahan on aina se hauska puoli että kaiki vaikuttaa kaikkeen, yleisesi hyvänä pidetty puristussuhde kuitenki liikkuu tuossa seiska puolen pintaan, jolloin voidaan ahtaa 1.5barin ahdoilla kohtuu turvallisesti, nostoa sen 11.5-12mm, tottakai esim. eri ruiskujen syötöt poikkee ja toimintaa voidaan esim kiihdytysrikastuksella ohjata suuntaan jos toiseen..

Mielestäni kuitenki tärkeimpiä on just puristukset ja kunnolliset bensansyöttövehkeet

TheLoial
09-07-2004, 16:33
7.5 pintaan voisi olla ihan hyvä puristussuhde. Tiedän että kompromissin puolelle se menee, on vain hankala verrata kun ei ole tiedossa muita autoja.

Mites sitten matka-ajossa maantienopeuksissa, onko moottori koko ajan paineen alaisena, jossain 3000-4000 kierroksilla?

f1zz
09-07-2004, 18:45
itellä oli m20 ja t03, teoreettinen purda oli ~7.7:1. parhaat paineet 1.2bar. Kokeilin myös 1.6bar (ilman hukkista) mutta mutta ei kone hengittänyt enään.. tehot ~200kw

Tykki
10-07-2004, 00:25
kyllä mä ainakin puhtaasti kadulle tulevassa autossa käyttäisin yli 8:n puristusta. meinaan jos se auto on mallia "aamulla käyntiin ja duuniin".
ja se riippuu paljon siitä kuinka hyvä kansi sulla on. (palotilat).
ja kyllä vakio koneissakin on hyvällä palotilan mallilla mahdollista käyttää jo aika kovia paineita. esim. audi S2, vakio puristus 9,3 ja onpa nuita ahdettu 1.4 kilon paineilla, tosin pienellä turbolla jossa ei ilmamääräntuotto ole mikään "hirvittävä". ja pikkusen jos tehossa häviää, niin kulutus ja käyttömukavuus on heti eri luokkaa.