PDA

View Full Version : m20-koneista ja automaattilaatikoista


cartman
02-07-2004, 10:42
Mitä eroja on b20 ja b25 lohkoissa? Onko korkeudessa eroa? Onko b20 lohkoa mahdollista porata 84mm männälle? Entä miten lohkot erottaa päältä päin? Kansissa on ilmeisesti aina selkeät merkinnät, jos ajatellaan kokonaisen moottorin tunnistamista, mutta onko lohkoissa? Missä, ja minkä ikäisissä autoissa noita ETA-moottoreita on käytetty, onko harvinaisia/kalliita?

Minkälaisia vääntöjä ja tehoja ZF:n automaatit kestää? Ilmeisesti vanhemmat 3-pykäläiset on vahvempia, mutta kannattaako ajatella ahdetun 2,5-litraisen perään?

Anteeksi amatöörimaiset kysymykset ja kiitoksia vastauksista jo etukäteen. Yritin kyllä söörtsillä mutta en pikaisella etsinnällä löytänyt vastauksia em. kysymiksiin.

pmv
02-07-2004, 11:18
Eikös se ZF4HP22 ole ollut 745i:n ja 750i:n lootana? Luulisi että ainakin vääntöä kestää kohtuullisissa määrin...

herja
02-07-2004, 11:24
Eikös tuo tomaatti haukuttu juuri aivan sudeksi?

pmv
02-07-2004, 12:03
Siitä nyt näyttää olevan kahta eri mielipidettä.

cartman
02-07-2004, 12:30
Onkos tämä 7-satasissa käytetty ZF4HP22 sitten täysin sama laatikko, kuin E28:n alta löytyvä 4-lovinen?

cartman
05-07-2004, 10:44
Edelleen kaipailisin tietoja... ja vielä sellainen juttu, että onko E28:n kutosissa öljypohjan patti palkin takapuolella?

jvakeva
05-07-2004, 19:18
e28 öljypohjassa se pahkura on etupuolella. jos sitä meinaat, niin e30sestä käy, muttei toisinpäin.

lohkoja ei periaatteessa erota mitenkään, jos hioo porausnumerot pois, koska 2,0ssa niitä en ainakaan ikinä ole nähnyt,.

ja samoten sen sarjanumeronkin voi tärvellä. 2,0 ja 2,3 sylinterinkannet ovat identtiset, 2,5 ja 2,7 sitten eroavat toisistaan. mutta vaatii jonkinverran asiantuntemusta, ennenkuin nuo toisistaan erottaa, jos ei kyljessä ole numeroita.. siis kone kasassa.

Jarkko S
05-07-2004, 20:40
Onkos tämä 7-satasissa käytetty ZF4HP22 sitten täysin sama laatikko, kuin E28:n alta löytyvä 4-lovinen?

Kyllä, poislukien 750ia jossa on 4HP24.

Vääntöä 4HP22:n pitäisi kestää ~310Nm, teoriassa. Ei tosiaan ole mikään vahva laatikko.

Nuo lootat on sitten E32:ssa, E38:ssa on jo erilaisia lotjuja. Ja lisäksi se että seitensatasessa on useimmiten sähköohjattu, eli ei välttämättä mene niiltä osin heittämällä.

cartman
08-07-2004, 12:36
Kiitoksia tiedoista

e28 öljypohjassa se pahkura on etupuolella. jos sitä meinaat, niin e30sestä käy, muttei toisinpäin.

Itseasiassa suunnittelen BMW:n konetta ja laatikkoa ihan "väärän merkkiseen" autoon. Eli vielä hieman tarkennusta: onko missään pikkukutosessa sellaista öljypohjaa, jossa olisi patti takana?