PDA

View Full Version : m10 nokkaketju


antti77
30-06-2004, 09:30
miten sais helpoiten pois? että sais kannen nostettua

tsbmw
30-06-2004, 10:39
Ei sitä tartte poistaa:

- Ensin kampiakselin päästä hylsyavaimella moottorin kierto 1-sylinterin merkkkiin (virranjakajan pyörrin).
- Kannen koppa pois.
- Jakoketjun ylempi suojaosa pois (jollain 8 pultilla kiinni).
- Jakoketjun kiristäjä kotelon vasemmasta reunasta iso mutterihattu auki ja sieltä jousi + se kiristintappi ulos ja talteen.
- Nokka-akselin päähän kiinnitetty jakoketjun hammasrattaan 4 kiinnityspulttia pois. Siinä nokka-akselin yläpuolella on joku merkki ja muistaakseni hammasrattaassa kanssa eli kato asento ja laita kootessa samoin.
- Pitäisi lähteä nätisti (voi siinä olla joku lukkokiilapalakin), ole huolellinen ettei mikään liiku (vaihde vapaalla tai ei työntelyä) eli jakoketju jää just hampailleen jne.

Sitten kun kannen oot korjannu niin laita se täsmälleen samaan asentoon eli osat niinkuin ne pitää olla 1-sylinterin sytytyshetkellä eli yläkuolokohdassa. Onnella ei oikeestaan tartte tehdä paljon mitään säätöjä.

jyrkkis
30-06-2004, 11:36
Ei sitä tartte poistaa:

- Ensin kampiakselin päästä hylsyavaimella moottorin kierto 1-sylinterin merkkkiin (virranjakajan pyörrin).
- Kannen koppa pois.
- Jakoketjun ylempi suojaosa pois (jollain 8 pultilla kiinni).
- Jakoketjun kiristäjä kotelon vasemmasta reunasta iso mutterihattu auki ja sieltä jousi + se kiristintappi ulos ja talteen.
- Nokka-akselin päähän kiinnitetty jakoketjun hammasrattaan 4 kiinnityspulttia pois. Siinä nokka-akselin yläpuolella on joku merkki ja muistaakseni hammasrattaassa kanssa eli kato asento ja laita kootessa samoin.
- Pitäisi lähteä nätisti (voi siinä olla joku lukkokiilapalakin), ole huolellinen ettei mikään liiku (vaihde vapaalla tai ei työntelyä) eli jakoketju jää just hampailleen jne.

Sitten kun kannen oot korjannu niin laita se täsmälleen samaan asentoon eli osat niinkuin ne pitää olla 1-sylinterin sytytyshetkellä eli yläkuolokohdassa. Onnella ei oikeestaan tartte tehdä paljon mitään säätöjä.Heti kun oot vääntänyt merkkeihin vedä nippusiteellä hammaspyörän reiästä ketju ja hammaspyörä nippuun :arrow: ei jako mene sekaisin