PDA

View Full Version : m10b18 kiertokanki / mäntäasiaa (turbo mielessä)


Team Eastcorner
22-06-2004, 21:24
No niin, tarkoitus olis laittaa 240 turbo volvon 91.98mm (2.1 L männäntappi 24mm) männät m10b18:aan.. kestääkö m10:in kiertokanget jos koneistaa männäntapin reikää 2mm isommaksi, eli milli ympäriinsä? Löytyykö 92mm reijillä olevaa kannentiivistettä muuhun kuin m3:seen (siis m10:iin), vai teenkö vakio kansipahvista ja liekkirenkaat kuparilangasta? vai löytyykö muita vaihtoehtoja kalliiden takomäntien tilalle?

mortimer
22-06-2004, 22:13
itse joskus suunnittelin vastaavaa mäntäsovitusta m10b18 koneeseen, taisi olla jonkun 2.1 suihkuvolvon männät.
muistaakseni elgringin kynsitiivisteestä tulee sopiva 92 mm männälle kun nyppää "ylimääräiset" liekkirenkaat tiivisteestä pois. ihan hellävaroen pihdeillä :lol:

Team Eastcorner
22-06-2004, 22:25
itse joskus suunnittelin vastaavaa mäntäsovitusta m10b18 koneeseen, taisi olla jonkun 2.1 suihkuvolvon männät.
muistaakseni elgringin kynsitiivisteestä tulee sopiva 92 mm männälle kun nyppää "ylimääräiset" liekkirenkaat tiivisteestä pois. ihan hellävaroen pihdeillä :lol: mitäs oot mieltä kestääkö nuo kiertokanget, tehoa tulee noin 150-250hp ...

jzl
23-06-2004, 09:12
m10b18 lohko ei varmaan kannata porata noin suureksi => halkeamis vaara

m10b20 lohkon kyllä voi porata just ja just 92.5mm saakka

kiertokanget on m10b18 koneessa samat kuin m10b20 ja tutulla kestää hyvin turbona vakio kanget 300hv tehoja. (vuosimallieroista en tierä , mutta näin etk sanoo kiertokangista)

Benkku
23-06-2004, 10:45
Kerrotko vielä mikä ero on M10B20 ja M10B18 lohkoissa ?
Valmistusvuoden mukaan on eroja (vanhemmat selvästi painavammat) mutten ole ikinä kuullutkaan että 2,0 ja 1,8 olisi lohkossa eroa.
Benkku

Benkku
23-06-2004, 10:48
No niin, tarkoitus olis laittaa 240 turbo volvon 91.98mm (2.1 L männäntappi 24mm) männät m10b18:aan.. kestääkö m10:in kiertokanget jos koneistaa männäntapin reikää 2mm isommaksi, eli milli ympäriinsä? Löytyykö 92mm reijillä olevaa kannentiivistettä muuhun kuin m3:seen (siis m10:iin), vai teenkö vakio kansipahvista ja liekkirenkaat kuparilangasta? vai löytyykö muita vaihtoehtoja kalliiden takomäntien tilalle?

Ruotsissahan nuo viritelmät on hyvinkin yleisiä, taitaa jotkut ajaa Volvon männällä ja bemarin kiertokangella ilman holkkia välissä jopa.
Porauksista ja kansipahveista on ollut paljonkin juttua:
esim: www.drive.to/02tavlan
www.autopower.se
Kansipahveja: www.motornord.se

Benkku

tihuovin
23-06-2004, 14:38
Yleensä bemun kiertokanget on hyvin ylimitoitettuja. Sama osa koko konekannalle (esim. M30, 2.8L <=> 3.5L turbo). Se ei siinä petä.

Männät on siinä avainasemassa. Jos ne kestää, kestää kyllä kiertokangetkin.

t: Timo

Team Eastcorner
24-06-2004, 15:40
Sen tiedän, että nuo m10:n kiertokanget ovat kestäviä, mutta tarkoitushan olisi koneistaa männäntapin reikä isommaksi, kestääkös sen jälkeen...? oheneehan se jopa millin ympäriinsä..

Rocla
27-06-2004, 01:49
Sen tiedän, että nuo m10:n kiertokanget ovat kestäviä, mutta tarkoitushan olisi koneistaa männäntapin reikä isommaksi, kestääkös sen jälkeen...? oheneehan se jopa millin ympäriinsä..
Eikös M10 kangissa ole yläpäässä erikseen vielä helakin?

Ei itse kangesta ei tarvi koneistaa mitään.

Jos kaikki menisi kuin elokuvissa niin ton helan poistamalla kävis suoraan volvon tappi, mut en usko.