PDA

View Full Version : M21 Kiristysmomentit !


Velho
18-06-2004, 01:49
Onko kellään tietoa 324td koneen kiristysmomenteista ?

Mitkä kaikki pultit ovat venyviä ko. koneessa kansipultit ainakin, mutta onko kiertokankien pultit ?

Onko kenenkään tarvinnut tehdä remppaa m21 alakerralle ?

Kun tarttee tuon 324td motti nostaa pois keulilta ja kattoa mitä se on syönyt, kun on puristukset 13bar luokkaa ja 4 pakoaukosta tulee öljyä niin rupee oleen kilometrit täynnä tuossa koneessa n.500tkm.

nixu
20-06-2004, 20:33
Minäkin otin auki 500tkm ajetun 524td:n konneen kun työnsi savua eikä vetäny kunnolla (ei ihan pysyny jäällä jokkisvolovojen mukana)..

-Sylintereisssä jonkun verran porrasta
-nokka-akseli kulunut
-kansi halkeillut venttiilien välistä ja esikammioiden laitamilta
-turbossa välystä ainakin tarpeeks
-jakohihnan kiristimen rulla halennut

-laakereissa ei huomattavia kulumia

Kiristysmomenteista ei tietoa muuten kuin että kannenpultit oli ihan juuttaan tiukassa, pien mies tarvis ison avvaimen!!

Mielenkiintoinen huomio! Runkolaakereissa yläliuskassa ura keskellä alaliuskassa ei uraa.
Herlevin vetotraktoriporukka huomannut olevan tällaisen laakeripaketin olevan huomattavasti kestävämpi kuin urallisten laakereiden, Niinpä myös uusissa Valmetin moottoreissa tällaiset laakerit (luin lehdestä)
Baijerissa ollut tuotannossa jo 80-luvulla... kaikkee ne saksalaiset keksii..!!

Kapo
23-04-2005, 15:41
Oisko kellään tietoa, mitkä on M21 moottorin nokkapukkien kiristysmomentit???

Lakeson
25-04-2005, 08:12
Nokka-akselin vaihto edessä ja noita momentteja tarviis tietää itsekin kohtapuolin

Meisseli
25-04-2005, 10:16
Oliskos tosta (http://mbnet.fi/mixu/camshaft.gif) mitään iloa? Onko ne nokkapukit nyt sitten nuo "Camshaft bearing cap"? Jos on niin momentti näemmä määräytyy sen mukaan minkäkokoiset pultit siellä on.

Velho
25-04-2005, 11:33
Autodata ilmoittaa seuraavat momentit !

M6= 10 Nm
M7= 15 Nm
M8= 20 Nm

tapio87
13-08-2006, 23:56
pistetääs tänne vanhan jatkoks :) kertokaahan mikä on m21:sen suuttimien oikea kiristys momentti? http://kotisivu.dnainternet.net/leka446/BMW/torq_01.pdf
tuolla linkin sivulla 73 on suuttimien kiristys momentit, "injection nozzle combination to cylinder head 40nm". Eikös tuon mukaan kiristys momentti 40nm? ite laitoin ~50nm:iin ja vanhat suuttimien irroittamiseen piti ottaa kunnon jatko, ja tuntu että tulee kierteiden kans ulos ne suuttimet :eek: ja tuli luettua vahoja topicceja, niin niissä puhuttiin 70-80nm momenteista...?

Velho
14-08-2006, 11:31
Kyllä tuossa pdf:ssä on ihan oikeet momentit eli suutin kanteen 40Nm ja ei kannata sekoittaa tuota 80Nm sillä jos suutin on ollut purettuna niin se kiristetään kasatessa tuohon 80Nm.

Yleensä noilla suuttimilla on hiukan tapana jumittua alumiinikanteen kiinni jos ne on siellä esim. 300tkm niin kyllä siinä yleensä jatkovarta kaivataan :cool:

tapio87
14-08-2006, 15:46
joo oli jumittanu, ja keränny paskaa sinne kärkitiivisteen väliin.. hirvitti vaan vääntää auki, ku ei oikein tienny, että mitä kaikkea sieltä irtoo :D kiitosta taas :jep:

mattson
09-05-2009, 10:31
Elikkäs minkälaiset kiristys momentit on nokka-akselin laakeripukkeihin?
Ja sitte runko- ja kiertokankien laakeripukkeihin?

mattson
11-05-2009, 16:05
Tietääkö kukaan?

anttti
11-05-2009, 16:20
Täältä löytyy: http://www.phpoint.fi/leka446/BMW/torq_01.pdf