PDA

View Full Version : MegaSquirt turboautossa?


tihuovin
10-06-2004, 15:15
Moikka,

MegaSquirteja asenneltu varmaankin pitkin ja poikin, ympäriämpäri Suomea, mutta onko kukaan asentanut sitä turboonsa?

Ja jos on, mitkä ovat "fiilikset"? Kuinka hyvin se toimii ja vaatiiko se jotain lisävirityksiä?

Kaikki tieto siihen liittyen kiinnostaa kovasti, voisi pikkuhiljaa alkaa siirtyä projektissa seuraavaan eli suunnitteluvaiheeseen. Mutta suinpäin sutena ei olisi tarkoitus syöksyä, vaan poimia muiden mahdollisia kokemuksia ja hyödyntää niitä. Hullu se on joka päätään samaan kiveen hakkaa kuin muut. Tai sitten masokisti...

t: Timo

Customi
10-06-2004, 15:36
Jubulla on squirtit ja puhallin tekniikka,mutta eipä vielä neuvoja,sillä homma kesken vielä! :twisted:
Mutta tilanne raporttia tulee varmasti kun kaikki lelut on kasassa.
Säätö neuvoja otetaan vastaan :D

tihuovin
10-06-2004, 16:39
Itse taitaisin saattaa sen aluksi samaan kuosiin kuin originaali, eli samanlaiset polttoaine- ja sytytyskartat sun muut kartat kuin alkuperäisessä. Ja tottakai sitten antureiden sun muiden kalibroinnit. Vasta sitten pikkuhiljaa "virittelemään", kokeilemaan erilaisia muita asetuksia.

t: Timo

Tom1s
10-06-2004, 19:24
Onhan tuo nyt jo melkeen viikon ollut toiminnassa eli siis megasquirtnspark softalla. Aluksi pientä hämminkiä aiheutti ilmeisesti itse win2000 koska bensakartat eivät menneet perille asti mutta siitäkin on päästy.

Eilen vasta otin vanhan ilmamäärämittarin pois samalla kierrättävästä forgen
venttiilistä kierrätyksen pois eli nyt sihahtelee miehekkäästi :D

Muuten tähän mennessä todella tyytyväinen. Säätö aiheuttaa vielä päänvaivaa mutta siitäkin päästään pikkuhiljaa säädellessä tai sitten täytyy turvautua dynoon.
Mulla myös 2.5 baarin mappi eli ilmeisesti ahtoja voi käyttää n.1.5 joka riittää mulle komiasti ainakin vielä. Koteloin tuon mapin pieneen laitekoteloon jonka jätin "hanskalokeron" puolelle ja siittä letku imusarjaan. Itse boksi tuli vanhaan motronic boksiin jolloinka hyödynsin boksin liittimen ja näin 90% auton omista johdoista. Voin laittaa illemmalla kuvia tosta koteloinnista mikäli kiinnostaa.


Anturit lähes kaikki hommasin http://www.vpv-motorracing.com/ ja voi sanoa että palvelu pelaa.

Mielestäni oli yrittämisen arvoinen... tarrat voisi vielä kehittää jostain 8)

tihuovin
17-06-2004, 11:37
Jees, kiitoksia kovasti kommenteista kaikille asianosaisille.

Minulla on TÄSMÄLLEEN samat suunnitelmat. Taidan piirtää piirilevy layoutin itse, ja sitten jyrsiä piirilevyn valmiiksi. Ja nimenomaan siten että se menee originaalin motronic boxin sisään, samalla liittimellä. Itsekin arvioin että originaalijohdoista voi hyödyntä ainakin tuon 90%, jopa enemmän. Saman boxin sisään sitten kaikki "optiot", megasparkit sun muut.

Kyllä ajatus houkuttelee, päivä päivältä enemmän. Täytynee tarttua sorviin ja alkaa pikkuhiljaa toteutus, ensiksi piirilevy layoutin teko, sitten muut.

t: Timo

Tom1s
17-06-2004, 11:45
Tuossa oma versio mss boksista motronic lootassa.
http://kotisivu.mtv3.fi/Tomis1/MSS.jpg

Piti vielä harmittavaisesti laittaa toinen D25 liitin jotta saa tuon boksin kokonaisuudessaan pois autosta. Kun joitain johtoja vedin uusiksi kuten ilmanlämpöanturi ja hall jne.

Hasardi
17-06-2004, 12:03
Tuossa oma versio mss boksista motronic lootassa.
http://kotisivu.mtv3.fi/Tomis1/MSS.jpg

Piti vielä harmittavaisesti laittaa toinen D25 liitin jotta saa tuon boksin kokonaisuudessaan pois autosta. Kun joitain johtoja vedin uusiksi kuten ilmanlämpöanturi ja hall jne.

Tämä on hienoa! Askartelua oikeassa hengessä. Asiaa. :wink:

tihuovin
17-06-2004, 12:31
Totta töriset, siinä on tosissaan askarreltu.

Itse ajattelin piirtää koko piirilevyn itse. Oma koteloni poikkeea tuosta, se on isompi. Siinä on kaksi 35 napaista liitintä päällekkäin, toinen moottorille ja toinen vaihteistoa varten.

Piirilevystä tulee täsmälleen samankokoinen kuin originaalista => RUHTINAALLISESTI tilaa. Samalla voi vedoista tehdä niin paksuja kuin itse haluaa. Ja maadoitukset saadaan varmasti kuntoon. Originaalissa piirilevyssä jotkut "vedot" ovat luvattoman ohuita, senpä vuoksi ko. kampe rikkoontuukin aika-ajoin. Monia olen korjannutkin, enemmän kuin 20, erinäisiä motronic vikoja.

Johtohässäköitä sisäpuolelle niin vähän kuin mahdollista, kaikki mikä mahdollista toteuttaa piirilevyllä, se siellä myös toteutetaan => helpottaa myös vian etsintää.

t: Timo

KariM
17-06-2004, 14:39
Minulla on TÄSMÄLLEEN samat suunnitelmat. Taidan piirtää piirilevy layoutin itse, ja sitten jyrsiä piirilevyn valmiiksi. Ja nimenomaan siten että se menee originaalin motronic boxin sisään, samalla liittimellä. Itsekin arvioin että originaalijohdoista voi hyödyntä ainakin tuon 90%, jopa enemmän. Saman boxin sisään sitten kaikki "optiot", megasparkit sun muut.


Etpä ole ensimmäinen, tai edes toinen ;) Piirsin levyn itse alkuperäisestä skemasta lisättynä MSS:n lisäfeatureilla, jyrsin ja laitan kohta L-jetin boksiin käyttäen auton alkuperäistä johtosarjaa. Näillä näkymin konehuoneeseen ei tule yhtään uutta johtoa. Ainoastaan kortin reunaan jäi piirtämättä tuo L-jet-liittimen jalkakuva, kun ei ollut liitintä vielä silloin käsillä. Niinpä käytän tuota samaa järjestelyä kuin Tom1s, alkup. boksin liittimestä johto D25-liittimeen, jolloin MS:n voi irroittaa boksista debuggailua varten.

Piirtämäni skemat ja piirilevyfileet saat halutessasi minulta Protel-formaatissa, jos vaan osaan ne sieltä exportata täydellisinä.

TheLoial
17-06-2004, 16:41
Onnistuisiko joltakin tehdä ylimääräinen piirilevy? :) Voisin ostaa

thomas
17-06-2004, 17:37
Joo onhan noita omia versioita MS:n piirilevyistä liikkeellä. Itsellä versio, jossa lambdan ja bensapumpun releet piirileveyllä. Suurin osa komponenteista pintaliitoskamaa, joten ei tarvi porailla niin tolkuttomasti...

KariM
18-06-2004, 01:03
Tuolla kaupataan piirilevyjä:
http://koti.mbnet.fi/aptiva/myydaan.htm

Tom1s
21-06-2004, 18:54
Pistetäänpäs tämä tännekkin.

Juu eli ns. Overboost/boost cut jonka voi asettaa johonkin ahtolukemaan ja katkasee bensan suihkutuksen mikäli ahtopaine kohoaa ko. lukemaan.

Hemmetin hyvä turvatoimenpide ettei kone hajoa sulaneen/katkenneen ahtopainekellon letkun takia.

Msefi sivustoilta ja testasin itse että toimii. Tosin pätkäsee rutkasti :lol:

MSS-koodiin:
1221 tms riviltä löytyy toi alku niin se korvataan tolla:

ADD_INJ_OFFSET:

lda kpa
cmp #240T ; 240 kPa MAP limit
bhs cutChannels

lda tmp11
add tmp6
bcs MAX_PWM_ALLOWED
add TPSACCEL
bcs MAX_PWM_ALLOWED
sub InjOCFuel
bra FINISHED_PW_COMP

cutChannels:
lda #01T
bra FINISHED_PW_COMP

MAX_PWM_ALLOWED:
lda #$FE

FINISHED_PW_COMP:
sta pwcalc

Eli pätkäsee 240kPa:ssa säädä itte mihin haluat

tihuovin
22-06-2004, 12:38
Juma, tuo on tosi hyvä fiitseri. Luonnollisesti se tulee itselleni käyttöön, jahka sinne asti pääsen.

Omassani se toimii samalla periaatteella jo nyt, tosin sen tekee nakutusboxi. Kun ahtopaine nousee yli tietyn rajan, se alkaa katkoa bensansyöttöä. Ja samalla tavlla, pätkiminen on kohtuu rajua.

Mutta silti se on koneelle pienempi rasitus kuin rutka ylipaine.

t: Timo

Jubu
22-06-2004, 16:39
Pistetäänpäs tämä tännekkin.

Juu eli ns. Overboost/boost cut jonka voi asettaa johonkin ahtolukemaan ja katkasee bensan suihkutuksen mikäli ahtopaine kohoaa ko. lukemaan.

Hemmetin hyvä turvatoimenpide ettei kone hajoa sulaneen/katkenneen ahtopainekellon letkun takia.

Msefi sivustoilta ja testasin itse että toimii. Tosin pätkäsee rutkasti :lol:

Aivan Upeeta :shock:

kiva huomata , että jotkut jakaa onnistumisen iloaan tänne boardille , eikä vaan kyräile kotona "salaa" näitä homia ! :wink:

joko on launch contol käytössä napista , eli secondary rev limiter :wink:

Tom1s
22-06-2004, 20:46
Ei ole vielä tosin suunnitelmissa kyllä. Leikin ensin hiukan aikaa vaihtovalolla ja katotaan sitten kuinka tuon saisi toteutettua :lol:

Jubu
22-06-2004, 20:53
Ei ole vielä tosin suunnitelmissa kyllä. Leikin ensin hiukan aikaa vaihtovalolla ja katotaan sitten kuinka tuon saisi toteutettua :lol:

aijuma , oon kade. 8)

mulla kone hyppää lähipäivinä nenälle ja sitte alkaa toi mystistä mystisemmän megaruikan asennus ... voin kertoa että olen aivan pihalla monesta asiasta. :oops:

turtana
23-06-2004, 15:40
www.turtana.com

tuolta saa ares formaatissa squirtin kuvat jos haluaa.
1 puolinen ja pienempi levy on 10*6cm normaaleilla komponenteilla.


hyvää juhannusta kaikille.

:juo :juo

Tom1s
25-07-2004, 20:09
Nostetaanpa taas ylös ja kerrotaan kuulumisia.

Olen erään englantilaisen kaverin kanssa vaihtanut kuulumisia ja testannut hänen MSnS koodiaan jo useaan otteeseen.Koodi oli jo ulkona mutta jostain syystä se aiheutti ongelmia toisilla käyttäjillä.

Tällä hetkellä koodi ei toimi aivan täydellisesti joten täysin beeta versiossa ollaan mutta listaan tähän kaikki ominaisuudet mitä laitteesta tällähetkellä löytyy.

Eli kaikki optiopaikat lähes ovat käytössä;

eli ominaisuuksia:

Vesipumpun ohjaus
toisen suuttimen mukaan pätkivä vesisuutinohjaus.
rev limiter&launch control
knock input
limiter(spark/fuel)
overboost control
IAT/CAT related ignition retard
WB-lambda sensor targets/settings
over run fuel cut
Fuel pressure in
EGT in
ja muutama outputti mitkä löytyvät normaalistakin softasta.
voidaan laittaa esim. shiftlight

Osa näistä vaativat tietysti elektroniikkaa lisäksi ennenkuin voidaan kytkeä MS:ään.


Näitä siis voi kaikkia seurata/ohjata/säätää megatune225 softalla.
Jossain vaiheessa kun softa saadaan kunnolla toimimaan ja saadaan mt225 versio joka ei vaihdu joka päivä koodi varmaanki julkaistaan uudelleen.

Jubu
25-07-2004, 21:58
Hienoa taas jälleenkerran Tom1s 8)

Bayer
26-07-2004, 08:23
Fuel pressure in

Moro, miten tuo bensanpaineen säätö onnistuu, onko regulaattori säädettävää mallia vai bensapumpun kierroksia muuttamalla?

Tom1s
26-07-2004, 10:37
Tuo ei ole säädettävä vaan saa anturilla bensanpaineen näkyviin megasquirttiin että on helpompi seurata. Ja voi myös laittaa logiin.
Samoin EGT=Exhaust Gas Temp.

f1zz
28-07-2004, 08:18
todella urpo kymysys mutta kuinka tarkasti tuota pystyy säätää niinkuin kierrostarkkuudella? 100rpm? ja sytkänkin myös? Saako siihen sen että kun on läpät kiinni niin ennakon saa silloin alas.. .. blaah..

itse selaisin sitä jotain ms:n säätöohjelmaa niin siellä oli 500rpm välit säädöille!!..

Tom1s
28-07-2004, 11:26
todella urpo kymysys mutta kuinka tarkasti tuota pystyy säätää niinkuin kierrostarkkuudella? 100rpm? ja sytkänkin myös? Saako siihen sen että kun on läpät kiinni niin ennakon saa silloin alas.. .. blaah..

itse selaisin sitä jotain ms:n säätöohjelmaa niin siellä oli 500rpm välit säädöille!!..

Taulukko on 8*8 bensalle ja sytkälle jossei käytä dualtablea pelkälle bensalle.Jossain hamaassa tulevaisuudessa tulee MS2 toivottavasti siinä 12*12 laajennettavissa 16*16 taulukoiksi. Käyttää samaa boardia kuin ms1

tihuovin
04-08-2004, 12:00
Tom1s, SUURKIITOKSET jälleen updeiteistä. MegSquirt taipuu näköjään vaikka mihin, ja uutta puskee kokoajan.

Originaaliboxin sytkä ja bensakartat on 12x16 matriiseja, joten pitänee odotella vielä hetki. 8 x 8 on toki riittävä koneen käynnin kannalta, mutta mitä suurempi, sen tarkempi.

t: Timo

Tom1s
04-08-2004, 12:40
Tom1s, SUURKIITOKSET jälleen updeiteistä. MegSquirt taipuu näköjään vaikka mihin, ja uutta puskee kokoajan.

Originaaliboxin sytkä ja bensakartat on 12x16 matriiseja, joten pitänee odotella vielä hetki. 8 x 8 on toki riittävä koneen käynnin kannalta, mutta mitä suurempi, sen tarkempi.

t: Timo
Voin kertoa että paljon saa anteeksi tuon 8*8 kartan osalta kun käyttää päätään eli soveltamalla pääsee ongelma kohdista eroon.
Niin ja tasakaasulla voi laittaa lambda korjauksen halutun suuruiseksi esim.10% joka auttaa paljon.

Kokeilu koodi on jo tehty 12*12 taulukoille normaali boksin kanssa. Ilmeisesti käyttävät nimitystä quad table mikäli en väärin ymmärtänyt.
Rupeaa olemaan todella optimoitu 512bittiä=) Joskos tohon ms2:sen 2k tavua sitten helpottaa normaalin koodinvääntäjän arkea=)
Megatuneen tulee tulevaisuudessa myös molemmat eli sytkä ja bensa. Tällähetkellä itsellä on molemmat jo megatunessa mutta boksi koodi ei toimi kuin yhden experiemental version kanssa eli pitänee hieman aikaa odotella että megatunesta julkaistaan joku muu kuin experiemental-versu.
Näin päästään MegatuneSS-ohjelmasta eroon ja kaikki saadaan saman softan alle.

Suutari
24-09-2004, 16:04
Aika hurjaa vauhtia kehittyy tuo koodi kun välillä parin päivän sisään tulee uutta tavaraa tai updateja 8). Pitää itekkin lykästä uusin softa sisään kun testataan tuota boksia huvikseen labran koneessa ja olikohan se nyt tällä hetkellä 018 extra koodi(tuli testikäyttöön 18.9)..jossa on jo vaikka mitä:

BETA TEST RELEASE
Two 8x8 fuel tables
In dual table mode all injector parameters for the two channels are independant so you could run hi-z on one channel and low-z on the other for example. The enrichments are shared.
One 12x12 spark table
Distributor (this cylinder) or EDIS output
Dual EDIS control (e.g. 2 EDIS4 modules on a V8)
Enhanced Megasquirtnspark features from Phil Ringwood - launch control, boost protection, dual EGO, water injection and other cool stuff.(mm. nakutuksen tunnistus ja sytyn myöhästys yms.)
A crank decoder for the Dodge Neon is included, nobody has tried it just yet. Under codebase enable Neon and set LED17 and LED19 to coil outputs. (tulossa mahdollisuus käyttää 60-2 pyörää..)
v018 adds another 12x12 spark tables for nitrous or alternate fuel

Aika rajusti mahollisuuksia riippuen mitä haluaa ottaa käyttöön.

Tom1s
24-09-2004, 16:50
Ennenkuin kaikki rientää uutta koodia hakemaan kerron kokemuksia..
Tuota 018a :ta ei kannata koittaa koska ainakin itsellä nykii vähän väliä..
Aiheuttaa myös muille tyhjäkäynti pätkimistä.
Siitä uusimpiin on timerollia päivitetty mutta vieläkin optimointi on kesken.
Myös kaikenlaisiin erroreihin kannattaa vielä totuttautua jos tuon ottaa.
Koodin edistymistä voi seurata
TÄÄLTÄ
(http://www.msefi.com/viewtopic.php?t=3258&postdays=0&postorder=asc&&sta rt=0)

Suutari
24-09-2004, 17:33
Siksipä tuo oliskin hyvä laittaa labran koneeseen kiinni testimielessä.. Mites se 017a6 ver. koodi? yleensäkkään onko joku noista extra koodeista jo stabiiliks havaittu?

Tom1s
24-09-2004, 20:32
018d oli jo mielestäni ok mutta kuten sanoin nykimistä saattaa olla tai sitten sitä ei ole.. riippuen siitä montako suutinta/sylinteriä käytetään jne. Phil on käyttänyt koodia koko ajan omassa Cobra replicassaan V8 ilman ongelmia.Sain Phililtä äsken 018f koodin jonka isken autoon seuraavaksi. Ainakin toivovat/toivon sen toimivan ilman nykimisiä.

wj
27-09-2004, 09:36
Tossa viikonloppuna oli kaverin kanssa puhetta tosta. Pysyykö tolla ohjaamaan 16 suutinta samaanainaan? Nyt puhutaan metanoli+vesisuihkutus+turbo laitteista 1500hv:n tasolla

Tom1s
27-09-2004, 12:47
Tossa viikonloppuna oli kaverin kanssa puhetta tosta. Pysyykö tolla ohjaamaan 16 suutinta samaanainaan? Nyt puhutaan metanoli+vesisuihkutus+turbo laitteista 1500hv:n tasolla

Suutinlähtöjä on siis 2kpl, molempiin voi laittaa n.6kpl korkeaohmisia suuttimia ilman virranrajoitusta.Uudessa msnsextra19b koodissa voi mm. käyttää lisäksi vesiruiskutusta ja/tai ilokaasuja. Nämähän vaativat sitten lisäksi suutinohjaus piirin eli samanlaisen fetin kuin bensasuutinohjauskin johon voi taas iskeä suuttimia kiinni.
Periaatteessa tuota ei rajoita muu kuin käytettävä muisti ja taidot :wink:

wj
27-09-2004, 13:02
Tossa viikonloppuna oli kaverin kanssa puhetta tosta. Pysyykö tolla ohjaamaan 16 suutinta samaanainaan? Nyt puhutaan metanoli+vesisuihkutus+turbo laitteista 1500hv:n tasolla

Suutinlähtöjä on siis 2kpl, molempiin voi laittaa n.6kpl korkeaohmisia suuttimia ilman virranrajoitusta.Uudessa msnsextra19b koodissa voi mm. käyttää lisäksi vesiruiskutusta ja/tai ilokaasuja. Nämähän vaativat sitten lisäksi suutinohjaus piirin eli samanlaisen fetin kuin bensasuutinohjauskin johon voi taas iskeä suuttimia kiinni.
Periaatteessa tuota ei rajoita muu kuin käytettävä muisti ja taidot :wink:
No hyvä tietää. Minkään näköstä jaksotusta noille ei tarvita. Kun käyttö on on/off meiningillä.

mutta pitää lähtee tutkimaan tota asiaa. Ensin olis tarkotus tutustua tohon tekemällä omaan rojetkiin kyseinen ruisku ja siitä viisastuneena vääntämään tohon kaverin kilpuriin.

Olisin todella kiitollinen jos joku jaksaisi nähä vaivaa tekemällä projekti osioon tästä jutun. Siis ihan kunnon selostuksella koko homma.

Itselle tossa nyt ei ole sähköjen puolella mitään ongelmaa. Piirilevy on tehty ja osat tilauksessa. Antureista olis hyvä tietää lisä infoo ja sijotuksesta. Ja toi säätäminen on vähän hämärän peitossa vielä

Sag
27-09-2004, 14:26
Sattuuko kenelläkään olemaan Turtanan yhteystietoja? Herran profiilissa oleva mailiosoite ei ainakaan toimi.

Suutari
27-09-2004, 15:05
Sattuuko kenelläkään olemaan Turtanan yhteystietoja? Herran profiilissa oleva mailiosoite ei ainakaan toimi.

Taitaa olla tullu hiukka liikaa Megasquirt maileja :wink: ...Ei tietoo.

tepi_
28-09-2004, 18:13
Mitenkäs sitten jos joku vois vähän tiivistää tätä,eli kiinnostais tietää ainakin että mitkä anturit ovat pakollisia tuota turbo käyttöä silmällä pitäen :?:

Sitten oon joskus tuolla myydään palstallaki törmännyt henkilöön joka myy täysin valmiissa koteloissa näitä MegasquirtnSparkeja,eli voiko tällöin nakata vanhalla ohjausboksilla vaikka kuikkaa :?: :?:

Ja vetää ruiskujohtosarjan johdot vaan kiinni tohon boksin liittimeen? Tähän tapaan :arrow: http://www.bgsoflex.com/sensorwire.pdf

KariM
29-09-2004, 13:32
Antureita tarvitaan MAP, vedenlämpö, imuilmanlämpö, kaasuläpänasento sekä lambda. Sekä tietenkin joku koneen asentotunnistin, esim. melko tavallinen systeemi eli hall-anturi jakajassa. Periaatteessa viimemainittua lukuunottamatta nuo kaikki voi jättää pois ja autolla silti vielä pystyy ajamaan, mutta jos noissa pitää alkaa säästämään, niin parempi lienee keskittyä niihin kaasareihin ja katkojankärkiin.... :roll:

tepi_
29-09-2004, 16:09
mutta jos noissa pitää alkaa säästämään, niin parempi lienee keskittyä niihin kaasareihin ja katkojankärkiin.... :roll:
Enpä nyt tuon takia tuota kysymystä kysynyt :?

Sag
29-09-2004, 19:30
Kiinnostaisiko porukkaa Megasquirt piirilevyjen kimppatilaus? Omasta mielestäni tuo Partcon kitin piirilevyn hinta on vähintäänkin kohtuuton..

wj
29-09-2004, 20:18
Kiinnostaisiko porukkaa Megasquirt piirilevyjen kimppatilaus? Omasta mielestäni tuo Partcon kitin piirilevyn hinta on vähintäänkin kohtuuton..
Mitäs sillon tulee levylle hintaa?
Meinaan meille on tulossa kouluun tietokoneohjattu piirilevy jyrsin.
Sitten mun kauttaa saa vaikka millasta piirilevyy

Sag
30-09-2004, 00:13
No tuokin kyllä kuulostas hyvältä, ei tarvis ulkomaisien epämääräsien puljujen kanssa säätää. Koskas sun kautta ois saatavissa ja mihin hintaan?

KariM
30-09-2004, 10:30
Teppo, en mä sulle sitä kommenttia kohdistanut; Valitan epäkohteliaalta vaikuttavaa ulosantiani :oops:

Wittu-joo: Piirilevyjyrsin vaatii levystä gerber-tiedostot, enkä minä ainakaan löytänyt B&G:n levystä sellaisia vaan jouduin piirtämään levyn uudestaan itse .

Joko joku on kokeillut tätä?
http://koti.mbnet.fi/aptiva/myydaan.htm

Suutari
30-09-2004, 12:18
Eipä ole kokemusta..jos on tekijämiehiä niin tuon levyn voi tehdä itse tai miks ei osta sitten vaikka tuolta. Laatu on noissa aika vaihteleva..nim: nähty useampikin aika surkee esitys noista "valmiista bokseista" vast. aika hyvinkin tehtyjä. Toisaalta jos ostaa jonkun tekemän oman levyn voi odottaa lähettävänsä joskus maileja missä kysellään muutoksista ja komponenttien paikoista yms. kun sitä muuttelee myöhemmin/ongelmia ilmenee mahdollisesti. Tämän takia suosittelisin vähemmän asioista tietäviä ostamaan vaikka sen partcon orggislevyn jonka mukana saa n. 2500 ystävää netissä kertomaan asioista ongelmien/muutoksien yhteydessä helposti. Toinen vaihtoehto on se et sen levyn/boksin kasaaja kun häviää jonnekkin ja jos ei ole elektroniikka specialisti niin kukas siitä raudasta sitten kertoo? Eli selvempää kun on sama rauta jos ei asioista niin paljon tiedä. Toki itsellänikin on omatekemä levy, mutta juurikin tuon tuotetuen takia en semmosta haluais kellekkään myydä(Ei ainakaan itellä ole aikaa vastata maileihin kun kaikki kääntyy levyn/raudan tekijän puoleen yleensä). Onko se nyt oikea paikka säästää jos miettii muita kustannuksia niin tuo levy ei ole mielestäni sen arvonen et siinä kannattaa rueta säästää. muutama kymppi sinne tänne ja paljon helpompi kasata kun on kaikki sävelet selvillä ja läpikuparoitu yms. Oiskohan tuossa syy miks turtanakaan ei paljoa enää maileihin vastaile/ilmottele sähkistään jokaiselle...kyselijöitä varmasti riittää. Niin ostajia kun kyselijöitä et mitäs sä nyt tässä oikeestaan muutit/mites tää piiri nyt meneekään yms.

Just my two cents :jep:

PS: Tsemppiä kaikille kuitenkin boksin kasailuihin ja ihan asialliselta tuo alkaa vaikuttaa kun koodi kehittyy koko ajan 8)

Sag
30-09-2004, 14:36
Eihän se ole pakko tehdä tilausta noilla turtanan piirustuksilla, mutta jokatapauksessa tuo partcon levy on suoraansanottuna täyttä riistoa, kun teetetyn levyn hinta jäisi joka tapauksessa alle 10€:n...

KariM
30-09-2004, 14:48
Suutarilla on oikeita mielipiteitä. Ostittepa sitten MS levynne / laitteenne mistä tahansa, katsokaa että saatte mukaan juuri kyseisen levyversion osaluettelon, kytkentäkaavion sekä osasijoittelukuvan. B&G:n versiolle 2.2, siis se nykyinen aito alkuperäinen, nuo dokkarit löytyy helposti netistä, mutta muiden versioille sitten ei juurikaan, eivätkä ne ole ollenkaan itsestäänselvästi samat! Noiden dokumenttien perusteella boksia pystyy sitten vaikka kuka tahansa elektroniikan alkeet hallitseva modifioimaan/korjailemaan.

wj
30-09-2004, 15:08
No tuokin kyllä kuulostas hyvältä, ei tarvis ulkomaisien epämääräsien puljujen kanssa säätää. Koskas sun kautta ois saatavissa ja mihin hintaan?
Tarkkaa päivää en tiedä mutta pitäis olla ennen tamminkuuta.

KariM: Ainakin on lupailtu että se toimis aresin kautta

jmp2002
30-09-2004, 15:17
Eipä ole kokemusta..jos on tekijämiehiä niin tuon levyn voi tehdä itse tai miks ei osta sitten vaikka tuolta. Laatu on noissa aika vaihteleva..nim: nähty useampikin aika surkee esitys noista "valmiista bokseista" vast. aika hyvinkin tehtyjä. Toisaalta jos ostaa jonkun tekemän oman levyn voi odottaa lähettävänsä joskus maileja missä kysellään muutoksista ja komponenttien paikoista yms. kun sitä muuttelee myöhemmin/ongelmia ilmenee mahdollisesti. Tämän takia suosittelisin vähemmän asioista tietäviä ostamaan vaikka sen partcon orggislevyn jonka mukana saa n. 2500 ystävää netissä kertomaan asioista ongelmien/muutoksien yhteydessä helposti. Toinen vaihtoehto on se et sen levyn/boksin kasaaja kun häviää jonnekkin ja jos ei ole elektroniikka specialisti niin kukas siitä raudasta sitten kertoo? Eli selvempää kun on sama rauta jos ei asioista niin paljon tiedä. Toki itsellänikin on omatekemä levy, mutta juurikin tuon tuotetuen takia en semmosta haluais kellekkään myydä(Ei ainakaan itellä ole aikaa vastata maileihin kun kaikki kääntyy levyn/raudan tekijän puoleen yleensä). Onko se nyt oikea paikka säästää jos miettii muita kustannuksia niin tuo levy ei ole mielestäni sen arvonen et siinä kannattaa rueta säästää. muutama kymppi sinne tänne ja paljon helpompi kasata kun on kaikki sävelet selvillä ja läpikuparoitu yms. Oiskohan tuossa syy miks turtanakaan ei paljoa enää maileihin vastaile/ilmottele sähkistään jokaiselle...kyselijöitä varmasti riittää. Niin ostajia kun kyselijöitä et mitäs sä nyt tässä oikeestaan muutit/mites tää piiri nyt meneekään yms.

Just my two cents :jep:

PS: Tsemppiä kaikille kuitenkin boksin kasailuihin ja ihan asialliselta tuo alkaa vaikuttaa kun koodi kehittyy koko ajan 8)


Olisko mitään järkeä että nakkaisit pari entterin napautusta välillä tekstiin niin ei olis niin raskasta lukea... ja kun sitä asiaa sulta tulee...

Sama koskee muita...

Suutari
30-09-2004, 15:27
oisko mitään järkee jos hommaisit silmälasit? :jep:


PS:yritetään :wink:

TheLoial
01-10-2004, 00:07
Teppo, en mä sulle sitä kommenttia kohdistanut; Valitan epäkohteliaalta vaikuttavaa ulosantiani :oops:

Wittu-joo: Piirilevyjyrsin vaatii levystä gerber-tiedostot, enkä minä ainakaan löytänyt B&G:n levystä sellaisia vaan jouduin piirtämään levyn uudestaan itse .

Joko joku on kokeillut tätä?
http://koti.mbnet.fi/aptiva/myydaan.htm

Tilasin oman levyni tuolta linkistä ja ihan siisti tuli.

Henski
03-10-2004, 17:41
Sigussa olevan projektin konetta pääsee tuossa jonkin ajan päästä niputtaan. Aluksi varmaan kokeilen auton omalla motronikkihoidolla että saan sen tulille turbo kyljessä. Sen jälkeen niputtaan megasquirtti kaveriksi. Megasquirt löytyy, mutta suorasytkää ei vielä ole. Joku on varmaan omaan kutoseensa sellaisen värkännyt ja osaa kertoa minkä vehkeen suorasytkän laittaisi? Lisäksi pitäisi seosmittari ja lambda hommata, mitkä olisivat hinnaltaan kohtuulliset, mutta kuitenkin sellaiset joiden avulla säätäminen tuottaa tulosta?

Moottorihan on M20B25

Kiits, Henski

KariM
04-10-2004, 09:02
Lisäksi pitäisi seosmittari ja lambda hommata, mitkä olisivat hinnaltaan kohtuulliset, mutta kuitenkin sellaiset joiden avulla säätäminen tuottaa tulosta?

Kapeakaista-anturille löytyy hinta motonetista/biltemasta. Sopiva mitari: Yleismittari pakista=ilmainen, itsekolvattu LM3914-piirinen=10e, "aptiva" näyttää myyvän myös jotain=45e, FMI=200e tjsp.

Isot pojat väittää ettei peruslambdalla tee mitään, pitää olla laajakaista. Saa nähdä, omani tulee tällä viikolla. DIY-kittinä täydellinen paketti n.300e. Tämän boardin myyntipalstalla on jotain kimppatilausta käynnissä.

Itse näyttölaite ei ole aivan välttämätön, megatunessa on myös lambda-näyttö, mutta läppärin ruudun katselu ajaessa on jokseenkin mahdotonta. Loggaaamalla ehkä vielä käytettävissä.

Henski
04-10-2004, 11:11
Lisäksi pitäisi seosmittari ja lambda hommata, mitkä olisivat hinnaltaan kohtuulliset, mutta kuitenkin sellaiset joiden avulla säätäminen tuottaa tulosta?

Kapeakaista-anturille löytyy hinta motonetista/biltemasta. Sopiva mitari: Yleismittari pakista=ilmainen, itsekolvattu LM3914-piirinen=10e, "aptiva" näyttää myyvän myös jotain=45e, FMI=200e tjsp.

Isot pojat väittää ettei peruslambdalla tee mitään, pitää olla laajakaista. Saa nähdä, omani tulee tällä viikolla. DIY-kittinä täydellinen paketti n.300e. Tämän boardin myyntipalstalla on jotain kimppatilausta käynnissä.

Itse näyttölaite ei ole aivan välttämätön, megatunessa on myös lambda-näyttö, mutta läppärin ruudun katselu ajaessa on jokseenkin mahdotonta. Loggaaamalla ehkä vielä käytettävissä.
Jepulis, elikkä voin hommata minkä tahansa vehkeen lambdan? ja välttämättä tulosten katseluun ei tarvita yleismittaria kummempaa...

KariM
04-10-2004, 11:50
Joo. Zirkonium-anturi kelpaa, titanium-antureita ei oikein tässä tarkoituksessa ole käytetty.
http://www.ngk.de/Function_and_technology.683.0.html

Motonetin luettelo erottelee nuo tyypit toisistaan; Valitse sieltä joku sopiva automalli 90-luvun alusta, niin eiköhän löydy passeli anturi. Lämmitettävä tietenkin alkaa toimimaan nopeammin, mutta turbokäytössä anturin saa niin lähelle konetta että lämpenee se ajossa muutenkin.

Kierre on yleisesti M18x1,5.

Henski
04-10-2004, 12:07
Olisiko sanoa jotakin merkkiä ja mallia missä olisi kohtuuhintainen käyttöön soveltuva zirkonium lambda?, äkkiseltään noita tuolla selailin niin bmw:n ja muutaman muutaman merkin paria mallia kattellessa tais olla 65e halvin nelijohtoinen... joutuuko anturista maksamaan noinkin paljon?

KariM
04-10-2004, 16:54
VPV:ltä (http://www.vpv-motorracing.com/) Boschin nelijohtoinen 60e. Biltemassa joku nelijohtoinen 49, yksijohtoinen 29, tosin hinnastoni ei ole aivan tuorein. Romariltakin saattaa saada ihan käyttökelpoisen.

Suutari
13-10-2004, 21:15
Huom saattaa..kysessähän on kuitenkin kuluva osa jonka jännitekäyrä laiskistuu ajanmyötä eli ns. reagointi hidastuu. Kannattaako tuossa nyt sitten säästää?
8)

Henski
13-10-2004, 21:18
Huom saattaa..kysessähän on kuitenkin kuluva osa jonka jännitekäyrä laiskistuu ajanmyötä eli ns. reagointi hidastuu. Kannattaako tuossa nyt sitten säästää?
8)
Tämähän on kyllä ehdoton säästämisen paikka sitten kun se tulee ajankohtaiseksi... :twisted: onneksi on nytten jo yksi lambda joka tuli tuon M3Lookin kylkiäisenä putkessa kiinni... lisäksi oli oikeen digitaalisella näytöllä varustettu seosmittari 8)

KariM
14-10-2004, 09:04
Huom saattaa..kysessähän on kuitenkin kuluva osa jonka jännitekäyrä laiskistuu ajanmyötä eli ns. reagointi hidastuu. Kannattaako tuossa nyt sitten säästää?
8)

Mitä jätkä meinaat, eikö muka kahdeksan vuotta sitten käytettynä ostamani Mazdan lambda (on siinä jo lommokin) ole ehtaa tavaraa? :wink:

Nojoo. On korvautumassa laajakaistalla 8)

Tom1s
14-10-2004, 23:13
Huom saattaa..kysessähän on kuitenkin kuluva osa jonka jännitekäyrä laiskistuu ajanmyötä eli ns. reagointi hidastuu. Kannattaako tuossa nyt sitten säästää?
8)

Mitä jätkä meinaat, eikö muka kahdeksan vuotta sitten käytettynä ostamani Mazdan lambda (on siinä jo lommokin) ole ehtaa tavaraa? :wink:

Nojoo. On korvautumassa laajakaistalla 8)

Kyllä etuveto-kadetin lambda on tarkempi! :wink: :lol: Ei kai...WB-lambaada oli jo tänään pienellä lenkillä :D
Mites Karin Wb-kasaus edistyy?

KariM
15-10-2004, 09:03
Eilen kasailin terapiatoimintana sen näytön, ja tänään pitäisi käydä VPV:ltä anturi. Itse purkki odottaa vielä tarmonpuuskaa. Vaikka turhaa kiirettä tässä pidän, ajokausi näyttää olevan jo ohi.

Asentelin myös eilen tietsikalle Megatunen Extra-asetuksin. On tehty sekin homma turhan vaikeaksi :oops: 3D-Tuning-osio sytkälle näytti ilmaantuneen, minkä ilolla tervetulleeksi toivotan. Muuten asetuksia oli tullut kovasti lisää, eikä kaikkien tarkoitus ihan heti vielä selvinnytkään. Toisaalta en löytänyt spark duty cyclen asetusta, onkohan sitä vieläkään siellä? Kokeilin taanoin pikaisesti MSnS301:tä 50% cyclellä, ja nykiminen (139-modulilla) paheni; Kierrokset eivät nousseet yli 3000rpm. Turbo kyllä spoolaa vaikka parkissa polkiessa :twisted:

Tom1s
15-10-2004, 11:16
Toisaalta en löytänyt spark duty cyclen asetusta, onkohan sitä vieläkään siellä? Kokeilin taanoin pikaisesti MSnS301:tä 50% cyclellä, ja nykiminen (139-modulilla) paheni; Kierrokset eivät nousseet yli 3000rpm. Turbo kyllä spoolaa vaikka parkissa polkiessa :twisted:

En itsekkään ole huomannut tuota duty-cyclen asetusta 020h-koodissakaan..tai sitten se on johonkin piilotettu/en ole huomannut.Boost control toivottavasti sentään jo toimii.

turtana
16-10-2004, 12:08
Boshc modulien kanssa kannattaa laitta 4.7k ylösvetovastus sytkänohjauslinjaa, eli 4.7k vastus +5v linjasta sytkän ulostulopinniin.

Moduli ei välttämättä ymmärrä pelkkää maadoittavaa tuloa kunnolla isommilla kierroksilla ja aiheuttaa pätkimistä joten siihen täytyy laittaa ylösveto.

KariM
16-10-2004, 14:38
Siellä on toki ylösveto, joskin yhdeksään volttiin tätänykyä.

KariM
17-10-2004, 13:07
Toisaalta en löytänyt spark duty cyclen asetusta, onkohan sitä vieläkään siellä?

En itsekkään ole huomannut tuota duty-cyclen asetusta 020h-koodissakaan..tai sitten se on johonkin piilotettu/en ole huomannut.

Ja tämäkin on jo vanhentunutta tietoa, samana iltana kun asentelin tuon 020h:n, tuli ulos jo 020i jossa tuokin on. Huh tuota päivitysten tahtia.

Tom1s
22-10-2004, 11:01
Pistetäänpä tännekkin kun joku pelkäsi ettei megasquirtilla saa hyviä pakokaasuarvoja niin tässä jotain vertailukohtaa.

Noniin kävin ottamassa päästöt autosta:

vanhalla motronicilla:
CO% =3.03, HCppm=247, 02=2.3

ja megasquirtilla:
CO%=2.07, C02=12.28, HCppm=386, 02%=0.8
lambda=0.96

Eikä tarvinnut oikeastaan mitään tehdä hieman rikkaammalle tyhjäkäynnillä vain.

wj
22-10-2004, 11:05
Mites muuten vehkeen on kuluttanu ennen ja jälkeen megaruutan?
Ei ole siitä mitään puhetta ollu missään vaiheessa

Tom1s
22-10-2004, 11:14
Vanhalla motronicilla ja pienillä paineilla siinä 10l satasella sekalaisessa ajossa. Megaruutan asennuksen jälkeen paras saavutus on ollut 11litraa/satasella. Tämä johtuu täysin siitä että missään penkissä ei olla käyty säätelemässä vaan itse olen "autobaanalla" säädellyt ;) ja huonolla lambdalla.
Nyttemmin tuolla uudella WB-lambdalla oletan kulutuksen tippuvan alle kympin matkaajossa ja täyskaasullakin saa säädettyä tarkemmin.
Jos olisi suoraan vienyt penkkiin säätöön niin varmasti kulutus olisi ollut jo pienempi kuin motronicilla tosin megaruutan myötä paineita voidaan nostaa jolloin taas tarvitaan lisää soppaa.

JB
17-11-2004, 18:21
Jakakaa "kokemuksenne" megasquirtin yhteiselosta turbokoneen kanssa kaikkien nähtäville, niin onnistumiset kuin töppäykset ....
Teitääpähän vähän paremmin sitten kuinka takkuiseen pensaaseen on päänsä tälläkertaa työntänyt :lol:

Itse olen vasta niin alkuvaiheessa ettei mitään kerrottavaa
ole muuta kuin osien metsästystä...

Kiitosh

wj
17-11-2004, 18:23
Ei pahalla mutta aihe löyty haulla melkein samalla otsikolla
http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=23350&highlight=megasquirt+turboko neessa