| Etusivu | Foorumi | Galleria | Bimmerparty | Verkkokauppa |  

Go Back   BTCF Forum > Mallisarjakohtainen keskustelu > 3-sarja > 1999 - 2005 (E46)

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Display Modes
Old 15-04-2007, 10:45   #1
Mas53
Newbiemmer
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 8
BMW M3 E46 tehot hukassa

Elikkä otsakkeen mukaisessa M3:ssa on ollut teho-ongelmia oikeastaan koko sen vajaa puoli vuotta mitä se on ollut itsellä käytössä.

Tuntuu, että auto lähtee liikkeelle ihan mukavasti vain silloin, jos ei ole kostea ilma. Kostean ilman vaikutus on dramaattinen, tehoista täytyy puuttua ainakin 30%? Vähän sellainen "Civic Type-R" -fiilis . Vaikka ilma ei olisi kostea, niin silti tuntuu että reippaasti satasen yläpuolella (Suomessa alle 120 km/h tietysti ), meno hyytyy tällöin "kuminauhamaiseksi". Tuntumaverrokkina esim. chipatut Volvo V70R & Audi S4, jotka _tuntuvat_ kiihtyvän paremmin (ei testattu yhdessä tosin).

Autoon vaihdettiin koko kaasuzydeemi (tämä ns. "sticky pedal fix"), jopa itse kaasupoljin on näköjään vaihdettu (ilmeisesti "yhtä pakettia" kaikki). Kaasussa ilmeni sellainen vika, että kaasun liikeradan loppuvaiheessa kuului naksuvaa ääntä ja loppuosa oli myöskin jäykempi. Tämä on nyt täysin kunnossa kun vaihto on tehty. Tuntuu myöskin, että auto reagoi kaasuun selvästi paremmin.

Penkissä tätä ei ole käytetty, se voisi antaa vähän tarkempaa tietoa asiasta. Voisi varmaankin yrittää mitata GPS:llä kiihtyvyyden. Vikakoodit on varmaan luettu, kun BMW vaihtoi tuon kaasusysteemin.

Yhdessä kaverin Audi S4:ssa vaihdettiin joku potentiometri, kun hänen Audinsa kiihtyi erittäin huonosti. Auto jäi ennen tuota korjausta vanhalle V70R:lle satoja metrejä parin kilometrin matkalla; korjauksen jälkeen osat vaihtuivat . Voisiko olla tämäntyyppinen vika?

Moottorin ääni kuulostaa täysin normaalilta ja auto tuntuu kaikin puolin täysin ehjältä. Kilometrejä on taulussa reilut 90 tonnia, vuosimalli on 2002. Vaihteisto on SMG II (joka muuten toimii todella hienostil, suosittelen!).

Voi tietty olla, että aiemmat kokemukset turbolla varustetuista autoista vaikuttavat asiaan, onhan niissä meno huomattavasti "repivämpää", pitää varmaan lähteä sopivan auton kanssa viivalle.
Mas53 is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2007, 10:47   #2
Juhis
Moderator
 
Juhis's Avatar
 
Join Date: Jul 2002
Location: www.lowrider.fi
Posts: 17,869
Send a message via MSN to Juhis
Ilmamassamittari varmasti ehjä?
__________________
All good things come to those who wait.

www.lowrider.fi - The Cruising Society. Modified cars, Minitrucks and More!

Yli 4900 ihmistä ei voi olla väärässä! ->Lowrider.fi Facebook group.

BMW E91 325i Touring M-Sport '06 <- myytävänä
Chevrolet C1500 5,7 '89 project truck bagged on 22s


Autoja Saksasta ammattitaitoisesti ja luotettavasti jo vuodesta 2000. Katso yritykseni kotisivut: Blauweiss Import
Myös Cerwin-Vega! tuotteet edullisesti kauttani.
Juhis is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2007, 10:50   #3
Mas53
Newbiemmer
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 8
Audi

Hei, siihen kaverin audiin vaihdettiin muuten nimenomaan ilmamassamittari, ei potentiometri. Oiskohan vika tuossa? Se olisi halpa ratkaisu. Erinomainen vinkki, kiitos.
Mas53 is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2007, 11:38   #4
Jochen
Bimmer Enthusiast
 
Jochen's Avatar
 
Join Date: Dec 2002
Location: Tampere
Posts: 1,144
Send a message via MSN to Jochen
M3:n vapari tuottaa tehoa hyvin lineaarisesti, ei samaan tyyliin piikkinä tai möykkynä kuin turbot. Siitä voi saada kuvan siitä että auto on hengetön kun mitään selvää turbopotkua tai tehopiikkiä ei tule.

Kannattaa ainakin heti aluksi selvittää onko tehoja oikeasti hukassa vai tuntuuko vain sille Vetäiset vaikka kolmosvaihteella 20 -120 kmh kiihdytyksen ja otat tarkan ajan, voisin kokeilla samaa omalla kunhan saan sen ensi viikolla taas ajoon talvisäilytyksestä. Tai sitten viet sen dynoon.

SMG for teh win!
__________________

No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
Talvella: 2003 | BMW | E46 | 325xi Touring | Stahlgrau
Kesällä: 2002 | BMW | E46 | M3 Coupe | Phoenixgelb blogi
Radalla: 1994 | BMW | E36 | 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi
Muuten vaan: 1994 | BMW | E36 | 318is Class II Sedan | Alaskablau
Jochen is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2007, 19:27   #5
Mas53
Newbiemmer
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 8
Mittauksia.. ja uusi ongelma :)

Nyt taitaa toimia ok. Elikkä myös ilmamassamittari on nyt vaihdettu. Käytin penkissä AMW:llä, mittaukset tosin saatiin tällä kertaa vain 6000rpm:aan asti, katkaisee ilmeisesti ABS-vikakoodin takia pelin siinä vaiheessa. Antoi 4813rpm:ssa 363.1nm väännön ja 5986rpm:ssä tehoa 297.7hv. Näyttäisi olevan linjassa esim Supersprintin sivuilla olevien käyrien kanssa (huomasin vasta penkityksen jälkeen, että "Sport"-tila ei ollut päällä, en tiedä olisiko tälle ollut vielä arvoja nostava vaikutus). Tuon ABS-vikakoodijutun voi kuulemma ohitaa, mutta nyt se ei jostain syystä ollut mahdollista; tuo vikakoodi ilmestyy tauluun heti kun dynotesti aloitetaan.

Mutta... jännä, aivan muu ongelma ilmestynyt aivan äskettäin mielestäni: vaihdettaessa korkeilla kierroksilla vaihdetta ylöspäin (SMG II siis), esim. kakkoselta kolmoselle jossain 6-7krpm tienoilla auto tuntuu heilahtavan peräosasta sivulle vähän holtittomasti, tuntuu että joutuu jopa korjaamaan ohjauksella. Tarkistin, että rengaspaineet ovat ainakin ok. Voisikohan olla iskunvaimennukseen yms liittyvä juttu. Tai sitten jotain muuta . En tarkoita "tavallista" eteenpäin suuntautuvaa kivalta tuntuvaa "potkua" joka on toki tyypillinen tälle vaihteistolle. Pitänee käyttää bemarilla ihmeteltävänä.

Last edited by Mas53; 24-05-2007 at 19:57. Reason: Lisäyksiä
Mas53 is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2007, 20:56   #6
Ileee
Bimmer Enthusiast
 
Ileee's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Espoo
Posts: 1,032
Quote:
Originally Posted by Mas53 View Post
Näyttäisi olevan linjassa esim Supersprintin sivuilla olevien käyrien kanssa (huomasin vasta penkityksen jälkeen, että "Sport"-tila ei ollut päällä, en tiedä olisiko tälle ollut vielä arvoja nostava vaikutus).
En mikään varsinainen Motorsport tuotteiden asiantuntija ole kun en ole edes sellaisella koskaan ajanut, mutta asiaani:

Sport asento ei vaikuta M autoissa tehoihin vaikuttavasti poislukien uudet M5 ja M6. Muissa, Sport napin painaminen herkentää ohjausta ja kaasupolkimen herkkyyttä. Joissakin muistaakseni vielä tiukentaa alustaakin.
__________________
__________
E46 BMW 330i M-Sport II -02

"Toiset tykkää aliohjaavasta, toiset yliohjaavasta. Itse pidän minun ohjaamasta." -Mika Häkkinen
Ileee is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2007, 10:24   #7
Jochen
Bimmer Enthusiast
 
Jochen's Avatar
 
Join Date: Dec 2002
Location: Tampere
Posts: 1,144
Send a message via MSN to Jochen
Quote:
Originally Posted by Mas53 View Post
Mutta... jännä, aivan muu ongelma ilmestynyt aivan äskettäin mielestäni: vaihdettaessa korkeilla kierroksilla vaihdetta ylöspäin (SMG II siis), esim. kakkoselta kolmoselle jossain 6-7krpm tienoilla auto tuntuu heilahtavan peräosasta sivulle vähän holtittomasti, tuntuu että joutuu jopa korjaamaan ohjauksella. Tarkistin, että rengaspaineet ovat ainakin ok. Voisikohan olla iskunvaimennukseen yms liittyvä juttu. Tai sitten jotain muuta . En tarkoita "tavallista" eteenpäin suuntautuvaa kivalta tuntuvaa "potkua" joka on toki tyypillinen tälle vaihteistolle. Pitänee käyttää bemarilla ihmeteltävänä.
Samalla tavalla nuljuaa mullakin eli taitaa olla yleinen ominaisuus. Tai sitten meillä molemmilla on takapäässä vikaa, iskarit tai alustan puslat tms
__________________

No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
Talvella: 2003 | BMW | E46 | 325xi Touring | Stahlgrau
Kesällä: 2002 | BMW | E46 | M3 Coupe | Phoenixgelb blogi
Radalla: 1994 | BMW | E36 | 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi
Muuten vaan: 1994 | BMW | E36 | 318is Class II Sedan | Alaskablau
Jochen is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2007, 11:49   #8
Tami
Bimmer Rookie
 
Tami's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Location: sastamala
Posts: 70
ettei olisi vuotoa missään? pakosarjas? imutiivistees? jos besan sekaan pääsee kosteutta varsinkin ylemmillä kierroksilla ?
__________________
vain köyhillä on kiire
Tami is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
BMW 330d E46 - mikä niissä on pielessä eerola 1999 - 2005 (E46) 51 01-09-2006 19:40


All times are GMT +3. The time now is 16:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.6
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.