| Etusivu | Foorumi | Galleria | Bimmerparty | Verkkokauppa |  

Go Back   BTCF Forum > Mallisarjakohtainen keskustelu > 3-sarja > 1991 - 1999 (E36)

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Display Modes
Old 14-04-2007, 15:45   #1
Terou
BTCF Member
 
Terou's Avatar
 
Join Date: May 2005
Location: Tampere
Posts: 670
E36 etu-alatukivarren vaihto

Ei nopeasti etsittynä löytynyt kunnon ohjetta alatukivarren vaihtoon niin tässä olisi nyt yksi, kun tuossa juuri ohjeita toisessa ketjussa kyseltiin.

E36:een voi vaihtaa myös pelkän alapallonivelen, mutta järkevämpää ja helpompaa on vaihtaa koko alatukivarsi. Koska tukivarressa tulee molemmat pallonivelet mukana ja näin ollen ei ole tarvetta prässihommiin. Samalla myös vaihdetaan tukivarren takapäähän tuleva kumihela.
Eli tarvitset varaosaliikkeestä alatukivarren ja tukivarren takahelan.

Sitten hommiin, etukulma ilmaan ja rengas irti.

Alatukivarsi on neljästä kohdasta kiinni, kuvassa alla kohdat nuolilla merkitty.




Irroittamisjärjestyksellä ei sen suurempaa merkitystä ole. Alla kuvassa on ensin irroitettu kallistuksenvakaajan kiinnitys, sitten irroitetaan ulompi alapallonivel. Mutteria ei saa kierrettyä kokonaan auki ennen kuin pallonivel on "naksautettu" irti, kuten kuvassa on jo tehty. Pallonivelen irroitus käy erittäin helposti siihen tarkoitukseen tehdyllä haarukka-avaimella (kyseinen työkalu näkyy alempana seuraavassa kuvassa, jossa alatukivarsi on jo irroitettu). Työkalu toimii varsin tehokkaasti kun laitat pallonivelen tapin haarukan sisään ja alat vasaralla mäiskimään sitä syvempään ja syvempään, kohta pallonivel irtoaa.
Kolmoskuvassa on sitten se vaikein mutteri, se on varsin ahtaassa paikassa apurungon takana. Enkä ainakaan itse sinne saanut mahtumaan räikkää, eikä myöskään kiintolenkkiä oikein mahdu kääntämään. Normaali avoin lenkkiavain sinne menee, ja sitten vain kädet ristiin ja toivot, että mutteri on sopivan löysällä...Kuten minulla oli. Jonkin mallin jatkovartta mahtunee raidetangon yläpuolelta pujotettuna tarvittaessa.
Neljännessä kuvassa sitten otetaan takahelan kiinnitykset irti.




Tässä kuvassa sitten onkin tukivarsi jo irti ja uusi tukivarsi vierellä. Kuvassa näkyy myös aiemmin mainittu pallonivelen irroitustyökalu.




Seuraavaksi takahelan kiinnike pitää irroittaa vanhasta kumihelasta. Se käy hyvin helposti taltalla ja vasaralla, helan metallikehä hakataan kylmästi ruttuun.




Sitten uutta kumihelaa runkokiinnikkeeseen. Itse hoidin homman ruuvipenkissä, hela meni suhteellisen kivuttomasti paikalleen. Homman voi hoitaa myös prässillä tai jollain ulosvetäjävirityksellä. Varmista, että helan merkki tulee kohdakkain runkokiinnikkeessä olevan merkin kanssa.




Sitten hela pitäisi saada painettua uuden alatukivarren tappiin. Tässä kohtaa joutui hieman hauista rasittamaan. Kiinnitin helan ruuvipenkkiin, itse kapusin pöydälle tukivarren kanssa ja sitten vain pyörittämään tukivartta reikään samalla painaen mahdollisimman paljon. Tappia on hyvä liukastaa jollain, esim. saippualla tai miksei vaikka vesipohjaisella liukuvoiteella . Kuvaa tästä operaatiosta ei ole, vaan alla olevassa kuvassa hela on jo onnellisesti paikallaan.



Näin, sitten vain pultataan tukivarsi takaisin autoon ja etupään kolinat loistavat poissaolollaan...Ja ratti on vinossa
Jos tosiaan tukivarren vaihdon jälkeen ratti ei ole enää ajettaessa suorassa, tarvitsee auto käyttää aurauskulmien säädössä.

Last edited by Terou; 22-05-2007 at 15:26.
Terou is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2007, 19:10   #2
Meta
BTCF Member
 
Meta's Avatar
 
Join Date: May 2004
Location: Salo
Posts: 532
Send a message via Skype™ to Meta
Tämän voisin ehdottomasti laittaa tänne: http://www.btcf.fi/forum/forumdispla...c&daysprune=-1

Kiitoksia, että viitsit tämän "kertomuksen" väsätä.
__________________

Ajossa: e36 touring m-tech 328ia -96, Lada 1200L -89, Citroen 2cv6 -76
Projekti: e34 535i -92
Ex: e36 325iA coupe, e30 325i 2d, e36 Taxi M3 3.2 -97, e36 318is coupe -93, e34 530i -93
Töissä MB Sprinter 209 -08
-Salo Connection-
Meta is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2007, 00:48   #3
Pazi88
BTCF Member
 
Pazi88's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: Oulu
Posts: 3,861
Jaa noiskos helposti ne nuokin vaihtuu. Hyvä tietää. Onko tietoa paljo nuo tukivarret maksaa, että jos vaikka itsekkin vaihtelis nuo.

Niin ja kiitokset ohjeen tekiälle.
__________________
e36 320i -95 kesäkäyttis, e30 316 m52b28 turbo projekti, e36 316i talvikäyttis


puretaan e34 525 -91
Pazi88 is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2007, 01:01   #4
sände
Bimmer Fanatic
 
Join Date: Dec 2003
Location: Oulu
Posts: 413
Näytti motonetissä olevan tukivarsi 65€kpl ja hela 17€/kpl. Ehdottomasti tämä FAQ:n
sände is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2007, 15:52   #5
sample
Bimmer Rookie
 
sample's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Hämeenlinna
Posts: 167
kuinka monen tuuman tuo nivelen irroitustyökalu on?
__________________
Wa wa wee wa!
sample is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2007, 16:02   #6
Janzki
BTCF Member
 
Janzki's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lohja
Posts: 4,572
Quote:
Originally Posted by sände View Post
Näytti motonetissä olevan tukivarsi 65€kpl ja hela 17€/kpl. Ehdottomasti tämä FAQ:n
Heloissa kannattaa kyllä kysyä josko löytyy vaihtoehtoja..Itse sain koko umpinaiset kun kysyin vuosi sitten..Tuli muuten paljon parempi keulasta ajettavuuden kannalta.

Ja mitä ohjeeseen tulee niin ihan aina ei se tuennassa oleva pallo lähdekkään tuollaisella avaimella..Itse vaihdoin omasta alkuperäiset varret pois ja voi maar poijjaat oli pallot kovin kiinni..Avaimet ei kestäny huonostikkaan..lämpöä lämpöä ja alkoi irtoamaan.
Samoin myös joskus saattaa se hela olla ruostunut kiinni siihen runkokiinnikkeeseen jolloin vaatii väkivaltaa..näin oli omassa talviautossa joka oli ihka aito E36 Suomiauto

Muuten kyllä täydet propsit tästä..Varmasti auttaa monia !
__________________
Tallissa / Ajossa:
X5 E70 3.0sd - "Loaded"
Z4 E89 -11
E46 330D coupé - 05
E36 Coupé
E30 325i Turbo
E1800 -65
Mini Cooper - Chrome? -None.

Myydään:
PALJON erilaisia BMW osia halvalla ! Moottoreita, viritysosaa jne !KLIK!
Led rekisterikilven valoja ! *KLIK*
E38 Facelift xenonit, täydelliset vilkkuineen !KLIK !
Sähköposti.
Janzki is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2007, 09:47   #7
Scyber
Bimmer Fanatic
 
Scyber's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Hyvinkää
Posts: 610
Kiitoksia ohjeista

oli aivan mainiot ja näillä tekeminen helppoa
Scyber is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2007, 11:43   #8
uti
Bimmer Rookie
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 197
Pallonivelen irrotus

Kyllä on vuosien varrella ollut toi murtohaarukka ainoa työkalu jolla pallot on irronneet ja lisäksi se lämpö joskus. Lämmityksen kanssa vaan pitää olla tarkka, ainakin jos käyttää avoliekkiä, kuten minä. Ettei tule lämmitettyä koko autoa ja ehkä talo siinä samalla.
uti is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2008, 14:41   #9
Aazu
Bimmer Rookie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 182
missä kohtaa helassa ja runkokiinnikkeessä on kyseinen merkki ?
Aazu is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2008, 15:20   #10
zJark
BTCF Member
 
zJark's Avatar
 
Join Date: Sep 2005
Location: Ylöjärvi
Posts: 738
Tukivarren takapäähän kumiksi E36 M3 3.2 mallinen. Hyvä vaihtoehto löysän alkuperäisen ja jäykän powerflexin väliltä.


Näkee kuvasta että on selvästi enempi gummia tukemassa kun alkuperäisessä.
__________________
MTech II + Azev A //M20 “Baby Six“ Engine.- All Muscle, no Fat!
+Volvo V70 hYrskYttimellä & Honda Hornet

Last edited by zJark; 09-05-2008 at 15:25.
zJark is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +3. The time now is 05:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.6
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.