| Etusivu | Foorumi | Galleria | Bimmerparty | Verkkokauppa |  

Go Back   BTCF Forum > Mallisarjakohtainen keskustelu > 5-sarja > 1996 - 2003 (E39)

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Display Modes
Old 04-07-2005, 14:02   #1
jrenv
Newbiemmer
 
jrenv's Avatar
 
Join Date: Jul 2004
Location: Lohja
Posts: 23
E39 touring: takaluukun lasi vinossa

Eipä pitäisi mihinkään koskea kun on peukalo keskellä kämmenselkää...

Otsikon mukaisessa -97 523i touringissa oli avattava takaluukun lasi vinossa. Takaa katsottuna luukun ollessa kiinni yläreunassa oleva lippa oli vasemmalta puolisen senttiä kattolinjaa ylempänä, oikealta taas samanverran alempana. Näppäränä ajattelin säätää mokoman suoraksi. Ikkuna auki, ylhäältä lasin kiinnitysmuttereita suojaava muovihärpäke pois, muttereita löysemmälle ja säätämään.

Operaation tuloksena lasi on vinossa edelleen samaan suuntaan, nyt vain puhutaan ylänurkissa reilusta sentistä ja luukun ollessa kiinni on lasin vasemmassa reunassa sentin rako. Kohta lentää prkl pääskyset sisään etsimään talvisuojaa....

Kiinnitysmutterit kun kiristää on lasi niin persiillään ettei sitä saa edes kiinni, tällä hetkellä mutterit on löystetty, että voi ajella takalasi edes jotenkin kiinni.

Kotteroon on joskus vaihdettu takaluukku ruostumisen takia, luultavasti lasi on kuitenkin alkuperäinen. Villi arvaus on että näiden sovituksessa on ollut ongelmia ja lasi on puoliväkisin saatu jotenkuten paikalleen. Arvaus on, että vasemmanpuoleinen sarana on tuossa ottanut itseensä ja paukahti jostain kohtaa kun löysäsin muttereita. Tätä puoltaa se että yläreunan lippa on lasin ollessa yläasennossa vasemmalta puolelta noin sentin edempänä kuin oikealta.

Pitkällisen selvittelyn jälkeen kysymyksiin. Onko kukaan purkanut tuota hässäkkää, miten saranaa pääsee kurkkimaan ? Pitääkö koko takaluukku irrottaa vai kattoverhoilu purkaa ? Arvailuja mikä rikki ja miten korjataan ?

Vai kannattako peukalo-ongelmaisen suosiolla heittää hanskat tiskiin ja auto huoltoon ?
jrenv is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2005, 18:57   #2
Tourinki
Bimmer Rookie
 
Tourinki's Avatar
 
Join Date: Aug 2004
Location: Pirkanmaa
Posts: 69
e39 takaluuku

Terve

Täällä olisi samanlaisia ongelmia (luultavasti). käsitykseni mukaan ongelma senkuin pahenee ainakun aukaiset takaluukun. sillä esim. oma "koko" takaluukuni on todella raskas aukaista. ja kun aukaisen ensin sen lasin ylös ja sen jälkeen itse luukun niin johan on kevyt nostaa luuku ylös. (huomasin eron kun kävin katsomassa vähän tuoreenpaa touring:ia ja ihmettelin kun luuku nousi melkein itsestään ylös.) käsitykseni mukaan siinä lasin vasemman puoleisessa saranassa on vikaa (ruosteessa) niin että se takertelee ja aina kun nostat/lasket luukua niin se lasin "peltinen runko" antaa myöden jolloin se alkaa irvistämään toisesta reunasta. kyselin joskus metro-autosta tästä eivät osanneet muuta sanoa kuin että pitäisi aukaista kattoverhous "ei mikään pikku juttu" sekä uusia kaasujouset jouset noin 200-300 e plus työ. itse yritin antaa jotain ensi apua sinne sisälle mutta heikoin tuloksin. pistähän viestiä tänne jos löysit apua.

T. Tourinki
Tourinki is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2005, 20:10   #3
jrenv
Newbiemmer
 
jrenv's Avatar
 
Join Date: Jul 2004
Location: Lohja
Posts: 23
Koko takaluukku on myös mulla ollut aina raskas avata, eli luultavasti tuossa saranassa on ollut vikaa jo pidemmän aikaa. Sen neuvon voin antaa että älä vaan avaa niitä lasin kiinnitysmuttereita tai sullakin on kohta ikkunassa rako mistä sataa vedet sisään.

Katotaan uskaltaako lähteä purkamaan, kun ei ole oikein aikaa, paikkaa eikä kykyjäkään. Taidan pistää saranat rälläkällä katki ja ikkunan kiinni sikaflexillä, ei tuolla avattavuudella mitään muutenkaan tee...
jrenv is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2005, 22:34   #4
Tourinki
Bimmer Rookie
 
Tourinki's Avatar
 
Join Date: Aug 2004
Location: Pirkanmaa
Posts: 69
e39 Takaluuku, lasiluuku

No niin nyt se sitten selvisi että mitä korjaus maksaa. meinaan kesälomaviikon reisun jälkeen luuku alkoi irvistämään niin paljon että hirvitti (ja pesussa tuli vesi sisään). koska ja kun se lasiluukun sarana on jumissa niin se sarana "oikenee" joka aukaisulla/sulkemisella enemmän ja enemmän, voi per... joten kävin tänään vähän tiedustelemassa korjaus mahdollisuuksia Metro-autosta (tampere). Katon sisäverhous pitää poistaa, sen jälkeen ne katossa olevat "jouset" pitää esikiristää ennen saranoiden purkua. muuten koko hoito räjähtää käsille (tässä nämä pääkohdat). saranat hinnaltaan noin 100 ekeä kpl jos uusi kummankin puolen niin silloin tietysti yht. 200e + kahden päivän työ. yhteensä n.800e.
että silleen.

nim. Tourinki

ps. onko kukaan poistanut katon sisäverhousta e39:stä ja myös laittanut sen takaisin hyvällä menestyksellä?
Tourinki is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2005, 22:46   #5
habaracing
BTCF Member
 
habaracing's Avatar
 
Join Date: Dec 2002
Location: Vantaa
Posts: 1,046
Send a message via MSN to habaracing
Quote:
Originally Posted by Tourinki
Katon sisäverhous pitää poistaa, sen jälkeen ne katossa olevat "jouset" pitää esikiristää ennen saranoiden purkua. muuten koko hoito räjähtää käsille (tässä nämä pääkohdat). saranat hinnaltaan noin 100 ekeä kpl jos uusi kummankin puolen niin silloin tietysti yht. 200e + kahden päivän työ. yhteensä n.800e.
että silleen.

nim. Tourinki

ps. onko kukaan poistanut katon sisäverhousta e39:stä ja myös laittanut sen takaisin hyvällä menestyksellä?
Saranoiden vaihdon yhteydessä EI tarvitse irroittaa kattoverhousta. Saranoiden vaihdossa riittää kun purkaa kontin luukun yläosan suoja muovit/maskit, että pääsee saranoiden kiinnitys ruuveihin käsiksi..(toki työn helpottamiseksi molemmat luukut on hyvä irroittaa . Ja nuo jouset ovat tavallaan mcpersson (meniköhän se just noin..) tyyliset (kierrejousi kaasupumpun ympärillä "kiinteästi"), eli ei ne sieltä mihinkään silmille tule. Luukun/luukun lasin säätäminen onkin sitten kokonaan toinen tarina...
__________________
EX Bimmers: e30 318, e30 316i, e36 325i coupe,
e30 325i Touring, e30 316i bavaria, e30 316i, e30 318i, e30 320i, e34 520i, e36 M3, e36 325i Xtreme, e36 325i "xtreme"/jäärata

http://www.carbonracingteam.com/
http://carbonracingteam.kuvat.fi/kuvat/

habaracing is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2005, 13:00   #6
jrenv
Newbiemmer
 
jrenv's Avatar
 
Join Date: Jul 2004
Location: Lohja
Posts: 23
Quote:
Originally Posted by Tourinki
yht. 200e + kahden päivän työ. yhteensä n.800e.
että silleen.

nim. Tourinki
*Tähän kohtaan minuutin litania valitsemiasi suomalais-ugrilaisia voimasanoja*

Mulla tuo irvistys ei ole pahentunut, tosin paljoa se ei enää pystykään pahentumaan. Kuskin puolen sarana ui öljyssä, joten pumppu on tainnut sylkäistä ne ulos. Verhoilussa öljyä ei näy.

Yksi kavereista on näplääjäluonne, tämän kanssa on pitänyt ottaa homma työn alle, muttei ole lomakiireiltään kerinnyt. Jotenkin tuo on mullakin saatava kuntoon. Ei kellään olisi räjäytyskuvaa tuosta systeemistä, helpottaisi projektia ? Realoemmän kuvasta nyt näkee jotain muttei paljoa.

Habaracingin kanssa näköjään asuttais muutaman kymmenen kilsan säteellä, ei sulla olis kiinnostusta hommaan kohtuukorvausta vastaan, kun olet tuon tainnut ennenkin tehdä ?
jrenv is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2005, 13:52   #7
buksin-1
Bimmer Enthusiast
 
buksin-1's Avatar
 
Join Date: Dec 2003
Location: Keski-Pohjanmaa
Posts: 3,507
Quote:
Originally Posted by jrenv
*Tähän kohtaan minuutin litania valitsemiasi suomalais-ugrilaisia voimasanoja*

Mulla tuo irvistys ei ole pahentunut, tosin paljoa se ei enää pystykään pahentumaan. Kuskin puolen sarana ui öljyssä, joten pumppu on tainnut sylkäistä ne ulos. Verhoilussa öljyä ei näy.

Yksi kavereista on näplääjäluonne, tämän kanssa on pitänyt ottaa homma työn alle, muttei ole lomakiireiltään kerinnyt. Jotenkin tuo on mullakin saatava kuntoon. Ei kellään olisi räjäytyskuvaa tuosta systeemistä, helpottaisi projektia ? Realoemmän kuvasta nyt näkee jotain muttei paljoa.

Habaracingin kanssa näköjään asuttais muutaman kymmenen kilsan säteellä, ei sulla olis kiinnostusta hommaan kohtuukorvausta vastaan, kun olet tuon tainnut ennenkin tehdä ?
Milloin ja kenen toimesta vaihdettiin se luukku? Kannattaa valittaa niille, että ongelmia vaan tuli ja nyt oikein paha sellainen. On kyllä kokemusta Hertsikasta, kun luukku vaidettiin lasi oli siirtynyt oikealle..no ne sen tietenkin korjasi jälkeenpäin ja sai ajaa sijaisautolla ilmaneesta

Samoin tarkista, ovatko kaikki verhousmuovilistat ehjät...yleensä ne tahtoo löystyä tuollaisen proseduurin jälkeen eli niistä melkein aina katkeaa ne kiinnitys"jalat".
__________________
**AUTOMAATTILAATIKKOTEHDASKORJAUKSET RECROLLA NOUTOPALVELUNA**
Vikaluku ja nollaus, E-,F-sarja, E6X LCI valojen ja HiFi-järjestelmien modaus.
Laitekorjaus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID sekä navinäytöt ja vahvistimet
CCC/MASK -> CIC / NBT(F-series) modaus ja koodaus
Sisusta-asennukset

Last edited by buksin-1; 29-07-2005 at 13:55.
buksin-1 is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2005, 14:08   #8
jrenv
Newbiemmer
 
jrenv's Avatar
 
Join Date: Jul 2004
Location: Lohja
Posts: 23
Quote:
Originally Posted by buksin-1
Milloin ja kenen toimesta vaihdettiin se luukku?
Laakkosella Espoossa tai Hesassa, en muista kummassa. Aikaa tuosta on kulunut jo muutama vuosi, ekan omistajan aikana, mä olen kolmas. Himassa mulla on kyllä siitä tarkat tiedot. Luukku on vaihdettu ilmeisesti ruosteongelmien vuoksi, siitä mulla ei ole tarkempaa tietoa, lapuissa lukee jotakuinkin "vaihdettu takaluukku 1 kpl, hinta x euroa".

Voisihan tuota valittamista yrittää, ongelmat siinä mun mielestä a) auto ollut mulla jo yli vuoden b) olen selvästi ronkkinut sitä itse, enkä saa tilaa palautettua edes alkuperäiseen "hieman vinoon", nythän lasin kiinnitysmutterit on pakko pitää löysällä että menee edes jotenkin kiinni c) aikaa vaihdosta kulunut useampi vuosi, luulen että vaikea todistaa että kyseessä on asennusvirhe d) nuo saranat ja pumput varmaan lasketaan kuluviin osiin, joten näin pitkän ajan jälkeen virhevastuu ei koske niitä.

Joo, olen pessimisti :-|
jrenv is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2005, 21:18   #9
Tourinki
Bimmer Rookie
 
Tourinki's Avatar
 
Join Date: Aug 2004
Location: Pirkanmaa
Posts: 69
e39 takaluuku, saranat

Quote:
Originally Posted by habaracing
Saranoiden vaihdon yhteydessä EI tarvitse irroittaa kattoverhousta. Saranoiden vaihdossa riittää kun purkaa kontin luukun yläosan suoja muovit/maskit, että pääsee saranoiden kiinnitys ruuveihin käsiksi..(toki työn helpottamiseksi molemmat luukut on hyvä irroittaa . Ja nuo jouset ovat tavallaan mcpersson (meniköhän se just noin..) tyyliset (kierrejousi kaasupumpun ympärillä "kiinteästi"), eli ei ne sieltä mihinkään silmille tule. Luukun/luukun lasin säätäminen onkin sitten kokonaan toinen tarina...

Terve taas

Senverran olisin vielä palannut asiaan että tuli kaverin kanssa irroitettua ne 3 muovilevyä sieltä katon rajasta ja sieltähän ilmestyi 4kpl/puoli torks-pultteja, sekä 2kpl/puoli niitä pumppuja. Oliko yllä olevassa tekstissä tarkoitettu juuri e39 :ä vai jotain muuta? meinaan ennen kuin aloitan purkuhommat niin olisi hyvä tietää (pumpuista). sitten vielä toinen juttu, luukuille on vedetty jokaista saranaa myöden johtoniput (4kpl). kummasta päästä löytyy lähin liitin luukuista vaiko katon sisältä? Suuri kysymysmerkki on vielä se että auttaako sen "vioittuneen" saranan vaihto vai onko siinä kiinni oleva pumppu pääsyyllinen tähän juttuun??? hämmästyttää vielä sekin asia että vioittunut sarana autossani on sama sarana kuin edellämainitussakin autossa eli kuskin puoleinen takaikkunanlasin sarana.

T. Tourinki
Tourinki is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2005, 15:32   #10
jrenv
Newbiemmer
 
jrenv's Avatar
 
Join Date: Jul 2004
Location: Lohja
Posts: 23
Quote:
Originally Posted by Tourinki
Terve taas

Suuri kysymysmerkki on vielä se että auttaako sen "vioittuneen" saranan vaihto vai onko siinä kiinni oleva pumppu pääsyyllinen tähän juttuun???

T. Tourinki
Mä olen ajatellu aivan samaa, mulla kun pumppu on sylkäissyt öljyjäkin ulos. Olisikohan mokoma juuttunut asentoon jossa on jonkin verran "ulosvedettynä".

Mahtaisiko onnistua pelkkä pumpun poisto, tällöinhän lasi ei pysy ylhäällä, muttei väliksikään kun en sitä koskaan availe.
jrenv is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
-97 E39 touring takaluukun ruosteet osa 2! Samppasika 1996 - 2003 (E39) 15 13-01-2014 13:04
Ilmastointi kompuran yhteen sopivuus heinonen85 Kori, sähköt 3 04-06-2005 19:59
e39 touring takaluukun varoitusvalo. 318iS 1996 - 2003 (E39) 1 21-04-2005 22:58


All times are GMT +3. The time now is 13:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.6
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.