| Etusivu | Foorumi | Galleria | Bimmerparty | Verkkokauppa |  

Go Back   BTCF Forum > Mallisarjakohtainen keskustelu > 5-sarja > 1996 - 2003 (E39)

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Display Modes
Old 12-01-2012, 12:46   #1
Santtu Repo
BTCF Member
 
Santtu Repo's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 174
Send a message via MSN to Santtu Repo Send a message via Skype™ to Santtu Repo
E39, 540iA, 1998 (nakutus, bensamittari)

Terve,


Eli olis muutama ongelma otsikon mukaisen (540iA) kanssa.


1. Kuskin paikalta katsottuna oikeanmuoleisessä osassa konetta (kantta) kuuluu naksutusta. toisella puolella konetta ei mitään ääntä. Itsellä tulisi ensimmäisenä mieleen venttiili välys, näissähän on hydrauliset nostimet, voiko olla että joku nostimista ei pidä välystä oikeana niin rupee naksuttaan. Kierroksia kun nostaa niin ääni mielestäni häviää, joko muun melun sekaan tai sitten kun öljy kiertää kovemmin. Onko kyseiseen moottoriin vaikea vaihtaa nostimet?? Onko kenelläkään kokemuksia.? Muuten auto pelaa hienosti ja vetää hyvin, käy hyvin.

2. Toinen vika on semmonen että bensa mittari ei toimi, teki kerran sillai että meni nollaan ja range näytti nollaa. Sitten yhtä äkkiä rupes taas toimimaan. nyt ei ole muutamaan kuukauteen toiminut ollenkaan eli näyttää että tankki olisi tyhjä ja ajotietokone että range nolla, vaikka tankki täynnä. Sen verran itse tein että ropasin takapenkin alta tankissa olevia antureita mutta ei tapahtunut mitään. Vinkkejä kaivataan.


Kiitoksia jo etukäteen.
__________________
Nykyiset:
E70 3.0D X-DRIVE -09, 2014-->
E36 M3 RATAPELI -94, 2007-->

Entiset:
E61 530D LCI 300HV/700NM,E61 535D, E36 M3 , E60 530D, E65 735i, E38 730D
Santtu Repo is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2012, 12:49   #2
Jube
Bimmer Enthusiast
 
Jube's Avatar
 
Join Date: May 2005
Location: ...
Posts: 7,925
Jos auto on -9/98 jälkeen valmistettu niin vanos siellä ruksuttaa, kovaa ajoa --->
Polttoainemittarin toimintaan en osaa ottaa kantaa
__________________
Näillä mennään:
Bmw e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
MB w906 Sprinter 315cdi -08 "Vahinkovankkuri"
MB w124 250d -91 "Papan helmi, OM605+Holset HX35+Mynädiesel 8mm"
MB c124 230ce -90 "Badboy"
MB w123 200d -84 "Goes German look"

LYNX Rave 550f -10 "Racing Edition"
YAMAHA YZF 600R Thundercat -03 "Pikkumopo"
Jube is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2012, 12:55   #3
McBeast
BTCF Member
 
McBeast's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Hämeenlinna
Posts: 2,280
Quote:
Originally Posted by Jube View Post
Jos auto on -9/98 jälkeen valmistettu niin vanos siellä ruksuttaa, kovaa ajoa --->
Polttoainemittarin toimintaan en osaa ottaa kantaa
Vanoksiin kohdistuvaa ronklotustahan ei tarvitse noteerata mitenkään, nehän paukuttaa tehtaalta ulosajettunakin? Ei taida kuitenkaan..
__________________
MYYNNISSÄ: BMW Scanner 1.4

BMW 116i E81
BMW 525i E60
Ex:
BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 318i E46, BMW 530i E39, BMW 740iA E38, BMW 316i E46
McBeast is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2012, 14:46   #4
Kiwes
Bimmer Fanatic
 
Kiwes's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Location: Jyväskylä
Posts: 451
Send a message via MSN to Kiwes Send a message via Skype™ to Kiwes
Quote:
Originally Posted by Santtu Repo View Post
Terve,


Eli olis muutama ongelma otsikon mukaisen (540iA) kanssa.


1. Kuskin paikalta katsottuna oikeanmuoleisessä osassa konetta (kantta) kuuluu naksutusta. toisella puolella konetta ei mitään ääntä. Itsellä tulisi ensimmäisenä mieleen venttiili välys, näissähän on hydrauliset nostimet, voiko olla että joku nostimista ei pidä välystä oikeana niin rupee naksuttaan. Kierroksia kun nostaa niin ääni mielestäni häviää, joko muun melun sekaan tai sitten kun öljy kiertää kovemmin. Onko kyseiseen moottoriin vaikea vaihtaa nostimet?? Onko kenelläkään kokemuksia.? Muuten auto pelaa hienosti ja vetää hyvin, käy hyvin.

2. Toinen vika on semmonen että bensa mittari ei toimi, teki kerran sillai että meni nollaan ja range näytti nollaa. Sitten yhtä äkkiä rupes taas toimimaan. nyt ei ole muutamaan kuukauteen toiminut ollenkaan eli näyttää että tankki olisi tyhjä ja ajotietokone että range nolla, vaikka tankki täynnä. Sen verran itse tein että ropasin takapenkin alta tankissa olevia antureita mutta ei tapahtunut mitään. Vinkkejä kaivataan.


Kiitoksia jo etukäteen.
Bensamittarissa luultavasti toinen anturi mykkänä... yleismittari kouraan ja kokeilee --> liittimet irti ja tankin puolen nastoista ohmit. kannattaa tankata auto ennen mittailuja (et on varmasti ainetta molemmin puolin.).

Tulipa tuossa vielä mieleen, että toimiiko ulkolämpötilamittari ?
__________________
Vikakoodien lukua ja nollausta, myös pienet koodaukset onnistuu JKL ympäristössä.
INPA, BMW Scanner 1.4.0

Nykynen:E39 530dA tourinki -02 Sport, kesäkulkineena ooppeli
EX: 316i e46 -02 Touring, 520i e39 -99 + 6 vieraan tallin kikotinta
Kuvat ja muut tavarat helposti ja nopeasti talteen. Ota sinäkin käyttöön DropBox <-- linkkiä käyttämällä sinulle ja minulle lisää tilaa(500M) DB:n käyttöohjeet mallia rautalanka

Last edited by Kiwes; 12-01-2012 at 14:47. Reason: tarkennusta
Kiwes is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2012, 15:31   #5
Santtu Repo
BTCF Member
 
Santtu Repo's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 174
Send a message via MSN to Santtu Repo Send a message via Skype™ to Santtu Repo
Quote:
Originally Posted by Kiwes View Post
Bensamittarissa luultavasti toinen anturi mykkänä... yleismittari kouraan ja kokeilee --> liittimet irti ja tankin puolen nastoista ohmit. kannattaa tankata auto ennen mittailuja (et on varmasti ainetta molemmin puolin.).

Tulipa tuossa vielä mieleen, että toimiiko ulkolämpötilamittari ?


Ulkolämpömittari toimii, pitääkin ruveta mittailemaan antureita. Ei tullu mitattua kun oli irti, katoin vaan muuten miltä näyttää.
__________________
Nykyiset:
E70 3.0D X-DRIVE -09, 2014-->
E36 M3 RATAPELI -94, 2007-->

Entiset:
E61 530D LCI 300HV/700NM,E61 535D, E36 M3 , E60 530D, E65 735i, E38 730D
Santtu Repo is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2012, 15:33   #6
Santtu Repo
BTCF Member
 
Santtu Repo's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 174
Send a message via MSN to Santtu Repo Send a message via Skype™ to Santtu Repo
Quote:
Originally Posted by Jube View Post
Jos auto on -9/98 jälkeen valmistettu niin vanos siellä ruksuttaa, kovaa ajoa --->
Polttoainemittarin toimintaan en osaa ottaa kantaa


Mielestäni auto on vanhempi jotenka ei sitten vissiin vanosta. Ehkä se sitten on joku nostaja mikä siellä nakuttelee. Pitää koittaa varmaan jotain koneen huutomis aineita ja laittaa paksummat öljyt koneeseen jos loppuis nakutus.
__________________
Nykyiset:
E70 3.0D X-DRIVE -09, 2014-->
E36 M3 RATAPELI -94, 2007-->

Entiset:
E61 530D LCI 300HV/700NM,E61 535D, E36 M3 , E60 530D, E65 735i, E38 730D
Santtu Repo is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2012, 15:42   #7
Cell
Bimmer Enthusiast
 
Join Date: Jun 2004
Location: Uusikaupunki
Posts: 6,926
Toispuoleinen nakutus voi johtua hajonneesta keskilaahaimestakin. Laahaimesta voi irrota myös pienempiä osia, jolloin meteli ei ole samanlainen kaoottinen kuin koko muovipinnan hajotessa kerralla (joka kuitenkin on huomattavasti yleisempi).

Viimeisimmässä mitä tuli laiteltua, oli keskilaahaimen muovipinta irronnut ja kiilautunut kuskinpuolen rattaan ja yläkotelon väliin. Meteli ei juurikaan ollut lisääntynyt kun ketju oli kireällä edelleen, mutta apparin puolen jakopään ajoitukset meni perseelleen ja kone kävi todella huonosti. Hajoamistapoja tuntuu siis olevan aika mielikuvituksellisiakin.
__________________
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project
318ti -97 + 316ti -02
Ex. 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01
Cell is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2012, 15:57   #8
Santtu Repo
BTCF Member
 
Santtu Repo's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 174
Send a message via MSN to Santtu Repo Send a message via Skype™ to Santtu Repo
Quote:
Originally Posted by Cell View Post
Toispuoleinen nakutus voi johtua hajonneesta keskilaahaimestakin. Laahaimesta voi irrota myös pienempiä osia, jolloin meteli ei ole samanlainen kaoottinen kuin koko muovipinnan hajotessa kerralla (joka kuitenkin on huomattavasti yleisempi).

Viimeisimmässä mitä tuli laiteltua, oli keskilaahaimen muovipinta irronnut ja kiilautunut kuskinpuolen rattaan ja yläkotelon väliin. Meteli ei juurikaan ollut lisääntynyt kun ketju oli kireällä edelleen, mutta apparin puolen jakopään ajoitukset meni perseelleen ja kone kävi todella huonosti. Hajoamistapoja tuntuu siis olevan aika mielikuvituksellisiakin.

Paha sanoa kun ei ole itsellä niin kokemusta kyseisestä koneesta.. Se tikitys tosiaan on tyhjäkäynnillä tiktiktiktik hitampaa ja nopeutuu samalla kun kierroksia nostaa ja kun tarpeeksi ylhäällä kierrokset niin mielestäni häviää. Kone käy ihan niiku pitääkin ja kulkee hyvin, autolla ajettu just 200tkm ja varmasti kaikki mittarissa. Pitäis varmaan käydä kuunteluttaa ääntä jollain kuka vois tietää mistä tulee.
__________________
Nykyiset:
E70 3.0D X-DRIVE -09, 2014-->
E36 M3 RATAPELI -94, 2007-->

Entiset:
E61 530D LCI 300HV/700NM,E61 535D, E36 M3 , E60 530D, E65 735i, E38 730D
Santtu Repo is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2012, 16:39   #9
Cell
Bimmer Enthusiast
 
Join Date: Jun 2004
Location: Uusikaupunki
Posts: 6,926
Ei 200tkm ole mikään ihmeellinen aika laahaimen hajoamiselle, kyllä ne jo >300tkm ajetuissa vaihdettu ihan kohtuullisella prosentilla todennäköisyyden kasvaessa 200tkm jälkeen kovaa vauhtia. Ikää näillä on kaikilla jo sen verran, että kilsoista ei voi ihmeitä ennustaa.

Tuota keskilaahainasiaa ei voi tarkistaa kuin nappaamalla venakopan auki, tietty äänestä voi arvailla mutta... Helposti syyttävä sormi osoittaa väliketjun kiristimeen, mutta ainakin omasta kokemuksesta ne on todella ongelmattomia kapistuksia.

Parin sentin pala pois laahaimen alkupäästä riittää siihen että ketju rapisee metallia vasten, aiheuttamatta mitään muuta oiretta. Missäspäin tämä auto sijaitsee?
__________________
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project
318ti -97 + 316ti -02
Ex. 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01
Cell is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2012, 18:10   #10
-KK-
Bimmer Fanatic
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 260
Mulla myös nakuttaa selkeästi matkustajan puolelta tuo kone. Aikasemmin kun venttiilikopat oli auki, niin huomasin matkustajan puoleisen nokkien välisen ketjun kiristimen olevan löysä kun taas kuskin puolella oli timmi. Jäi epävarmaksi onko tuo kunnossa, etenkin kun vasta öljynpaine sen sitten kait kiristää.

Muuten kyllä toimii vielä ok. Odotellaan koska napsahtaa.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	161020101093.jpg
Views:	208
Size:	68.8 KB
ID:	98725  

Last edited by -KK-; 12-01-2012 at 18:14.
-KK- is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Paljon uutta ja orkkis osaa halvalla mm. E39, E36 ja E30 laine Tallin tyhjennys / Purkuautot 2 10-10-2012 19:24
E39 Sälää.. timukka Myydään osat ja tarvikkeet 0 02-03-2011 22:36
Ilmastointi kompuran yhteen sopivuus heinonen85 Kori, sähköt 3 04-06-2005 19:59


All times are GMT +3. The time now is 23:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.6
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.