| Etusivu | Foorumi | Galleria | Bimmerparty | Verkkokauppa |  

Go Back   BTCF Forum > Yleinen autoilu- ja tekniikkakeskustelu > Tekniikka > Moottorit, voimansiirto

Closed Thread
 
Thread Tools Search this Thread Display Modes
Old 09-04-2009, 12:34   #1
JKK
Bimmer Enthusiast
 
Join Date: May 2006
Location: Uusimaa
Posts: 1,308
BMW & Hiukkassuodatin (DPF)

Haluaisin herättää tällaisen yleisen keskustelun liittyen noihin hiukkassuodattimiin. Varmaan täällä foorumillakin alkaa olla jo muutamia tuollaisen suodattimen autoonsa "voittaneita". Tiedossahan on, että monilla merkeillä tuo suodatin tuottaa suuremmilla kilometreillä vähemmän iloa ja enemmän harmaita hiuksia. Täällä kuitenkin asia on toistaiseksi vähemmän keskustelua herättänyt. Toimiiko ne bemareissa paremmin, vai valvotaanko niitä OBD:n puolesta väljemmin? Ikääntyessäänhän suodatin alkaa tukkeutua, ja automaattinen puhtaaksipoltto ei enää riitä pitämään suodatinta virtaavana, josta seuraa monilla merkeillä moottoriin erilaisia vikatiloja.

Kiikarissa on nimittäin tuollainen 150tkm ajettu 320dA E91, jossa tuo DPF on. Jos tuollaisista kilometreistä on kokemuksia E90/E60 -sarjalaisten kanssa, niin oletteko saavuttaneet kilometrinne ilman suurempia huolia?
JKK is online now  
Old 09-04-2009, 17:07   #2
Olsberg
Bimmer Fanatic
 
Join Date: Apr 2006
Location: Jyväskylä
Posts: 358
Itsellänihän on tuo kapistus e46:ssa. Ilmeisesti lisää vähän kulutusta, sillä parhaimmillaankin 100km on mennyt pihistelemällä 5,1 litralla. Mitään erityisiä ongelmia ei ole ollut 25tkm aikana. Nyt on mittarissa 128tkm. En oikein tiedä, miten ja milloin se karstanpoltto tapahtuu. Koskaan en ole huomannut ajon aikana mitään ihmeellistä.

Silloin tällöin ajelen maantiellä pykälää pienemmällä vaihteella, jotta lämpötila vähän nousisi. En sitten tiedä, onko siitä mitään hyötyä ainakaan. Enemmän luottaisin näiden uusimpien mallien suodattimiin. Tekniikka on varmasti kehittynyt koko ajan ja auton suunnittelussa otettu ehkä paremmin tuo asia huomioon. Melkoista mutu-tietoa koko postaus täynnä.
__________________
e46 330iA -03, Ex. e46 320d Touring -04, e36 323i -97
Olsberg is offline  
Old 09-04-2009, 17:12   #3
petrolhead
Moderator
 
petrolhead's Avatar
 
Join Date: Feb 2004
Location: Hyvinkää
Posts: 9,818
Send a message via MSN to petrolhead
Quote:
Originally Posted by Olsberg View Post
Silloin tällöin ajelen maantiellä pykälää pienemmällä vaihteella, jotta lämpötila vähän nousisi. En sitten tiedä, onko siitä mitään hyötyä ainakaan. Enemmän luottaisin näiden uusimpien mallien suodattimiin. Tekniikka on varmasti kehittynyt koko ajan ja auton suunnittelussa otettu ehkä paremmin tuo asia huomioon. Melkoista mutu-tietoa koko postaus täynnä.
Eräs toinen saksalaismerkki ainakin regeneroi hiukkassuodatinta kahdella suurimmalla vaihteella ajettaessa kun on riittävän suuret kierrokset (eli tarpeeksi kuormaa koneella)
petrolhead is offline  
Old 09-04-2009, 18:58   #4
MajorDrake
Bimmer Enthusiast
 
Join Date: Apr 2006
Location: Jyväshyvä
Posts: 3,961
Ainakin E61:ssä iDrive ilmoittaa että illoin se koko suodatin pitää vaihtaa, hintaa kuulemma joku 1700 euroa. Mulla on matkaa 28 tkm, muttarissa nyt 156 tkm.

Jos tuo minun aikanani tulee eteen, täytynee käydä Karalan juttusilla, josko poistais koko suodattimen ja samalla ottais vähän lisää jengaa...

Kyseessä 535DTA -05
__________________
F11 530xDTA M-Sport "Semi-VOLL"
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
E60/61 Tyyppivikojen korjausta ja vetokoukkujen asennusta Jyvässeudulla...
E60/61 uudet originaalit varaosat, yleisimmät hyllyssä kuten jousituksen kompurat, termari- ja hehkupaketit...
MajorDrake is online now  
Old 09-04-2009, 21:57   #5
Olsberg
Bimmer Fanatic
 
Join Date: Apr 2006
Location: Jyväskylä
Posts: 358
Pitääkö auto muutoskatsastaa, jos DPF otetaan pois? Itsekin olen harkinnut Karalalla käyntiä, mutta se pönttö olisi hyvä saada pois ahdistamasta.
__________________
e46 330iA -03, Ex. e46 320d Touring -04, e36 323i -97
Olsberg is offline  
Old 09-04-2009, 22:03   #6
JKK
Bimmer Enthusiast
 
Join Date: May 2006
Location: Uusimaa
Posts: 1,308
Quote:
Originally Posted by MajorDrake View Post
Jos tuo minun aikanani tulee eteen, täytynee käydä Karalan juttusilla, josko poistais koko suodattimen ja samalla ottais vähän lisää jengaa...
Kyseessä 535DTA -05
Se ei välttämättä ole aivan helppo juttu tämän suodattimen poistaminen ammatimiehelläkään, vaikka näin voisi kuvitella. Syy miksi tämän asian otin esille, on edellinen E-mallin mersuni, jossa tämä suodatin oli. Tuli vähän niinkuin pakon sanelemana tutustuttua tähän DPF-tekniikkaan enemmän kuin halusinkaan; Mersusta DPF-pönttö tyhjennettiin, ja sitä yritettiin poistaa myös softasta. ECU ei kuitenkaan pitänyt siitä, että pakolämmöt oli jatkuvasti liian alhaiset regeneroinnin aloittamiseksi, ja vikatila napsahti säännölisesti. Eli ECU kuitenkin vaati sen suodattimen sinne pönttöön, koska sitä valvotaan (mersussa) paine-eron ja kahden lämpöanturin avulla. Nämä jos ei mene spekseihin = EU4-normit ei täyty, ja moottorin merkkivalo syttyy (=tehot putoavat n.70 heppaan). Tällä omistaja pakotetaan viemään auto huoltoon, vaikka kaikki toimisi hyvin, ja jopa paremmin kuin tehtaalla on suunniteltu

BMW:ssä valvonta tapahtuu ilmeisesti hieman eritavalla, jossa mitatataan ilmeisesti vain pakopaineiden muutoksia, jonka perusteella (+ajotyylin seurannan) regenerointi tehdään. Saattaa olla siis koodarille helpompi nakki, ehkä? Siitä vain haluan varoittaa, että DPF:n poisto saattaa helposti muuttua aikaa ja tiloja vaativaksi harrastukseksi...

Mutta se on hyvä kuulla, jos BMW:llä ongelmia ei ole ilmaantunut tämän suhteen.

ps. Sitä jengaa voi siitä koneesta ottaa irti myös DPF:n kanssa. Ohjelmoijan täytyy vain osata tehdä softa sen verran maltilla, ettei mennä savutuksen puolelle syötöissä. Sen tiedän, että 535d-koneessa on sellaiset suuttimet ja ahdin, että komponenteissa piisaa limiittiä hyvinkin reipashenkiseen savuttamattomaan ohjelmointiin. Kaverin E60 530dA:sta otettiin Karalalla irti 270hp/620Nm ja tässä autossa on myös DPF. Mika vain sanoi, että 535d:n suuttimilla mentäisiin 300hp:n paremmalle puolelle.
JKK is online now  
Old 09-04-2009, 22:10   #7
JKK
Bimmer Enthusiast
 
Join Date: May 2006
Location: Uusimaa
Posts: 1,308
Quote:
Originally Posted by Olsberg View Post
Pitääkö auto muutoskatsastaa, jos DPF otetaan pois?
Sanoisin jo nyt ihan suoraan, että unohda koko juttu - siis tuo muutoskatsastaminen. Juridisesti DPF:n poisto on käytännössä likimain rikollista touhua, ja hipoo luonteeltaan veropetosta, koska DPF:n olemassaolo vaikuttaa radikaalisti dieselauton autoveron määrään. Eli käytännössä sitä ei voi muutoskatsastaa, eikä varsinkaan kannata mennä edes kysymään.

Mutta se, että sen onnistuu poistamaan, ja vieläpä siten että softapuolikin on tytyväinen, on pelkkää asiaa. Kulutus putoaa, tehot nousee ja on yksi murhe vähemmän. TurboDieselissä pakokaasujen vastapaineesta ei ole muuta kuin haittaa. Katsastuksestakin auto menee nykyisellään läpi, koska suomessa katsastuksessa mitataan vain savutuksen määrää. Tämäkin tulee lähivuosina muuttumaan, joten kannattaa pitää se laillinen pönttö tallessa.
JKK is online now  
Old 09-04-2009, 22:15   #8
Olsberg
Bimmer Fanatic
 
Join Date: Apr 2006
Location: Jyväskylä
Posts: 358
Quote:
Originally Posted by JKK View Post
Sanoisin jo nyt ihan suoraan, että unohda koko juttu - siis tuo muutoskatsastaminen. Juridisesti DPF:n poisto on käytännössä likimain rikollista touhua, ja hipoo luonteeltaan veropetosta, koska DPF:n olemassaolo vaikuttaa radikaalisti dieselauton autoveron määrään. Eli käytännössä sitä ei voi muutoskatsastaa, eikä varsinkaan kannata mennä edes kysymään.

Mutta se, että sen onnistuu poistamaan, ja vieläpä siten että softapuolikin on tytyväinen, on pelkkää asiaa. Kulutus putoaa, tehot nousee ja on yksi murhe vähemmän. TurboDieselissä pakokaasujen vastapaineesta ei ole muuta kuin haittaa. Katsastuksestakin auto menee nykyisellään läpi, koska suomessa katsastuksessa mitataan vain savutuksen määrää. Tämäkin tulee lähivuosina muuttumaan, joten kannattaa pitää se laillinen pönttö tallessa.
Mutta eihän partikkelisuodatin kai hiilidioksidipäästöjä vähennä, joiden perusteella autovero määräytyy. Sehän itseasiassa vain lisää kulutusta ja sitä mukaa päästöjä. Tosin verotuksessa otetaan vakiomallille tehtaan ilmoittamat päästöt huomioon.
__________________
e46 330iA -03, Ex. e46 320d Touring -04, e36 323i -97
Olsberg is offline  
Old 10-04-2009, 01:05   #9
MajorDrake
Bimmer Enthusiast
 
Join Date: Apr 2006
Location: Jyväshyvä
Posts: 3,961
Quote:
Originally Posted by Olsberg View Post
Mutta eihän partikkelisuodatin kai hiilidioksidipäästöjä vähennä, joiden perusteella autovero määräytyy. Sehän itseasiassa vain lisää kulutusta ja sitä mukaa päästöjä. Tosin verotuksessa otetaan vakiomallille tehtaan ilmoittamat päästöt huomioon.
Juuri näin. Eli DPF nostaa veroprosenttia.

Periaatteessa, jos autoa on saanut ilman filsuakin,
ei sen poistamisessa ole mitään laitonta.

Jos taas ei ole, pitäisi periaatteessa teettää vtt:n päästötesti,
ellei sitten pystyisi jollain tapaa osoittamaan että
se ei vaikuta muihin kuin savustuspäästöihin (näin oletettavasti on)...
__________________
F11 530xDTA M-Sport "Semi-VOLL"
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
E60/61 Tyyppivikojen korjausta ja vetokoukkujen asennusta Jyvässeudulla...
E60/61 uudet originaalit varaosat, yleisimmät hyllyssä kuten jousituksen kompurat, termari- ja hehkupaketit...
MajorDrake is online now  
Old 10-04-2009, 12:54   #10
FastDsl
Bimmer Rookie
 
Join Date: Apr 2003
Location: nollayhdeksän
Posts: 162
Quote:
Originally Posted by JKK View Post
Kulutus putoaa, tehot nousee ja on yksi murhe vähemmän. TurboDieselissä pakokaasujen vastapaineesta ei ole muuta kuin haittaa.
Tehot ei nouse. Syöttöä pitää lisätä, jotta teho nousee.
__________________
Musta 535d E60
Musta 320d E91
Musta 330d E46
FastDsl is offline  
Closed Thread

Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Varustus? JaniMotturi Tekniikka 83 15-10-2011 03:28


All times are GMT +3. The time now is 00:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.6
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.