| Etusivu | Foorumi | Galleria | Bimmerparty | Verkkokauppa |  

Go Back   BTCF Forum > Mallisarjakohtainen keskustelu > 3-sarja > 1999 - 2005 (E46)

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Display Modes
Old 16-09-2008, 22:05   #1
paluok
Bimmer Rookie
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 85
E46 Jurina

Onko Kukaan E46 Omistaja Huomannut Oudon Jurinan Autosta. Jurinaa Ilmenee Kun Vedättää Esim. Isommilla Vaihteilla Kiihdyttäessä. Parhaiten Huomaa Kun Vetää Esim. Kärryä Tai Vaunua. Jurina Kuulostaa Tulevan Takaa Tai Kardaanista.

Eli Jos Jollakin On Tietoa Asiasta, On Jopa Löytänyt Vian Ja Korjannut Sen Nii Saisko Itsekin Siihen Varmuuden...

Oma Auto On 320d manuaali laatikolla

Last edited by paluok; 17-09-2008 at 16:05.
paluok is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2008, 09:42   #2
miccou
Bimmer Fanatic
 
Join Date: Sep 2005
Location: Tikkakoski
Posts: 466
Onko automaatti?

Automaattien ongelma on vaihdelaatikon turbiini:

http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=131995
miccou is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2008, 11:36   #3
sassi
BTCF Member
 
sassi's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Nivala
Posts: 387
Ja jos kyseessä on manuaali, niin aiheuttaja voi olla elämänsä ehtoopuolella oleva kardaaniin kuminivel ja/tai kardaanin tukilaakeri.

Minulla esiintyy 330d:ssä tuota jurinaa isoilla vaihteilla kiihdyttäessä. Kuminivel ja laakeri on jo hankittuna, kun pääsisi vielä nosturille ne vaihtamaan. Kerron sitten poistuiko jurina.
__________________
--
Sassi
- F10 530d
- KTM 690 Enduro
Ex. E90 330d
sassi is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2008, 16:04   #4
paluok
Bimmer Rookie
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 85
Auto on manuaali. Kertokaapa jos vika tosiaan ilmenee
paluok is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2008, 11:00   #5
sassi
BTCF Member
 
sassi's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Nivala
Posts: 387
Eilen vaihdettiin kadaanin kuminivel ja jo purkamisvaiheessa kävi selväksi että siinä se vika on.

Limppu oli entinen, ne metalliholkit oli liki irrallaan, vaikka itse kumi olikin ehyt.

Tukilaakeri oli myös tarkoitus vaihtaa samalla purkamisella, mutta olipa sitten varaosapulju tilannut liian pienen laakerin, se ei sopinut kuin viereen. Mutta alkuperäinen laakeri oli kuin uusi, niin en jättänyt sen takia levälleen vaan kasasin entisellä laakerilla.

Samalla tuli vaihdettua myös vaihteiston ja perän öljyt, vaikka ns. ikiöljyt ovatkin. Vaihteistoöljy oli mustaa kuraa ja mukana tuli metallihilettäkin ihan kiitettävästi. (Autolla ajettu nyt 167 000km)
Peräöljy näytti ja tuntui kuin purkista kaadetulta, vaihdoin silti nekin.
Vaihteistoon meni öljyä (Castrol SMX-S 75W-85) 1,9l ja perään 1,1l (Castrol SAF-XJ 75W-140).

Ja nyt jyrinä on tiessään! Nyt on taas mukava kiihdytellä kun veto on tasaista ilman ylimääräisiä värinöitä, varsinkin ohituksissa tuon huomasi kun veto lähtee yleensä aina alle 80km/h nopeudesta isolla vaihteella...

Laatikon öljynvaihdon vaikutusta en osaa sanoa, kun ei ole sen jälkeen tullut ajettua kuin about 30 km, laatikko on toiminut vanhoillakin öljyillä kuin ajatus. Mutta ei se varmasti ainakaan huononna tilannetta, eikä se vanhan öljyn mukana tullut metallihile ainakaan auta voitelussa
Onpahan ainakin itsellä levollisempi mieli painella kaasua.
__________________
--
Sassi
- F10 530d
- KTM 690 Enduro
Ex. E90 330d
sassi is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2008, 12:36   #6
mrcrowley
Newbiemmer
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 13
Mistä mahtaa johtua outo jurina (voimakas matala ääni). Ääni kuuluu joka nopeudella, mutta kovemmilla nopeuksilla tietenkin kovempaa. Ihan uudella tasaisella asfaltilla auto on äänetön, mutta karkeammalla pinnalla kuuluu kova jurina ja vaihtelee tien karkeuden mukaan. Varsinaiselta rengasääneltäkään se ei kuulosta, vaan on paljon matalampi. Takarenkaat on 255 ja eturenkaat 225 -matalaprofiilirenkaat. Ja jossain luki, että michelinit toimis bemareis parhaiten, mutta nuo eivät ole misukat.
Ääni kuulostaa lähinnä siltä, että kaikki renkaan resonanssi pääsee suoraan runkoon. Mikä voisi olla kyseessä?

Autoni 320Ci -99 aj. 210tkm

Last edited by mrcrowley; 09-10-2008 at 12:43.
mrcrowley is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2008, 14:02   #7
JTP
Bimmer Fanatic
 
JTP's Avatar
 
Join Date: Aug 2008
Location: Hpj
Posts: 297
Quote:
Originally Posted by mrcrowley View Post
Mistä mahtaa johtua outo jurina (voimakas matala ääni). Ääni kuuluu joka nopeudella, mutta kovemmilla nopeuksilla tietenkin kovempaa. Ihan uudella tasaisella asfaltilla auto on äänetön, mutta karkeammalla pinnalla kuuluu kova jurina ja vaihtelee tien karkeuden mukaan. Varsinaiselta rengasääneltäkään se ei kuulosta, vaan on paljon matalampi. Takarenkaat on 255 ja eturenkaat 225 -matalaprofiilirenkaat. Ja jossain luki, että michelinit toimis bemareis parhaiten, mutta nuo eivät ole misukat.
Ääni kuulostaa lähinnä siltä, että kaikki renkaan resonanssi pääsee suoraan runkoon. Mikä voisi olla kyseessä?

Autoni 320Ci -99 aj. 210tkm
Eiköhän vika ole vain ja ainoastaan renkaissa, eli ei kannata vikaa muualta etsiä!
Omassa autossa just samat oireet, tosin kovemmassa vauhdissa tuo jurina hieman vaimenee. Ja uudella sileällä asfaltilla ei metelöi hitaammillakaan nopeuksilla.
Eli renkaan jäykkä runko, kova kumiseos ja Suomen tunnetusti karkeat tienpinnat tuon melun aiheuttaa..
Jos vaan sullakin on alla Bridgestonen Potenzat, niin vikaa ei tarvitse muualta etsiä!
__________________
e90 330i lci -09
Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04
JTP is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2008, 00:11   #8
mrcrowley
Newbiemmer
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 13
Quote:
Originally Posted by JTP View Post
Eiköhän vika ole vain ja ainoastaan renkaissa, eli ei kannata vikaa muualta etsiä!
Omassa autossa just samat oireet, tosin kovemmassa vauhdissa tuo jurina hieman vaimenee. Ja uudella sileällä asfaltilla ei metelöi hitaammillakaan nopeuksilla.
Eli renkaan jäykkä runko, kova kumiseos ja Suomen tunnetusti karkeat tienpinnat tuon melun aiheuttaa..
Jos vaan sullakin on alla Bridgestonen Potenzat, niin vikaa ei tarvitse muualta etsiä!
Hyvä tietää ja kiitos.
mrcrowley is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2008, 18:10   #9
dumppi
Bimmer Enthusiast
 
dumppi's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Location: sotkamo
Posts: 4,318
Quote:
Originally Posted by sassi View Post
Eilen vaihdettiin kadaanin kuminivel ja jo purkamisvaiheessa kävi selväksi että siinä se vika on.

Limppu oli entinen, ne metalliholkit oli liki irrallaan, vaikka itse kumi olikin ehyt.

Tukilaakeri oli myös tarkoitus vaihtaa samalla purkamisella, mutta olipa sitten varaosapulju tilannut liian pienen laakerin, se ei sopinut kuin viereen. Mutta alkuperäinen laakeri oli kuin uusi, niin en jättänyt sen takia levälleen vaan kasasin entisellä laakerilla.

Samalla tuli vaihdettua myös vaihteiston ja perän öljyt, vaikka ns. ikiöljyt ovatkin. Vaihteistoöljy oli mustaa kuraa ja mukana tuli metallihilettäkin ihan kiitettävästi. (Autolla ajettu nyt 167 000km)
Peräöljy näytti ja tuntui kuin purkista kaadetulta, vaihdoin silti nekin.
Vaihteistoon meni öljyä (Castrol SMX-S 75W-85) 1,9l ja perään 1,1l (Castrol SAF-XJ 75W-140).

Ja nyt jyrinä on tiessään! Nyt on taas mukava kiihdytellä kun veto on tasaista ilman ylimääräisiä värinöitä, varsinkin ohituksissa tuon huomasi kun veto lähtee yleensä aina alle 80km/h nopeudesta isolla vaihteella...

Laatikon öljynvaihdon vaikutusta en osaa sanoa, kun ei ole sen jälkeen tullut ajettua kuin about 30 km, laatikko on toiminut vanhoillakin öljyillä kuin ajatus. Mutta ei se varmasti ainakaan huononna tilannetta, eikä se vanhan öljyn mukana tullut metallihile ainakaan auta voitelussa
Onpahan ainakin itsellä levollisempi mieli painella kaasua.
kertokaapas viisaammat ja asiasta kokemusta omaavat voisko mulla olla kans tuo rättinivel/tukilaakeri/molemmat paskana tai menossa paskaks kun kiihdyttäessä vaimea jurina/tärinä tuntuu perseessä... Tärinä esiintyy parhaiten ku risteyksestä/valoista lähtee 2vaihteella liikenteeseen (pitäis jaksaa vääntää ja lähteä liikenteeseen ihan ilman mitään jurinoita, ainakin ex 325 jaksoi) ja jos kiihdyttää vaikka kakkosella reippaammin ja kolmosellakin kiihdyttäessä vielä tuntuu... Isolla vaihteella vedätettäessä tuntuu myös tärinää mutta erilailla ku pienellä vaihteella.... Auto tuo sigun 323
__________________
Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
e36 325i coupé R.I.P
e30 316 2d
e36 318is coupé

kesäauto/projekti: e36 323i 4d AC Schnitzer replica--> http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=275811
talvipulkkana: e36 316i vm.94
emännällä: e39 523i 4d vm.97
Quote:
Originally Posted by rizzo View Post
Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
|Sotkamo Connection|
dumppi is online now   Reply With Quote
Old 06-11-2008, 14:25   #10
sassi
BTCF Member
 
sassi's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Nivala
Posts: 387
Quote:
Originally Posted by dumppi View Post
kertokaapas viisaammat ja asiasta kokemusta omaavat voisko mulla olla kans tuo rättinivel/tukilaakeri/molemmat paskana tai menossa paskaks kun kiihdyttäessä vaimea jurina/tärinä tuntuu perseessä... Tärinä esiintyy parhaiten ku risteyksestä/valoista lähtee 2vaihteella liikenteeseen (pitäis jaksaa vääntää ja lähteä liikenteeseen ihan ilman mitään jurinoita, ainakin ex 325 jaksoi) ja jos kiihdyttää vaikka kakkosella reippaammin ja kolmosellakin kiihdyttäessä vielä tuntuu... Isolla vaihteella vedätettäessä tuntuu myös tärinää mutta erilailla ku pienellä vaihteella.... Auto tuo sigun 323
Oireet kuulostaa tutulta.

Varmuuden asialle saat, kun käytät pohjamuovit irti ja vaihde päällä nitkuttelet kardaania puolelta toiselle, huomaat kyllä jos kuminivelessä on väljää.
Tukilaakeri ilmeisesti hajoaa sitten, jos tuo kuminivel on riittävän kauan rikki. Minulla tukilaakeri ja sen kumituenta oli vielä uudenveroinen, vaikka rättinivel olikin finaalissa.

Toinen ei niin yleinen värinän aiheuttaja on luetun perusteella se kardaanin takaosassa oleva vaikionopeusnivel, eli jos se takertelee, aiheuttaa myöskin värinää.
__________________
--
Sassi
- F10 530d
- KTM 690 Enduro
Ex. E90 330d
sassi is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
E30 Kardaani Isollalaipalla 325E 1975 - 1991 (E21, E30) 11 19-08-2007 18:59
2001 M5 Kesäkauden avaus! LeMansBlau Tekniikka 37 23-04-2007 01:35
Ilmastointi kompuran yhteen sopivuus heinonen85 Kori, sähköt 3 04-06-2005 19:59


All times are GMT +3. The time now is 19:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.6
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.